۱۳۹۳ بهمن ۲۴, جمعه

- شماری از فعالان مدنی و ضد نژادپرستی انگلیس شامگاه پنجشنبه با تجمع در برابر ساختمان ‘بی بی سی’ در قلب لندن، به بی تفاوتی و سکوت خبری رسانه های غربی در قبال کشتار سه دانشجوی مسلمان در شهر ‘چپل هیل’ در کارولینای شمالی آمریکا اعتراض کردند.

- شماری از فعالان مدنی و ضد نژادپرستی انگلیس شامگاه پنجشنبه با تجمع در برابر ساختمان ‘بی بی سی’ در قلب لندن، به بی تفاوتی و سکوت خبری رسانه های غربی در قبال کشتار سه دانشجوی مسلمان در شهر ‘چپل هیل’ در کارولینای شمالی آمریکا اعتراض کردند.


، سخنرانان در این تجمع اعتراضی که از سوی گروه های مدنی ‘قیام علیه نژاد پرستی’ ، ‘اتحاد علیه فاشیسم ‘(یو ای اف) و’اشتغال و توسعه مسلمانان’ ترتیب یافته بود، رسانه های گروهی غرب ازجمله شبکه سخن پراکنی ‘بی بی سی ‘ را متهم کردند که سیاست های دوگانه ای را علیه جوامع مسلمان در پیش گرفته اند.
سخنرانان این سووال را مطرح کردند که چرا رسانه های غربی برخلاف پوشش گسترده خبری اقدام مسلحانه اخیر علیه نشریه ‘شارلی ابدو’، در برابر این کشتار سکوت کرده اند.
‘وی من بنت’ از گروه مدنی ‘اتحاد علیه فاشسیم’ در سخنانی در این تجمع، ضمن محکوم کردن هدف قرار گرفتن جوامع مسلمان از سوی رسانه های وابسته غربی از جمله ‘بی بی سی’ و ‘فاکس نیوز’ گفت: ما در کنار مسلمانان ایستاده ایم.
وی با اشاره به تلاش برخی از جریانات رسانه ای در غرب در دامن زدن به جریان اسلام هراسی گفت: ما خواهان احترام گذاشتن به زندگی همه افراد از جمله مسلمانان هستیم.
یک سخنگوی نهاد مدنی ‘سی ای جی ای ‘ نیز در این مراسم با اشاره به حرکت های برنامه ریزی شده برای گسترش فضای اسلام هراسی از سوی شماری از رسانه های بزرگ غربی و سکوت آنها در برابر حملات نژادپرستانه صورت گرفته علیه مسلمانان، این گونه حرکت ها را محکوم کرد.
برخی دیگر از سخنرانان در این تجمع ضمن محکوم کردن کشتار سه جوان مسلمان آمریکایی در ‘چپل هیل’ آمریکا گفتند که برخلاف اظهار صورت گرفته از سوی مقامات پلیس و قضایی آمریکا، این نه یک اقدام صرفا جنایی و فردی ، بلکه اقدامی نژاد پرستانه و اسلام ستیزانه بوده است.
در این تجمع همچنین شرکت کنندگان با خانواده های سه دانشجوی مسلمانان کشته شده ابراز همدردی کردند.
تجمع کنندگان همچنین پلاکاردها و دست نوشته هایی را در دست داشتند که بر روی آنها نوشته شده بود’ زندگی مسلمانان مهم است ‘، ‘ تروریسم، ارتباطی با مذهب ندارد’ ، ‘گسترش تنفر پراکنی علیه مسلمانان سبب مرگ افراد بیگناه می شود’.
شامگاه روز سه شنبه، سه جوان مسلمان توسط فردی به نام «کریگ استفن هیکس» در نزدیکی دانشگاه «کارولینای شمالی» در «چپل هیل» آمریکا از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفتند و کشته شدند.
این سه نفر از اعضای یک خانواده بودند که دو نفر از آنها زن و شوهر و دیگری خواهر یکی از قربانیان می باشد.
به نوشته روزنامه گاردین، «محمد ابوصلحا» پدر دو خواهر کشته شده در این باره می گوید: جنایت رخ داده، بر سر نفرت نژادی بوده است و چون فرزندان من مسلمان بودند، کشته شده اند.
*****
http://ichef.bbci.co.uk/news/ws/660/amz/worldservice/live/assets/images/2015/02/12/150212140036__80939939_chapelhill.jpg
ضیا شادی برکات و همسرش یسر دانشجوی دندانپزشکی بودند
بی بی سی
مراسم تشییع اجساد سه دانشجوی مسلمان در شهر چپل‌هیل در ایالت کارولینای شمالی روز پنجشنبه با حضور هزاران نفر برگزار شد.
ضیا شادی برکات، ۲۳ ساله، همسرش یُسر محمد ابو صالحه، ۲۱ ساله، و خواهر همسرش رزان محمد ۱۹ ساله روز سه شنبه در خانه به ضرب گلوله یکی از همسایگان خود کشته شدند.
پدر دو دختر قربانی در این مراسم تشییع و خاکسپاری گفت آنها قربانی تنفر مذهبی شده اند.
فرد مظنون به قتل این سه جوان مسلمان، کریگ هیکس نام دارد که خود را به پلیس تسلیم کرده و در حال حاضر بازداشت است.
http://ichef.bbci.co.uk/news/ws/625/amz/worldservice/live/assets/images/2015/02/12/150212130922_chapel_hill_vigil_640x360_afp.jpg
هزاران تن از دانشجویان و شهروندان شهر چپل‌هیل چهارشنبه شب با روشن کردن شمع یاد قربانیان را گرامی داشتند

