۱۳۹۷ آذر ۱, پنجشنبه

فراخوان گزارشگران: با تمام توان در کنار کارگران و معلمان! - همراه با لیست ابتدائی

فراخوان گزارشگران: با تمام توان در کنار کارگران و معلمان! - همراه با لیست ابتدائی


بازداشت, حبس و شکنجه نمایندگان کارگران نیشکر هفت تپه پاسخ مسئولین جمهوری اسلامی به خروش و فریاد حق خواهی هزاران کارگر گرسنه و خانواده هایشان  بود. بر اساس گزارشات منتشر شده تا کنون  تعدادی از نمایندگان این سندیکا ( شورا ) دستگیر و روانه زندان شده اند تا بخش خصوصی و نزدیکان حکومتگران در پناه حمایت نیروهای امنیتی و سرکوب جمهوری اسلامی بتوانند نیات سودجویانه خود را جامه عمل بپوشانند, استثمار را تشدید و سفره خالی کارگران و خانواده هایشان را تهی تر کنند. بموازات اعتراضات کارگران هفت تپه در شهر شوش همچنین کارگران معترض گروه ملی فولاد اهواز نیز با راهپیمایی و تجمع نشان دادند که بی عدالتی, غارت و چپاول سودجویان تنها به نیشکرهفت تپه و هپکو اراک ختم نمیشود و بخشهای گسترده مردمی همانطور که دانشجویان دانشگاه تهران فریاد میزدند: (  از هفت تپه تا تهران -  فردا تمام ایران ),  در این خیزش همگانی علیه ستم و استبداد شرکت خواهند جست.

اعتراضات گسترده بی تردید در راه است و زمان آن فرا رسیده است که کارزاری سراسری از اعتراض و محکومیت سرکوب اعتراضات دادخواهانه کارگران و زحمتکشان و برای آزادی بی قید و شرط دستگیر شدگان براه اندازیم تا پاسخی درخور  به رژیم تبهکار اسلامی داده شود . اعتراضات اخیر کارگران هپکو, نیشکر هفت تپه و فولاد اهواز بوضوح نشان داد که  آنهایی که در برابر کارگران ستمدیده و گرسنه و خانواده هایشان صف کشیده اند, جز نیروهای نظامی و یگانهای ویژه سرکوب و نهادهای قضائی حکومتیان نیستند. این وقایع همچنین بیانگر آنست که تنها راه رهایی از یوغ استبداد حاکم برای محرومان جامعه همبستگی و وحدت و تشکیلات است و کارگران نیشکر هفت تپه با حفظ و پشتیبانی عمومی از سندیکای خود و خودمدیریتی و اداره شورائی این نهاد تولیدی, این مهم را در عمل بکار بستند.

ما فعالین سیاسی, اجتماعی و فرهنگی ضمن محکوم کردن شدید اقدامات وحشیانه حکومتیان در برابر کارگران اعلام میکنیم که در کنار و همراه کارگران, معلمان و دانشجویان هستیم و با آنان آگاهانه عهد اخوت بسته ایم.

ما از تمامی نهادهای حساس به حقوق انسانی کارگران و زحمتکشان کشورمان میخواهیم تا سرکوب بی رحمانه حاکمان علیه کارگران را محکوم و برای آزادی تمامی فعالین کارگری, معلمان, دانشجویان و زندانیان سیاسی عقیدتی دربند , بکوشند.
گزارشگران
21.11.2018

آرش کمانگر – تحلیلگر سیاسی سیاسی و فعال رسانه ای
آمادور نویدی – وبلاگنویس
امیر میرزائیان – زندانی سیاسی سابق
اسماعیل مولودی - زندانی سیاسی سابق، فعال سیاسی و بلاگ نویس
اسماعیل فتاحی – فعال حقوق بشر
ایرج حیدری – فعال سیاسی
اصغر زین الدین
امیر علی متولی – فعال سیاسی
اکبر دیلمی – کارگر کارخانه
ابراهیم پویان – فعال سیاسی
ابراهیم آوخ – فعال سیاسی و رسانه ای
احسان ثابت – فعال سیاسی
امین بیات – فعال سیاسی

باقر ابراهیم زاده – فعال سیاسی و زندانی سیاسی سابق
بهروز فراهانی – فعال کارگری
بهرام رحمانی – نویسنده و تحلیلگر سیاسی
بیژن سعیدپور – فعال سیاسی و رسانه ای
بهروز عارفی – مترجم و فعال سیلسی
بهزاد بارخدایی -  فعال کارگری
بهروز سورن – فعال رسانه ای – زندانی سیاسی سابق

پروین ریاحی – فعال جنبش زنان
پرویز میرمکری - شاعر
پیروز زورچنگ – فعال سیاسی و زندانی سیاسی سابق

ح. ریاحی – فعال سیاسی و زندانی سیاسی سابق
حسن حسام – شاعر و تحلیلگر سیاسی
حسین مهینی ، سینماگر ، عکاس
حسن نایب هاشم – فعال حقوق بشر
حسین نقی پور – فعال رسانه ای
حسن عزیزی – مترجم
حمید نوشادی – فعال کارگری

