۱۳۹۵ مهر ۱۴, چهارشنبه

مروز دو سوم جمعیت روستایی ما در 1600 روستا آب شرب ندارند.

امروز دو سوم جمعیت روستایی ما در 1600 روستا آب شرب ندارند. تمام کشور توسعه پیدا کرده است ولی شاخص‌های استان ما پایین است که باعث می‌شود تمام شاخص‌های بهداشتی کشور خراب شود. باید در این حوزه هزینه شود؛ چرا که در این حوزه جغرافیایی با هزینه کم، بیماری‌های سل، مالاریا و تب کنگو را درمان می‌کنیم ولی اگر این بیماری‌ها در کشور پراکنده شود باید هزینه‌های بیشتری صرف بیشتر دخترها به دلیل محرومیت مجبورند فقط تا کلاس ششم تحصیل کنند شود.
رییس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر، به اجرای 120 پروژه در منظقه تحت پوشش این دانشگاه با صرف اعتبار 55 میلیارد تومان اشاره کرد و گفت: ما باید به سمت توسعه فرهنگی برویم. ساخت جاده و کارخانه و بیمارستان مشکل استان را حل نمی‌کند. تا زمانی که افراد جامعه باسواد نشوند مشکل این منطقه حل نخواهد شد. ما باید به سمت آموزش واقعی برویم.


بار سنگین بیماری‌های عفونی، سل، تالاسمی و هموفیلی در سیستان و بلوچستان
علی‌اکبر نصیری، رییس دانشگاه علوم پزشکی زابل نیز در این نشست گفت: ما در حال حاضر 453 هزار نفر را به‌طور رسمی و 100 هزار نفر را به‌طور غیررسمی تحت پوشش قرار داده‌ایم. بار بیماری ایالت نیمروز افغانستان نیز با جمعیت 650 هزار نفر بر دوش زابل است. ما از سه جهت در محاصره مرز افغانستان هستیم و با 35 مرکز بهداشتی، یک بیمارستان تامین اجتماعی و بیمارستان تخصصی سل، بار بهداشت و درمان سیستان و بلوچستان را به دوش می‌کشیم.

وی به بار بالای بیماری‌های عفونی، سل، تالاسمی و هموفیلی در این استان نیز اشاره و تصریح کرد: این موارد، گلوگاهی است که سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانند به ما کمک کنند. با وجود اینکه مردم منطقه ضعف مالی دارند، ولی بسیاری از اهالی استان که در شهرهای دیگر زندگی می‌کنند، تمکن مالی بالایی دارند.
نصیری تاکید کرد: در منطقه ما هزینه‌های زندگی و خدمات بالاست و در بسیاری از مناطق استراتژیک، تجهیزات به دلیل طوفان‌های شن 160 روزه از کار می‌افتند. همچنین دسترسی ما به کارشناسان تاسیساتی و عمرانی کم است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی زابل، نگاه سرانه‌ای را برای استان سیستان و بلوچستان نامناسب دانست و افزود: عمق محرومیت در استان بالاست و با وجود این نوع نگاه ، محرومیت باقی می‌ماند. لازم است که چند برابر مناطق برخوردار به این استان سرانه تعلق بگیرد.

نجات 5600 پناهجو در سواحل لیبی


نجات 5600 پناهجو در سواحل لیبی

- مرزبانان ایتالیا طی دو روز گذشته بیش از 5600 مهاجر را از قایق های سرگردان در آبهای ساحلی لیبی نجات داده اند.نجات این تعداد مهاجر از زمان آغاز بحران مهاجران و پناهجویان در اروپا، کم سابقه بوده است. اروپا با موج پناهجویانی مواجه شده است که کشورهای جنگ زده و ناآرام خود را درخاورمیانه و آفریقا ترک کرده اند.سال گذشتۀ میلادی بیش از یک میلیون و 100 هزار پناهجو و مهاجر وارد حوزه اتحادیه اروپا شدند


حاشیه نشینی در تبریز‎


حاشیه نشینی در تبریز‎

 بیشتر مناطق حاشیه نشین تبریز در شمال شامل: احمدآباد، یوسف آباد، ایده لو،خلیل آباد،سیلاب، قوشخانه، ملازینال، حیدرآباد،42متری و جنوب که شامل:آخماقیه، شمس آباد،20متری(زورآباد)، زمزم، امامیه و قازان داغی می شود، زندگی می کنند.