۱۳۹۶ آذر ۱۲, یکشنبه

پیکر زنده یاد طاهر احمدزاده امروز در مشهد به خاک !مراسم تشییع پیکر طاهر احمدزاده فردا یکشنبه ساعت ۱۰ برگزار می شود

مراسم تشییع پیکر طاهر احمدزاده فردا یکشنبه ساعت ۱۰ برگزار می شود

مراسم تشییع پیکر  طاهر احمدزاده، 

 روز یکشنبه ۱۲ آذر ، ساعت ١٠ برگزار می شوداین مراسم از محل سالن تغسیل بهشت رضا به سوی قطعه ٩ برگزار خواهد شد.
طاهر احمدزادهدر سن ۹۶ سالگی دار فانی را وداع گفته است.

پیکر زنده یاد طاهر احمدزاده امروز در مشهد به خاک 


پیکر زنده یاد طاهر احمدزاده امروز در مشهد به خاک سپرده شد

بنابر اطلاعیه‌ی خانواده‌ی درویشیان که چند روز پیش منتشر شد، قرار بود روز جمعه دهم آذر مراسم بزرگداشت علی‌اشرف درویشیان، نویسنده نامی و محبوب و عضو برجسته کانون نویسندگان ایران، در سالن اجتماعات یک برج مسکونی برگزارشود؛ اما در ساعت پایانی روز پنج شنبه از یک نهاد امنیتی با رییس هیئت مدیره ساختمان تماس گرفتند و گفتند مراسم نباید برگزار شود.


ممانعت از برگزاری مراسم یادبود علی‌اشرف درویشیان

شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۲ دسامبر ۲۰۱۷


بنابر اطلاعیه‌ی خانواده‌ی درویشیان که چند روز پیش منتشر شد، قرار بود روز جمعه دهم آذر مراسم بزرگداشت علی‌اشرف درویشیان، نویسنده نامی و محبوب و عضو برجسته کانون نویسندگان ایران، در سالن اجتماعات یک برج مسکونی برگزارشود؛ اما در ساعت پایانی روز پنج شنبه از یک نهاد امنیتی با رییس هیئت مدیره ساختمان تماس گرفتند و گفتند مراسم نباید برگزار شود. به این ترتیب برنامه‌ی بزرگداشت درویشیان چند ساعت قبل از آغاز ممنوع اعلام شد! این شیوه هیچ منظور و معنایی جز تحمیل آزار و فشار بیشتر به برگزارکنندگان این گونه مراسم ندارد.

پیش‌تر خانواده درویشیان تلاش کرد تا سالنی مخصوص برای برگزاری مراسم اجاره کند؛ اما مانع‌های متعدد مثل گرفتن مجوز از نهادهای امنیتی و انتظامی اجاره ی مکانی مناسب تر با دسترسی آسان تر را غیرممکن کرد. ناگزیر سالن اجتماعات یک برج مسکونی که فاقد هر گونه امکان لازم بود، اجاره شد تا با صرف مخارج نسبتا سنگین و به همت دوستان علی‌اشرف درویشیان در کانون، شرایط لازم برای اجرای مراسم را پیدا کند. با این همه دستگاه سرکوب این حد را هم برنتابید و از برگزاری آن جلوگیری کرد. در پی این ممانعت، صفحه‌ی فیس‌بوک کانون نویسندگان ایران، تا از زحمت بیهوده مردم بکاهد، خبر را فورا منتشر کرد و از راه‌های دیگر نیز تلاش شد که دوستداران درویشیان از وضعیت پیش‌آمده خبردار شوند. علی اشرف درویشیان عضو قدیمی و در چند دوره دبیر کانون بود از این رو اعضای کانون در این روزها کنار خانواده‌ی او قرار داشتند.

با وجود اطلاع‌رسانی سریع و زیاد برای آن که مردم به محل سالن نروند ، روز جمعه در ساعت اعلام شده، شماری از آنها در محل حاضر شدند و پشت در بسته ایستادند. چهار تن از اعضای هیئت دبیران: علیرضا جباری، روح‌اله مهدی‌پور، رضا خندان و علیرضا آدینه به همراه تعدادی از اعضای کانون با چای و شیرینی از آن ها پذیرایی و با اهدا یک شاخه گل به آنها ادای احترام کردند. ماموران امنیتی محسوس و نامحسوس در محل پراکنده بودند.










جهان «راهپیمایی شرم»‌ علیه «فساد» دولت نتانیاهو

«راهپیمایی شرم»‌ علیه «فساد» دولت نتانیاهو

۱۲/آذر/۱۳۹۶
برگزارکنندگان تظاهرات می‌گویند از این پس، هر شنبه شب، «راهپیمایی شرم» را در تل آویو و شهرهای دیگر اسرائیل برگزار خواهند کرد.
دهها هزار اسرائیلی علیه «فساد» دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور، در تل آویو، حیفا و چند شهر دیگر تظاهراتی با نام «راهپیمایی شرم» برگزار کردند. همزمان تازه‌ترین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که با متزلزل شدن جایگاه آقای نتانیاهو در زمینه اتهام‌های فساد، حزب رقیب او «یش آتید» تقویت شده است.
به گزارش رسانه‌های اسرائیل، تظاهرات مخالفان دولت در شامگاه شنبه ۱۱ آذر، در پی اقدامات اخیر حزب لیکود برای تصویب قوانینی در دفاع از نخست وزیر در مجلس اسرائیل در ارتباط با اتهامات فساد برگزار شد. تظاهرکنندگان به طولانی شدن تحقیقات پلیس از بنیامین نتانیاهو و عدم تصمیم گیری در این باره نیز اعتراض کردند.
برگزارکنندگان تظاهرات به رسانه‌های اسرائیل گفتند که از این پس، هر شنبه شب، «راهپیمایی شرم» را در تل آویو و شهرهای دیگر این کشور برگزار خواهند کرد.
عوزی آزاد، مشاور پیشین امنیت ملی در دولت بنیامین نتانیاهو و مقام ارشد پیشین سازمان جاسوسی موساد، که اکنون یکی از منتقدین سرسخت نخست وزیر اسرائیل است، از سخنرانان تظاهرات در تل آویو بود.
او یکشنبه به وب‌سایت «وای.نت» گفت: «برگزاری تظاهرات در بلوار روتچیلد در تل آویو، جایی که بن گوریون ۷۰ سال پیش استقلال اسرائیل را در آن اعلام کرد، اهمیت نمادین داشت».
عوزی آراد اشاره کرد که با سخنرانی در برابر جوانان، سالمندان، چپ‌گرایان و راست‌گرایان می خواست تاکید کند که فساد ریشه دار دولتی، حتی به امنیت ملی اسرائیل سرایت کرده است؛ اشاره او به اتهام فساد در خرید زیردریایی‌ها از آلمان برای ارتش اسرائیل بود.
وی افزود: شماری از اعضای موساد را که برای حمایت از این تظاهرات به خیابان های تل آویو آمده بودند، مشاهده کرده است.
تظاهرکنندگان اقدام حزب لیکود که هفته گذشته قانون تازه ای را در شور نخست به تصویب مجلس رساند، مایه شرم اسرائیل دانستند؛ بر اساس این قانون، پلیس از این پس، از انتشار نظر نهایی‌اش در پرونده اتهامات فساد به مقامات ارشد، مانند نخست وزیر منع می شود.
دولت بنیامین نتانیاهو برای کسب رای اکثریت، همه وزیران و اعضای حامی دولت در کنست را که در سفر خارجی هستند، به بازگشت فوری فرا خوانده بود
قرار است دور دوم و سوم این قانون در روزهای آینده به رای گیری مجلس گذاشته ‌شود.
قانون یاد شده که دادستان و احزاب مخالف از آن انتقاد کرده‌اند، در شرایطی در دور نخست تصویب شد که به گزارش رسانه‌های اسرائیل، سرنوشت یکی از دو پرونده اتهامی فساد و تبانی علیه بنیامین نتانیاهو به مرحله سرنوشت ساز خود نزدیک می‌شود.
فرماندهان پلیس تایید کرده‌اند که پلیس در آینده بسیار نزدیک به دادستان توصیه خواهد کرد که آقای نتانیاهو به‌خاطر گرفتن هدایای کلان در طول ۱۷ سال گذشته محاکمه شود یا خیر.
او گرفتن هدایا از دوستان خارجی، مانند آرنون میلچن، میلیاردر استرالیایی، و جیمز پاکر، میلیاردر اتریشی، را تایید می کند اما مدعی است که این هدایا صرفا بر اساس دوستی خانوادگی به او و زنش داده شده است.
از سوی دیگر، گزارش‌های متعدد رسانه‌های اسرائیل در هفته گذشته، بر اساس گفته‌های دستیاران دو میلیاردری که مورد سئوال پلیس قرار گرفته‌اند، مدعی است که همسر بنیامین نتانیاهو به آنها تلفن می‌کرده و خواستار دریافت هدایا می‌شده است.
بازجویان پلیس به سرپرستی بازجوی ایرانی تبار، کوروش برنور، برای تحقیق در باره اتهام گرفتن هدایا به چند کشور جهان سفر کرده و از میلیاردرهای یاد شده در پرونده هدایا و همچنین از شلدون ادلسون، میلیاردر بزرگ آمریکایی، در پرونده تبانی نتانیاهو در مورد روزنامه های اصلی اسرائیل به نفع او، پرسیده‌اند.
به‌نوشته روزنامه هاآرتص، آری هرو، مقام ارشد پیشین دفتر نخست وزیری اسرائیل، حاضر شده است علیه آقای نتانیاهو در پرونده تبانی بر سر روزنامه ها شهادت دهد و احتمال ارائه کیفرخواست علیه او در پرونده تبانی با مالک روزنامه یدیعوت آخرونوت برای کاهش انتقاد از دولت در برابر افزایش تیراژ این روزنامه بیشتر شده است.
در این میان، پرونده تحقیقات از بیش از ده نفر از نزدیکان سیاسی و بستگان نتانیاهو در پرونده گرفتن رشوه در خرید زیردریایی ها از آلمان برای ارتش اسرائیل کماکان ادامه دارد؛ میکی گانور، مقام ارشد پیشین در این پرونده علیه نزدیکترین افراد به نتانیاهو از جمله وکیل و پسرخاله نخست وزیر، شهادت داده است.
همزمان، پرونده تحقیقات از داوید بیتان حامی مهم نتانیاهو و رییس احزاب پارلمانی در مجلس، از روز یکشنبه ۱۲ آذر وارد مرحله تازه ای شد و با آغاز بازجویی از او در ستاد مبارزه با فساد در پلیس، شمار زیادی از مقامات پیشین شهرداری شهر «ریشون لتسیون» دستگیر شدند.
داوید بیتان، معاون سابق شهرداری ریشون لتسیون، در این رابطه از سوی پلیس بازجویی شده است. او متهم است که در ساخت و سازها، با افراد متهم به تبهکاری مالی تبانی کرده است و آنها بدهی‌های او را پرداخت ‌کرده‌اند. آقای بیتان این اتهامات را رد می‌کند و می‌گوید پای او نیز به‌خاطر غرض ورزی رقبای آقای نتانیاهو، به پلیس کشانده شده است.
حامیان دولت بنیامین نتانیاهو نیز آغاز بازجویی از داوید بیتان را تلاش دیگری از سوی پلیس و مخالفان برای ضربه زدن به دولت دانسته و به آن اعتراض کرده‌اند.
در این میان، به گزارش رسانه‌های اسرائیل، تازه‌ترین نظرسنجی‌ها نشان می دهد با ادامه گزارش‌های فساد درمورد بنیامین نتانیاهو، همسر و چند تن از حامیانش، محبوبیت حزب رقیب «یش آتید» افزایش یافته است.
این نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که این حزب به رهبری یائیر لاپید، در افکار عمومی به سطح حزب لیکود رسیده است.
یائیر لاپید و آوی گبایی، رهبر حزب کارگر، تلاش های خود را برای ضربه زدن به دولت و نزدیک کردن موعد انتخاباتی گسترش داده اند.
اما بنیامین نتانیاهو همچنان تاکید می‌کند که همه اتهامات به او بی‌اساس است و در جایگاه نخست وزیری باقی می‌ماند.
در این ارتباط، میکی زوهار، از حامیان دولت در مجلس، نیز به وای.نت گفت: اگر مخالفان شامگاه شنبه ۳۰ هزار تن را به خیابان آوردند، حامیان دولت در صحنه عمل و در انتخابات، یک میلیون تن را پای صندوق‌هایرای می‌آورند

در پی حمله هوایی بامداد شنبه یازدهم آذر به یک پایگاه نظامی ارتش سوریه، رسانه‌های عربی مدعی کشته شدن دستکم دوازده ایرانی در این حمله شده‌اند


در پی حمله هوایی بامداد شنبه یازدهم آذر به یک پایگاه نظامی ارتش سوریه، رسانه‌های عربی مدعی کشته شدن دستکم دوازده ایرانی در این حمله شده‌اند. همزمان، نخست وزیر اسرائیل نیز در یک ویدیو، بدون اشاره به حمله صورت گرفته، گفت که کشورش «به ایران اجازه نمی‌دهد در سوریه حضور نظامی داشته باشد».
بخش انگلیسی تایمز اسرائیل شامگاه شنبه بر اساس گزارش‌های تلویزیون لبنانی المستقبل و شبکه سعودی العربیه نوشت، حساب‌های کاربری شبکه تلگرام که نزدیک به سپاه پاسداران ایران هستند، نام و مشخصات دوازده ایرانی را که در این حمله کشته شده‌اند، منتشر کرده‌اند.
تلویزیون سوریه شنبه گفت «دشمن» اسرائیلی به انبار مهمات نظامی در حومه پایتخت حمله «گستاخانه» کرده است.
سانا، خبرگزاری رسمی سوریه، نیز ارتش اسرائیل را عامل شلیک موشک به سوی این پایگاه نظامی معرفی کرد. اما ستاد ارتش و دولت سوریه در این باره سکوت کرده و ایران نیز به ادعای کشته شدن دوازده تن از شهروندانش در موشک‌باران پایگاه نظامی حومه دمشق واکنشی نشان نداده است.
وبسایت روزنامه هاآرتص و شبکه بریتانیایی اسکای نیوز به عربی شنبه گزارش داده بودند که در این حمله یک پایگاه نظامی در نزدیکی دهکده الکسوه در ۱۴ کیلومتری جنوب دمشق که در ماه‌های اخیر از سوی ایران در دست تکمیل بوده، هدف قرار گرفته است.
با وجود سکوت رسمی ارتش و دولت اسرائیل نسبت به این حمله، بنیامین نتانیاهو شامگاه شنبه ویدیویی را در شبکه‌های اجتماعی خود منتشر کرد که در آن می‌گوید، اسرائیل هیچ گاه به ایران مجال نخواهد داد که در سوریه پایگاه نظامی تاسیس کند.
براساس گزارش رسانه‌های اسرائیل، نتانیاهو ویدیوی خود را شامگاه جمعه، ساعاتی پس از حمله هوایی منتسب به اسرائیل ضبط کرده بود.
نتانیاهو در این ویدیو همچنین مدعی شد که ایران هدف نابودی اسرائیل را دنبال می‌کند و می‌خواهد بمب اتم داشته باشد.
نخست وزیر اسرائیل پیشتر نیز مدعی شده بود که ایران در حال ساخت پایگاه نظامی برای آوردن «هزاران نظامی و شیعیان طرفدار خود از سراسر جهان» و «گشودن جبهه تازه‌ای علیه اسرائیل از خاک سوریه» است.
اما آویگدور لیبرمن وزیر دفاع اسرائیل هفته گذشته در مصاحبه با وبسایت اسرائیلی وای.نت گفت که ایران تنها چند کارشناس و مستشار در سوریه دارد.
وبسایت وای.نت به لیبرمن گفته بود، این اظهارات شما در تضاد با سخنان نخست وزیر در مورد حضور نظامی ایران در سوریه است. لیبرمن نیز در پاسخ گفت، اسرائیل با چشمان گشوده و حفظ هوشیاری، نمی‌گذارد که ایران سوریه را به پایگاه دیگری برای دست اندازی علیه اسرائیل مبدل کند.
رسانه‌های عربی هفته گذشته گزارش داده بودند که نتانیاهو توسط عوامل سوم به بشار اسد هشدار داده که اگر پای نظامیان ایران به سوریه باز شود، اسرائیل سوریه را بمباران می‌کند.
در این میان، رسانه‌های عربی شنبه مدعی شدند که سوریه از سامانه روسی برای انحراف موشک‌های شلیک شده اسرائیلی در حمله بامداد شنبه استفاده کرد و دستکم یکی از موشک‌ها در هوا شکار شد.
سانا، خبرگزاری سوریه، مدعی شده بود که دو موشک شلیک شده اسرائیلی توسط سامانه پدافند هوایی واقع در فرودگاه المزه در حومه دمشق رهگیری و منهدم شد.
سانا گفته بود که اسرائیل موشک‌های زمین به زمین به پایگاه نظامی حومه دمشق شلیک کرد؛ برخی از رسانه‌های عربی گفتند که موشک‌های به کار رفته اسرائیلی از نوع «جریکو» بود.
اما چند رسانه طرفدار حکومت بشار اسد و همسو با حزب الله در لبنان عنوان کردند، حمله اسرائیل نه با موشک بلکه مانند اکثر حملات پیشین با تعرض جنگنده‌های اسرائیلی به حریم هوایی لبنان و شلیک موشک‌های هوا به زمین از آسمان لبنان انجام شد.
آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد هفته گذشته درگزارش دوره‌ای به شورای امنیت در مورد وضعیت لبنان، در خصوص تعرض‌های پی درپی هواپیماهای اسرائیلی به آسمان لبنان ابراز نگرانی کرد و نوشت که این تعرض‌ها در یک دوره ده ماهه، چند برابر شده است.
در این میان، روزنامه اسرائیلی هاآرتص یکشنبه دوازدهم آذر در تحلیلی نوشت، روسیه سامانه پدافند هوایی در سوریه دارد که از آن تا به حال برای تلافی به حملات منتسب به اسرائیل استفاده نشده است.
هاآرتص در همین حال اضافه کرد که حمله منتسب به اسرائیل علیه پایگاه نظامی ایرانی در سوریه، یک «پیام» هم به ایران و هم به روسیه است.

مرگ خاموش جنگل‌های ایران

سهراب مهر –  ویرانی جنگل‌های ایران رقمی در حدود ۱۲۵ هزار هکتار در سال است. از طرفی ایران جزو ۵۶ کشور دارای پوشش جنگلی کم است. آمارهایی که خبر از مرگ تدریجی طبیعت ایران می‌دهد.
ناصر کرمی –  ۹۰ درصد مساحت جنگل‌های زاگرس در۵۰ سال اخیر نابود شده و به واقع آنچه در زاگرس جنگل‌ نامیده می‌شود عمدتاً نامی است تاریخی بر یک درختزار، بوته‌زار و یا حتی مرتع فقیر.
فشار گروه‌های مافیایی، دست‌اندازی به منابع جنگلی، کمبود نیروهای حفاظتی و ناکارآمدی قوانین موجود باعث شده تا سالانه بخش وسیعی از جنگل‌های ایران قربانی قاچاق چوب شود.
معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران در آستانه «روز جنگل» هشتم مرداد، گفته با روند فعلی، تا ۵۰ سال آینده در اغلب نقاط شمال ایران اثری از جنگل‌های دوره سوم زمین‌شناسی بر جای نخواهد ماند.
اعضای ۴۳ سازمان مردم‌نهاد محیط زیست همزمان با سفر معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران در «روز جنگل» به استان مازندران با ایجاد یک زنجیره انسانی خواهان توقف بهره‌برداری از جنگل‌ها شدند.
سعید جعفری – آتش‌سوزی‌ پی در پی جنگل‌ها در سال‌های گذشته این پرسش را همواره مطرح کرده که چرا علیرغم این همه اتفاق مشابه، باز نهادهای مسئول در مهار آتش‌‌سوزی ناتوانند و نتوانسته‌اند که از تجربه‌های مشابه به خوبی بهره‌مند شوند؟
ساینس دیلی – تحقیقات تازه دانشگاه ارواین در کالیفرنیا نشان می دهد که تفاوت های موجود بین گونه های درختان در اوراسیا (اروپا و آسیا) و آمریکای شمالی، الگوهای آتش سوزی در قاره‌های مختلف را تغییر می دهد و این که هر چه شعله های آتش مهیب‌تر باشند، در حقیقت آب و هوا را سردتر می کنند.
سازمان محیط زیست می‌گوید امکانات کافی برای خاموش کردن آتش ندارد اما مجلس می‌گوید این‌‌ها بهانه است. جنگل‌بان‌های ایران نیز معتقدند سازمان حفاظت محیط زیست به وظیفه‌اش عمل نمی‌کند.
با فرارسیدن هفته محیط زیست در ایران (۱۵تا۲۱ خرداد)، تفاهم‌نامه‌ای میان اداره کل محیط زیست استان اصفهان و شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) به امضا رسید که بر اساس آن، پهپادهای بومی ساخت ایران برای حفاظت از محیط زیست و جنگل‌های ایران به پرواز در می‌آیند.
نخستین گروه از سربازان به‌عنوان نیروهای محیط‌‌بان یگان حفاظت سازمان محیط زیست عازم استان‌های مختلف در ایران شدند.
تلاش ایران در سال ۱۳۹۰ برای ثبت این مناطق کم‌نظیر طبیعی در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان میراث طبیعی با شکست مواجه شده است. با این حال حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران سال ۱۳۹۴ را با دستوراتی برای حفظ محیط زیست آغاز کرده و از لزوم حفاظت از جنگل‌های حرا در جزیره قشم و مقابله با ساخت و ساز در سواحل دریایی ایران سخن گفته است.
گفت‌وگوی علی فتوتی با بیژن فرهنگ دره‌شوری – تلاش ایران در سال ۱۳۹۰ برای ثبت این مناطق کم‌نظیر طبیعی در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان میراث طبیعی با شکست مواجه شده است. با این حال حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران سال ۱۳۹۴ را با دستوراتی برای حفظ محیط زیست آغاز کرده و از لزوم حفاظت از جنگل‌های حرا در جزیره قشم و مقابله با ساخت و ساز در سواحل دریایی ایران سخن گفته است.
جنگل‌های ایران با سرعتی بیشتر از بسیاری از نقاط جهان در حال نابودی است. این هشدار نماینده فائو یا سازمان جهانی خواربار و کشاورزی ملل متحد در ایران است.
در میان مناطق جنگلی ایران، جنگل‌های شمال کشور در بدترین وضعیت به سر می‌برد. با تخریب بیش از یک میلیون هکتار از این جنگل‌های هیرکانی، اکنون تنها ۱/۹ میلیون هکتار از آن‌ها باقی مانده است.
زوال و نابودی جنگل‌های بلوط زاگرس از ۵ سال گذشته تاکنون گسترده‌تر شده است. هشدارها راه به جایی نبرده و هنوز راه حلی برای نگهداری این منابع طبیعی و ارزشمند به کار بسته نشده است. در میان برگزاری جلسات متعدد و سمینارهای فراوان، یک بیماری ناشناخته جان سبز بلوط‌های زاگرس را آرام آرام خشک می‌کند.
بررسی‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نشان می‌دهد با انجام سیاست هدفمند کردن یارانه‌ها میزان استفاده از سوخت‌های هیزمی و به دنبال آن دست‌اندازی به چوب‌ درختان جنگلی به میزان ۶۰ درصد افزایش یافته است. استفاده از سوخت‌های بوته‌ای و در نتیجه بوته‌کنی و تخریب مراتع و دشت‌ها نیز به میزان ۱۰۰ درصد پس از هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت سوخت‌ زیاد‌تر شده است.

رئیس انجمن جنگلبانی ایران می‌گوید در چهار سال گذشته دو میلیون هکتار از جنگل‌های زاگرس خشک شده است.آنچه از جنگل‌های ایران بر جای مانده است

۱۲ آذر ۱۳۹۶

رئیس انجمن جنگلبانی ایران می‌گوید در چهار سال گذشته دو میلیون هکتار از جنگل‌های زاگرس خشک شده است.
کیا دلیری در دومین همایش حمایت از جنگل‌های هیرکانی در شهرستان قائم‌شهر گفته «طرح‌های جنگلداری به نابودی جنگل‌ها منجر شده است».
به گفته او، از سال ۱۳۳۴ تاکنون سالانه حدود سه هزار هکتار از مساحت جنگل‌های شمال ایران کاهش یافته است و در حال حاضر مساحت این جنگل‌ها به یک میلیون و ۶۵۰ هکتار رسیده.
بنابر بر آماری که رئیس انجمن جنگلبانی ایران ارائه کرده ۴۲ درصد جنگل‌های شمال این کشور «رو به قهقرا» است.
او با هشدار نسبت به آفات و بیماری‌های جنگلی گفت «به طور مثال گونه شمشاد. این گونه بومی ایران به نام بوکسوس هیرکانا معروف است و در حال حاضر داروی ایدز و ضد سرطان را از آن می‌گیرند. اما ۴۰ میلیون پایه آن از میان رفته».

نگاهی آماری به وضعیت جنگل‌های ایران

ایران جزو ۵۶ کشوری است که دارای پوشش جنگلی کم در جهان به شمار می‌آید. با این حال بانک جهانی در برآورد خود در سال ۱۳۸۴به رقم ۱۲۵ هزار هکتار ویرانی جنگل‌های ایران در سال اشاره کرد. برخی از مطالعات و گزارشات، حتی میزان ویرانی را تا حدود ۲۰۰ هزار هکتار در سال تخمین زده‌اند.
مقامات سازمان محیط زیست ایران تأیید کرده‌اند که وسعت جنگل‌ها در شمال این کشور در نیم قرن گذشته از حدود ۳.۶ به ۱.۹ میلیون هکتار کاهش یافته است.
بنابر آمار رسمی ایران تا سال ۱۳۴۰، مساحت جنگل‌های هیرکانی شمال ایران در حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار بود اما از آن سال تا کنون این مساحت به یک میلیون و ۸ هزار هکتار فروکاسته شده است.
هم اکنون حدود ۳۹ درصد از جمعیت ایران در مناطق جنگلی زندگی می‌کنند که این سرعت از ویرانی اثرات مستقیمی بر زندگی آنان خواهد داشت. جنگل‌‌ها به عنوان ذخایر غنی ژنتیک و فیلتر طبیعی آب شیرین، سهم عمده‌ای در جلوگیری از فرسایش خاک نیز دارند.
*********************************************************************

ایران جزو ۵۶ کشوری است که دارای پوشش جنگلی کم در جهان به شمار می‌آید. با این حال بانک جهانی در برآورد خود در سال ۱۳۸۴به رقم ۱۲۵ هزار هکتار ویرانی جنگل‌های ایران در سال اشاره کرد. برخی از مطالعات و گزارشات، حتی میزان ویرانی را تا حدود ۲۰۰ هزار هکتار در سال تخمین زده‌اند.
مساحت جنگل‌های ایران بین ۱۱ تا ۱۴ میلیون هکتار برآورد شده است. مسئولان سازمان جنگل‌ها می‌گویند در یک دهه گذشته بیش از ۱۴‌ هزار فقره آتش‌سوزی در جنگل‌های ایران رخ داده که در مجموع به ۱۵۰ هزار هکتار از سطح عرصه‌های طبیعی این کشور خسارت وارد کرده است.
forest 4
هم اکنون حدود ۳۹ درصد از جمعیت ایران در مناطق جنگلی زندگی می‌کنند که این سرعت از ویرانی اثرات مستقیمی بر زندگی آنان خواهد داشت. جنگل‌‌ها به عنوان ذخایر غنی ژنتیک و فیلتر طبیعی آب شیرین، سهم عمده‌ای در جلوگیری از فرسایش خاک نیز دارند.
همچنین این منایع طبیعی زیست‌گاه هزاران گونه از جانورانی محسوب می‌شوند که امروزه بسیاری از آنها در معرض خطر انقراض قرار گرفته‌اند.
این در حالی است به تصدیق مسئولان دولتی و فعالان مستقل محیط زیست، جنگل‌های ایران در وضعیتی «بحرانی» و «فاجعه‌بار» به سر می‌برند. با این حال قاچاق فزاینده چوب، تغییر کاربری، تصرف و تخریب جنگل‌ها، آتش‌سوزی‌های دامنه‌دار و سریالی، کم‌آبی و خشکسالی و آفت‌‌ها و بیماری‌های درختان هنوز نتوانسته‌اند اراده‌ای قوی در سطح مسئولان دولت و در سطح جامعه برای مقابله با بحران پدید آورد.

تعمیر راه‌آهن در روز "مقدس" شنبه منجر به استعفای وزیری در اسرائیل شد

تعمیر راه‌آهن در روز "مقدس" شنبه منجر به استعفای وزیری در اسرائیل شد

وزیر بهداشت اسرائیل به دلیل بی‌حرمتی به روز شنبه که روز مقدس و تعطیل یهودیان است از مقام خود استعفا کرد. دلیل این امر ادامه تعمیر خط راه‌آهن در روز شنبه (روز سبت) عنوان شده است.
Israels Gesundheitsminister Yakov Litzman (Reuters)
مصلحت‌گرایی در مقابل اعتقادات افراطی دینی: وزیر بهداشت اسرائیل به دلیل خدشه ‌وارد شدن به اعتقادات مردم در روز شنبه، روز سبت، که در این کشور روز تعطیل است از مقام خود کناره‌گیری کرد.
اداره راه‌آهن اسرائیل روز شنبه تعمیر ریل آهن دراین کشور را ادامه داد تا مسافران بتوانند در روزهای آتی بدون توقف اضافی و ازدحام جمعیت از خطوط آهن به عنوان وسیله عبور و مرور استفاده کنند.
یاکوف لیتزمن، وزیر بهداشت اسرائیل که عضو حزب افراطی و محافظه‌کار این کشور است انجام هر گونه کاری در روز شنبه، را که در میان یهودیان به عنوان روز مقدس، روز سبت، شناخته می‌شود غیرقابل قبول دانست و این عمل را توهین به مقدسات دینی مردم خواند.
یهودیان افراطی و ارتدکس انجام هر نوع کاری را در روز شنبه ممنوع می‌دانند. این ممنوعیت از غروب جمعه آغاز می‌شود و تا غروب شنبه ادامه می‌یابد. شرکت راه‌آهن اسرائیل ادامه تعمیر خطوط راه آهن در این روز را ضروری اعلام کرده است. 
هنوز مشخص نیست که استعفای این وزیر افراطی از حزب "اتحاد یهودیت توراتی" چه تاثیری را بر کابینه بنیامین نتانیاهو خواهد گذاشت.  خبرگزاری‌ها به نقل از رهبران این گروه افراطی گزارش داده‌اند که این حزب در دولت نتانیاهو باقی خواهند ماند. اگر این حزب کابینه را ترک کند دولت اسرائیل اکثریت خود را از دست خواهد داد.
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل تاسف خود را از استعفای وزیر بهداشت اعلام کرد. سال گذشته نیز تعمیر خطوط راه آهن در شهر تل‌آویو در یک روز شنبه باعث بروز ناآرامی‌هایی شده بود. نتانیاهو در این زمان سریعا دستو توقف تعمیرات را صادر کرده بود.

احتمال مجازات فدراسیون کشتی ایران توسط اتحادیه جهانی کشتی

احتمال مجازات فدراسیون کشتی ایران توسط اتحادیه جهانی کشتی


باخت تعمدی علیرضا کریمی در رقابت‌های قهرمانی امیدهای جهان در لهستان برابر حریف روس می‌تواند به تعلیق کشتی ایران بینجامد. کریمی خود گفته است که "خیلی‌ها" می‌خواهند از او «سوءاستفاده سیاسی و استفاده ابزاری کنند.» 


علیرضا کریمی، کشتی‌گیر ۲۳ ساله ایرانی که برای عدم رویارویی با حریف اسرائیلی "باید" به حریف روس می‌باخت، به یکی از خبرسازترین کشتی‌گیران جهان تبدیل شده است. در روزهای اخیر رسانه‌های گوناگون، اتحادیه جهانی کشتی، کمیته بین‌المللی المپیک، کاربران شبکه‌های اجتماعی، فدراسیون کشتی ایران، سرمربی تیم ملی و شخص کریمی در این باره اظهارنظر کرده‌اند.

آنچه بیش از همه نگرانی مسئولان کشتی جمهوری اسلامی را برانگیخته، اقدام اتحادیه جهانی کشتی است که از کمیته‌های حقوقی و انضباطی خود خواستار رسیدگی به این موضوع شده است.

علیرضا کریمی در مصاف با کشتی‌گیر روس

بازار برده‌فروشی و شکنجه مهاجران؛ جهنمی به نام لیبی

بازار برده‌فروشی و شکنجه مهاجران؛ جهنمی به نام لیبی

برده‌فروشی، تجاوز جنسی، شکنجه و گرسنگی شرح احوال مهاجران در لیبی است. نیروهای امنیتی لیبی با مهاجرانی که قصد فرار به اروپا را دارند، به شدت برخورد می‌کنند. لیبی برای این مهاجران جهنمی است که از آن راه فراری نیست.

آن چه در زیر می آید بخشی از مصاحبه نشریه “تهران مصور” با احمد شاملو می باشد که در تاریخ 28 اردیبهشت 1358 صورت گرفته است:

آن چه در زیر می آید بخشی از مصاحبه نشریه “تهران مصور” با احمد شاملو می باشد که در تاریخ 28 اردیبهشت 1358 صورت گرفته است:
“سئوال - پس از سقوط رژیم سابق ، چهره‌های عجیب و غریبی ظاهر شدند که نام شان برای ملت آشنا نبود. این‌ها بیشتر کسانی هستند که بیرون از ایران فعالیت داشته‌اند ، حوالی کاخ سفید و زیر نظر پلیس آمریکا تظاهراتی با روی پوشیده علیه رژیم شاه داشته‌اند ، و اینک که با جلال و جبروت و پس از آن که ملت ۵۰ هزار کشته داد و همین کشته‌ها راه بازگشت آن‌ها را هموار کرد ، به وطن بازگشته‌اند. آن‌ها را که سال‌ها در این زندان بزرگ زیسته‌اند ، قبول ندارند ، آن‌ها انقلابیون روزهای آخرند، در دو سال و نیمی که دور از وطن می‌زیستید ، با هیچ‌کدام این‌ها برخورد داشته‌اید؟
پاسخ: ناچار! و آن هم چه چهره‌هایی ، و میان این چهره‌ها چه رشته‌های تار عنکبوتی مرموزی! آشنایی با بعضی از این چهره‌ها در شرایطی صورت می‌گرفت که قابل تأمل بود. مثلا قیافه ملیح آقای قطب‌زاده را اولین بار اواخر زمستان ۵۶  زیارت کردم. در برنامه «۶۰ دقیقه» که کم و بیش پربیننده‌ترین برنامه یکی از کانال‌های تلویزیونی سراسری آمریکا است و در اهمیت آن همین بس که ساعت پخش آن هشت شب یکشنبه است.
برنامه حکایت از آن می‌کرد که شاه و ساواک مخوفش آدمکش ویژه‌ای را استخدام کرده به پاریس فرستاده‌اند، با پاسپورت مخصوص و دعای زبان‌بند و آلات و ادوات ناریه ، تا یکی از سرسخت‌ترین دشمنان رژیم را از سطح زمین بر اندازد. آدمکش ویژه نام سینمایی ویژه‌ای داشت که بینندگان محترم را سخت تحت تأثیر قرار می‌داد. اگر اشتباه نکنم ، این نام ویژه خان پیرا یا پیرا خان بود. جالب این که هیات ظاهری او هم کاملا با نقش سینمایی اش تطبیق می‌کرد: قیافه‌ای داشت کم و بیش شبیه فرانکشتین ، و یک پایش هم از زانو تا نمی‌شد ، یا کوتاه‌تر از پای دیگرش بود و فی‌الواقع قاتل خون‌آشام داستان هیچکاکی «مردی که می‌لنگید» را به یاد می‌آورد. گیرم سناریوی فیلم ناگهان از وسط کار منحرف می‌شد و داستان سراسر زد و خورد و قتل و جنایتی که اجزای اش با این دقت فراهم آمده بود ، ناگهان سانتی‌مانتال از آب در می‌آمد: آدمکش ساواک ، پس از تمهید همه مقدمات ، از مشاهدهٔ دشمن سرسخت رژیم گرفتار رقیق‌ترین عواطف بشردوستانه می‌شد ، دست و پایش به لرزه می‌افتاد ، به جوانی و جهالت «هدف متحرک» رحمش می‌آمد و طی مراسم سوزناکی آلات و ادوات قتل را با یک شاخه گل سرخ در یکی از کافه‌های پاریس تسلیم او می‌کرد (البته در برابر دوربین خبرنگار!). نات خارجی برنامه ، این‌هاست:
۱) ‌از مخالفان رژیم که در دسترس ما بودند کسی این «سرسخت‌ترین دشمن رژیم شاه» را نمی‌شناخت. فقط یک نفر اظهار داشت که آقا از چپ‌نماهای ایام صباوت بوده که هشت ، نُه سال پیش ، به دلیل کشف روابط اش با سازمان سیا از کنفدراسیون دانشجویان اخراج شده است.
۲) در آن ایام و تا دو سال بعد از آن ، وسایل ارتباط جمعی آمریکا کلمه‌ای در مخالفت با رژیم شاه پخش نمی‌کردند. حتی چند ماه بعد ، پاسخی که من به مقاله توهین‌آمیز فریدون هویدا (منتشر شده در نیویورک ‌تایمز) نوشتم ، علی‌رغم کوشش من و دوستانم و توصیه‌هایی که چند نویسندۀ سرشناس به سردبیر روزنامه کردند به چاپ نرسید ، و هنگامی که ناگزیر خواستیم آن را به صورت آگهی چاپ کنیم ، برای آن چند هزار دلار (مبلغش به خاطرم نیست) حق‌الدرج مطالبه کردند که سنگ بزرگ بود و علامت نزدن. در چنین شرایطی پخش یک چنان برنامه‌ای در آن ساعت و با آن محتوا از شبکۀ سراسری آمریکا به شدت «بو می‌داد». کسانی بی‌درنگ گفتند که برای آینده انقلابی رئیس‌جمهور می‌تراشند، و کسان دیگری به یاد اوایل کار آخوند بی‌سر و پایی به نام سید ضیاءالدین طباطبایی افتادند و گفتند کار شاه ساخته است!
بله. چهره‌های به راستی عجیب و غریب! فی‌المثل یک روز آقای رالف شانمن در رکاب حضرت بابک زهرایی سرافرازم کرده بود که مرا به لزوم همکاری با آقای دکتر براهنی مجاب کند. البته تا این جای مسئله قابل قبول است، چون که آقای شانمن از همکاران مؤثر گروه "کیفی" بود ، و آقای براهنی رئیس افتخاری آن (توضیحا عرض کنم "کیفی" از حروف اول "کمیته برای دفاع از آزادی هنر و اندیشه در ایران" ترکیب شده بود). چیزی که به قول جاهل‌ها "توی کت آدم نمی‌رفت" وساطت آقای زهرایی بود که چندی پیش از آن ، با کمک دوست بسیار عزیز من نعمت جزایری کشف کرده بود که آقای دکتر براهنی مرا به انجمن بین‌المللی قلم "رئیس سابق ادارۀ سانسور" معرفی کرده و از این طریق باعث به هم خوردن سخنرانی من در یکی از مهم‌ترین جلسات روشنفکری نیویورک شده است! ـ خوب ، و حالا رالف شانمن را آورده بود که مرا به همکاری با دکتر براهنی و کمیتۀ کیفی متقاعد کند!
یک سال بعد اتفاق جالب‌تری افتاد: پروفسور کلینتون (از دانشگاه پرینستون) به من اطلاع داد که چند تن "آمریکایی خوب" می‌خواهند برای بررسی جریاناتی که در ایران آغاز شده به ایران بروند. فلان روز برای مطالعه در این امر جلسه‌ای تشکیل می‌شود و از من مصرا خواسته‌اند شما را در جریان بگذارم و به حضور در آن جلسه دعوت کنم.
 - جلسه در کجا تشکیل می‌شود آقای کلینتون؟
 - در منزل رالف شانمن.
ـ پس لابد مربوط به فعالیت‌های "کیفی" است.
ـ اوه، نه، کیفی را فراموش کنید. از ایرانی‌ها فقط شما هستید. جلسه مربوط است به چند "آمریکایی دوستدار ایران".
رفتیم. آدم‌های مشکوکی بودند که خوشبختانه در همان لحظات اول مچ شان باز شد ، زیرا پروفسور "ریچارد فالک" (که سرشناس‌ترین فرد جمع بود و او را به عنوان رهبر جنبش جوانان مخالف با جنگ ویتنام معرفی می‌کردند و این خودش مهم‌ترین سندی بود که او را به همدستی با بوروکراسی رسوای آمریکا متهم می‌کرد) احمقانه خودش را لو داد. معلوم شد از دوستان نزدیک سید حسین نصر است و دو ماه قبل در اسپانیا با او دیداری داشته و از طرف او و دولت علیه به ایران دعوت شده (لابد برای تهیهٔ گزارش از جو انقلابی ایران!).
من بی‌معنی بودن ترکیب هیاتی را که قرار بود به ایران سفر کنند خاطر نشان کردم و گفتم در ایران هیچ کس حاضر نخواهد شد با این افراد سخن بگوید و خود آن‌ها هم طی هفتۀ بعد به این بهانه که "رهبر جنبش جوانان مخالف جنگ" می‌ترسد به ایران برود و منصرف شده است، قضیه را مختومه اعلام کردند (و در واقع به این دستاویز مرا از تعقیب قضیه مانع شدند).
اما نکتهٔ مهم‌تر حضور جوانی ایرانی بود در این جمع ، که در راه بازگشت با من به خانه آمد. او یکی از فعالین کنفدراسیون در شاخه مائوئیست‌ها بود که از سرسخت‌ترین مخالفان گروه کیفی بودند و آن‌ها را به محافل عمومی خود نیز راه نمی‌دادند و هر جا سر و کلۀ براهنی آفتابی می‌شد ، کاسه کوزه‌اش را به هم می‌ریختند. او به من توضیح داد که از طرف سازمان خود مأمور کار کردن با این "آمریکایی‌های دوستدار ایران" است. (قیافۀ رالف شانمن و بابک زهرایی از جلو نظرم دور نمی‌شد!)
چندی بعد مرا برای ایراد سخنرانی برای "آمریکایی‌های ایران‌دوست" به واشینگتن دعوت کردند. این که من چه داشتم به این دوستداران مشکوک ایران بگویم مسئله دیگری است و نوار آن سخنرانی هم موجود است، اما نکتۀ جالبی که می‌خواهم بگویم آشنا شدن من بود با یکی از آن به قول شما "چهره‌های عجیب و غریب!"
یکی ، دو ساعت پیش از شروع برنامه ، ما را به خانۀ یکی از آن "آمریکایی‌های خوب" بردند که با "دیگران" آشنا بشویم.  صاحبخانه یکی از "ایران‌شناسان فارسی‌دان آمریکایی" بود. جوان کنفدراسیونی در آن جا بود و یک ایرانی دیگر که ظاهرا از روز قبل مهمان آن ایران‌شناس بود و رفتاری عشوه‌آلود داشت و در اتاق‌ها با جوراب می‌گشت و پیدا بود که "خانه خودی" است و هنگامی که ما را به هم معرفی کردند ، دهانم از حیرت باز ماند. اسم شریف حضرتش دکتر یزدی بود ، کسی که چند بار دیگر حرفش را شنیده بودم و همیشه شیخی قشری و اهل پاکی نجسی ازش در ذهنم ساخته شده بود. این که زن من مجاور ایشان نشسته بود و پس از چند لحظه با نفرت جای خود را عوض کرد آن قدر مرا متعجب نکرد که دریافت این واقعیت که تدارک‌کنندۀ این کنفرانس با شرکت آقای دکتر یزدی (مذهبی؟) و دوستان آمریکایی (سیا؟) و همرزمان رالف شانمن (کیفی؟) ، درست همان شاخۀ کنفدراسیون (مائوئیست؟) است!
می‌بینید که چهره‌ها واقعا عجیب و غریبند و عجیب غریب‌تر از آن‌ها رشته‌های تار عنکبوتی در ظاهر غیرقابل تشخیص است که آن‌ها را به یکدیگر می‌پیوندد.