۱۳۹۲ مرداد ۳, پنجشنبه

ضرب و شتم نقاش ایرانی توسط پلیس ونیز و اعتراض مردم ایتالیا به این اتفاق


ضرب و شتم نقاش ایرانی توسط پلیس ونیز و اعتراض مردم ایتالیا به این اتفاق

تصویری از حمله پلیس ونیز به ارس کفایتی 
 
نه عضو مافیا است و نه از "موادفروش"هایی که در شهر جلو چشم مردم تجارت می کنند. او فقط نقاشی است که کارهایش را در شهر ونیز به گردشگران و اهل شهر می‌فروخت. هجوم همراه با خشونت پلیس ونیز به یک مرد نقاش ایرانی، با واکنش‌ها و اعتراض‌های مردم مواجه شد تا جایی که یک عضو شورای شهر اعلام کرد که شهردار را برای پاسخگویی در مورد این رویداد ناگوار به شورا فراخواهد خواند.
عصر چهارشنبه 18 ژوئیه (26 تیر)، ارس (اسدالله) کفایتی، نقاش 45 ساله ایرانی که از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغ التحصیل شده است به مدت هشت ساعت در بازداشت به سر برد. اما پیش از آن نیز با بدرفتاری پلیس روبرو شده بود.
 
 



ویدئویی که از ضرب و شتم نقاش ایرانی در ونیز ایتالیا منتشر شده است 
 
ویدئوی بازداشت او که خشونت پلیس را به تصویر می‌کشد، توسط روزنامه‌نگاری (جیووانا پاستگا) که در محل درگیری حضور داشت ضبط و در تلویزیون «رت‌ونتا» پخش شد. این ویدئو در یوتیوب نیز به اشتراک گذاشته شد و تاکنون بیش از 272 هزار بازدید کننده داشته است.
در این ویدئو علاوه بر این که خشونت پلیس علیه نقاش دیده می شود، واکنش ایتالیایی‌های حاضر در صحنه نیز قابل توجه است که از ارس حمایت می‌کنند. برخی از آنان فریاد می‌زنند : «نمی تونید این کار را بکنید... نمی تونید این کار را بکنید... شهردار را بفرست بره... شهردار را بفرست بره» (دقیقه 1:16 فایل ویدئویی)، «خبرنگارها اینجا هستن... حواستون باشه که خبرنگارها اینجا هستن...» (دقیقه 1:49)، «خجالت بکشید... هفت نفر به یک نفر... کثافت ها... هفت‌تا برگه حقوق... کثافت ها... آفرین آفرین(کنایه همراه با دست زدن) ... خجالت بکشید» (دقیقه 1:56 )
 

تصویری دیگر برگرفته از ویدئوی منتشر شده
 
از سوی دیگر این حمایت‌ها در شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک توسط ایتالیایی‌ها ادامه پیدا کرده است به طوری که در پیج (صفحه)‌ Humans of Venice
بعد از انتشار این موضوع، بسیاری در قالب اظهار نظر یا بازنشر خبر، که نزدیک به هزار بار تکرار شده، اقدام به اطلاع رسانی در این زمینه کردند.
 
ماجرا از کجا آغاز شد؟
این نقاش ایرانی‌تبار که از مدت‌ها پیش در محله پل «دل مگیو» نقاشی‌های خود را در معرض فروش قرار می‌دهد، در بعد از ظهر چهارشنبه با حضور شش یا هفت پلیس شهری مواجه شد. آنها از وی خواستند تا اسناد و مدارکش را نشان دهد و سپس به او گفتند که بدون مجوز نمی تواند در آن محل کار کند. مرد نقاش پاسخ داد که در انتظار مجوز است. او از سه سال پیش درخواست خود را برای مجوز کار ارائه داده اما تاکنون جوابی دریافت نکرده است.
 

یکی از آثار آقای ارس کفایتی
 
پلیس‌ها سعی می کنند تا نقاشی‌های «ارس کفایتی» را ضبط کنند و در مقابل او هم مقاومت می‌کند. تابلوهای نقاشی‌ در کوچه پخش می شود و خود نقاش در کانال آب می‌افتد. روشن نیست که او اتفاقی در آب پرت شده یا این که او را هل داده‌اند...
برخی شاهدان می گویند کسی (احتمالا از پلیس‌ها) ارس را به درون آب هل داده است اما تصاویر منتشر شده لحظه سقوط به درون آب را نشان نمی دهد.
 بعد از این که ارس از داخل کانال بیرون کشیده می‌شود، پلیس به او دستبند می‌زند و به مرکز اصلی استقرار پلیس‌های شهری می‌برد. بنا به گفته پلیس وی متهم به شورش و خشونت علیه نیروهای انتظامی است. اما بعد از این که پلیس حجم اعتراض‌ها را دید، اعلام داشت که بدن یکی از پلیس های حاضر در محل درگیری کبود شده است پلیس ایتالیا مدعی شده این پلیس به  بیمارستان منتقل شده و باید 20 روز در مرخصی استعلاجی باشد.
 

آقای کفایتی در کنار برخی از آثار خود
 
اهل محل ارس را به خوبی می شناختند. از سوی دیگر این اقدام پلیس تعجب گردشگران را در پی داشت. بعد از پخش ویدئو صدها ایمیل و نامه اعتراضی به رئیس پلیس شهری ارسال شد و مردم از او خواستند تا توضیحات خود را به شورای شهر ارائه کند. بسیاری از مردم تعجب می کنند که با وجود این همه بزهکار در شهر، چرا باید پلیس با یک هنرمند نقاش این گونه برخورد کند.
ونیزی ها علاوه بر رئیس پلیس شهری به شهردار ونیز یعنی «جورجیو اورسونی» نیز معترض هستند. «سباستیانو بونزیو» یکی از اعضای جناح چپ شورای شهر ونیز اعلام کرده است که برای پرسش از شهردار وی را احضار می‌کند.
 

شرکت کننده

«شکایت نکردم چون مسیله من به دادگاه کشاندن چند پلیس دون پایه نیست»

 «ارس کفایتی» با 25 سال سابقه کار نقاشی در ایران فارغ التحصیل رشته هنر از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. او در ایران 4 نمایشگاه گروهی در جشنواره هنر در گالری نیاوران، گالری سیحون، موزه هنرهای معاصر تهران و مجموعه آزادی داشته است. ارس کفایتی به ناظران می گوید:
 
بعد از ماجرای یورش پلیس به من ، بلافاصله عکس العمل های حمایتی مردم را شاهد بودم. سیل حمایت‌های هنرمندان سراسر دنیا به خصوص در ایتالیا را به چشم دیدم. مردم ونیز هم به طور همه جانبه پیگیر موضوع بودند. تعفن این عمل زشت اتمسفر شهر ونیز را فرا گرفته است. شهری که با هنر به حیاتش ادامه می دهد.
در حال حاضر منافع شخصی برای من مطرح نیست و اصلا علاقه ای به جنجالی کردن این مشکل اجتماعی درباره رفتار پلیس در موضوع شخصی خودم ندارم چراکه این هجوم وحشیانه در فیلم گویاست. من با وجود حمایت های وکلای مختلف در این موضوع، از پلیس طرح شکایت نکردم چراکه مسئله من فقط به دادگاه بردن چند پلیس دون پایه نیست. حتما در پس این ماجرا مشکلات سیستمی نهفته است. این زخمی است که هم اکنون بر قلب شهر ونیز نشسته است و بیرون نمی رود چراکه تاریخ بر گرده ستمگران خواهد تاخت...
 

همدردی با خانواده افشين اسانلو