۱۳۹۶ آذر ۷, سه‌شنبه

دو هفته پس از زلزله: سرما و بی‌سرپناهی بزرگترین دغدغه مردم

دو هفته پس از زلزله: سرما و بی‌سرپناهی بزرگترین دغدغه مردم

کمک‌‌رسانی به مردم زلزله‌زده کرمانشاه در روزهای اول بسیار خوب انجام شد. این را کسانی که در منطقه حضور داشته‌اند می‌گویند. حالا اما نیاز به سرپناه و لباس گرم از همه بیشتر حس می‌شود.
Iran - Erdbeben im Kermanshah (Tasnim/M. R. Movahed)
بیش از دو هفته از وقوع زلزله در استان کرمانشاه می‌گذرد. طبق آخرین آمار روابط عمومی سازمان پزشکی قانونی ایران، تا روز ششم آذر، ۴۸۳ نفر در این زلزله جان باخته‌ و ۱۴ هزار و ۶۸۱ تن مصدوم شده‌اند. نزدیک به ۴۰ هزار خانه از ۵۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شده و ۹۰ هزار نفر نیز بی‌خانمان شده‌اند.
بیشترین تعداد کشته‌شدگان و نیز بالاترین میزان تخریب متعلق به شهرستان سرپل ذهاب است.
روز سه‌شنبه ۷ آذر دویچه ‌وله با یک فعال اجتماعی که برای امدادرسانی به سرپل ذهاب رفته، تلفنی گفت‌وگو کرده است. حبیب‌الله فاتح وضعیت منطقه را ۱۶ روز پس از وقوع زلزله تشریح کرد.
به گفته فاتح، کمک‌های مردمی در روزهای اول بسیار خوب بوده و حتی مازاد بر نیاز هم بوده به طوری که برخی از آنها از بین رفته است چرا که محلی برای انبار کردن آنها وجود ندارد.
او می‌گوید در حال حاضر منطقه از غذا و آب آشامیدنی اشباع است اما نیاز به سرپناه از همه نیازها بالاتر است چرا که فصل سرما از راه رسیده است. به گفته فاتح اکثر خانه‌های سرپل ذهاب تخریب شده‌اند و آنهایی هم که سرپا مانده‌اند به گفته بازرس اعزامی به منطقه، باید تخریب شده و از نو ساخته شوند یعنی تقریبا تمامی خانه‌ها یا تخریب شده یا باید تخریب شوند.
 
شنیدن صوت11:47

بشنوید: گفت‌وگو با یک فعال اجتماعی حاضر در سرپل ذهاب

چهار روز پس از وقوع زلزله، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت اعطای ۱۰ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه (بدون بهره) و نیز پرداخت ۲۵ میلیون تومان وام به هر خانوار روستایی و ۳۵ میلیون تومان به هر خانوار شهری با بهره ۴ درصد را وعده داد.
اما پرسش اصلی اینجاست که بازپرداخت این وام‌ها از سوی کسانی که همه چیزشان را در زلزله از دست داده‌اند چگونه صورت خواهد گرفت؟
فاتح می‌گوید اکثر مردم این منطقه ممر درآمدشان را از دست داده‌اند؛ اگر مغازه داشتند تخریب شده، حوضچه‌های پرورش ماهی که یک منبع درآمد در این منطقه است، ویران شده‌اند، دامداران دام‌هایشان را از دست داده‌اند، زمین‌های کشاورزی از بین رفته. با این اوصاف خانواده‌ها چگونه می‌خواهند این وام‌ها را بازپرداخت کنند؟
این فعال اجتماعی می‌گوید الان دغدغه اصلی مردم این مناطق، مسکن و سرپناهشان است.
ارسال کانکس برای سرپناه موقت مردم چقدر می‌تواند این دغدغه را لااقل برای کوتاه مدت رفع کند؟
حبیب‌الله فاتح می‌گوید: «کانکس را نمی‌شود مثل لباس جایی انبار کرد یا مثل سایر کمک‌ها کنار خیابان رها کرد. نکته بعدی این است که خود کانکس می‌تواند ساختار و بافت یک روستا یا شهر را تغییر دهد. الان در بعضی مناطق که خیلی کانکس فرستاده شده، شهرهای کانکسی دارد به وجود می‌آید. استفاده از کانکس اگر ساختارمند و سازمان‌یافته باشد می‌تواند برای میان‌مدت کمک کند.»
Iran - Erdbeben im Kermanshah
آواربرداری هنوز کاملا تمام نشده است
مشکل دفع زباله و سرویس‌های بهداشتی
معاون وزیر بهداشت گفته است، نبود سرویس بهداشتی و سیستم جمع‌آوری زباله باعث شیوع بیماری در مناطق زلزله‌زده خواهد شد.
ابراهیم شکیبا، رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا گفته: «در مناطق زلزله‌زده زباله‌ها به خوبی جمع‌آوری نمی‌شود و فاضلاب نیز به شکل بهداشتی دفع نمی‌گردد و این امر می‌تواند اپیدمی وبا را به دنبال داشته باشد.»
شکیبا همچنین گفته در مناطق زلزله‌زده سرویس‌های بهداشتی به تعداد کافی وجود ندارد و دفع فاضلاب نیز به شیوه بهداشتی انجام نمی‌شود.
حبیب‌الله فاتح می‌گوید به ضرس قاطع نمی‌تواند بگوید جاهایی هستند که هنوز توالت و حمام صحرایی برایشان کار گذاشته نشده اما احتمال می‌دهد روستاهای دورافتاده که دسترسی به آنها مشکل است، هنوز این امکانات را نداشته باشند.
این فعال اجتماعی درباره دفع زباله نیز به مشکل آواربرداری اشاره می‌کند و می‌گوید: «سه روز اول اصلا آواربرداری وجود نداشت. الان هم خیلی کند پیش می‌رود. وقتی یک بخش درست کار نکند، روی بخش‌های دیگر هم تاثیر می‌گذارد. بنابراین دفع زباله هم به خاطر وجود آوار نمی‌تواند درست انجام شود.»
تولید زباله پنج‌ برابر شده است
نماینده معاونت خدمات شهری در شهرهای زلزله‌زده استان کرمانشاه گفته تولید زباله در سرپل ذهاب پنج برابر شده است. به گزارش روزنامه شهروند بخشی از این افزایش تولید زباله مربوط به نخاله‌های ساختمانی است و بخش دیگری بقایای کمک‌های مردمی از قبیل لباس‌های دست دوم، ظروف یک بار مصرف و بطری‌های آب معدنی است. 
به گفته یکی دیگر از مسئولان شهرداری سرپل ذهاب نیز پوشاک دست دوم و کهنه‌ای که در بسته‌های کمک‌های مردمی بود حالا به یکی از مشکلات اصلی مناطق زلزله‌زده تبدیل شده است: «پوشاک کهنه همین‌طور در معابر شهر رهاست و مشکلی هم به مشکلات اینجا اضافه کرده است.»
شهردار سرپل ذهاب اما گفته در حال رایزنی برای خرید دستگاه‌های دفع زباله هستند و این مشکل به زودی برطرف خواهد شد.
Iran - Erdbeben im Kermanshah
مردم به دنبال وسایل سالم‌مانده در زیر آوارها هستند
کودکانی که مدرسه ندارند
هفته گذشته مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه از آمادگی این نهاد برای بازگشایی مدارس مناطق زلزله‌زده استان از روز شنبه چهارم آذر خبر داد.
سلیمان محبی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، تاکید کرد که در هفته گذشته به جز مدارس مناطق زلزله زده سرپل‌ذهاب و ثلاث باباجانی تمامی مدارس استان دایر بوده است.
حبیب‌الله فاتح که در منطقه حضور دارد اما می‌گوید مدارس باز هستند اما اغلب به ستاد جمع‌آوری کمک‌های مردمی و امداد بدل شده‌اند و یا مردم در آنجا اسکان داده‌ شده‌اند. در حقیقت مدارس این مناطق تغییر کاربری داده‌اند.
او می‌گوید حداقل در سرپل ذهاب مدرسه‌ای را ندیده که کلاس درس در آن دایر باشد.
نیازهای اصلی مردم زلزله‌زده
با گذشت ۱۶ روز از وقوع زلزله در استان کرمانشاه، حبیب‌الله فاتح می‌گوید منطقه از مواد غذایی و آب معدنی اشباع شده است اما با شروع فصل سرما نیاز به وسایل گرمایشی و لباس گرم بیش از پیش خواهد شد.
او همچنین از خانواده‌هایی می‌گوید که به هر علتی برای گرفتن کمک پیش‌قدم نمی‌شوند و در نتیجه بدون کمک می‌مانند. این فعال اجتماعی می‌گوید حضور در منطقه و تلاش برای شناسایی این خانواده‌ها شاید بتواند اندکی از سنگینی و سرمای آواری را که بر آنان فرود آمده کمتر کند.

نرگس محمدی: دیگر تصویر روشن و واقعی از چهره‌های کودکانم ندارم

نرگس محمدی: دیگر تصویر روشن و واقعی از چهره‌های کودکانم ندارم




نرگس محمدی، نائب رییس کانون مدافعان حقوق بشر که اینک در زندان به‌سر می‌برد در سالروز تولد فرزندانش در هفتم آذر با نگارش دل‌نوشته‌ای، نوشته است که دیگر تصویری روشن و واقعی از چهره‌‌های کودکانش ندارد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کانون مدافعان حقوق بشر، سه سال است که نرگس محمدی، تولد کودکانش را در زندان جشن می‌گیرد، فرزندانی که به‌دلیل مهاجرت اجباری، امکان ملاقات با مادر خود را ندارند.

فرزندان خردسال نرگس محمدی پس از بازداشت این مدافع حقوق بشر به نزد پدرشان در فرانسه رفته‌اند. تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی در پی فشارهای مقام‌های امنیتی و قضایی و صدور دستور اجرای حکم پنج سال زندان، از سال ۱۳۹۰ به اجبار به فرانسه مهاجرت کرده است.

متن دل‌نوشته نرگس محمدی برای کودکانش به شرح زیر است:

بیش از ۱۰۰ سال پیش مادر بزرگم زاده شد و ۶۷ سال پیش مادرم را زایید، فرزند و نوه‌های مادر بزرگم در تقلای آزادی، اعدام، زندانی و شکنجه شدند و مادر، رنج‌ها کشید و رفت. مادرم ۴۵ سال پیش مرا زایید و از حبس و بازداشت و هجرت عزیزانش نالید و اکنون مبتلا به بیماری‌هایی است که حتی توان ملاقات مرا در زندان ندارد. من ۱۱ سال پیش فرزندانم را زاییدم و اکنون در حسرت دیدارشان در گوشه زندانم.

بیش از ۱۰۰ سال است که زاییده شدیم و زاییدیم. دختر و بعد مادر شدیم و به موازات این تسلسل و تداوم زایش‌ها و مادرانگی‌ها، قصه پر غصه آزادی، در پای چوبه‌های دار و دالان‌های شکنجه و سلول‌ها، از گلوگاه‌های خسته نجوا شد و می‌شود.
 آه اگر آزادی سرودی می‌خواند کوچک، حتی کوچک‌تر از گلوگاه پرنده.

در زمانه‌ای که شدت اشتیاق ثروت و لذت و جذابیت قدرت، از غیر پیشی گرفته، نوشتن از عشق و مهر مادرانه و محبت به بشر، اگر نگویم بیهوده، اما چو آواز خروس بی‌محل است. می‌دانم در این اوضاع و احوال زمانه، نوشته‌ام به آوازخروس بی محل می‌ماند.

۷ آذر روز تولد کودکان در غربت من است.

سومین شمع تولد کیانا و علی را در زندان روشن می‌کنم، هرچند دیگر تصویر روشن و واقعی از چهره‌های نازنینشان ندارم. کیانا در تماسی که داشتم، می‌گفت مامان نرگس تو الان چه شکلی شدی؟ می‌دانم که دیگر فرزندانم هم تصویری از من ندارند. و این نمایش تصویر عریان استبداد و ظلم است. هجران طولانی شده و به این می‌اندیشم که اگر روزی در جدال استبداد با آزادی، در کشمکش دل و عقل و عشق و مصلحت، دل وانهادیم، اکنون به روزگاری رسیدیم که به جدال دل با دل مبتلا شده و به تکه‌تکه شدن قلب‌هایمان تن داده‌ایم.

کیانا و علی جان تولدتان مبارک

مامان نرگس

زندان اوین

نامه خدا به علی خامنه ای رهبر ایران

رضا ضراب به جای متهم روی صندلی شاهد می‌نشیند


رضا ضرابحق نشر عکسGETTY IMAGES
Image captionرضا ضراب ماه مارس سال ۲۰۱۶ در آمریکا بازداشت شد

رضا ضراب تاجر طلای ایرانی-ترکیه‌ای که بازداشت و اعلام اتهام علیه او در آمریکا باعث تنش سیاسی میان ترکیه و ایالات متحده شده، اتهامات خود را پذیرفته و در حال همکاری با دادستان‌های پرونده است.
آقای ضراب و مهمت هاکان آتیلا، معاون سابق هالک بانک ترکیه، که در آمریکا در بازداشت هستند به تلاش برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران متهم شده‌اند.
اکنون انتظار می‌رود آقای ضراب در جریان همکاری با دادستانی و توافقی که وکلای او برای تخفیف در مجازات کرده‌اند، علیه آقای آتیلا، متهم دیگر پرونده شهادت دهد. گفته می‌شود که او احتمالا فردا در دادگاه روی صندلی شاهد - و نه متهم - خواهد نشست.
همین توافق احتمالا دلیل آغاز نشدن روند محاکمه آقای ضراب با وجود تعیین تاریخ آن در هفته گذشته بود. پیشتر رسانه‌های آمریکایی گزارش داده بودند که نام آقای ضراب در فهرست شاهدان پرونده منتشر شده است. نام بابک زنجانی هم که در ایران به دلیل فساد مالی در پرونده دور زدن تحریم‌های ایران به اعدام محکوم شده، در این فهرست دیده شده است.
پرونده آقای ضراب و اعلام اتهام علیه او در آمریکا با اعتراض و انتقاد شدید رهبران ترکیه از جمله رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور همراه شد که این پرونده را ادامه توطئه‌ها برای براندازی حکومت خود بعد از کودتای نافرجام سال گذشته عنوان کرد.

*************************************************************
هالک بانکحق نشر عکسGETTY IMAGES
Image captionهالک بانک ترکیه نقشی محوری در پرونده نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران دارد
نیویورک تایمز پیش‌بینی کرده است که همکاری آقای ضراب با دادستانی در این پرونده ممکن است به تنش بیشتر میان دو کشور منجر شود، چون احتمال دارد او در جایگاه شاهد مدارک و مستنداتی از فساد در دولت و حلقه‌های بانکی ترکیه ارائه دهد.
پیامدهای تنش میان آمریکا و ترکیه در این پرونده تنها به دنیای سیاست محدود نبوده و باعث افت تاریخی ارزش واحد پول ترکیه در برابر دلار شده است.
آقای ضراب ماه مارس سال ۲۰۱۶ میلادی در میامی آمریکا دستگیر شد. او و مهمت آتیلا هاکان تنها متهمان پرونده هستند که بازداشت شده‌اند.
این دو نفر به همراه شش متهم دیگر از جمله محمد ظفر چالایان، وزیر سابق اقتصاد و سلیمان اصلان مدیر سابق هالک بانک به انجام معامله با دولت ایران و نهادهای ایرانی برای دور زدن تحریم های ایران متهم هستند.
در کیفرخواست دادستانی آمده است که این برنامه به هالک بانک ترکیه اجازه داد به دولت ایران میلیاردها دلار خدمات بدهد بدون آنکه با خطر تحریم روبرو شود.

در کیفرخواست همچنین آمده است که مقام‌های بلندپایه ایران و ترکیه به صورت پنهانی در این فعالیت‌ها دست داشته‌اند.

پیروز میدان!علیرضا، بباز!

علیرضا، بباز!

 کادر فنی کشتی آزاد ایران به هیئت برگزاری مسابقات اعلام کردند «علیرضا کریمی» در دیدار مقابل حریف روس، مصدوم شده و قادر به مبارزه با «یوری کالاشتیکوف» اسرائیلی نیست.
دوشنبه, 27 نوامبر 2017شما در ایران وایر
شهریار نکوزاد، شهروند خبرنگار
«علیرضا کریمی» 23 ساله است؛ متولد اول فروردین ماه 1373 در کرج. حتی لازم نیست در موردش بدانیم که تا امروز دو طلای قهرمانی کشتی آسیا و یک مدال برنز کشتی آزاد جهانی را روی سینه اش دیده است. مهم این است که روز 24 اردیبهشت ماه امسال، وقتی از روی سکوی قهرمانی آسیا پایین آمد، گفت: «تا وقتی طلای جهان و المپیک را نگیرم، به هیچ جا نخواهم رسید.»
او در پر ترافیک ترین وزن ایران کشتی می گیرد. وزن 86 کیلوگرم با حضور علیرضا کریمی، «حسن یزدانی»، قهرمان المپیک 2016 ریو و «عزت الله اکبری» که مدال نقره اش در سال 2013 ایران را در مسابقات کشتی قهرمانی جهان بعد از 12 سال صاحب عنوان قهرمانی جهان کرد، مبدل به ویژه ترین وزن کشتی آزاد ایران شده است. 
علیرضا تا رسیدن به آرزو و هدفش فقط یک قدم فاصله داشت. این بار به رقابت های کشتی آزاد زیر 23 سال جهان که در لهستان برگزار می شد، رفت. قاعدتا کشتی گیری که با برنز جهانی وارد رقابت های زیر 23 سال می شود، باید پررنگ ترین امید کشورش برای رفتن روی سکو باشد. البته به این شرط که مربی او از کنار تشک فریاد نزند:«علیرضا بباز، باید ببازی، علیرضا نبر!»
در تاریخ کم سابقه است که یک مربی این چنین شاگردش را به شکست خوردن تهییج و تشویق کند. حالا در ایران هشتگ های «#علیرضا_بباز» و «#باید_ببازی» برای حمایت از او استفاده می شود؛ حمایتی که البته شاید مثل بسیاری از موج های دیگر زود فروکش کند.
داستان به کشتی علیرضا با حریف روسیه ای مربوط می شود. مربی مطلع شده بود که در صورت پیروزی کریمی مقابل حریف روس، باید در مرحله بعد مقابل «یوری کالاشتیکوف» اسراییلی روی تشک برود؛ اتفاقی که تقریبا در ورزش ایران غیرممکن و ممنوع است.
در سال های پس از انقلاب در ایران، رقابت کشتی گیران ایرانی و اسراییلی تبدیل به تابویی غیرقابلشکستن شد. درحالی که بازیکنان فلسطینی در لیگ فوتبال اسراییل به میدان می روند و تیم ملی فلسطین در جام ملت های سال 2015 با بازیکنان اسراییلی وارد استرالیا شد، هیچ ورزشکار ایرانی به دلیل آن چه سیاستمداران ایران «دفاع از مردم مطلوم فلسطین» می خوانند، حق مبارزه با ورزشکاران اسراییلی را ندارند.
