۱۳۹۰ تیر ۱۵, چهارشنبه

هراس حکومت اسلامی از گسترش اعتراضات کارگری و «بسیج کارگری»!



بهرام رحماني
حکومت سرمایه داری کارگر ستیز و زن ستیز و آزادی ستیز اسلامی، در مقابله با تشکل یابی مستقل کارگران، ارگان سرکوب دیگری را به نام «بسیج کارگری» در محیط های کارگری راه انداخته است تا به زعم خود، مانع تشکل یابی کارگران و مبارزه متحد و مشکل آن ها شوند. ارگان های امنیتی - قضایی حکومت اسلامی، هم اکنون شماری از کارگران فعال تشکل های مستقل کارگری را به اسارت خود درآورده و زندانی کرده اند. تنها جرم فعالان کارگری زندانی، دفاع از هم طبقه ای هایشان و تلاش برای برپایی تشکل های مستقل شان است که بازداشت و زندانی اند.
پیگرد و اعمال فشار دایمی به فعالین جنبش کارگری، بخش مهمی از سیاست رسمی دولت و به طور کلی حکومت سرمایه داری اسلامی است. حکومت اسلامی، با قساوت تمام خانواده های کارگران زندانی را نیز در رنج و محرومیت های گوناگونی قرار داده است.
در این راستا، دستگاه قضایی حکومت اسلامی، حتی از معالجه کارگران زندانی چون علی نجاتی، رضا شهابی و غیره جلوگیری می کند. اسانلو به رغم تجویز پزشکان، همواره از دسترسی به پزشک و دارو محروم بوده است. علی نجاتی، رییس پیشین سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، پس از تحمل زندان، از کار اخراج شده و در اواسط فروردین ماه 90، به دلیل فشارهای شدید دادستانی انقلاب اسلامی دزفول و احضارهای پی در پی به وزارت اطلاعات و...، دچار حمله قلبی شده و در بیمارستان بستری گردیده است.
رضا شهابی ،  عضو هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه که از تاریخ ۲۲ خرداد ۱۳۸۹ در بازداشت می باشد طی آخرین ملاقاتی که با خانواده اش داشتند رضا با خونریزی بینی روبرو بوده و به اظهار خانواده ایشان این مشکل جسمی از چند روز گذشته شروع شده و مسئولین زندان برای بعد از تعطیلات اعلام کرده اند که نام برده را نزد پزشک خواهند برد. سندیکای کارگران شرکت واحد، با صدور اطلاعیه ای ضمن ابراز نگرانی از وضعیت جسمی رضا شهابی، خواهان رسیدگی فوری پزشکی برای این فعال کارگری شده است.
علاوه بر این تعدادی از کارگران شهرهای کردستان و نقاط دیگر ایران به دلیل سازمان دهی و برگزاری مراسم های روز کارگر خود، دستگیر و زندانی شده اند که برخی از آن ها چون محمود صالحی، آزاد شده اند و برخی دیگر هنوز در زندان هستند. کارگرانی چون منصور اسانلو، سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی؛ ابراهیم مددی، سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی؛ رضا شهابی، سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی؛ غلامرضا غلامحسینی، سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی؛ بهروز نیکو فرد، سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه؛ بهروز جلال زاده، سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه؛ علیرضا سعیدی، سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه؛ رضا رخشان، سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه؛ ابوالفضل عابدینی، فعال کارگری و روزنامه نگار؛ بهنام ابراهیم زاده، فعال کارگری؛ ابراهیم اسماعیلی، فعال کارگری؛ رسول بداغی، فعال انجمن صنفی معلمان؛ عالیه اقدام دوست، فعال عرصه فرهنگیان، معلم اخراجی و فعال جنبش زنان؛ غلامرضا قنبری، فعال کانون معلمان؛ و...، هم چنان زندانی هستند.
بی شک، باید برای آزادی کارگران زندانی و همه زندانیان سیاسی، تلاش های پیگیر و گسترده ای را در داخل و خارج کشور سازمان داد.
با نگاهی گذرا به تلاش های کارگر ستیزی ارگان های امینتی - پلیسی حکومت اسلامی، می بینیم که این حکومت چه هراسی از جنبش کارگری دارد.

از زمان به قدرت رسیدن محمود احمدی نژاد، دامنه مداخله سپاه و بسیج در محیط های کارگری، آموزش و پرورش، دانشگاه ها و هم چنین در جامعه گسترش یافته و این امر هر چه بیش تر به نارضایتی عمومی در جامعه دامن زده است.
در سال گذشته، برای فعالیت بسیج در بین دانش آموزان و آموزگاران، میلیون ها تومان بودجه به عناوین گوناگون اختصاص یافت، در حالی که اغلب فرهنگیان کشور حتی از دریافت به موقع دست مزدهای ناچیز خود محروم بوده اند. بعلاوه به خواست آنان برای افزایش عادلانه دست مزدها نیز هیچ اعتنایی نشده است.
سال گذشته، ارگان های سرکوب حکومتی تلاش های زیادی به خرج دادند تا هر چه بیش تر دانشگاه ها را به جولانگاه بسیج و سپاه تبدیل کنند و برای حذف علوم اجتماعی و انسانی نیز با هدف اسلامی کردن دروس دانشگاهی تلاش های گسترده ای را به خرج دادند. امسال نیز در تلاشند اماکن کارگری را مورد تاخت و تاز خود قرار دهند.
