۱۳۹۲ مرداد ۲۱, دوشنبه

باله روحانی

20 مرداد 1392

روز یک‌شنبه در استان زنجان برگزار شد:

تجمع هزاران زنجانی در اعتراض به پسماندهای کارخانه سرب و روی

یکی از بی‌سابقه‌ترین و پر جمعیت‌ترین راهپیمایی‌ها و تجمع‌های اعتراضی در ایران با موضوع آلودگی‌های محیط زیستی ناشی از فعالیت‌های کارخانه‌های سرب و روی در شهر زنجان برگزار شد.
در این راهپیمایی که روز یک‌شنبه (۲۰ امرداد) برگزار شد٬ هزاران نفر از مردم شهر زنجان با راهپیمایی و تجمع مقابل استانداری این شهر نسبت به آلودگی‌ها و پسماندهای کارخانه سرب و روی در این استان اعتراض کردند.
جمعیت شرکت کننده در این راهپیمایی اعتراضی آن‌هم با موضوع محیط زیست و آلودگی هوا در ۳۵ سال گذشته کم سابقه بوده است.
خبرگزاری فارس گزارش کرده که «در پی این تجمع گسترده مردم خیابان منتهی به استانداری زنجان بسته شد و مردم با شعارهای خود از مسئولین درخواست کمک و حمایت برای انتقال این کارخانه را داشتند.»
در چند سال اخیر برای انتقال کارخانه سرب و روی به نقاطی دور از شهر زنجان برنامه‌‌ریزی شده٬ اما تا کنون اقدام جدی درباره این جا به‌ جایی صورت نگرفته است.
محمد رئوفی‌نژاد٬ استاندار زنجان هم با حضور در میان تجمع کنندگان گفته که «قطعا اعتراض‌های مردم نیز برای مسئولین اهمیت دارد.»
خبرگزاری فارس همچنین گزارش کرده که مردم پس از سخنرانی استاندار با ادامه شعارهای خود به سمت دفتر امام جمعه این شهر حرکت کردند «تا صدای اعتراض خود را به گوش نماینده ولی فقیه در استان نیز برسانند.»
مردم زنجان با وجود حضور پلیس نیروی انتظامی شعارهایی همچون «کارخانه سرب و روی تعطیل باید گردد»، «نترسیم نترسیم ما همه باهم هستیم»، «همشهری باغیرت اتحاد اتحاد»، «سرب و روی نمی‌خواهیم هوای تازه می‌خواهیم» سر داده و  بر اعتراض‌های خود پافشاری کردند.
 بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که آلودگی سرب زنجان باعث افزایش سرطان، سقط جنین، آلودگی آب و حتی میوه‌ها و محصولات کشاورزی و باغی زنجان شده است.