۱۳۹۶ فروردین ۱۸, جمعه

خرافات و دروغ در فقه شیعه را بهتر بشناسیم

هزینه مالی دخالت نظامی در سوریه و حمایت از رژیم اسد

راندن کامیون به داخل فروشگاهی در استکهلم چند کشته برجا گذاشت

سوئد- استکهلمحق نشر عکسINPHO
پلیس سوئد گفته‌ است یک کامیون به داخل فروشگاهی در استکهلم، پایتخت سوئد رانده و در جریان این حادثه دست کم ۴ نفر کشته شدند. شماری هم در این حادثه مجروح شده‌اند.
پلیس سوئد تصویر فرد مظنون به دست داشتن در حمله استکهلم را منتشر کرده و اعلام شده که یک نفر هم در این رابطه بازداشت شده است. تصویر مظنون از دوربین های مداربسته به دست آمده است.
پیشتر از دو نفر نیز در رابطه با این حمله بازپرسی شد، هرچند به اعلام پلیس سوئد این دو مظنون محسوب نمی‌شدند.
سازمان اطلاعاتی سوئد از این حادثه به عنوان اقدامی عمدی نام برده است.
نخست وزیر سوئد هم گفته است که این کشور هدف حمله قرار گرفته و شواهد حاکی است که اقدامی "تروریستی" صورت گرفته است.
استکهلم
Image captionپلیس تصویر فرد مظنون را از طریق دوربین‌های مدار بسته در محل حمله به دست آورد و منتشر کرد
دن الیاسون، رئیس پلیس سوئد در جمع خبرنگاران گفت که ما با راننده کامیون تماسی نداشته‌ایم.
این در حالی بود که یک پلیس دیگر عکس هایی را از مردی به خبرنگاران نشان می داد که پیراهن سفید پوشیده بود و روی آن ژاکت سیاه کلاه دار و کت سبز سربازی به تن داشت. در تصاویر پلیس این مرد ته ریش تیره رنگ نیز داشت.
در پی این حمله مترو استکهلم بسته شد و پلیس از مردم خواست تا مرکز شهر را ترک کنند.
این حادثه در یکی از خیابان‌های اصلی که محل گذر عابران پیاده است، اتفاق افتاده و در حال حاضر پلیس بخشی از مرکز شهررا مسدود کرده است.
شرکت مالک کامیون گفته که این خودرو صبح امروز به سرقت رفته بود.
پلیس سوئدحق نشر عکسAFP
براساس گزارش‌ها پس از این اتفاق دود غلیظی از محل حادثه به هوا برخاست.
فرانک گاردنر، خبرنگار امنیتی بی‌بی‌سی به نقل از منابع امنیتی گفته که صدای تیراندازی از بخش دیگری از شهر استکهلم شنیده شده است.
هنوز مشخص نشده که آیا این دو حادثه به هم مرتبط هستند یا خیر.
تصاویر ویدیویی منطقه‌ای را نشان می‌دهد که از سوی پلیس مسدود شده و آمبولانس‌ها به محل وقوع حادثه رفته‌اند.
صدای هلیکوپتر‌ها که در مرکز استکهلم در حال گشت زنی هستند، به گوش می‌رسد.
شاهدان عینی به رسانه‌های محلی گفته‌اند که آنها کامیونی را دیدند که به سوی پنجره‌های یک فروشگاه رانده و پس از آن افرادی را بر روی زمین دیده‌اند.
یکی از شاهدان عینی که در این فروشگاه کار می‌کند، گفته است: "گیج‌کننده است. نمی دانم چند نفر مجروح شدند. خیلی‌ها در شوک هستند."
سوئد- استکهلمحق نشر عکسEPA
سوئد- استکهلمحق نشر عکسINPHO
سوئد- استکهلمحق نشر عکسEPA

موضوعات مرتبط


رئیسی، دیروز عضو “هیات مرگ”، امروز نامزد انتخابات

 رئیسی، دیروز عضو “هیات مرگ”، امروز نامزد انتخابات
رئیسی، دیروز عضو “هیات مرگ”، امروز نامزد انتخابات

رئیسی، دیروز عضو “هیات مرگ”، امروز نامزد انتخابات

ابراهیم رئیسی به عنوان یکی از ۵ نامزد ائتلاف “جمنا” برای انتخابات ریاست جمهوری تعیین شده است . او از جمله کسانی است که نامش با پرونده اعدام‌های ۶۷ گره خورده است.
انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ به باور بسیاری می‌تواند یک بار دیگر در فضایی قطبی شده، سرنوشت کشور و مردم ایران را به مسیری تازه بیاندازد. انتخاباتی که در آن فردی مانند ابراهیم رئیسی با پرونده‌ای سنگین در نقض حقوق بشر به میدان رقابت پا می‌گذارد و تمامیت نظام ولایت فقیه را به لرزه می اندازد.
ورود رسمی رئیسی به رقابت‌های انتخاباتی روز پنجشنبه (۱۷ فروردین/ ۶ آوریل) و در جریان دومین نشست جمنا اعلام شد. از میان پنج نفری که در این نشست به عنوان کاندیداهای این جبهه معرفی شدند ابراهیم رئیسی بیشترین آرا را به دست آورد و این احتمال را تقویت کرد که او به عنوان نامزد نهایی این گروه معرفی شود.

