در سه روز گذشته 220 آتش‌سوزی در نقاط مختلف اسرائیل رخ داد و در ساعات گذشته به مناطق مسکونی شهر حیفا رسید. بر اثر آتش سوزی مناطق مسکونی، مدارس و دانشگاه شهر حیفا تخلیه شد.
آتش همچنین مناطق فلسطینی‌نشین را نیز در خود گرفت و به همین دلیل نیروهای دفاع مدنی فلسطین وارد عمل شده و توانستند بخش اعظم آتش در شمال و وسط کرانه باختری را مهار کنند.
پس از رسیدن آتش به شهر حیفا، شهرداری این شهر از تخلیه ده‌ها هزار شهروند این شهر خبر داد. "یونا یاهف" شهردار حیفا در یک نشست خبری اعلام کرد: ما باید حدود 60 هزار نفر از جمعیت شهر را تخلیه می‌کردیم و این موضوع در تاریخ حیفا، بی‌سابقه است.
او افزود: در سال‌های پیش ما شاهد آتش‌سوزی‌هایی در جنگل‌های کرمل بودیم ولی آن آتش تنها در یک نقطه بود ولی اینک آتش در مکان‌های مختلف و به شکل وسیع است و این موضوع کنترل آتش را دشوار کرده است.

شهرداری حیفا از تشکیل یک مرکز اضطراری برای تخلیه ساکنان و توزیع آب و غذا میان آنان خبر داد.
پس از ناکامی نیروهای اسرائیلی موجود در شمال، وسط و جنوب کشور در مهار آتش، هواپیماهای آتش‌نشان پنج کشور وارد عمل شدند. این هواپیماها یونان، قبرس، کرواسی آمده و هواپیماهای روسیه، ترکیه و ایتالیا نیز به آنها ملحق خواهند شد.
مسئول دفاع مدنی شهر حیفا اوضاع شهر را "اوضاع جنگی" دانست و گفت: 11 محله مسکونی شهر تحلیه شده‌اند. پلیس حیفا مدعی شده که 6 مورد از این آتش‌سوزی‌های عمدی بوده است.
علیرغم اینکه تحقیقات هنوز به پایان نرسیده، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و گیلعاد اردن وزیر امنیت داخلی ادعا کرده‌اند این آتش‌سوزی‌ها عمدی بوده است. پلیس اسرائیل نیز ضمن تکرار این ادعا، اعلام کرد تحقیقات در جریان است.
کارشناسان هواشناسی، تاخیر در آغاز فصل بارندگی و افزایش ناگهانی دمای هوا، علاوه بر وزش بادهای تند و خشک، دلیل اصلی این آتش‌سوزی است.
از آنجا که در روزهای آینده، ریزش باران و کاهش سرعت باد پیش‌بینی نمی‌شود، توقع می‌رود مهار آتش زمان بیشتری ببرد. اسرائیل حالت فوق‌العاده را تا هفته آینده تمدید کرد.
ارتش اسرائیل 200 نفر از نیروهای آموزش دیده برای مهار آتش را فرا خواند و آنها را به نقاط مختلف اعزام کرد. ارتش همچنین بررسی های مستمر خود از شرایط را ادامه می دهد و از این طریق بررسی لزوم فراخوان بیشتر نیروهای ذخیره و نیروهای آموزش دیده مهار آتش را ادامه می دهد.
بر اثر آتش سوزی خیابان شماره 443 که به قدس منتهی می شود بسته شده و مناطق شمالی کشور تحت کنترل قرار گرفت. با این حال آتش در کوه های قدس و شهرک نافی ایلان در نزدیکی قدس ادامه دارد. هواپیماهای آتش نشان بیش از 50 تن مواد اطفای حریق را روی شهرک طلمون در نزدیکی رام الله ریخته اند. هواپیماها تا کنون 107 پرواز برای مهار آتش انجام داده اند.