۱۳۹۵ اردیبهشت ۳, جمعه

مرگ بر اثر سوء مصرف مواد مخدر و همچنین گرایش به اعتیاد سیر نزولی دارند و این در حالی است که اغلب افراد جامعه به اعتیاد گرایش مثبتی دارند و زمان دسترسی به مواد مخدر مورد نیاز نیز به کمترین میزان رسیده است.
 در حالی که مواد مخدر صنعتی زیان بیشتری نسبت به مواد سنتی دارد اما گرایش کسانی که به سوی اعتیاد می روند بیشتر به سمت مواد مخدر صنعتی است. این در حالی است که افراد معتاد تمایل بیشتری به مصرف شیشه و هروئین دارند. مواد مخدری که مغز و سیستم های عصبی انسان را مختل می‌کند و ترک آن شاید بیش از پنج سال به طول انجامد.

از مخدرهای پرطرفدار دیگر می توان از ماری جوانا نام برد. تجارت ماری جوانا به خصوص در پایتخت رشدی تصاعدی داشته، این ماده در بین جوانان و به خصوصی دانش آموزان و دانشجویان به سرعت جای خود را باز کرده و جای همنوع قدیمی تر خود، حشیش را گرفته است. البته ماری جوانا که با نام گل و گرس نیز شهرت دارد با حشیش کمی متفاوت است اما معمولا با یکدیگر مقایسه می شوند.

قابل کشت بودن گیاه ماری جوانا در خانه و نیاز نداشتن به واردات آن از مرزها و نبود قوانین کیفری برای مقابله با آن تا چندی پیش، تجارت پرسود فروش ماری جوانا یا همان گل را در تهران پر رونق کرده است.

شاید همین رونق خرید و فروش این گیاه باعث شده است که بیشترین آمار اعتیاد مربوط به تهران باشد که البته بیشتری مرگ معتادان را نیز به خود اختصاص داده است. بر اساس گزارش پزشکی قانونی در سال ۹۴ حدود ۷۲۹ نفر بر اثر سوء مصرف مواد مخدر مرده اند.

خراسان رضوی نیز، استانی است که بعد از تهران از نظر مصرف مواد مخدر حائز اهمیت است. بر اساس آمار حدود یک سوم شاغلان خراسان رضوی معتاد هستند. این در حالی است که سال ۹۴ حدود ۳۰درصد معتادان در خراسان رضوی اعتیاد را ترک کردند.

به گفته فرمانده انتظامی خراسان رضوی، به واسطه اقدامات پیشگیرانه، ۲۰۰ هزارفردی که در این استان معتاد بوده است اکنون به ۱۳۵هزار فرد رسیده است. این در حالی است که سال ۹۴ حدود ۳۱۱ فرد معتاد در این استان به دلیل مصرف بیش از اندازه جان خود را از دست داده اند.

اما در حالی که كهگیلویه و بویراحمد با، خراسان شمالی و بوشهر که كمترین آمار مرگ بر اثر سوءمصرف مواد مخدر را داشته اند که نشان می دهد مصرف مواد مخدر در این استان ها نی کمتر است با این امار کلی گرایش افراد به مواد مخدر در ایران رو به افزایش است. این در حالی است که فرماندار شهرستان اهر در اردیبهشت ماه سال ۹۴ گفته بود که بیشترین مواد مخدر مصرفی معتادان این شهرستان از استان های همجوار تامین می شود.

اما در کنار افزایش اعتاید در کشور، مرگ بر اثر استفاده بیش تز حد از مواد مخدر که در اصطلاح اوور دُز گفته می شود نیز رو به افزایش است. به طوری که سال ۹۴ مرگ بر اثر سوء مصرف مواد مخدر ۶ درصد افزایش داشته است. به عبارتی حدود سه هزار فرد بر اثر سوء مصرف مواد مرده اند که دوهزار ۶۷۶ فرد مرد و ۳۲۷ فرد زن بوده اند.

بر اساس این گزارش سال ۹۱ تهران، کرمان، خوزستان و لرستان دارای بیشترین مصرف‌کننده مواد مخدر بوده اند که اکنون در سال ۹۵ همچنان تهران در صدر شهرهای درگیر با اعتیاد است.

در تیرماه سل ۹۴ علی‌ هاشمی، رئیس کمیته مستقل مبارزه با موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت و گو با تسنیم گفته بود که طبق برآورد اجمالی در یک دهه اخیر روزانه هشت نفر بر اثر موادمخدر جان خود را از دست می‌دهند و از سوی دیگر حداقل روزانه ۱۰۰ نفر جدید آلوده موادمخدر می‌ شوند.

این در حالی است که زمان دسترسی به مواد مخدر به دو دقیقه رسیده است. در حالی که بیش از این زمان دسترسی به مواد مخدر ۲۵ دقیقه بوده است. این زمان دسترسی در تهران هفت دقیقه برآورد شده بود. البته جالب است که ۲۸ درد مردم نگرشش مثبتی به مواد مخدر دارند و برخی کارگران در محیط های صنعتی نیز معتاد هستند و یا گرایش به این سمت دارند.

هیچ نظری موجود نیست: