۱۳۸۸ بهمن ۳, شنبه

پدر و مادر ندا بر سر مزار یگانه بانوی ایران ندا آقا سلطان

V">

انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر: شما نیز بزودی صدای ملت ایران را خواهید شنید


انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر با انتشار بیانیه ای نسبت به حکم صادر شده برای مجید توکلی واکنش نشان داد.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر این انجمن در بیانیه خود خوستار آزادی مجید توکلی و تمامی دانشجویان دربند شده و آورده است: «در شرایطی که مرتضوی ها و رادان ها و... آزادند و در حال رشد در سلسله مراتب شایسته سالار(!) موجود، چگونه می توان انتظار داشت مجید توکلی و صدها دانشجوی آزاده دیگر آزاد باشند؟»

بخشهایی از اين بيانيه :
حاکمیت تمامیت طلب و اقتدارگرایی که بقای خویش را تنها در همراهی توده ها می بیند و امروز با عدم مقبولیت نزد اکثریت مطلق مردم ایران مواجه است، به هر نحوی و با تمام قوایش سعی در جلوگیری از ایجاد هرگونه وحدت فکری به عنوان علت نتیجه گیری های فکری و نهایتا اجماع فکری و فیزیکی با هر محوریتی بجز موارد مطلوب خویش را دارد. به گونه ای که نسخه کثیف، تهوع آور و نخ نما را البته با شیوه های اجرایی متفاوت مانند کشته شدن ندا آقا سلطان (توسط آرش حجازی!)، تکذیب کلی فاجعه انسانی رخ داده در مورد ترانه موسوی، کهریزک و جنایات انجام گرفته در روزهای ۲۵ خرداد، ۳۰ خرداد و ... با پشتوانه ی صدا و سیما و خبرگزاری های نظامی و دولتی فارس، رجا و ... به اجرا در می آورد. به راستی که منبع صدور این مناسبات چقدر حقیر است! و انتظار روئیدن گلستان در این شوره زار بیابان چه اندازه بیجا و غیرعقلانی.

این حکومت توتالیتر از اجتماعات مسالمت آمیز به شدت هراسان است چرا که فراگیری اش را به چالش می کشد پس صلاح ایشان فراتر از هر قانونی است، حتی قانون اساسی که امروز بازیچه ای بیش نیست.

مجید توکلی دبیر سیاسی اسبق انجمن اسلامی پلی تکنیک و سخنران مراسم روز دانشجو در این دانشگاه، به دلیل ایستادگی و پایداری در مقابل حرکات غیرقانونی و در دفاع از حاکمیت قانون و کیان دانشگاه، با به نقد کشیدن ارکانی که از کارکرد خویش خارج شده ونقش موتور مولد استبداد را ایفا می کنند، خواهان به رسمیت شناختن حقوق قانونی ملت و احترام به خواست ایشان شد. در مقابل زمانی که حاکمیت اقتدارگرا با واقعیات عینی جنبش دانشجویی که در خواست های رادمردی چون مجید توکلی تبلور یافته بود مواجه شد، و همین طور اجماع همگانی که حول این دانشجوی آزادی خواه و استبداد ستیز در میان دانشجویان شکل گرفت به سراغ محور تخصصی اش یعنی تخریب و لجن پراکنی رفت و بر طبق پازل گفته شده به هر نحوی سعی در تخریب این فرزند خلف مام میهن نمود. ابتدا برای تخریب وجه اش او را دانشجوی اخراجی با معدل کل زیر ۱۰ معرفی کرد (که با منتشر شدن گواهی اشتغال به تحصیل او برای ترم جاری، دروغ پردازی اش آشکار شد) و سپس برای تحقیر این آزاد مرد جنبش دانشجویی، او را فراری ای که با لباس زنانه در حال گریختن بود و بازداشت شد معرفی کرد و عکس های او را با پوشش زنانه منتشر ساخت (دید غیرانسانی به زنان و زن ستیزی نهادینه شده در این ساختار بیمار نیاز به تحلیل و ریشه یابی دقیق دارد).

اما زهی خیال باطل! برای حمایت از مجید توکلی و آرمان های انسانی او، مردان این سرزمین حجاب بر سر نهادند تا ثابت کنند هم مجید توکلی عزیز است و هم زن بودن ننگ نیست. و در آن هنگام دانشجویان به حق به او لقب شرف جنبش دانشجویی دادند.

آری شما نیز بزودی صدای ملت ایران را خواهید شنید.

فضای ملتهب سیاسی و تغییر لحن مقامات ایرانی bbc

کمتر از سه هفته مانده به برگزاری مراسم ۲۲ بهمن در ایران و در شرایطی که احتمال حضور مخالفان دولت در این مراسم افزایش یافته است، لحن برخی مقامات ایرانی در برخورد با وقایع بعد از انتخابات تغییر کرده است. برخی کارشناسان سیاسی تقسیم بندی تازه مقامات ایرانی از گروههای سیاسی کشور و تغییر لحن آنها را تلاش برای آرام تر کردن فضای سیاسی کشور و کنترل وقایع احتمالی آینده تعبیر کرده اند.

احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران در نماز جمعه روز دوم بهمن سعی کرده تا حساب معترضان را با آن گروه که وی آنها را بر انداز می خواند، جدا کند و همزمان علی لاریجانی رئیس مجلس از حامیان دولت انتقاد کرده که "به نام دفاع از رهبر هر کاری می کنند".

این در شرایطی است که در چند ماه گذشته عده زیادی از فعالان سیاسی و روزنامه نگاران اصلاح طلب بازداشت شده اند و موج دستگیری ها به خصوص پس از اعتراضات روز عاشورا شدت گرفته و حتی دامنه آن از فعالان سیاسی هم فراتر رفته است. در حال حاضر عده زیادی از چهره های شاخص اصلاح طلب هنوز در زندان به سر می برند.

با وجود برخورد شدید حکومت با اعتراضات روز عاشورا و تلاش هایی که در پی آن از سوی محافل تندرو در جمهوری اسلامی برای محاکمه این افراد و مرتبط دانستن آنها با کشورهای بیگانه انجام گرفت، به نظر می رسد لحن و برخورد بعضی از مقامات جمهوری اسلامی در چند روز اخیر مقداری نرم تر از موضع گیری های گذشته آنها شده باشد.

از جمله این افراد احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران است که در نماز جمعه تهران در روز دوم بهمن ماه ۱۳۸۸ در تغییر لحنی نسبت به مواضع گذشته خود گفت معترضانی که خود را با نظام می دانند به شرطی که در "چارچوب قانون" رفتار کنند، برانداز نیستند و هیچگاه هم این افراد در زمره براندازان قرار داده نشده اند.

با این وجود امام جمعه موقت تهران در یک تقسیم بندی کلی گفت که امروز در کشور دو جبهه بیشتر وجود ندارد که او در این تقسیم بندی از آنها به عنوان جبهه "انقلاب" و جبهه "ضد انقلاب" نام برد. آقای خاتمی رهبری جبهه انقلاب را با شخص آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران دانست و گفت که امروز اکثریت مردم ایران در این جبهه حرکت می کنند.

اما در تعریف جبهه دوم یا به گفته او جبهه "ضد انقلاب" آقای خاتمی گفت: "جبهه دوم جبهه ای است که آمریکا، انگلیس ، صهیونیست ها، سرویس های اطلاعاتی آنان ، سلطنت طلبانان، منافقان، مطربها و رقاص های فراری از کشور در آن قرار دارند".

آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران چند روز پیش با اشاره به اینکه موضع گیری دو پهلوی خواص "مطلوب" نیست، بدون نام بردن از آنها گفته بود که این افراد باید موضع خود را در قبال "سخنان و اقدامات دشمن" به صورت شفاف بیان کنند.

احمد خاتمی ضمن اشاره به این سخنان آیت الله خامنه ای گفت: "اظهارنظرهای دوپهلو آتش فتنه را شعله ورتر می کند. لذا موضع گیری شفاف نداشتن به معنای همسویی با دشمنان است".

توسل به شرع برای مخالفت با اعتراضات

احمد خاتمی در ماههای پس از انتخابات ریاست جمهوری اخیر در ایران همواره موضعگیری های تندی در قبال معترضان به نتایج این انتخابات داشته است. با این حال به نظر می رسد سخنان امروز آقای خاتمی در نماز جمعه تهران که در آن حساب معترضان را از کسانی که به گفته او "با جان و مال مردم بازی می کنند" جدا کرده، که به عقیده برخی از تغییر موضع او حکایت دارد.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به بیانیه هایی که رهبران معترضین منتشر می کنند گفت: "برادرانی که خود را معترض می نامند تا کی و چگونه می خواهند به اعتراضات خود ادامه دهند آیا شما می خواهید همچنان به صدور بیانیه های ساختارشکن خود ادامه دهید و بسترساز کسانی شوید که هر موقعیت وحدت آفرین را با شعارهای خود به ساختارشکنی تبدیل می کنند".

اشاره آقای خاتمی به بیانیه هایی است که میرحسین موسوی و مهدی کروبی طی ماههای اخیر منتشر کرده اند و در آن ضمن اعتراض به سرکوب معترضان، راهکارهای خروج از "بحران" را هم پیشنهاد داده اند.

آقای خاتمی تداوم روند چند ماه گذشته اعتراضات را خلاف شرع دانست و گفت: "در همه جای دنیا هنگامی که انتخابات برگزار می شود یک مهلت قانونی برای اعتراض در نظر گرفته شده و پس از آن پرونده انتخابات بسته خواهد شد نه اینکه تا ۴ سال مصالح ملی را هدف قرار دهند".

این سخنان امام جمعه تهران در شرایطی مطرح می شود که با نزدیک شدن به مراسم ۲۲ بهمن در ایران گروههای مخالف دولت از چند هفته پیش فراخوانی برای طرح اعتراضات خود در این مراسم منتشر کرده اند.

انتقاد لاریجانی از حامیان دولت

همزمان علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی در سخنانی در استان مرکزی، تندروی برخی از حامیان دولت در واکنش به اعتراضات را نامطلوب دانست.

آقای لاریجانی این افراد را متعلق به یکی از سه جریان عمده ای دانست که پس از انتخابات ریاست جمهوری اخیر در کشور فعال هستند و در توصیف آنها گفت: "جریانی در کشور حضور دارد که تحت عنوان دفاع از ولایت و رهبری هر کاری می‌کند که من مطمئنم مقام معظم رهبری از این رفتارها راضی نیستند. نباید زمینه‌های اختلاف‌افکنی و تهمت و فحاشی فراهم شود. ما هر چه روایت و حدیث داریم بر این مساله تاکید دارد که این قبیل رفتارها باعث فتنه می‌شود و به جامعه صدمه می زند".

طی هفته های گذشته بخشی از حامیان دولت با موضعگیری های تند در قبال اعتراضات در ماههای گذشته و به خصوص تظاهرات روز عاشورا خواستار برخورد شدید با بازداشت شدگان این روز شدند و حتی زمزمه هایی در مورد محارب بودن این افراد و اعدام آنها مطرح شد.

رییس مجلس شورای اسلامی دو جریان دیگر را یکی "طیف معترض داخل انقلاب" و دیگری "تحرکات ضد انقلاب" دانست.

آقای لاریجانی خطاب به کسانی که نسبت به نتایج انتخابات شکایت دارند، با اشاره به صحبت های اخیر آیت الله خامنه ای خواست که مواضع شفافی اتخاذ کنند در غیر این صورت به منافع ملی کشور ضرر می زنند و این باعث "رفتن دود به چشم خودشان است".

و در نهایت به اعتقاد آقای لاریجانی جریان سوم یا "جریان ضد انقلاب" که به گفته او در جریان روز قدس، عاشورا و تشییع جنازه آیت الله منتظری رفتار آنها بیشتر بروز کرد از اساس مخالف "اصل انقلاب" هستند. او خطاب به این گروه گفت: "اگر در انتخابات مشکل داشتید، این مساله چه ربطی به ولایت فقیه دارد؟ این رفتار شما امری غیر طبیعی است".

شاید اشاره آقای لاریجانی به شعارهایی باشد که در جریان تجمع های اخیر معترضان علیه آیت الله خامنه ای و ولایت فقیه مطرح می شد.

با توجه به صحبت های امروز رییس مجلس و امام جمعه موقت تهران و تلاش آنها برای تقسیم بندی گروه های جدید، این احتمال قوت گرفته که برخی مقامات ایرانی در آستانه برگزاری مراسم ۲۲ بهمن و احتمال حضور معترضان در آن روز، تلاش می کنند تا با این سخنان تا حدودی فضای ملتهب و نا آرام ماههای اخیر را آرام کنند.


تصویری از مزار گلباران شده ی ندا با کیک تولد ۲۷ سالگی او

گزارش تکمیلی از مراسم گرامیداشت تولد ندا آقا سلطان

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران : امروز شنبه 3 بهمن ماه سالروز تولد ندا اقا سلطان نماد آزادیخواهی مردم ایران بود .نزدیک به ساعت 14 به قطعه 257 رسیدیم سنگ قبر ندا با شمع های روشن و گل های رز پر پر شده و عکس های کودکی ندا تزئین شده بود .از همان لحظه اول یک مامور در حوالی قطعه 257 گشت می زد لباس شخصی ها با اتومبیل ها و موتورهایشان هر از چندی دور قطعه 257 گشت می زدند .ا
مادر ندا می گفت نگذاشتند برای ندا ختم ٰ چهلم بگیرم تولدش را باید می گرفتم اگرچه روز قبل با محمد برادر ندا تماس گرفته بودند و گفته بودند برای برگزاری مراسم سالروز تولد ندا مشکلی نیست فقط شعار ندهید .رفته رفته به تعداد مادران عزادار و حامیان آنها و خانواده ندا که برای گرامیداشت سالروز تولد ندا به سر مزارش می آمدند بیشتر می شد بیش از دهها نفر از مردم توانسته بودند خودشان را به قطعه 257 برسانند .مادر ندا با دیدن تک تک مردمی که می آمدند در حالیکه با صدای بلند گریه می کرد به ندا می گفت بلند شو ببین چقدر مهمان داری پارسال تنها بودی بلند شو .مادر ندا گاهی اوقات در کنار سنگ قبر ندا می نشست و مدتها به سنگ قبر ندا خیره می شد گویی که زمان تولد ندا ٰ‌زمانی که از شیره جانش به او شیر داد و لحظه لحظه بزرگ شدن ندا را به یاد می آورد و مادران و بقیه مردم با نگاه کردن به مادر ندا و سنگ قبر ندا گویی آخرین نگاه ندا لحظه ای که با چشماانی باز و لبهایی بسته آزادی را فریاد می زد به یاد می آوردند .
کیک تولد ندا روی سنگ قبرش قرار گرفت با عدد 27 مادر ندا می گریست و فریاد می زد که عزیز دلم 27 ساله شد ندای من 27 ساله شد ندای مردم ایران 27 ساله شد .
جمعیت که بیشتر شد حدود ساعت 14:45 دو اتومبیل نیروی انتظامی روبروی قطعه 257 ایستادند مامورها با 3 لباس شخصی پیاده شدند .خاله ندا مشغول عکس گرفتن از سنگ قبر ندا بود که ماموران پدر ندا را خواستند و بعد از آن خاله ندا را صدا زدند موبایلش را گرفتند و عکس های داخل آن را نگاه کردند.
مادر اشکان سهرابی تلفنی خبر داد که در مسیر نواب ماموراها جلوی اتومبیل ها را می گیرند و از حرکت و ورود مردم به سمت بهشت زهرا جلوگیری می کنند حتی 15 دقیقه مانع حرکت خانواده اشکان شده بودند و بالاخره توانسته بودند از مسیری دیگر خود را به بهشت زهرا برسانند .در پایان مادران عزادار در کنار سنگ قبر ندا ایستادند و آرام با هم این شعر پروین را زمزمه می کردند
تو رفتی و دلم غمین شد از آن شبی که برنگشتی
جهان که شادی آفرین بود به چشم من غم آفرین شد
از آن شبی که برنگشتی
لالالالا .
ساعت 15:25 بود که یک ون سفید بدون علامت در مقابل قطعه 257 ایستاد و چند لباس شخصی از آن خارج شدند انگار آمده بودند تا از حضور بیشتر مردم جلوگیری کنند و جمعیت را پراکنده کنند.

تصاویر جالب از خوابگاه دانشجویان دختر!

Persianv.com At site

Persianv.com At site

Persianv.com At site

Persianv.com At site

Persianv.com At site

Persianv.com At site

Persianv.com At site
Persianv.com At site


شناسایی لباس شخصی‌‌ها در ۱۳ آبان ۸۸ (و شركت ‘ نور نگين هشتم ‘)

علی حق طلب – پسر سردار حق طلب – در حال تیر اندازی به مردم در ۱۳ آبان:

علی حق طلب - پسر سردار حق طلب - در حال تیر اندازی به مردم در ۱۳ آبان

شركتي كه باطوم‌هاي بسيجيان را توليد مي‌كند شناسايي شد. در تصوير زير كارتن باطوم رو مي‌بينيد در راهپيمايي روز ۱۳ آبان كه روي آن نام شركت درج گرديده :

مشخصات شركت ” نور نگين هشتم” :

شماره ثبت : ۲۷۱۷۰۰

موضوع شرکت: خدمات مهندسي توليد و نصب و راه‎اندازي ماشين‎آلات تعميرات اساسي خريد و فروش صادرات و واردات کليه کالاهاي مجاز بازرگاني

آدرس : تهران- شهرک ژاندامري – خيابان آرش- خيابان الوند۴ – پلاك ۴۲۶

سرمايه شرکت: مبلغ ۱۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ريال

هيئت مديره : پيمان دميرچلي به سمت عضو هيئت مديره، عليرضا دميرچلي به سمت رئيس هيئت مديره، پيمان کيائي به سمت نائب رئيس هيئت مديره، پيمان کيائي به سمت مديرعامل براي مدت نامحدود انتخاب گرديدند.

لازم به ذكر است براي شناسايي و پيدا كردن آدرس و شماره تماس مديران شركت در حال تلاش هستيم چنانچه دوستان اطلاعاتي دارند در اختيار جنبش قرار دهند. منبع

لباس شخصی‌‌هایی‌‌ که از دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد فیلم برداری میکردند :

لباس شخصی‌‌هایی‌‌ که از دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد فیلم برداری میکردند

لباس شخصی‌‌هایی‌‌ که از دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد فیلم برداری میکردند

لباس شخصی‌‌هایی‌‌ که از دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد فیلم برداری میکردند

لباس شخصی‌‌هایی‌‌ که از دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد فیلم برداری میکردند

فیلم پیروزی مردم و فرار بسیج ۱۳ آبان:

فیلم ها رو ببینید و قضاوت کنید

در این فیلم اول

http://www.4shared.com/file/184866690/7703641f/zirkardan_mardom_tavasot_mamor.html
واضح ماشین نیروی انتظامی 2 تا حمله میکنن به مردم و یکی از ماشین ها از روی یکی از جونها رد میشه و در ادامه اول سردار رادان اعلام میکنه 2 نفر هم تصادف کردن مردن بعد که فیلمها در میاد احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی عصبانی میشه و میگه ماشین پلیس رو دزدیدن وجالب اینجاست که من فیلم دارم

http://www.4shared.com/file/184876468/c0a40d3c/rad_shodan_mashin_police_az_ro.html
که تو روز 16 اذر هم ماشین نیروی انتظامی با مامورای سوارش میخواهد یک موتورسوار رو از جنبش سبز زیر کنه ولی نمیتونه.احتمالا این جا احمدی مقدم بگه ماشین با کلیه ماموراش دزدیده شده؟

امیدوارم ریشه هرچی ادم حرومزاده و…. از روی کره زمین پاک بشه.

Quantcast

آخر عاقبت عکاسی، یا نقد گونه ای از عکاسی....

تصویر گدایی برای عکس، عاقبت عکاسی. کاریکاتور عکاس. کاری از معصومه معراجی

این دیگه زیادی عکاسه. سیر و سلوک عکاسی رو که طی بکنید این شکلی میشید. کاریکاتور عکاس، کاری از کاریکاتوریست و نقاش هنرمند قمی، معصومه معراجی (کاریکاتور عکاس. هنرمند نقاش. عکس. عکاسی. طراحی. مسخره. جوک عکس. سیاه و سفید. نقاشی. سبک. ایران. ایرانی. فارسی. پارسی)
طی کردن مراتب سیر و سلوک در عکاسی....! :)

(Cartoon Photographer. Artist painter. Fantastic. Photography. Design. Ridiculous. Jokes Photos. Black and white. Painting. Style. Iran. Iranian. Persian. Forums) کاریکاتور عکاس
بدون شرح!

توی عکاسی وقتی خیلی محو سوژه میشید، این شکلی میشه. (عکاس و حیوانات وحشی، کرگدن، نقاشی عکاس)
زیاد محو سوژه عکاسی نشوید و مراقب اطراف هم باشید....!

در مجموع شاید بتوان به طور خلاصه این گونه گفت که کاریکاتور تصویری است که به منظور هجو کردن چیزی یا کسی کشیده می شود . کاریکاتور یک شخص باید مضحک باشد و در کشیدن آن باید نمایش اعضای بدن سوژه مبالغه کرده و شخصیت سوژه را بنمایاند.
بدون شرح!

تصویری از کاریکاتور دوربین عکاسی. عکس: مصطفی معراجی. کاریکاتور: معصومه معراجی....کلمه ی کاریکاتور از کالمه ایتالیایی «کاریکار» گرفته شده که به معنای اغراق است اما اغراق در کاریکاتور یا طنز تصویری ، باید سنجیده ، منطقی و هوشمندانه باشد . برخی از پژوهشگران هنر کاریکاتور عقیده دارند که کلمه ی کاریکاتور کوتاه شده ی "کاریکاتورا" است که در قرن شانزدهم در ایتالیا توسط طراح و نقاش آن زمان ، آنیبال کاراکی مصطلح گردید.
گهی زین به پشت و گهی پشت به زین..!

کاریکاتور، جوک، کمیک، طنز، لطیفه، عکس خنده دار، نقاشی کاریکاتوری، نقاشی خنده دار. طرحهای کمیک : معمولا ژورنالیستها ، صفحه ی فکاهی خود را از این طرحها پرمی کنند . هدف اصلی این طرحها بیشتر خنداندن خوانندگان روزنامه یا مجله است و طراح ، اهداف تربیتی و یا اجتماعی را دنبال نمی کند .
کاریکاتور بدون شرح!

