۱۳۹۵ اردیبهشت ۳, جمعه

آمریکا قرارداد خرید ۳۲ تن آب سنگین را از ایران تایید کرد


Image copyrightAP
Image captionتغییر کاربری تاسیسات آب سنگین اراک و محدود شدن ذخیره این ماده بخشی از توافق هسته‌ای ایران است
مقام‌های آمریکایی تایید کرده‌اند که ۳۲ تن آب سنگین مورد استفاده در راکتورهای هسته‌ای را از ایران خریداری می‌کنند.
سخنگوی وزارت انرژی آمریکا ارزش این قرارداد را ۸,۶ میلیون دلار اعلام کرده و گفته است که این محموله در هفته‌های آینده به آمریکا منتقل خواهد شد.
تایید این خبر ساعاتی پیش از دیدار محمدجواد ظریف و جان کری، وزرای خارجه ایران و آمریکا در نیویورک صورت گرفت.
اواخر اسفندماه سال گذشته عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران اعلام کرده بود که ایران ۳۲ تن آب سنگین به آمریکا فروخته‌ اما توضیحی درباره جزییات و چگونگی این معامله نداده بود.
به گفته مقام‌های آمریکایی این قرارداد امروز جمعه ۲۲ آوریل (سوم فروردین) در وین با حضور نمایندگان ایران و آمریکا و همین طور بقیه اعضای گروه پنج به علاوه یک امضا شده است.
در حال حاضر آقای عراقچی و هیئت همراه او برای مذاکره درباره اجرای برجام در وین، پایتخت اتریش هستند.
ایرنا به نقل از آقای عراقچی نوشته است که مذاکرات معامله آب سنگین با آمریکا سه ماه در جریان بوده است.
آب سنگین، که از یک ایزوتوپ هیدروژن تولید می شود، کاربردهای تحقیقاتی و پزشکی دارد، اما همچنین می‌توان از آن برای ساخت سلاح پلوتونیومی استفاده کرد.
پیشتر روزنامه وال‌استریت ژورنال به نقل از مقام‌های ارشد آمریکایی گزارش داده بود آمریکا به این دلیل آب سنگین ایران را می‌خرد که نگران توانایی و ظرفیت ایران برای کاهش سریع ذخیره این ماده به عنوان یکی از شرایط توافق هسته‌ای است.
بر اساس برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) ایران باید میزان ذخیره آب سنگین خود را در مرحله اول اجرای توافق به کمتر از ۱۳۰ تن و در مرحله بعد به ۹۰ تن برساند.
آمریکا پر شدن قلب راکتور اراک با بتون را تایید کرد
مقام‌های آمریکایی می‌گویند ایران برای پیدا کردن خریدار آب سنگین خود با مشکل رو به‌رو است و نگران آن هستند که میزان ذخیره این ماده از حد مجاز بالاتر برود.
به گفته آمریکایی‌ها آب سنگین خریداری شده از ایران در هفته‌های آینده از سازمان انرژی اتمی به آزمایشگاه ملی اوک ریج در ایالت تنسی آمریکا منتقل خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست: