۱۳۹۲ تیر ۲۵, سه‌شنبه

ش مشابه‌ مجلس شورای اسلامی و «شورای ملی مقاومت» به «استعفا»

ش مشابه‌ مجلس شورای اسلامی و «شورای ملی مقاومت» به «استعفا»
ایرج مصداقی

نحوه‌ی برخورد اعضای شورای ملی مقاومت با استعفای آقایان روحانی و قصیم در سال ۱۳۹۲ شباهت عجیبی با  برخورد نمایندگان مجلس شورای اسلامی با استعفای عبدالمجید شرع پسند نماینده کرج و اشتهارد در سال ۱۳۶۸ دارد. در اولی رهبری مجاهدین صحنه‌گردان بود و در دومی کروبی خط دهنده‌ی معرکه‌گیران بود و رفسنجانی هدایت صحنه را به عهده داشت.
در این مطلب تلاش می‌کنم ضمن یادآوری یک واقعه تاریخی، زشتی یک فرهنگ مشترک را به باورمندان و پیروان آن نشان دهم.
توجه داشته باشید که تکرار سناریوی برخورد با شرع‌پسند توسط مجاهدین، با ۲۴ سال تأخیر و در عصر انقلاب در زمینه ارتباط و دنیایی که هر کس می‌تواند یک رسانه باشد صورت می‌گیرد. بیست و چهارسالی که طی آن کشور ما حوادث بسیاری را از سرگذرانده و در دنیا تحولات عظیمی به وقوع پیوسته است.
عبدالمجید شرع‌پسند نماینده شهرستان کرج و اشتهارد در ادوار دوم و سوم مجلس شورای اسلامی بود. مهدی و جعفر برادران وی از فرماندهان جنگ ایران و عراق بودند که در جبهه‌های جنک کشته شدند و پدرش از ناحیه‌‌ دوچشم مصدوم شد.
در ۱۱ تیر ۱۳۶۸ در آستانه‌ی چهلمین روز درگذشت خمینی، شرع پسند بطور غیر منتظره و بی آنکه کسی از مضمون نطق او باخبر باشد، با استفاده از وقت سه دقیقه‌ای که یکی از ناطقین پیش از دستور به او قرض داده بود، استعفای خود را از نمایندگی مجلس سوم اعلام کرد و نمایندگان مجلس را در بهت و حیرت فرو برد. او دلایل این استعفای غافلگیرانه را بدین شرح اعلام کرد:

« بسم الله الرّحمن الرّحیم ، با عرض تسلیت رحلت حضرت امام . اینجانب عبدالمجیدشرع پسند نماینده‌ی مردم کرج بدین وسیله استعفای خود را از نمایندگی به دلایل زیر اعلام می کنم:

۱- نبود زمینه و عدم امنیت و امکان برای انجام وظایف قانونی نمایندگی که در سوگندنامه‌ی اصل ۶۷ قانون -اساسی آنها را تعهد نموده ام از جمله مهمترین آنها دفاع از قانون اساسی
 ۲ــ نگرانی شدید از آینده‌ی سیاسی کشور به علت برخی تغییرات قانون اساسی و تحولات سیاسی واقع شده ودرحال وقوع و تکاثر و تداول قدرت دردست عده ای معدود و حضور تشریفاتی و سطحی مردم به جای مشارکت عمیق و مؤثر آنان
۳ــ نداشتن پاسخ مناسب و منطقی برای گرانی و تورم و تبعیض های ناروا و پرهیز و تعلل مسئولین از جهت گیری قاطع و جدی در برابر تکاثر وانباشت سرمایه های کلان بادآورده و نهایتاً نگرانی برای استقلال مملکت
۴ــ وجود ابهامات و سؤالات اساسی نسبت به حاکمیت آینده و بلاتکلیفی مردم در حق سرنوشت خود و نگرانی از اینکه روند موجود منتهی به حاکمیت لیبرالیسم وابسته خواهد شد
۵ ـ نداشتن انگیزه و رغبت برای ادامه‌ی فعالیت به دلیل عدم مشاهده‌ی کمترین مشابهت اصولی بین وضعیت فعلی و حکومت عدل علوی در حدی که حتی آهنگ و جهت حرکت را به سوی آرمانهای بلند تشیع نمی بینم .
ضمن تقدیم متن استعفانامه به ریاست محترم مجلس از ایشان درخواست می کنم به موجب ماده‌ی ۲۴ آئین نامه‌ی داخلی مجلس در اولین جلسه‌ی علنی آن را اعلام نموده و طبق آئین نامه این موضوع را دردستور کار یکی از جلسات علنی هفتۀآینده قرار دهند.»

http://www.ical.ir/index.php?option=com_mashrooh&view=session&id=1286&page=22607&Itemid=38
ایراد شدن این نطق به طور غیرمترقبه فرصت هرگونه واکنش احتمالی نمایندگان را از آنان سلب کرد و تنها دو تن از نمایندگان مجلس در پایان نطق شرع پسند با بیان جملات کوتاهی به او اعتراض کردند.

«علی یوسف پور- یک ماه خوراک برای رادیوهای ضد انقلاب درست کردید آقای شرع پسند.!

کریم شافعی- تورم را تو نماینده هستی، طرح بده حل کن دیگر
.!

رئیس- سخنران بعدی را دعوت کنید.»

هاشمی رفسنجانی در خاطراتش می‌نویسد:

11 تیر 68، « آقای [عبد المجید] شرع پسند نماینده کرج، قبل از دستور متن استعفای خودش را خواند که مضامین ضد انقلابی دارد و رهبری و آینده انقلاب را زیر سئوال برده است. باعث ناراحتی شدید اکثریت نمایندگان شد. من هم عصبانی شدم، ولی عکس العمل نشان ندادم. » و در پاورق همین صفحه آمده است: « آقای عبد‌المجید شرع پسند یکی از دو نماینده کرج در مجلس شورای اسلامی، دلایل استعفای خود را نبود زمینه و عدم امنیت، نگرانی شدید از آینده سیاسی کشور، تداوم قدرت در دست عده ای معدود، حضور سطحی و تشریفاتی مردم در صحنه، وجود ابهامات و سئولات اساسی نسبت به حاکمیت آینده و بلاتکلیفی مردم در حق تعیین سرنوشت، عدم مشاهده کمترین مشابهت اصولی بین وضع فعلی و حکومت عدل علوی و بالاخره عدم انگیزه و رغبت برای ادامه فعالیت توصیف کرد. پس از قرائت متن استعفا نامه آقای شرع پسند، جلسه متشنج شد و عده ای از نمایندگان به طرفداری او و عده ای دیگر علیه او به شعار دادن پرداختند.»
سازندگی و بازسازی، هاشمی رفسنجانی، کارنامه و خاطرات سال 1368، ص208.

12 تیر 68، « ... آقای [علی اکبر] ناطق نوری آمد. توضیحاتی درباره اقداماتش برای تهیه مقر رهبری داد و همچنین دولت آینده و برنامه‌های اقتصادی و درخصوص آقای [عبدالمجید] شرع‌پسند [نماینده] مستعفی [کرج] مطالبی گفت... نماینده طالقان آمد. نامه علمای کرج را آورد که از اقدام آقای شرع پسند اظهار انزجار کرده اند و اجازه خواست که مردم کرج، فردا برای اظهار انزجار مقابل مجلس بیایند. حاجی [ذبیح الله] بخشی حزب الله نیز در همین خصوص فعال شده است»
همان سند، ص 211.

13 تیر 68، « ساعت هفت صبح به مجلس رفتم. آقای مهدی کروبی نایب رئیس مجلس علیه آقای [عبد المجید] شرع پسند صحبت کرد. شرع پسند در جلسه شرکت کرده بود. نمایندگان عصبانی بودند و تهدید کردند که اگر بماند یا او را کتک می زنند و یا جلسه را ترک می کنند. به او پیام دادم که بهتر است نماند؛ گفته بود می ماند. بعد از صحبت تند آقای کروبی و نمایندگان دیگر در نطق های قبل از دستور و شعارهای تند نمایندگان، جلسه را ترک کرد... جمعی از مردم کرج برای اظهار مخالفت با شرع پسند در مقابل مجلس اجتماع کرده بودند. آقای کروبی برای آنها صحبت کرد.»
همان سند.

در جلسه بعد یعنی روز سه شنبه مورخ ۶۸/۴/۱۳ و حتی قبل از رسمی شدن جلسه و تلاوت آیات قرآن کریم، واکنش ها نسبت به نطق شرع پسند آغاز شد و در پایان جلسه نیز نامه جمعی از نمایندگان مبنی بر اعلام انزجار نسبت به نطق وی قرائت گردید، که در زیر به بخشی از آنها اشاره می شود. نکته‌ی حائز اهمیت آن که هیچ‌یک از سخنرانان و افرادی که بسیج شده بودند در مورد محتوای استعفا و ادعاهای شرع پسند صحبتی نکرده و تنها به انگیزه‌های وی، تکرار حرف‌های ضد‌انقلاب، توطئه‌ی دشمن، و سوءاستفاده‌ دشمنان نظام و ... اشاره کردند:‌

مشروح مذاکرات سومین دوره‌ی مجلس شورای اسلامی- بخش‌ها‌ی مربوط به استعفای شرع‌پسند

"علی یوسف پور: حاج آقا هاشمی! یک فرد خائنی درجلسه نشسته است که باید بیرون برود یا بیرونش می کنیم . این چه وضعی است؟ حرفی که منافقین و ضد انقلاب نزده اند ایشان زده ! می گویند
...

رئیس: اجازه بدهید قرآن را هنوز نخوانده ایم.
یوسف پور: قرآن نخوانیم ، حیف است ایشان قرآن را بشنود ... آقایان ساکت نشسته اند و تماشا می کنند و می گویند بچه بوده ، ساده بوده
 ...
رئیس: حالا بفرمائید بنشینید ترتیبش را می دهیم ! تلاوت کلام الله مجید

مصطفی مؤذن زاده نماینده‌ی کرمان  … نماینده ای از آیند‌ه‌ی سیاسی مملکت ابراز نگرانی می کند ! آیا جایز است که در شرایط ثبات سیاسی کنونی و اقتدار و عظمت جمهوری اسلامی در صحنه‌ی سیاسی جهان و اظهار عجز همه‌ی قدرت های شیطانی و مزدوران داخلی و خارجی آنها در مقابل بزرگی این ملت عزیز اینگونه مأیوسانه سخن بگوییم وآیا رواست که بازنگری قانون اساسی را که بنا به پیشنهاد ما نمایندگان و اجازۀ رهبر کبیر انقلاب اسلامی در شرایطی که همگی اعتراف به ایجاد مشکلات جدی در راه تداوم انقلاب دربن بستهای قانون اساسی داشتیم عامل تزلزل نظام تلقی کنیم ؟

منشی – جناب آقای کروبی بفرمایید:  (کروبی تنها ۳ دقیقه از وقت نماینده‌ کرمان را گرفت. با این حال بدون هیچ‌گونه تذکری از سوی رفسنجانی ۲۰ دقیقه سخنرانی کرد تا هرچه دل تنگش می‌خواهد بگوید و به نمایندگان سمت و سو دهد.)

مهدی کروبی ( نمایندۀ تهران و نایب رئیس وقت مجلس ) ــ بسم الله الرّحمن الرّحیم
ابتدا تشکر می‌کنم از آقای مؤذن زاده که سه دقیقه از وقتشان را به بنده مرحمت فرمودند...فضایی آکنده از عطر و صفا و صمیمیت و وحدت داریم که این نعمت بسیار بزرگی برایمان بوده و هست. با تدبیر مجلس خبرگان حدود ۲۴ ساعت یا کمتر پس از رحلت حضرت امام جانشین و رهبری معظم حضرت آیة الله خامنه ای تعیین شدند و تمام نهادها ، مسئولین ، روحانیون و همۀ اقشار مختلف دستگاههای اجرائی، قضائی، مقننه همه حمایت کردند یک وحدت و انسجام بسیار خوب و آنچنانی که خود ما هم شاید انتظارش را دراین حد نداشتیم و همان طور که عرض کردم نفوذ و عمق محبوبیت امام و ریشه دار بودن انقلاب اسلامی و آگاهی و رشد مردممان.  متأسفانه هنوز چهلم امام نرسیده و به اصطلاح معروف هنوز آب کفن امام خشک نشده آهنگی از مجلس به وسیله‌ی یکی از برادرها شروع که من صحیح می دانم چند جمله مطلب بگویم : ...
نکته‌ی اول این است که من ۹سال است درمجلس هستم دیده ام که این مجلس نشیب و فرازهای فراوانی داشته است ، همه تان بخوبی می دانید که در دورۀ اول آن چه حوادثی رخ داد . دورۀ دوم هم عدۀ زیادی از شما حضور داشتید حالا هم دورۀ سوم است حوادث مختلفی برای این مجلس پیش آمد و بحثهای گوناگونی شده اما حقاً نظر من این است که در این ۹ سال مطالب گوناگونی گفته شده هیچکدام به این وقاحتی که آقای شرع پسند گفت نگفتند و به این صورت که آقای شرع پسند صحبت کرد نبود . از آن ماجراهای لیبرالها و حوادثی که اینجا بود و درگیریها با دولت شهید رجائی تا خلاصه گروه ۸ نفری و دل امام را به درد آوردند و ماجرائی امام گفت رادیو اسرائیل مثل شما نمی کند هیچ کدام مانند آقای شرع پسند وقیحانه حرف نزدند و این چنین جسارت به کل نظام نکردند ، واقعاً جای تأثر و تأسف است که در یک چنین محیطی یک نماینده که رأی مردم را گرفته اینطور با رأی مردم و با حیثیت مجلس برخورد کند حقاً آقای شرع پسند بداند که کلّ مخالفین قسم خورده‌ی نظام جمهوری اسلامی اعم از منافقین ، چپی ها صدرصد ، توده ای ها را خوشحال کرد و هرکدامشان پشت این تریبون بودند دیگر مطمئناً از آن بدتر نمی گفتند !
حال این یک نکته بود که حضور مبارکتان عرض کردم مطلب دومی که باید عرض کنم آقای نماینده‌ی کرج ، من به عنوان یک نماینده ، به عنوان یک کسی که رأی مردم را گرفته ام ، به عنوان این که حافظ شأن و حیثیت مجلس هستم واقعاً احساسات من جریحه دار است برای اینکه در یک محیط این چنینی که این قدر وحدت و اتحاد است و کوچک و بزرگ با این تورم ، با این فشار ، با این سختیها دارند عاشقانه فداکاری می کنند ، از مجلس این چنین سخنانی شروع بشود این توهین و جفای به مجلس است ، توهین به نمایندگان است نمایندگانی که عاشقانه دارند اینجور فداکاری می کنند واقعاً مخدوش کردن چهره های نمایندگان است با این برخوردی که آقای شرع پسند نمودند .
نکته ای که من درباره‌ی فرمایشات آقای شرع پسند با آقایان نماینده ها دارم این است که آقای شرع پسند تقاضای استعفا کرده اند (حالا راه قانونی اش مشخص است که چیست) نمایندگان مجلس اگر صلاح بدانند خواهش می‌کنم بعضی ها نیایند شفاعت بکنند یا بگویند که ایشان آگاه نیست چون کاملاً آگاه است از حرفهایی که می زند معلوم است خلاصه سخنگوی یک مجموعه و یک جریان و یک طیفی هست ( نمایندگان: احسنت– احسنت ) آقای شرع پسند وقتی به مجلس آمد به روحانیون بزرگوار جسارت کرد واقعاً آن موقع ما فکر می کردیم جوانی است ناآگاه نمی داند( خودش حالا حضور دارد) اگر هم دروغ می گویم بلند شود با رشادت تکذیب کند . من به او گفتم آقای شرع پسند این چه حرفی بود که شما زدید؟ خلاصه گفت که من اشتباه کردم ، جوانی است و نادانی ! یک چیزی اینجوری گفت (عین حرفش الآن یادم نیست) من گفتم خوب حالا یک جوانی است یک چیزی گفته که یکوقت آمد گفت : " آنها که سیرتاً رضاخانند و صورتاً مدرس هستند ."! ببینید این نشان دهنده‌ی طرز تفکر است . حالا هم آمده این مسائل را مطرح کرده است .

بنابراین آقایان نگویند که نمی دانسته می داند و خوب هم حالیش هست چکار کرده استعفا هم خواسته باید نمایندگان محترم مجلس به وظیفه‌ی قانونی شان عمل کنند و به آقای شرع پسند ردی بدهند که برود. آقای شرع پسند به دودلیل باید برود : دلیلی ما داریم ، دلیلی هم آقای شرع پسند دارد حرف من تمام شد . من نمی خواستم سخنرانی کنم ، آقای شرع پسند مرقوم فرموده اند حکومت دارد به سمت لیبرالیسم می رود، اصلاً این حکومت شباهتی به حکومت علوی ندارد، خلاصه آزادی وجود ندارد، قانون اساسی دارد از بین می رود ، همه چیز گفته بنابراین آقای شرع پسند برود دنبال آن آقایانی که رادیکالند، انقلابی اند، حکومت علوی می خواهند تشکیل بدهند. دنبال آنها برود. از نظر ما مجلس مقدس است ، اینجا مجلس امام است و اینجا مجلس ولایت فقیه است و اینجا به تعبیر امام بهترین صلحا جمع شده اند و اینجا خلاصه عصاره‌ی "الله اکبرهاست" اینجا نتیجه‌ی خون شهداست . ما اینجا می مانیم ایشان برود دنبال کار خودش .
به هر جهت براساس منطق ما ، اینجا بهترین جاست و آقای شرع پسند شایستگی اینجا بودن را ندارد ، از نظر منطق آقای شرع پسند ، اینجا مال مرتجعین و لیبرالها و آنها هستند که برای اسلام سالها جان کنده اند دارد هدم اسلام می کند . برود دنبال آنهائی که برای اسلام یا برای خلق دفاع می کنند و کسی شفاعت او را نکند.

(نمایندگان : مرگ بر منافق – مرگ بر منافق
مرگ بر منافق)
.

خیرخواه ـــ آقای هاشمی! من پیشنهاد دارم آقای شرع پسند بیشتر از این به رسوائی خودشان رضایت ندهند و از مجلس بیرون بروند و دیگر ما به رسم آئین نامه پیش نرویم . مجلس متشنج می شود .

رئیس ـــ خیلی خوب من خواهش می کنم آقایان تحفظ بفرمایند، احساسات خودشان را کنترل بفرمایند ما به تدبیر درستی عمل می کنیم که مسأله‌ی خاصی نباشد.

صادق خلخالی: آقای هاشمی ! ایشان
۵۰
میلیون جمعیت سوگوار را می گوید صوری است.
 بازرگان و رجوی این حرف را نزدند . به والله کوتاه نیایید
.

رئیس: این را درست می کنیم . نگذارید همان که دیگران می خواهند اتفاق بیافتد ، آن کسی که این حرف را می زند همین چیزها را می خواهد که بعدش .... بگذارید به ترتیب عمل بکنیم . سخنران بعدی را دعوت کنید .

منشی: آقای عمید زنجانی بفرمایید

عده ای از نمایندگان ( خطاب به آقای شرع پسند ): از مجلس برو بیرون ! اربابانت بیرون منتظرت هستند ! مجلس جای آدم دروغگو نیست
.
(در این موقع شرع پسند از مجلس خارج شد.)

منشی: آقای سید عبدالصاحب طاهر موسوی بفرمائید

سید عبدالصاحب طاهری موسوی: ..... نکتهی چهارم ، چند سؤال از آقای شرع پسند در رابطه با استعفای ایشان دارم ....بنده به حکم وظیفه‌ی شرعی خود با استعفای ایشان موافقت خواهم کرد . بنده از وزارت محترم اطلاعات تقاضا می کنم که ریشۀ این مسألۀ مهم را بررسی و تحقیق نمایند
....."

ج-قرائت نامه ۱۵۴ تن از نمایندگان مبنی بر اعلام انزجار نسبت به نطق استعفاگونه شرع پسند
:

در پایان همین جلسه(۶۸/۴/۱۳) منشی نامه ای را که به امضاء بیش از ۱۵۴نفر از نمایندگان مجلس سوم رسیده بود به شرح زیر قرائت کرد:


"بسم الله الرّحمن الرّحیم-« یا نوح انّه لیس من اهلک انّه عمل غیر صالح » (سورۀ مبارکۀ هود آیۀ ۴۶ )

هنوز چند هفته ای از ارتحال جانگداز رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی" طاب ثراه "( حضار سه صلوات فرستادند) نگذشته و زخم دل ملت مظلوم ایران و آلام جهان اسلام ، التیام نیافته است . هنوز سینه ها مملو از غم و اندوه رهبر از دست رفته مان می باشد . هنوز هیأتهای عظیم مردم در ایران وسایر بلاد اسلامی در فقدان رهبر جهان اسلام ، برسرو سینه می زنند و درغم هجران آن مرجع جهان اسلام و ملجأ و مأمن مستضعفین جهان در ماتم و سوگواری اند .
و از سوی دیگر حضور گسترده و بی نظیر مردم در ایران موجب بُهت جهانیان گردید. در این میان در مورخه‌ی ۱۳۶۸/۴/۱۱ از حلقوم شرع پسند نماینده‌ی مردم کرج درمجلس شورای اسلامی مضامینی خارج شد که باعث حیرت همگان گردید و گوئی در همه‌ی کلمات و جملات خود با ضدّ انقلاب ، در همه‌ی سطوح هماهنگ و همنوا بوده واراده نموده است تا دشمنان اسلام وجهان خواران و صهیونیست ها را به وجد و شادمانی در آورده و دوستان و دلسوزان انقلاب اسلامی را متـأثّر و متـألّم نماید . آنچه پس از رحلت حضرت امام " قدس سرّه " در ایران وجهان دیدیم ، سوز وگداز ، شیون و ماتم ، حضور در صحنه‌ی بیعت با رهبری انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای (حضار صلوات فرستادند) " مدّ ظلّه العالی " بود. حضور مردم در تشییع پیکر مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی و بیعت با رهبری ، چشم عالمیان را خیره کرد. آنچه دیدیم وحدت بود و اتحاد ، تحول بود و دگرگونی ، در قلب و روح بی تفاوت ها و حتی مخالفان.
پس چگونه شرع پسند به خود اجازه می دهد بگوید حضور مردم در صحنه سطحی و تشریفاتی بوده است . آینده معلوم نیست و از این قبیل لاطائلات.
ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، سخنان سراسر کذب و افترا و بهتان نامبره را محکوم نموده و اظهارات وی را در راستای اهداف دشمنان داخلی و خارجی انقلاب اسلامی دانسته و تأکید می کنیم که همواره در پشت سر رهبر و زعیم امت حضرت آیةالله خامنه ای (حضار صلوات فرستادند) " مدّ ظلّه العالی " و در کنار یاران همیشگی امام و امت قهرمان و وفادار ایران ، پاسدار خون شهیدان خواهیم بود .

و ضمن تشکر از هشیاری مردم شریف کرج، شرع پسند را از سمت نمایندگی معزول دانسته و اظهارات نامبرده را در راستای اظهارات مفسدین و محاربین می دانیم و برائت و انزجار خود را از بیانات وی اعلام و از هیأت رئیسه‌ی محترم مجلس شورای اسلامی،تقاضامندیم، مراتب استعفای مشارٌالیه را طبق مادۀ ( ۷۰ ) آئین نامه‌ی داخلی مجلس شورای اسلامی درکمترین زمان ممکن در دستور کار مجلس قرار داده تا نمایندگان نسبت به عزل وی اقدام نمایند ."

چنانچه ملاحظه می‌شود شرع پسند نه تنها به پسر نوح تشبیه شد بلکه مفسد و محارب خطاب شده و معزول از نمایندگی معرفی شد. 

در تیرماه ۸۴ مهدی کروبی سردمدار ماجرا نیز به سرنوشت شرع‌پسند دچار شد و مجبور به استعفا از کلیه‌ی پست‌هایی که خامنه‌ای به او تفویض کرده بود از جمله عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام شد. وی همچنین در سال ۸۸ به همان مواردی متهم شد که خود قبلاً شرع پسند را به آن‌ها متهم کرده بود. و عاقبت دیوار خانه‌اش مزین به شعار «مرگ بر منافق» شد و گرفتار حصر خانگی و مصیبت‌های بعدی هم شد که همچنان ادامه دارد.


واکنش به نطق شرع پسند، همچنان ادامه یافت و در جلسه مورخ ۶۸/۴/۱۳نیز سه تن از ناطقین پیش از دستور نوک حملات خود را متوجه وی کردند که در زیر بخشی از مذاکرات آنان را پی می گیریم:

«رئیس(هاشمی رفسنجانی):سخنرانان قبل از دستور را دعوت کنید.

منشی: آقای فدائی بفرمایید

غلامرضا فدائی عراقی(نماینده اراک): بسم الله الرّحمن الرّحیم . انّا لله و انّا الیه راجعون .
 .... دربرابر حرکت زشت ونابخردانۀ نمایندۀ مستعفی کرج نمی خواهم بحثی را مطرح کنم که « الباطل یموت بترک ذکره » حرف اصلی همان بود که نایب رئیس محترم جناب آقای کروبی مطرح کردند و من اضافه می کنم آنهائی که به امام و خط امام اعتقاد دارند، امامی که بیش از هرچیز به حفظ نظام بهاء می دادند و می فرمودند اگر امام زمان هم بود خود را فدای نظام می کرد ، در برابر این اهانت صریح به نظام مقدس اسلامی آن هم در شرایطی اینچنین عالی و حسّاس اگر امام می بود با یک اشاره خدمتش می رسید . امیدوارم که جریانی فاسد پشت سر این حرکت نبوده باشد، اگر باشد لازم است هرچه زودتر افشاء شود . ....
منشی: آقای نیک فر بفرمایید.