عکاس در حال شکار سوژه. اینم یه مدلش هست دیگه. شکارچی با دوربین. ..... کاریکاتوریست به عنوان مفسری شناخته می شود که فرآیند طرح را از محدوده ی یک پیام آنی و ساده و عینی بر می گیرد و به سوی انگیزه ای برای تفکر پیش می راند.
ارتباط عکاسی ماهیگیری... یا عکاس ماهیگیر.... یا...!

عکسی از کاریکاتور مشکلات در عکاسی، سنگینی حمل وسایل در عکاسی..... انتقاد از تجهیزات زیاد در عکاسی، نقد تصویری عکاس، نقد مقاله عکاس
بدون شرح!

یک طرح و دو نمونه. مشقات و مشکلات در عکاسی، گرانی حمل تجهیزات و بار در عکاسی از دیدگاه یک کاریکاتوریست
بدون شرح!

عکس های نقاشی کاریکاتور عکاس!!

بارها از دوستان شنيدم که ميگن، خدا بني بشري رو به گير

عکس: تی شرت های انقلابی به مناسبت دهه فجر امسال











معرفی کتاب و گزارش: غزه

پای صحبت گیدئون له وی، روزنامه نگار اسرائیلی پنجشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۸ - ۲۱ ژانويه ۲۰۱۰

تراب حق‌شناس


گیدئون له وی Gideon Levy این گزارش تقدیم به آنان که دروغ های «جامعهء بین المللی»
و نیز اسرائیل و ایران را دربارهء فلسطین برنمی تابند.
اخیراً انتشارات لافابریک گزیده ای از مقالاتی را که گیدئون له وی در فاصلهء 2009ـ2006 در روزنامهء هاآرتز نوشته در کتابی 240 صفحه یی زیر عنوان «غزه» به فرانسوی منتشر کرده است. روز پنجشنبه و جمعه، 14 و 15 ژانویه جاری، ناشر دو همایش برپا کرده بود که گیدئون له وی با حاضران دربارهء موضوع کتاب به گفتگو نشست. علاوه بر ایال سیوان، Eyal Sivan سینماگر اسرائیلی که در فرانسه پناهندهء سیاسی ست (1)، ناشر، اریک آزان، که خود نویسنده و مترجم نیز هست در آن شرکت داشت.
یادداشت هایی از این دو همایش برداشته ام که در زیر ملاحظه می کنید (2) اما بجا ست ابتدا در معرفی ناشر و شخصیت و فعالیتش به نکاتی اشاره کنم زیرا انتشار این کتاب از مجموعه فعالیت های وی و موضوع این کتاب جدا نیست.
اریک آزان Eric Hazan متولد 1936 در پاریس است. مادرش زنی فلسطینی آواره از وطن بود و پدرش یک یهودی مصری تبار. خیلی جوان بود که به مبارزهء سیاسی پیوست و با جبههء آزادیبخش الجزایر FLN در طول جنگ استقلال فعالیت می کرد. در 1975 جراح قلب و عروق شد و سال ها در بیمارستانها کار کرد. یکی از اعضای مؤسس «انجمن پزشکی فرانسوی ـ فلسطینی» بود و در اوج جنگ داخلی لبنان در کمک به «نیروهای مترقی لبنانی و فلسطینی» برای خدمت پزشکی به لبنان رفت. در سال 1983 مدیریت انتشارات آزان را که متخصص انتشار کتاب های هنری بود و به پدرش تعلق داشت به عهده گرفت. سپس آن را فروخت و انتشارات لافابریک La fabrique را با همکاری جمعی از همفکرانش، از زن و مرد، تأسیس کرد که عمدتاً به انتشار کتاب های علمی و فلسفی و اجتماعی چپ می پردازد «بدین هدف که پژواک صداهای ضعیفی باشد که با اجماع سیاسی ـ روشنفکری حاکم همخوانی ندارند». www.lafabrique.fr وی کتاب های متعددی نوشته از جمله «ابداع پاریس. هیچ گامی گم نشده است» (2002)، گزارش های جنگ داخلی (2004)... اریک آزان مترجم آثار ادوارد سعید به فرانسه است. او عضو هیأت سرپرستی «دادگاه راسل دربارهء فلسطین» است که فعالیت هایش از 4 مارس 2009 آغاز شده.
یادداشت همایش اول: گیدئون له وی 56 ساله است و از 27 سال پیش در روزنامهء هاآرتز که یکی از سه روزنامهء سراسری اسرائیل است مقاله می نویسد. هاآرتز را می توان مثل لوموند روزنامهء نخبگان نامید. گیدئون له وی در جوانی 4 سال در دفتر شیمون پرز (رئیس جمهور کنونی اسرائیل) کار کرده و در پاسخ به سؤالی در این باره، آن را دورهء اشتباه آلود زندگی خود نامید.
می گفت از 2006 و به اصطلاح «عقب نشینی یکجانبهء اسرائیل از غزه»، هیچ روزنامه نگار اسرائیلی حق دیدار از غزه ندارد و طی این سه سال منبع خبری او دربارهء غزه اطلاعاتی ست که از یک خانم روزنامه نگار سوئدی که می تواند به غزه برود دریافت می کند، «همکاری که سه سال و نیم پیش با او سر مرز ارتز Eretz («مرز» اسرائیل با غزه) آشنا شده ام و در این همایش هم حضور دارد».
سه هفته پیش ایهود باراک وزیر «دفاع» اسرائیل به ادارهء روزنامهء هاآرتز آمده بود. از وی دربارهء ممنوعیت دیدار روزنامه نگاران اسرائیلی از غزه سؤال شد و او اظهار بی اطلاعی کرد و خطاب به همراهانش پرسید که آیا این صحت دارد یا نه؟! شاید تظاهر به عدم اطلاع کرده، اما اگر بگوییم که واقعاً هم بی اطلاع بوده عجیب نیست زیرا غزه و سرنوشت آن برای اسرائیل هیچ اهمیتی ندارد. مردم اسرائیل کاری به غزه یا مناطق اشغالی ندارند. اهالی این مناطق از نظر اسرائیل جزء انسانها نیستند که حقوقی داشته باشند. من در مقاله ای نوشته بودم که با آنها بدتر از حیوانات رفتار می شود. دو اعتراض به دستم رسید که آنهم از جانب انجمن های حمایت حیوانات بود که چرا فلسطینی ها را با حیوانات که تحت حمایت هستند مقایسه کرده ام. این نگاه تحقیرآمیز و راسیستی حتی نسبت به فلسطینی های داخل [که اسرائیلی اند] هم وجود دارد. یکی از نگهبانان کنیست (مجلس اسرائیل) به یک نمایندهء اقلیت عرب اسرائیل [اقلیتی که یک پنجم از کل جمعیت اسرائیل را دربر می گیرد] به نام دکتر احمد طیبی گفته بود: «چطور می شود هم دکتر بود هم عرب؟».
در تل آویو و جاهای دیگر، زندگی به سبک آمریکایی جریان دارد و کسی نگران آنچه در مناطق اشغالی می گذرد نیست. از نظر اکثریتِ اسرائیلی ها و بر اساس تبلیغاتی که انجام می شود و افکار عمومی را می سازد، غزه انبار اسلحهء دنیا برای نابودی اسرائیل است.
اسرائیل پس از اسلو حاضر نشد با عرفات صلح کند چون زیادی قوی بود و حالا با محمود عباس حاضر نیست صلح کند چون زیادی ضعیف است. در همه حال، غصب اراضی و خانه سازی ها با کمک های دولتی ادامه دارد. اسرائیل هرگز برای خود مرزی نشناخته و تنها کشوری ست در دنیا که مرز ندارد. وضع کنونی را کسی نمی داند که به کجا خواهد انجامید.
وقتی آمریکا و اسرائیل با هم مذاکره می کنند معلوم نیست که چه کسی به دیگری میلیاردها دلار کمک می کند یا کدام یک از دیگری دستور می گیرد.
غزه با مساحت 365 کیلومتر مربع و با یک و نیم میلیون جمعیت بالاترین حد از تراکم جمعیت را در دنیا دارا ست و ساکنانش 60 سال پیش از مناطق دیگر فلسطین [که حالا اسرائیل نام دارد] به اینجا رانده شده اند. غزه در محاصرهء کامل (هوایی، زمینی و دریایی) است و به یک اردوگاه کار اجباری Concentration Camp شباهت دارد (3). زندان و بازداشتگاه سقف دارد اما این بدون سقف، همان اردوگاه است. اسرائیل می کوشد غزه را به سوی مصر براند و مسؤولیت آن را به عهدهء مصر بیندازد و خود از پذیرش هر مسؤولیتی شانه خالی می کند. [اسرائیل در پاسخ به بیانیهء امنستی به تاریخ 17 ژانویه 2010 که اسرائیل را به عنوان یک نیروی اشغالگر مسؤول تأمین زندگی منطقهء تحت اشغال دانسته، عیناً همین موضع را گرفته است که «از 2006 ما آنجا را ترک کرده ایم.» ولی همه می دانند که ترک نکرده است. مصر هم حاضر به پذیرش غزه نیست و دارد بین خود و غزه دیوار آهنین می کشد!].
گیدئون له وی توضیح می داد که حمله به غزه از پیش طرح ریزی شده بود، و خود حمله یک داو انتخاباتی بود. هیچ فرقی بین احزاب عمده به اصطلاح راست و چپ و میانه (لیکود، کارگر، کادیما) وجود ندارد. هرکدام، برخوردشان به فلسطینی ها بدتر از دیگری ست. حمله به غزه واقعاً جنگ بین دو نیرو نبود و طی آن، با بی تفاوتی عمومی، تعداد 1400 نفر کشته شدند و زیان های فراوان به مدارس، بیمارستانها و خانه ها و زیربناهای شهری و غیره وارد آمد. اخبار این به اصطلاح جنگ در روزنامه ها به درستی درج نمی شد. یک سگ اسرائیلی که با به اصطلاح موشک های حماس زخمی یا کشته شده بود نام و عکسش در صفحهء اول جای می گرفت و کشته شدن صدها نفر انسان در همان روز در غزه در صفحات 15 و 16 به صورت خبری کوچک. امری عادی بود که خانواده ها فرزندانشان را در اتومبیل بنشانند و به تپه های مشرف به غزه بروند تا بچه ها خانه هایی را که با بمب های فسفوری به آتش کشیده می شد چون جشن آتش بازی تماشا کنند. امر خیلی شرم آوری که رخ داد این بود که در روزهای جنگ، وزرای خارجهء کشورهای اروپایی برای بررسی اوضاع به اسرائیل آمدند. میهمانی شام برپا شد همه خوشحال و با جشن و سرور، اما هیچ کس قدم رنجه نکرد تا به غزه برود و وضع را از نزدیک ببیند.
اما اسرائیل دیگر جرأت نخواهد کرد تجاوز به غزه را تکرار کند آنهم به برکت گزارش گلدستون.
[ریچارد گلدستون قاضی آفریقای جنوبی دارای شهرت جهانی که گزارش های وی دربارهء جنگ در یوگسلاوی و رواندا به اعتبار وی افزوده بود از سوی دبیر کل ملل متحد، بانکی مون، مأموریت یافت که از حملهء اسرائیل به غزه که از 27 دسامبر 2008 تا 18 ژانویه 2009 طول کشید گزارشی برای کمیسیون حقوق بشر تهیه کند. او خود یهودی تبار و حتی صهیونیست است، با وجود این گزارشی تکان دهنده نوشت و اسرائیل و نیز فلسطینی ها یعنی حماس را به ارتکاب جنایات جنگی متهم کرد و خواستار شد که یا اسرائیل و تشکیلات خودمختار فلسطین گروه تحقیق مستقلی برای بررسی این وضع تشکیل دهند یا اینکه این گزارش به دادگاه جزائی بین المللی CPI سپرده شود. معلوم است که بین آنچه حماس کرده و آنچه اسرائیل انجام داده مقایسه ای نمی توان کرد ولی قاضی گلدستون با این کار احتمالاً می خواسته «بی طرفی» کار گزارش را نشان دهد. این گزارش را کمیسیون حقوق بشر تأیید کرده است و از نظر حقوق بین المللی ضربهء شدیدی به اسرائیل محسوب می شود و رهبران این کشور را در تنگنا قرار داده است. بر این اساس است که دادگاهی در انگلیس اعلام کرد که لیونی وزیر خارجهء سابق اسرائیل اگر به انگلیس بیاید دستگیر خواهد شد. این پیگرد کسان دیگر از جمله باراک، اولمرت و سران ارتش را تهدید می کند.] دربارهء گزارش گلدستون نک به:
http://www.aloufok.net/spip.php?article917

یادداشت همایش دوم:
گیدئون له وی: قبل از هر چیز بگویم که در اسرائیل قابل تصور نیست که جمعه شب (شبِ شنبه) اینقدر جمعیت برای غزه جمع شود [ما کمتر از صد نفر بودیم ولی سالن بسیار فشرده بود]. دیگر اینکه جمع آوری این مقالات در یک کتاب و ترجمه و نشر آن، نه تنها در آنجا بلکه در فرانسه هم ساده نیست و من از ناشر بسیار سپاسگزارم. می بینم مقالاتی که در آن ظلمت نوشته شده وقتی یکجا جمع شده احتمالاً می تواند تأثیر دیگری داشته باشد.
من خود را یک اسرائیلی میهن پرست می دانم و به آیندهء آن علاقمند هستم ولی وضع جاری آن مرا سخت نگران می کند.
من در زندگی حرفه یی ام اوضاعی را در کشورهای دیگر دیده ام که از اشغال اسرائیل بدتر بوده است مثلاً در سارایوو و آفریقا. اما آنچه در اسرائیل می گذرد، در غزه و در لبنان، به نام من رخ می دهد،. من احساس مسؤولیت می کنم. احساس شرمندگی می کنم.
مسأله بر سر تعداد کولون ها (مهاجران یهودی) و مسؤولیت آنها نیست. مسأله بر سر این است که تمام جمعیت اسرائیل، نظام آموزشی و رسانه های گروهی در این امر شریک اند.
احساس میهن پرستیِ من با احساس شرمندگی، احساس مقصر و مجرم بودن همراه است چون اسرائیلی هستم. نه کولون ها، نه عناصر دست راستی افراطی، نه ارتش و نه حکومت، هیچکدام به اندازهء من میهن پرست نیستند.
سه سال و نیم پیش، زمانی که هنوز ما روزنامه نگاران می توانستیم به غزه برویم یک خبرنگار کانال یک تلویزیون فرانسه TF1 آمده بود تا با هم به غزه برویم و از نوع کار من گزارش تهیه کند. خانه ای فقیر دیدیم. من خانه های فقیر زیاد دیده ام اما نه به این حد. وارد خانه شدیم. اتاقی کوچک و تاریک. پیرزنی معلول در گوشهء اتاق همراه با دختر کوچکش می زیسته و چون فقط یک تخت داشته اند هردو یکجا می خوابیده اند. شب پیش یک موشک اسرائیلی به سقف خورده و تکه ای که از آن کنده شده بود بر سرِ دختر افتاده و او را کشته بود. خیلی دردناک بود. این به نام من انجام شده بود. وقتی از خانه بیرون آمدیم آن خبرنگار از من پرسید چه احساسی داری؟ جواب دادم این یکی از لحظاتی ست که از اسرائیلی بودنم احساس شرم می کنم. این گذشت. فردای آن روز از پاریس به من تلفن زد که ما این سخن شما را در گزارش خود نمی توانیم پخش کنیم. گفتم بعید است که در فرانسه اشکال تکنیکی باشد، اما حاضرم دوباره آن جمله را تکرار کنم. گفت تحریریهء برنامه نظرشان این است که این عبارت را نمی توان پخش کرد چون تماشاگران فرانسوی نمی توانند آن را تحمل کنند. با تعجب گفتم من این را در اسرائیل می گویم ولی شما نمی توانید آن را در فرانسه پخش کنید؟!
دربارهء میزان اهمیت و نفوذ روزنامهء هاآرتز و مقالات من: هاآرتز نظیر لوموند روزنامهء نخبگان است. روزنامهء اصلی ست نه حاشیه ای. اما نخبگان تغییر کرده اند. نسل جوان روزنامه نمی خواند تا مقالهء مرا هم بخواند. من در یک دانشگاه، روزنامه نگاری تدریس می کنم، اما این دانشجویان روزنامه نگاری هم روزنامه نمی خوانند. کسی نفوذی ندارد. اگر بخواهم پس از 27 سال روزنامه نگاری تصویری از جامعهء کنونی اسرائیل به دست دهم باید بگویم که جامعه ای ست ناسیونالیست، میلیتاریست، نژادپرست. پس من تأثیری نتوانسته ام داشته باشم.
دربارهء شرح حال من و همکاری چهار ساله ام با شیمون پرز: اگر شرح حالم را بنویسم می گویم: بچهء تل آویو بودم، به سربازی رفتم، در دفتر شیمون پرز کار کردم. آن زمان 26 ساله بودم و جوان، و حالا 56 ساله. با گذشت سالها و رفتن به سرزمین های اشغالی و غزه بود که فهمیدم در حیاط خلوت این دموکراسی اسرائیل چه می گذرد. سیستم آگاهانه و حساب شده ای عمل می کند تا فرد اسرائیلی را از اطلاع از آنچه می گذرد باز دارد. تمام سیستم می خواهد به همه بباوراند که ارتش اسرائیل اخلاقی ترین ارتش دنیا است. حتی نخستین ارتش اخلاقی ست نه دوم! کمتر کسی از اسرائیلی ها می تواند تصور یک غول بی شاخ و دم از اسرائیل داشته باشد. همین یکی دو روز اخیر، اکیپ کمک اسرائیل به هائیتی زلزله زده شتابزده حرکت کرده است (4) دولتی که ما داریم آنقدر زیادی مهربان است که می خواهد به خانم های مسن کمک کند تا از خیابان عبور کنند حتی اگر خودشان نخواهند! سالها ست کارزار وسیعی در جریان است تا فلسطینیها را غیر انسانی و مادون انسان نشان دهند. با این برنامه ها ست که خودشان را اخلاقی ترین ارتش دنیا لقب می دهند. به اعتبار همین مادون انسان تلقی کردن فلسطینی ها ست که اسرائیل می تواند هربلایی که می خواهد بر سرِ فلسطینی ها درآورد و کسی صدایش درنمی آید. حقوق بشر ارزشی ست متعلق به انسان ها؛ ولی فلسطینی ها که آدم نیستند. چه حقوقی؟! اگر اندیشهء هر فرد اسرائیلی را از جمله چپ هایش بکاوید و پوسته اش را خراش دهید هیچ یک از آنها فلسطینی ها را انسان به شمار نمی آورند (5).
در جریان حمله به غزه دو تا سگ کشته شده بود. یکی در شهر اشکلون [عسقلان] با موشکی که فلسطینی ها انداخته بودند. عکس سگ در صفحهء اول روزنامه های اصلی اسرائیل چاپ شده بود با عکس افراد خانواده ای که صاحب سگ بودند و گریه می کردند. در همان روز صد فلسطینی کشته شدند که فقط خبر کوچکی درباره اش در صفحات 15 و 16 آمده بود. سگ دیگر آموزش نظامی دیده و متعلق به ارتش بود که در حال ورود به خانهء یک فلسطینی کشته شده بود. سگها اسم داشتند، چهره داشتند، اما کشته های فلسطینی نه اسمی و نه چهره یی.

