۱۳۸۷ آذر ۲۰, چهارشنبه

گزارشگر سازمان ملل: تحریم غزه جنایت علیه بشریت است




محمد منظرپور
بی بی سی، بیت المقدس
ریچارد فالک، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در مناطق فلسطینی امروز با صدور بیانیه ای، سیاست اسرائیل نسبت به فلسطینیان را معادل "جنایت علیه بشریت" توصیف کرد.
پروفسور فالک یهودی است و در دانشگاه پرینستون آمریکا حقوق بین الملل تدریس می کند. او پیشتر نیز اقدامات اسرائیل در غزه را مشابه اقدامات جمعی بی رحمانه آلمان نازی دانسته بود.
نوار غزه از ماه ژوئن ۲۰۰۷ که جنبش حماس کنترل آن را در دست گرفت، تحت تحریم های اقتصادی و سوختی اسرائیل قرار دارد. از چهارم نوامبر سال جاری، یعنی از حدود پنج هفته پیش، ورود کاروانهای امدادرسانی سازمان ملل متحد نیز به نوار غزه بسیار محدود شده است.
پیشتر مقامات نهادهای امدادرسانی سازمان ملل متحد نسبت به وضعیت مردم در نوار عزه شدیدا ابراز نگرانی کرده بودند، اما لحن بیانیه پروفسور فالک تقریبا ً بی سابقه است.این بیانیه خاطرنشان می کند که از زمان سقوط دولت نژاد پرست آفریقای جنوبی تا کنون، هیچگاه اقدام یک دولت، این چنین مورد انتقاد یک مقام ارشد سازمان ملل متحد قرار نگرفته است.
آقای فالک در این بیانیه از دیوان داوری بین المللی خواسته تا مسئولیت کیفری مقامات سیاسی یا فرماندهان نظامی اسرائیل را که در حصر غذایی نوار غزه دست دارند، بررسی کند.
گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل همچنین از سازمان ملل درخواست کرده تا برای حفاظت از مردم فلسطین در مقابل آنچه که وی مجازات جمعی آنها توصیف کرده، به سرعت اقدام کند.
همزمان با صدور این بیانیه، اسرائیل از دیروز گذرگاه اِیرز را برای عبور کامیونهای امدادرسانی سازمان ملل متحد باز کرده است.
از پنج هفته پیش که از ورود کاروانهای امدادرسانی به غزه جلوگیری شده، اسرائیل هر چند روز یکبار، این گذرگاه را برای ساعاتی باز کرده اما به گفته مقامات آژانس امدادرسانی سازمان ملل متحد در بیت المقدس، محموله هایی که در عرض این ساعات طی یک هفته وارد نوار غزه شده اند، با سهمیه یک روز امدادرسانی عادی برابر است.
گزارشگر سازمان ملل از دیوان داوری بین المللی خواسته تا مسئولیت کیفری مقامات سیاسی یا فرماندهان نظامی اسرائیل را که در حصر غذایی نوار غزه دست دارند، بررسی کند
آقای فالک در بیانیه خود اسرائیل را متهم کرده که تنها هنگامی اجازه امدادرسانی داده که مردم غزه در آستانه قحطی آشکار بوده اند.
دولت اسرائیل پیش از صدور این بیانیه نیز میانه خوبی با آقای فالک نداشت، به نحوی که حتی اجازه ورود به اسرائیل به او داده نشده است.
در واکنش به این بیانیه، یک سخنگوی وزارت امور خارجه اسرائیل در گفتگو با سرویس عربی بی بی سی گفت این موضع گیری، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را بی اعتبار می کند. به گفته این سخنگو، گزارشگر ویژه سازان ملل در این موضع گیری، شلیک موشک از سوی حماس در نوار غزه به مناطق مسکونی اسرائیل و حقوق اسرائیلی های آسیب دیده از این حملات را نادیده گرفته است.
ریچارد فالک امسال جانشین جان دوگارد در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد شده و مسئولیت رسیدگی به موارد نقض حقوق بشر در سرزمین های اشغالی توسط اسرائیل را به عهده دارد.