پس از آن که در سال جدید، اعتراضات کارگری ابعاد وسیعی به خود گرفت و این اعتراضات به صنایع مهمی چون ماشین سازی، پتروشیمی و پالایشگاه ها نیز رسید سران حکومت اسلامی، به شدت به تکاپو افتادند به طوری که برخی از فرماندهان سپاه از جمله حسین طائب، رییس سازمان اطلاعات سپاه و هم چنین یدالله جوانی، رییس اداره سیاسی سپاه نسبت به شروع دوباره و ادامه اعتراضات در کشور با زمینه های اقتصادی و اوج گرفتن نارضایتی ها از حذف یارانه ها در سال 90 ابراز نگرانی کردند، فرماندهان بسیج نیز با بیان این که «فتنه های آینده شبیه انقلاب خواهند بود» خبر از آن دادند که قصد دارند اعضای خود را با عنوان «بسیج کارگری» و برای مقابله با گسترش اعتصابات و اعتراضات در سال جاری در مجامع کارگری افزایش دهند.
به گزارش «گروه دفاع و امنیت مشرق» به نقل از ایرنا، سرهنگ علیرضا لایق حقیقی، فرمانده سازمان بسیج کارگری در نشست خبری که به مناسبت هفته بسیج کارگری روز چهارم اردیبهشت ماه، در سالن  آفرینش های هنری بسیج برگزار شد، ادعا کرد: «هم اکنون 120 حوزه و هزار و 411 پایگاه  بسیج کارگری در سطح کشور وجود دارد که تا پایان برنامه پنجم توسعه به 5 هزار و 200  پایگاه افزایش خواهد یافت .
او، افزود: «200 هزار نفر از این اعضا نیروی فعال و یک  میلیون و 800 هزار نفر نیروی عادی خواهند بود.» به گفته او، «سازمان بسیج کارگری  حدود 2 سال است که به صورت مستقل فعالیت خود را در سازمان بسیج مستضعفین شروع کرده  است . »
لایق حقیقی، در گفتگویی با نشریات داخلی سپاه و بسیج با بیان این که در دو سال گذشته «بسیج در فضای کارگری حضوری ارزشمند داشت»، ادعا کرد: «يكی از عرصه هايی كه كم ترين اثرپذيری را در جريان فتنه داشت، جامعه كارگری بود. در آن فضای كاذب و غبارآلود فتنه، برخی ها تصور می كردند بخش صنعت كشور تعطيل می شود و كشور با بحران روبرو خواهد شد، اما همگان ديدند كه اين اتفاق نيفتاد و اگر هم بعضا موارد كوچكی روی داد نتيجه اوج تلاش های دشمن بود.»
فرمانده بسیج به اصطلاح کارگری، با اشاره به این که «اين نبايد ما را راضی كند و از روشنگری غفلت كنيم» در ادامه اظهاراتش اضافه کرد: «در طرح صالحين و نشست های فصلی و ماهانه با بسيجيان، بحث های سياسی روز و جريان شناسی مطرح می شود زيرا معتقديم فتنه 88 فتنه آخر نبود، لذا هرچه نظام به جلو پيش می رود، فتنه هايی كه تشكيل می شود بسيار به «انقلاب» شبيه است. چون دشمنان ما متوجه شدند اگر بخواهند در اين كشور قدرت را به دست بگيرند بايد جريانی شبيه انقلاب اسلامی درست كنند تا مردم به آن ها اطمينان نمايند. بر اين اساس يكی از مهم ترين برنامه های بسيج كارگری تبيين و معرفی معيارهای شناخت حق از باطل با بهره گيری از فرمايشات رهبر معظم انقلاب است.»
این اظهارات علیرضا لایق حقیقی، در شرایطی است که روز گذشته آیت الله خامنه ای هم در دیدار با گروهی که خبرگزاری ها به گزارش دفتر او آن ها را کارگران کشور خوانده اند تاکید کرد که «دشمن ضمن ادامه تلاش‌ های خود در عرصه ‌های فرهنگی، امنیتی، سیاسی و دیگر عرصه‌ ها، مبارزه با اسلام و جمهوری اسلامی را عمدتا بر روی «اقتصاد» متمرکز کرده است تا میان مردم با نظام و دولت شکاف ایجاد کند و به همین علت باید با همه توان و با تکیه بر اخلاص، فهم و بصیرت به مبارزه و جهاد با دشمن شتافت.»
این فرمانده بسیج، درباره وظایف نیروهای تحت امرش در سال جاری نیز افزود: «هدف ما در بسيج كارگری كمك به دولت در اسلامی نمودن محيط های كار و صنعت در كشور، توسعه پدافند غيرعامل، توسعه و تعميق بصيرت و ولايت‌ مداری بسيجيان شاغل در عرصه صنعت، كمك به توسعه مبارزه جدی با مواد مخدر در فضای كارگری، راه اندازی مجموعه های امر به معروف و نهی از منكر با استفاده از روش های ايجابی و ارشادی و بالابردن بهره وری و كمك به اصلاح الگوی مصرف است.»
او، با اشاره به این که «متاسفانه برخی به اشتباه فكر می كنند دفاع از حقوق كارگری يعنی فرياد زدن، مخالفت كردن و به راه انداختن جريانات سياسی»، افزود: «با توجه به اين موضوع اگر سه كار را در بسيج كارگری انجام دهيم بخشی از وظيفه خود را انجام داده ايم؛ استخراج مطالبات به حق كارگران، تحليل آن در فضای كارگری و سپس كمك به رفع اين مطالبات كارشناسی شده توسط بسيج كارگری.»
هیچ کس آمار دقیقی از شمار اعضای بسیج ارائه نداده است. مثلا حجت الاسلام طائب، رییس بسیج از «سازمان دهی 13 میلیون و 639 هزار بسیجی در کشور» خبر داده است.
سردار سرلشگر عزیز جعفری، فرمانده سپاه پاسداران این رقم را یک میلیون کاهش داده و می‌ گوید: «تا الان‌ سپاه‌ توانسته‌ دوازده‌ و نیم‌ میلیون‌ نفر را در بسیج سازمان دهی‌ کند که‌ حدود پنج‌ میلیون‌ نفر از این‌ تعداد را خواهران‌ بسیجی‌ تشکیل‌ می ‌دهند. انشاء الله‌ تا ده‌ سال‌ آینده‌ باید به ارتش 20 میلیونی برسیم.»
سردار ذوالقدر، فرمانده سابق بسیج در همایش «حماسه عزت و پایداری» گفت: «با توجه به نیاز کشور برای حضور سازمان یافته بسیج باید به سمت بسیج 10 میلیونی حرکت کرد.»
این سخنان در حالی گفته می شوند که فرمانده «بسیج وزارتخانه‌ ها و ادارات کشور» این آمار را به یک دهم کاهش داده و مهم ترین برنامه هفته بسیج را در تهران «نمایش اقتدار و پایداری بیش از یک میلیون و 600 هزار بسیجی» اعلام کرده است.
هم زمان با همین اظهارات و ارائه آمارها، سردار سیدمحمد حجازی جانشین فرمانده کل سپاه از مراسم همایش عزت و پایداری «15 هزار بسیجی تهران بزرگ» خبر داده است.
آمارهایی که در بالا به آن ها اشاره شده بسیار اغراق آمیز هستند و واقعیت ندارند، بلکه تنها بخش کوچکی از واقعیت ها را با خود دارند. اگر این واقعیت را بپذیریم، آن گاه آماری که سردار حجازی، اعلام می کند به واقعیت نزدیک است. یعنی کانون منسجم و سازمان یافته و حقوق بگیر بسیج در تهران بزرگ، همان 15 هزار بسیجی است. این 15 هزار در کل کشور نیز حدود 150 هزار می شود.
بر اساس یک خبر دیگر، به نقل از سایت خبری سپاه پاسداران به نام «سپاه نیوز»، مثلا در شهر 700 هزار نفری ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی، بسیج تنها توانسته 400 دختر و 300 پسر را آن هم برای یک برنامه تفریحی و سیاحتی گرد آورد. این خبر با عکس در صفحه اول سپاه نیوز (سایت خبری روابط عمومی سپاه) در کنار سخن رانی رهبر و فرماندهان سپاه و بسیج درج شده است.
سخن رانی فرمانده سپاه در خراسان، یعنی بزرگ ترین و پرجمعیت ترین استان کشور نیز بعد از تهران بزرگ، در برابر 50 هزار بسیجی انجام شده است. هم چنین سخن رانی فرمانده سپاه در استان لرستان، در برابر 10 هزار بسیجی بوده است. همه این سخن رانی ها در هفته بسیج است.
ارقامی که فرماندهان سپاه اعلام می کنند، در مجموع نشان می ‌دهند که شمار بسیجی منسجم و سازمان یافته که مانند کادرهای سپاه پاسداران حقوق دریافت می کنند، در سراسر کشور می تواند رقمی در حدود 150 تا حداکثر 200 هزار نفر باشد.
بنا بر اخبار و گزارش‌ ها، تاکنون طرح تشکیل بیش از 15 واحد و زیر مجموعه بسیج به اجرا گذاشته شده یا در حال تدارک است. این واحدها عبارتند از: بسیج دانش جویی؛ بسیج دانش ‌آموزی؛ بسیج ورزش و تربیت بدنی؛ بسیج خواهران؛ بسیج جامعه پزشکی؛ بسیج اساتید؛ بسیج ادارات؛ بسیج علمی؛ بسیج جامعه مهندسین؛ بسیج هنرمندان؛ بسیج فرهنگیان؛ بسیج حقوقدانان و وکلا؛ بسیج اصناف؛ بسیج کارگری؛ بسیج عشایر و بسیج طلاب.
پس از انتشار مجلات و روزنامه های وابسته به سپاه پاسداران، تاسیس و حمایت از چند خبرگزاری خاص، طرح راه اندازی تلویزیون بسیج و پیشنهاد ورود به عرصه سینما از سوی فرماندهان ارشد سپاه پاسداران، محمدرضا نقدی طی اظهاراتی از تشکیل شاخه هایی از بسیج برای «مقابله با تهاجم تبلیغاتی دشمنان» خبر داد.
فرمانده بسیج، طی اظهاراتی در همین باره اعلام کرد: «با هدف مقابله با تهاجم تبليغاتي دشمنان، بسيج رسانه‌اي تشكيل مي شود. تشكيل بسيج رسانه ‌ای از مطالبات خبرنگاران، مديران مسوول، سردبيران و دست اندركاران رسانه‌ های كشور است كه بزودي تحقق می ‌يابد.»
محمدرضا نقدی، افزود که «با انجام ويراستاری نهايی، پيش نويس اساسنامه در مجمع، تشكيل بسيج رسانه طی ۱۰ روز آينده اعلام عمومی می شود.»
این اظهارات در حالی است که پیش از این خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران  در ۲۸ اردیبهشت ماه 90، با اعلام خبر نشست برخی از مدیران رسانه ای با فرمانده بسیج از ایجاد چنین شاخه ای در سازمان بسیج خبرداده بود.
فارس، در این باره نوشته بود: «جلسه هيات موسس سازمان بسيج رسانه به رياست سردار محمدرضا نقدی رييس سازمان بسيج مستضعفين و با حضور مرتضی نبوی مدير مسئول روزنامه رسالت، سيدنظام الدين موسوی مدير مسئول روزنامه جوان، حميدرضا مقدم ‌فر مدير عامل خبرگزاری فارس، صوفی معاون صدای سازمان صدا و سيما، فرجی مدير شبكه يك سيما، رجبی مدير شبكه جام جم، جعفری مشاور ریيس سازمان صدا و سيما و مسئول بسيج صدا و سيما و حجت‌الاسلام صباغ معاون روابط عمومی و تبليغات سازمان بسيج مستضعفين برگزار شد.»
هدف از این نوع سازمان دهی، انتخاب کادرهای آینده سپاه و کانون مرکزی و نظامی بسیج از درون این حلقه هاست. برای مثال، زنانی برای نخستین بار وارد دولت در حکومت اسلامی می شوند که سابقه خدمت در واحدهای مختلف بسیج را دارند. یا این که پست وزارت اطلاعات، حتما باید به آن روحانی سپرده شود که در بسیج خدمت کرده است.
سپاه پاسداران و بسیج، از جمله در جریان اعتصاب کارگران کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در سال 87 و قبل از آن نیز در جریان اعتصاب کارگران سندیکای اتوبوس رانی تهران و حومه در زمستان 84 و هم چنین ادامه اعتراضات در سال 85، ضمن سرکوب و بازداشت کارگران معترض، نیروهای بسیج را به عنوان اعتصاب شکن نیز جایگزین کارگران شرکت واحد کردند.
این اظهارات فرماندهان بسیج کارگری، سپاه و هم چنین ابراز نگرانی رهبر حکومت اسلامی از تمرکز دشمن بر مساله «اقتصاد» در شرایطی است که پیش از اجرای طرح هدف مندکردن یارانه ها در کشور، فرماندهان سپاه و بسیج با اعلام این که برخی در صدد ایجاد «فتنه های اقتصادی» در کشور هستند نیروهای خود را به حالت آماده باش درآورده بودند.
در همین راستا، سرتیپ پاسدار حسین همدانی فرمانده سپاه محمد رسول الله تهران در آخرین روزهای آبان ماه سال گذشته در دیدار با فرماندهان نواحی بسیج شورای اصناف کشور گفته بود: «دشمن در تهديد نظامی، امنيتی و سياسی ورود پيدا كرد و موفق نشد و امروز به تهديد اقتصادی ورود پيدا كردند كه اين جا نقش اصلی بر عهده اصناف است.»
با این سخنان و پیش بینی فرماندهان نهادهای امنیتی - نظامی، طرح هدف مندی یارانه ها آغاز و به صورتی کنترل شده اجرا شد با این حال اما در ادامه و در آخرین روزهای سال گذشته، برخی فرماندهان ارشد سپاه پاسداران از بروز ناآرامی و اعتراضات در ادامه این طرح ابراز نگرانی کردند.
از جمله حسین طائب، رییس سازمان اطلاعات سپاه با ادعای این که «استراتژی آمريكا در سال 90 ايجاد مشكل در ایران است»، گفته بود: «در حوزه مهار و كنترل، اميد آن‌ها اين بود كه بتوانند با پيوند زدن تحريم و هدف مندكردن يارانه‌ ها نتيجه بگيرند اما با شكست مواجه شدند. برنامه آن‌ ها برای سال 90 اين است كه در فصل اول، تحريم را با موج ‌های بعدی هدف مندكردن يارانه‌ ها پيوند بزنند و يك موج اجتماعی ايجاد كنند. از سوی ديگر، تهديدات امنيتی و مشغول سازی امنيتی و انتظامی جمهوری اسلامی ايران را بيش تر كرده و با طرح سوژه آن ‌ها را خسته كنند و در فصل چهارم سال 90 كودتای مخملی ايجاد كنند.»
پیش تر یداله جوانی، رییس اداره سیاسی سپاه هم طی اظهاراتی، ادعا کرده بود: «دشمنان نظام جمهوری اسلامی در شرايط فعلی به دنبال معرفی ناتواني دولت و ايجاد نارضايتی در بين مردم با هدف اپوزيسیون سازی داخلی هستند. لذا بايد مراقب رفتار دشمنان در فضای اجرای طرح هدف مندی يارانه ‌ها باشيم چرا كه آن ‌ها اين را فرصت طلايی و مناسبی برای معرفی ناتوانی دولت و ايجاد نارضايتی در مردم براي اپوزيسيون سازی می ‌دانند.»
فرماندهان سپاه، در راستای پیشگیری از اعتراضات احتمالی هم چنین با «خائن» خواندن منتقدان و معترضان به حذف یارانه ها به صراحت  دستور دادند که از حذف یارانه ها انتقاد نشود. مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد نیز رسانه های کشور را از پرداختن و نقد قانون تحت اجرا توسط دولت احمدی نژاد منع کرد.
علاوه بر این ها، یکی از بولتن های داخلی نیروهای سپاه پاسداران، هم زمان با اجرای هدف مندی یارانه ها، مدعی شده بود: «فتنه گران و حامیان داخلی و خارجی آن ها در صدد هستند تا با اخلال در اجرای قانون هدف مندکردن یارانه ها و تشکیل ستادهای فتنه اقتصادی طرح پیوند شمال - جنوب را اجرایی کنند و به این ترتیب با بزرگ نمایی مشکلات اقتصادی- احتکار- گران فروشی - تاثیرگذاری بر برخی افراد کم سواد و اراذل و اوباش در مناطق جنوبی شهرها شورش های محلی و خیابانی ترتیب دهند.»
طرح ادعای تشکیل ستادهای فتنه اقتصادی و طرح «پیوند شمال - جنوب فتنه گران» برای اعضای سپاه پاسداران و همه اظهارات گذشته و اقدامات اخیر نهادهای نظامی در این راستاست که پیش تر حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات با اعلام این که «جریان فتنه سعی در ایجاد اخلال در هدف مندکردن یارانه‌ ها داشت» از «شکست طرح شمال - جنوب فتنه گران» سخن گفته بود.
به گزارش خبرنگار سیاسی برنا، یک شنبه 4 اردیبهشت 90، مسئول سازمان بسیج کارگری «در نشست خبری با خبرنگاران که در آستانه هفته بسیج کارگری، در مرکز آفرینش‌ های هنری بسیج برگزار شد»، هم چنین مدعی شده است: «هدف ما کمک به دولت در راستای اسلامی کردن فضای کارگری است.»
این سخنان فرماندهان نظامی - امنیتی حکومت اسلامی، نشان می دهند که اقدامات پلیسی - امنیتی تاکنونی خانه کارگر و شوراهای اسلامی در درون جنبش کارگری چندان کارساز نبوده است که اکنون حکومت اسلامی، به فکر ایجاد یک ارگان رسما نظامی در درون جنبش کارگری افتاده و آن را نیز «بسیج کارگری به عنوان بزرگ ترین تشکل کارگری؟!» به جامعه معرفی می کند. این گونه تلاش ها و دست و پا زدن ها و پیش بینی ها، از یک سو نگرانی سران حکومت اسلامی از احتمال سراسری شدن اعتصابات کارگران و هم چنین خیزش مردمی در جامعه را نشان می دهد و از سوی دیگر، هر چه بیش تر پلیسی و امنیتی کردن محیط های کارگری برای جلوگیری از گسترش اعتصابت کارگری و تشکل یابی آنان است.
این بخش از اظهارات فرماندهان «بسیج کارگری» و سپاه، در شرایطی مطرح می شود که در سه دهه گذشته، مقامات و مسئولین حکومت اسلامی با ایجاد شوراهای اسلامی کار و هم چنین خانه کارگر همواره از یک سو از دادن مجوز به تشکل های کارگری مستقل برای احقاق حقوق کارگران خودداری کرده و از سوی دیگر، با فعالین کارگری در این عرصه به شدت برخورد نموده و آن ها را روانه زندان کرده اند.
باین ترتیب، ما با آمارهای متضاد و متفاوتی درباره نیروی بسیج در حکومت اسلامی، روبرو هستیم: از چند صد هزار تا چند میلیون. به کادرهای ثابت سپاه پاسداران حقوق های بالای ماهانه پرداخت می شود. علاوه بر آن، از امتیازات ویژه زیادی هم برخوردارند. در ماموریت هایی که به آن ها محول می شود اضافه پرداخت می شود. از جمله این ماموریت ها، شرکت منسجم در بازی های انتخاباتی، و دادن رای به کاندیدایی که مورد تایید رهبر است. شرکت در سفرهای استانی رهبر و ریس جمهور هم با هدف چنین تامین امنیت آن ها و هم چنین به عنوان سیاهی لشکر. حضور در نماز جمعه ها و مساجد. سرکوب تظاهرات های مردمی و اعتصابات کارگری و دانش جویی. آفریدن رعب و وحشت در جامعه، سرکوب سیستماتیک زنان، کنترل شدید مدارس و دانشگاه ها، تعقیب و تهدید و دستگیری مخالفین و بازجویی آن ها در بازداشتگاه های مخفی و غیره.
اما سران و مقامات و فرماندهان حکومت اسلامی، با وجود بسیج نیروهای سرکوبگرشان و وحشی گری های دایمی شان، هم چنان از گسترش اعتراضات کارگری و خیزش تازه مردمی وحشت دارند. برای مثال، فرمانده سپاه تهران، اقرار کرده است که «در فتنه داخلی آسیب پذیریم»!
سایت خبرآنلاین، جمعه، 23 اردیبهشت ماه 1390، نوشت، فرمانده سپاه محمد رسول الله (ص) گفت: در فتنه داخلی آسیب پذیریم.
سردار حسین همدانی فرمانده سپاه تهران، در مراسم رزمایش بزرگ فاطمیون ناحیه مقاومت سید الشهدا (ع) خطاب به بسیجان حاضر در رزمایش ادعا کرد: تقریبا هر یازده و دوازده روز در طول سال 89 شما یك ماموریت انجام دادید. تحلیل دشمن این بود كه شما خسته می شوید و از پا می ایستید ولی پایان سال 89 دیدند كه خیر. در سال نود كه آن ها باز هم در حال توطئه هستند و باز هم فتنه ادامه دارد، فرزندان شیعه امیرالمومنین همیشه خودشان را برای شیطان درونی و بیرونی آماده نگه می دارند.
او، ادامه داد: آن چه خطر است و باید مراقب باشیم شیطان درونی است. با دشمنان خارجی خوب جنگیده و كارنامه قابل قبولی دریافت كردیم. ولی در فتنه داخلی نه، برخی از كاروان جا ماندند؛ معلوم می شود این جا آسیب پذیریم. در جلساتی كه محضر فرمانده كل قوا بودیم طرح صالحین را اولویت بسیجیان قرار دادند. فرمودند این طرح، بسیجیان را بیمه و آماده می كند.
او، افزود: انشاء الله به سمت این خواست مقام معظم رهبری كه فرمودند همه بسیجی هستند برویم كه همه مردم ما بیش تر حضور داشته باشند و مطمئن باشید كه در آن روز دشمنان ناامید خواهند شد. هرچند كه شیطان قسم خورده كه مومنان را وسوسه كند.
نیروهای بسیج روز جمعه ۲۳ اردیبهشت 90، مانوری را با عنوان «فاطمیون» برگزار کردند که هدف آن مقابله «با اغتشاشات خیابانی» عنوان شده است.
به گزارش سایت خبرآنلاین، این رزمایش با حضور ۳۰۰۰ نفر از اعضای «یگان‌‌های بسیجی ناحیه مقاومت سیدالشهداء تهران» در محل پادگان قدس (جی) تهران برگزار شد.
نیروهای شبه نظامی بسیج پس از مانور موتورسواران، اقدام  به شبیه‌ سازی اعتراضات خیابانی و شیوه ‌های مقابله با آن کردند. به گزارش خبر آنلاین، در جریان برگزاری این مانور تعدادی از نیروهای شبه نظامی بسیج زخمی شده‌ اند. در واقع این نیرو به حدی آموزش های وحشیانه دیده است که حتی در یک مانور معمولی بین خودشان نیز خشونت به خرج می دهند و همدیگر را لت و پار می کنند.
حتی پس از سرکوب های وحشیانه اعتراضات مردمی در سال 88 و وقایع بدع از آن، به اقرار برخی از فرماندهان سپاه، شکاف و ریزش در میان نیروهای بدنه سپاه و بسیج در دوسال گذشته، شدید آمده و به دنبال  آشکار شدن اختلافات میان خامنه ای و احمدی نژاد، درگیری و چالش در نهادهای نظامی نیز بالا گرفته است. بر این اساس، تعدادی از فرماندهان ارشد سپاه و بسیج ضمن هشدار نسبت به نفوذ «جریان انحراف» در نهادهای نظامی از احتمال گذر از عرصه جنگ نرم و  ورود به «جنگ سخت» برای مقابله با منحرفان خبر داده اند.
در این باره سرتیپ پاسدار حسین همدانی فرمانده سپاه محمد رسول الله تهران، طی اظهاراتی با اشاره به این که نظام از سوی «جریان انحراف» در معرض تهدید قرار دارد، گفت: «تهديد دو مرحله دارد يك مرحله بخش نرم‌افزاري كه بسيجيان بايد با فعاليت در اين عرصه، موسسات فرهنگی، وبلاگ نويسی، سايت‌ ها و جنگ سايبری آن را خنثي كنند و بخش ديگر تهديد سخت است كه آن موقع واحدهای عملياتی بسيج وارد عمل می شوند.»
او، در ادامه با تاکید بر اين كه «گروه انحرافي در حال عبور از مرحله نرم است» افزود: «با هدايت‌ های مقام معظم رهبری تقريبا گروه انحرافی يك آسيب جدی ديد اما از پا نايستاد به همين منظور همه بسيجيان با بصيرت، آگاهی و تشخيص درست اجازه نمی دهند كه اين افراد دوباره خود را پيدا كنند.»
او، با اعلام اين كه «گروه انحرافي به دنبال ايجاد اختلاف ميان مسئولان است» از احتمال ورود به مرحله «مبارزه سخت و جنگ» با این گروه خبر داده و اضافه کرد: «ما هنوز در اين خصوص به مرحله سخت نرسيده ‌ايم و همه تلاش ما اين است كه با رهبری مقام معظم رهبری به آن مرحله نرسيم. البته تجربه فتنه 88 بسيجيان را آماده كرده تا اقدامات پيشگيرانه خوبی را در خصوص مقابله با گروه انحرافی داشته باشند تا وارد مرحله سخت نشوند.»
گروه و یا جریان موسوم به «انحراف» عنوانی است که حامیان رهبر حکومت اسلامی به حلقه نزدیکان محمود احمدی نژاد می دهند. چهره و رسانه های حکومتی بویژه پس از آشکار شدن اختلافات رییس دولت مستقر با آیت الله خامنه ای بر سر ماجرای عزل و ابقای وزیر اطلاعات بارها این واژه را ضمن ربط دادن به اسفندیار رحیم مشایی رییس دفتر احمدی نژاد و حامیان او، به کار برده و نسبت به ادامه حضور و گسترش این جریان ابراز نگرانی کرده اند.
هشدار حسین همدانی و تهدید  او، در حالی است که هفته نامه «صبح صادق»، ارگان سیاسی سپاه پاسداران نیز در تازه ترین شماره خود در مقاله ای با اشاره به این که عبور از «ولايت فقيه» اصلي ترين راهبرد دشمن در نبرد سی سال گذشته با نظام حکومت اسلامی بوده است به صراحت اعلام کرد که «دشمن با شيوه های مختلف تلاش دارد با عضوگيری و شكاف در بدنه سپاه و بسيج علاوه بر تضعيف بازوان ولايت در بدنه اين دو نهاد انقلابی جای پايی برای خود باز كند.» ارگان سیاسی سپاه، تحت نظر معاونت سیاسی این نهاد نظامی و نمایندگی حامنه ای در سپاه اداره می شود.
هم زمان با این اظهارات فرمانده سپاه تهران، مسئول حفاظت اطلاعات سپاه علی بن ابی طالب (سپاه قم) هم از نفوذ دشمنان در نیروهای بسیج ابراز نگرانی کرده و طی اظهاراتی گفت: «برخی به دلیل مردمی و باز بودن بسیج آن را بی نیاز از حفاظت اطلاعاتی می دانند، این نگاه باید تصحیح شود چرا که نفوذ کردن در بسیج به دلیل سهل بودن آن بسیار اتفاق می افتد و با توجه به مطرح بودن بسیج در لایه های امنیت نظام نیاز به حضور مسئولین حفاظت اطلاعات بسیار محسوس است.»
سرهنگ پاسدار سیدرضا صادقی که در جمع نیروهای سپاه قم سخن می گفت، هم چنین مدعی شد: «بسیج یک هدف نشاندار برای دشمنان است، سرویس امنیتی موصاد، تیم های عملیاتی را بعد از انقلاب برای اولین بار آموزش داده که متاسفانه از دل بسیج بودند و لذا در نگاهی کارشناسانه باید دانست یکی از راههای ورود دشمنان به نظام، بسیج است.»
او، هم چنین در ادامه وجود سپاه قم را دارای کم ترین «تعارضات بین مسئولین» برشمرده و افزود: «همراهی فرماندهان، مسوولین حفاظت اطلاعات و نمایندگان ولی فقیه دلیل این مدعاست.»
این اظهارات مسئول حفاظت اطلاعات سپاه قم، در شرایطی است که پیش از این در دی ماه سال گذشته سایت ها و هم چنین بولتن های داخلی سپاه پاسداران در اخبار مشترکی از «نفوذ ضدانقلاب در پایگاه های بسیج» خبر داده و اعلام کرده بودند که «به تازگی گروهک های ضد انقلاب به هواداران خود اعلام نموده اند که به پایگاه های بسیج نفوذ و کارت عضویت فعال بسیج دریافت کنند.»
در همین راستا، 30 فروردین ماه سال جاری نیز مسئول نمایندگی آیت الله خامنه ای در بسیج از «تلاش برخی گروه های منحرف برای نفوذ در بسیج» خبر داده بود. حجت الاسلام محمد کدخدایی، نسبت به نفوذ برخی «طلاب منافق» در بسیج ابراز نگرانی کرده و گفته بود: «در بسيج طلاب باید سعی كنيم از نفوذ برخی از طلاب كه گرايش ضدانقلابی و منافقانه دارند جلوگيری كنيم تا زحمات خالصانه طلاب بسيجی با ايمان و پاك كه در سطوح مختلف نظام مشغول كارند زير سئوال نرود.»
این ابراز نگرانی ها  در حالی است که پیش تر محمدرضا نقدی فرمانده کل بسیج نیز طی اظهاراتی خطاب به بسیجیان اعلام کرده بود که «بسيجيان عزيز به دقت حوادث را رصد كنند، چرا كه فتنه ‌هايی كه در آينده پيش روی ماست، پيچيده ‌تر است و بايد بدانيم آخرين فتنه آخرالزمان شبيه‌ ترين آن‌ ها به حقيقت است و پيچيدگی آن حتی با فتنه عميق 88 هم قابل قياس نيست.»
فرمانده بسیج، در روزهای آخر فروردین ماه سال جاری، با اشاره به «ماهیت مذهبی» مخالفان آینده حکومت مستقر و خودی بودن آن ها اشاره کرده و افزود: «علی رغم عمقی كه فتنه 88 داشت و از همه ظرفيت های افراد به ظاهر موجه استفاده شد، در صحنه عمل ما با كسانی مواجه بوديم كه آشكارا در روز قدس روزه خواری می كردند، با كفش نماز می خواندند و در ايام سوگواری به شادی و پايكوبی می پرداختند و شناخت ماهيت آن ها كار سختی نبود، اما در فتنه بعدی شرايط بسيار غبار آلود و تشخيص حق از باطل بسيار دشوارتر خواهد بود و ممكن است با عده ای مواجه شويم كه با نام قرآن و نماز و علاقه ظاهری به عدالت و مهدويت، به مبارزه با ولايت بر خيزند و چه بسا منحرفان با نام صالحين رو در روی انقلاب بايستند.»
هم چنین 12 اسفند ماه سال گذشته، فرمانده سپاه صاحب الامر استان قزوین، در همایش ناظران شورای نگهبان این استان گفته بود: «ما مسئولیت خطیری داریم، باید مواظب باشیم که این انقلاب به انحراف کشیده نشود، تا چند روز قبل «وحشت‌مان از فتنه بود»، البته فتنه واقعی و عمیقی بود و خداوند متعال عنایت کرد و در سایه مدیریت و صفای وجود موسای زمان، فتنه خاموش شد. همان فتنه در حال ائتلاف با جریان دیگری به نام انحراف است و ریشه هر دو دارد یکی می‌شود و در انتخابات آینده پیچیدگی و سختی از انتخابات قبلی بیشتر است.»
سرتیپ پاسدار سالار آبنوش، در اظهاراتش خطاب به ناظرین شورای نگهبان تصریح کرده بود: «ما گروهی داشتیم که با عناوین اصلاحات، دوم خرداد و فتنه که همه یکی بود طرف مقابل ما بودند و امروز چیزی وسط به نام انحراف درست شده که باید با چشمان تیز و ارتباط صاف با خدا از پروردگار مدد بخواهیم زیرا پیچیدگی آنقدر بالاست که تشخیص دادن بسیار سخت است.»
