۱۳۹۵ بهمن ۲۳, شنبه

هنوز بخش‌هایی از اهواز در خاموشی به سر می‌برد و مردم ۱۱ شهر خوزستان یکی از سخت‌ترین روزهای خود را تجربه کرده‌اند، هنوز تعدادی از مردم در دسترس نیستند و آب به شبکه‌های شهر نیامده است. روی خط اخبار وضعیت ۲۴ ساعت گذشته خوزستان را مرور می‌کنیم.

بحران در خوزستان؛ مدیریت به سبک «هرچه پیش آید خوش آید»

گرد و غبار
غبار و مه شبکه آب، برق و مخابرات خوزستان را قطع 




، آن‌هم در روزی که تولید نفت ایران ۷۰۰ هزار بشکه کاهش پیداکرده است، 
هنوز بخش‌هایی از اهواز در خاموشی به سر می‌برد و مردم ۱۱ شهر خوزستان یکی از سخت‌ترین روزهای خود را تجربه کرده‌اند، هنوز تعدادی از مردم در دسترس نیستند و آب به شبکه‌های شهر نیامده است. روی خط اخبار وضعیت ۲۴ ساعت گذشته خوزستان را مرور می‌کنیم.
تکرار یک بحران در فاصله کمتر از سه هفته
بعد از اتفاقی که در روز شنبه ۹ بهمن‌ماه افتاد، امروز نیز دوباره اول هفته اهالی شهرهای اهواز، حمیدیه، باوی، کارون، آبادان، خرمشهر، ماهشهر، دشت آزادگان، شادگان، هویزه و هندیجان با اتفاقات تکراری همراه شد.
مردمی که از صبح امروز شاهد قطعی برق بودند به‌تبع آن آب خانه‌هایشان قطع شد و بعد هم مدیریت بحران در اولین اقدام ادارات و مدارس را تعطیل کرد؛ هرچند که پیش از اقدام مسئولان زندگی در خوزستان تعطیل‌شده بود!
بعد از انتقادات چند هفته قبل در مورد تأخیر در اطلاع‌رسانی‌ها حالا مدیریت بحران کمی چابک‌تر شده بود و اطلاع‌رسانی را این بار از ساعت چهار تا ۶ صبح انجام داد اما مردم نه برقی داشتند که زیرنویس تلویزیون را ببینند و نه آنتن موبایلی که قادر به دریافت پیامک‌های تعطیلی ادارات و مدارس باشند.
در بهمن‌ماه این بار دوم است که اهواز شاهد چنین وضعیتی است، و طبق معمول اولین نسخه «جلسه درمانی» است، جلسه ساعت هشت و ۳۰ دقیقه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت لغو و جلسه ستاد بحران جایگزین آن می‌شود. اما این جلسه هم بدون حضور خبرنگاران برگزار شد تا خبرنگاران فرصت کوتاه بعد از جلسه را برای گفتگو با استاندار داشته باشند.
به دنبال بحران رخ‌داده در خوزستان وزیر نیرو به‌عنوان نماینده دولت راهی اهواز می‌شود، جلسه دوم ستاد بحران قرار بود که ساعت ۱۳ برگزار شود اما برای این جلسه هم از رسانه‌های استان دعوت نشد.
بسیاری از شهرهای خوزستان قفل‌شده است، نانوایی‌ها و نان فانتزی‌ها تعطیل هستند، پمپ‌بنزین‌ها فعال نیستند، داروخانه‌ها هم برق ندارند. خودپردازها قطع هستند و مردم برای تأمین مایحتاج اولیه خود دچار مشکل شده‌اند.
پس از گذشت ساعت‌ها از قطعی برق و آب هنوز هم مشکل در ۱۱ شهر بزرگ خوزستان پابرجاست، طبق گفته مسئولان استان رسوب گِل ناشی از خاک و ریز گردها و رطوبت ناشی از مه شدید منجر به قطعی خطوط انتقال برق شده است. اکثر کسبه  و مغازه‌های بازار این شهرها نیز کار را تعطیل کرده‌اند و کرکره مغازه‌ها پایین است.
با تردد در سطح شهرها مشاهده می‌شود که در حال حاضر مردم به دلیل قطعی آب با چالش جدی مواجه و به خرید آب‌معدنی از مغازه‌های سطح شهر روی آورده‌اند بااین‌وجود ساکنان این شهرها برای تأمین آب مایحتاج اولیه هم با مشکل مواجه‌اند.
در نبود آب و برق و تلفن همراه در کنار تعطیلی ادارات و مدارس و بانک‌ها، اغلب واحدهای تجاری نیز کرکره را پائین کشیده‌اند.
اغلب چراغ‌های راهنما در شهر خاموش شده‌اند و راننده‌های خودروها که عادت به وجود چراغ‌های اخطار در برخی میدان‌ها و معابر شهرها دارند به‌نوعی با سردرگمی مواجه شده‌اند.
مه گرفتگی و قطع برق
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان در این خصوص می‌گوید: به علت مه گرفتگی و قطع خطوط و ایستگاه‌های برق ۱۳۲ و ۲۳۰ و ۴۰۰  آب نیز قطع‌شده است.
هاشم بالدی با اشاره به تلاش تیم‌های اعزام‌شده برای رفع مشکل برق افزود: برای کاهش مشکلات تمامی مدارس و مراکز آموزش عالی در نوبت صبح شنبه و ادارات و بانک‌ها در این شهرها تعطیل هستند.
این در حالی است که عدم اطلاع‌رسانی به‌موقع در خصوص تعطیلی مدارس و ادارات منجر به بروز مشکلات بیشتری ازجمله ترافیک در برخی از نقاط شهرهای خوزستان شده است.
اطلاعیه آبفای خوزستان
قطعی برق در استان تصفیه‌خانه آب این شهرها را نیز دچار مشکل و از شبکه خارج کرده است. شرکت آبفای استان نیز  در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که  تصفیه‌خانه‌های آب شماره یک و دو اهواز به دلیل قطعی برق از مدار خارج و آب مناطق تحت پوشش این تصفیه‌خانه‌ها قطع‌شده است. این تصفیه‌خانه‌ها ۹۰ درصد آب اهواز را تأمین می‌کند.
با توجه به ادامه‌دار بودن مشکل قطعی برق و آب که از صبح شنبه در برخی از شهرهای استان خوزستان رخ‌داده بود روابط عمومی استانداری خوزستان  با صدور اطلاعیه‌ای مدارس ۱۱ شهر اهواز، باوی، کارون، حمیدیه، ماهشهر، هندیجان، هویزه، دشت آزادگان، آبادان، خرمشهر و شادگان شهرستان این استان در پی قطعی آب و برق در نوبت عصر تعطیل اعلام کرد.
استاندار خوزستان هم صبح امروز در حاشیه ستاد بحران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: به دلیل بروز پدیده ریزگردها طی روزهای اخیر شاهد افزایش خاک گرفتگی بودیم و مه بر آن سوار شده و مشکلاتی ایجاد کرده است.
غلامرضا شریعتی بابیان اینکه  قبل از این توانستیم یک سری از پست‌های فوق توزیع را شستشو داده ولی  با توجه به اینکه خطوط انتقال برق ۳۵ هزار کیلومتر بوده موفق به شستشوی مابقی پست‌ها نشدیم، افزود:  همچنین ایستگاه‌های توزیع عادی و همچنین بالای ۳۴ هزار در استان را نتوانستیم  به‌طور کامل پاک‌سازی کنیم.
استاندار؛ چشم‌به‌راه باران
وی با اشاره به اینکه بارش باران می‌تواند منجر به کاهش مشکلات شود، گفت: وضعیت مه امروز پیش‌بینی‌شده بود ولی اینکه چه تعدادی از ایستگاه‌ها از مدار خارج می‌شود قابل پیش‌بینی نبود.
بارش باران می‌تواند منجر به کاهش مشکلات شوداستاندار خوزستان با اشاره به اینکه میزان رطوبت در اهواز به بالای ۹۷ درصد رسیده است، بیان کرد: تقریباً دیشب از ساعت ۱۲ در مناطق مختلف با این مشکل مواجه و تاکنون نیز ادامه دارد.
وی با اشاره به اینکه خط ۴۰۰ کیلوولت ما دچار مشکل شده است، عنوان کرد: یکی از خطوط از روی مقره پاره شده و روی آزادراه اهواز ـ بندر امام افتاده و آن مسیر را هم مسدود و راه بسته‌شده است.
شریعتی در ادامه اظهار کرد: اقدامات لازم در این زمینه از زمان وقوع شروع‌شده و اکنون چند واحد از نیروگاه‌های آبادان و خرمشهر وارد مدار و به ایستگاه‌ها منتقل‌شده است.
وی گفت: آب پخش‌هایی را برای نقاط حساس مثل بیمارستان آماده کرده و درعین‌حال آب پخش‌های شهرهای بدون مشکل به شهرهای مشکل‌دار برای کمک به توزیع آب فراخوانده شده‌اند.
تأخیر و لغو  پروازها
با توجه به مه و گردوغبار و کاهش دید مدیرکل فرودگاه‌های خوزستان گفت: چهار پرواز تهران ـ اهواز به دلیل مه غلیظ و شعاع دید کم با تأخیر انجام شد.
محمدرضا رضایی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: امروز چهار  پرواز از مقصد تهران به فرودگاه اهواز به دلیل مه غلیظ تأخیر داشتند.
وی افزود: چهار پرواز از تهران به مقصد فرودگاه استان خوزستان به دلیل دید کم انجام نشد ولی ساعت ۹ که دید خوب شد آماده انجام دوباره پروازها شدیم.
مدیرکل هواپیمایی خوزستان تصریح کرد: البته شرکت هواپیمایی ماهان مسیرهای دیگر را نیز تعطیل کرده بود.
رضایی در ادامه گفت: هم‌اکنون وضعیت در فرودگاه‌های استان عادی است و خدمات‌رسانی ادامه دارد.
اظهارات استاندار در ظهر شنبه
بعد از گذشت چند ساعت از بروز مشکل در خطوط انتقال برق و آب استان خوزستان ظهر شنبه استاندار خوزستان گفت:  پست اصلی برق نیروگاه رامین وصل و مناطق تحت پوشش این نیروگاه تا دو ساعت آینده از برق و آب پایدار بهره‌مند می‌شوند.
غلامرضا شریعتی گفت: مشکل قطعی آب و برق اهواز در حال بررسی فنی است و ایستگاه شمال غرب این شهرستان برق‌دار شده و همچنین برق منطقه کیان‌آباد به‌طور کامل وصل شده است.
وی با اشاره به وضعیت دیگر شهرستان‌ها تصریح کرد: چهار ایستگاه از پنج ایستگاه خرمشهر از پنج ایستگاه وارد مدار شده و در آبادان نیز ٥٠ درصد مشکلات حل و این در حالی است که مشکل قطعی آب و برق شادگان به‌طور کامل برطرف و ایستگاه اصلی ماهشهر نیز وصل و ایستگاه‌های فرعی در حال بررسی است.
برق تصفیه‌خانه وصل شد
بعد از گذشت چندین ساعت از قطعی برق و آب مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز گفت: برق تصفیه‌خانه شماره یک و دو اهواز وصل و وارد مدار شدند.
غلامرضا براتی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: از ساعت ۱۲  ظهر امروز برق تصفیه‌خانه شماره دو وصل شده و وارد مدار شد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز در ارتباط با زمان وصل شدن آب مناطق مختلف اهواز گفت: چون شبکه خالی بوده چندساعتی یعنی حدود پنج ساعت بعد آبگیری انجام می‌شود. بنابراین پنج ساعت بعد از برق‌دار شدن تصفیه‌خانه‌ها آب مناطق نیز وصل می‌شود.
۷۰۰ هزار بشکه نفت ضرر
قطعی برق نه‌تنها برای مردم ایجاد مشکل کرده بلکه به گفته مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، قطعی شبکه برق در ساعات گذشته، موجب شد بخشی از تأسیسات فراورشی این شرکت در منطقه اهواز از مدار عملیات خارج و تولید این شرکت حدود ۷۰۰ هزار بشکه کاهش داده شود.
بیژن عالی پور تصریح کرد: بخشی از این کاهش به‌منظور ایجاد ظرفیت برای دریافت نفت خام میادین غرب کارون به میزان ۳۰۰ هزار بشکه بوده است
وی افزود: بااتصال دوباره برق و راه‌اندازی تدریجی تأسیسات فراورشی تولید مطابق برنامه از سر گرفته‌شده و کاهش ساعات گذشته نیز تا حد ممکن جبران خواهد شد.
شبکه مخابرات پر
قطعی شبکه مخابرات از دیگر مصائب ۲۴ ساعت گذشته خوزستان بود، حسین فلاح جوشقانی، معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفتگو باخبرنگار مهر در این رابطه گفت: از ساعت ۲۲۲ بامداد، به دلیل  رطوبت شدید و مه گرفتگی، سیستم برق در استان خوزستان دچار اختلال شد و ازآنجایی‌که سایت‌های تلفن همراه نیز از سیستم برق استفاده می‌کنند، این قطعی برق روی دستگاه‌های ارتباطی تأثیر گذاشت.
وی بابیان اینکه در پی بروز این مشکل، اپراتورهای تلفن همراه از سیستم برق اضطراری (UPS ) استفاده کرده‌اند، ادامه داد: اما باتری برق اضطراری نیز بیشتر از ۳ تا ۴ ساعت عمل نمی‌کند و به دنبال اتمام این باتری‌ها، از ساعت حدود ۷ صبح امروز، سایت‌های تلفن همراه در حدود ۱۰ شهر این استان، از مدار خارج شد.
فلاح جوشقانی با تأکید بااینکه تا زمانی که مشکل قطعی برق رفع نشود نمی‌توان این تعداد سایت را به مدار بازگرداند، افزود: مشکل به وجود آمده سبب قطع بیش از نیمی از شبکه تلفن همراه در استان خوزستان شده است.
معاون رگولاتوری با اشاره به اینکه سایت‌های موبایل اصلی به دلیل به‌کارگیری دیزل ژنراتور همچنان برقرار است، تأکید کرد: قطع ارتباط مربوط به سایت‌های عمومی است که در سطح شهر و روی پشت‌بام برخی منازل، نصب‌شده است.
وی با تأکید براینکه طی این مدت‌زمان، حتی سوخت دیزل ژنراتورها نیز به اتمام رسیده است، گفت: با تمهیدات صورت گرفته سوخت‌رسانی مجدد به این سایت‌ها انجام‌شده 
وزیر نیرو چه گفت؟
وزیر نیرو هم که پیش از ظهر امروز برای بررسی مشکل وارد خوزستان شده بعد از جلسه ستاد مدیریت بحران در گفتگو با رسانه‌ها ضمن عذرخواهی از بروز مشکلات برای مردم خوزستان، در مورد دلیل مشکلات رخ‌داده توضیح داد.

۱۴۰۰ مگاوات خاموشی
وی بابیان اینکه حدود یک هزار و ۴۰۰ مگاوات خاموشی در اهواز، جنوب و در جنوب شرقی استان خوزستان رخ‌داده است، افزود: پنج نیروگاه اعم از نیروگاه‌های رامین، زرگان، خرمشهر، آبادان و ماهشهر از مدار تولید خارج‌شده است.
 
 
.
واهد کشید تا لوله‌های خالی‌شده پُر و مردم بدون دغدغه و مشکل از آب برخوردار شوند.

هیچ نظری موجود نیست: