۱۳۸۷ دی ۹, دوشنبه

آلن پاپیه برگردان احمد مزارعی مقدمه مترجم: مطلب زیر ترجمه ای از مقدمه کتاب « نسل کشی ملت فلسطین» است که توسط دکتر آلن پاپیه تاریخدان اسرائیلی به رشت

آلن پاپیه

برگردان احمد مزارعی

مقدمه مترجم: مطلب زیر ترجمه ای از مقدمه کتاب « نسل کشی ملت فلسطین» است که توسط دکتر آلن پاپیه تاریخدان اسرائیلی به رشته تحریر درآمده است. وی شهروند اسرائیل، یهودی و آلمانی الاصل می باشد که استاد مرکز « مطالعات خاورمیانه» در دانشگاه حیفا و رئیس هیئت امنای « انستیتوی امیل توما، برای مطالعات مسائل اسرائیل و فلسطین» در همین دانشگاه بوده است. وی یکی از پیشروترین استادان دانشگاه به حساب می آمد و تالیف کتابی تحت عنوان « جدل میان اعراب و اسرائیل در سالهای ۱۹۴۷ تا ۱۹۵۱» دلیل شخصیت برجسته این استاد است. اما تفکرات و شیوهء عملکرد این استاد مورد قبول مسئولان دانشگاه حیفا نبود. آلن پاپیه در سال ۲۰۰۷، دانشنامه یک تاریخ نویس اسرائیلی بنام «تیدی کاتس» را که در مورد قتل عام روستای طنطوره به پایان برده بود را مورد تائید قرار داد، اما روسای دانشگاه حیفا « تیدی کاتس » را مجبور به پس گرفتن دانشنامه خود و وادار به عذرخواهی نمودند. همچنین در این رابطه، دکتر آلن پاپیه را نیز از تدریس در دانشگاه خلع نمودند. اما حمایت دانشمندان و آکادمیسین های جهانی از پاپیه، بویژه حمایت استادان دانشگاههای انگلستان از پاپیه، و بدنبال آن تحریم دانشگاه حیفا از سوی این استادان، مسئولین دانشگاه حیفا را وادار نمود تا از تصمیم خود عدول نمایند. با این حال آلن پاپیه اسرائیل را ترک نمود و در انگلیس اقامت گزید. هم اکنون وی بغیر از تدریس در دانشگاههای انگلیس، به فعالیت های گسترده ای بهمراه نیروهای ترقیخواه فلسطینی و بین المللی برای کمک به مردم فلسطین مشغول است.

نسل کشی ملت فلسطین

در تاریخ دهم مارس سال ۱۹۴۸، ۱۱ نفر از رهبران قدیمی صهیونیست که در میان آنها دو افسر جوان نیز دیده می شدند، آخرین جرح و تعدیل ها را در برنامه ای که به قصد «نسل کشی فلسطینی ها» تنظیم کرده بودند، بعمل آوردند. همان شب اینان فرمان خود را به واحدهای نظامی ارسال داشته تا برای انجام عملی این برنامه در مناطق وسیعی آماده شوند.

به همراه این فرمان ها، همچنین شیوه انجام کار نیز به طور دقیق توضیح داده شده بود که از چه شیوه هایی استفاده نمایند تا مردم را مجبور به ترک خانه هایشان نمایند و با ایجاد وحشت گسترده در میان ساکنان، محاصره و بمباران روستاها و مراکز مسکونی مردم، سوزاندن خانه ها، سوزاندن املاک و کالاهایشان، تخریب موسسات و مراکز کار و در نهایت مین گذاری روستاهای خراب شده، اهالی را وادار به ترک روستا نموده تا حدیکه جرات بازگشت به روستاهای مخروبه را نداشته باشند. بهر یک از واحدهای نظامی لیستی از روستاها و مناطقی که باید تخریب می شدند، داده شده بود که بر اساس برنامه ای که از قبل تنظیم شده بود مطابقت داشت. این برنامه نسل کشی نام اختصاری « دات» بر خود داشت و چهارمین نسخه و در عین حال نسخه پایانی و توافق شده ای بود که با تفصیلات دقیق برنامه ای را که صهیونیست ها برای نابودی فلسطین و ساکنان اصلی آن داشتند، در بر می گرفت. «سمحا فلایان» که از تاریخ نویسان اولیه اسرائیل است در اهمیت نقشه های فوق توضیحات کاملی در کتاب خود آورده است. وی در قسمتی از کتابش چنین می نویسد :” حمله نظامی بر علیه اعراب و در عین حال حمله به نقاط روستایی تماما در نقشه ای که بوسیله « هاگانا» تنظیم شده بود شرح داده شده است. هدف این نقشه نابودی همه مراکز روستایی و شهری فلسطینی ها بود.”

این برنامه برگرفته از ایدئولوژی صهیونیستی بود که بر مبنای آن سرزمین فلسطین را متعلق به یهودیان می دانست . زدوخوردهایی که در مراحل بعدی با فلسطینی ها انجام می دادند به هدف ایجاد سرزمینی یهودی بود که کاملا خالی از فلسطینی ها باشد. قبل از مارس ۱۹۴۸، زدو خوردهایی مابین یهودیان و فلسطینیان انجام می گرفت که حالت های فردی و انتقام جویانه داشت. اما پس از این تاریخ و با توافق بر سر نقشه « دات» از این پس جنگ بر علیه فلسطینی ها حالت نسل کشی و پاک کردن سرزمین یهود از وجود آنان در کل سرزمین فلسطین می شد. بعد از توافق کامل بر انجام برنامه « دات» و اجرای عملیات که به مدت شش ماه بطول انجامید، نیمی از مردم فلسطین یعنی ۸۰۰۰۰۰ نفر یا کشته شده بودند و یا به زور از سرزمین خود رانده شدند. ۵۳۱ روستا بطور کامل نابود و ۱۱ شهر از ساکنانش خالی شد. برنامه « دات» نشاندهنده آشکار نسل کشی و در دنیای امروز از نظر قانون بین المللی بعنوان «جنایت علیه بشریت» محسوب می گردد.

پس از واقعه هولوکاست در اروپا، انعکاس جهانی آن جنایت های شنیع ضد انسانی را نمی شود پنهان کرد هم اکنون و با انقلاب در شیوه اطلاع رسانی در سطح جهانی نمی توان جنایات و فجایعی که در این و یا در آن گوشه جهان انجام گرفته را مخفی نمود. اما با وجود تمامی اینها، نسل کشی عظیمی که در حق مردم فلسطین انجام گرفته، بطور کلی از اذهان جهانیان محو شده است. در اینجا منظور من جنایت نسل کشی مردم فلسطین در سال ۱۹۴۸ می باشد که باید آنرا افشا نمود. این فاجعه عظیم و در عین حال تعیین کننده که دارای اهمیت عظیمی در تاریخ ملت فلسطین است، بطور سیستماتیک و دقیق مورد انکار قرار گرفته و اجازه داده نمی شود که کسی به این حقیقت تاریخی اعتراف نماید و بشرح آن بپردازد، در صورتیکه ما موظفیم به لحاظ اخلاقی و سیاسی با این حقیقت شجاعانه روبرو شویم.

اسرائیلی ها قصه ای را ساخته اند مبنی بر اینکه ” مردم فلسطین بنا به میل خود روستاها و شهرهای خود را یا فروخته و یا ترک کرده اند تا سربازان عرب بیایند و با یهودیان به جنگ پرداخته و دولت اسرائیل را نابود کنند. “

تاریخ نویسان فلسطینی و در پیشاپیش آنها آقای ولید خالدی در سالهای ۱۹۷۰ ، توانست با جمع آوری خاطرات و یاداشت های اصلی متعلق به هموطنان آواره اش بخشی از تاریخی را که صهیونیست ها در صدد محو کردنش بودند، زنده کند. اما دولت اسرائیل بسرعت دست بکار شد و کتابهایی در رد آقای خالدی در اسرائیل به چاپ رسید تا قادر باشند بر حقیقت نسل کشی مردم فلسطین سرپوش بگذارند. از جمله می توان از کتابی بنام ” تحریف ۱۹۴۸″ ، نوشته آزمو لسی و کتاب دیگری نوشته دان کورتسمان که در ۱۹۷۰ به چاپ رسید و در سال ۱۹۹۲ دوباره تجدید چاپ شد، نام برد . هدف این کتاب ها سرپوش گذاشتن بر جنایات واقع شده بر فلسطینیان بود . اما در اسرائیل کم نبودند کسانیکه به دفاع از حقیقت برخواستند از جمله اینان می توان از مایکل پالمبو یاد کرد که کتابی تحت عنوان ” نابودی فلسطینان ” Palestinian Catastrophe ، تالیف و در سال ۱۹۸۷ منتشر کرد. وی در کتاب خود صحت نوشته های ولید خالدی را بر اساس اسناد سازمان ملل مورد تائید قرار داد. بویژه در کتاب وی از مصاحبه هایی استفاده شده که در همان سالها با آواره گان فلسطینی تهیه شده است .

اما می توان گفت امکان پیشروی بهتر در کشف حقیقت نسل کشی فلسطینی ها در سالهای ۱۹۸۰ بوجود آمد که عده ای در اسرائیل تحت نام ” تاریخ جدید” در نظر داشتند تاریخ نگاری خود را از دیدگاه صهیونیستی ارائه دهند و من نیز جزو آنان بودم . اما می گویم که تاریخ نگاران جدید ، ما کوشش داشتیم به مسئله نسل کشی کاری نداشته باشیم و تنها به مسئله نکبت مردم بپردازیم. این گروه تازه تاریخ نگار به این دروغ سخیف دولت اسرائیل پی نبرده بودند که فلسطینی ها به میل خود سرزمین خود را ترک نکرده اند، ما در حین کار این دروغ بزرگ را از درون آرشیوهای ارتش اسرائیل کشف کردیم. ما به این نتیجه رسیدیم که فلسطینی ها با زور از روستاها و شهرهای خود رانده شده و نیروهای مسلح در این امر دست به اعمال گسترده قتل و جنایت زده اند. در اینجا ما تنها نیاز به شرح وقایع به شیوه داستانسرایی نداریم آنچنان که تاریخ نویسانی همچون « بنی موریس» انجام می دهند. ما باید دورتر رفته و حوادث را ریشه یابی کنیم . ما تاکنون نیمی از راه را رفته ایم . ما ریشه های واقعی مبارزه میان اسرائیلی ها و فلسطینی ها را باید بطور دقیق بررسی کنیم و این به لحاظ اخلاقی برای ما امر واجبی است. ما باید به این سوال پاسخ دهیم که چرا همچنان وقوع فاجعه نسل کشی فلسطینیان انکار می شود. در این زمینه کتاب ولید خالدی تحت عنوان « از یادمان نرود» ، کتابیست مستند از تک تک روستاهای تخریب شده که بطوردقیق به رشته تحریر درآمده است. این کتاب سند مستحکمی است از وقاایع سالهای ۱۹۴۸ که بعنوان ابزاری مهم برای توضیح حجم عظیم واقعه نکبت در زندگی مردم فلسطین و نسل کشی آنان می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

اما در کتاب حاضر کوشش فراوان و دقیقی بکار برده شده که ریشه های نسل کشی توضیح داده شود همچنین به منظومه کاملی از اطلاعات می توان دست یافت که چگونه اجازه داده شد تا جهانیان این نسل کشی را که در حق مردم فلسطین انجام گرفته فراموش کنند و مرتکبین این جنایات براحتی از دیده ها پنهان مانده اند.

هنگامیکه جنبش صهیونیستی دولت خود را در فلسطین تشکیل داد، آنان وارد جنگی نشدند تا اجزایی را از سرزمین فلسطین اشغال کنند، بلکه هدف آنان پاک کردن سرزمین فلسطین از تمام ساکنان اولیه آن بود تا بتوانند دولتی یهودی آنچنانکه در ایدئولوژی صهیونیستی آمده بود بوجود آورند. اینست راز سر به مُهر نسل کشی مردم فلسطین. اما طرح این حقیقت از نظر بسیاری به مثابه اتهام در نظر گرفته می شود، زیرا با بسیاری از روایاتی که اسرائیلی ها از سالهای ۱۹۴۸ انتشار داده اند مغایر است.

من شخصا ژنرال های اسرائیلی و همه کسانیکه به این اعمال شنیع دست زده اند را بعنوان جنایتکارانی که به نسل کشی دست زده اند متهم می کنم .

من متهم کننده هستم. اما من در عین حال بخشی از جامعه اسرائیل و از تدوین کنندگان این کتاب هستم و احساس می کنم که بخشی از داستانم، و در مورد وقایعی که اتفاق افتاده احساس مسئولیت می کنم. من همچون بسیاری دیگر که در این جامعه هستیم قانع شده ایم که باید به بازگشت برای کشف حقیقت تن در دهیم و این تنها راه درست پیشرفت بسوی آینده است، در آن صورت است که ما می توانیم جامعه ای سعادتمند برای خود و فلسطینی ها بسازیم. طی کردن این راه بسیار ضروری است و هدف من از تالیف این کتاب همینست.

تا آنجا که می دانم تاکنون کسی قبل از من تعریف درستی از دو نوع روایت از حوادث نسل کشی سال ۱۹۴۸ بدست نداده است. اسرائیلی ها مدعی اند مردم فلسطین بنا به میل خود سرزمین فلسطین را ترک کرده اند، از آنسو فلسطینی ها نیز تعریف خود از نکبت را به شیوه درستی بیان نمی دارند. آنان بیشتر به تعریف و توصیف دردها و رنج های خود پرداخته اند. آنان به این مسئله نمی پردازند که چه کسانی و با چه اهدافی به این اعمال دست زده اند. در حال حاضر اینچنین شده که فلسطینی ها شرح دردهای خود را در مقابل هولوکاست یهودیان مطرح می کنند. روشن نکردن و ریشه یابی نکردن نسل کشی فلسطینیان به آنجا منجر می شود تا جهانیان آنچه را که در سالهای ۱۹۴۸ در فلسطین اتفاق افتاده را انکار کنند و در نتیجه این مسئله مهم از انظار پنهان مانده است.

در کشور من اسرائیل، رهبران چنین می گویند که ” بیگانگان نمی توانند بفهمند، زیرا این داستان بسیار پیچیده است و ضرورت شرح آن هم نیست و نباید به آنان اجازه داد تا برای حل این مشکل در امور ما دخالت کنند. اگر کسانی در جهان نظریه و تعریف ما از حوادث آن سالها را فهمیده اند، همین اندازه کافیست. ما خود را ملتی پیشرفته و متمدن می دانیم و می دانیم که چگونه با فلسطینی ها برخورد کرده و حقوق آنها را رعایت کنیم. فلسطینی ها در هر جهت بخش کوچکی از دنیای عرب غیرمتمدن و منفعل می باشند.”

از زمانیکه آمریکائی ها این نظریه دولت اسرائیل را پذیرفته اند، که تحلیلی بسیار تحریف شده و نادرست است، ما در ذهنیت خود، به صلح دست یافته ایم که من در اینجا باید بگویم ما با این سیاست به جایی نخواهیم رسید زیرا اساس مسئله را ندیده می گیریم .

داستان حوادث سالهای ۱۹۴۸ زیاد پیچیده نیستند. این کتاب تقدیم به کسانی می گردد که تازه به اسرائیل وارد می شوند و به کسانی که که به مسئله فلسطین و اسرائیل اهمیت می دهند و می کوشند تا بنوعی به حل مسئله نزدیک شوند. این داستان بسیار ساده و در عین حال وحشتناک است. داستان کشتار ساکنان اصلی این سرزمین و این جنایتی برعلیه بشریت است. اسرائیل کوشیده تا آنرا انکار و جهانیان را نیز وادار به انکار آن کند. زنده کردن این تاریخ که از اذهان بسیاری زدوده شده است وظیفه واجبی برای ماست. نه فقط برای تاریخ درستی که سالهای قبل باید نوشته می شد و یا بعنوان وظیفه تخصصی یک تاریخ نگار، بلکه من این را وظیفه ای اخلاقی برای خود می دانم.

اگر ما خواستار آنیم که به صلح فرصتی بدهیم، و مشکل ریشه دار مابین فلسطینان و اسرائیلی ها را درک کنیم باید گامهای اولیه در این زمینه را برداریم.

یادداشت یک ایرانی خارج از کشور: غزه آزمونی بزرگ برای شورای امنیت و دولت جدید آمریکا ۹ دی ۱۳۸۷ | admin جامعه بین‌الملل در واپسین روزهای سال ۲۰۰۸ و

یادداشت یک ایرانی خارج از کشور: غزه آزمونی بزرگ برای شورای امنیت و دولت جدید آمریکا

