۱۳۸۸ تیر ۳, چهارشنبه

.گاردين:رژيم خانواده ندا رابه زور وادار به ترک منزل خود کرده اند

تير.گاردين:رژيم خانواده ندا رابه زور وادار به ترک منزل خود کرده اند/روزنامه رژيم: ندا را وابسته بی بی سی کشته است! ندا ,شهيد بسيج, است!

تصور منزل مسکونی ندا در گاردین

روشنگری. بنا بر گزارش گاردين مقامات رژيم ايران خانواده ندا سلطان زاده را به زور وادار کرده اند منزل خود را ترک کنند. گاردين از قول همسايه ها نوشته است خانواده ندا ديگر در ساختمان چهار طبقه خيابان مشکيني، واقع در شرق تهران زندگی نمی کنند. گزارشگر گاردين خود نتوانسته است با خانواده ندا تماس بگيرد. گاردين يادآوری کرده رژيم نه تنها اجازه برگزاری مراسم سوگواری را نداده بلکه حتی از چاپ اطلاعيه مرگ او در روزنامه که بر اساس سنت خانواده های ايرانی صورت می گيرد نيز جلوگيری کرده است. راه پيمايی خودبخودی مردم در سوگ ندا نيز توسط پليس رژيم سرکوب شده است.
گاردين نوشته است رژيم تظاهر کنندگان را متهم می کند که ندا را کشته اند و روزنامه طرفدار دولت ,جوان, حتی جان لاين وابسته مطبوعاتی بی بی سی را متهم به استخدام ,اوباش, برای قتل او کرده تا بتواند يک فيلم مستند بسازد.

خبرنگار گاردين نوشته است يک زن ميانسال همسايه در حالی که اشک بر چشم داشت گفت خانواده اش چندين شبانه روز است که به خاطر حضور سرکوبگرانه بسيج که به ارعاب مردم محل می پردازند نخوابيده اند. حول و حوش محله خلوت است و منطقه زير قرق ماموران رژيم قرار دارد.

يکی از همسايگان به گزارشگر گاردين گفت:, ما در عذابيم و همچنان در ترس و وحشت به سر می بريم. در چند روز اخير حتی يک لحظه ما را آرام نگذاشته اند، چه برسد به خانواه ندا. به هيچکس اجازه نمی دهند به خانواه او را تسلی دهد. آنها تنها هستند، آنها در بازداشت هستند درحاليکه دخترشان تازه کشته شده است. من قادرنيستم ميزان درد و رنج آنها را حتی به تصور بياورم. دوستان او آمدند که به خانواده اش تسليت بگويند ولی به آنها اجازه ندادند و به زور آنها را پراکنده کردند. به خانواده ندا حتی فرصت سوگواری نداده اند.,
يک مرد ديگر گفت اگر ميگذاشتند انبوهی از مردم برای سوگواری می آمدند و نمی گذاشتند خانواده ندا تنها بمانند. ,اين حکومت وحشتناک است. آنها حتی طرفداران موسوی را متهم به کشتن ندا کرده و او را ,شهيد بسيجی, خوانده اند. اين مسخره است. اگر اين طور است چرا اجازه سوگوری به خانواده اش نمی دهند. از زمان انتخابات ديگر اين رژيم يک کلمه راست نمی گويد. ,

يک مغازه دار گفت ندا دختر مهربان و معصومی بود و هميشه با من خوب رفتار می کرد. من وقتی فهميدم بسيجی ها او را کشته اند متعجب شدم. من ميدانستم او دانشجوست. او هميشه مهربان بودو لبخند آرام بخشی بر لب داشت و حالا او را به خاطر تقلب در انتخابات شان قربانی کرده اند.,

3 تیر 1388 00:26

چهارشنبه ۳م تیر ۱۳۸۸

اندازی به سوی مردم معترض در میدان بهارستان


تجمع مردم معترض به نبود آزادی در ایران در میدان بهارستان با حمله ی نیروهای امنیتی مواجه شده است. «در زیر پل سعدی و میدان بهارستان مردم را می زنند... خانمی را به قصد کشت زدند و او در خون خود غوطه ور شد و شوهرش نتوانست کاری بکند... ماموران امنیتی در خیابان لاله زار به مردم شلیک می کنند... به مردم توهین می کنند و یک پیر مرد را زدند.... شما باید به مردم ایران کمک کنید و این جنایات را متوقف کنید...(گزارش مستقیم یک شاهد عینی به شبکه ی سی ان ان)»... فیلم های تظاهرات روز چهارشنبه را در ادامه ببینید ...

گزارش یک دختر با صدای گریان به سی ان ان:

در زیر پل سعدی و میدان بهارستان مردم را می زنند... خانمی را به قصد کشت زدند و او در خون خود غوطه ور شد و شوهرش نتوانست کاری بکند... ماموران امنیتی در خیابان لاله زار به مردم شلیک می کنند... به مردم توهین می کنند و یک پیر مرد را زدند.... شما باید به مردم ایران کمک کنید و این جنایات را متوقف کنید...

[گزارش سی ان ان]


[نخستین تصاویر از تظاهرات سوم تیر در بهارستان]


[تظاهرات روز چهارشنبه در تهران: مرگ بر دیکتاتور!]


[تظاهرات روز چهارشنبه در تهران: تیراندازی مستقیم به سوی تظاهرکنندگان]

علیرغم اعتراضات داخلی و بین المللی در خصوص خشونت بی حد و حصر نیروهای نظامی و شبه نظامی، میدان بهارستان در تهران بار دیگر صحنه خشونت عریان شد.
به گزارش مجموعه ی فعالان حقوق بشر در ایران، نیروهای نظامی و شبه نظامی پیرو خبر تلاش عده ای از شهروندان معترض به نتایج انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری برای تجمع در میدان بهارستان - مقابل مجلس شورای اسلامی، از ظهر روز جاری این منطقه را به محاصره خود در آوردند.
با نزدیک شدن به ساعت چهار که زمان اعلام تجمع مذکور بود، نیروهای نظامی و شبه نظامی مستقر در محل از توقف شهروندان جلوگیری می نمودند، با افزایش جمعیت، نیروهای امنیتی ایستگاه متروی میدان بهارستان را تعطیل نمودند و اقدام به برخورد فیزیکی با معترضان را آغاز کردند.
نیروهای نظامی با افزایش جمعیت شهروندان معترض به طور بی حد و حصری از گاز اشک آور برای متفرق کردن معترضان استفاده نمودند و با مشاهده مقاومت مردم معترض به استفاده از تیراندازی هوایی و سپس مستقیم روی آوردند.
علاوه بر دهها بازداشت و زخمی شده، بنابر مستندات دریافتی مجموعه، تا کنون یک دختر حدود ۱۹ ساله از ناحیه گلو مورد اصابت گلوله نیروهای شبه نظامی و لباس شخصی قرار گرفته است و تیراندازی هوایی و مستقیم کماکان در این منطقه ادامه دارد.
گزارش شده است نیروهای نظامی علیرغم زخمی شدن این شهروند جوان، اجازه کمک رسانی به این زخمی را نداده اند و سرانجام با وقفه طولانی بوسیله ماشینهای نظامی این فرد به محل نامشخصی منتقل شده است.
در زمان تنظیم این گزارش درگیری ها در این منطقه کماکان ادامه دارد و افزایش میزان زخمیان، دستگیر شده ها و احیانا جان باختگان محتمل است.

حضور گسترده نیروهای امنیتی در میدان بهارستان
دویچه وله: تجمع روز چهارشنبه سوم تیرماه درمیدان بهارستان تهران به دلیل حضور گسترده نیروهای امنیتی به خیابان‌های اطراف این میدان کشیده شد. به گفته‌ی یک شاهد عینی حدود ۱۵ نفر در این تجمع دستگیر شدند.
جمعی از هواداران موسوی و کروبی روز سه‌شنبه طی اطلاعیه‌ای اعلام کردند که به منظور ادامه اعتراض به نتایج انتخابات روز چهارشنبه سوم تیرماه ساعت ۵ بعدازظهر مقابل مجلس شورا در میدان بهارستان تهران تجمع خواهند کرد. اما به گفته‌ی شاهدان عینی از ساعاتی پیش از شروع تجمع، میدان بهارستان و اطراف مجلس مملو از نیروهای امنیتی شد به طوری که امکان یک لحظه ایستادن را هم به عابران نمی‌دادند.
یک شاهد عینی که حوالی ساعت ۴ بعدازظهر در محل حضور داشته به دویچه وله گفت: «راستش را بخواهید جمعیت خیلی زیاد است. ولی بیشتر از این که مردم باشند، لباس‌شخصی‌ها و یگان ویژه و لباس نظامی‌ها هستند. همچنان دارند همان رعب و وحشت را ایجاد می‌کنند. ولی مردم هم کم نیامده‌اند و بیشترشان هم سیاهپوش هستند. تنها از روی نماد سیاهپوشی‌شان می‌توانیم بگوییم که جزو هواداران هستند و به خیابان آمدند. غیراز این واقعا چیز دیگری نمی‌توانم بگویم. چون هنوز هیچ چیز مشخص نیست. اصلا اجازه نمی‌دهند هیچ تجمعی شکل بگیرد. مردم حق ندارند که بایستند. وقتی که می‌ایستند، نیروها وارد عمل می‌شوند».
شاهد دیگری گفت به دلیل حضور گسترده نیروهای امنیتی در داخل میدان بهارستان، مردم به سمت خیابان‌های اطراف پراکنده شده‌اند.
حدود ساعت شش بعدازظهر به وقت تهران یک بار دیگر با شرکت‌کنندگان در تجمع امروز تماس گرفتیم. به گفته‌ی آنان حتی امکان ایستادن در میدان بهارستان هم وجود نداشته و نیروهای امنیتی با باتوم همه را متفرق می‌کردند: «اینها فقط رعب و وحشت ایجاد می‌کردند. یعنی با باتوم‌هایشان می‌آمدند محکم می‌زدند به گوشه و کنار و نمی‌گذاشتند جمعیتی باشد، یعنی یکجا ثابت بماند و فقط هم رعب و وحشت ایجاد می‌کردند. ولی من خودم شخصا ندیدم درگیریی بشود. حالا نمی‌دانم شده یا نه».
این شاهد به بسته بودن متروی بهارستان اشاره کرده و می‌گوید: «دور تا دور مجلس را محاصر کرده بودند. در مترو را بسته بودند که دیگر هیچ راه ورود و خروجی وجود نداشته باشد. ساختمان مجلس هم طوری است که دیگر هیچ راه در رویی وجود ندارد. بنابراین جمعیت نمی‌توانند زیاد آنجا جمع بشوند».
یک شرکت‌کننده دیگر می‌گوید که خود شاهد دستگیری حدود ۱۵ نفر بوده است: «آنچنان فضای امنیتی بر بهارستان حاکم بود که امکان برگزاری تجمعی وجود نداشت و اجازه نمی‌دادند تجمعی برگزار بشود. تا کسی اقدامی می‌کرد که احساس می‌کردند می‌خواهد شعاری بدهد یا قصد جلب توجه مردم برای برگزاری تجمع را دارد، بازداشت می‌شد. این چیزی که مشاهدات خود من بود یکی دو مورد دیدم که یکسری بازداشت شدند و روی موتور منتقل‌شان کردند به کلانتری‌هایی که در همان محدوده‌ی میدان بهارستان بود، هفت هشت نفری را هم دیدم که در یک محدوده‌ای بازداشت شده بودند. آنها را نشانده بودند روی زمین و قصد انتقالشان را داشتند. جای دیگر هم دیدم که هفت هشت نفر بازداشت شده‌اند و در حال انتقال هستند. مجموعا مشاهدات خود من را بخواهیم برآورد کنیم، حدود پانزده نفر بازداشت را من شخصا مشاهده کردم».
با وجودی که در هفته جاری تقریبا هیچ تجمع بزرگی برگزار نشده و روز اول هفته نیز بیش از ۱۰ نفر فقط در تهران به دست نیروهای امنیتی کشته شدند، اما یک روزنامه‌نگار می‌گوید مردم همچنان امیدوارند: «علی‌رغم همه‌ی این هزینه‌هایی که داده شده، مردم همچنان امیدوارند و در واقع این حرکتهای نوآورانه به صورت خودجوش دارد ادامه پیدا می‌کند. این که بادکنک سبز از بالای پشت‌بامهایشان به آسمان رها کنند یا این که هر روز نه صبح بروند به بازار. این حرکت‌های خودجوش سازمان نیافته‌ای است که مردم می‌گویند ما که این همه داریم برای رسیدن به اهدافمان تحمل می‌کنیم ، باید این کارها را انجام بدهیم. صدای الله‌اکبرها همچنان علی‌رغم فضای امنیتی که وجود دارد هنوز به گوش می‌رسد. در صورتی که کوچه‌ها، به ویژه بعضی از منازل به خاطر صدای الله‌اکبر و مرگ بر دیکتاتور شناسایی شدند. ولی همچنان مردم بالای پشت بامهایشان می‌آیند و راه های خلاقانه‌ای را که دارند پیش می‌گیرند».

