۱۳۸۹ بهمن ۲۰, چهارشنبه

با چهره‌ی داوود روزبهانی فرمانده حمله به پایگاه موسی خیابانی آشنا شویم



ایرج مصداقی
۱۹ بهمن سال گذشته در معرفی حاج داوود روزبهانی نوشتم:

«داوود روزبهانی (۱) رئیس کمیته تجریش (سعدآباد) فرماندهی حمله به پایگاه موسی خیابانی در خیابان زعفرانیه تهران در ۱۹بهمن ۱۳۶۰ را به عهده داشت. وی که از ساکنان شمیران بود در دوران انقلاب از طریق شوهرخواهر محسن رفیق دوست که صاحب «ظروف کرایه جعفری» در تجریش بود به رفیق دوست که مسئولیت پشتیبانی و تدارکات کمیته حفاظت از خمینی را به عهده داشت وصل شد.
روزبهانی و محمدرضا طالقانی که بعدها به ریاست فدراسیون کشتی رسید از جمله افرادی بودند که روی سقف ماشین بلیزری که خمینی را از فرودگاه مهر‌آباد به بهشت زهرا برد نشسته بودند.
وی پس از حضور در مدرسه رفاه، مسئولیت کاخ سعدآباد را به عهده گرفت و همراه با عباس ملکی (۲) فرزند آیت‌الله ملکی پیش‌نماز مسجد همت، کمیته تجریش را راه‌اندازی کرد.
روزبهانی پس از ۳۰ خرداد ۶۰ نقش مهمی در دستگیری نیروهای مترقی و آزادیخواه شمال تهران و به ویژه تجریش داشت. وی که از دوران مدرسه رفاه با لاجوردی و کچویی آشنا بود رابطه‌‌ی ویژه‌ای با دادستانی و اوین در روزهای سیاه سال‌های اولیه دهه‌ی ۶۰ داشت.
او پس از مدتی به سپاه پاسداران پیوست و پس از پایان جنگ در سال ۷۰ هنگامی که سپاه تلاش کرد اهرم‌های اقتصادی کشور را در دست گیرد مأمور خدمت در بنیاد مستضعفان شد. در این دوران محسن رفیق دوست که پیشتر مسئول لجستیک و وزیر سپاه پاسداران در دولت موسوی بود اداره بنیاد مستضعفان را به عهده داشت و افراد نزدیک به خود را به این بنیاد ‌برد. روزبهانی همچنین از گردانندگان مسجد همت تجریش است.

پانویس:‌

۱-  حجت‌الاسلام دعاگو امام جمعه شمیران که در سال ۶۰ با نام مستعار محمد جواد سلامتی بازجوی شعبه‌ی ۱۲ اوین بود و جنایات بیشماری را مرتکب شد در کتاب خاطراتش که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی انتشار یافته داوود روزبهانی را فرمانده کل حمله به پایگاه موسی خیابانی معرفی می‌کند.
۲- عباس ملکی که متولد سال ۳۶ است هنگامی که ولایتی وزیر خارجه دولت موسوی شد همراه با تعدادی از افراد شمیران و تجریش به وزارت خارجه کوچ کرد و مسئولیت فصلنامه وزارت خارجه را عهده دار شد. وی در سال ۶۰ در حالی که ۲۴ ساله بود و هیچ شناختی از نفت و مسائل پیچیده آن نداشت، مدير اداره قيمت گذاري نفت خام، شركت ملي نفت ايران شد و تا سال ۶۴که لیسانس مهندسی مکانیک خود را گرفت در این مسئولیت باقی ماند. وی پس از آن مديركل دفتر مطالعات سياسي و بين المللي وزارت امور خارجه شد. او بعدها به دفتر خامنه‌ای و فاضل لنکرانی پیوست و برای اداره لابی رژیم در آمریکا در دهه‌ی ۸۰ به این کشور کوچ کرد و در هاروارد به تحصیل و پژوهش پرداخت. برای شناخت بیشتر مشاغلی که او به عهده داشته می‌توانید به آدرس زیر مراجعه کنید:


در مقاله‌ی یاد شده چنانکه ملاحظه می‌کنید علاوه بر داوود روزبهانی در مورد عباس ملکی و سابقه‌ی آشنایی این دو با هم نیز توضیح دادم. خوشحالم که در بیست‌ و نهمین سالگرد جاودانگی موسی خیابانی، اشرف ربیعی و دیگر شهدایی که در ۱۹ بهمن ۱۳۶۰ به خاک افتادند، عکس کسی که فرماندهی این جنایت را به عهده داشت انتشار می‌دهم.
این بار حاج داوود روزبهانی و عباس ملکی را نه در کمیته انقلاب اسلامی سعدآباد بلکه در بازدید از مرکز تحقیقات و آموزش کاربردی انرژی خورشیدی هوراند  در تاریخ 6/12/1388 ملاحظه می‌کنید.
  
یک پاسدار جنایتکار که دستش به خون بهترین فرزندان مردم آغشته است از کاربرد انرژی خورشیدی چه می‌‌فهمد؟‌
پس از گذشت بیش از سی سال عباس ملکی و داوود روزبهانی همچنان در کنار هم به رتق و فتق امور مشغولند. یکی به «دکتر ملکی» تبدیل شده و دیگری به «حاج‌آقا» اما ماهیت‌‌شان همان است که بود. تأمل در این عکس‌ها شما را با یکی از «پژوهشگر» هاروارد نیز آشنا می‌کند. آیا نبایستی دست کسانی را که در آمریکا، لابی می‌کنند تا افرادی با چنین سوابقی به هاروارد و ... راه یابند، رو کرد؟ آیا وظیفه‌ی ما نیست که لابی رژیم در آمریکا را افشا کنیم؟

ایرج مصداقی ۱۹ بهمن ۱۳۸۹