احمد نیک فر(نماینده اقلید): .... جای تعجب است اراجیفی که از دهان های کثیف جیره خواران استکبار جهانی بیرون می آید از پشت تریبون مقدس مجلس شورای اسلامی توسط فردی گفته می شود که خود طنین رسای فرمایشات مکرر حضرت امام را شنیده است که فرمود : « این مردم انقلاب کرده اند و خود انقلابشان را حفظ می کنند . » شنیده است که فرمودند : « این مردم از بالاترین میزان شعور سیاسی برخوردارند. » شنیده است که بارها امام فرمودند : « این نظام درعین درگیر جنگ بودن و کارشکنی های مختلف به اندازۀ کلّ دئران ستمشاهی و آنهم به مستضعفین خدمت کرده است . » شنیده است که امام فرموده : « این ملت به درجه ای از رشد و تعالی رسیده است که برای حفظ انقلاب و مملکت اسلامی خویش به فرد و افراد وابسته نیست . » ولی او برخلاف فرمایشات حضرت امام مردم را در روند انقلاب مؤثــّر نمی داند وبالاتر اینکه به این مردم توهین نموده ، حضور آنها را سطحی و تشریفاتی می داند . زهی بی شرمی ! آیا از حضرت امام تشریفاتی استقبال کردند و یا پیکر مقدسشان را تشریفاتی با بیش از ده میلیون نفر تشییع کردند ؟ آیا هجوم حزب الله در جبهه ها و ایستادن در جلو بمبهای شیمیائی و آفریدن افتخارات فتح المبین ها و بیت المقدس ها تشریفاتی بود ؟

منشی: آقای نیازی بفرمائید .

محمود نیازی نماینده بیجار... در خاتمه از وزارت محترم اطلاعات می خواهم مسأله‌ب غائله برانگیز و زشت نماینده‌ی مستعفی کرج را تعقیب کنند مبادا خدای ناخواسته جریان کور و ناپاکی در پشت این مطلب بی اساس و این گفتار ناهنجار وجود داشته باشد»...

در جلسه ۱۲۴ مورخ یکشنبه ۱۸ تیرماه ۱۳۶۸ نیز نطق سه تن از نمایندگان علیه شرع پسند ایراد شد:

«منشی:آقای بنی هاشمی بفرمائید :

سید هاشم بنی هاشمی(نماینده مشهد): بسم الله الرّحمن الرّحیم- ...... مطالب غیر واقع و خیانت بار آقای شرع پسند که از این تریبون مطرح شد ، بیانگر عدم تعهد او به وظیفۀ نمایندگی مردم در دفاع از نظام جمهوری اسلامی وانقلاب اسلامی بود . از طرف دیگر حکایت از زمینه‌ی توطئه ای می کند که دشمنان قسم خورده‌ی انقلاب ، منافقین ، چپی ها ، لیبرالها و وابستگان به شرق و غرب از ابتدای انقلاب از هرگونه تلاشی فروگذار نکرده اند و بزرگترین ضربه ها را از ترور شخصیتهای اسلامی و جاسوسی برای آمریکا و شرق وغرب و صدام جنایتکار برپیکر جمهوری اسلامی زده اند . واکنون که از ثبات نظام بعد از امام به وحشت افتاده اند حرکتهای کور و مذبوحانۀ خود را ادامه می دهند ولی طرفداران تفکر التقاطی و اسلام منهای روحانیت باید بدانند که حکومت علوی با ولایت همراه است وولایت فقیه برپایه های حوزه های علمیه ( بنا ) نهاده شده است ، و امروز مجلس شورای اسلامی با اخراج شرع پسند عزم ملت را در برخورد قاطعانه با هرگونه توطئه و طرح مسائل انحرافی نشان خواهد داد و در آینده نیز طرفداران طرز تفکر شرع پسند بدانند که بازی کردن با آرمانها و اصول انقلاب اسلامی ، کاری خطرناک است که با خشم ملت روبرو خواهد شد.  والسلام علیکم و رحمة الله وبرکاته .

منشی: آقای توسلی.
محمد رضا توسلی(نماینده طبس): ... در طول این مدت مردم سراسر کشور ضمن تحمل مشکلات از راههای دور و نزدیک جهت زیارت مرقد مطهر حضرت امام و بیعت با رهبری و عرض تسلیت به خانواده‌ی معظم ایشان به تهران آمدند . این امت را هیچکس جز امام نشناخته بود و این حضور یکپارچه‌ی مردم بود که انسجام خاصی به مجموعه‌ی نظام داد . آنچه امام عزیز بیش از همه برآن تأکید داشت وحدت کلمه بود که حفظ نظام جز با وحدت کلمه و یکپارچگی مسئولین و مردم امکان پذیر نیست . نظامی که ایشان حفظ آن را از نماز مهم تر می دانستند و رسدن به وحدت کلمه مؤثر نیست مگر با گذشت و تحمل یکدیگر و برخورد با واسطه هایی که آتش بیار معرکه هستند و هویت این افراد صرفاً سیاسی و جز ایجاد اختلاف وظیفه‌ی دیگری برای خودشان احساس نمی کنند . که از این نمونه بود نماینده ای که خود را در جمع ما با حرکتهای منافقانه جای داده بود و برما است زمینه هایی که اینطور افراد می توانند رشد کنند بخشکانیم و با تفکر همسو با این افراد برخورد کنیم . ...

منشی: آقای فارغ بفرمایید .

