۱۳۸۶ آذر ۱۹, دوشنبه

افزایش احساسات ضد عرب در اسرائیل راديو بي بي سي

در اسرائیل می گویند که در یک سال گذشته احساسات نژادپرستانه علیه اعراب این کشور به شدت افزایش یافته است.
این انجمن، (The Association of Civil Rights in Israel)، در گزارش جدید خود آورده است که شمار افرادی که در این کشور نگرش ضد عرب دارند، دو برابر و حمله به آنها نیز به میزان 26 درصد بیشتر شده است.
مسئولان این انجمن همچنین در گزارش خود به نتیجه نظرسنجی هایی اشاره کرده اند که نشان داده است نیمی از یهودیان اسرائیل معتقدند حق و حقوق شهروندان عرب این کشور نباید با آنها یکسان و برابر باشد.
نیمی از اسرائیلیان شرکت کننده در این نظرسنجی همچنین از دولت اسرائیل خواسته اند تا اعراب این کشور را ترغیب به مهاجرت از اسرائیل کنند.
گفتگو با مژگان آبگینه ساز، فعال صلح در اسرائیل
در نظرسنجی دیگری، تقریبا سه چهارم جوانان یهودی گفته اند که اعراب نسبت به یهودیان هوش و همچنین نظافت کمتری دارند.
"محمد برکه"، از سیاستمداران عرب اسرائیلی سرشناس، گفت با توجه به سیاست هایی که دولت های مختلف در اسرائیل دنبال کرده اند، که به گفته وی برپایه افکار ضد عرب استوار بوده، نتیجه این نظرسنجی ها خارج از انتظار نبوده است.
دولت اسرائیل به این گزارش، که همزمان با آغاز هفته حقوق بشر در این کشور منتشر شده، واکنشی نشان نداده است.
نتیجه نظرسنجی ها
گزارش انجمن حقوق مدنی اسرائیل در چند نشریه اسرائیل به چاپ رسیده است.
عکس آرشیو سال 1999- یک زن عرب اسرائیلی در انتخابات سراسری اسرائیل پای صندوق رای رفته است
روزنامه ها آرتص، روز یکشنبه (9 دسامبر، 18 آذر)، به نقل از "سامی میخائیل"، رییس "انجمن حقوق مدنی" این کشور گزارش کرده که نژاد پرستی در اسرائیل به قدری گسترده است که به تهدیدی برای آزادی های مدنی در این کشور تبدیل شده است.
آقای میخائیل گفت: "جامعه ما جامعه ای دموکراتیک اما ارکان آن سست شده است چون حکومت ما میان شهروندان خود تفاوت قائل می شود. در حالی که عده ای از حقوق کامل برخوردارند عده ای دیگر به حاشیه رانده شده اند.حکومتی که نهادهای آن در حال تضعیف شدن، هستند."
بنا به "شاخص دموکراسی" ، (Democracy Index )، که در ماه ژوئن امسال برآورد شده است، فقط نیمی از اسرائیلیان معتقدند که حقوق آنها با اعراب باید یکسان باشد.
55 درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی موافق بوده اند که اعراب ترغیب به مهاجرت از اسرائیل شوند و 78 درصد نیز با مشارکت احزاب عرب در صحنه سیاسی این کشور مخالف بوده اند.
ها آرتص نوشته که 74 درصد از جوانانی که در نظرسنجی دانشگاه حیفا شرکت کرده اند، اعراب را "کثیف" توصیف کرده اند.
مقامات انجمن حقوق مدنی اسرائیل می گویند که لوایح کنست، پارلمان اسرائیل، باعث شده است که حقوق شهروندان عرب ضایع شود. آنها از جمله به لایحه ای اشاره می کنند که داشتن حق رای و دریافت کمک های مالی دولت را منوط به خدمت در ارتش یا خدمت در نظام وظیفه کرده است.
بنا به این گزارش عرب های اسرائیلی در مراجعه به فرودگاه های این کشور اغلب با برخورد تمسخر آمیز ماموران مواجه می شوند و با آنها مانند یک خطر امنیتی برخورد می شود."
به نوشته روزنامه ها آرتص، "انجمن حقوق مدنی اسرائیل" در گزارش جدید خود آورده است که دولت این کشور با تحریم اقتصادی و چاپ نکردن بخشنامه های دولتی در روزنامه هایی که از عملکرد آن
انتقاد می کنند، حق آزادی بیان را از روزنامه نگاران عرب
گرفته است

هیچ نظری موجود نیست: