ته می شود متعلق به منطقه آمرلی عراق است و پس از شکست شبه نظامیان گروه دولت اسلامی موسوم به داعش در این منطقه گرفته شده است. در روزهای اخیر نیروهای ارتش عراق، شبه نظامیان شیعه و پیشمرگه های کرد، در عملیاتی که با پشتیبانی  گسترده حملات هوایی ارتش آمریکا انجام شد، موفق شدند به دو ماه محاصره آمرلی توسط شبه نظامیان داعش پایان دهند. در تصاویری که از شکست محاصره آمرلی و پس از آن بیرون راندن شبه نظامیان داعش از منطقه سلیمان بیک منتشر شد، حضور شبه نظامیان شیعه وابسته به ايران به وضوح دیده می شود. آنچه در شهر آمرلی و منطقه سلیمان بیک روی داد، دریچه ای گشود که در آن همکاری میان پیشمرگه های کرد، ارتش عراق و شبه نظامیان شیعه و همچنین نقش مستقیم ایران در کمک به آن ها در حمله شان علیه شبه نظامیان داعش دیده می شود. با آغاز حمله پیشمرگه های کرد، شبه نظامیان شیعه و ارتش عراق به شهر آمرلی که با پشتیبانی نیروی هوایی آمریکا صورت گرفت، نتیجه خیلی سریع به دست آمد. شامگاه شنبه محاصره دو ماهه شهر آمرلی که در آن حدود 15 هزار ترکمن شیعه زندگی می کنند، شکسته شد. شهر آمرلی اکنون مملو شده است از نیروهای بزرگترین گروه های شبه نظامی شیعه (سازمان بدر، عصائب اهل حق، گردان های حزب الله و پیروان مقتدی صدر) و همچنین پیشمرگه های کرد. خبرنگاران خبرگزاری ها می گویند که تاثیر ایران به وضوح در سلیمان بیک دیده می شود. خبرگزاری های فرانسه و رویترز، از وجود شماری از نیروهای ایرانی سخن می گویند که اقدام به دادن مشاوره نظامی به شبه نظامیان شیعه و نیروهای پیشمرگه می کنند. علاوه بر آن شماری از گروه های شبه نظامی شیعه، در ایران آموزش دیده و از این کشور کمک مالی و تسلیحاتی دریافت می کنند. یکی از فرماندهان پیشمرگه در گفت و گو با خبرگزاری رویترز، به نقش ایران اذعان می کند. او که خواسته نامش فاش نشود گفت: «ایرانی ها نقش ایفا می کنند. آن ها به ما اسلحه دادند و در برنامه ریزی نظامی کمک کردند.» طی روزهای اخیر ژنرال سلیمانی طبق اعلام قبلی باید در مجلس خبرگان سخنرانی می کرد که اعلام شد به دلایلی وی وقت ندارد و دریادار شمخانی به جای وی به سخرانی در مجلس خبرگان پرداخت.
به نظر می رسد حضور قاسم سلیمانی در عراق و مشغولیت او به مسائل جنگ مانع از آن شد تا بتواند برای تشریح آن چه که در میدان روی می دهد، به ایران برود.
قاسم سلیمانی به همراه یکی از شبه نظامیان شیعه عراقی با همان لباسی که در فیلم دیده می شود
در هفته های اخیر، قاسم سلیمانی دیدارهایی با شماری از مقام های سیاسی، مذهبی و نظامی عراقی انجام داد. رسانه ها به نقل از مسئولان عراقی گزارش داده اند که در این مدت، سلیمانی با بسیاری از مسئولان بلندپایه عراقی دیدار کرد تا ضد حمله ای علیه شبه نظامیان داعش، برنامه ریزی شود. طرح وضع شده، شامل به کار گیری هزاران تن از شبه نظامیان شیعه ای است که توسط ایران آموزش داده و مسلح شده اند و خود از سوی سیاستمداران منتقد عراقی یکی از مشکلات این کشور به شمار می آیند. هزاران داوطلب جدیدی که پس از فتوای آیت الله علی سیستانی مرجع عالی شیعیان در عراق به جنگ علیه داعش پیوسته اند نیز جایگاهی برایشان در این طرح، مد نظر قرار گرفته است. سلیمانی با نوری مالکی هم دیدار کرد تا درباره پست نخست وزیری، با او گفت و گو کند. ناتوانی مالکی در بسیج کردن نیروها برای جنگ علیه داعش باعث شد ایرانی ها از او ناامید شوند. پس از سلیمانی، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در نیمه ژوئیه به عراق رفت. او با آیت الله سیستانی، شماری از شخصیت های برجسته شیعه و سیاستمداران طراز اول سنی، دیدار و گفت و گو کرد.
قاسم سلیمانی به همراه شیخ قیس خزعلی رهبر گروه شبه نظامی شیعه عصائب اهل الحق