۱۳۹۶ اسفند ۶, یکشنبه

شورش فقرا رژيم ايران را تکان داده است

شورش فقرا رژيم ايران را تکان داده است

Azadeh Kian
مقامات ايران موفق شده اند تظاهرات اجتماعي اي را مهار کنند که در ديماه کشور را تکان داد. با اين حال، اين شورش ها تاکيدي بر شکننده بودن قدرت بود و جنبش نافرماني مدني زناني که در ملاء عام روسري از سر بر مي دارند و به حجاب اجباري اعتراض مي کنند نيز بر اين امر تصريح دارد.
 
نويسنده

Azadeh Kian 
پروفسور جامعه شناسی، دانشگاه Paris-Diderot.


آخرين مقالات اين نويسنده:

 ابهامات ناسیونالیسم ایرانی



 برگردان:
Shahbaz NAKHAEI شهباز نخعي
«فساد، ناکارآمدي اقتصادي دولت برخاسته از "ولايت فقيه" (١) همراه با سرکوب آزادي هاي مشروع سياسي و مدني، مردم را به ستوه آورده و موجب مهم ترين تظاهرات سال هاي پس از انقلاب شده است».
ابوالفضل قدياني، چهره مشهور و شجاع چپ اسلامي و زنداني سياسي دوران شاه و جمهوري اسلامي در بيانات خود مسئوليت شورش هايي که در ديماه گذشته کشور را تکان داد را متوجه رهبر علي خامنه اي دانسته است. مداخله نيروهاي سرکوبگر و سپاه پاسداران موقتا به تجمعات هزاران تظاهر کننده از طبقات مردمي که در بيش از ٧٠ شهر رخ داد پايان داده است. ٢٥ کشته، بين ٤ تا ٧ هزار بازداشتي بنابر برآوردها و ٣ تظاهر کننده کشته شده در زندان در وضعيت هايي مشکوک، ترازنامه اين روزهاي خشم است.
سردمداران رژيم اسلامي از جمله رهبر – مخاطب اصلي تظاهر کنندگان با شعارهايي چون «مرگ بر خامنه اي» يا «مرگ بر ديکتاتور» - و حسن روحاني رييس جمهوري «اعتدال گرا» از اين که توانسته اند «عوامل اغتشاش» - که آنها را اقليت نفوذي دشمن نظام در خارج و ايالات متحده، عربستان سعودي واسراييل مي ناميدند – را مهار کنند ابراز خرسندي کردند. با اين حال، دو روز پس از آغاز تظاهرات، روحاني در بيانات خود مشروعيت مطالبات مردمي – که به نظر او تنها جنبه اقتصادي نداشت، بلکه اجتماعي و سياسي نيز بود را پذيرفت. در عين حال، رييس جمهوري يکبار ديگر در برابر احکام رهبر سرفرود آورد که کوشيد مسئوليت درگيري هاي اجتماعي را به خارجيان نسبت دهد و تظاهر کنندگان را خرابکاراني در خدمت نيروهاي خارجي خواند

اکنون پس از گذشت بیش از ۱۰۰ روز از این واقعه تلخ که منجر به تخریب ۱۸ هزار واحد مسکونی شده است تعداد کثیری از ساکنان مناطق زلزله زده همچنان در چادر و بدون امکانات زندگی می کنند.