*************************************
بازداشت خبرنگار اسرائیلی برای سفر به غزه

عمیرا هاس، خبرنگار روزنامه هاآرتص اسرائیل
عمیرا هاس، خبرنگار روزنامه هاآرتص اسرائیل که برای تهیه گزارش به غزه سفر کرده بود، در بازگشت از سوی پلیس اسرائیل بازداشت شد.
او پس از بازجویی و به دنبال وضع برخی محدودیت ها آزاد و قرار شد تا به زودی دادگاهی شود.
خانم هاس که سال ها تنها خبرنگار اسرائیلی در کرانه غربی و غزه بوده پس از ورود به اسرائیل از سوی پلیس سدروت به دلیل سفر بدون مجوز به غزه دستگیر شد.
روزنامه هاآرتص نوشته که طبق دستور ارتش اسرائیل، خبرنگاران اسرائیلی از سفر به غزه منع هستند. دلیل این ممنوعیت، ربودن گلعاد شالیط، سرباز اسرائیلی در سال 2006 اعلام شده است.
خانم هاس در گذرگاه مرزی ایرز هنگامی که مشخص شد او بدون مجوز به غزه سفر کرده، بازداشت شد.
این روزنامه نگار اسرائیلی سه هفته پیش با قایق به غزه سفر کرد.
هنگامی که خانم هاس در غزه بود، حماس به او در مورد مسایل امنیتی هشدار داد و خواهان خروجش از این منطقه شد.
برخی گروه ها در غزه دست به ربودن خبرنگاران خارجی می زنند اگرچه پس از کنترل غزه توسط حماس، هیچ روزنامه نگار خارجی در این منطقه ربوده نشده است.
عمیرا هاس جوایز متعددی برای گزارش های خود دریافت کرده است. رویکرد او به مسایل فلسطینیان باعث خشم گروه های راستگرای اسرائیلی می شود که او را متهم به جانبداری از فلسطینیان می کنند.
خانم هاس در سال 2003 جایزه ای را از سازمان ملل برای گزارش هایش دریافت کرد. او در حال حاضر در رام الله در کرانه غربی زندگی می کند.

********************************************************


یک گروه حقوق بشری اسرائیل می گوید اسرائیل بیش از دو هزار شهروند غیر نظامی فلسطینی را طی هفت سال کشته است.
گروه "ییش دین" می گوید که این تعداد فلسطینی طی سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۷ میلادی کشته شده اند اما تنها در سیزده مورد علیه سربازان اقامه دعوی شده است.
این گروه حقوق بشری می گوید تنها پنج سرباز اسرائیلی به علت مشارکت در مرگ شهروندان غیرنظامی فلسطینی محکوم شده اند.
ارتش اسرائیل در پاسخ گفته است که نمی توان از طریق آمار و ارقام در مورد استانداردهای اخلاقی این نهاد نتیجه گیری کرد.
"ییش دین" می گوید از زمان آغاز قیام (انتفاضه) دوم فلسطینی ها، بیش از ۱۲۰۰ مورد تحقیق بر روی سربازان اسرائیلی صورت گرفته اما تنها در ۷۸ مورد علیه سربازانی که در کشتار غیر نظامیان دست داشتند، اتهامی مطرح شده است.
این گروه حقوق بشری، گزارش خود را بر مبنای آمار ارتش اسرائیل تهیه کرده است.
در گزارش این گروه آمده حتی در مواردی که سربازان اسرائیلی مقصر شناخته شدند، حکم صادر شده برای این سربازان با عمل انجام شده تناسب نداشته است.
به گفته ییش دین، در موردی که یک سرباز اسرائیلی، یک شهروند غیرنظامی فلسطینی را از فاصله نزدیک با گلوله لاستیکی کشت و این اقدام از سوی وزیر دفاع اسرائیل علنا مورد انتقاد قرار گرفت، در نهایت به محکومیتی جزئی مانند " رفتار نامناسب" منجر شد. تنها در چهار مورد سربازان اسرائیلی به اتهام قتل و آدم کشی محکوم شدند.
گروه حقوق بشری "ییش دین" که بر وضعیت حقوقی فلسطینیان در کرانه غربی اشغالی و غزه نظارت می کند در سال ۲۰۰۵ تاسیس شده است. این گروه به ادامه نقض حقوق فلسطینی ها در اراضی اشغالی معترض است.
'ترور افراد تحت تعقیب'
در همین حال روزنامه اسرائیلی هاآرتص در شماره امروز خود گزارشی را منتشر کرده که در آن گفته شده سربازان اسرائیلی به توصیه های دادگاه عالی در مورد پیگیری افراد تحت تعقیب فلسطینی عمل نمی کنند.
در این گزارش آمده که نیروهای دفاعی اسرائیل، ترور افراد در کرانه غربی را تائید کرده اند در حالی که این امکان وجود داشت که این افراد بازداشت شوند. این گزارش می گوید افسران عالی رتبه اسرائیلی مجوز قتل این افراد را صادر کرده اند، حتی در شرایطی که امکان کشته شدن افراد بی گناه نیز وجود داشت.