سید مصطفی فارغ(نماینده دزفول): ...... و اما مضوع دیگری که باید به عرض عزیزان برسانم در رابطه با مسأله اولین برنامه‌ی امروز است که در دستور کار مجلس قرار گرفته. برادران وخواهران ! اصولاً افراد و گروههایی که برای اداره‌ی امور زندگی برنامه هایی شیطانی تدوین می کنند و از روش های خلاف عقل پیروی می نمایند و درجاده های خطا و خلاف و شیطان پسند قدم می گذارند، بی شک با شکست ها و رسوائی های همه جانبه ای مواجه و روبرو می گردند . این افراد نمی توانند تقصیر و شکست رسوائی خود را به گردن دیگران بگذارند بلکه به آنها باید گفت:
تو چون خو کنی اختر خویش را بد مدار از فلک چشم نیک اختری را
افرادی پیدا می شوند بسیار ضعیف النّفس از نظر روحی فوق العاده ناتوان ، مسئولیت های خطیری را برعهده می گیرند و خودشان را دربرابر یک جامعه و اجتماع دو میلیونی مسئول قرار می دهند و درحالی که توان آن را ندارند با یک فشار داخلی یک مرتبه وامی روند و ازهم می پاشند و بعد آثارش آن است که پشت این تریبون مقدس آنچه نارواست و آنچه نابجاست و آنچه نابخردانه و احمقانه است از خودشان نشان می دهند . بنابراین چه بسا ممکن است این بیچاره‌ی بدبخت این کسی که آن همه فروغ و آن همه احساسات و آن همه عواطف بی شائبه مردم ایران و ملت های مسلمان کشورهای دیگر را که در صفحه‌ی تلویزیون هست مشاهده نمی کند و بلکه گوش خود را کاملاً در اختیار بعضی دشمنان انقلاب قرار می دهد باید به دشمنی و خصومت و خطای خود نسبت به حقایق و عینیّت های موجود در عالم اعتراف نماید .
…همانطوری که امام امت در همان بند ( ز ) فرموده اند اجازه ندهید اعتبارنامه‌ی چنان افرادی تصویب شود و بعداً مایه‌ی دردسر و موجب مزاحمت شود بعد از این در این موارد بیشتر توجه کنیم به هرحال امیدوارم که مجلس محترم تصمیم خود را در این زمینه بگیرند....

منشی: آقای مجدآرا بفرمایید

محمد مجدآرا(نماینده بابلسر):.... بدیهی است جاهلانی که از صدای غرب و نفاق و شرک الهام می گیرند و یا کسانی که تاب و توان هضم و تحلیل وفای عاشقانۀ میلیونها نفر در مراسم تشییع وتدفین امام نداشته و آن را سطحی می انگارند و از خدا وخلق بریده اند و باعمل شرع ناپسند خود مورد تمجید و تعریف صداهای بیگانه شده اند ودل مردۀ آنان را شاد نمودند بدانند که در صف واحده‌ی این سیل عظیم انسانهای مخلص و دریای خروشان مستضعفان و نظام مقدس اسلامی هرگز یارای مقاومت را ندارند و امروز انشاءالله با رأی نمایندگان عزیز قاطعانه معلوم خواهد شد که همان طور که در میان امّت حزب الله جائی ندارند در میان خانۀ مردم ـ یعنی مجلس شورای اسلامی ـ نیز جائی نخواهند داشت که عـِرض خود مبرند و زحمت ما می دارند. ...»

مشروح مذاکرات این جلسه به شرح زیر است:
...
رئیس: اینجوری که پیش بینی نشده عبارت را من می‌خوانم شما ببینید : « هر نماینده می تواند از مقام نمایندگی استعفاء دهد به شرط اینکه دارای دلیل موجهی باشد و پذیرش آن با اکثریت مطلق آراء حاضرین است. نماینده استعفاءنامه‌ی مدلل خود را به عنوان رئیس مجلس می نویسد( که البته ایشان این کار را نکردند خطاب به من هم در نامه چیزی ننوشته است همینطور یک استعفاء نامه ای نوشته) و رئیس مجلس آن را در اولین جلسه‌ی علنی و بدون قرائت اعلام می کند » یعنی چون در زمان فتنه‌ی بنی صدر ما این را تهیه کرده ایم آن موقع بعضی ها می خواستند شرارت کنند یک استعفاءنامه می نوشتند و آن را می خواندند بعدهم می آمدند پس می گرفتند یک سنگی را در چاه می انداختند ما را در محظور قرار می دادند. ما این آئین نامه را نوشتیم که متن استعفاء نامه قرائت نشود که البته ایشان خودش پیش قدمی کرد و بدون اینکه ما مطلع باشیم خواند. خوب این یک تخلف آئین نامه ای بود که دیگر از دست ما در رفته بود . بدون قرائت متن اعلام و در دستور کار هفته‌ی بعد گذارده می شود . خوب ما در دستور گذاشتیم و اعلام هم که خود ایشان کرده بود دیگر نیازی به اعلام نبود . نمایندۀ مستعفی می تواند قبل از شروع بررسی در مجلس، استعفاء نامه‌ی خویش را مسترد دارد که ایشان این کا را هم نکرده است یعنی از ما نخواسته که پس بگیرد ، ماده‌ی بعد در آئین نامه ( ۲۵ ) می گوید : « بررسی استعفاء نامه بدین ترتیب خواهد بود که ابتدا استعفاء نامه قرائت شده ( که باید بخوانیم منتها چون استعفاء نامه علیرغم آئین نامه یکبار قرائت شده نیازی به قرائت مجدد نیست ) و سپس شخص مستعفی یا نمایندۀ دیگری به تعیین او (چون ایشان نماینده تعیین نکرده نماینده‌ی دیگری نمی تواند در موافقت با استعفاء صحبت بکند) تقاضای دفاع خواهد نمود . مدت قرائت استعفاء نامه و توضیح نمایندۀ مستعفی حداکثر نیمساعت است و مخالف یا مخالفین نیز حد اکثر نیمساعت می توانند صحبت کنند ....» یعنی اگر کسی مخالف استعفاء ایشان باشد می تواند صحبت کند منتها ما می دانیم مخالف واقعی نمی خواهد صحبت کند اگر کسی هم می خواهد صحبت کند بخاطر این است که می خواهد با اسم مخالف ، صحبتی بکند از این نظر این مخالف نیست.

موحدی ساوجی: مخالف واقعی هستم . این استعفاء نبود
!
رئیس: من هم این را قبول دارم . آقای موحدی ایشان به بهانه استعفاء این مسأله را اینجوری مطرح کرده ، ما این را قبول داریم ولی آئین نامۀ ما این را می گوید یعنی مخالف باید صحبت کند ، کسی که مخالف نیست می خواهد بگوید او تخلف کرده ، خوب این را من گفتم چیز جدیدی هم نیست ، اما رأی گیری. رأی گیری هم این طوری است « وسپس رأی گیری به عمل می آید .... » اینجا هم نگفته با ورقه باشد یا به صورت دیگر . بنابراین برای اینکه وقت مجلس را نگیریم معمولی رأی می گیریم.

... انصاری: ما به استعفاء نمی توانیم رأی بدهیم ، ما به اخراج ایشان از مجلس می توانیم رأی بدهیم . اخراج از مجلس بحث بشود ما رأی می دهیم ایشان اخراج بشود ، اما استعفاء با دلیل مدلل نبوده، ادلۀ ایشان باطل هست و استعفای ایشان اصلاً خلاف قانون است ، چون مدلل باید باشد ، استعفای ایشان مدلل نبوده. طبق مادۀ ( 23 ) آئین نامه استعفای ایشان قابل طرح نیست باید اخراج ایشان از مجلس به جرم خیانت مطرح بشود.

