۱۳۹۷ مهر ۲۲, یکشنبه


ریال، پولی که دیگر پول نیست

نقش پول ملی در زندگی کشورها از محدوده اقتصاد فراتر می‌رود و ابعاد سیاسی و اجتماعی و حتی احساسی پیدا می‌کند. سکه زدن، همانند پرچم داشتن، در طول تاریخ همواره یکی از مهم‌ترین و ملموس‌ترین نمادهای اقتدار یک حکومت در چارچوب مرزهای ملی به شمار آمده است. در دنیای امروز هم، با توجه به جهانی شدن اقتصاد و داد و ستد گسترده میان ملت‌ها در سطح سیاره زمین، اوج‌گیری یا تضعیف پول ملی می‌تواند برای زندگی اقتصادی و سیاسی یک کشور پیامدهایی مهم داشته باشد.
یکی از ویژگی‌های تاریخ چهار دهه اخیر ایران، فرسایش بدون وقفه پول ملی و تضعیف مقاومت‌ناپذیر آن در برابر ارزهای معتبر جهان و حتی پول‌های کشورهای پیرامون آن است. این فرسایش تحقیرآمیز یکی از مهم‌ترین عوامل خنثی‌کننده گفتمان رسمی جمهوری اسلامی در ستایش استقلال ایران و قدرت آن در سطح منطقه‌ای است. کشوری که پول ملی‌اش چون برف در آفتاب تابستانی آب می‌شود، و مردمانش برای حفظ آتیه خود و فرزندانشان به پول های دیگر روی می‌آورند، چگونه می‌تواند مستقل، مقتدر و سربلند باشد؟ واقعیت آن است که ریال از چشم ایرانیان افتاده، زیرا که دیگر از انجام وظایفی که برای پول تعریف شده، باز مانده است.
وظایف پول
نخستین تعریف پول را به ارسطو، فیلسوف یونانی قرن چهارم پیش از میلاد، مدیونیم. پول، از دیدگاه او، بر حسب سه وظیفه‌ای تعریف می‌شود که بر عهده آن گذاشته شده است: ابزار مبادله، ملاک اندازه‌گیری ارزش‌ها و وسیله حفظ ارزش.
یک) پول ابزاری است برای سهولت بخشیدن به مبادله کالاها و خدمات میان انسان‌ها. رد و بدل کردن دو کالا بدون استفاده از پول را معامله تهاتری یا پایاپای می‌نامند. در معامله تهاتری، که طی دورانی بسیار طولانی در تاریخ تمدن انسانی تنها شکل داد و ستد به شمار می‌رفت (و هنوز به صورت حاشیه‌ای جریان دارد)، هر طرف معامله به صورت همزمان کالا می‌دهد و کالا می‌گیرد. مثلاً کسی که گوسفند اضافی دارد ولی نیازمند گلیم است، باید کس دیگری را پیدا کند که گلیم اضافی دارد و حاضر است آن را با یک گوسفند معاوضه کند. دادن گوسفند و گرفتن گلیم و بر عکس به صورت همزمان انجام می‌گیرد، حال آنکه با پیدایش پول، این معامله یک مرحله‌ای (ولی پر دردسر و وقت‌گیر) به دو مرحله تقسیم می‌شود. صاحب گوسفند آن را با پول معاوضه می‌کند و، با پول دریافتی، هر وقت که بخواهد، گلیم مورد نیاز خود را می‌خرد. خلاصه آنکه پول به عنوان واسطه معامله، با ایجاد انعطاف در روابط اقتصادی میان انسان‌ها، بار سنگینی را از دوش آنها برداشت و راه را بر گسترش مبادلات درون یک جامعه و میان جوامع گشود.
دو) پول وسیله اندازه‌گیری ارزش‌هاست. با یک واحد پولی، می‌توان قیمت کالاها را سنجید. بدون این وسیله، اندازه‌گیری ارزش کالاها و مقایسه میان آنها با پیچیدگی فراوان همراه است. زندگی راحتی نخواهیم داشت اگر برای سنجش ارزش یک گاو، آن را با دو گوسفند یا صد کیلوگرم سیب زمینی هم‌تراز بدانیم. استفاده از یک واحد پولی طرفین داد و ستد را از این محاسبات پیچیده راحت می‌کند و آنها را در جریان ارزش واقعی یک کالا، و رابطه آن در مقایسه با دیگر کالا ها، قرار می‌دهد.
سه) پول وسیله‌ای است برای حفظ ارزش. به برکت پول می‌توانیم کالایمان را بفروشیم، ولی خرید کالای مورد نیازمان را به زمانی موکول کنیم که خود می‌خواهیم. می‌بینیم که ورود پول در داد و ستد، راحتی و آزادی را برای انسان‌ها به ارمغان آورده است. همچنین نقش پول به عنوان وسیله حفظ ارزش، پس‌انداز را امکان‌پذیر می‌کند. این به آن معناست که ما می‌توانیم درآمد حاصل از کار و یا فروش کالاهایمان را چندین ماه و حتی چندین سال نگهداریم بی‌آنکه مدام در وحشت از دست رفتن ارزش آن باشیم. البته به شرط آنکه پول نقش خود را به عنوان حافظ ارزش، آنگونه که باید و شاید، انجام بدهد.
پول، اگر از عهده انجام این وظایف بر آید، به عنوان وسیله‌ای برای پرداخت‌های آتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نقشی است که به ویژه در اقتصادهای مدرن اهمیت فراوان دارد. بازرگانان کالاهایی را امروز به بنگاه‌های تولیدی سفارش می‌دهند و چند ماه بعد و گاه بیشتر تحویل می‌گیرند. و یا کالایی را امروز از بنگاه سازنده آن تحویل می‌گیرند و ما به ازای پولی آن را بعد از فروش کالای مورد نظر به مشتریان، به آن بنگاه منتقل می‌کنند.
باور مشترک
وظایفی را که ارسطو برای پول در آتن دو هزار و چهار صد سال پیش با جمعیت چند هزار نفری‌اش بر شمرده، امروز دلار در پهنای سیاره زمین با جمعیت هفت و نیم میلیارد نفری‌اش بر عهده دارد و قدرت آن نیز در همین‌جاست. اسکناس سبز آمریکا در مقیاس جهانی هم مهم‌ترین وسیله مبادله است، هم ابزار سنجش ارزش‌هاست و هم به عنوان ذخیره ارزش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
خط فقر مطلق را چطور اندازه می‌گیرند؟ با یک دلار و نود سنت در هر روز برای یک نفر. میلیاردرها را، از چین گرفته تا مکزیک، با چه پولی می‌سنجند و طبقه‌بندی می‌کنند؟ با دلار. شمار زیادی از مواد خام در جهان، و مهم‌تر از همه نفت، با دلار قیمت‌گذاری می‌شود. در ده‌ها کشور جهان، بنگاه‌های اقتصادی به ویژه چند ملیتی‌ها با دلار داد و ستد می‌کنند. ۸۸ درصد مبادلات در بازارهای ارز جهان با دلار انجام می‌گیرد. و ۶۳ درصد ذخایر ارزی در بانک‌های مرکزی جهان به دلار است که نشان می‌دهد این پول به عنوان ذخیره ارزش‌ها در سطح جهانی مهم‌ترین نقش را بر عهده دارد. حتی بانک مرکزی جمهوری اسلامی، در انتشارات خود، برای قابل فهم کردن حجم تولید ناخالص داخلی و میزان بدهی خارجی کشور، از دلار استفاده می‌کند.
ریال اما، اگر بر تعریف ارسطو از پول تکیه کنیم، نقش خود را به عنوان پول به مقدار زیادی از دست داده است. در واقع نوسانات دائمی به آن اجازه نمی‌دهد مقیاس قابل اعتباری برای سنجش قیمت‌ها باشد و حتی به عنوان وسیله مبادله، با مشکلات جدی روبه‌روست. پولی که نرخ برابری آن در برابر مهم‌ترین ارز جهان (و ملاک مقایسه قیمت‌ها در سطح جهانی) طی مدت چند ماه از سه هزار و ۵۰۰ تومان به ۱۹ هزار تومان افزایش یابد و بعد به ۱۳ هزار تومان برگردد و دوباره اوج بگیرد، همه را دچار سرگردانی می‌کند، آن هم در کشوری که از راه صادرات نفت و واردات انبوه کالا ها از جمله مواد غذایی به بازرگانی جهانی بین‌المللی وابستگی تنگاتنگ دارد.
حتی در داد و ستد روز مره نیز استفاده از ریال مشکل‌آفرین است. فروشنده یخچال یا خودرو نمی‌داند پولی را که به ازای جنس خود از مشتری دریافت می‌کند، تا چند روز یا حتی چند ساعت قابل نگهداری است. مردم برای خرید ملک خود با هزار و یک تردید روبه‌رو هستند، چون نمی‌دانند ما به ازای پولی آن، بعد از امضای قولنامه و انجام امور دفتری چقدر ارزش دارد. در این شرایط استفاده از پول برای پرداخت‌های آتی، که بازار بدون آن نمی‌چرخد (من امروز جنس را تحویل می‌گیرم و پول آن را چند ماه بعد می‌پردازم) غیرممکن می‌شود.
در چنین جامعه‌ای نقش بانک‌ها به عنوان نهادهای تأمین مالی زیر پرسش می‌رود. دریافت وام مسکن‌های بیست یا سی ساله، که در همه کشورهای پیشرفته در زمره پیش پا افتاده‌ترین عملیات بانکی است (آن هم در خیلی موارد با بهره ثابت)، در ایران عملاً غیرممکن می‌شود، مگر برای صاحب امتیازانی که حامیانی نیرومند داشته باشند.
از همه مهم‌تر، نقش پول به عنوان وسیله حفظ ارزش‌ها در ایران دود شده و به هوا رفته است. ایرانی‌های صاحب پس‌انداز همه تلاش خود را به کار می‌بندند تا موجودی ریالی خود را هر چه زودتر به ارز، طلا، مسکن و حتی خودرو و لوازم خانگی تبدیل کنند، زیرا اعتمادشان به پول ملی‌شان از دست رفته و، در واقع، به آن چشم خواری می‌نگرند. ریال و صفرهای بی‌شمارش به زور قدرت حاکمه همچنان جاری است، ولی در ذهن مردم دیگر اعتباری ندارد و عملاً جای خود را، در نقش‌های سه‌گانه‌ای که ارسطو از آنها سخن گفته، به پول‌های دیگر به ویژه دلار سپرده است.
پول، که تکه کاغذی بیش نیست، ارزش خود را تنها به اعتمادی مدیون است که مردم به آن بسته‌اند. ما به پولی اعتماد می‌کنیم که به ما اجازه دهد کالاها و خدماتی را که به آن نیاز داریم، به دست آوریم. آنچه به یک پول اهمیت می‌دهد ارزش بالذات آن نیست، بلکه توانایی آن است به پذیرفته شدن از سوی مردم به عنوان وسیله‌ای که می‌توان با آن کالا و خدمت خرید، از ارزش واقعی کالاها و خدمات با خبر شد و پس‌انداز کرد. و این توانایی باید به صورت جمعی به رسمیت شناخته بشود. به بیان دیگر من به یک پول اعتماد می‌کنم، اگر ببینم که دیگران نیز در این اعتماد سهیمند. کوتاه سخن آنکه پول یک پدیده اجتماعی است و بر باور مشترک تکیه دارد.
این باور مشترک حاصل تجربه‌ای است که هر روز تکرار می‌شود. در واقع مردم هر روز پول و توانایی‌های آن را به چالش می‌کشند تا اطمینان حاصل کنند که قدرت خرید آنها محفوظ مانده است. باور مشترک همچنین بر اقتداری تکیه دارد که بیش از همه در بانک مرکزی متمرکز است. سکان‌داران بانک مرکزی پاسداران قدرت خرید مردمند. متعهد بودن به حفظ ثبات پول، در شماری از کشورها، یک ارزش بزرگ اخلاقی و ملی است. می‌دانیم که آلمانی‌ها بعد از جنگ جهانی دوم اقتدار و رفاه خود را به مارک گره زدند و هنگام زایش یورو نیز با شرکای خود شرط گذاشتند که پول مشترک اروپا دستکم از همان اعتمادی برخوردار باشد که پول سابق آنها.
همین باور مشترک به پول ملی است که در ایران فرو ریخته است. ریال، به عنوان پول ملی، به سرنوشتی دردناک گرفتار آمده و شاید انقراض آن در آینده دور یا نزدیک پرهیزناپذیر باشد.

اعتصابات سراسری معلمان امروز

 اعتصابات سراسری معلمان امروز 















اعتصابات سراسری معلماناعتصابات سراسری معلمان

اعتصابات سراسری معلمان امروز یکشنبه 22 مهر - 














پیرزنی را داشتیم که در حسابش 90 میلیارد موجودی بود و یا یک قاچاقچی در حساب خودش 60 میلیارد پول داشت و حدود 500 دستگاه آپارتمان به نامش بود. شخص دیگری، بیش از 1000 میلیارد تومان در حساب وی بود، ولی هیچ ‌کس نمی‌توانست به این‌ها بگوید این پول را از کجا به دست آورده‌ای

عضو کمیسیون قضایی مجلس گفت: متأسفانه در کشور ما، دررفت پول زیاد است و افراد زیادی هستند که پول هنگفتی را در جاهای مختلف انباشت می‌کنند که ممکن است گاه مرجع مجرمانه داشته باشد و گاهی نداشته باشد. ما تا به امروز از آنجایی‌ که قانونی در این ‌باره نداشتیم، کسی نمی‌توانست بگوید این مبالغ را از کجا به دست آورده است.
وی افزود: پیرزنی را داشتیم که در حسابش 90 میلیارد موجودی بود و یا یک قاچاقچی در حساب خودش 60 میلیارد پول داشت و حدود 500 دستگاه آپارتمان به نامش بود. شخص دیگری، بیش از 1000 میلیارد تومان در حساب وی بود، ولی هیچ ‌کس نمی‌توانست به این‌ها بگوید این پول را از کجا به دست آورده‌ای؛ بنابراین، اینکه حساب‌وکتابی باشد و بانک‌ها و مؤسسات مالی بدانند از کجا به دست آمده، خوب است و اصولاً نظم در حساب و ‌کتاب و پولشویی بسیار خوب است.
باید مشخص شود یک نماینده مجلس چقدر دارایی دارد و قبل و بعد از نمایندگی چقدر شده؛ این‌ها موضوعاتی است که در کل خوب هستند؛ حال می‌خواهد از سوی FATF نظارت شود یا هر نهاد دیگری.

عضو کمیسیون قضایی مجلس همچنین یادآور شد: قانون مبارزه با تروریسم هم مانند این است. ما تاکنون قانونی دراین‌باره نداشتیم، ولی وقتی این قانون تصویب شد، اگر کسی پولی به عراق، سوریه و هر جای دیگر جهان برای کمک به تروریست‌هایی مانند داعش و هر کس دیگری بفرستد، محاکمه خواهد شد.
نوروزی گفت: قانون جرایم سازمان‌یافته فراملی هم یک قانون خوب است، چون ما می‌توانیم با استفاده از این قانون، تروریست‌هایی مانند داعش، النصره و یا گروه‌های دیگری که در کشور ما هستند و در کشورهای اطراف ما نیز فعالیت می‌کنند، از طریق همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه بین‌المللی تعقیب کرده و از آن‌ها استرداد این افراد را بخواهیم؛ مانند موضوع سکه ثامن که ما از کشورهای دیگر خواستیم و اینترپل دخالت کرد و ما این مجرم را وارد کشور کردیم. ما می‌دانیم که این‌ها نمی‌توانند هیچ کاری علیه سپاه و شخصیت‌های ما انجام دهند
وی ادامه داد: حتی موضوع CFT هم موضوع جالبی است و می‌تواند منافع بسیاری برای ما داشته باشد؛ اما موضوعی که ما را نگران کرده، این است که عربستان و اسرائیل به ‌عنوان ناظر در FATF حضور دارند و ارتباط این کشورها با امریکا باعث شده که ما نگران شویم.
وی گفت: همه حرف‌هایی که درباره FATF و CFT گفته می‌شود، قبول داریم و می‌دانیم این‌ها هیچ کاری علیه سپاه پاسداران، شخصیت‌های ما که از سوی امریکا تحریم شده‌اند و مدال افتخار برای ما هستند، انجام نمی دهند. مشکل ما با این‌ها این است که این سازمان در جایی پخت‌وپز می‌شود که ما با آن‌ها مشکلات اساسی داریم. یک پای این قضیه اسرائیل و عربستان است و حتی خود فرانسه ـ که مرکز این سازمان است ـ بر سر مسائل تروریستی با ما مشکلات عدیده‌ای دارد که هیچ‌وقت حل‌ نشده‌اند. سران فرانسوی دوباره دیده‌ شده اند که در مراسم منافق‌ها شرکت کرده‌اند.
وی گفت: برای ما جای سؤال است، آیا فرانسه منافقین را تروریست می‌شناسد یا نمی‌شناسد؟ اگر می‌شناسد چرا مریم رجوی سال‌هاست در این کشور آزادانه به کار خود ادامه می‌دهد؟ این‌ها مطالبی است که ما را نگران کرده، در غیر این صورت این لوایح، قوانین بسیار خوبی بودند و ما نیز دنبال آن بودیم و جای آن‌ها نیز در قوانین ما خالی بود.
ما حتی در این قوانین تصویب کرده‌ایم، تروریست کسی است که شورای عالی امنیت ملی آن را اعلام کرده باشد، و طبیعتاً هیچ زمانی شورای عالی امنیت ملی ما حماس، حزب‌الله، شد الشعبی و غیره را تروریست اعلام نمی‌کند؛ بنابراین ما آن را قبول داریم، پولشویی هم که مشخص است و آن را تصویب کرده‌ایم و پای آن می‌ایستیم و سایر این لوایح هم همین‌طور هستند.

دولت اصرار دارد عضو FATF شود
نوروزی در پاسخ به این که یا راهکاری وجود دارد که ایران عضو FATFنشود، ولی مراودات مالی صورت گیرد با توجه به اینکه تصویب لوایح به‌خودی‌خود الزام‌آور است و حضور در FATF خیلی هم ضروری نیست، گفت: دولت اصرار دارد، این کار صورت گیرد؛ اما به نظر من ما در مسائل مالی خیلی تأخیر داریم.
این نماینده مجلس گفت: ما یکی از کشورهایی هستیم که درصد فساد مالی و پولی در آن بسیار بالاست و اتفاقاً یکی از دلایل آن نیز این است که قوانین ما فردی است و حکومتی نیست. اساس ولایت‌فقیه و حکومت اسلامی که امام پیش‌بینی کرده بود این بود که حکومت اسلامی باید به همان میزان که به افراد نگاه می‌کند، به حاکمیت هم‌ نظر داشته باشد.
وی در توضیح این حرف خود یادآور شد: به ‌عبارت ‌دیگر، اقتصاد حاکمیتی اسلامی باید کامل برقرار شود. الآن بانک‌های ما چهل سال است از حاکمیت اسلامی عقب است. ما هم اکنون بانکداری بدون ربا نداریم و همه ربوی هستند، یا موضوع پولشویی از مسائل ولایت‌فقیه و حاکمیت اسلامی است اما ما قانون آن را نداشتیم و چهل سال از آن عقب ماندیم. در حوزه قاچاق کالا و ارز که از مسائل حاکمیتی است، یا در حوزه مدیریت شهری که کاملاً حاکمیتی است یا در حوزه مدیریتی که چه کسی مدیر شود و حوزه مفاسد اقتصادی عقب‌ مانده‌ایم. ما در حوزه مالکیت تاکنون مفهوم اصالت المالکیه را پذیرفته‌ایم و فقط از آن پیروی می‌کنیم؛ به‌ عبارت‌ دیگر اگر کسی 2000 میلیارد دارد، اصل بر مالکیت وی هست یا «اماره الید» یعنی هرکس هرچه در دست دارد اماره است و مال خودش است؛ اما این‌ یک بحث فردی است و در این چهل سال متأسفانه همه ‌چیز را فردی دیده‌ایم.
باید همه این لوایح را ما تصویب می‌کردیم و جهان از ما تبعیت می‌کرد
می‌خواهم بگویم در رابطه با FATF و CFT ما همه این لوایح را قبول داریم و با تروریسم مخالفیم و با پولششویی مبارزه می‌کنیم، و همه این‌ها را قبول داریم، اما باید همه این‌ها را ما تصویب می‌کردیم و جهان از ما تبعیت می‌کرد، ولی متأسفانه عقب ماندیم و دیگران امروز این کار را می‌کنند.
وی گفت: اما اینکه ما مخالفیم به این دلیل است، آیا کسانی که این موضوعات را مطرح می‌کنند، انگیزه انسانی دارند؟ اگر این‌گونه است، چرا مقامات فرانسه در جلسه منافقان شرکت می‌کنند، چرا این‌ها را تحویل نمی‌دهند یا خودشان محاکمه نمی‌کنند؟ اگر این سازمان یک سازمان خوب اقتصادی است، چرا ناظر آن باید اسرائیل باشد؟ این‌ها مشکل ما هستند.

عمق فاجعه زمانی احساس می شود که متوجه می شویم، میزان قاچاق سوخت کشور به 20 تا 40 میلیون لیتر در روز رسیده و همین مسأله خسارتی حدود ۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰تومان بر کشور و مردم وارد می کند.

 عمق فاجعه زمانی احساس می شود که متوجه می شویم، میزان قاچاق سوخت کشور به 20 تا 40 میلیون لیتر در روز رسیده و همین مسأله خسارتی حدود ۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰تومان بر کشور و مردم وارد می کند. در حالی که اگر دولت «حسن روحانی» از آغاز روی کار آمدن، به جای جلوگیری از ادامه سازوکارهای نظارتی نظیر «کارت سوخت» بر افزایش این نوع سیستم های نظارتی تأکید می کرد، امروز به راحتی شاهد خروج این میزان از سرمایه های کشور و مردم نبودیم.
چه کسی با قاچاق سوخت روزانه 1000 میلیارد از جیب مردم می‌دزدد؟!
هرچند با رسیدن قیمت دلار به بالای 12- 13 هزار تومان، قاچاق بنزین لیتری هزار تومانی به کشورهای همسایه، برای قاچاقچیان جذاب‌تر و پرسودتر از همیشه شده ‌است ـ مثلا قیمت بنزین در کشوری نظیر ترکیه 14 هزار تومان است و انتقال هر لیتر بنزین به ترکیه، سود 13 برابری نصیب قاچاقچیان خواهد کرد ـ رسیدن میزان سوخت قاچاق به رقم 20 تا 40 میلیون لیتر در روز بسیار جای تعجب دارد!
