۱۳۸۶ دی ۳, دوشنبه

اسرائیل 'شهرکهای یهودی نشین را گسترش می دهد'

گزارش ها از اسرائیل حاکی است که دولت این کشور علیرغم مخالفت فلسطینیان، درصدد است صدها واحد مسکونی جدید را در شرق بیت المقدس و کرانه باختری رود اردن احداث کند.
وزیر امور بیت المقدس در کابینه اسرائیل گفته است که دولتش هرگز وعده نداده بود ساخت و ساز شهرک های یهودی نشین را متوقف خواهد کرد و سکنا دادن شهروندان اسرائیل وظیفه این دولت است.
"اکنون صلح" (Peace Now)، گروه مدافع صلح در اسرائیل، می گوید مطلع شده است که دولت اسرائیل هزینه ساخت پانصد آپارتمان در محله حار هوما در شرق بیت المقدس را در بودجه سال آینده خود منظور کرده است.
بنا به طرح جدید دولت اسرائیل برای گسترش شهرک های یهودی نشین شرق بیت المقدس و کرانه باختری، ساخت 240 آپارتمان نیز برای گسترش شهرک یهودی نشین "معالی ادومیم"، واقع در حومه بیت المقدس، در نظر گرفته شده است.
گزارش رادیویی محمد امینی؛ برنامه جام جهان نما
یکی از سخنگویان تشکیلات خودگردان فلسطینی گسترش شهرک های یهودی نشین را محکوم و دولت اسرائیل را متهم کرد که تلاش دارد نتیجه گفتگوهای صلح در آناپولیس آمریکا را بی تاثیر کند.
در جریان کنفرانس صلح آناپولیس، که در اواخر ماه گذشته میلادی برگزار شد، دو طرف توافق کردند طرح صلح سال 2003 موسوم به "نقشه راه" را احیا کنند. در این طرح از اسرائیل خواسته شده کلیه فعالیت های شهرک سازی خود را متوقف کند و فلسطینیان نیز همه فعالیت های پیکارجویان را مهار و متوقف کنند.
اما کمی پس از آناپولیس دولت اسرائیل مزایده ای را برای ساخت سیصد واحد مسکونی در حار هوما اعلام کرد.
اسرائیل پس از جنگ اعراب و اسرائیل در سال 1967 بخش شرقی بیت المقدس را خاک اسرائیل خواند اما این ادعا از سوی جامعه بین المللی به رسمیت شناخته نشده است.
گروه "اکنون صلح" در سال 1978 و در جریان گفتگوهای صلح اسرائیل و مصر در اسرائیل تشکیل شده است.
"بخش مکمل"
خبر تخصیص بودجه وزارت عمران برای ساخت 740 آپارتمان جدید در شرق بیت المقدس را گروه "اکنون صلح" گزارش کرده است.
دولت اسرائیل استدلال کرده که احداث واحدهای مسکونی جدید در حار هوما (جبل ابوغنیم)، بخشی از طرحهایی بوده است که هفت سال پیش اعلام شد و "نقشه راه" آن را پوشش نمی دهد.
هم اکنون دهها هزار نفر در شهرک های یهودی نشین در شرق بیت المقدس زندگی می کنند.
رافی ایتان، وزیر امور بیت المقدس در کابینه اسرائیل در یک گفتگوی رادیویی گفت: "حار هوما بخش مکمل بیت المقدس است و اسرائیل ساخت و ساز در این ناحیه را متوقف نخواهد کرد."
هفته گذشته زیو بویم، وزیر مسکن اسرائیل، نیز گفت بررسی طرح های ساخت و ساز احتمالی در ناحیه عتاروت شرق بیت المقدس در جریان است.
وی گفت: "وزارت مسکن اسرائیل موظف است که برای مشکل کمبود مسکن در بیت المقدس راه حلی پیدا کند."
صائب عریقات، رییس مذاکره کنندگان فلسطینی، در واکنش به این خبر گفت که چنین طرح هایی به روند صلح آسیب می زند و باید متوقف شود: "ما این گام های دولت اسرائیل را تهدیدی برای آغاز مذاکرت نهایی میان دو طرف می دانیم."
عتاروت، کرانه باختری و نوار غزه، بلندی های جولان و صحرای سینا در جریان جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل در سال 1967 تحت اشغال اسرائیلیان قرار گرفت و قرار است سرنوشت آن در گفتگوهای دو طرفه تعیین شود.
اما اسرائیل شرق بیت المقدس را خارج از حیطه مناظرات بین دو طرف می داند و استدلال کرده که این ناحیه را بلافاصله پس از جنگ از اراضی فلسطینی تفکیک کرده است هر چند که مراجع بین المللی این اقدام اسرائیل را به رسمیت نمی شناسند.
فلسطینیان شرق بیت المقدس را به عنوان پایتخت یک کشور مستقل فلسطینی می دانند. هدف از تمام گفتگوهای صلح خاورمیانه رسیدن به توافق بر سر تشکیل یک کشور فلسطینی است
.