(اخذ رأی به صورت کتبی به عمل آمد و نتیجه به قرار زیر اعلام گردید:)

۱۹۷ نفر در جلسه حضور دارند. کارت سفید به علامت موافق 191 عدد. کارت زرد به علامت ممتنع یک عدد. چند نفر هم رأی نداده اند که ممتنع حساب می شوند (کسی مخالف استعفای ایشان نبوده است) بنابر این مجلس شورای اسلامی استعفای آقای شرع پسند را پذیرفت.  و ایشان مستعفی تلقی می شوند (نمایندگان صلوات فرستادند ).

رفسنجانی: این پذیرفتن ادله‌ی او نیست بلکه قبول استعفاء بدلیل اقدام ناشایسته‌ی ایشان بود.

موافقان استعفا‌ آقايان: حسين فروتن، اسحاق جهانگيري، احمد محمودرباطي، سيدرضي حسيني المدني، حسن جعفري، سعيدرجائي خراساني، سيدكاظم ميرولد، مصطفي مؤذن زاده ، احمد ناطق نوري،‌ حميدالدين ملازهي، محمدرضا راه چمني، احمد رهبري، فخرالدين رضازهي، غلامرضا حيدري، احمد عزيزي، يارمحمد عرب عامري، عين الله علاء، علي عبدالعلي زاده، سيد محمد حسن علوي، نورالله عابدي، علي عنايت، محمد جواد راستي لاري، حسن روحاني، محمد رشيديان، رضا عبداللهي، محمد عظيمي، صالح روحاني زاده، احمدخارستاني، سيدسجادحججي، محمداسماعيل دلبري، سيدمصطفي ذوالقدر، علي اصغر جعفري اصفهاني(مرتضوي فر)، اكبر پرورش، اسدالله بيات، احمد بلوكيان، حبيب برومند، بهرام تاجگردون، بيت الله جعفري، حسين سبحاني نيا، غفار اسماعيلي، سيداحمد حسيني سيرجاني، سيدحسن الحسيني، علي پورمحمدي فلاح، الياس حضرتي، جاسم جادري، سيد محسن شفيعي، نبي الله راجي، حسن رضائي، قهرمان رحماني، حسين نجفي ثاني، عليرضا خاك، محمدباقر ذاكري، سيدمحمد حائري، سيدمصطفي فارغ، بخشعلي رحيم نژاد، ميرعلي اشرف عبدالله پور، مسعود صادقي آزاد، پرويز صيقلي، غلامرضا فدائي عراقي، نادر طاهري، رحمت الله رحمتي، اسماعيل فردوسي پور، فخرالدين حجازي، حسينعلي ضيائي، قربانعلي صالح‌آبادي، فريدون قاسمي،‌ وحيد احمدي، محمد اكبرزاده، سيدرضا اكرمي، محمد ابراهيم اصغرزاده، حسن امين لو، مجيد انصاري، علي محمد احمدي ،حسين اربابي فرد، سيدفرج الله افرازيده، يدالله اسلامي، محي الدين فاضل هرندي، سيد محمدعلي قريشي، آرطاواس باغوميان، هاشم حجازي، سيدكمال الدين شهرياري، غلامعلي شهركي، مروت الله پرتو، محمدرضا بهزاديان، حميد چيت چيان، سيدجليل سيدزاده، سيد محمد كاظم امام موسوي، عبدالعزيز دادگر، داودحاجي ناصري، سيدهاشم بني هاشمي، مجيد دبستاني، عبدالعظيم خزائي، محمود آستانه، سيد محمد اصغري، سيداسماعيل داودي شمسي، ماشاءالله حيدري مقدم، مصطفي طاهري زاده، يوسف طباطبائي نژاد، ذبيح لله صفائي، موسي سليمي كميني، سيدحسن شجاعي، سيدعلي عوض زاده، ميرنقي قاضي پور، علي كاميار، احمد كبيري، احمد طه، عليرضا فرزاد، محمد قمي، عطاءالله فضائلي، اسدالله عابدي، هادي غفاري، مرتضي كتيرائي ، عباسعلي عميد زنجاني، محمد رئيسي ، غلامعباس زائري، مفيد كيائي نژاد، سيد مطهر كاظمي، سيدمحمد مهدي طباطبائي شيرازي، محمدسعيدسليمي، عبدالله تاتلي، علي آقامحمدي، علي محمد غريباني، عزت الله دامادي، محمدصادق صادقي گيوي(خلخالي)، علي محمد سوري لكي، سيد محمود دعائي، سيدهادي خامنه ای، محمدباقر باقری نژاديان فر، كامل خيرخواه، داود توحيدی، سيدابوالقاسم حسينی، محمدعلي حقی، عباس دوزدوزاني، محمدرضا توسلي، شيخ عبدالرحمن حسيني برزنجي، محمدسعيد انصاري، محمدعلي پرتوي، قاسم مهزراد صاقياني، رمضان روحاني نيا، اسدالله تابع، محمدحسين افتخاري، محمدرضا باهنر، عباس عباسي، احمد زمانيان، خدانظرقاسمي، مهدي كروبي. سيدمحمود كاظمي دينان، نادر كاوسي، يونس محمدي، حسن مختاري، علي محقر، عبدالحسن مقتدائي ، امير مير، عباس ميرزاابوطالبي، حسين مظفري نژاد، سيدرسول موسوي، سيدابوطالب محمودي، سيدعبدالواحد موسوي ، محمد مجدآراء، سيدعباس موسوي. سيداحمد موسوي، علي موحدي ساوجي، رسول منتجب نيا، سيدعبدالصاحب موسوي، سيدخليل موشح، مصطفي معين، مهدي مهدي زاده، علي مثبت (فاضل همداني)، محمد كريم مروجي، كريم ملك‌آسا، محمدباقر نوبخت، احمدنيك فر، علي اكبر ناطق نوری، عبدالله نوروزی، اصغر نوروزي، سيدرضا نوروززاده، محسن نوربخش، محسن نريمان، سيدابراهمي ميرغفاري، اكبر هاشمي رفسنجانی، علي‌اكبر همتائی، سيدعباس هدايتی، سيد عبدالله هجرتی قزوينی، سيدمحمد رضا واقفی، عيسي ولائی، بانوان: گوهرالشريعه دستغيب و عاتقه صديقي(رجائی)
http://www.ical.ir/index.php?option=com_mashrooh&view=session&id=1287&page=22626&Itemid=38

البته مجلس شورای اسلامی از دیرباز مشکلی با استعفاهای شکلی و غیرمحتوایی نداشته و در مقاطعی نیز از آن بهره برده است. در آدرس زیر می‌توانید در این باره بخوانید:‌

http://namehnews.ir/News/Item/12858/2

نحوه‌ی برخورد مجاهدین و شورای ملی مقاومت به استعفای روحانی و قصیم

روز ۱۵ خرداد ۱۳۹۲ کریم قصیم و محمدرضا روحانی با صدور بیانیه‌ی استعفای خود از شورای ملی مقاومت اعلام کردند. در اطلاعیه‌‌ای صادره از سوی آن‌ها آمده است:
«حضور محترم خانم مریم رجوی و آقای مسعود رجوی,
با سلام و به نام آزادی
استعفای خود را از عضویّت در شورای ملی مقاومت و مسئولیت‌های محوله اعلام می داریم.»

