۱۳۹۳ اردیبهشت ۱۳, شنبه

شمس الدین امانتی:هفت سین دولت روحانی، به مناسبت "روز معلم"!

شمس الدین امانتی:هفت سین دولت روحانی، به مناسبت "روز معلم"!



رژیم اسلامی، به منظور فریب افکار عموی و برجسته کردن"موقعیت"انبیاء در مقایسه با شغل معلمی، با توسل به زور و حمایت نیروهای امنیتی و پلیس، مراسم های فرمایشی، بنام"هفته معلم"برگزار خواهند کرد، تا به زعم خود روز جهانی معلم را نه تنها از محتوا و مضمون انسانی و انقلابی آن تهی کند، بلکه با تغییر تأریخ این روز، معلمان ایرانی را از همبستگی جهانی با سایر معلمان در دنیا محروم نمایند!
سال ١٩٤٥، یونسکو(سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد) روز پنجم اکتبر را بعنوان روز  جهانی معلم نامگذاری کرد. نماینده ایران در ٤ نوامبر ١٩٤٦ اساسنامه یونسکو را امضاء کرد. دو سال بعد"مجلس شورای ملی"عضویت قطعی ایران در این نهاد بین المللی را به تصویب رساند. اساسنامه این نهاد و عضویت ایران در آن، در سال ١٣٢٨خورشیدی توسط هیئت وزیران رژیم پهلوی نیز تصویب شد.
دراردیبهشت١٣٤٠تعدادی ازمعلمان تهران در اعتراض به پایین بودن سطح حقوق و لایحه"اشل حقوقی جدید فرهنگیان"که به مجلس شورای ملی ارائه شده بود، در میدان بهارستان تجمعی اعتراضی بر پا کردند. در روز١٢اردیبهشت ابوالحسن خانعلی دبیر دبیرستان های تهران توسط پلیس رژیم پهلوی مورد اصابت گلوله قرار گرفت و جانباخت. معلمان بعد از آن جنایت و از آن روز یک اعتصاب یک هفته‌ای را آغاز کردند. در یکی از گردهمایی‌های پایانی، معلمان قطعنامه‌ای صادر و ١٢ اردیبهشت سال١٣٤٠روز معلم در ایران نامگذاری شد.
مراسم روز جهانی معلم در ایران تحت حاکمیت رژیم اسلامی، همانند روز جهانی کارگر، روز جهانی زن، روز مادر و ..... نه تنها زمان برگزاری این مراسم ها تغییر کرده است، بلکه خمینی تعریف تازه ای از نقش کارگر، معلم و ...... در نظام جمهوری اسلامی ارائه داد!
به گفته او؛ "خدای تعالی مبدأ کار است، همه ذرات وجود کارگرند حتی ذرات اتمی که در این عالم طبیعت هست، اینها کارگر هستند"! به دنبال این کلمات و جملات در هم و برهم و سخنان غیر علمی و غیر طبقاتی این آخوند از جایگاه کارگر،در مورد نقش و جایگاه معلم نیزمیگوید؛ "نقش معلم همچون نقش انبیاء است برای مردم." آخوند مطهری، یکی از"انبیاء – معلم"های مورد نظرخمینی است، که در روز ١٢ اردیبهشت ماه سال١٣٥٧، توسط گروه فرقان ترور شد. از آن تأریخ به بعد، روز ترور مطهری به عنوان روز معلم و در سال های اخیر، بنام هفته معلم نامگذاری شد. به این ترتیب مراسم روز معلم از آن تأریخ به بعد به یک مراسم کلیشه ای، بی روح و مذهبی تبدیل شد.
تکرار این سناریو ی آشنا در رابطه با جایگزین کردن"هفته کارگر"، بجای روز جهانی کارگر، به منظور بی اعتبار کردن این روز جهانی، از جمله حیله های شرعی رژیم اسلامی است، که نه اینکه قادر به فریب کارگران و زحمتکشان جامعه ما در این"هفته"و هفته های آینده نخواهد بود، بلکه عزم و اراده راسخ کارگران، در مبارزه طبقاتی بر علیه رژیم سرمایه داری جمهوری اسلامی ایران، در هر روزی از سال و بنام هر آخوندی و امامی که باشد، خللی ایجاد نخواهد کرد.
مروری مختصر در رابطه با موقعیت معلمان در نظامی که سیاست و آموزش بر مبنای دین و مذهب تعریف و تدوین شده است، یا به زعم خود ما معلمان معترض به وضع موجود که تبعید، اخراج، زندانی، شکنجه و در نهایت به اتهام واهی و به عنوان محارب با خدا و رسول او اعدام خواهند شد، خواهیم کرد. محدودیت های آن تعداد از معلمانی ایرانی که به هر دلیلی هنوز اخراج، دستگیر و زندانی نشده اند با آن تعداد از معلمان اخراجی تفاوت چندانی از نظر سیاسی و اجتماعی ندارند! این برداشت شامل حال آن تعداد اندک از مأموران و منسوبین رژیم اسلامی در مراکز آموزشی نخواهد شد.
وضعیت نابسامان و در هم و بر هم اقتصادی رژیم اسلامی، تأثیرات تحریم اقتصادی توسط دولت آمریکا و متحدین غربی او، فساد مالی در همه سطوح دولتی، صرف هزینه کلان در مراکز نظامی و امنیتی ، دزدی های کلان توسط مأمورین مافیای سپاه پاسداران و ...... در نظام حاکم بر ایران به نحوی است، که بیشترین تأثیرات مخرب این نوع از سیستم از نظام سرمایه داری را، فقرا و تهی دستان جامعه ما از جمله، معلمان زحمتکش، در مراکز آموزشی تحمل خواهند کرد.
متأسفانه بازتاب وضعیت اسفبار معیشتی معلمان، پائین بودن حقوق ماهانه آنها و تأثیر منفی این کمبود ها، کیفیت و ارائه آموزش در سطح مطلوب را در مراکز آموزشی، تقلیل داده و قدرت و خلاقیت معلمان در امر آموزش را به درجات بالائی ضعیف کرده است. این روند در نهایت به جایگاه واقعی معلمانی که از طرف مسئولین آموزش و پرورش رژیم به عناوین مختلف تحت فشار هستند، لطمه خواهد زد. پروسه یادگیری دانش آموزان توسط این تعداد از معلمان، تحت چنین شرایطی به کندی و به سختی پیشرفت خواهد کرد.
یادگیری بدون معلمان دلسوز، فداکار، آموزش دیده و حرفه ای سخت است. بی اهمیت جلوه دادن امر آموزش و اجرا نشدن دوره های آموزشی قبل و در دوران خدمت به معلمان، توسط دست اندر کاران آموزش و پرورش رژیم اسلامی، اکثر معلمان را در شرایطی بسیار دشوار و محروم از تصمیم گیری در رابطه با برنامه های آموزشی قرار داده است. این محرومیت، که در نهایت منجر به عدم تصمیم گیری معلمان در مراکز آموزشی خواهد شد، زمینه را برای دخالت مستقیم معلمان پرورشی، مدرسین و مبلغین دینی رژیم اسلامی، در امر تدریس و آموزش متون درسی با محتوای ارتجاعی – مذهبی را بیشترکرده است.
اما ترس رژیم اسلامی از همبستگی جهانی در روز معلم و جایگزین کردن آن با برنامه های فرمال "هفته معلم"چیست؟ مأمورین و مبلغین رژیم اسلامی، با توسل به حیله شرعی، مقدمات نمایش هائی فرمال را با هدف بی محتوا جلوه دادن روز معلم، در روز ١٢ اردیبهشت روز ترور مطهری، برگزار میکنند. به گزارش خبرنگار تسنیم، "فرشیدی"وزیر اسبق آموزش و پرورش رژیم اسلامی، گفت؛ "همایش معلمان تهرانی ٨ اردیبهشت در سالن تفاهم با شرکت حداد عادل، برگزار می‌شود. در این گرد همائی جامعه معلمان به عنوان جمعی از جامعه فرهیخته اسلامی مطالبات خامنه ای را از دولتمردان و نهادهای مسئول همچون وزارت ارشاد و علوم مطالبه می‌کنند تا منویات خامنه ای تحقق یابد."به گزارش خبر گزاری فارس،"منویات"خامنه ای، یا به عبارتی دیگر هفت سین"هفته معلم"، در روزشمار این هفته، شامل؛ "جمعه ١٢ اردیبهشت روز"معلم پیام آور امید، انتظار و رستگاری"-شنبه ١٣ اردیبهشت روز"معلم زمینه ساز عزم ملی و مدیریت جهادی"-یکشنبه ١٤ اردیبهشت روز"شهید مطهری، الگوی تدبیر و اعتدال"-دوشنبه ١٥ اردیبهشت روز"معلم مروج فرهنگ اسلامی و ملی"-سه‌شنبه ١٦ اردیبهشت روز"معلم منتقد، دانش‌آموز پرسشگر"-چهارشنبه ١٧ اردیبهشت روز"معلم و میثاق با ولایت"-پنج‌شنبه ١٨ اردیبهشت روز"معلم نماد ایثار و شهادت"
قرار است روز جمعه ١٢ اردیبهشت، معلم حامل پیام"امید، انتظار و رستگاری"باشد.؟! مطالبات اکثریت قابل ملاحظه ای از معلمان آزادیخواه و سکولار، به قدمت عمر رژیم اسلامی، طی مبارزاتی دشوار، رو در رو، مستمر و متآسفانه، پراکنده جهت احقاق حقوق سیاسی، اجتماعی و اقتصادی پایمال شده خود توسط رژیم سرمایه داری جمهوری اسلامی، کارنامه پرافتخار و قابل دفاعی داشته و دارند.
نه شعار فریبنده دولت"تدبیر و امید"روحانی و نه شعار های بی محتوای روز دوازدهم از"هفته معلم"، تحت عنوان"امید، انتظار و رستگاری"کوچکترین تأثیری در بهبود وضعیت سیاسی، اجتماعی و معیشتی معلمان معترض به وضع موجود نخواهد داشت. رستگاری زمانی حاصل خواهد شد، که معلمان مبارز و انقلابی، در همبستگی و اتحاد با طبقه کارگر و اقشار ناراضی به تمامیت رژیم اسلامی، نظام کنونی حاکم بر جامعه ایران را سرنگون کنند. 
واضح است، آن دسته از معلمانی که زیر بار زور و وعده های دروغین و بی پایه و اساس رژیم اسلامی نرفته و نخواهند رفت، پیام آوران واقعی امید به رستگاری و رهائی از قوانین ارتجاعی– مذهبی حاکم بر نظامی هستند، که سیاست در مراکز آموزشی، بر مبنای دین و مذهب تعریف شده است.
نمایندگان واقعی فرهنگ سکولار و مدرن در مراکز آموزشی، نه اینکه هیچگونه ارتباتی با"مدیریت جهادی"دولت روحانی ندارند، بلکه تداعی شدن روز معلم با نام"مطهری، الگوی تدبیر و اعتدال"، بی مسماء ترین و آزار دهنده ترین واژه ای است که تا کنون به روز معلم، نسبت داده شده است.
یکی از معلمان پیمانی به خبرگزاری فرهنگیان، گفت"ما فرهنگیان دردی از ناعدالتی در سینه داریم از شما استدعا داریم وضعیت ما را پیگیری نمائید. ما ٢٠ هزار معلم پیمانی هستیم، در سال ٨٩ استخدام شدیم. قرارشد از تأریخ ١/٧/١٣٩٢احکام تبدیل وضعیت ما صادر شود اما وقتی فانی متصدی وزارت شدند بخشنامه ی ما را لغو کردند. در آستانه هفته ی معلم تمام رسانه ها را قسم می دهیم این ناعدالتی درحق معلمان پیمانی را پیگیری نمایند و حداقل وزیر جواب این کار خود را بدهد تا مرهمی باشد بر روح رنج دیده این جوانان فرهنگی."
جواب وزیر آموزش و پرورش دولت روحانی، به یکی از صد ها مطالبه واقعی معلمان از جمله اعتراض ٢٠ هزار معلم پیمانی به وضعیت استخدامی خود بعد از توقفی ٤ ساله، در بخشی از خزعبلات این وزیر مداح در دولت روحانی، به نقل از خبرگزاری فارس، آمده است؛ "تردیدی ندارم که جایگاه معلمان در بین مردم همچون جایگاه ستارگان در آسمان با اهل زمین است. معلمان ابرهای باران زایی را می مانند که برکویر دلها می بارند و زندگی را مثل رود جاری می کنند نام معلمان همیشه در جهان پرآوازه خواهد بود."
این"نا عدالتی"در حق این ٢٠ هزار معلم پیمانی، قرار است در چه روزی از روزهای"هفته معلم"دادخواهی شود؟ کدام تجمع اعتراضی و در چه روزی از"هفته معلم"، قرار است مُهر دادخواهی خود را بر حکم استخدام رسمی این ٢٠٠٠٠ معلم پیمانی بکوبد؟ اینکه جایگاه معلم"همچون ستارگان در آسمان با اهل زمین است"حیله ای بیش نیست. ارتباط این"ستاره با اهل زمین"کدام یک از مشکلات معیشتی معلمان را حل خواهد کرد؟ معلم برای پرداخت هزینه کرایه خانه خود و خانواده اش، علاوه بر کار معلمی مجبور به دو شغله شدن و کار در اوقات فراغت است.
این کلاه شرعی که گویا معلم"همچون ستارگان در آسمان با اهل زمین است"ارزانی سران و رهبران جمهوری اسلامی باد. معلمان در نظامی که سیاست و آموزش در آن بر مبنای دین و شریعت اسلام تعریف و اعمال خواهد شد، نه تنها منتظر وعده و دروغ سران رژیم نمی مانند، بلکه در اتحادی و همبستگی با کارگران و اقشار تحت ستم در جامعه، تمام توان خود را جهت برقراری نظام سوسیالیستی و بشر دوستانه بکار خواهند بست.
2014/5/3

کارگزارن شاه! تاج گذاری!حزب رستاخيزوعاقبت آنها §