http://ichef.bbci.co.uk/news/ws/625/amz/worldservice/live/assets/images/2015/02/12/150212094805_chapel_hill_shooting_640x360_ap.jpg
خانواده قربانیان می‌گویند این قتل‌ها با انگیزه تنفر مذهبی همراه بوده است

http://ichef.bbci.co.uk/news/ws/625/amz/worldservice/live/assets/images/2015/02/12/150212115438__80949208_80935649.jpg
کریگ هیکس پیشتر با همسایگان بر سر جای پارکینگ مشاجره داشته است

پلیس می گوید تحقیقات اولیه نشان داده که او به سبب دعوا بر سر جای پارکینگ به قربانیان شلیک کرده است.
خبرنگار بی‌بی‌سی در شهر چپل‌هیل می گوید به نظر اغلب افراد حاضر در مراسم خاکسپاری، قتل این سه جوان با انگیزه ای فراتر از اختلاف بر سر جای پارکینگ صورت گرفته است.
به گفته کریس بلو، رئیس پلیس چپل‌هیل، که در مراسم تشییع جنازه قربانیان حضور یافته بود تحقیقات درباره اینکه آیا این قتل ها با انگیزه مذهبی صورت گرفته است ادامه می یابد.
هر سه قربانی این تیراندازی دانشجویان دانشگاه کارولینای شمالی بودند و مراسم تشییع اجساد آنها در زمین ورزشی این دانشگاه انجام شد. پلیس شمار افراد حاضر در این مراسم را ۵۵۰۰ تن تخمین زده است.
صفحه فیس‌بوک آقای هیکس حاوی تصویری است که بر آن نوشته شده: “خداناباوران هوادار برابری”. او همچنین به شکل مرتب مطالبی در انتقاد از مذهب در فیسبوک خود نوشته است.

کارن هیکس، همسر کریگ، گفته است اقدام شوهرش ربطی به مذهب قربانیان نداشته و او با همه یکسان برخورد می کرده است.
آقای هیکس پیشتر هم با شماری از همسایگانش بر سر جای پارکینگ مشاجره داشته است.
قتل این سه جوان مسلمان، به شکلی گسترده در آمریکا و دیگر کشورهای جهان و به ویژه در شبکه‌های اجتماعی انعکاس یافت.
برخی فعالان شبکه‌های اجتماعی با انتقاد از عملکرد شبکه‌های رسانه ای بزرگ، آنها را به غفلت از پرداختن به خبر قتل این سه جوان متهم کردند.

هیچ نظری موجود نیست: