۱۳۸۸ مهر ۱۳, دوشنبه

بنابه گزارشات رسيده از بند ۱ زندان گوهردشت کرج، منصور اسالو رئيس هيئت مديره‏ی سنديکای کارگران شرکت واحد تهران و حومه عليرغم اينکه تا به حال پزشکی قانونی ۳ بار عدم تحمل حبس او را تاييد کرده است ولی همچنان در بند ۱ زندان گوهردشت معروف به "بند آخر خطی‏ها" در شرايط بسيار ناگواری بسر می‏برد.

به گزارش فعالين حقوق بشر و دمکراسی در ايران، منصور اسالو مدتی پيش به پزشکی قانونی برای معاينات پزشکی منتقل گرديد و برای سومين بار عدم تحمل حبس او به خاطر وضعيت حاد جسمی اش مورد تاييد قرار گرفت. اما ۳ بار تاييد پزشک قانونی نه تنها باعث آزادی او نشده است بلکه اورا به بند ۱ معروف به بند آخر خطيها که با شرايط غير انسانی است منتقل شده است و تحت فشارهای غير انسانی قرار دارد. اسالو از زمان انتقال به اين بند تا به حال از ملاقات حضوری با خانواده اش محروم است و ملاقات‏ها بصورت کابينی صورت می گيرد.

از طرفی ديگر فرزند منصور اسالو، پويش اسالو که در جريان دستگيری‏های گسترده قيام مردم ايران دستگير شده بود و بيش از۱۷ روز را در بازداشت بسر برده بود در طی اين مدت تحت شکنجه‏هايی قرار گرفته است که عليرغم گذشت مدت زمانی نسبتا طولانی هنوز از آثار شکنجه ها رنج می برد و همچنان تحت درمان پزشکی قرار دارد. شکايتهای اين خانواده بخاطر بازداشت غير قانونی و شکنجه های غير انسانی همچنان بدون رسيدگی باقی مانده است. عروس منصور اسالو نيز هنگام تردد به محل کارش مورد يورش مامورين قرار گرفته که با کشيدن سلاح کمری او را تهديد کرده و قصد ربودن وی را داشتند و از اين طريق يک فضای ترور و وحشت را بر اين خانواده حاکم کرده اند و امنيت اين خانواده را کاملا سلب کرده اند.

منصور اسالو در تاريخ ۱۱ شهريور از بند ۴ به بند ۱ معروف به بند آخر خطی‏ها که دارای شرايط بسيار ناگواری است منتقل شده و از آن زمان تا به حال در آنجا بسر می برد. اين درحالی است که آقای اسالو بيش از دو سوم مدت محکوميت خود را تحمل کرده و طبق قوانين بايد آزاد شود. اسالو از ناراحتی های متعدد جسمی رنج می برد و نگه داشتن او در بند ۱ سلامت وی را در معرض خطر جدی قرار داده است.
در ۱۴ روز گذشته دکتر ملکی هيچ تماسی با منزل نداشته است و امروز، دوشنبه، قرار بود که طبق نامه کتبی قاضی پرونده، خانواده با وی در زندان اوين ملاقات داشته باشد، اما در پی مراجعه خانواده اعلام شد بازجو اجازه ملاقات نميدهد و وی ممنوع الملاقات است. اين درحاليست که وکيل دکتر ملکی اطلاع يافته بود که ظاهرا بازجويی وی پايان يافته است. اين شواهد نشان دهنده اين است که همانطور که خانواده بارها در نامه به مسئولان هشدار داده بود، وضعيت سلامتی محمد ملکی وخيم است و احتمالا اتفاقی برای ايشان رخ داده که مقامات زندان از دادن هر نوع اطلاعی از وضعيت او خودداری ميکنند. دکتر ملکی در تنها ملاقاتی که حدود يکماه پيش در زندان با همسر و وکيلش داشته به شدت از مشکلات بيماری ابراز ناراحتی کرده و خواستار اقدام فوری جهت درمان بوده که عليرغم درخواستهای مکرر خانواده و وکلای وی، هيچ اقدامی توسط مقامات تاکنون صورت نگرفته است.
خانواده دکتر ملکی به شدت نگران وضعيت سلامتی ايشان بوده و بار ديگر هشدار داده و اعلام ميکند که مقامات عالی نظام ظاهرا با شيوه نرم و تدريجی و با علم به بيماريهای تهديدکننده سلامتی محمد ملکی، قصد حذف فيزيکی ايشان را دارند و از اينرو مسئول هرگونه اتفاق ناگواری برای سلامتی وی خواهند بود.

خانواده ملکی - دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۸۸


سرمایه های ایرانی در یک کارخانه هسته ای فرانسه

ژان فرانسوا ژولیار

ترجمه بهروز عارفی

شنبه ۱۱ مهر ۱۳۸۸ - ۰۳ اکتبر ۲۰۰۹

کانار آنشنه*، 30 سپتامبر 2009
ملاها 40 درصد سهام شرکتی را در اختیار دارند که نیروگاه غنی سازی اورانیوم تریکاستن را مشترکا اداره می کند. آیا سارکو در پیتسبورگ فراموشش کرده بود؟



الله....اینجا نیروگاه تریکاستن...بگوشم...

بازهم اسرار وحشتناک اتمی که ایران از ما پنهان کرده بود. از قرار معلوم، جمهوری اسلامی صاحب سهام یک کارحانه غنی سازی اورانیوم واقع در ... فرانسه است! سرویس های اطلاعاتی سارکوزی به وی خیانت کرده و این اطلاعات را ازوی مخفی نگهداشته بودند. و در نتیجه در پیتسبورگ (ایالات متحده)، سارکو بی اطلاع از این مسئله، به هارت و پورت علیه ایران پرداخت. چرا که جمهوری اسلامی متهم بود که ساختمان یک کارخانه تولید هسته ای را و این بار در ایران پنهان کرده است.
اما در این میان، موضوعی واقعا رئیس جمهوری فرانسه و مشاورانش را سرحال خواهد آورد! واقعیت این است که این بمب اطلاعاتی در اختیار همگان بود و هر تازه واردی هم به آن دسترسی داشت. برای مثال کافی ست دفتر ثبت شرکت ها را ورق زد تا دریافت که 25 درصد از سهام شرکت اورودیف، صاحب کارخانه تریکاستن (جنوب فرانسه) متعلق به شرکت فرانسوی-ایرانی غنی سازی اورانیوم از راه ترزیق گاز (سوفیدیف) است که دفتر مرکزی اش در منطقه نهم پاریس قرار دارد.

روابط رادیو آکتیو

سوفیدیف متعلق به کیست؟ شرکت دولتی آروا قهرمان هسته ای فرانسه 6/59 درصد و سازمان انرژی اتمی ایران 4/40 درصد سهام آن شرکت را دارند. و ارباب سازمان نامبرده کسی جز رهبر ایران علی خامنه ای نیست. ایران صاحب ده درصد کارخانه تریکاستن است. نباید این کارخانه را دست کم گرقت. این کارخانه به تنهائی یک چهارم اورانیوم غنی شده مصرفی جهان را تولید می کند...
این داستان عشقی رادیو اکتیو میان پاریس و تهران حدود چهل سال پیش شروع شد. در آن دوره ایران شاهنشاهی تمایل داشت که منحصرا به نفت خود متکی نباشد و به بخش هسته ای روی آورد. در این راه، ایران از مساعدت ایالات متحده وهمچنین از تجربه مهندسان و متخصصین ما در زمینه غنی سازی اورانیوم برخوردار شد که برای راه اندازی راکتورها ضروری است.

پرفایده برای ایران

در سال 1974 و در پی سفر ژاک شیراک نخست وزیر وقت فرانسه به تهران، شاه بیش از یک میلیارد دلار برای ایجاد کارخانه تریکاستن وام داد. اما انقلاب شیعی و به قدرت رسیدن خمینی در سال 1974 باز پرداخت قرض را با اشکال مواجه ساخت. برخی سرویس های مخفی بین این اختلاف مالی سنگین و موج سوء قصدهای پاریس در سال 1986 که به ایران نسبت داده شدند، در ارتباط می بینند. آنان همینطور گروگان گیری فرانسوی ها را در لبنان بدست حزب الله طرفدار ایران، بی رابطه با آن موضوع نمی دانند. البته مدرکی مشخص برای اثبات این قرضیه ارائه نشده است.
پس از تصفیه حساب اختلاف مالی ، فرانسه ترجیح داد که دوست سابق را زیاد به لجبازی نیاندازد. از این رو، فرانسه به مشارکت ایرانی ها در کارحانه سوخت اتمی فرانسه اعتراضی نکرد. برعکس، کارشناسان تایید می کنند که پاریس هرگز یک گرم اورانیوم غنی شده به ایران تحویل نداده است. در حرف، ایران می توانست ده درصد تولید کارخانه را مطالبه کند. در مارس 2007، مجله اشپیگل (چاپ آلمان) گزارشی در این مورد تهیه کرد و نتیجه گرفت که این مشارکت 7 ملیارد یورو سود ناقابل نصیب سازمان انرژی اتمی ایران کرده است.
حالا باید امیدوار بود که ایالات متحده، بریتانیا و اسرائیل برای انتقام گیری، تا بمباران کارخانه تریکاستن پیش نخواهند رفت! امری که کمکی به تشعشع فرانسه نخواهد کرد...
-------
* کانار آنشنه (مرغابی به زنجیر کشیده)، Canard Enchaineنشریه هفتگی طنز و هزل و انتقادی است که هر چهارشنبه در پاریس منتشر می شود