کل سیستم هفته به هفته، ماه به ماه کار می کند تا فلسطینی ها را از گردونهء آدم بودن خارج کند و همه برای اینکه نتیجه بگیرد که آنچه در غزه انجام شده هیچ مشکل قانونی و اخلاقی ندارد. اما این کافی نیست باید به همگان نشان داده شود که ما خود قربانی هستیم. از هر اسرائیلی بپرسید خواهد گفت که قربانی واقعیِ اشغال، خودِ اوست. گلدامائیر نخست وزیر «فراموش نشدنی» ما نیز گفته بود: «ما هرگز فلسطینی ها را نمی بخشیم که ما را مجبور کرده اند فرزندانشان را بکشیم» وی همچنین گفته بود: «پس از هولوکاست، یهودی ها حق دارند هرکاری می خواهند بکنند». (6)
دربارهء رفوزنیک ها (یعنی کسانی که از پیوستن به صفوف ارتش سر پیچی می کنند) و سؤال مربوط به آسیب شناسی روانشناختی روی سربازانی که به غزه می روند: آنها که به غزه می روند پس از ماهها تلقین و مغزشویی می روند. چقدر تبلیغ کرده اند که سلاح های ایرانی در غزه انبار شده برای نابودی اسرائیل و اینکه غزه بزرگترین زرادخانهء دنیا ست مثل انبار ارتش روس و آمریکا. چه انتظاری می توان داشت از سربازی که با چنین مغزشویی به آنجا رفته؟ غزه خطرناکترین نقطهء دنیا ست و او به آنجا رفته تا اسرائیل را نجات دهد. البته معدودی هستند که زبان باز کرده اند مانند سازمانی که Breaking Silence (سکوت را بشکنیم) نام دارد. اما تمام سیستم این شکستنِ سکوت را غیرمشروع نشان می دهد و آن را تحقیر می کند. رسانه های گروهی خودشان چنین موضعگیری هایی می کنند. نباید تصور کرد که توطئه ای درکار است و آنها را مجبور می کنند.
در غزه با حضور هیأت های نظارت بین المللی انتخابات برپا شد. مردم به حماس رأی دادند زیرا در غزه هم مثل هرجای دیگر دنیا وقتی دولتی در برنامه هایش شکست می خورد مردم به سمت آلترناتیو روی می آورند. ساف (سازمان آزادیبخش فلسطین) و الفتح در برآوردن خواست های فلسطینی ها شکست خوردند و دستاوردی به بار نیاوردند. تمام فرآیند صلح و مذاکراتی که پایان ندارد، به پوچی رسیده است. علاوه بر این، فلسطینی ها رهبران خود را در مرسدس و فساد می بینند. این است که به حماس رأی دادند که از فساد پاک است و آماده است تا جداً به مبارزه با اشغالگر ادامه دهد و استدلالش قانع کننده تر است. من فکر نمی کنم که حماس به دلیل اصول مذهبی اش به قدرت رسیده، بلکه بیشتر به خاطر انگیزه های ناسیونالیستی اش بوده. حماس مانند هر جریان مذهبی دیگر البته مورد علاقهء من نیست. دنیا فلسطینی ها را به سوی انتخابات آزاد می راند، اما از اول نمی گوید که اگر کسی را که من نمی خواهم انتخاب کردید شما را بایکوت خواهم کرد. سه سال است که آمریکا و اروپا غزه را بایکوت کرده اند. اروپا مسؤولیت را بر گردن دارد. این نخستین بار است در تاریخ، که اشغال شده را بایکوت می کنند نه اشغالگر را. چه هدفی دارند؟ چه فایده که حماس را در گوشه یی گیر بیندازند و آن را بایکوت کنند؟ چه نتیجه یی؟ حماس امروز ضعیف تر از گذشته نیست، الفتح قوی تر نیست. پس چرا با حماس صحبت و مذاکره نمی کنند؟ عرفات زیادی قوی بود با او مذاکره نمی شد کرد. محمود عباس زیادی ضعیف است، با او هم نمی شود مذاکره کرد. بهترین خبر برای اسرائیل روی کارآمدن حماس بود که همه آن را تروریست می دانند. کسی در کابینهء اسرائیل چنین نقشه یی نکشیده بود، ولی عملاً چیزی پیش آمد که خواست او را برآورده می کند. وجود حماس شرایط مناسبی برای اسرائیل فراهم می آورد. تنها یک نفر هست که می تواند حماس و الفتح را در کنار هم قرار دهد که نامش مروان برغوتی ست و اسرائیل هم او را به هیچ رو از زندان آزاد نمی کند.
از من می پرسید با توجه به اینکه جامعهء اسرائیل راسیستی و میلیتاریستی تر شده است، آیا انتخاباتی که پس از حمله به غزه در اسرائیل صورت گرفت [و نتانیاهو بر سرِ کار آمد] وضع را بدتر کرده است؟ پاسخم این است که انتخابات امر مهمی در اسرائیل نیست. خیلی حاشیه ای ست. در سال های 1970 یک جوک رایج بود که هر دو نفر اسرائیلی سه نظر متفاوت دارند، ولی حالا هر سه نفر اسرائیلی یک نظر واحد دارند. زیر میکروسکوپ دانشگاه های پاریس هم نمی توان بین احزاب لیکود و کارگر و کادیما فرقی دید. هیچ اختلاف ایدئولوژیکی وجود ندارد. ایهود باراک از نتانیاهو راست تر می زند. در پارلمان کنونی از 120 نماینده 110 نفر یهودی اند حتی یک نفر که واقعاً با اشغال مخالف باشد وجود ندارد، حتی یک نفر. در بارهء چیزهای دیگر حرف می زنند مانند ازدواج همجنس گرایان، محیط زیست،... اما اشغال هرگز. دربرابر جریان حاکم بر اسرائیل هیچ آلترناتیوی وجود ندارد. در آگهی تبلیغاتی برای پستان بند می گویند: می پوشید ولی احساسش نمی کنید Go with, but feel without اشغال هم همین طور است. اسرائیل با اشغال همراه است ولی آن را احساس نمی کند. همه می گویند فرآیند صلح وجود دارد. همه می گویند ما طرفدار آنیم. طرفدار دو دولت هستیم. شصت درصد مردم طرفدار وجود دو دولت هستند «اما نه حالا!» و همه هم طرفدار ادامهء شهرک سازی ها هستند.

