۱۳۸۸ فروردین ۱۴, جمعه

روابط عمومی انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر: این عید را چون عید قبل به عزا نشستیم

پنجشنبه ۱۳م فروردین ۱۳۸۸
روابط عمومی انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر: این عید را چون عید قبل به عزا نشستیم
7خبرنامه امیرکبیر: روابط عمومی انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با انتشار بیانیه ای به ادامه بازداشت ۹ دانشجوی این دانشگاه اعتراض کرده و نسبت به وضعیت سلامت این دانشجویان ابراز نگرانی کرد. در این بیانیه با اشاره به عدم اجازه ملاقات خانواده ها با دانشجویان و بی خبری کامل از وضعیت برخی از دانشجویان آمده است: «بازداشت گسترده ی اعضای فعلی و سابق انجمن اسلامی پلی تکنیک که یکی از نادرترین بازداشت ها در طول تاریخ انجمن اسلامی است، می تواند حاکی از آغاز یک پروژه ی سرکوبگرانه باشد.» در این بیانیه همچنین آمده است: «با توجه به نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری به نظر می رسد که دانشجویان وجه المصالحه درگیری های انتخاباتی شده اند و خرد ستیزان سعی بر آن دارند که از این طریق دانشگاه ها را در آستانه انتخابات سرکوب کنند.» متن این بیانیه به شرح زیر است:
در روزهای آغازین سال ۱۳۸۸ به سر می بریم در حالی که بیش از پنج هفته از بازداشت عباس حکیم زاده، احمد قصابان، مهدی مشایخی و نریمان مصطفوی از اعضای انجمن اسلامی دانشگاه پلی تکنیک تهران می گذرد و مجید توکلی، حسین ترکاشوند، اسماعیل سلمان پور، کوروش دانشیار بیش از ده هفته است که در بند امنیتی ۲۰۹ اوین، تحت شدید ترین شکنجه ها قرار دارند. در فضایی که ۸ تن از دانش آموختگان پلی تکنیک در زندان به سر می برند، ترکه ظلم و استبداد حتی اندک ناله های آزادی طلبانه ی دانشجویان پلی تکنیک را بر نتافت و یاسر ترکمن دیگر عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی که از پیگیران وضعیت این ۸ نفر بود را نیز به جمع آنان اضافه کرد. حال سال نویی جدید آغازیدن گرفته است و ۹ تن از دانشجویان بی گناه پلی تکنیک در راستای پرونده سازی های واهی تحت شدید ترین شکنجه ها قرار دارند و بی اطلاعی از وضعیت آنها، فعالین و خانواده های این دانشجویان را بیش از پیش نگران کرده است.
دانشجویان و دانشگاهیان عزیز؛
همانطور که مستحضرید در ۵ اسفند ماه ۱۳۸۷، پنج شهید گمنام جنگ هشت ساله در دانشگاه پلی تکنیک تهران به خاک سپرده شدند. اعضای انجمن اسلامی دانشجویان همرای با قاطبه ی دانشجویان پلی تکنیک این کار را نه تکریم، بلکه توهین به شهداء و اعتقاداتشان، تلاش برای سرکوب نهاد دانشگاه و زمینه سازش برای حضور نیروهای امنیتی و انصار حزب الله می دانستند. از همین رو بیش از ۳۰۰۰ دانشجو طی طوماری که البته با تهدیدات مکرر مسئولین دانشگاه و کارشکنی های آنان از صحن دانشگاه جمع آوری شد، مخالفت خود را با این اقدام ریاکارانه و سواستفاده از ارزشهای مورد احترام جامعه اعلام کردند. اما متاسفانه مدریت نالایق دانشگاه که مترسک نیروهای امنیتی است بدون توجه به خواسته ی اکثریت دانشجویان در راستای خوش خدمتی به افرادی که می خواستند تا بدین وسیله فضای خفقان را در دانشگاه حاکم کنند، بر نظر اربابان خود پا فشاری کرد و با ممنوع الورود کردن بسیاری از فعالین دانشجویی در روزهای پیش از تدفین تلاش مذبوحانه ای را برای خاموشی صدای اعتراض دانشگاه آغاز نمود.