خسرو شهریاری - پژوهشگر ،نویسنده و کارگردان تاتر

داوود رحیمی - فعال کارگری

رضا بی شتاب – شاعر

سیروس بینا – استاد دانشگاه و اقتصاددان
سحر صبا - فعال کارگری
سعید بهبهانی – فعال رسانه ای و گرداننده تلویزیون میهن
سیامک جهانبخش – فعال سیاسی
سلام زیجی – تحلیلگر و فعال سیاسی
سیامک مؤیدزاده – فعال کارگری
سید میثم آقا سید حسینی – کاریکاتوریست
سیاوش کارساز – فعال حقوق بشر

شروین رها – فعال کارگری

صدیق جهانی – فعال کارگری و فعال رسانه ای

عمر مینایی - فعال کارگری
علی پیچگاه – فعال کارگری
علی صمد – فعال حقوق بشر
عابد رضایی - فعال کارگری
علی دماوندی – فعال سیاسی و رسانه ای

فاطمه رضایی – فعال حقوق بشر
فرهنگ قاسمی – فعال سیاسی و رسانه ای
فریبا ثابت فعال جنبش زنان و زندانی سیاسی سابق
فرشید یاسایی – فعال سیاسی
فرهاد بشارت – فعال سیاسی

کامبیز گیلانی - شاعر
ک. الوند – فعال سیاسی

گیسو شاکری - هنرمند ، فعال سیاسی

محبوبه مشکین
مینو همیلی – فعال سیاسی و زندانی سیاسی سابق
مجید دارابیگی – فعال سیاسی و زندانی سیاسی سابق
محمدرضا روحانی – حقوقدان و فعال سیاسی
محمد آسنگران – تحلیلگر سیاسی
مجید مشیدی – فعال حقوق پناهندگی
مینا اخگر
محسن رضوانی – فعال سیاسی
مهرداد آهنگر – فعال سیاسی

نسرین احمدی – فعال جنبش زنان و فعال سیاسی
ندا نوآور – فعال حقوق بشر
نسرین ابراهیم زاده – فعال جنبش زنان و فعال سیاسی
نادر ثانی – تحلیلگر سیاسی

نهادها:
جشنواره بین المللی سینمای تبعید- سوئد
بنیاد آزادی اندیشه و بیان
مجموعه عصر آنارشیسم  ( آنارشیستهای ایران و افغانستان )

رسانه ها:

تلویزیون رنگین کمان
سایت اتحاد کارگری
تلویزیون میهن
سایت لجور
رادیو پیام کانادا
سایت رضا بی شتاب
سایت گیسو شاکری
سایت مجید مشیدی
اشتراک وورد پرس
وبلاگ اسماعیل مولودی
وبلاگ اخگر
سایت گزارشگران
 ادامه دارد ...
نماینده ویژه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که ظاهراً برای «بررسی و حل مشکل» کارگران گروه ملی فولاد اهواز و نیشکر هفت‌تپه به خوزستان رفته، وعده پرداخت بخشی از مطالبات مزدی کارگران را تکرار کرد. کارگران در اهواز و شوش خواستار آزادی کارگران بازداشتی و توقف پرونده‌سازی برای معترضان و تحقق کامل خواسته‌هایشان شدند. جواد کولیوند نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی شامگاه چهارشنبه گفت که تمامی کارگران بازداشت شده، آزاد شدند. سندیکای کارگران اما این خبر را تکذیب کرد.

کارگران نیشکر هفت‌تپه خواستار آزادی همکاران خود شدند.۳۰ آبان ۱۳۹۰
کارگران نیشکر هفت‌تپه شوش همزمان با حضور کریم یاوری مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مقابل ساختمان فرمانداری تجمع کردند. آنها که همانند روزهای گذشته خانواده کارگران، شماری از وکلای دادگستری، معلمان و دیگران را با خود همراه داشتند، خواستار آزادی همکاران بازداشت شده خود شدند.
رسانه‌های خبری تصاویری از نشست مشترک نماینده ویژه وزارت کار، مسئولان سازمان خصوصی‌سازی و مقام‌های دولتی استان خوزستان با نمایندگان کارگران نیشکر هفت‌تپه را منتشر و همزمان گزارش کردند که چهار تن از نمایندگان کارگری یکشنبه ۲۷ آبان دستگیر شدند، با دستور دادستان شوش آزاد شدند.
انتشار این خبر موجب خوشحالی کارگران شد اما به فاصله کوتاهی سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه به نقل از وکیل مدافع کارگران خبر آزادی اسماعیل بخشی، محمد خنیفر، مسلم آرمند و حسن فاضلی را تکذیب کرد.
به دنبال تکذیب خبر آزادی نمایندگان کارگران و سپیده قلیان که همراه با کارگران بازداشت شده، مادر مسلم (محسن) آرمند در جمع معترضان اعلام کرد که چنانچه  مسئولان حکومتی تا ظهر پنجشنبه یکم آذر فرزندش را همراه با دیگر بازداشت شدگان آزاد نکنند، همراه کارگران برای بستن جاده شوش- اندیمشک اقدام خواهد کرد.
اتحادیه آزاد کارگران نیز به نقل از گروهی از کارگران نشست مشترک با نماینده ویژه دولت را «تکراری» و تنها «برای تهیه گزارش تلویزیونی» توصیف کرد. کارگران حاضر در این جلسه گفتند که یاوری تنها گفته که مشکلات آنان را به هیئت دولت گزارش می‌کند. او در باره پرداخت دستمزد معوق هم که یکی از دلایل اعتراض هفده روزه کارگران است، قول داده که بخشی از دستمزد کارگران در هفته آینده پرداخت شود.

