۱۳۹۱ دی ۲۹, جمعه

به زلزله زده گان آذربايجان، ده درجه زيرصفر


نشست محرمانه ومسئولين امنيتی رژيم


آنچه که ایرانیان از «روابط محرمانه رضا پهلوی با سیا (C.I.A)» نمی دانند!، کیانوش ایرانی

عنوان:
آنچه که ایرانیان از «روابط محرمانه رضا پهلوی با سیا (C.I.A)» نمی دانند!،
کیانوش ایرانی
متن:
کم و بیش می دانیم که افشاگری گسترده درباره افتضاح ایران-کنترا (ایرانگیت) در نوامبر ۱۹۸۶ (آبان ۱۳۶۵) و فشار افکار عمومی در آمریکا، باعث تشکیل دو کمیسیون تحقیق پیرامون  «معامله محرمانه و غیرقانونی با رژیم ایران و ارسال بخشی از پول آن برای کنتراهای نیکاراگوئه» از سوی رونالد ریگان (رئیس جمهور) و کنگره آمریکا شده بود ولی گزارشهای رسمی این دو کمیسیون کمتر مورد توجه ایرانیان واقع شده است. این نوشته به بررسی یکی از اطلاعات مهم و ناشنیده مندرج در گزارش «کمیسیون تاور» اختصاص دارد.
کمیسیون ۳ نفره تاور، در ۲۶ نوامبر ۱۹۸۶ (۵ آذر ۱۳۶۵) به دستور رونالد ریگان تشکیل شد که جان تاور (سناتور جمهوریخواه سابق ایالت تگزاس) سرپرست و برنت اسکوکرافت (مشاور امنیت ملی آمریکا در دولت جرالد فورد) و ادموند ماسکی (وزیر امور خارجه اسبق آمریکا در دولت کارتر) دیگر اعضایش بودند. این کمیسیون نتایج بررسی های خود را در ۲۶ فوریه ۱۹۸۷ (۷ اسفند ۱۳۶۵) در گزارشی ۲۰۰ صفحه‌ای به رونالد ریگان عرضه کرد و سپس آنرا بصورت کتاب منتشر نمود. این کتاب میلیونها نسخه فروش داشت و در کمتر از دو هفته به چاپ سوم۱ رسید.
 
از جمله اطلاعاتی که در کتاب «گزارش کمیته تاور» آمده است، جزئیاتی از حمایت مالی و ... از بخشی از اپوزیسیون رژیم ایران است که دولت آمریکا برای به محاق بردن رابطه محرمانه با رژیم ایران ناچار شد فاش کند. یکی از مهمترین اطلاعات فاش شده، «هک شدن فرکانس اختصاصی تلویزیون ایران در شبکه جهانی توسط سیا برای پخش پیام ۱۱ دقیقه ای رضا پهلوی» می باشد که در پاراگراف دوم از صفحه ۳۹۸ این کتاب۲ آمده است:
«سایر مسائل
در تعطيلات آخر اين هفته۳، پيام ۱۱ دقيقه‏ اى فرزند شاه با هک کردن فرکانس اختصاصی تلویزیون ایران در شبکه جهانی، بر روى موج تلويزيون ايران انداخته شد و پخش گرديد. به گزارش طرفداران خانواده شاه، پخش اين برنامه، موج اعتراض در تهران و بقیه نقاط را برانگيخت. "مقام ايرانى" از سام۴ پرسيد چگونه است كه از سويى به ما مى‏ گوييد انقلاب ايران را بمثابه يك امر واقع قبول داريد و از سوى ديگر دست به اينگونه كارها مى ‏زنيد؟»
(گزارش سرهنگ الیور نورث (عضو شورای امنیت ملی آمریکا) به آدمیرال جان پویندکستر (مشاور امنیت ملی آمریکا) در دوشنبه ۸ سپتامبر ۱۹۸۶ (۱۷ شهریور ۱۳۶۵))
 
D:\desktop\برای وبلاگ\رابطه رضا پهلوی با سیا\1-انتشار مطلب نخست\3-عکسها و متن گویا و دیگر سایتها\398-399.JPG
در کتاب «گزارش کمیته تاور»، جزئیات بیشتری درباره پشت پرده ارسال این پیام ویدیویی توسط سیا بیان نشد و این مساله مسکوت ماند تا اینکه باب وودوارد روزنامه نگار شهیر آمریکا و افشاگر افتضاح واترگیت، در اکتبر ۱۹۸۷ در کتاب «جنگهای سری سیا» پرده از این عمل بی سابقه در «تاریخ تلویزیون» در ایران برداشت. در صفحه ۸۵ این کتاب۵، وودوارد گفتگویی از ویلیام کیسی(رئیس وقت سیا) آورده است که وی در آن از «تهیه طرح سرنگونی خمینی و جایگزین کردن او با رضا پهلوی» بدستور ریگان سخن می گوید:
«خمينى اغلب موضوع گفتگوها در گردهمایی هاى كاخ سفيد بود. اين تمايل اظهار مى‏شد كه در صورت امكان دفع شرش بشود. با رئيس جمهور مباحثاتى انجام گرفته بود و بنظر مى‏رسيد كه نظر او بيش از حد معمولش، به اين موضوع معطوف شده است و بعد از كيسى خواسته شد عمليات مخفى براى سرنگونی خمينى و جایگزین کردن او با رضا پهلوى پسر شاه فقيد را موضوع مطالعه قرار دهد و طرحى تهيه كند. وقتى كيسى این موضوع را در لنگلی۶ مطرح کرد، رنگ از صورتها پريد. ایران مشکلی لاینحل بود، خانواده پهلوی از آن هم بدتر بود. در اداره عمليات سری سيا هم هيچكس حاضر نبود وارد چنین ماجرائی بشود. وزارت خارجه نيز در مقابل این تصمیم مقاومت کرد. ولی کیسی همسو با رئیس جمهور احساس کرد که حکومت باید کاری انجام دهد. بهترین فکری که به نظرش رسید، این بود که به سیا اجازه دهد که طی یک عملیات مخفی، گفتگوهایی با تبعیدیان ضد خمینی انجام داده و با برآورد و بررسی آنها دریابد که کدامیک از آنها ممکن است بتواند نیروی مخالفی بر علیه خمینی برپا کنند. کیسی اين طرح را بمثابه اولین قدم مورد نیاز به کاخ سفید ارائه کرد و رئیس جمهور آنرا امضا نمود. »
D:\desktop\برای وبلاگ\رابطه رضا پهلوی با سیا\1-انتشار مطلب نخست\3-عکسها و متن گویا و دیگر سایتها\85.jpg کیسی در صفحه ۴۸۸ این کتاب۷، ضمن بیان جزئیات دیگری از پخش برنامه رضا پهلوی در ایران از وعده بازگشت وی در آن برنامه سخن می گوید:
«يكماه پيش، در سپتامبر۸، سيا مخفیانه، فرستنده تلويزيونى کوچکی را برای پخش برنامه ۱۱ دقیقه‌ای رضا پهلوی در ایران فراهم کرد که وی در آن برنامه اعلام کرد: «من بازخواهم گشت. »»
بیش از ۲۶ سال از این ماجرا می گذرد و با اینکه دولت آمریکا و رئیس وقت سیا به این ماجرا اذعان نموده اند، تا این لحظه هیچ توضیحی از سوی آقای رضا پهلوی ارائه نشده است و ایشان کماکان از بیان حقایق گریزانند. نگارنده امیدوار است که ایشان روزی به بیان حقایق بپردازند و تلاش برای شاه شدن! با توسل به قدرتهای خارجی را ترک گویند.
یادداشت و نمایه:
۱
2- The Tower Commission Report: The Full Text of the President's Special Review Board (New York: Bantam Books, 1987), p. 398.
۳- منظور از تعطیلات آخر هفته، شنبه (۶ سپتامبر ۱۹۸۶) یا یکشنبه (۷ سپتامبر ۱۹۸۶) می باشد.
۴- ﺟﺮج ﮐﺎو، ﻣﺘﺨﺼﺺ ﺳﯿﺎ در ﻣﺴﺎﺋﻞ اﯾﺮان.
5- Bob Woodward, _Veil: The Secret Wars of the CIA, 1981-1987_, New York: Simon & Schuster, 1987, p. 85.
۶- مرکز اصلی سیا در ایالت ویرجینیا.
7- Bob Woodward, _Veil: The Secret Wars of the CIA, 1981-1987_, New York: Simon & Schuster, 1987, p. 488.
۸- اشاره دارد به سپتامبر ۱۹۸۶.
تاريخ انتشار در سايت سازمان سوسياليستهای ايران در روز جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۸ ژانويه ۲۰۱۳