۹ دی ۱۳۸۷ | admin

جامعه بین‌الملل در واپسین روزهای سال ۲۰۰۸ و در آستانه جشن و شادمانی میلیاردها انسان برای ورود به سال جدید میلادی یکی از خونبارترین کشتارها و فاجعه‌های انسانی را تجربه می‌کند.
شکی نیست که کشته و زخمی شدن هزاران تن از مردم غیرنظامی و تداوم آن تا نقطه‌ای نامعلوم، مسئولیت سنگینی را بر دوش شورای امنیت که خود را طلایه‌دار شناسایی بحران‌های در حال شکل گیری، برقراری و حفظ صلح و امنیت در جهان و همچنین مجری مفاد منشور ملل متحد (ماده ۲۵) معرفی کرده، گذاشته است. نهادی که طی دو دهه گذشته با تصویب ده‌ها قطعنامه خصوصاً قطعنامه‌های (۱۲۶۵ - ۱۲۹۶ - ۱۳۶۶ - ۱۴۶۰ - ۱۶۱۲ - ۱۶۷۴ - ۱۷۷۴ - ۱۷۷۵ - ۱۸۰۰- ۱۸۲۴ - ۱۸۳۷ و ۱۸۳۸) تلاش کرده تا سهمی را در دفاع از غیرنظامیان در طول درگیری‌های مسلحانه داخلی بر عهده داشته باشد.
جامعه جهانی از یک سو شاهد تلاش شورای امنیت برای تاسیس دادگاه‌های کیفری اختصاصی همچون سیرالئون و رواندآ با هدف محاکمه دولتمردان جنایتکار و از سوی دیگر شاهد صدور بیانیه‌های تشریفاتی و تحریک بیشتر اسرائیل به تداوم و گسترش حملات به نوار غزه می‌باشد. نتیجه منطقی این دوگانگی چیزی جز تخریب اعتبار قطعنامه‌های پیشین شورای امنیت نخواهد بود.
به عبارت دیگر تداوم سکوت شورای امنیت در قبال جنایات غزه، نقض بارز تعهدات این نهاد در برابر کل جامعه بین‌المللی و تعهدات موسوم به (Erga Omnes) بوده و وجدان بیدار جامعه جهانی در آینده ترتیبات جدیدی را تحت عنوان “مسئولیت بین‌المللی شورای امنیت” رقم خواهد زد.
آقای اوباما نیز در این مقطع حساس مجبور و محکوم به واکنش در قبال این جنایت بوده و براساس حقوق بین‌الملل بشر دوستانه خصوصاً عرفی شدن مفاد چهار کنوانسیون ژنو و ماده یک آن، نمی‌تواند به بهانه عدم شروع دوره ریاست جمهوری با وجدانی آسوده در جزیره هاوایی تعطیلات خود را سپری کند.
این همه در حالی است که وی شعارهای زیادی را در مقام دفاع از حقوق بشر در طول مبارزات انتخاباتی خود سر داده و بی شک وقایع غزه محک مناسبی برای ارزیابی صداقت وی در حرف و عمل خصوصاً از سوی مسلمانان است.
به نظر می‌رسد پیام روشن آمریکا و دنیای غرب در قبال فاجعه غزه این است که “ما هرگز مسلمانان را به اسرائیل برتری نداده و حمایت از دولت صهیونیستی با قدرت در دستور کارمان قرار خواهد داشت”، شکی نیست سیاست فوق، خط قرمز آنها بوده و در این راه فرقی بین محمود عباس یا اسماعیل هنیه، وجود ندارد.
بنده به عنوان یک دانشجو و محقق معتقدم، مسلمانان خصوصاً اعراب در شرایط فعلی در بدترین شرایط تحقیر و ذلت قرار داشته و ادامه بی تفاوتی منافعی را برای آنها به همراه نخواهد آورد. ضمن آنکه عدم موفقیت اسرائیل در رسیدن به توافق با حماس به عنوان نماینده واقعی ملت فلسطین و به زعم اسرائیلی‌ها، تندروترین تشکلات فلسطینی مساوی است با بسته شدن راه هرگونه توافق و یا فرآیند صلح سازی در فلسطین، چرا که هرگونه توافق با افرادی چون هنیه یا مشعل قطعاً با آغوش باز افرادی چون محمود عباس و همفکرانش روبرو خواهد شد، در حالی که عکس آن صادق نیست.
به نظر اینجانب اهداف زیر انگیزه‌های اصلی اسرائیل از حمله به غزه است:
- جبران شکست نظامی اسرائیل در جنگ ۳۳ روزه در جنوب لبنان و تلاش برای زدودن خط فکری افرادی چون سید حسن نصرالله؛
- ترسیم خطوط قرمز اسرائیل برای اوباما و تلاش برای تعمیق نفرت بین مسلمانان با دستگاه حاکمه آمریکا؛
- تحقیر مسلمانان خصوصاً اعراب به عنوان سینه چاکان ظاهری فلسطین و محک زدن مجدد یافته‌های خود نسبت به قدرت واقعی آنها در میدان عمل؛
- شکست خط سرخ مقاومت در فلسطین و روی کارآمدن دولتی سازشکار؛
- قدرت نمایی تحقیر و به مبارزه طلبیدن آن دسته از کشورهایی که مولفه‌های قدرت را در بالا رفتن صفرهای حساب دلارهای نفتی خود و یا لبخندهای ظاهری حامیان اسرائیل جستجو می‌کنند.
در پایان معتقدم در صورت شکسته شدن سد مقاومت در فسطین که امری بعید به نظر می‌رسد، قدم بعدی اسرائیل نگاه عمیق‌تر به ساختار سیاسی منطقه و بر هم زدن ساختار ژئوپولتیک و ژئواکونومیک آن خواهد بود. نگاهی که در صورت نیاز به حمله و کشورگشایی برای برآوردن آن قطعاً قدرت عملیاتی و ضریب شجاعت فعلی کشورهای منطقه (به استثنای ایران)، لحظه‌ای این حمله را به تعویق نخواهد انداخت.
این همه در حالی است که مجموع توان بالقوه مسلمانان خصوصاً اعراب در مقایسه با اسرائیل نسبت به ۵۰ سال گذشته به شدت به نفع کفه مسلمانان سنگینی می‌کند. پس مشکل اصلی کجاست؟ دلیل این همه ذلت چیست؟ به عبارت دیگر عزت افرادی چون سید حسن نصرالله از کجا نشات گرفته است؟ چرا شخصیت وی نزد شیعه و سنی قابل احترام است؟
سؤال آخر اینکه آیا سکوت افراد و تشکلاتی چون بن لادن، القاعده و طالبان و همراهی آنها با سیاست مشابه دنیای غرب و آمریکا جای تامل و تعقل ندارد؟ مگر خلاف آن ثابت شو
د

