۱۳۹۰ خرداد ۱۲, پنجشنبه

گزارش تصویری دفن شبانه هاله سحابی

این تصاویر با دشواری زیاد و در شرایطی که محوطه تحت کنترل صدها نیروی امنیتی قرار داشت و فضا نیز کاملا تاریک بود، گرفته شده است و از این رو عکس گرفتن با کیفیت و کادر بهتر از این در چنان شرایطی ممکن نبود.
آخرین تصویر، لحظات پس از خاکسپاری هاله سحابی را نشان می‌دهد که همراهان آخرین لحظه‌های او، به دور مزارش شمع گذاشته‌اند و روی مزار وی پرچم ایران را کشیده‌اند.
alt
alt
alt
alt
alt
alt


پیکر «هاله سحابی» فرزند مرحوم «عزت الله سحابی» که صبح امروز در برخورد ماموران امنیتی دچار ایست قلبی شد به طور شبانه و بدون برگزاری مراسم تشییع به خاک سپرده شد.
به گزارش کلمه، وی ساعت ۲۱ امشب در بهشت فاطمیه لواسان و در جایی که صبح امروز پدرش به خاک سپرده شده بود در کنار او آرام گرفت.
مراسم با حضور نیروهای امنیتی برگزار شد و این نیروها نورافکن هایی را در محل نصب کرده بودند تا از تاریکی شب کمی کاسته شود.
هاله سحابی، پنجاه و چهار ساله و مادر سه فرزند از فعالان حقوق زنان بود که در مردادماه سال ۱۳۸۸ بازداشت شده بود.
خانم سحابی در همان سال از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به اتهام تبلیغ علیه نظام به دو سال حبس و پرداخت مبلغ سیصد هزار تومان جزای نقدی بدل از شلاق محکوم شده بود.
وی با تشدید بیماری پدرش از حق مرخصی زندان استفاده کرد و بر بالین پدر حاضر شد اما خود تنها یک روز بعد از درگذشت پدرش به او پیوست.
صبح امروز در مراسم تشییع جنازه عزت‌الله سحابی وقتی ماموران امنیتی برای بردن جنازه دخالت می‌کنند هاله سحابی، دختر مرحوم سحابی، به آنها اعتراض می‌کند و نیروهای امنیتی با او و جمع حاضر برخورد میکنند.
هاله سحابی به بیمارستان منتقل و در آنجا از دنیا می رود. احمد منتظری فرزند آیت الله منتظری که در مراسم حاضر بود اعلام کرد : دقیقا هم ضرب و شتم همراه با هتاکی بود و من که در چند متری ایشان بودم، از قول تمام حضار که در کنار وی بودند متوجه شدم که یکی از چند ماموری که قصد داشت تصویر بزرگ مهندس سحابی را که در دستان دخترش (هاله) بود بگیرد، با کشیدن آن تصویر از دست هاله، بر اثر مقاومت و اعتراضی که وی انجام داد، با آرنج خود محکم به پهلوی هاله زد و او را نقش بر زمین کرد. بلافاصله نیز وی را به همراهی یک پزشک به بیمارستان منتقل کردند، که متاسفانه ایشان درگذشتند.
عمومی هاله سحابی هم  علت درگذشت هاله را ضربه به شکم و ریه و نهایتا ایست قلبی عنوان کرد.
بعد از انتقال پیکر هاله سحابی به خانه اش در گیشا، ماموران امنیتی در حوالی بعد از ظهر پیکر او را بدون حضور خانواده اش برای دفن به لواسانات منتقل کردند.
این در حالی است که خانواده سحابی قصد تشییع جنازه او را داشتند اما ماموران امنیتی با توسل به زور پیکر وی را از خانواده گرفته و به آنها اعلام کردند که جنازه را برای دفن به لواسانت منتقل می کنند. خانواده سحابی نیز بدون این که بتوانند خود پیکر عزیزشان را همراهی کنند راهی لواسانات شدند.
ماموران امنیتی برای گرفتن جنازه هاله سحابی خانه مسکونی اش در مجتمع مسکونی نسیم دانش در پل گیشای تهران را به محاصره خود درآوردند.
پلیس جنایی که برای معاینه و صدور گواهی فوت هاله سحابی از اوایل ظهر بالای پیکر این شهید حاضر شده بود اظهارات شاهدان مرگ هاله سحابی در مراسم تشییع جنازه پدرش را شنیدند.
در نهایت پیکر هاله سحابی شبانه و به طور مظلومانه در کنار پدر آرام گرفت.
در آخر این مراسم همسر هاله سحابی گفت فردا پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۰ ازساعت ۱۴ در مسجد حجت بن الحسن واقع در خیابان سهروردی شمالی به سوگ خواهیم نشست.
 

Iran 01.06.2011 Hale Sahabis doctor telling about her cause of death