گرانی اجاره‌، مستاجران در کرمان را کانکس‌نشین کرد. در کرمانشاه هم برخی مستاجران کم‌درآمد به زندگی در چادر روی آوردند.
نرخ اجاره بهاء در برخی مناطق ایران تا چهار برابر افزایش یافته است.
علی گلسرخی، عضو اتحادیه مشاوران املاک استان کرمان به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت که کرمان برای نخستین بار شاهد پدیده آلونک‌نشینی و کانکس‌نشینی مستاجران کم‌درآمد است.
مرکز آمار نرخ تورم اجاره مسکن را ۱۷ تا ۲۵ درصد اعلام کرده است، گلسرخی اما شاخص تورم در بخش اجاره و خرید مسکن را ۱۰۰درصد دانست.
به گفته او، این شرایط مستاجران در شهر کرمان را با مشکل مواجه کرده و آنها اگر هر سال بخواهند خانه را تغییر دهند، باید به خانه‌های کوچک‌تر و محله‌های پایین‌تر بروند.
افزایش نرخ اجاره بهاء در کرمان آنقدر زیاد بوده که  به گفته گلسرخی حالا بسیاری از مستاجران «توان پرداخت اجاره بهای آبرومند را ندارند» و برای همین هم «به چادرنشینی و کانکس‌نشینی روی آورده‌اند».
به گفته او بسیاری از متقاضیان بخش مسکن استیجاری که توان پراخت اجاره خانه ندارند، به دنبال زمین اجاره‌ای برای برپاکردن چادر یا کانکس هستند.
عضو اتحادیه مشاوران املاک کرمان این وضعیت را باعث افزایش «آلونک‌نشینی» و به تبع آن »پیامدهای اجتماعی وحشتناک» دانست و از مسئولان دولتی خواست که با مداخله در بازار مسکن و اجاره‌بهاء، قیمت‌ها را کنترل کنند.
چادرنشینی مستاجران تنها در کرمان روی نداده است، بلکه فضل‌الله رنجبر، فرماندار کرمانشاه ۲۲ خرداد به خبرگزاری تسنیم گفت که با گرانی نرخ اجاره بهاء «شاهد چادرنشینی برخی مستاجران هستیم».
فرماندار کرمانشاه میزان افزایش نرخ اجاره‌بها در برخی مناطق این شهر را ۲۰۰ درصد اعلام کرد، مهرداد سالاری، معاون عمرانی استانداری کرمانشاه اما گفت که نرخ اجاره‌ مسکن در برخی مناطق این استان تا ۴۰۰ درصد افزایش یافته است.
پیش از این نیز مقام‌های دولتی از افزایش قیمت زمین و نرخ اجاره‌بها در استان‌های گلستان و لرستان خبر داده بودند.
افزایش نرخ اجاره‌بها از یکسال قبل موجب خروج اجباری مستاجران کم‌درآمد از شهرهای بزرگ و سکونت آنها در حاشیه شهرها شده است.