۱۳۹۷ اسفند ۱۷, جمعه

اعطای حمایت دیپلماتیک به نازنین زاغری از طرف بریتانیا؛ واکنش سفیر ایران


نازنین زاغری دو ماه پیش در اعتراض به عدم دسترسی به درمان خارج از زندان دست به اعتصاب غذا زده بود.
جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا، روز پنج‌شنبه، ۱۶ اسفندماه، اعلام کرد که به دلیل رفتار «غیرقابل قبول» جمهوری اسلامی با نازنین زاغری-رتکلیف، شهروند ایرانی-بریتانیایی که در تهران زندانی است، به وی «حمایت دیپلماتیک» اعطا می‌کند.
ساعاتی بعد در واکنش به این اقدام وزیر خارجه بریتانیا، سفیر ایران در لندن آن را تقبیح کرده و فاقد اثر «اجرایی» دانست.
جرمی هانت در بیانیه‌ای گفت: امروز من تصمیم گرفتم که بریتانیا در گامی بسیار غیرمعمول (به نازنین زاغری) حمایت دیپلماتیک اعطا کند.
وزیر امور خارجه بریتانیا اضافه کرد: این به مثابه آن است که دولت بریتانیا به طور رسمی اعلام می‌کند که نحوه رفتار با او با تعهدات ایران بر اساس قوانین بین‌المللی منطبق نیست و این موضوع را به یک مسئله رسمی بین دولت‌های دو کشور تبدیل می‌کند.
به این ترتیب هر گونه آسیب یا صدمه‌ای که متوجه خانم زاغری شود، به مثابه آن است که ایران به بریتانیا آسیب وارد آورده است.
آقای هانت در ادامه اذعان کرد که «بعید است که این اقدام معجزه کند و یک‌شبه نتیجه‌ای در پی داشته باشد»، با این حال «این اقدام به تمامی جهانیان نشان خواهد داد که نازنین بی‌گناه است و بریتانیا وقتی با یکی از شهروندانش ناعادلانه رفتار می‌شود تنها نظاره‌گر نخواهد بود».
خبرگزاری فرانسه می‌گوید، بر اساس قانون بین الملل اعلام حمایت دیپلماتیک یک اقدام حقوقی نادر است و زمانی اعطای می‌شود که شهروند یک کشور در کشور دیگری حقوقش نادیده گرفته می‌شود و پرونده این شهروند به مناقشه بین دو دولت بدل می‌شود و حل‌ و‌ فصل این پرونده می‌تواند بر روابط دو کشور تاثیر بگذارد.
جرمی هانت می‌گوید که «رفتار غیر قابل قبول» با نازنین زاغری طی سه سال گذشته باعث شد که چنین تصمیمی اتخاذ کند.
وزیر خارجه بریتانیا گفته است: او از دارو و درمان پزشکی محروم بود، در حالی که به آن نیاز فوری داشت.
نازنین زاغری رتکلیف، کارمند بنیاد خیریه تامسون رویترز، روز ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ هنگام خروج از ایران در فرودگاه توسط سپاه پاسداران بازداشت شد. خانم زاغری از سوی سپاه پاسداران به همکاری با موسسات مخالف جمهوری اسلامی و مشارکت در فعالیت‌های «براندازی نرم» متهم شد و دادگاه او را به پنج سال حبس محکوم کرد. اتهام‌هایی که او و وکیلش رد کرده‌اند.

دعوتنامه مکرون از نسرین ستوده برای حضور در گروه هفت تحویل همسر او شد

نسرین ستوده، فعال حقوق بشر، در تازه‌ترین دوره بازداشت خود از خرداد امسال زندانی ست.
دعوتنامه رسمی امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، از نسرین ستوده، حقوقدان زندانی در ایران، برای عضویت در «شورای مشورتی برابری جنسیتی گروه ۷» تحویل رضا خندان، همسر خانم ستوده شد.
آقای خندان روز جمعه، ۱۷ اسفند، به رادیوفردا گفت که این دعوتنامه را وکیل سفارت فرانسه در تهران روز پنج‌شنبه به او تحویل داده است.
رضا خندان با اشاره به این که خانواده آنها «در جریان پروسه این انتخاب» نبوده است گفت که حضور خانم ستوده در شورایی در این سطح «باید افتخاری برای زن ایرانی محسوب شود».
بنابر همین گزارش، رونوشت‌هایی از این دعوتنامه نیز به وزارت خارجه ایران و همچنین کانون وکلای ایران ارسال شده است.
No media source currently available
0:004:270:00
 لینک مستقیم 

رضا خندان که خود نیز با محکومیت شش سال زندان روبه‌رو است، پیشتر متن نامه رسمی رئیس جمهوری فرانسه را در صفحه فیس‌بوک خود منتشر کرده بود.

بنا بر متن منتشرشده، امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه که ریاست دوره‌ای گروه هفت را برعهده دارد، با اشاره به اهمیت موضوع برابری جنسیتی تأکید کرده است که این شورا «نقشی مهم» در قانونگذاری‌های گروه ۷ دارد.
«شورای مشورتی برابری جنسیتی» را سال ۲۰۱۸ نخست وزیر کانادا، رئیس دوره‌ای گروه ۷، تأسیس کرد و شامل زنانی از جامعه مدنی در کشورهای مختلف است.
رئیس جمهوری فرانسه در دعوتنامه رسمی خود تأکید کرده است که نقش این شورا کمک کردن به رئیس دوره‌ای گروه ۷ برای شناسای و تدوین مقرراتی به سود زنان در جهان است.
این دعوتنامه در آستانه روز جهانی زن تحویل رضا خندان شده است.
خانم ستوده از خرداد امسال زندانی است و جز حکم پنج سال حبس که به طور غیابی به او تعلق گرفته، در روزهای اخیر نیز از اتهام‌ها و محکومیت‌هایی جدید علیه او مطرح شده است.
رضا خندان، همسر نسرین ستوده، در گفت‌وگو با رادیوفردا، با اشاره به محدودیت‌های شدیدی که بر تماس‌های تلفنی بند زنان زندان اوین حاکم شده است گفت که خبر دریافت این دعوتنامه را روز یک‌شنبه به همسرش خواهد داد.
«حفاظت از زنان در برابر تمامی اشکال خشونت»، «دسترسی زنان و دختران به تحصیلات» و «توانمندسازی اقتصادی زنان» به عنوان سه اولویت این شورا اعلام شده است.

جلادی از مسند قضاوت برفت!جلادی ديگری بيآمد