درگیری های تازه معترضان با پلیس در میدان بهارستان تهران
رادیو فردا: گزارش های رسیده از تهران حاکی است که تجمع تازه مخالفان نتایج انتخابات ریاست جمهوری در میدان بهارستان از سوی نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شده و صدای شلیک گلوله به گوش می رسد.
شاهدان عینی می گویند که اوضاع میدان بهارستان پس از تجمع گروهی از معترضان به شدت نا آرام است و نیروهای لباس شخصی و انتظامی با باتوم تظاهر کنندگان را مورد ضرب و شتم شدید قرار می دهند.
همچنین پلیس با پرتاب گاز اشک آور سعی دارد تا مخالفان نتایج انتخابات ریاست جمهوری را پراکنده کند. این گزارش می افزاید که هلی کوپترهای سپاه به تعداد زیاد بر فراز شهر تهران و بهارستان در حال پرواز هستند و در برخی اوقات صدای شلیک هوایی نیز به گوش می رسد.
برخی گزارش های تایید نشده حاکی است که یک دختر ۱۹ ساله در میدان بهارستان با شلیک گلوله مجروح شده است.
همچنین نیروی انتظامی در مناطق مختلف تهران در حال بازرسی موبایل های مردم عادی است تا در صورت در اختیار داشتن تصاویر مربوط به صحنه های برخورد پلیس با معترضان، تلفن های همراه آنها ضبط شود.
میادین ونک، تجریش و ولی عصر تهران نیز به طور کامل در اختیار نیروهای ضد شورش است و آنها تجمع بیش از سه نفر را اجازه نمی دهند.
نیروی انتظامی در مناطق مختلف تهران در حال بازرسی موبایل های مردم عادی است تا در صورت در اختیار داشتن تصاویر مربوط به صحنه های برخورد پلیس با معترضان، تلفن های همراه آنها ضبط شود.
درگیری های روز چهارشنبه پس از دو روز آرامش نسبی در تهران آغاز شد و انتظار می رود که با فراخوان گروه ها و هواداران نامزدهای اصلاح طلب، اعتراض ها به نتایج انتخابات در روزهای آینده نیز ادامه یابد.

آزادی را «نـــدا»ی ملت بودی!م.سحر


نــدای شهیـد مــا
این دخت وطن فدای ایران شده است
خونش جاری برای ایران شده است
با چهرهء لاله گون و چشم ِ نگران
آزادی را« نــدا» ی ایران شده است !ـ
*

در پویه و پا به پای ملت بودی
آمیخته با صدای ملت بودی
ای دخت وطن به خون پاکت سوگند
آزادی را «نـــدا»ی ملت بودی!

شهيدان ما ، عزيزان!!


مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران :
هویت احراز شده دو تن دیگر از جان باختگان خشونت های اخیر در تهران به قرار ذیل اعلام میشود.

اشکان سهرابی،18 ساله،دانش آموز(پشت کنکوری)، محل فوت : تقاطع بوستان سعدی و رودکی (سلسبیل)
بهمن جنابی 20 ساله، شاغل در مغازه نصب و تعمیرات شوفاژ
دو شهروند فوق به گواه شاهدان توسط نیروهای لباس شخصی در حالیکه بصورت غیرمسلح به اعتراض در خصوص نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران مشغول بودند به ضرب گلوله به قتل رسیدند.
لازم به ذکر است به دلیل محدودیتهای ارتباطی و فضای امنیتی ناشی از سیاستهای دولت، شناسایی جانباختگان خشونت های اخیر در اقصی نقاط ایران با دشواریهای عدیده ای روبه روست.