اما دربارهء یک دولت چند ملیتی که برخی مطرح می کنند باید بگویم که من هیچ نشانه ای نمی بینم که در جامعهء اسرائیل حرکتی به سوی ایجاد دولتی چند ملیتی وجود داشته باشد. آنچه هست حرفها و تبلیغاتی ست دربارهء طرح وجود دو دولت اسرائیلی و فلسطینی، که به جایی نرسیده است. امیدی به پیاده شدن طرح یک دولت چند ملیتی هم نیست (7). من از صمیم قلب آرزو می کنم که جامعه ای عادلانه برپا شود. خطاب من به حکومتگران این است که ما به اشغال ادامه می دهیم به شهرک سازی ها هم همین طور. ده سال دیگر، بیست سال دیگر چه می شود؟ آنها جوابی نمی دهند. چون جواب ندارند. آنها نه راه حل دو دولتی را واقعاً قبول دارند، نه یک دولت چند ملیتی را. سؤال این است که آیا دنیا 40 سال دیگر می تواند چنین وضعی را تحمل کند؟
مهمترین تغییری که در ده سال اخیر در جامعهء اسرائیل رخ داده این است که این جامعه به حال اغما (کوما) فرو رفته است. در 1982 به خاطر کشتار صبرا و شاتیلا 400 هزار نفر در تل آویو به خیابان ریختند تا به کشتاری که مستقیماً هم توسط اسرائیل صورت نگرفته بود اعتراض کنند. امروز اگر چنین امری رخ دهد 400 نفر هم به خیابان نمی آیند. این مهم ترین تغییری ست که نشان می دهد که به اصطلاح اردوگاه صلح فروپاشیده و نیز اینکه این اردوگاه چقدر سست بوده است. گفت و گو دربارهء صلح از دستور کار خارج است. در سال های 1970 در تمام شام های آخر هفته این پرسش مطرح بود که با سرزمین های اشغالی چه کنیم (آن روزها می گفتند اراضی تحت مدیریت ــ الاراضی المدارة). امروز چه کسی حرف آن را می زند؟ چه کسی برایش اهمیت دارد؟ اغمای عمومی مهمترین تغییر است. اسرائیل هنوز یک کشور تماماً فاشیستی نیست، ولی این را می توانم با اطمینان بگویم که به طور کامل آماده است فاشیستی شود. اگر یک رهبر فاشیست سر بلند کند هیچ مانعی بر سرِ راهش نخواهد بود، نه سیستم آموزشی، نه قانونی. هیچ چیز جلویش را نمی گیرد.
سؤال می شود حال که امکان تغییر درونی در جامعهء اسرائیل نیست آیا امکان تغییر از خارج وجود دارد؟ اگر اسرائیل هیچ کاری برای محاکمهء جنایات جنگی اش نمی تواند انجام دهد مسلم است که دنیا باید این کار را بکند.
مقایسه بین آپارتاید یا تبعیض نژادی در آفریقای جنوبی و در اسرائیل دقیق و درست نیست. چند ماه پیش که هیأتی از آفریقای جنوبی به اسرائیل آمده بودند از آنها پرسیده شد که آیا این مقایسه درست است، جواب آنها این بود که تبعض نژادی در اسرائیل بسیار بدتر است.
نخستین واکنش جامعهء اسرائیل دربرابر انتقادات این است که دنیا علیه ما ست، ضد یهود (آنتی سمیت) است. اما اگر بکوشید اسرائیلی ها را از ورود به فروشگاه لافایت، روز حراج، جلوگیری کنید کولونی ها (شهرکهای مهاجر نشین یهودی) را رها خواهند کرد...
برای من راه حل سیاسی مسألهء مبرم نیست. قبل از هرچیز باید به اشغال پایان داد، مشکل آوارگان (از 1948 تا کنون) را باید پایان داد. 60 سال است فلسطینی ها آواره شده اند و این باید به شکلی پایان یابد. به نظر من اسرائیل در وضعیتی نیست که خود به این امر بپردازد و آن را حل کند. اسرائیل حق ندارد که برای عقب نشینی خود شرط بگذارد. دزد که برای پس دادن اموال سرقت شده نباید شرط بگذارد. در تمام دنیا حتی یک کشور وجود ندارد که اشغال اسرائیل را تأیید کند. این اشغال، غیر قانونی، جنایتکارانه و غیر انسانی ست. به نظر من هدف مرکزی در این امر باید پایان دادن به اشغال باشد. پس از عقب نشینی، راجع به قضایای دیگر می شود صحبت کرد ولی قبل از آن نادرست است.
دنیا دربارهء اسرائیل همانند کشورهای دیگر قضاوت نمی کند. اسرائیل از امتیازات و خاصه خرجی های زیادی برخوردار است. دارای دمکراسی غربی ست و به همین دلیل بیشتر مورد انتقاد قرار می گیرد. من طی سال های گذشته در سارایوو صحنه هایی دیده ام که هرگز در غزه ندیده ام. آیا معنای این سخن این است که اسرائیل به اخلاق وفادار است؟ من نیاز به مقایسه ندارم. جاهای دیگر جنایات وحشتناکی رخ داده ولی در مدتی محدود بوده وسپس واقعیتی جدید سر برآورده است. اما در اینجا با تاریخی روبرو هستیم که از 1948 شروع شده. کسانی هستند مثل من که فکر می کنند یهودیان حقِ داشتنِ یک کشور را دارند، اما می توانستند به نحوی عادلانه به دست آورند. مسأله تنها بر سرِ عملیات «سرب گداخته» (تهاجم به غزه در ژانویه 2009) نیست، مسأله بر سرِ کشتنِ عده یی و خراب کردنِ خانه ها نیست، مسأله بر سرِ اشغال 60 ساله است. این خیلی بدتر از یک کشتار است. زندگی یک جوان که به طور روتین و دائم در شرایط اشغال می گذرد بی رحمانه تر و ظالمانه تر از عملیات «سرب گداخته» است. بنابراین، این مقایسه ها از نظر من نادرست است. اسرائیل به تدریج، خود را برای کشتارهای بیشتر آماده کرده است. در ده سال پیش نسبت کشته های دو طرف یک به صد بود و باعث می شد که برخی شوکه شوند، ولی حالا چنین نیست. بی تفاوتی و بی اعتنایی امروز حیرت انگیز است و چند سال دیگر کشتارها در سطوح گسترده تری صورت خواهد گرفت. آیا جامعهء اسرائیل به نفی بلد و طرد فلسطینی ها می اندیشد؟ فکر می کنم نه که با کامیون آنها را بیرون بفرستند آنطور که در شرایط جنگی ممکن است پیش آید، بلکه آنقدر شرایط را بر آنها سخت می گیرند که خود بروند. من امشب بسیار بدبین هستم و شاید با این حرفها شما از من هم بدبین تر شوید.
اما اینکه دربارهء بایکوت علیه اسرائیل نظرم چیست، باید بگویم که من نمی توانم دعوت به بایکوت کنم چون خودم به بایکوت عمل نمی کنم [رطب خورده منع رطب چون کند؟]. برخی مانند ایال سیوان آگاهانه و با قبول تاوان ها و پیامدهایش این کار را کرده اند و از اسرائیل بیرون آمده اند. من که خودم این کار را نکرده ام نمی توانم بایکوت را از دیگران بخواهم. ولی چنان که گفتم خیلی مؤثر است. من شراب ارتفاعات گولان (متعلق به سوریه که در اشغال اسرائیل است) را البته نمی خرم. شراب اسرائیل می خرم.
اما اینکه شکست مطلق فرآیند صلح ناشی از چه بوده، آیا به خاطر فاشیستی یا یهودی ـ نازی بودنِ جامعهء اسرائیل بوده؟ چه چیز باعث این وضع است؟ آیا جدال تمدنها (هانتینگتن)، سیاست بوش و محورهای شر؟ کدام یک؟ من فکر می کنم دو دلیل وجود دارد: یکی دروغ باراک که پس از کمپ دیوید (سال 2000 زمان کلینتون) گفت هرآنچه برایمان امکان داشت به منظور صلح به فلسطینی ها عرضه کردیم ولی آنها قبول نکردند، پس طرفِ گفت و گو نداریم. و بعد، یعنی دلیل دوم، عملیات انتحاری بود که رخ داد و پس از آن هر بمبارانی به امری عادی بدل شد. با وجود این، هنوز جوانان و کسانی هستند که شجاعانه برای صلح کار می کنند ولی در حاشیه اند و مورد تحقیر قرار دارند. سخن از صلح تبدیل شده به نمایش و جشن و آواز و گردش دسته جمعی به نام حفظ میراث اسحاق رابین که در سالگرد مرگ او تکرار می شود. همین و بس!
من از همه شما که در این همایش حضور یافته اید متشکرم. این نشان می دهد که بدبینی من ناشی از وضع داخل است و شاید از خارج بتوان امیدی داشت. همان طور که می گویند باید به حد کافی رئالیست بود تا به معجزه باور داشت.

