۱۳۹۷ آذر ۲۱, چهارشنبه

بحث و گفتگو با دکتر ناصر زرافشان


۱۸ آذر ۱۳۹۷
بحث و گفتگو با دکتر ناصر زرافشان                                                                                                                                        
در تالار تلگرامی حمایت از زندانیان سیاسی و عقیدتی
این گفتگو در تاریخ 16 آذرماه 1397 برابر با 7 دسامبر 2018 انجام شده است


- آقای دکتر با درود. جایگاه جوانان و دانشجویان آزادیخواه و "ملی و غیرچپ" را در آینده سیاسی ایران چگونه می‌بینید؟ آیا اساسا به لحاظ نظری چنین گرایشی محلی از اعراب دارد؟
- تصور ما بر اساس شواهد حاضر این است که نگرش چپ در سال‌های اخیر در دانشگاه تقویت شده و چپ دوباره یک گرایش قوی در دانشگاه است. نظر شما در این مورد چیست؟
- تشکل‌های دانشجویی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند؟ بحث من بیشتر روی ساختار تشکیلات آن است. آیا تشکل‌های موجود می‌تواند پاسخگوی مطالبات صنفی و سیاسی دانشجویان باشد؟ اگر جواب منفی است، پیشنهاد شما چیست؟ آیا باید تشکل‌های موجود را تقویت کرد یا به سمت تشکل‌های دیگر و مستقل دانشجویی باید برویم؟
- دکتر زرافشان عزیز، وجود جنبش دانشجویی به نظر من قابل انکار نیست - آیا منظورتان این بود که ما تشکل دانشجویی برای احقاق حقوق و رسیدن به اهداف جنبش دانشجویی نداریم؟
- آقاى دكتر زرافشان با درود. آيا  جنبش دانشجويى ايران امروز مي‌تواند در پيوند بين مبارزات كارگران و معلمان نقش بازى كند و چگونه؟ آيا جنبش دانشجويى امروز مي‌تواند به كمك جنبش اعتراضى عمومى بيايد و همبستگى را به شهرهاى مختلف ايران گسترش دهد؟
- باتوجه به اینکه طبقات مختلف نماینده در دانشجویان دارند. برای اینکه جنبش دانشجویی بتواند خط مشی مستقل خود را به پیش ببرد، چگونه می‌توان بین طیف‌های مختلف دانشجویی با آن تنوع طبقاتی یک برنامه‌ی مشخص تدوین کرد؟ چگونه این تضاد طبقاتی را در یک برنامه‌ی مشترک می‌توان گنجاند؟
- در بین سه شعار اصلی آزادی، دمکراسی و عدالت اجتماعی، کدام یک در شرایط کنونی می‌تواند محور اصلی حرکت دانشجویان قلمداد شود؟
- آیا منظورتان این است که مضمون اصلی جنبش دانشجویی در آینده مطلقا سوسیالیستی خواهد بود؟
- با درود ..
جناب دکتر زرافشان، به باور من جنبش دانشجویی در دهه‌های گذشته و در جهان، بیشتر ماهیت ضداستعماری داشته است حال آنکه نیاز فعلی ما جنبش دانشجویی ضداستبدادی است. به نظر شما چگونه می‌شود جنبش را در این جهت هدایت کرد؟
- چرا ضروی‌ست که جنبش دانشجویی در پیوند با جنبش‌های دیگر باشد؟ لطفا در این مورد توضیح بیشتری بدهید - شعار "فرزند کارگرانیم - کنارشان می‌مانیم" - نشان دهنده این است که حداقل گروهی از دانشجویان این ضرورت را حس کرده‌اند. اینطور نیست؟
- درود و عرض ادب و احترام
در شرایط خفقان و وجود انواع فیلترها دانشجویانی که وابسته به دستگاه قدرت نیستند چگونه می‌توانند خواسته‌های خودشان و جامعه را طلب کنند و تشکل‌های دانشجویی تشکیل دهند به شکلی که برای خود و اطرافیانشان مشکلی پیش نیاید؟
- ضروری‌ترین نیاز جنبش دانشجویی در حال حاضر  از نظر شما کدام است؟
- در شرایط فعلی و خفقان آیا باید جنبش‌ها زیرزمینی شود؟
- فکر می‌کنید با تشدید سرکوب‌های مختلف در دانشگاه، دانشجویان از چه راه‌هایی می‌توانند بر این سرکوب‌ها فایق آیند؟
- لطفا تحلیل خود را از جوانه‌های یک اتحاد ملی در مبارزه مدنی که در حمایت از کارگران هفت تپه مابین فعالان کارگری، دانشجویی و معلمان به وجود آمد بیان کنید؟
- در اعتراضات دانشجویی سال‌های اخیر به سیاست‌های مداخله‌گرانه امپریالیسم پرداخته نمی‌شود. آیا این نقطه ضعف جنبش دانشجویی نیست؟
- در جامعه‌ای که نیروهای سیاسی‌اش آنقدر پراکنده و در تعارض با هم هستند، می‌توان به داشتن یک تشکل دانشجویی متحد و منسجم امید داشت؟
- چشم‌انداز شما از سرعت تحولات باتوجه به همه شاخصه‌های موجود در مبارزه مدنی ایران چگونه است؟
- آقای دکتر زر افشان خسته نباشید.
