۱۳۸۸ مهر ۱, چهارشنبه

عتراف مهم سردار جعفری: ورود سپاه به سیاست در اجرای فرمان مافوق است

)، فرهاد يزداني: همزمان با بيست و نهمين سالگرد حمله ارتش عراق به كشور و آغاز هفته دفاع مقدس، سردار عزيز جعفري فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامي طي گفتگويي مفصل با روزنامه جام جم به صراحت اعلام داشت كه "سپاه خودسرانه وارد امور نمی‌شود." او تاكيد كرد: " سپاه هرگز خودسرانه وارد هيچ عرصه‌اي كه مربوط به ماموريت‌هاي انقلابي‌اش نباشد، نشد و هرگز براي خودش به عنوان يك نهاد يا تشكيلات، موضوعيت قائل نبود و خودش تصميم نمي‌گرفته كه وارد چه اموري، بي‌ربط يا با ربط بشود."

سپاه دكاني باز نكرده
جعفري همچنين در گفتگو با ارگان رسمي سازمان صدا و سيما به فعاليت هاي اقتصادي سپاه پاسداران اشاره كرده و با رد سخنان منتقدين مبني بر اينكه در سالهاي پس از جنگ سپاه به يك مافياي بزرگ اقتصادي در كشور تبديل شده است اظهار داشت:"سپاه براي خودش هيچ دكاني باز نكرده و هيچ اصالتي به خود نمي‌دهد. تجربه مافياهاي نظامي كه در بسياري از كشورهاي دنيا از جمله برخي همسايگانمان پيش چشم هستند، مطلقا با تجربه سپاه همخواني ندارد. ماهيت سپاه با ماهيت نظاميان ديگر كشورها متفاوت است. سپاه پس از جنگ به درخواست دولت وقت وارد عرصه سازندگي شد و امروز البته در عرصه‌هاي ديگري كه انقلاب نياز دارد، فعال است. همچنين هيچ نوع زياده‌خواهي يا انحصارطلبي يا منفعت‌طلبي تشكيلاتي براي سپاه متصور و قابل قبول نيست، چون عرصه‌اي كه بچه‌هاي ما فعالند، عرصه‌اي است كه مزاحم يا رقيب زيادي ندارد، چه رسد به اين كه نياز به انحصارطلبي يا زياده‌طلبي باشد. اين صحنه، صحنه فداكاري و تلاش همراه با گمنامي تا مرز شهادت‌طلبي است."

فرمانده سپاه به رويدادهايي كه از فرداي انتخابات دهم رياست جمهوري در كشور روي داد نيز اشاره كرد و بحث تقلب در انتخابات را توطئه‌‌اي عليه جمهوريت نظام عنوان كرد:"اين توطئه در درجه نخست، جمهوريت نظام را هدف گرفته بود و مي‌خواست نهاد انتخابات را در جمهوري اسلامي براي هميشه مشكوك كند و در هم بكوبد و اعتماد ملي به انتخابات را براي هميشه زير سوال ببرد."

ضربه بزرگي به حيثيت نظام وارد شد
اين فرمانده نظامي راهپيمايي ها و اعتراض هاي صورت گرفته در سه ماه اخير را نوعي "كپي‌برداري ابلهانه"، "كاريكاتوري از انقلاب اسلامي" و پشت گرم به بيگانان دانسته و منشا اين حوادث را "خودي هاي منحرف و خودباخته" معرفي كرده است: "منشأ اصلي آن، مخالفان داخلي انقلاب و مخالفان جمهوريت در جامعه اسلامي ايران بودند! چرا كه سران مخالفان و طراحان پشت پرده فتنه اخير بخوبي آگاهي داشتند در جامعه كاملا ديني ايران اسلامي، تا زماني كه جمهوريت به معني واقعي كلمه برپا باشد، حتما آنها ديگر نخواهند توانست با راي مردم در حاكميت نفوذ كنند و اين مطلب را در انتخابات سال 84 بخوبي درك كرده بودند، فلذا با همه توان جبهه به‌اصطلاح اصلاحات، در 4 سال اخير برنامه‌ريزي مفصل و جامعي را انجام داد تا راي مردم محروم و مستضعف را با وارد كردن شبهه تقلب در انتخابات زير سوال ببرد و با گستاخي و بي‌شرمي تمام اين كار را انجام دادند و ضربه بزرگي به حيثيت و اعتبار نظام جمهوري اسلامي وارد كردند."
به عقیده ناظران اعلام فرمانده سپاه مبنی بر این که درهيچ کاری خودسرانه وارد نشده، اثبات کننده مسوولیت مستقیم رهبری در فعالیت های اطلاعاتی، اقتصادی و سیاسی این نیروی نظامی است. این ناظران یادآوری می کنند تنها مقامی که حق تعیین تکلیف برای سپاه پاسداران را دارد رهبر جمهوری اسلامی است و به این ترتیب، مطابق سخنان فرمانده سپاه فعالیت های سیاسی این نیرو نیز مستقیما به دستور آیت الله خامنه ای انجا م شده اند. در تمام اين سالها اصلاح طلبان بر اين عقيده بود ه اند كه بنيانگذار انقلاب در وصيت نامه خود ورود نظاميان به عرصه سياست را منع كرده و به كرات عليه اقدامات اين نهاد نظامي در تضعيف دولت اصلاح طلب خاتمي و چينش مديران و نمايندگان و.. اعتراض كرده اند.

تایید حکم سنگین و غیر انسانی یک زندانی سیاسی زن
* تبعید دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان

تایید حکم سنگین و غیر انسانی یک زندانی سیاسی زن

بنابه گزارشات رسیده از بند زنان زندان اوین، زندانی سیاسی کبری بنازاده امیر خیزی حکم سنگین و غیر انسانی 5 سال زندان و تبعید به زندان گوهردشت مورد تایید دادگاه تجدید نظر قرار گرفت.
زندانی سیاسی کبری بنازاده امیرخیزی 56 ساله ،حکم سنگین و غیر انسانی 5 سال زندان و تبعید به زندان گوهردشت کرج که توسط محمد مقیسه ای معروف به ناصریان از اعضای کمسیون مرگ قتل عام زندانیان سیاسی سال 67 بدلیل قصد دیدار با فرزندانش در قرارگاه اشرف در فرودگاه بین المللی تهران که با داشتن ویزای معتبر عراق لحظاتی قبل از پرواز توسط مامورین وزارت اطلاعات دستگیر شده بود محکوم گردید.
خانم بنازاده و وکیل ایشان خانم غنوی نسبت به این حکم در دادگاه تجدید نظر اعتراض کردند و وکیل وی طی استدلال های حقوقی به تمامی اتهامات پاسخ دادند و خواستار آزادی موکلش شد.پس از گذشت مدتی ،اخیر به آنها اعلام شد که محکومیت خانم بنازاده امیرخیزی در دادگاه تجدید نظر مورد تایید قرار گرفته است.
اتهاماتی که به زندانی سیاسی کبری بنازاده امیرخیزی نسبت داده شده است به قرار زیر می باشد:قصد دیدار با فرزندانش با سایر مادران در قرارگاه اشرف/ همراه داشتن مبلغ 900 هزارتومان پول/همراه داشتن زعفران،لباس،آجیل و پوشاک /تلاش و فعالیت در رابطه با اهداف سازمان مجاهدین خلق ایران بوده است.

تبعید دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان

خبرگزاری هرانا : سروش شکارچیان، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان در پی حکم کمیته انضباطی به دانشگاه یزد تبعید شد.
به گزارش واحد دانشجویی مجموعه فعالان حقوقبشر در ایران، وی پیش از این نیز یک ترم از تحصیل محروم شده بود و در پی حکم نهایی کمیته انضباطی به دانشگاه یزد منتقل شد.
از جمله اتهامات وی تبلیغ برای گروههای منحله و غیرقانونی (دفتر تحکیم وحدت طیف علامه)، توهین به شعائر اسلامی، اخلال در نظم عمومی دانشگاه بیان شده است.
در همین حال تایماز امیراصلانی، یکی دیگر از اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان نیز به علت تجمع اسفند ماه در این دانشگاه که در اعتراض به حکم صادره برای دبیر انجمن اسلامی دانشجویان این دانشگاه بود به شش ماه تعلیق از تحصیل محکوم شده است و 10 نفر دیگر از دانشجویان این دانشگاه نیز احکام توبیخ و تذکر کتبی دریافت کردند.

آغاز سال تحصیلی؛ سایه سنگین پلیس در خیابان، مدرسه و دانشگاه

مسیح علی نژاد، : تداوم اعتراضات مردم ایران به نتیجه دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، موجب مستقر شدن نیروهای پلیس و حضور محسوس و نا محسوس نهادهای نظامی و امنیتی در خیابان ها به خصوص در اطراف مدارس و دانشگاه های سراسرکشورشده است.

حضور پلیس و نهادهای امنیتی به صورت استقرار در خیابان ها یا اتخاذ تصمیمات جدید در حوزه های مختلف است.
به تازگی سرتیب احمدرضا رادان اعلام کرده: با توجه به بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید، پلیس در سراسر کشور به صورت نا محسوس اقدام به کنترل اطراف مدارس می کند تا با افرادی که قصد فروش مواد مخدر و یا ایجاد مزاحمت دارند، برخورد کند.

