۱۳۹۶ بهمن ۲۹, یکشنبه

ملت ستمديده!اصلاح طلبان فرومايه!وتحريرالوسيله امام! خمينی

در جلسه ماهانه اتاق بازرگانی اردبیل گفته شد: در اکثر روستاهای استان اردبیل با مهاجرت کامل روبرو هستیم و بخش مهمی از این روستاها خالی از سکنه شده اند.

در جلسه ماهانه اتاق بازرگانی اردبیل گفته شد:
در اکثر روستاهای استان اردبیل با مهاجرت کامل روبرو هستیم و بخش مهمی از این روستاها خالی از سکنه شده اند. عمده مهاجرت‌ها از استان اردبیل به مقصد تهران، کرج، گیلان و آذربایجان شرقی بوده و در خود استان هم از روستاها به اردبیل کوچ کرده و حاشیه نشین شده اند. این یک روند فزاینده‌ 10 ساله است که شاهد آن هستیم.

اسامی نهایی 65 مسافر و کادر پرواز هواپیمایی آسمان منتشر شد

 - یاسوج که صبح امروز (یکشنبه) در نزدیکی سمیرم در استان اصفهان دچار سانحه شد، اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، اسامی مسافران این پرواز که شامل 60 مسافر و 6 خدمه پروازی است، به شرح زیر است:
1)- خلیل آهنگران
2)- احمد چرمیان
3)- سیدرضا فاطمی طلب
4)_ آرش قنبری کرمانشاه
5)- اردشیر راد
6)- سیدبهزاد سیادتی
7)- سیدکرم اله صالحی پرور
8)- حامد امیری
9)- محمد هادی فهیمی هانزایی
10)- ابوالقاسم فرهمندی
11)- مهدی جاوید پور
12)- عبدالاحد مرادی
13)- محمد مهدی سمیعی نصرآبادی
14)- سلمان آذری
15)- فاطمه دالوند
16)- کوثر هردانی
17)- محمد کبیریان
18)- علیرضا کلهر
19)- حامد مهدوی
20)- مژگان نظری
21)- جلال الدین امیری پور
22)- حسین رستمی
23)- مریم عابدی
24)- احمد انوری
25)- محمدحسین برزگری
26)- رویا داخته
27)- مجید اسلامی
28)- مهدی قرالی
29)- حسن رضا قرلاغی
30)- ژیلا قلی پور
31)- زهرا ایمانی مهر
32)- عبدالرضا کردی
33)- محمد نجات
34)- سید نقی نشاطی فر
35)- عبدالکاظم نیسی
36)- محمد صادق نوری
37)- امیر پورشعبان
38)- رحمت اله صالحی پرور
39)- بهروز شریف کاظمی
40)- پریسا سوهانی
41)- شاهبد یاری پور
42)- شاهپور یاری پور
43)- غلامعلی احمدی
44)- میلاد علی پور
45)- محسن الله ویران زاده
46)- افشین انصاری
47)- سید ایلیا دانشی
48)- سید طاها دانشی
49)- محمد عیدی نیا
50)- علی فرزانه
51)- حمیدرضا هراوندخانی
52)- عزت اله حق شناس
53)- ابراهیم جعفریان سی سخت
54)- نرگس خوبانی
55)- علی اکبر نجمامی سخویدی
56)- کرامت نرگس نژاد
57)- محمد هادی نژاد صداقت
58)- مصطفی رضایی
59)- سیدابراهیم ساداتی

** اسامی کروی پروازی ATR72 
١-کاپیتان حجت الله فولاد
٢-خلبان دوم کاوه خلیلی
٣- سرمهماندار محمد حسین فرش سنگی
٤- مهماندار بهنام ‎رضایی نیارکی
امنیت پرواز: محمود بهشتی و فرهاد معصومی

هشت اتهام برای محمد نجفی وکیل اراکی، برای پیگیری مرگ مشکوک در تظاهرات این شهر

هشت اتهام برای محمد نجفی وکیل اراکی، برای پیگیری مرگ مشکوک در تظاهرات این شهر




وکیل محمد نجفی: فعالان مدنی شازند را تحت فشار گذاشته اند علیه محمد نجفی اعتراف کنند

وکیل محمد نجفی، وکیل دادگستری در اراک که از ۲۵ دی ماه ۱۳۹۶ در بازداشت به سر می‌برد در مصاحبه با کمپین حقوق بشر در ایران گفت که بیش از ۸ اتهام به او منتسب کرده اند و قرار بازداشت موقت سی روزه او روز چهارشنبه ۲۴ بهمن ماه به پایان رسیده اما با تمدید قرار به بند عمومی زندان اراک منتقل شده است.