و در توضیح این اقدام از جمله آمده است:
«...در عین حال ما همیشه , به خصوص طیّ دهه اخیر و بیشتر در چهارسال گذشته, در مورد تنظیم روابط درونی, روشهای برخورد به اشتباهات, فقدان پاسخگویی مناسب, نوع واکنش به انتقاد و منتقدان درون و بیرون شورا , شیوه تصمیم گیری, همچنین چگونگی طرح و بحث تحلیل‌های اساسی و رویکردهای مبرم پیشنهادی و ….. با دشواری‌های گوناگون و فزاینده مواجه بوده ایم. طی سالیان دراز به سبب لاینحل ماندن تناقضات و افزایش و تراکم مشکلات جدید صبر و حوصله ما هم تحلیل رفته است.»

و در خاتمه‌ اعلام داشته‌اند:
«... می رویم , چون دیگر نارضایتی و ندای اعتراضِ شأن و وجدانمان بر سکوت و صبرمان چیره شده. نمی توانیم در پیشگاه ملت ایران و افکار عمومی و تاریخ / به عبارت دیگر نزد وجدان خویش پاسخگوی سیاست‌ها, رویکردها, کنش و واکنش‌هایی باشیم که در بحث, تصمیم و اجرای آنها مشارکتی نداشته‌ایم.»

http://www.didgah.net/maghalehMatnKamel.php?id=27378

پس از انتشار خبر غافلگیر‌کننده‌ی استعفای کریم قصیم و محمدرضا روحانی، مجاهدین پس از چند روز سکوت و عدم انتشار خبر استعفای این دو نفر در سایت‌هایشان ضمن به کارگیری شورای ملی مقاومت همچون جلسه‌ی مجلس شورای اسلامی به خاطر غافلگیر شدن بصورت خلاصه به موضوع پرداخت و با صدور اطلاعیه‌‌ی کوتاهی وعده‌ی برخورد‌های آتی را داد:

اطلاعیه جلسه میاندوره یی شورای ملی مقاومت ایران


در این اطلاعیه آقایان روحانی و قصیم به «خیانت» و «شناعت» و «شقاوت» و «خنجرزدن از پشت» و فاقد «اخلاق شورایی و جمعی»، تشجیع دشمن در « ردیابی و حذف فیزیکی مسئول شورای ملی مقاومت» و «سربریدن مجاهدان اشرف و لیبرتی» متهم شدند.
سپس اعضای شورای ملی مقاومت وارد میدان شدند. به موارد مطرح شده در این اطلاعیه‌ها و مقاله‌ها و استدلال‌های صورت گرفته در آن‌ها توجه کنید. متأسفانه مجاهدین و شورای ملی مقاومت با ربع قرن تأخیر همان راهی را می‌روند که مجلس شورای اسلامی رفت! از همان شیوه‌هایی استفاده می‌کنند که دیگران کهنه کرده‌آند و نتیجه‌ی آبرومندانه‌ای نگرفته‌اند.

مهدی سامع: یک استعفا* و چند توضیح

http://www.hambastegimeli.com/index.php?option=com_content&view=article&id=42393:2013-06-13-09-43-30&catid=11:2009-09-22-08-59-59&Itemid=333

رضا اولیا: استعفاي دو نفر و حمله به ليبرتي


منصور قدرخواه:‌استعفا يا خودزني سياسي


پرویز خزایی:‌ پاسخ به پيامها و تماسها درباره استعفای دو عضو شورا


بیانیه تفضیلی شورای ملی مقاومت به همراه اسامی امضا‌ء کنندگان بیانیه
نکته‌ی قابل تأمل این که مجلس شورای اسلامی مدعی شد که ۶ نفر از ۱۹۷ نفر با موضوع موافقت نکرده‌اند و به نوعی رأی ممتنع داده‌اند. اما همین قاعده در شورای ملی مقاومت اجرا نشد و بیش از ۵۰۰ نفر عضو این شورا به صورت هماهنگ علیه مستعفی‌ها موضع‌گیری کرده و ضمن اعلام «برائت» از آن‌ها پای بیانیه‌ای را که توسط رهبری مجاهدین تهیه شده بود و می‌بایستی تنها خود آن‌ها مسئولیت‌اش را به عهده می‌گرفتند امضا کردند. بعید می‌دانم در هیچ جمع مدعی «پارلمانی» در دنیا چنین چیزی اتفاق افتاده باشد که صدها عضو با همه‌ی موارد مطرح شده در یک بیانیه مو به مو موافق باشند و آن را تأیید کنند.


صورتجلسات نشست‌های شورای ملی مقاومت و دبیرخانه‌ی آن در دسترس عموم نیست. و نمی‌شود جزئیات برخوردهای صورت‌‌گرفته و سخنرانی‌ها و رایزنی‌ها را مورد بررسی قرار داد. اما بعید است با ادعاهای نمایندگان مجلس شورای اسلامی علیه شرع پسند به لحاظ شکل و محتوا فرق چندانی داشته باشند. تنها تفاوت این است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی این امکان را یافتند که حداقل برای تسلی دل خودشان هم که شده مدعی شوند حکم به «اخراج» شرع پسند داده‌اند و او را از مجلس بیرون کرده‌اند، اما رهبری مجاهدین و اعضای شورای ملی مقاومت به دلایل گوناگون از چنین امکانی برخوردار نبودند و همین بر خشم و استیصال آن‌ها می‌افزاید و به دامنه‌ی واکنش‌های غیرمنطقی آن‌ها می‌افزاید.

ایرج مصداقی ژوئیه ۲۰۱۳


irajmesdaghi@gmail.com

عبرت روزگار!فرزند يکی از بنيانگذاران حزب توده