پیش از این نیز محمد عباسپور، رییس کمیسون آموزش و تحقیقات مجلس اعلام کرده بود: ممکن است برخی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت فردی و جداگانه بحث تاخیر یا تعطیلی چند هفته ای دانشگاه را در آغاز سال تحصیلی جدید مطرح کرده باشند.

از سوی دیگر چندی قبل، دانشجویان خوابگاه دانشگاه امیرکبیر در خیابان حافظ نیز، از تعطیلی یک هفته ای این خوابگاه خبر دادند و حتی برخی از این دانشجویان ابراز عقیده می کردند که مسولان دانشگاه امیر کبیر به بهانه سمپاشی و تمیز کردن خوابگاه ها دست به تعطیلی محل اسکان دانشجویان زده اند و به نظر می رسد که این اقدام به منظور کار گذاشتن شنود در محل استقرار دانشجویان صورت گرفته باشد.
حضور بی سابقه پلیس تنها در حوزه مدرسه و دانشگاه خلاصه نشده است و از تهران خبر می رسد: ماموران نیروی انتظامی به منظور کنترل مغازه ها و فروشگاههای سطح شهر مبنی بر رعایت قوانین و ضوابط اسلامی، در بازار ها و محل های پر رفت و آمد نیز به صورت نا محسوس و غیر رسمی و گاهی نیز با لباس های رسمی حضور دارند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در همین راستا گزارش داده است: پلیس ایران به مغازه داران هشدار داده است که از مانکن های زنانه پشت ویترین که جحاب ندارند و یا قوس بدن آنها پیدا است، استفاده نکنند. پلیس همچنین هشدار داده است که نمایش پاپیون و کراوات و فروش لباس های زیر زنانه توسط مردان نیز ممنوع است.

بنا بر گزارش رسیده از تهران و برخی شهرهای بزرگ، پس از این دستورالعمل های جدید، بسیاری از ماموران پلیس را می توان در مناطق و مراکز خرید و شلوغ شهر، در تردد دید.
بنابر این علاوه بر استقرار پلیس در اطراف مدارس به منظور جلوگیری از فروش مواد مخدر و حضور پلیس در مناطق پر تردد شهر به منظور کنترل فروشگاهها و حضور نسبتا طولانی مدت پلیس در خوابگاهها به منظور سمپاشی و تمیز کردن محل سکونت و همچنین تردید مقامات تصمیم گیر برای تعطیلی و تاخیر بازگشایی دانشگاهها در سال تحصیلی جدید، به نظر می رسد سایه نهاد های امنیتی و نظامی در جاها و مکان ها و حوزه های مختلف ایران بیشتر از پیش گسترده شده است.

نگرانی از نقش جوانان دانشگاه و مدرسه و بازار در جنبش سبز ایران

گفته می شود دلیل اصلی پلیسی و امنیتی شدن فضای داخلی ایران نگرانی از تحرک ویژه دانشجویان، دانش آموزان و جوانان در نخستین روزهای بازگشایی مدارس و دانشگاه است.
تشکل دانشجویی تحکیم وحدت، پیش از این اعلام کرده بود که در جریان حادثه حمله به کوی دانشگاه در روزهای نخست اعلام پیروزی احمدی نژاد در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ایران، شماری از دانشجویان کشته و زخمی، بیش از صد دانشجو بازداشت شده و جمع چشمگیری نیز از ادامه تحصیل محروم مانده اند لذا این نگرانی وجود دارد که فضای ملتهب دانشگاه پس از بازگشایی بار دیگر اعتراضات منسجم تری را سبب ساز شود.
از سوی دیگر جمعی از کشته شدگان و دستگیر شدگان در بحران انتخاباتی روزهای اخیر از جوانان و دانش آموزان بوده اند.
بر اساس دیدگاه صاحب نظران، کنترل امنیتی و نظامی مدرسه و دانشگاه در سال تحصیلی جدید و استقرار پلیس در حوزه های مختلف شهری می تواند ناشی از نوعی نگرانی عمیق حاکمیت از زنده بودن جنبش مردمی و بروز و شکل گیری اعتراضات خیابانی مشابه با روز قدس در مناسبت های متفاوت همانند سیزده آبان، روز دانشجو و... باشد.

حقوق بشر، اولویت اصلی مخالفان احمدی نژاد در نیویورک bbc

احمدی نژاد یکی از آخرین سخنرانان روز چهارشنبه است

در آستانه سخنرانی محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در شهر نیویورک آمریکا، طرفداران حقوق بشر و مخالفان او در نیویورک، برای چرخش توجه دولت ها از برنامه اتمی ایران به وضع حقوق بشر در این کشور، تلاش گسترده ای را آغاز کرده اند.