یک روز مانده به تدفین شهداء، انجمن اسلامی دانشجویان طی بیانیه ای تمامی مواضع خود را اعلام داشت و به تحلیل فضا پرداخت. در نهایت انجمن اسلامی دانشجویان اعلام داشت که هرگز در روزی که در آن هم حرمت دانشجو و دانشگاه و هم حرمت شهادت شکسته خواهد شد، به دانشگاه نیامده و اعتراضی نخواهد کرد. در روز تدفین، اعتراضات خود جوشی در دانشگاه شکل گرفت که به مدیریت دانشگاه فهماند چون همیشه پروژه های سرکوب گرانه اش شکست خواهند خورد. لذا دستور حمله از سوی نهادهای امنیتی صادر گردید. با به عقب رانده شدن دانشجویان، فاز جدیدی از برخوردها آغاز شد و با همکاری پادوهای اقتدارگرایان در دانشگاه و نیروهای امنیتی، بیش از ۷۰ نفر از دانشجویان بازداشت شدند که بازداشت دانشجویان نیز با ضرب و شتم آنها همراه بود. هر چند که این دانشجویان با گرفتن تعهدهای غیرقانونی مبنی بر اینکه در هر زمان که نیروهای امنیتی اراده کردند باید برای ادای توضیحات لازم به مکان های مشخص مراجعه کنند، آزاد شدند. همچنین اتهام توهین به مقدسات از طریق بر هم زدن برنامه دفن شهداء به آنها ابلاغ گردیده است و تاکنون با گذاشتن قرار وثیقه، کفالت و تعهد همگی آزاد شده اند.
ولی طنز ماجرا آن هنگام هویدا گردید که در ساعات اولیه صبح روز سه شنبه ۶ اسفندماه ۸۷، یعنی درست کمتر از ۲۴ ساعت پس از ضرب و شتم وحشیانه دانشجویان به هنگام دفن شهید، نیروهای امنیتی به منزل آقایان عباس حکیم زاده، مهدی مشایخی، نریمان مصطفوی و احمد قصابان هجوم آورده و ضمن تخریب بخشی از وسایل شخصی این افراد، آنها را بازداشت نمودند. بازداشت این افراد در حالی صورت گرفت که پیش از این ۴ تن از اعضای انجمن نیز همزمان با مراسم بزرگداشت مهندس بازرگان -اولین نخست وزیر جمهوری اسلامی ایران- بازداشت شده بودند و در ادمه ی روند بازداشت ها، روز دوشنبه ۱۹ اسفند ماه ۸۷، یاسر ترکمن یکی دیگر از اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی بازداشت شد (لازم به یادآوری است که هیچ یک از این دانشجویان در روز دوشنبه در دانشگاه حضور نداشته اند).

روند برخوردها در دانشگاه نیز با احضار بیش از ۵۰ نفر به کمیته ی انضباطی و صدور احکام فله ای برای ایشان همراه بود، به طوری که در این بین بیش از ۱۵ ترم محرومیت از تحصیل تا کنون به دانشجویان ابلاغ شده است.
بازداشت گسترده ی اعضای فعلی و سابق انجمن اسلامی پلی تکنیک که یکی از نادرترین بازداشت ها در طول تاریخ انجمن اسلامی است، می تواند حاکی از آغاز یک پروژه ی سرکوبگرانه باشد. این موضوع زمانی رنگ دیگری به خود می گیرد که بنا بر اطلاعات موثق -وکیل برخی از دانشجویان-، قرار بازداشت ۴ نفر اولیه ای که بازداشت شده بودند می بایست به وثیقه تبدیل می گشت. ولی هنگامی که آنها را به دادگاه برده شدند، پرونده ی جدیدی برای آنها تشکیل شد که ربط به موضوع دفن شهداء در دانشگاه پلی تکنیک دارد و گویا این پرونده با پرونده ی ۴ نفر دوم یکسان می باشد که مربوط به تدفین شهداء در دانشگاه پلی تکنیک است.
همچنین هیچ کدام از بازداشت شدگان تاکنون ملاقاتی با خانوادهایشان نداشته اند و بی خبری در مورد این افراد با توجه به نحوه بازداشتشان، نگرانی های عمیقی را ایجاد می کند. همچنین عدم برقراری تماس تلفنی عده ای از دانشجویان تاکنون، این نگرانی ها را تشدید می کند. از دیگر سو با توجه به نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری به نظر می رسد که دانشجویان وجه المصالحه درگیری های انتخاباتی شده اند و خرد ستیزان سعی بر آن دارند که از این طریق دانشگاه ها را در آستانه انتخابات سرکوب کنند.

در آستانه ی سال نو باز هم با کارشکنی های انجام شده، در حالی که روز دوشنبه قبل از سال نو، وعده ی چهارشنبه ی آخر سال را برای دیدار خانواده ها با دانشجویان داده بودند، حتی به ملاقاتی کوتاه رضایت ندادند، تا نگرانی در مورد وضعیت فیزیکی دانشجویان افزایش یابد و بیم وقوع پروژه ای دیگر قوت گیرد.
در شرایط فعلی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر از هیچ تلاش برای آزادی یاران دربندش دریغ نخواهد نمود و چون قبل بر فعالیت های نقادانه ی خود پا فشاری خواهد کرد. در این بین دست تمامی آزادگان و دانشجویان آزاد اندیش را به گرمی خواهیم فشرد و قدر دان تمامی زحمات آزادی طلبانه ی آنان خواهیم بود. همچنین به خودکامگانی که قصد بر هم زدن نظام نقادانه و اصلاح گرایانه ی دانشگاه را دارند هشدار می دهد که پاسخ چنین برخورد هایی را به زودی زود از دانشگاه خواهند شنید.
لازم به یادآوری است که تاکنون موضع گیری خاصی از جانب احزاب اصلاح طلب و مدعی آزادی در این مورد صورت نپذیرفته و انجمن اسلامی دانشجویان پلی تکنیک نظرات اشخاص نزدیک به احزاب را موضع احزاب متبوع نمی داند. در پایان یادآور می شویم که دانشگاه سالیان درازیست که راه خود را فارغ از احزاب و خطوط سیاسی خارج از دانشگاه یافته است و در آینده نیز این روند را ادامه خواهد داد.دیری نخواهد گذشت که یاران خود را در آغوش خواهیم کشید و شعار زنده باد آزادی چون همیشه بر فضای دانشگاه طنین انداز خواهد شد و چون گذشته در کنار یارانمان شمشیر نقد را برای اعتلای ایران عزیزمان در دست خواهیم گرفت.

روابط عمومی انجمن اسلامی دانشجویاندانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران)
فرودین
۱۳۸۸