پیام درفشان، وکیل محمد نجفی به کمپین گفت که بیشترین حساسیت‌ها در ارتباط با وحید حیدری، جوان معترضی است که در بازداشتگاه اراک به طرز مشکوکی کشته شد و محمد نجفی به دلیل پی‌گیری علت جان باختن این شهروند اراکی بازداشت شده است.

محمد نجفی، وکیل دادگستری در اراک، مرکز استان مرکزی ایران است که ۲۵ دی ماه توسط وزارت اطلاعات بازداشت شد. او پیش از بازداشت پیگیر مرگ مشکوک وحید حیدری، جوان معترض اراکی بود که دهم دی ماه ۱۳۹۶بازداشت و روز شنبه، ۱۶ دی ماه جنازه اش به خاک سپرده شد.

وحید حیدری، یکی از بازداشت شدگان اعتراضات شهر اراک است که روز دهم دی ماه در جریان اعتراضات مردم این شهر بازداشت شد. او در بازداشتگاه کلانتری۱۲ رضوی اراک در بازداشت بوده و به گفته خانواده‌اش دستفروش بود و در همان میدانی بازداشت شده که دستفروشی می‌کرد. عموی او به کمپین گفت که جنازه برادرزاده‌اش را روز شنبه به خاک سپرده‌اند و او جنازه را ندیده است.

محمد نجفی پیش از بازداشت در مصاحبه با کمپین گفته بود که «من معتقد هستم که این جوان خودکشی نکرده و با پدرش صحبت کرده‌ام خیلی نگران بودند و من اعلام کردم که حاضر هستم رایگان وکالت‌شان را بپذیرم و پی‌گیری کنم. این جوان، معترض بوده، گرفتند و بعد زدند و کشتند و حالا دارند آبرویش را هم می‌برند. خانواده نگران بودند. ملاحظات دارند. به شدت فضا امنیتی است و خانواده هم تحت فشار هستند.»

پیام درفشان، وکیل محمد نجفی در مصاحبه با کمپین حقوق بشر در ایران گفت که بیش از ۸ اتهام متوجه او کرده‌اند. آقای درفشان به کمپین گفت: «اداره اطلاعات شازند چند سال است که با محمد درگیر است و چندین پرونده برای او درست کرده‌اند. بنده و آقای کیخسروی که به عنوان وکیل برای پی‌گیری به شازند رفته بودیم را هم اداره اطلاعات شازند می‌خواست بازداشت کند. بعد از اطلاعات تهران به ما گفتند که می‌خواستند شما را بازداشت کنند و ما نگذاشتیم.»

وکیل محمد نجفی به کمپین گفت: «هشت اتهام به آقای نجفی تفهیم کرده‌اند. البته وقتی او را برای آخرین دفاع برده‌اند یک اتهام هم اضافه کرده‌اند که ما هنوز نمی‌دانیم این اتهام چی است. اما اتهاماتی که به او تفهیم شده عبارت است از تشکیل دسته و گروه جهت برهم زدن امنیت کشور، عضویت در گروه‌های معاند نظام به قصد برهم زدن امنیت کشور، تبلیغ علیه نظام، توهین به مقام معظم رهبری، نشر اکاذیب، ارسال اطلاعات و اخبار به خارج از کشور، اجتماع و تبانی جهت برهم زدن امنیت کشور، اخلال در نظم و آسایش عمومی از طریق شرکت در اغتشاشات اراک.»