وزیران امور خارجه کشورهای عضو گروه 1+5 روز چهارشنبه (23 سپتامبر) تقریبا هم زمان با نطق محمود احمدی نژاد، در مورد مذاکرات اتمی یک نوامبر با ایران، نشستی "مشورتی" برگزار خواهند کرد.

محمود احمدی نژاد که عصر سه شنبه وارد نیویورک شد، چهارشنبه ساعت 6 بعد از ظهر به وقت نیویورک در تالار مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی می کند.

اما گروه های طرفدار حقوق بشر و مخالفان از حضور رئیس جمهوری ایران در نیویورک به عنوان فرصتی برای جلب توجه جهان به وضعیت به گفته آن ها وخیم حقوق بشر در ایران استفاده کرده اند.

عصر سه شنبه در بین افرادی که برای اعتراض به محمود احمدی نژاد در نزدیکی مقر سازمان ملل متحد جمع شده بودند، کسی در مورد برنامه اتمی ایران یا مذاکرات آتی گروه 1+5 با این کشور که قرار است روز یکم اکتبر در ژنو سوئیس برگزار شود، صحبت نمی کرد.

نوید حاذقی یکی از اعضای گروه Voices for Iran گفت که تمام تلاش او این است که بحث کنونی درباره ایران عوض شود و جامعه بین المللی معضل حقوق بشر در ایران را جدی بگیرند.

این پوسترها اطراف سازمان ملل متحد به گردش درآورده شده است

دولت ایران بارها اتهام نقض حقوق بشر را رد کرده است و می گوید که در وقایع بعد از انتخابات 22 خرداد با افراد اغشاشگر برخورد قانونی کرده است.

عصر سه شنبه، برنامه ویژه ای در محوطه روبروی سازمان ملل متحد اجرا شد که شامل نمایش فیلمی از وقایع بعد از انتخابات 22 خرداد امسال بود.

این فیلم توسط ویدئو پروژکتور بروی بدن جوانان سفید پوشی که در چند ردیف به صف ایستاده بودند پخش شد.

دقایقی پیش از نمایش این فیلم، تعدادی از دوچرخه سواران ایرانی پس از چهار روز رکاب زدن از شهر تورنتوی کانادا به روبروی مقر سازمان ملل رسیدند و جمعیت حاضر از آن ها استقبال کرد.

این افراد عضو گروه "دوچرخه سواری برای حقوق بشر در ایران" هستند که خود را غیرسیاسی می داند و خواهان این است که روسای کشورهای شرکت کننده در مجمع عمومی خواهان "بررسی مستقل و موثق در مورد نقض حقوق بشر در ایران شوند".

یکی از این دوچرخه سواران بنام پوریا گفت که هدف این سفر جلب توجه مردم به وضعیت حقوق بشر در ایران است.

به گفته این دوچرخه سواران، در مسیر نیویورک هر جا که با سربالایی دشواری روبرو می شدند شعار می دادند: "مردم ایران، زندان اوین، برو جلو، پابزن".

تعدادی از ایرانیان در حمایت از مردم معترض در ایران مراسمی برگزار کردند

آن ها به همراه جمعیت حاضر در روبروی سازمان ملل متحد هم چند مرتبه این شعار را تکرار کردند.

یکی دیگر از اقدام های گروه های طرفدار حقوق بشر به حرکت درآوردن کامیون های حامل پوسترهای بزرگی در مورد خشونت های اخیر در ایران است.

یکی از این پوسترها صحنه ضرب و شتم یکی از معترضان به نتیجه انتخابات توسط ماموران لباس شخصی را نشان می دهد.

پوستر متحرک دیگر حاوی تصویر محمود احمدی نژاد است که به انگلیستی بروی آن نوشته شده است، "قتل، شکنجه، تجاوز: احمدی نژاد را پاسخگو بدانید".

گروه کمپین بین المللی برای حقوق بشر در ایران این پوسترها را در خیابان های اطراف سازمان ملل متحد به گردش درآورده شده است.

هادی قائمی، هماهنگ کننده این کمپین، گفت پوسترهای مذکور با هدف جلب توجه دیپلمات های حاضر در نشست مجمع عمومی به وضع حقوق بشر در ایران به گردش درآمده است.

سازمان دیده بان حقوق بشر و کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران روز دوشنبه (21 سپتامبر) از مجمع عمومی خواستند که برای بررسی وضع به گفته آن ها بحرانی حقوق بشر در ایران نماینده ویژه ای تعیین کند.