۱۳۹۵ بهمن ۲, شنبه


 صبح پنجشنبه گذشته، آتش بر جان ساختمان پلاسکو افتاد و شعله‌های آتش،  سازه‌های فلزی نماد مدرن‌سازی  تهران در دهه 40 را آب کرد و پس از دو ساعت آتش سوزی در طبقات فوقانی، ساختمان بر سر آتش نشان‌ها و تعدادی از کسبه پلاسکو فروریخت.
هنوز پس از 72 ساعت از وقوع این سانحه تلفات دقیق اعلام نشده است و تنها پیکر دو تن از آتش نشان ها از زیر آوار بیرون آمده است. در این مدت بسیاری از مسئولان از پایین ترین سطوح مدیرتی تا عالی ترین سطح از جمله رییس جمهوری، معاونان و وزیران مرتبط برای پیگیری عملیات نجات در سانحه حضور یافتند اما نکته مهم غیبت مالک ساختمان در طول سه روز گذشته در محل سانحه بود.
«بنیاد مستضعفان» به عنوان مالک ساختمان پلاسکو که پس از انقلاب این ساختمان جزو اموال مصادره‌ای این نهاد محسوب شد و به مالکیت بنیاد درآمد، نه تنها هیچ توضیحی درباره علت وقوع این سانحه ارائه نداد بلکه حتی از حضور در محل ساختمان و ابراز همدردی با خانواده‌های مصدومان سانحه و جامعه آتش نشان‌ها هم دریغ کرد.
در خلا اطلاع رسانی و شفاف سازی مدیران بنیاد مستضعفان از عالی ترین سطح مدیریتی یعنی رییس این نهاد تا مدیران روابط عمومی، مجموعه شایعاتی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی دست به دست چرخید مبنی بر اینکه این فرو ریزش خودخواسته بوده است و بنیاد سودای احداث ساختمان 100 طبقه در این مکان را داشته است.
فارغ از صحت یا سقم این شایعات، کم ترین وظیفه بنیاد مستضعفان که همواره داعیه حمایت از قشر کم درآمد و کارگر و دهک‌های ضعیف جامعه را دارد، اطلاع رسانی به خانواده‌های کارگرانی بود که در ساختمان پلاسکو مشغول به کار بودند و به دلیل عدم رعایت مسائل فنی توسط مالک ( بنیاد مستضعفان ) امروز و در آستانه شب عید، شغل خود را از دست داده اند.
در شرایطی که انگشت اتهام و عامل اصلی بروز این سانحه از سوی نهادها و ارگان‌های مختلف به روی بنیاد مستضعفان کشیده شده و شهرداری مدعی است که تا کنون بیش از 16 بار اخطار به مالک این ساختمان داده است اما مالک زیر بار انجام رعایت مسائل فنی نرفته است، باز هم بنیاد مستضعفان سکوت اختیار کرده است که این سکوت می تواند به معنای تایید ادعاهای شهرداری باشد.
در این رابطه یک مقام مسئول در بنیاد مستضعفان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با تایید مالکیت بنیاد مستضعفان بر  ساختمان پلاسکو گفت: الان شرایط مناسبی برای پاسخگویی نیست و باید تا چند روز آینده صبر کنیم.
وی همچنین درباره مالکیت بنیاد در این ساختمان گفت: بنیاد مالک ساختمان پلاسکو است.  
این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش که چرا در شرایطی که انتقادات بسیاری در خصوص نحوه اداره ساختمان پلاسکو مطرح شده، بنیاد مستضعفان سکوت پیشه کرده؟ ، گفت: بسیاری از مطالب مطرح شده صحت ندارد و ما پاسخ شایعات را تا چند روز آینده خواهیم داد.