ظاهرات گسترده مردم ونزوئلا، یونان، سوریه، عراق و اردن به حمایت از مردم فلسطین ۹ دی ۱۳۸۷ | admin مردم ونزوئلا در اعتراض به جنایات اسرائیل تظاهرات کر


ظاهرات گسترده مردم ونزوئلا، یونان، سوریه، عراق و اردن به حمایت از مردم فلسطین

۹ دی ۱۳۸۷ | admin

مردم ونزوئلا در اعتراض به جنایات اسرائیل تظاهرات کردند

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از آژانس پرنسا لاتینا کوبا، در این تظاهرات که روز گذشته در مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در پایتخت ونزوئلا برگزار شد دهها تن از شهروندان این کشور کشتار مردم غزه در حملات جنگنده های اسرائیلی را محکوم کردند.
کارلوس ویمر نایب رئیس گروه نمایندگان ونزوئلایی در پارلمان آمریکای لاتین که در این تظاهرات شرکت داشت با انتشار بیانیه ای خاطرنشان کرد که اسرائیل با چراغ سبز آمریکا و همدستی سازمان ملل متحد در حال تبدیل کردن غزه به یکی از اردوگاههای دوران نازی است.
ویمر به علاوه گفت: اسرائیل می خواهد کل فلسطین را نیز به بزرگترین زندان رو باز جهان تبدیل کند و بسیاری از به اصطلاح مدافعین حقوق بشر نیز این وضعیت را تحمل می کنند.
نماینده ونزوئلایی همچنین انفعال دولت هایی که به رژیم صهیونیستی اجازه “مجازات جمعی” را می دهند عصبانی کننده دانست.
ویمر کشتار صدها فلسطینی و مجروح شدن بیش از هزار تن از آنان در حمله هوایی به غزه را نشانه تروریسم دولتی اسرائیل خواند و به شدت این جنایت را محکوم نمود.
حمله هوایی رژیم صهیونیستی به غزه با واکنش بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین از جمله اعضای اتحادیه اقتصادی آمریکای جنوبی (مرکوسور) مواجه شده است.

*****

تظاهرات گسترده مردم یونان به حمایت از مردم فلسطین

مردم یونان روز دوشنبه با برپایی تظاهرات گسترده ای جنایات رژیم صهیونیستی را شدیدا محکوم و حمایت خود از مردم بی دفاع و مظلوم فلسطین را اعلام کردند.

در این تظاهرات گسترده ، شهروندان شهر آتن پایتخت یونان با شعارهای تندی از رژیم صهیونیستی خواستند که به حملات ددمنشانه خود هرچه سریعتر پایان دهد.
تظاهر کنندگان ابتدا در میادین شهر آتن تجمع و سپس بسوی سفارت رژیم اشغالگر قدس راهپیمایی کردند.
تظاهرکنندگان مسافتی طولانی را در سرمای شدید شهر آتن با شعارهایی همچون ” دست از کشتار مردم فلسطین بردارید”، ” رهبران رژیم صهیونیستی از هیتلر بدترند”،” قلسطینی ها ما برادران شما هستیم و در کنار شما قرار داریم ” را سر دادند.
تظاهر کنندگان با تجمع درمقابل سفارت رژیم اشغالگر قدس پرچم این رژیم را به آتش کشیدند.
نیروهای امنیتی زیادی برای جلوگیری از درگیری های احتمالی بسیج شده بودند و مانع نزدیک شدن تظاهر کنندگان خشمگین به سفارت رژیم اشغالگر قدس شدند که بین نیروهای امنیتی و تظاهر کنندگان نیز درگیری هایی رخ داد.
تظاهر کنندگان سپس با شعارهایی همچون” رژیم صهیونیستی به حمایت آمریکای سلطه طلب مردم فلسطین را قتل عام می کند” از شرکت کنندگان در این تظاهرات خواستند که برای ادامه تظاهرات و اعلام همبستگی با مردم بی دفاع فلسطین ، بسوی سفارت آمریکا راهپیمایی کنند.
تظاهر کنندگان سپس بسوی سفارت آمریکا راهپیمایی و در مقابل سفارت این کشور تجمع کردند و از این کشور خواستند با قطع حمایت خود از رژیم صهیونیستی، حملات ددمنشانه رژیم اشغالگر قدس را متوقف نماید.
معترضین در مقابل سفارت آمریکا شعارهایی بر علیه دولت این کشور سر داده و پرچم آمریکا را به آتش کشیدند.

ایرنا

*****

عفوبین الملل خواستار توقف فوری حملات غیرقانونی اسراییل شد

لندن - سازمان عفوبین الملل روز دوشنبه با انتشار بیانیه ای بر ضرورت “توقف حملات غیرقانونی” رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، این سازمان حقوق بشری مستقر در لندن تاکید کرد: به دلیل ادامه حملات اسراییل و کمبود امکانات پزشکی و درمانی، دارو و نیروی متخصص خطر افزایش تلفات در غزه بسیار زیاد است.
عفو بین الملل با اشاره به محاصره طولانی مدت غزه افزود: در حال حاضر امکانات درمانی و پزشکی در غزه جوابگوی مجروحان گسترده حملات اسراییل نیست و باید اجازه انتقال فوری این مجروحان به بیمارستان های دیگر از جمله در بیت المقدس شرقی و کرانه باختری داده شود.
این سازمان همچنین از دولت مصر خواست مرز خود را به روی مجروحان حملات اسراییل و همچنین مردمی که برای در امان ماندن از بمباران های اسراییل خانه های خود را ترک کرده اند، باز کند.
عفو بین الملل نوشت: واقعیت این است که میزان اندکی از کمک های امدادی که در ماههای اخیر اجازه ورود به غزه را یافته اند، در مقابل نیازهای مردم این منطقه بسیار ناچیز است.
بیانیه عفو بین الملل افزوده است: سیاست اسراییل مبنی بر محروم کردن عمدی ۵/۱ میلیون نفر ساکنان غزه از مواد غذایی و دیگر امکانات ضروری به هیچ وجه قابل پذیرش نیست و تعقیب چنین سیاستی با هیچ بهانه ای از جمله در مورد مسائل امنیتی قابل توجیه نمی باشد.
این سازمان تاکید کرده است که اسراییل باید فورا دسترسی امن کارکنان سازمان های بین المللی امدادی و حقوق بشری را به غزه تامین و تضمین کند.
عفو بین الملل همچنین از جامعه جهانی بویژه اعضای گروه چهار جانبه تماس خاورمیانه(کوارتت) شامل آمریکا، روسیه، اتحادیه اروپا و سازمان ملل خواست از حرف زدن فراتر روند و فشارها را برای توقف کشتار و خشونت افزایش دهند.
این سازمان همچنین توقف فوری حملات غیرقانونی و بی پروای اسراییل علیه مناطق مسکونی و بشدت پرجمعیت غزه را خواستار شد.
بر اثر حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مناطق مختلف غزه تاکنون بیش از ۳۰۰ نفر شهید و هزاران نفر دیگر مجروح شده اند.

ایرنا

**********

دهها هزار اردنی برضد جنایتهای صهیونیستها در غزه تظاهرات کردند

امان - ۲۵ هزار اردنی روز دوشنبه برای سومین روز متوالی در تظاهراتی در امان جنایتهای صهیونیستها در حق مردم فلسطین در نوار غزه را محکوم کردند.

به گزارش ایرنا از امان ، این تظاهرات از محل ساختمان سندیکاهای اصناف اردن تا روبروی نخست وزیری این کشور به فاصله چندین کیلومتر ادامه داشت .
تظاهرکنندگان با سردادن شعارهای ضد اسراییلی نظیر ” سفارت اسراییل در سرزمین اردن نه ” و ” دولت ،سفیر اسراییل را اخراج کن ” خواستار لغو معاهده صلح اردن و اسراییل معروف به وادی عربه و قطع روابط اردن با رژیم صهیونیستی شدند.
آنان با سردادن شعار ” مبارک و لیونی خون مردم غزه ارزان نیست ” ، خواستار بازگشت مصر به نقش اصلی خود در مساله فلسطین و کمک به مردم فلسطین و بازگشایی گذرگاه رفح شدند.
تظاهر کنندگان پرچمهای آمریکا و اسراییل و مسجمه بوش را در میان شعارهایی در حمایت از مقاومت فلسطین به آتش کشیدند.
آنان همچنین نامه ای نیز در خصوص تلاش بیشتر و فوری اردن برای توقف جنایت صهیونیستها در غزه تسلیم دفتر “نادر الذهبی ” نخست وزیر اردن “زکی بنی ارشید ” دبیرکل جبهه عمل اسلامی اردن در سخنانی با محکوم کردن جنایت صهیونیستها در غزه مسوولیت این امر را متوجه صهیونیستها و کمک کننده اصلی به آنها یعنی آمریکا دانست . وی از موضع رسمی مصر در خصوص حادثه غزه به شدت انتقاد کرد.
“صالح العرموطی” رییس سندیکای وکلای اردن نیز گفت : بزودی ما برای محاکمه “تسیبی لیونی ” وزیرخارجه اسراییل و جرج بوش رییس جمهور آمریکا به عنوان عاملان اصلی جنایات غزه تلاش می کنیم .
وی موضع رسمی کشورهای عربی در خصوص جنایت صهیونیستها در غزه را به شدت محکوم کرد.
براثر حملات وحشیانه چند روز اخیر صهیونیستها به نوار غزه صدها نفر از مردم فلسطین شهید و زخمی شده اند.