یادداشت های گزارش:

http://www.peykarandeesh.org/old/felestin/fel.pdf/Film-Route-181.pdf
2ـ چند مورد تکراری را عمداً حذف نکرده ام تا انسجام صحبت ها دست نخورده بماند. هر پاراگراف معمولاً پاسخی ست که به پرسش های حاضران داده شده. کروشه ها هم از من است.


4ـ رادیو J (رادیو یهودی در پاریس) امروز 20 ژانویه فریاد می کشید که برخی بی شرم اند و می گویند اسرائیل نژادپرست است. ببینید چطور به کمک آسیب دیدگان زلزلهء هائیتی شتافته است!



یادآوری: برخی از مقالات گیدئون له وی را روی سایت اندیشه و پیکار می یابید از جمله:
http://www.peykarandeesh.org/felestin/Israel-Melati-Motahed.html 3ـ چنین حرفی را نویسندهء پرتغالی، خوزه ساراماگو، برندهء نوبل ادبیات، هنگام دیدار از فلسطین در 2002 بر زبان آورد و چه جنجالی بپا شد. نک به: 5ـ حتی کسی مانند آوراهام بورگ Avraham Burg رئیس سابق کنیست از 1988 تا 1995، که می گوید «من هرگز از جست و جوی همسایگانی [عرب] که شوق صلح دارند دست برنخواهم داشت تا همراه با آنها دنیای مشترکمان را نجات دهیم» (نک. ویکی پدیا) من از محققان شنیده ام که وی گفته است «وقتی از همسایه می گویم گمان نبرید که با یک سویسی طرف هستیم. فلسطینی ها را نمی توان همسطح انسان ها دانست». جالب اینکه اصطلاح مادون انسان که راحت علیه اعراب به زبان می آید همان مادون انسان یا untermenschen است که نازی ها علیه یهودیان، کولی ها و غیره به کار می بردند. 1ـ دربارهء ایال سیوان از جمله نک به: 6ـ از گلدامائیر این سخن هم معروف است که گفته بوده: «من هرروز صبح که می شنوم کودکی عرب [فلسطینی] به دنیا آمده احساس نفرت می کنم». 7ـ طرح تشکیل یک دولت لائیک در فلسطین را که در آن مسلمانان و مسیحیان و یهودیان به طور دموکراتیک با هم زندگی کنند الفتح در سال 1968 پیشنهاد کرد ولی اسرائیل نپذیرفت و بر یهودی بودن دولت اسرائیل پای فشرد. در یک سال گذشته اسرائیل شرط گذاشته که برای از سرگرفتن مذاکرات، باید فلسطینی ها آن را به عنوان دولت یهود به رسمیت بشناسند که طبیعی ست آنها چنین چیزی را رد کرده اند. جالب این است که دولتی نژادی و مذهبی را دموکراتیک هم می نامند.
http://www.peykarandeesh.org/old/felestin/fel.pdf/Parlemane-Newisandegan..pdf