این فرمانده سپاه، هم چنین سال 1391 را هم سالی خطرناک توصیف و تاکید کرده بود که «اگر نتیجه انتخابات مجلس نتیجه‌ ای نباشد که در راستای ارزش ‌های ما باشد سال 91 سالی بسیار خطرناک و حتی خونین است به طوری که صاحب ‌نظرانی که قدرت تحلیل دارند و تاکنون مسائل را به درستی پیش ‌بینی کردند، بیان داشتند که اگر مجلس بعد مجلس سالمی نباشد سال 91 فتنه، خونین است زیرا با هم می‌ جنگیم و جریان انحراف سر درمی ‌آورد.»
همه این اظهارنظرها و پیش بینی ها، قبل از هر چیز نگرانی فرماندهان سپاه از خیزش مردمی و ریزش نیروهایشان در مقابل قدرت مبارزه طبقاتی کارگران و مردم آزاده را به نمایش می گذارد.
اکنون در ایران، حدود 58 هزار مسجد وجود دارد و دولت موظف است سالیانه بودجه این مساجد و محل اقامه نماز جدید را نیز تصویب کند. این مساجد، هم چنین به عنوان پایگاه های نیروی های بسیجی نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

امسال با توجه به برنامه های اقتصادی و حذف یارانه ها و تاثیرات فاجعه بار آن بر زندگی و امنیت شغلی کارگران و محرومان جامعه، گسترش اعتراض ها به ویژه در برخی از رشته ها و مراکز صنعتی مادر و مهم را شاهدیم. طبقه کارگر ایران، با تجربه اندوزی از مبارزات خود به ویژه از اعتصاب و حرکت های اعتراضی ماه های اخیر نظیر «پتروشیمی تبریز»، «پالایشگاه آبادان»، «واگن پارس»، «ایران خودرو»، «تراکتور سازی تبریز» و...؛ سال جدید را با اعتصاب کارگران در «مجتمع پتروشیمی ماهشهر»، «منطقه گازی پارس جنوبی (عسلویه)»، «کاغذ سازی پارس»، «مجتمع پتروشیمی بندر شاپور» و غیره آغاز کرده است. گسترش اعتصاب به مراکز صنعتی بزرگ کشور، به دلیل موقعیت و اهمیت ویژه ای که در عرصه تولید دارند، سران حکومت را بسیار نگران و هراسان کرده است. از این رو، به فکر بسیج کارگری افتاده اند تا با میلیتاریزه کردن هر چه بیش تر اماکن کار، مانع گسترش این اعتصابات کارگری شوند. بنابراین، مبارزه کنونی کارگران و مردم محروم با برنامه های اقتصادی حکومت اسلامی، تنها جنبه صنفی ندارد و مجموعه ای از مطالبات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را شامل می شود. به خصوص ما، مجموعه ای از این مطالبات را به شکل مدون در قطعنامه های منتشر شده کارگران به مناسبت اول ماه می امسال را در پیش روی خود داریم: خواست آزادی بیان، قلم، اندیشه، اجتماعات، تشکل ها، احزاب، آزادی فوری و بدون قید و شرط کلیه زندانیان سیاسی، لغو مجازات اعدام، لغو کلیه قوانین زن ستیز و مبتنی بر تبعیض جنسیتی، لغو کار کودک و تامین زندگی آن ها، لغو قراردادهای سفیدامضاء و پیمانی، استخدام دایمی، پرداخت دست مزدهای معوقه، افزایش دست مزدها متناسب با نیازهای خانواده های کارگری و تورم، بیمه بی کاری مکفی، از زمره خواسته های مشترک همه کارگران و ستم دیدگان جامعه است.
بی شک، طبقه کارگر ایران، این ترفند تازه حکومت سرمایه داری اسلامی تحت عنوان «بسیج کارگری» را نیز هم چون خانه کارگر و شوراهای اسلامی کارش، با برپایی تشکل سراسری خود و اتحاد و مبارزه آگاهانه طبقه کارگر در سراسر کشور، نه تنها خنثی خواهد کرد، بلکه با صدای بلند نیز خواهان خروج همه نیروهای سرکوبگر از محیط های کارگری و آموزشی کشور خواهد شد. بعلاوه این طبقه، به عنوان یکی از طبقات اصلی جامعه، خود و هم چنین همه جنبش ها و مردم آزادی خواه، برابری طلب و عدالت جو را برای دست زدن به تحولات سرنوشت ساز تاریخی، آماده خواهد کرد.
در چنین شرایطی، تنها در پرتو مبارزه پیگیر و خستگی ناپذیر و آگاهانه و برنامه ریزی شده می توان میلیون ها کارگر را در سراسر کشور، سازمان دهی و متحد کرد و صف قدرت مندی را برای پایان دادن به حاکمیت و سلطه حکومت سرمایه داری اسلامی، به وجود آورد.
مسلما، شاه کلید پیشروی کنونی طبقه کارگر ایران، برپایی تشکل سراسری طبقاتی شان است. بی شک، کارگران بدون تشکل سراسری و مبارزه متحد و متشکل و آگاهانه شان نمی توانند به اهداف استراتژیک طبقاتی شان دست پیدا کنند.

شنبه یازدهم تیز 1390 - دوم یولی 2011