*********

مردم حلب سوریه تجاوز رژیم صهیونیستی را محکوم کردند
دمشق - شهر “حلب ” واقع در ۳۵۵ کیلومتری شمال دمشق ظهر دوشنبه شاهد تظاهرات اهالی شهر برای اعلام همبستگی با مردم فلسطین در نوار غزه بود.
به گزارش خبرگزاری سوریه (سانا)، مردم این شهر تجاوز تروریستی و نیروهای اشغالگر صهیونیستی به غزه را محکوم کردند.
فعالان سیاسی ، مردمی ، مذهبی و اجتماعی شرکت کننده در تظاهرات خشم خود را از جنایات نیروهای اشغالگر علیه مردم محاصره شده غزه اعلام داشتند.
آنان همچنین سکوت عربی و همسویی بین المللی در قبال جنایات نیروهای اشغالگر علیه غیرنظامیان بی گناه ، منازل مسکونی ، مساجد و مدارس را محکوم کردند.
تظاهرکنندگان از جامعه جهانی ، سازمانهای مدافع حقوق بشر، سازمانهای بشردوستانه و سازمان ملل متحد، توقف فوری این حمله به عنوان نقض آشکار حقوق بشر، موازین و قوانین بین المللی را خواستار شدند.
شرکت کنندگان همچنین از کشورهای عربی خواستند موضعی واحد در زمینه توقف تجاوز صهیونیستی ، شکستن محاصره ، حمایت مادی و معنوی از مردم محاصره شده غزه و گشودن گذرگاهها به منظور ورود دارو و غذا اتخاذ کنند.
آنان پرچمهای فلسطین و پلاکاردهایی در دست داشتند که در آن شعارهایی در محکومیت اقدامات دشمن صهیونیستی علیه مردم بی دفاع غزه نوشته شده بود.
تظاهرکنندگان همچنین ضمن آتش زدن پرچم اسرائیل از کشورهای عربی خواستند روابط خود را با رژیم صهیونیستی را قطع و سفرای این رژیم را اخراج کنند.
آنان از حکومت خودگردان فلسطین توقف گفت و گو با رژیم صهیونیستی و آغاز گفت و گوی ملی فلسطینی را خواستار شدند.
*******
تظاهرات گسترده در بغداد در محکومیت جنایت صهیونیست‌ها در غزه

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری “اصوات العراق”، طرفداران جریان صدر امروز دوشنبه با برپایی تظاهراتی در میدان “المستنصریه” در شرق بغداد گردهم آمدند و تهاجم رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین در شهر غزه را محکوم کردند.
“عبدالمحمداوی” یکی از رهبران برجسته جریان صدر در سخنانی که در جمع تظاهرات‌کنندگان ایراد کرد، گفت: رژیم صهیونیستی زشت‌ترین تصویر تروریسم را در حق ملت فلسطین از خود به نمایش گذاشت و امروز جنایت وقیحانه‌ای را در حق مردم بی‌دفاع فلسطین در غزه مرتکب می‌شود.
وی با اشاره به تجاوز رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین را که تا به امروز بیش از ۳۰۰شهید برجای گذاشت، افزود: ما کشتار، اقدامات تروریستی، محاصره و ویرانی نوار غزه را محکوم می‌کنیم و همبستگی خود را با نیروهای مبارز فلسطینی اعلام می داریم و از سازمان ملل، اتحادیه عرب و کنفرانس اسلامی می‌خواهیم که به مسئولیت‌های خود در قبال جنایت وحشیانه‌ای که از دیدن آن عرق شرم از پیشانی هر انسانی جاری است، عمل نمایند.
المحمداوی تأکید کرد، آنچه که اسرائیل از اقدامات تروریستی در حق ملت فلسطین انجام می‌دهد، هدیه باارزشی به کشورهایی عربی است که در قبال این جنایت سکوت پیشه کرده‌اند.
وی از تمامی گروه‌های مقاومت فلسطین خواست تا فورا گفت‌وگوهای ملی را از سربگیرند و یکپارچگی و همبستگی ملی گذشته را باز یابند.
این مقام برجسته جریان صدر همچنین از مجامع بین المللی خواست تا اقدامات عملی و فوری را برای جلوگیری از تجاوزات رژیم صهیونیستی و فعال کردن توافقنامه چهارم ژنو در حمایت از غیرنظامیان در زمان جنگ اتخاذ نماید.
وی خطاب به ملت فلسطین گفت: بدانید تا زمانی که مسلمانان بر وحدت ملی خود پافشاری کنند، اسرائیل رو به نابودی و زوال است

/Every 5 Secondsهر ۵ ثانيه يک انسان از گرسنگي ميميرد!