آقای درفشان گفت که هیچ مستنداتی برای هیچ یک از اتهاماتی که متوجه محمد نجفی کرده‌اند وجود ندارد. او به کمپین گفت: «خیلی از عناوین اتهامی تکراری است و اکثرا یک اتهام است که به چند شکل گفته‌اند. مثلا اجتماع و تبانی جهت برهم زدن امنیت کشور، همان عضویت در گروهای معاند به قصد برهم زدن امنیت کشور است. هیچ دلیل و مستنداتی هم ندارند. تعدادی از افرادی که احضار و بازداشت کرده‌اند را تحت فشار گذاشته‌اند که علیه محمد نجفی اعتراف کنند. اما هیچ کدام زیر بار نرفته‌اند. سوالات تلقینی و تکراری پرسیده‌اند و مدام اصرار داشته‌اند که محمد نجفی شما را تشویق کرده در اعتراضات شرکت کنید و او شما را برای اعتراضات می‌برده.»

محمد نجفی ۲۵ دی ماه ۱۳۹۶ همزمان با ۵ فعال مدنی در شهر شازند اراک بازداشت شد. بعد از بازداشت آنها ۱۲ فعال مدنی احضار و تحت بازجویی قرار گرفتند. وکیل آقای نجفی به کمپین گفت: «۲۵ دی ماه محمد نجفی در راه رفتن به اراک از شازند بود. ایست بازرسی در جاده بین شازند و اراک گذاشته بودند. در یک ماشین، برادر و داماد محمدنجفی بودند و یک ماشین هم آقای نجفی بود وقتی به ایست بازرسی می‌رسند هر دو ماشین را توقیف می کنند. ۴ مامور لباس شخصی که از پلیس امنیت و اطلاعات شازند بودند سوار ماشین آقای نجفی شده و همه را به اداره اطلاعات اراک می‌برند. برادر و داماد آقای نجفی را تهدید می‌کنند که حرفی نزنید و جایی درباره بازداشت چیزی نگویید و به این همین شرط آزاد می‌کنند. اما آقای نجفی در بازداشت می‌ماند.»

علی باقری، کیان صادقی، عباس صفری، غلامرضا قاسمی و بهزاد علی بخشی، فعالان مدنی شازند هستند که همزمان با محمد نجفی بازداشت شده‌اند. وکیل آقای نجفی به کمپین گفت: «علی باقری خانه نبوده و نتوانسته بودند دستگیر کنند اما بقیه را بازداشت می‌کنند و رفتارها هم به حدی خشن بوده که وقتی یکی از فعالان مدنی در را باز نمی‌کند و می‌گوید حکم ندارید در را می‌شکنند و او را بازداشت می‌کنند. خانه خانه محمد نجفی هم تعداد زیادی مامور می‌ریزند چون خانم اش و مادر خانم‌اش بودند وقتی یکباره وارد خانه می‌شوند مادر خانمش از ترس بی‌هوش می‌شود. خانه را به هم می‌ریزند و یکسری نوشته‌های آقای نجفی و لپ تاب اش را می‌برند.»

عباس صفری با قرار کفالت آزاد شده اما بقیه فعالان مدنی بازداشت شده شازند همچنان در بازداشت به سر می‌برند. همزمان اما تعداد دیگری از فعالان مدنی این شهر یعنی بیژن نیو، علیرضا لک، ندا یوسفی، داوود رحیمی، قدرت عبدی، داوود فدایی، سامان گیلانی، برزو جعفری‌فر، وحید مرادی، مهدی رحیمی، محمد عابدی و جواد محمودی به اداره اطلاعات شازند احضار و تحت بازجویی قرار می‌گیرند.

پیام درفشان، وکیل محمد نجفی به کمپین گفت: «موضوع مشترکی که با سوالات تلقینی و تکراری از اینها می‌کردند این بود که محمد نجفی شما را ساماندهی می‌کرد و به اعتراضات می‌برد. به یکی گفته بودند که محمد نجفی به شما پول داده که بروید در اعتراضات شرکت کنید. به نوعی همه اینها را تحت فشار قرار داده بودند که علیه آقای نجفی اعتراف کنند اما هیچ کدام زیر بار نرفته‌اند.»

