۱۳۹۳ دی ۱۸, پنجشنبه

حملات عناصر مسلح به دفتر روزنامه طنز «شارلی ابدو» در پاریس که به مرگ ده تن از جمله دو پلیس نیز منجر شد، کشور فرانسه به احترامشان رسماً عزای عمومی است.

واکنش جهانی کارتونیست‌ها به حوادث فرانسه


حملات عناصر مسلح به دفتر روزنامه طنز «شارلی ابدو» در پاریس که به مرگ ده تن از جمله دو پلیس نیز منجر شد،  کشور فرانسه به احترامشان رسماً عزای عمومی است.

واکنش جهانی کارتونیست‌ها به حوادث فرانسه

 برخی روزنامه‌ها با در دست گرفتن تابلویی با تیتر «شارلی ابدو» از این نشریه حمایت کردند و در ‌‌نهایت اوج این واکنش از سوی کارتونیست‌های جهان نسبت به قتل عام پاریس رخ داده که با طرح‌هایی نیشدار و انتشار وسیع کارتون‌هایی که شمارشان از شب گذشته به چندصد کارتون می‌رسد، نسبت به کشتار همکارانشان واکنش نشان دادند. 

واکنش جهانی کارتونیست‌ها به حوادث فرانسه

این موج از کارتون‌ها، علاوه بر آنکه با هدف حمایت از کشته شدگان روز گذشته پاریس شکل گرفت، با هدف بیان این حقیقت بود که کشیدن کارتون با شلیک گلوله متوقف نمی‌شود و اتفاقاً در روندی معکوس، منجر به تکثر حرکتی می‌شود که برای توقفش به اسلحه دست برده شده و نشانه‌های چنین پیامی نیز به روشنی در کاریکاتور‌ها نمایان است. 
مداد و کلاشینکف، دو نماد اصلی است که در بخش عمده‌ای از کارتون‌ها به شیوه‌های مختلف به کار گرفته شده و کارتونیست‌ها تلاش کرده‌اند برتری قلم را در جنگ با سلاح به تصویر بکشند و هزینه آنچه در پاریس رخ داد، برای عاملان چنین جنایتی افزایش دهند و در همین راستا، به نظر می‌آید باید شاهد سیل کاریکاتور‌ها با این مضمون باشیم.