جالب تر از این عدد و رقم از میزان قاچاق سوخت کشور به کشورهای همجوار، اظهار نظر «بیژن نامدار زنگنه» در این خصوص است. وزیر نفت به تازگی درباره قاچاق بنزین گفته که «قاچاق فعال و زیاد شده است. این مختص قاچاقچی هم نیست، همه هستند!» سخنان مبهم آقای وزیر و به کارگیری این واژه که «همه هستند!» ابهامات قاچاق سوخت در کشور را بیشتر و بیشتر می کند.
از آنجا که با اصرار دولت و شخص وزیر نفت سیستم و سازوکارهای نظارتی نظیر «کارت سوخت» از گردونه نظارت بر میزان مصرف سوخت حذف شد و دلیل آن هم صرفا این بود که در دیگر کشورهای دنیا تاکنون چنین سیستمی پیاده و اجرایی نشده است، معلوم نیست منظور آقای وزیر از اینکه «همه در کار قاچاق سوخت» هستند، چه کسانی است!
ماه گذشته جانشین فرمانده ناجا نیز از افزایش سه برابری کشف قاچاق سوخت به خارج از کشور خبر داد. «سردار اسکندر مؤمنی» گفته است: «کشفیات کالای قاچاق افزایش قابل توجهی داشته و در پنج ماه نخست ارزش ریالی کالاهای قاچاق 75 درصد افزایش یافته است. قاچاق شامل ورود و هم خروج مانند سوخت است. کشفیات قاچاق سوخت سه برابر شده است.»
در شب های گذشته، خبرهایی از قاچاق سازماندهی شده حجم قابل توجهی بنزین و گازوئیل توسط خودروهای سنگین در بخش های خبری مختلف و رسانه ها منتشر شد، موضوعی که نشان می دهد بحث قاچاق سوخت موضوعی نیست که توسط چند قاچاقچی خرده پا دنبال شده باشد؛ حجم و میزان اعلام شده از قاچاق سوخت و ارزش بالای ریالی آن هم گویای این مسأله است.
طبیعی است وقتی وزیر نفت می گوید، «قاچاق فعال و زیاد شده است. این مختص قاچاقچی هم نیست، همه هستند!» حتما خبرها و یا حداقل سرنخ هایی از اینکه چه کسانی به ویژه در ماه های اخیر به جرگه قاچاقچیان سوخت پیوسته اند که آنقدر قدرتمند هستند و توان قاچاق بین 20 تا 40 میلیون لیتر بنزین و گازوئیل را دارند، دارد که حتما باید در این خصوص به عنوان متولی اصلی پاسخگو باشد و اطلاعات احتمالی را در اختیار نهادهای رسیدگی کننده بگذارد.
چطور ممکن است، کوچک ترین تحرکی در مرزهای کشور توسط نیروهای نظامی، انتظامی، امنیتی و اطلاعاتی کشور رصد و با وجود تمام دشمنی ها علیه کشورمان، جلوی هرگونه خرابکاری و یا اقدام احتمالی تروریست ها و دشمنان علیه کشورمان گرفته شود، اما این میزان عجیب و غریب از سرمایه مملکت توسط یک مشت قاچاقچی به راحتی از کشور خارج شود؟!
باتوجه به شرایط ویژه اقتصادی کشور و اینکه یک جنگ بزرگ اقتصادی از سوی دشمنان به سرکردگی آمریکایی ها علیه کشورمان طراحی شده است، یکی از مهمترین موضوعات و مسائل علاوه بر برخورد با مسائل امنیتی در مرزها، لزوم جلوگیری از خروج سرمایه و پول مردم و کشور از مرزهاست که ممکن است، این سرمایه تحت عنوان کالا، سوخت، ارز یا به اشکال دیگری از کشور خارج شده و حتی برخی کشورها در این زمینه به سهولت کار و اقدامات مخرب اقتصادی علیه کشورمان کمک کنند.
 بحث قاچاق روزانه 1000 میلیارد ریال سوخت از کشور ورودی ویژه داشته باشند و ضمن دریافت اطلاعات از وزیر نفت و افرادی که در این زمینه اطلاع ویژه و خاصی دارند،