۱۳۸۹ مرداد ۲۵, دوشنبه

هفته سوم خرداد ۶۰

هفته سوم خرداد ۶۰

حضرت امام: کسانی که با مصوبات مجلس مخالفت می کنند، اینان با اسلام مخالفت می کنند/ البته اگر چنانچه به قانون بخواهند عمل کنند و یک دزدی را بخواهند سر جایش بنشانند، آن دزد صدایش در می آید/ دزدها از قانون بدشان می آید و دیکتاتور ها هم از قانون بدش می آید/ شماها باید خودتان را تطبیق بدهید با قانون، نه قانون خودش را با شما تطبیق بدهد/هر کس که بخواهد بر خلاف قانون عمل کند این دیکتاتوری است که به صورت مظلومانه حالا پیش آمده و بعد به صورت قاهرانه پیش خواهد آمد

هفته سوم خرداد ۶۴

آیت الله خامنه ای: پاسخ ما به سازش با عراق همیشه منفی خواهد بود

آیت الله هاشمی: راهپیمایی در حمایت از ادامه جنگ برگزار شود

میرحسین موسوی: ملت به پیام شهدایشان خشنودند

هفته سوم خرداد ۶۵:

هاشمی رفسنجانی: مبادا نظراتمان را به امام تحمیل کنیم/ مشروعیت دخالت ما ناشی از اراده امام است

هفته سوم خرداد سال ۱۳۶۰ آبستن مشکلات و تشنجاتی است که حول محور بنی صدر به عنوان رئیس جمهور به وجود آمده است. ماجرا از آن قرار بوده که بنی صدر، حاضر به عمل به مصوبات مجلس نشده بود، او در مقابل ابلاغ مصوبات مجلس مقاومت میکرد و مجلس از این بابت ناراضی بود و کار به حکمیت کشیده بود، شهید آیت الله بهشتی، آیت الله مهدوی کنی، ایت الله یزدی و… برخی دیگر از مراجع آن دوران نسبت به سرکشی های بنی صدر هشدار می دادند و جنگ لفظی بین آنها پیدا شده بود.

همزمان با این دو واقعه در سطح کشور، مجلس نیز (به ریاست هاشمی رفسنجانی)بر اساس طرح دو فوریتی در اجرای اصول ۱۲۳ و ۹۴ قانون اساسی اعلام می کند در صورتیکه رئیس جمهور(بنی صدر)تا ۵ روز مصوبه مجلس را اجرا نکند، نخست وزیر( محمدعلی رجایی) موظف به اجرای آن است.

موضوع با توقیف چند روزنامه و تشنج در حین سخنرانی بنی صدر در همدان بالا گرفت و کشور دچار تشنج شد. خیابان های شهر صحنه برخورد هوادارن بنی صدر و مردم بود.امام هجدهم خرداد سال ۶۰ در جماران سخنان مهمی را ایراد کردند که در واکنش به تمام تنش های مزبور شکل گرفت. این سخنان در مطبوعات روز بعد یعنی ۱۹ خردادماه انعکاس گسترده یافت. در این سخنان،حضرت امام پس از آنکه لزوم احترام به قانون را یادآور می شوند قانون گریزان را هدف نقد خود قرار داده و می فرمایند: «کسانی که با قانون مخالفت می کنند، اینان با اسلام مخالفت می کنند. کسانی که با مصوبات مجلس، بعد از اینکه شورای نگهبان نظر خودش را داد مخالفت می کنند، اینان دانسته یا نادانسته با اسلام مخالفت می کنند» امام سپس منشا تمام اختلافات در کشور را، عدم خضوع در برابر قانون دانسته و یادآور می شوند که اسلام و انبیاء و خلفا همگی برای برقراری قانون آمدند، پس از بیان اهمیت قانون امام به برخورد برخی افراد با قانون اشاره و می فرمایند: «البته اگر چنانچه به قانون بخواهند عمل کنند و یک دزدی را بخواهند سر جایش بنشانند، آن دزد صدایش در می آید لیکن(باید) آن دزدی که می خواهد جلوی قانون عرض اندام بکند را به آن توجه داد که این قانون است و اگر چنانچه پسر رسول اکرم، دختر رسول اکرم خدای ناکرده دزدی کند، دست او را می برد. قانون است. » امام (ره) در ادامه حضار را به این نکته حیاتی متوجه می فرمایند که قانون با توجه به همه اقشار به نفع آنها عمل می کند و در ادامه با اشاره به افراد و دسته و گروهی محدود می فرمایند: «البته دزدها از قانون بدشان می آید و دیکتاتورها هم از قانون بدش می آید{…} نباید اگر چنانچه یک قانونی بر خلاف نظر من بود، من بیرون بیایم و هیاهو کنم که من این قانون را قبول ندارم، این قانون خوب قانوی نیست. قانون خوب است، شماها باید خودتان را تطبیق بدهید با قانون، نه قانون خودش را با شما تطبیق بدهد» حضرت امام سپس به آسیب هایی که قانون گریزی و مخالفت با قانون ممکن است ایجاد کند اشاره می فرمایند و در ادامه بسته شدن نطفه دیکتاتوری را چنین شرح می دهند: «بعد از آنکه قانون وظیفه را معین کرد، هر کس که بخواهد بر خلاف آن عمل کند این دیکتاتوری است که به صورت مظلومانه حالا پیش آمده و بعد به صورت قاهرانه پیش خواهد آمد و بعد این کشور را به تباهی خواد کشید و این کشور وقتی به تباهی کشیده شد، و این مردم متفرق و مختلف خواهند شد، این همان وظیفه ای (است که باید فرد قانون گریز )برای ابرقدرت ها انجام دهد، این آدم انجام داده، ولو خودش نمی فهمد، اگر بفهمد که دیگر مصیبت بالاتر است.» در ادامه حضرت امام، قانون گریزان و حامیان آنها را با الفاظ مهربانانه نصیحت می فرمایند اما در پایان سخنانشنان با اشاره به قیام ۱۵ خرداد، خطاب به آنان می فرمایند: «لاکن این را همه باید بدانند، آن روزی که من احساس خطر برای جمهوری اسلامی بکنم، آن روز من احساس خطر برای اسلام بکنم، آنروز اینطور نیست که من باز بنشینم نصیحت کنم، دست همه را قطع خواهم کرد اگر اشخاصی در این برهه زمان که ما ابتلا داریم به جنگ باید آرامش محفوظ بشود، اگر کسانی در اطراف کشور سخنرانی کنند، و سخنرانی آنان باعث تشنج بشود، آن شخص هرکس می خواهد باشد، هر مقامی می خواهد باشد، من او را سر جای خودش می نشانم، قبل از آنکه شورش پیدا شود.»

توقیف مطبوعات به جرم نشر مطالب تنش زا و توطئه خزنده

در تاریخ هجدهم خرداد ۱۳۶۰، روابط عمومی دادسرای انقلاب اسلامی، طی اعلامیه توسط اسدالله لاجوری توقیف چند نشریه را چنین توضیح می دهد: امت قهرمان و متعهد ایران، نظر به اینکه روزنامه های: آرمان ملت، انقلاب اسلامی، جبهه ملی و میزان با نشر مطالب تشنج زا و مخل به مبانی اسلام {…}موجب اعتراض و شکایت اقشار مختلف مردم شده اند و هیات سه نفره حل اختلاف نیز تخلف آنها را محرز دانسته، لذا تا اطلاع ثانوی روزنامه های فوق الذکر توقیف می شوند. ضمنا نشریات نامه مردم و عدالت که در حال توطئه خزنده علیه جمهوری اسلامی و مبانی مقدس اسلام می باشند نیز تا اطلاع ثانوی توقیف می باشند.

کمیته انقلاب نیز ۱۹ خردادماه اطلاعیه را در مورد تشنج های به وجود آمده در حاشیه سخنرانی بنی صدر در همدان منتشر می کند. در این اطلاعیه به اقدامات هوادارن بنی صدر اشاره شده است که به تخریب اموال عمومی، کتک زدن مخالفان بنی صدر (حتی زنان چادری) و… اشاره شده است.

پس از توقیف این نشریات برخی از انجمن ها و تکشل های صنفی و سیاسی طی بیانیه هایی در حمایت از دادستان اقدام به اظهار رضایت از این توقیف ها کردند. در همین روز نیز در پی سخنرانی دکتر یزدی در مقابل مسجد النبی شیراز افرادی با حمله به وی موجب آسیب دیدن او می شوند، که روزنامه جمهوری اسلامی(ارگان حزب جمهوری اسلامی) این عمل را در صفحه اول خود به شدت محکوم می کند و آن را توطئه استکبار می نامد. همزمان با این رخداد ها، بنی صدر در همدان مقابل دفتر هماهنگی همدان به ایراد سخنرانی می پردازد، که این سخنرانی با درگیری هواداران و مخالفان وی به تشنج کشیده می شود. همزمان با این دو واقعه در سطح کشور، مجلس نیز (به ریاست هاشمی رفسنجانی)بر اساس طرح دو فوریتی در اجرای اصول ۱۲۳ و ۹۴ قانون اساسی اعلام می کند در صورتیکه رئیس جمهور(بنی صدر)تا ۵ روز مصوبه مجلس را اجرا نکند، نخست وزیر( محمدعلی رجایی) موظف به اجرای آن است.

حمایت مردم از سخنان امام

پس از آنکه امام(ره) سخنانی را در حمایت از مجلس و تخطئه بنی صدر در هجدهم خردادماه در پی تنش های به وجود آمده در سطح کشور ایراد فرمودند، مردم روز نوزدهم خرداد به خیابان ها آمدند و حمایت خود را از امام اعلام داشتند. همزمان، هاشمی رفسنجانی(رئیس مجلس)، برخی از نماندگان مجلس، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و… نیز از سخنان امام (ره) طی سخنرانی ها و بیانیه هایی حمایت کردند.

ایشان(آیت الله خامنه ای رئیس جمهور وقت) در پایان خطبه دوم با اشاره به وقایع تاریخی صدر اسلام، نظیر جنگ های احزاب، خندق و خیبر و هجوم تمامی عالم کفر علیه مسلمین اشاره کردند در آن زمان هم خداوند به مومنین وعده داد که پیروز می شوند. و شرایط فعلی چیز جدید نیست.

آیت الله مهدوی کنی، وزیر کشور وقت در خصوص اقدامات بنی صدر و رهنمودهای امام، طی سخنانی گفت: «امام فرمودند دیکتاتور کیست؛ کسی که نه مجلس را قبول دارد نه لایحه آن را، نه شورای نگهبان نه شورایعالی قضائی را» کمیته انقلاب نیز ۱۹ خردادماه اطلاعیه را در مورد تشنج های به وجود آمده در حاشیه سخنرانی بنی صدر در همدان منتشر می کند. در این اطلاعیه به اقدامات هوادارن بنی صدر اشاره شده است که به تخریب اموال عمومی، کتک زدن مخالفان بنی صدر (حتی زنان چادری) و… اشاره شده است.

برکناری بنی صدر

آخرین روز از هفته سوم خرداد، دیگر کار تمام می شود؛ تیتر یک همه روزنامه ها این است: «بنی صدر از فرماندهی کل قوا برکنار شد» همزمان با برکناری بنی صدر خبر دیگر نیز مورد توجه مطبوعات قرار می گیرد و آن محکومیت امیر انتظام به حبس ابد است. همزمان شهید بهشتی در مصاحبه ای مسئولیت تخریب اموال عمومی و … را در جریان تشنج های پیش آمده را متوجه شخص رئیس جمهور دانسته است. از سوی دیگر، هادی غفاری در نامه ای خطاب به حضرت امام، اتهام سرکردگی جماعت مخالفف بنی صدر که در نامه ای ازسوی بنی صدر به هادی غفاری وارد شده بود را اکیدا تکذیب می کند.بنی صدر هادی غفاری را به سرکردگی«چماقداران و اوباش» متهم کرده بود.

سر انجام در هفته سوم خرداد ماه سال ۶۰، ماجرا و تنش های سیاسی به وجود آمده حول محور بنی صدر و عمل نکردن وی به مصوبه مجلس تا حدی آرام گرفت.

***

این روزها در برنامه تلوزیونی رو به فردا، از هر دری که سخن به میان می آید، سری هم به دوران جنگ زده می شود، از اینکه برخی خواهان پایان جنگ بودند، برخی نظرات خود را به حضرت امام(ره) تحمیل می کردند و… خوب است سری به تاریخ بزنیم.

آیت الله خامنه ای: پاسخ ما به سازش با عراق همیشه منفی خواهد بود

آیت الله هاشمی: راهپیمایی در حمایت از ادامه جنگ برگزار شود

میرحسین موسوی: ملت به پیام شهدایشان خشنودند

خرداد ۶۴ همزمان با روز جهانی قدس، هجوم رژیم صهیونیستی به لبنان و سالروز قیام ۱۵ خرداد، اتفاق دیگری هم افتاده است، روئسای جمهور و مجلس و نخست وزیر، در مقابل این اتفاقات مواضع یکسانی اتخاذ کرده و اتحادی محکم را در جامعه به وجود آوردند. در نماز جمعه روز قدس، مصادف با هفدهم خردادماه سال ۱۳۶۴، حضرت آیت الله خامنه ای رئیس جمهور وقت، که خطیب نماز جمعه نیز بودند، در سخنانی دعوت به سازش با صدام که از سوی برخی مجامع بین المللی مطرح شده بود را به شدت محکوم می کنند. ایشان پس از ذکر سخنانی در خطبه اول که اختصاص به جنگ شناسی حضرات امام حسین(ع) و امام حسن(ع) داشت در خطبه دوم با اشاره به جنایات صدام در حمله به مردم بی دفاع می فرمایند: برای سربلندی یک ملت باید سختی ها را تحمل کرد و در مقابل دشمنان خدا ایستاد، امروز مردم ما با اشکار شدن چهره ددمنش صدام به کمتر از کنار رفتن او قانع نمی شوند.

در بخش دیگری از سخنانشان با اشاره به هدف مجامع بین المللی از این پیشنهادات می فرمایند: مقصود اصلی صدام این است که مردم را خسته کند. میخواهد کاری کند که مردم از جنگ و ادامه جنگ پشیمان و خسته شوند، اما بسیار بسیار کور خوانده است. ایشان در پایان خطبه دوم با اشاره به وقایع تاریخی صدر اسلام، نظیر جنگ های احزاب، خندق و خیبر و هجوم تمامی عالم کفر علیه مسلمین اشاره کردند در آن زمان هم خداوند به مومنین وعده داد که پیروز می شوند. و شرایط فعلی چیز جدید نیست.

در همان روز، انجمن ها و تشکل های بسیار از پیشنهاد آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس در نماز جمعه، مبنی بر راهپیمایی در حمایت از ادامه جنگ تا پیروزی حمایت کردند و در پیام های جداگانه ای این پیشنهاد را لبیک گفتند.