پس یک مربی مجبور می شود کنار زمین فریاد بزند و از کشتی گیری که طی شش ماه اخیر، در تمرین و رژیم غذایی غیرقابل باور بوده است، بخواهد که به حریف روس خود ببازد. فیلمی از این صحنه در فضای مجازی منتشر شده است. یکی از مربیان تیم امید ایران از لحظات پایانی کشتی و فریادهایی که کنار زمین زده می شود، تصویربرداری کرده است. آن چه در این فیلم می شنوید، صدای «علیرضا رضایی»، کشتی گیر، مربی و مدیر پیشین تیم ملی کشتی آزاد ایران است. او تیرماه سال 95 و در راهپیمایی روز «قدس» به خبرنگاران گفت: «من خودم در کمپین "اسراییل را بر می چینیم" عضو هستم و برنامه ای داریم تا تمام اعضای تیم ملی کشتی ایران هم عضو همین کمپین شوند.»
رضایی می خواست با مغلوب شدن علیرضا کریمی، شانس او را برای رسیدن به مدال برنز زنده نگه دارد. اگر کریمی مقابل حریف اسراییلی کشتی نمی گرفت، نه تنها به مدال نمی رسید که حتی امکان حذف تمام تیم ایران نیز وجود داشت. با این حساب، کریمی باید می باخت. اما وقتی کشتی گیر روسیه موفق شد در بازی بعد، حریف اسراییلی را شکست دهد و به فینال برسد، علیرضا باید برای سکوی سوم، باز هم مقابل کشتی گیر اسراییل قرار می گرفت.
کادر فنی کشتی آزاد ایران به هیات برگزاری مسابقات اعلام کردند علیرضا کریمی در دیدار مقابل حریف روس، مصدوم شده و قادر به مبارزه با «یوری کالاشتیکوف» اسراییلی نیست. اما خبرگزاری «ایسنا» به صراحت نوشته است: «کریمی در حالی که شایستگی پیروزی مقابل حریف روس را داشت، به این خاطر که در دور دوم به حریف اسراییلی نخورد، در حالی که از حریف روس پیش بود، در ثانیه‌های پایانی شکست خورد تا مقابل این حریف به روی تشک نرود. اما با راه‌یابی کشتی گیر روس به فینال، کریمی باید در شانس مجدد با رژیم صهیونیستی مبارزه می‌کرد که با انصراف کریمی این مسابقه برگزار نشد.»
دردناک ترین واکنش پس از این اتفاق، پستی است که علیرضا در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده است. او درحالی که نیمه شب به تنهایی در خیابان های شهر «بیدگوشج» لهستان قدم می زند، آهنگی از «داریوش اقبالی» را با صدای بلند گوش می کند. زیر پست نوشته است: «آخرين سنگر سكوته، حق ما هم هيچ وقت گرفتنی نيست.»
توییتر و اینستاگرام لبریز شده است از دل نوشته ها و واکنش های تند به ممنوعیت مبارزه ورزشکاران ایران با نماینده های ورزشی اسراییل. علیرضا رضایی که روزی می خواست تمام کشتی گیران ایران را به کمپین «اسراییل را بر می چینیم» ملحق کند، امیدهای جوان 23 ساله ایران را با فریادهایش به باد داد.


پیروز میدان

Copie de Copie de مقاومت و پايداری با همهٔ عواقب آن پا برجاست

محمد نوریزاد؛ جمهوری اسلامی درآستانه فروپاشی است،وهیچ راه دیگری بجزاعترا...