علی باقری از فعالان مدنی شازند که پی‌گیر پرونده مرگ مشکوک وحید حیدری در بازداشتگاه کلانتری اراک بود هم همچنان در بازداشت به سر می‌برد. وکیل محمد نجفی به کمپین گفت: «قرار بازداشت سی روزه محمد نجفی روز چهارشنبه ۲۵ بهمن ماه پایان یافت و امیدوار بودیم که قرار تبدیل و آزاد شود اما به اتفاق علی باقری به بندعمومی زندان اراک منتقل شده‌اند و متاسفانه رفتارهای‌شان هم خوب نبود. لباس زندان تن محمد نجفی و علی باقری کرده‌اند، سرشان را تراشیده‌اند و به آنها پابند زده‌اند. این برخلاف ضوابط و قوانین است و به وضعیت اجرای احکام با اینها رفتار می‌کنند نه بازداشت موقت. در حالی که اینها هیچ محکومیتی ندارند و در بازداشت موقت به سر می‌برد.»

پیام درفشان به کمپین گفت: «یکی از موارد که زیاد حساسیت برانگیز بوده و خیلی سوال کرده‌اند مساله مرگ مشکوک وحید حیدری بود. اما علاوه بر این به همه چیز کار دارند از مراسم ختم مادر آقای نجفی تا هرچیز دیگر. حتی فیلمبردار مراسم ختم مادر آقای نجفی که یک دوربین ساده بوده و از سخنرانی آقای نجفی فیلم گرفته بازداشت کرده و تفهیم اتهام تبلیغ علیه نظام کرده‌اند.»

محمد نجفی ۱۹ بهمن ماه که برای آخرین دفاع به دادگستری منتقل شده بود به صورت اتفاقی خانواده‌اش را ملاقات کرده است. وکیل او به کمپین گفت: «آقای نجفی هنگام بازداشت تحت اختیار اداره اطلاعات اراک بود که تحویل اطلاعات شازند داده‌اند. ابتدا بازپرس قرار بازداشت ده روز صادر کرده بود که اداره اطلاعات یک گزارش گردش کار درباره محمد نجفی و علی باقری می‌دهد بر این مبنا که با توجه به عدم همکاری اینها و اینکه یکسری اطلاعات دارند درخواست داریم یک ماه در اختیار این مرجع جهت تخلیه اطلاعات قرار بگیرند. موافقت می‌شود. محمد نجفی همان زمان اعتراض می‌کند و همزمان رئیس اتحادیه کانون وکلا با رئیس دادگستری استان مرکزی تماس گرفت و رئیس کانون وکلای اراک هم حضوری پیش رئیس دادگستری استان مرکزی رفت و درباره آقای نجفی صحبت کردند. بهرحال وضعیت این است که روز چهارشنبه از قرنطینه زندان اراک به بند عمومی منتقل شده‌اند و ما روز شنبه به اراک خواهیم رفت که وضعیت ایشان و پرونده را پیگیری کنیم.»

علی باقری از فعالان مدنی اراک هم که در بازداشت به سر می‌برد پیش از بازداشت به کمپین گفته بود: «روستای زادگاه وحید حیدری، روستای تکیه، حوالی شازند است. ما به این روستا رفتیم و با بستگان نزدیک او حرف زدیم همه می‌گویند که او را در بازداشتگاه براثر ضربات باتوم کشته‌اند. پلیس اینجا تکذیب کرده که به واسطه باتوم کشته شده و گفته‌اند به دلیل حمل مواد مخدر دستگیر بازداشت و در بازداشتگاه خودکشی کرده. اما بستگان اش گفتند بسیار آدم شریفی بود و این وصله‌ها به او نمی‌چسبد نه اهل مواد بوده نه مصرف و نه فروش. نه فقط بستگان، بلکه با هرکسی که صحبت کردیم گفتند این انگ کثیفی است و به این جوان و خانواده اش نمی‌چسبد. می‌گفتند اینها به این انقلاب وفادار بودند کلی شهید و جانباز دارند و اهل این مسائل نبودند.»

دیدار شهین رضایی با همسرش سعید رضایی از رهبران جامعه بهایی پس از ده سال حبس