فردای نماز جمعه، مهندس میر حسین موسوی نخست وزیر، در حمایت از سخنان رئیس جمهور وقت، ایت الله خامنه ای و رئیس مجلس وقت ایت الله هاشمی رفسنجانی در مصاحبه ای به اعلام موضع در این خصوص می پردازد، موسوی در این مصاحبه در پرسش خبرنگاری در مورد نظر وی در خصوص مواضع حضرت ایت الله خامنه ای و آیت الله هاشمی رفسنجانی می گوید: برداشت من به عنوان یک خدمتگذار کوچک ملت این است که جوی که الان در جامعه ما وجود دارد، جو حمایت از اصول انقلابی است، جوی نیست که متوجه رفاه طلبی، سازش کاری و حقارت باشد.. طبیعی است که ملت به پیام خون شهیدانشان خوشنود هستند. و تا آخر بر سر این موضوع خواهند ایستاد، اما در عین حال افرادی هستند که از ابتدا پیام انقلاب را درک نکردند، در همین سال ۵۷ هم کسانی بودند که نمی توانستند انقلاب، رهبری و نفوذ ایشان را آنطور که هست، حس کنند. همان کسانی بودند که وقتی اسم امام می آمد و مردم صلوات می فرستادند، ناراحت بودند که چرا مردم صلوات می فرستند. بیست و یکم خرداد نیز موسوی در مراسح احیای شب نوزدهم ماه مبارک رمضان(شب ضربت) در مسجد الهادی شرکت می کند و یاد آور می شود که به پیروی از مولای متقیان(ع) اگر جنگ ۲۰ سال هم طول بکشد، جنگ را ادامه می دهیم.

هاشمی رفسنجانی: مبادا نظراتمان را به امام تحمیل کنیم

مشروعیت دخالت ما ناشی از اراده امام است

بیستم خرداد سال ۱۳۶۵، آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس در سخنانی به لزوم توجه نمایندگان، مسئولین، صاحبان قلم و تریبون و… به نصایح حضرت امام اشاره می کند و در ادامه از عموم مسئولین می خواهد تا با توجه به نیاز کشور ه اتحاد، اتحاد در جهت قوت بخشیدن به قوای سه گانه هرچه بیشتر حفظ شود. وی با بیان اینکه همه ما(نمایندگان مجلس و مسئولین قوا) مشروعیت مان را از امام می گیریم یاد آور می شود: «مبادا طرز تفکرها و تشخیص های خودمان را با آب و رنگ دیگری یک جوری به افکار امام تحمیل کنیم {…} شما می دانید مشروعیت دخالت ما(در امور کشور) ناشی از اراده امام است، این ایدئولوژی ماست و با همه دموکراسی های دیگر فرق دارد»

—————-

به پشتیبانی از مبارزه و مقاومت زندانیان سیاسی بشتابیم!


لیلا جدیدی

رژیم ولایت فقیهی همچنان با همه توان خود با فشارها و اعمال غیر انسانی و مغایر با همه موازین حقوق بشری، زندانیان سیاسی را تحت فشار و شکنجه های روحی و جسمی قرار می دهد. تعدادی از زندانیان هنوز در اعتصاب غذا هستند و با فرا رسیدن ماه رمضان حتی از نوشیدن آب هم محروم شده اند.

فشار بر زندانیان سیاسی همچنان ادامه دارد و به همین صورت مقاومت زندانیان سیاسی که جمهوری اسلامی را به ستوه آورده و در سطح داخلی و بین المللی به رسوایی کشانده است. به همین جهت، هم اکنون حمایت از زندانیان سیاسی و افشای جنایتهای رژیم بیش از بیش می بایست در دستور کار نیروهای جنبش قرار گیرد. نمونه های زیر بازگو کننده آخرین رفتار رژیم نسبت به زندانیان است که علاوه بر وضعیت محکومین به اعدام باید مورد توجه فوری فعالین جنبش قرار گیرد:

در روزهای گذشته، پنج نفر از زندانیان اعتصاب کننده اوین از سلولهای انفرادی بند 240 به دادسرای اوین منتقل شده اند. مسوولان زندان در این دادسرا، این پنج نفر، کوهیارگورزی، بهمن احمدی امویی، کیوان صمیمی، غلامحسین عرشی و علی ملیحی را تهدید کردند که آنها را شش ماه در انفرادی نگه خواهند داشت. سایر زندانیهای اعتصاب کننده نیز به ادامه حبس در انفرادی تا ۲۰ روز دیگر و قطع تماس با خانواده تهدید شده اند.

کیوان صمیمی همچنان در اعتصاب غذا به سر می برد و با توجه به فرارسیدن ماه رمضان نگرانیها در باره وی افزایش پیدا کرده است.

رحیم رش، زندانی سیاسی کرد، چهار روز پیش از زندان اطلاعات سپاه ارومیه به زندان عمومی مهاباد منتقل شده اما هم چنان به اعتصاب غذای خود ادامه داده است و حال او به گفته یکی از پسرانش "بسیار وخیم" است. این دومین بار است که او به زندانهای مخوف رژیم افتاده و دست به اعتصاب غذا زده است.

خانم نازنین داودی، همسر زندانی سیاسی، ارژنگ داودی، نویسنده، شاعر و فعال سیاسی نیز در نامه ای اطلاع داده است که همسر وی در سی و دومین روز اعتصاب غذای خود بسر می برد. آقای داودی از 22 بهمن سال 88 به سلول انفرادی منتقل و ملاقات او با خانواده قطع شده است. نازنین می گوید: "آقای حسن زارع دهنوی و حسن حداد و همکاران جان برکف؟ ایشان در دستیابی به اهداف میهنی و انقلابی؟ خود و در راستای آن، ساقط نمودن این خانواده از زندگی که با نقشه ها و برنامه هایی که ماهرانه طراحی و پیاده نمودند، به قول خودشان ما را بدبخت و آواره کرده اند."

وی می افزاید: "از تمامی آزادی خواهان و آزاداندیشان برای رهایی همسرم از این وضعیت بسیار بحرانی استمداد می طلبم."

عیسی سحرخیز، روزنامه‌نگار، نزدیک به 14 ماه است که درپی حوادث پس از انتخابات، بازداشت و هم‌اینک در زندان رجایی‌شهر کرج در حبس بسر می‌برد. همسر وی ضمن توصیف آسیبها و بیماریهای وی که پس از دستگیری بدان مبتلا شده، خبر از نوعی فلج و بی حسی در پای او و دردهای شدید که نیاز به رسیدگی فوری دارد، داده است.

اکبر کرمی، پزشک، نویسنده و فعال حقوق بشری که سوم آذر ماه ۱۳۸۸ پس از ورود نیروهای امنیتی به منزلش بازداشت گردید، بعد از هشت ماه زندان، به ۶ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق و تبعید محکوم شد. اتهام او "توهین به مقام رهبری" و "تبلیغ علیه نظام" اعلام شده است.

منصور اسالو، کارگر مبارز شرکت واحد پس از مدتها حبس بار دیگر به یک سال زندان محکوم شد.

همچنان خارج از زندان، از همه فرصتهای به دست آمده و از همه فرصتهایی که می توان ایجاد کرد سود جسته و به حمایت از زندانیان سیاسی که برای آزادی و عدالت مبارزه و مقاومت می کنند، ادامه دهیم.

Confession of Crimes against Humanity سند جنایت علیه بشریت

اتفاقی غیر منتظره ؛ دریاچه ارومیه سرخ شد + عکس

اتفاقی غیر منتظره ؛ دریاچه ارومیه سرخ شد + عکس



ارومیه - خبرگزاری مهر: تالاب بین المللی دریاچه ارومیه که در سالهای اخیر با انواع بلاهای طبیعی و انسانی دست و پنجه نرم کرده و به اعتقاد کارشناسان نفسهای آخرش را می کشد، این روزها در اتفاقی غیرمنتظره به رنگ سرخ گراییده است.