عضو هیات مرگ و از سکانداران قوه قضاییه

نام ابراهیم رئیسی به عنوان یکی از اعضای “هیات مرگ” در اعدام‌های سال ۶۷ در پرونده‌ای سرشار از کشتار ثبت شده است که هنوز باز است و دادخواهی هزاران خانواده پشت آن نهفته است. او همراه با دیگر اعضای هیات مرگ یعنی حسینعلی نیری، حاکم شرع وقت در زندان اوین، مصطفی پورمحمدی، نماینده وزارت اطلاعات در کمیسیون مرگ و مرتضی اشراقی، دادستان تهران، از جمله کسانی است که مسئول اعدام هزاران زندانی سیاسی در تابستان سال ۱۳۶۷ به شمار می‌روند.
هیات مرگ در سال ۱۳۶۷ نزدیک به ۵ هزار زندانی سیاسی را در کمتر از دو ماه به مرگ محکوم کرد. اغلب آنها جوانانی بودند که پیشتر محاکمه شده و دوران محکومیت زندان خود را می‌گذراندند.
با شروع رهبری خامنه‌ای، ابراهیم رئیسی نیز پله‌های قدرت را یکی پس از دیگری بالا رفت. او در سن ۲۹ سالگی به عنوان دادستان تهران منصوب شد و پنج سال در این مقام ماند. در سال ۱۳۷۳ و به مدت ده سال ریاست سازمان بازرسی کل کشور را به دست گرفت. او سپس معاون اول قوه قضاییه شد و ده سال نیز در این سمت کار کرد و آنگاه به دادستانی کل کشور رسید. به موازات این سمت و در سال ۱۳۹۱ با حکم علی خامنه‌ای به عنوان دادستان ویژه روحانیت منصوب شد.

ابراهیم رئیسی و هرم قدرت

ابراهیم رئیسی تنها در قوه قضاییه ایران نقش ایفا نکرده است. او از سال ۱۳۸۵ عضو مجلس خبرگان است. البته نه عضوی “ساده”. او یکی از ۱۱ عضو کمیسیون تحقیق موضوع اصل صد و یازده قانون اساسی در مجلس خبرگان است که وظیفه تعیین رهبر جدید در صورت مرگ خامنه‌ای را بر عهده دارد.
در سال ۱۳۹۴ پس از مرگ عباس واعظ طبسی، خامنه‌‌ای او را به عنوان تولیت ‌آستان قدس رضوی منصوب کرد. ابراهیم رئیسی از حمایت طیف‌های تندرو و سنتی اصولگرایان برخوردار است. احتمال دارد که او نامزد مطلوب نهادهای نظامی و امنیتی زیر نظر ولایت فقیه نیز باشد.
اما اگر او در انتخابات شکست بخورد، بخت او به عنوان یکی از گزینه‌های مطرح برای جانشینی خامنه‌ای به مخاطره خواهد افتاد.

حمله موشکی آمریکا به سوریه؛ ایران و روسیه محکوم کردند


ناوشکن پورترحق نشر عکسREUTERS
Image captionپرتاب موشک از ناوشکن پورتر در دریای مدیترانه به سوی پایگاه هوایی الشعیرات در سوریه - این حمله واکنش‌های متفاوتی را در پی داشته است
حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی شعیرات در سوریه با واکنش متفاوت کشورهای مختلف مواجه شده است. مقامات آمریکایی با متهم کردن دولت سوریه به حمله شیمیایی روز سه‌شنبه در شهر خان شیخون، استان ادلب، این حمله را واکنشی "متناسب" برای مجازات حکومت بشار اسد توصیف کرده‌اند.
صبح جمعه، ۱۸ فروردین (۷ آوریل)، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، این حمله را باعث پیچیدگی اوضاع سوریه توصیف کرد و گفت: "ما ضمن محکومیت شدید هرگونه اقدام نظامی یک‌جانبه و حملات موشکی به پایگاه هوایی شعیرات در سوریه توسط ناوهای آمریکایی معتقدیم که اینگونه اقدامات به بهانه حمله شیمیایی مشکوک در خان شیخون در ادلب که زمان‌بندی، عاملین و منتفعینِ از آن کاملا در پرده‌ای از ابهام قرار دارد به تقویت تروریست‌های رو به زوال و پیچیدگی اوضاع در سوریه و منطقه خواهد افزود."
آقای قاسمی گفته که ایران قربانی سلاح شیمیایی بوده و افزوده است که جمهوری اسلامی "هرگونه استفاده از سلاح شیمیایی را فارغ از عاملین و قربانیان آن محکوم می‌نماید و همزمان استفاده از این بهانه برای اقدامات یک جانبه را خطرناک، مخرّب و نقض اصول آمره حقوق بین الملل می‌داند."
در همین زمینه، آقای قاسمی گزارش‌های حاکی از دستور به کارکنان سفارت جمهوری اسلامی در سوریه و خانواده‌های آنان برای خروج از دمشق را تکذیب کرده و گفته است که سفارت ایران در سوریه مطابق معمول به فعالیت خود ادامه می‌دهد.
خبرگزاری رادیو و تلویزیون دولتی ایران نوشته است که حمله به پایگاه هوایی شعیرات در حمص به انهدام برج مراقبت و چهارده فروند هواپیمای منجر شده است اما منبع اطلاعات خود را ذکر نکرده است.