۱۳۸۸ خرداد ۱۷, یکشنبه

تظاهرات خیابانی در تهران مرگ بر دیکتاتور - آزادی حجاب!


• صدها تن از دانشجویان عصر جمعه با برگزاری راهپیمایی در تهران به فضای انتخاباتی شکل جدیدی دادند
صدها تن از دانشجویان مطالبه محور حامی کروبی عصر جمعه با برگزاری راهپیمایی از میدان ونک تا میدان تجریش تهران به فضای انتخاباتی حاکم بر این شهر شکل جدیدی دادند. به گزارش ادوار نیوز در روزهای گذشته حامیان کاندیداها تنها در میادین تهران تجمع و یا از کاروان های اتومبیل استفاده می کردند اما دانشجویان مطالبه محور حامی کروبی که در میان آنان فعالان دانشجویی تازه آزاد شده پلی تکنیک، دانشجویان ستاره دار دانشگاه های مختلف و فعالان جنبش زنان، روزنامه نگاران و فعالان سیاسی حامی کروبی دیده می شدند با حرکت از میدان ونک به سمت میدان تجریش پلیس را مجبور کردند تا نیمی از خیابان ولی عصر را به راهپیمایی آرام آنان اختصاص دهد. این راهپیمای به دعوت ستاد شهروند آزاد (مطابه محوران حامی تیم کروبی-کرباسچی)بر گزار شد. بنابر این گزارش، تظاهرکنندگان در طول این راهپیمایی کم سابقه، با شعار« کروبی-کرباسچی، نه یک تدارکاتچی» و «حامی دانشجویان، حمایتت می کنیم» رای خود را به مهدی کروبی اعلام کردند. با این حال شعارهای سر داده شده تنها محدود به تبلیغ برای یکی از کاندیداها نشد و دانشجویان با فریادهای «مرگ بر دیکتاتور»، «مرگ بر استبداد»، «توپ، تانک، بسیجی، دیگر اثر ندارد»، با استفاده از فضای انتخابات حرکتی کم سابقه در سال های اخیر را در شهر تهران سازمان دادند. تظاهرکنندگان همچنین با شعار«اگر تقلب بشه، ایران قیامت میشه» و همچنین شعارهایی بر ضد دبیر شورای نگهبان و برخی نهادهای امنیتی-نظامی، در خصوص احتمال تقلب هشدار دادند. تظاهرکنندگان همچنین درمسیر خود در برابر سازمان صدا و سیما تجمع کردند و نسبت به عملکرد صداسیما و مخصوصا بخش خبری بیست و سی اعتراض کردند. شعار آزادی حجاب و برابری حقوق زنان از دیگر شعارهای اصلی این راهپیمایی چند ساعته بود. گفتنی است پلیس و ماموران امنیتی به رغم عدم برخورد با تظاهرکنندگان، با مسدود کردن مسیرهای اطراف تظاهرکنندگان تلاش داشتند از روبرو شدن مردم با آنها جلوگیری کنند.

بیانیه‌ کانون نویسندگان ایران به مناسبت ۲۸مین سالگرد اعدام سعید سلطانپور

• کانون نویسندگان ایران با انتشار بیانیه ای به مناسبت بیست‌ و هشتمین سالگرد اعدام تبهکارانه‌ی سعید سلطانپور شاعر و مبارز برجسته ی کشورمان، نوشت هم‌چنان بر خواسته‌ی بر حقِ همیشگیِ خود جهت بازگشایی پرونده‌های کشتارهای دهه ۱۳۶۰ و از جمله پرونده سعید سلطانپور پای می فشارد ...

مردم شریف و آزاده ! بیست و هشت سال پیش، در چنین روزهایی، در ٣۱ خرداد ۱٣۶۰، سعید سلطانپور، شاعر، نمایش‌نامه‌نویس، منتقد، کارگردان تئاتر و عضو هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران که در رژیم گذشته نیز بارها زندانی شده بود، پس از تحمل شکنجه‌های سنگین، همراه با ۱۴ تن دیگر به جوخه‌ اعدام سپرده شد. اما سعید فقط یک شاعر، نویسنده یا نمایشگر ساده نبود. شاید به جرأت بتوان گفت که او جلوه‌گاه تمامی ویژگی‌های برجسته‌یی بود که در هر عصر، تنها در تنی چند از روشنفکران به نمود در می‌آید؛ روشنفکری متعهد، انترنالیست، فروتن در برابر مردم و خروشان در مقابل قدرت ستم‌بارگان؛ نویسنده و شاعری که التزام‌اش به آزادی و برابری، حقیقت و همه ارزش‌های انسانی و پاک، تا دم مرگ با او بود. شک نداریم که شاملو‌ها، پوینده‌ها، مختاری‌ها و... در فضایی دم زدند و بالیدند که سلطانپور و سلطانپورها به وجود آورده بودند؛ با سنتی رشد کردند که در آن نوشتن و گفتن جدا از انسان و سرنوشت و آینده‌ی او معنایی ندارد. کانون نویسندگان ایران در بیست‌ و هشتمین سالگرد اعدام تبهکارانه‌ی سعید سلطانپور هم‌چنان بر خواسته‌ی بر حقِ همیشگیِ خود پا می‌فشارد که پرونده‌های کشتارهای دهه ۱٣۶۰ و از جمله پرونده سعید سلطانپور را بگشایند. آرزوی ما این است که شرایطی فراهم آید که بتوانیم بزرگداشتی شایسته‌ی این روشنفکر آزاده و بزرگ برگزار کنیم، و از تشکل‌هایی که در خارج کشور در تدارک مراسمی برای بزرگداشت یاد و خاطره سعید سلطانپور و راه و روش اجتماعی او هستند قدردانی می‌کنیم.
کانون نویسندگان ایران ۱۷ خرداد ۱٣٨٨

The Israeli Information Center for Human Rights in the Occupied Territories was established in 1989

The keffiyah is a national symbol for Palestine and their struggle for independence.

kufiyeh_34kufiyeh_35kufiyeh_36hands_palestinesilentkufiyehboytears1scarf_flowers


The Israeli Information Center for Human Rights in the Occupied

Territories was established in 1989


Palestinians displaced by Operation Cast Lead living in tents
view video

Settler fires at Palestinians in Hebron
view video

Settlers raid 'Asira al-Qibliya and attack residents
view video

Settlers attack shepherds in Southern Hebron Hills
view video

Ruin and Humiliation – Qalqilya
view video

Settlers at the Door – Hebron
view video

Life in a Cave – southern Hebron Hills
view video

Saturday Violence – A-Tuba
view video

Masked Attackers – A-Tuba
view video

Stoning Neighbors - Hebron
view video