آیا شما فردای آزادی ایران، برقراری سوسیالیزم در ایران را ممکن می‌دانید؟ کدام نیرو رهبری این جریان را هدایت میکند؟ می‌دانیم که احزاب چپ هنوز به اتحاد عمل نرسیده‌اند. در مورد رهبری مبارزات مردم آیا بدون رهبری حزب چپ سوسیالیست امکان پیروزی سوسیالیزم در ایران هست؟ باتوجه به اینکه جناح راست فعالیت بیشتری دارد در جامعه و پیشینه سوسیالیزم در جهان متاسفانه پرونده درخشانی ندارد و کشورهای سوسیالیستی یا مشکل اقتصادی دارند یا کلا فروپاشیده‌اند.
- درود بر دکتر زرافشان عزیز، برآورد شما در خصوص گفتمان غالب در دانشگاه‌ها چیست؟ کدام گفتمان غالب است؟ با احترام
- باتوجه به نظام سلطه و سرکوب‌های گسترده و نبودن احزاب و نتیجه نگرفتن جنبش‌های دانشجویی خودجوش  در ۴۰ سال گذشته و فضای رعب و وحشت حاکم بر جامعه دانشجویی که باعث انزوای دانشجوها از سیاست شده، راهکار پیشنهادی شما چیست؟
- ماهیت اصلی جنبش دانشجویی بر چه اصولی استوار است؟
- جناب دکتر، همانطور که مستحضرید شعار دانشجویان بیشتر دولت را نشانه رفته. به نظرتان بهتر نیست اصل نظام را هدف قرار بدهد؟
- پوسترهای روز دانشجوی امسال نشان می‌داد که رژیم قصد دارد روز دانشجو را از محتوای سیاسی آن خالی کند. راه مقابله با این مساله در شرایطی که امکان  فعالیت سیاسی برای دانشجویان وجود ندارد چیست؟
- به نظر من شعار "فرزند کارگرانیم - کنارشان می‌مانیم" زیباترین شعار امسال در آستانه روز دانشجو بود. نظر شما در این مورد چیست؟
- متاسفانه در بین نیروهایی که خواهان تحول هستند هم تشتت و پراکندگی وجود دارد و نمی‌توانند باهم کار کنند. آیا دانشجویان می‌توانند از این خطر، یعنی خطر پراکندگی و تشتت در امان بمانند؟ متاسفانه همین مشکل الان در جنبش  کارگری  هم حس می‌شود.
- سرکوب و خفقان باعث بی‌انگیزگی دانشجویان برای حضور در تشکیلات دانشجویی شده است. چه راهکاری دارید برای ایجاد انگیزه در بین جامعه دانشجویی و اتحاد با تشکلات سیاسی دیگر؟
- بالاخره بر اکثریت جامعه معلوم شده است که ساختار نظام اجازه حرکت‌های جامعه مدنی را نمی‌تابد، چه اصول‌گرا چه اصلاح‌طلب. راهکار نجات از این گیرودار چیست؟

موج بازداشت و صدور احکام زندان برای وکلای دادگستری در ایران و انتقاد مدافعان حقوق بشر نسبت به آن، داستانی تکراری در تاریخ جمهوری اسلامی است؛ از چند ماه پس از انقلاب سال ۵۷ که شماری از اعضای کانون وکلا بازداشت شدند و پروانه وکالت‌شان باطل شد، تا امروز که ۴۰ سال از آن زمان گذشته است، این روند کم و بیش ادامه دارد. بازداشت و صدور حکم زندان برای وکلای دادگستری؛ وکلایی که وجه مشترک همگی‌ آنان دغدغه‌های حقوق بشری‌شان است و تعهدشان به سوگند وکالت. وکلایی که به دلیل فعالیت حرفه‌ای خود یعنی پذیرش وکالت زندانیان سیاسی و عقیدتی و دفاع از حقوق بشر، احضار، بازداشت، محکوم

موج بازداشت و صدور احکام زندان برای وکلای دادگستری در ایران و انتقاد مدافعان حقوق بشر نسبت به آن، داستانی تکراری در تاریخ جمهوری اسلامی است؛ از چند ماه پس از انقلاب سال ۵۷ که شماری از اعضای کانون وکلا بازداشت شدند و پروانه وکالت‌شان باطل شد، تا امروز که ۴۰ سال از آن زمان گذشته است، این روند کم و بیش ادامه دارد.
بازداشت و صدور حکم زندان برای وکلای دادگستری؛ وکلایی که وجه مشترک همگی‌ آنان دغدغه‌های حقوق بشری‌شان است و تعهدشان به سوگند وکالت.
وکلایی که به دلیل فعالیت حرفه‌ای خود یعنی پذیرش وکالت زندانیان سیاسی و عقیدتی و دفاع از حقوق بشر، احضار، بازداشت، محکوم و زندانی می‌شوند اما همچنان بر مواضع خود استوارند.
افرادی همچون نسرین ستوده، از سرشناس‌ترین وکلای دادگستری در ایران که از ۲۳ خردادماه در بازداشت به سر می‌برد و به مواردی متعدد متهم شده است؛ از «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» گرفته تا «حمایت از زنان معترض به حجاب اجباری» و «عضویت درکمپین لگام» که کارزاری است برای لغو گام به گام مجازات اعدام.
اتهام‌هایی که نسرین ستوده آنها را رد کرده و به همین دلیل از پذیرش وثیقه ۶۵۰ میلیون تومانی نیز خودداری کرده است.
محمد مقیمی، وکیل مدافع نسرین ستوده، می‌گوید موکلش به دلیل محرومیت از انتخاب وکیل، در دادسرا حاضر نشده و پرونده او نیز هنوز به دادگاه ارجاع نشده است.
نسرین ستوده پیشتر در شهریورماه سال ۸۹ نیز بازداشت و به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام» به شش سال زندان و ۱۰ سال محرومیت از وکالت محکوم شده بود. این وکیل دادگستری در نهایت پس از تحمل سه سال زندان در سال ۹۲ آزاد شد و حکم محرومیت او از وکالت نیز در پی اعتراض‌های او کاهش یافت.
امیرسالار داوودی، دیگر وکیل دادگستری است که ۲۹ آبان ماه توسط مأموران امنیتی در دفتر کارش بازداشت شد و هنوز موفق نشده است وکیل مدافع خود را ملاقات کند.
این وکیل دادگستری که در سال‌های اخیر وکالت شماری از زندانیان سیاسی و عقیدتی از جمله بهاییان را بر عهده داشته، پیشتر نیز بارها احضار و بازجویی شده بود.
امیرسالار داوودی؛ ۲۲ روز بازداشت بدون دسترسی به وکیل
No media source currently available
0:003:560:00
 لینک مستقیم 
آن طور که وحید مشگانی وکیل مدافع او می‌گوید انتقادهای موکلش امیرسالار داوودی از عملکرد قوه قضائیه و وضعیت موجود در کشور، می‌تواند از دلایل بازداشت اخیر او باشد.
مسئولان قضایی هنوز به وحید مشگانی اجازه مطالعه پرونده موکلش را نداده‌اند اما او می‌گوید با توجه به اطلاعاتی که دارد، موکلش احتمالا به «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به رهبری» متهم شده است.
محمد نجفی، دیگر وکیل دادگستری در اراک که او نیز با اتهام‌هایی متعدد در چند پرونده قضایی مواجه است، به تازگی در سومین پرونده‌ خود در شعبه یک دادگاه انقلاب اراک به ۱۰ سال زندان محکوم شد.
بر این اساس، مجموع محکومیت این وکیل دادگستری ۱۴ سال است که دو سال آن قطعی شده است.
«تبادل اخبار و اطلاعات از طریق مصاحبه با رسانه‌های بیگانه به دول متخاصم» از اتهام‌های اصلی او در این پرونده است؛ در حالی که به گفته پیام درفشان، وکیل مدافع او این عنوان اتهامی در قانون مجازات اسلامی «وجود ندارد» و دلیل طرح آن «حساسیت‌ها» بر سر اطلاع‌رسانی محمد نجفی درباره وحید حیدری است.
۱۴ سال زندان مجموع حکم محمد نجفی، وکیل دادگستری
No media source currently available
0:003:520:00
 لینک مستقیم 
محمد نجفی٬ دی‌ماه ۹۶ در پی اطلاع‌رسانی درباره وحید حیدری بازداشت شد. وحید حیدری ​یکی از معترضان دی‌ماه ۹۶ بود که در بازداشتگاهی در اراک جان باخت و مقام‌های قضایی ایران، او را فروشنده موادمخدر معرفی و اعلام کردند که او در زندان خودکشی کرده است،
درحالی که محمد نجفی پس از دیدار با خانواده این جوان معترض و انجام تحقیقاتی در این باره، اعلام کرد که وحید حیدری فروشنده موادمخدر نبوده و در زندان خودکشی نکرده است.
از دیگر مواردی که به عنوان مصادیق اتهام محمد نجفی در پرونده او مطرح شده است، پذیرش وکالت تعدادی از معترضان اخیر به وضعیت اقتصادی است که به گفته پیام درفشان، قاضی دادگاه این موضوع را مصداق «عناد با نظام» دانسته است.
محمد نجفی، در شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری اراک نیز به اتهام «نشر اکاذیب در فضای مجازی به قصد تشویش اذهان عمومی» به یک سال زندان محکوم شده است.
این وکیل دادگستری که در پرونده‌ای دیگر به اتهام «اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات» و «نشر اکاذیب» به سه سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است، از ششم آبان ماه برای گذراندن این حکم در زندان به سر می‌برد.
پیام درفشان وکیل مدافع او می‌گوید حکم شلاق موکلش به دلیل بیماری دیابت او اجرا نشده است.
قاسم شعله‌سعدی و آرش کیخسروی، دو وکیل دیگرند که به تازگی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی٬ هر کدام به شش سال زندان محکوم شده‌اند. پنج سال به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» و یک سال به اتهام «تبلیغ علیه نظام».
در حالی که محمدحسین آقاسی، وکیل مدافع قاسم شعله‌سعدی، می‌گوید اقدام اعتراضی این دو وکیل دادگستری، مصداق «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» به شمار نمی‌رود.
او این اتهام را «نادرست» و «مغایر با ماده ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی» می‌داند.
درخواست تجدیدنظر برای تغییر احکام زندان قاسم شعله سعدی و آرش کیخسروی
No media source currently available
0:003:090:00
 لینک مستقیم 
قاسم شعله‌سعدی و آرش کیخسروی٬ روز ۲۷ مردادماه در پی شرکت در تجمعی اعتراضی مقابل مجلس شورای اسلامی بازداشت شدند؛ تجمعی در اعتراض به نظارت استصوابی و امضای کنوانسیون حقوقی دریای خزر.
رویه رسیدگی به پرونده‌های امنیتی و سیاسی در دادگاه‌های انقلاب و نحوه روند دادرسی زندانیان سیاسی و عقیدتی طی ماه‌ها و سال‌های اخیر مورد انتقاد بعضی از این وکلا قرار گرفته ‌است.
از دیگر مواردی که برخی از وکلا به آن انتقاد دارند، تصمیم اخیر قوه قضائیه است مبنی بر تعیین فهرستی از «وکلای مورد اعتماد» این نهاد برای پذیرش وکالت در پرونده‌های امنیتی؛ و این در شرایطی است که هنوز تعریف مشخصی برای جرایم امنیتی وجود ندارد و تشخیص آن بر عهده قاضی است.
بازداشت و صدور حکم زندان برای وکلای دادگستری در تاریخ جمهوری اسلامی ایران مسبوق به سابقه است، اما این روند پس از انتخابات بحث‌برانگیز سال ۸۸ شدت بیشتری یافت.
عبدالفتاح سلطانی، محمد سیف‌زاده، محمد اولیایی‌فرد، محمدعلی دادخواه، جاوید هوتن‌کیان، محمد مصطفایی،‌ فرخ فروزان، مسعود جوادیه، حسین احمدی‌نیاز و هدی عمید چند تن دیگر از وکلای دادگستری‌اند که طی سال‌های اخیر احضار، بازداشت و زندانی شده‌اند.
برخی از این وکلا با پایان محکومیت خود آزاد شدند، برخی دیگر فعلاً با قرار وثیقه آزادند و چند تن از آنان نیز پس از احضارهای متعدد و مواجهه با اتهام‌هایی امنیتی، ناچار به ترک ایران شدند تا شاید معنای وکالت و عدالت را در نقطه‌ای دیگر از جهان تجربه کنند.