۱۳۹۰ مهر ۲۷, چهارشنبه

"سر مردم را با 3 هزار میلیارد تومان گرم نكنید، سراغ 600میلیارد دلار و 48هزار میلیارد تومان رابگیرید!"



آینده : با گذشت حدود دو ماه از كشف اختلاس سه هزار میلیاردی، یكی از سوالاتی كه از سوی مسئولان بسیار مطرح می شود، این است كه چرا تا این اندازه به موضوع سه هزار میلیارد تومان در رسانه ها و افكار عمومی پرداخته می شود و آیا این موضوع تا این اندازه برای آینده كشور و نظام اهمیت دارد؟
به گزارش خبرنگار «آینده» نگرانی برخی مسئولان و كارشناسان درباره بیش از حد پرداختن به پرونده موسوم به اختلاس سه هزار میلیارد تومانی كه برخی آن را پرونده 4700 میلیارد تومانی می دانند، به چند دلیل است:
دلیل نخست حجم بالای درآمد نفتی دولت نهم و دهم در 6 سال گذشته است كه بنابر آمار رسمی با احتساب محصولات جانبی نفت نظیر میعانات گازی و پتروشیمی بالغ بر 600 میلیارد دلار می باشد.
رقم مذكور كه حدود 200 برابر اختلاس سه هزار میلیارد تومانی می باشد، معادل كل درآمد نفتی ایران از زمان ملی شدن نفت در سال 1329 می باشد. مضاف بر اینكه هزینه وقایعی نظیر تامین ثروت خاندان شاهنشاهی، جنگ و بازسازی از آن 600 میلیارد دلار پرداخته شده و در دولت احمدی نژاد خوشبختانه هیچ حادثه بزرگ و زیان اور جدی برای كشور به وقوع نپیوسته است. اما هم اكنون از یك سو ذخائر ارزی كشور حدودا صفر اعلام شده و بانك مركزی هم حداكثر ادعا دارد 20 میلیارد دلار از  600 میلیارد دلار باقی مانده است، و وضعیت معیشتی و سازندگی كشور نیز نسبت به دوره های قبل جهش فوق العاده ای نداشته است.
بنابراین نظر این گروه از كارشناسان این است كه به جای اصرار بر یك پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی، باید سراغ بقیه 600 میلیارد دلار را گرفت كه البته بخش قابل توجهی از آن یعنی حدود نصف آن، در قالب بودجه های سالیانه صرف هزینه های كشور شده است.
در مقابل، گروه دیگری از كارشناسان بانكی با بیان اینكه حدود 48 هزار میلیارد تومان بدهیهای معوقه به سیستم بانكی وچود دارد، بیان می كنند این سه هزار میلیارد تومان بدهی گروه آریا به بانك ملی تنها یك قسمت از 16 قسمت بدهی های معوقه بانكی است و باید به 15 قسمت دیگر هم پرداخت. به طور نمونه وضعیت بدهی های افرادی نظیر علی انصاری، مالك بانك تات و سرمایه، هدایتی سرمایه دار فوتبال دوست، زنوزی مالك بانك گردشگری و سهامدار عمده بانك سامان، كه ابعاد فعالیتهای اقتصادیشان از گروه آریا بزرگتر است، روشن شود و اسمی دیگر كه زمان افشای آن نرسیده است را نیز می توان به فهرست فوق اضافه كرد.
این گروه از كارشناسان بانكی اظهار می كنند زمانی كه یك شهروند برای دریافت یك وام دومیلیون تومانی ازدواج موظف به ارائه انواع ضمانتهاست، اینكه فردی به صورت طبیعی صدها و هزاران میلیارد تومان بدهی معوقه بانكی داشته باشد و هیچ مشكلی برای او به وجود نیاید و وثیقه و ضمانت محكمی نیز در اختیار بانك نباشد، تنها از طریق اعمال نفوذ سیاسی مقامات ارشد  امكان پذیر می باشد و بنابراین بخش عمده این 48 هزار میلیارد تومان بدهی معوقه بانكی را باید در معادلات سیاسی جستجو كرد.

صدور احکام سنگین برای مسئولین دانشگاه مجازی بهائیان



هفت شهروند بهایی در مجموع به سی سال زندان محکوم شدند



هفت تن از مسولین دانشگاه مجازی بهائیان ایران به اتهام عضویت در جامعه‌ی بهایی به مجموع سی سال حبس محکوم شدند.
برای هفت تن از مسئولین دانشگاه مجازی بهائیان موسوم به بی آی اچ ای، از سوی دادگاه در مجموعه ۳۰ سال حبس حبس تعزیری صاد شده است..
به گزارش «خانه حقوق بشر ایران» روز گذشته احکام سنگین فوق به اعضای بازداشت شده‌ی دانشگاه مجازی بهائیان واز سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه ابلاغ شده است.
این در حالیست که اتهام این افراد “عضویت در جامعه‌ی بهایی” عنوان شده است. اتهامی که هیچ تناسبی با علت بازداشت این افراد ندارد. بر مبنای این احکام سنگین، پنج تن از مسئولین دانشگاه بهائیان به نام‌های رامین زیبایی، محمود بادوام، ریاض سبحانی، فرهاد صدقی، نوشین خادم، هر یک به ۴ سال حبس تعزیری و دو تن دیگر به نام‌های وحید محمودی و کامران مرتضایی هر یک به پنج سال حبس تعزیری محکوم شدند.
لازم به ذکر است که افراد فوق نزدیک به پنج ماه است که در بازداشت به سر می‌برند. در تاریخ یک خرداد ماه سال جاری تعداد زیادی از بهاییان مرتبط با این دانشگاه بازداشت و خانه‌های‌شان مورد تفتیش و بازرسی قرار گرفت که از جمع آنان این هفت نفر در زندان  مانده و به حبس‌های طولانی مدت محکوم شده‌اند.
ریاض سبحانی از تاریخ ۲۵ خرداد ماه در بازداشت به سر می‌برد.
هفته گذشته و در تاریخ ۱۸ مهر ماه رامین زیبایی، وحید محمودی، کامران مرتضایی، محمود بادوام، فرهاد صدقی و ریاض سبحانی از بند ۲۰۹ زندان اوین به زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شده بودند.
نوشین خادم  نیز روز شنبه از بند ۲۰۹ زندان اوین به بند عمومی این زندان منتقل شد و اکنون در این بند به سر می‌برد.
پایان پیام
eerreezrezrez