شرحی بر آنچه که بر نیشکر هفت‌تپه گذشت به روایت روزنامه مردمسالاری
به گفته کارگران حاضر در این نشست، یاوری در باره آزادی کارگران بازداشت شده هم گفته که پیگیر وضعیت آنها است و به زودی آزاد خواهند شد.
کارگران نیشکر هفت‌تپه دور تازه اعتراضات خود را از ۱۴ آبان پس از انتشار خبر متواری شدن مالکان این مجتمع کشت و صنعت به دلیل اختلاس و دریافت ارز به نرخ مرجع آغاز شد. این کارگران علاوه بر مطالبات مزدی، خواستار توقف خصوصی‌سازی نیشکر هفت‌تپه و اداره آن به صورت خودگردان و تحت نظارت شوراهای کارگری شدند.

گسترش اعتراض کارگران فولاد اهواز: کارگران به بازداشت تهدید شدند

در اهواز نیز کارگران گروه ملی فولاد اهواز برای دوازدهمین روز پیاپی در خیابان‌های مرکزی و بازار اهواز راهپیمایی کردند و مقابل ساختمان نهادهای دولتی و بانک ملی ایستادند. آنها نیز بیش از چهار ماه است که دستمزد نگرفته‌اند.
خواسته کارگران فولاد اهواز علاوه بر پرداخت مطالبات مزدی به صورت کامل و یکجا، از سرگیری خط تولید کارخانه و «کوتاه کردن دست مافیایی پشت‌پردهِ مانع تولید» در کارخانه است.
آنها همانند یازده روز گذشته شعارهایی با مضمون همدستی دولت و مافیا سر دادند، به زبان عربی فریاد زدند که تن به ذلت نخواهند داد. کریم سیاحی کارگر فولاد اهواز هم در جمع کارگران گفت که کارگران را به زندان و بازداشت تهدید می‌کنند اما  آنها از زندان و حتی اعدام نمی‌ترسند و تا حق‌شان را نگیرند دست از اعتراض برنمی‌دارند.
کارگران حاضر در محل نیز پس از سخنان کوتاه سیاحی فریاد زدند: «نه زندان،نه تهدید/ دیگه فایده نداره» و «تا حقمو نگیرم/ از اینجا نمیرم نمیرم».
کارگران هنگام عبور از بازار مرکزی اهواز هم شعار دادند: «نصر من‌الله و فتح قریب/ مرگ بر این دولت مردم فریب» و «نه حاکم نه دولت/ نیستند به فکر ملت».
یک ویدئو در این باره ببینید:
Video Player
00:00
00:60
در یک ویدئو منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نیز یکی از کارگران فولاد اهواز ۲۹ آبان به نماینده ویژه وزارت کار می‌گوید که «وزارت کار، وزارت سرمایه‌داران است یا وزارت کارگران؟».
کریم یاوری روز گذشته برای گفت‌وگو با کارگران فولاد اهواز در جمع آنان حاضر شد و گفت که یک ماه از دستمزد معوق کارگران به زودی پرداخت می‌شود. کارگران اما حرف‌های او را تکراری و ادامه گفتار درمانی دانستند و حاضر به تشکیل جلسه مشترک با فرستاده ویژه وزارت کار و دیگر مسئولان دولتی استان خوزستان نشدند.
ویدئو سخنان کوتاه میثم آل‌مهدی از کارگران فولاد اهواز با فرستاده ویژه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را در ادامه ببینید:
Video Player
00:00
01:17
کارگران فولاد اهواز همچنین در اعتراض امروز خود به مانند روزهای گذشته خواستار آزادی کارگران زندانی نیشکر هفت‌تپه شدند.
گروه صنعتی ملی فولاد اهواز از مجموعه شرکت‌های متعلق به گروه امیرمنصور آریا(مه‌آفرید خسروی) است که پس از اعدام او در دوره‌های زمانی مختلف تحت مالکیت قوه قضائیه، بانک ملی و بخش خصوصی قرار گرفته است. این مجتمع با حدود سه هزار کارگر در حال حاضر به بانک ملی تعلق دارد، اما این بانک حاضر به تامین نقدینگی برای پرداخت دستمزدها و ادامه تولید نیست.

در همین زمینه: