۹ تن از زندانیان سیاسی زندان مرکزی ارومیه که در اعتراض به بدرفتاری زندانبانان در اعتصاب غذا به‌سر می‌برند، به دلیل وخامت وضعیت جسمانی به بهداری این زندان منتقل شدند.
۲۹ تن از زندانیان سیاسی و امنیتی محبوس در بند ۱۲ زندان مرکزی ارومیه، از روز پنج‌شنبه ۲۹ آبان ماه در اعتراض به عدم تفکیک جرایم و برخی دیگر از مشکلات صنفی خود دست به اعتصاب غذای نامحدود زده‌اند. این زندانیان خواهان آن‌ هستند که از بند مستقل‌ برخوردار باشند.
وضعیت جسمانی هشت تن از این زندانیان پس از ۲۲ روز اعتصاب غذا بحرانی است، با این حال آنان به اعتصاب خود ادامه داده‌اند.
به گزارش وب‌سایت خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا)، علیرضا رسولی، علی‌ احمدسلیمان، علی افشاری، شیرکو حسن‌پور، یوسف کاکه ممی، خضر رسولی‌راد، محمد عبدالهی، عبدالرضا رسولی و سیروان نژاوی، روز گذشته ۲۱ آذر/ ۱۲ دسامبر به دلیل وخامت وضعیت جسمانی ناشی از اعتصاب غذا به بهداری زندان اعزام شدند.
بهداری زندان به دلیل افت فشار خون و کاهش وزن زندانیان قصد تزریق سرم به این افراد را داشت که با ممانعت زندانیان یادشده روبه‌رو شد. بدین ترتیب این زندانیان با وجود ضعف جسمانی به بند محل استقرار خود بازگشته‌اند.
یکی از این زندانیان، علیرضا رسولی که دو سال از دوران حبس‌اش را سپری کرده است، وضع جسمانی بسیار وخیمی دارد. او مبتلا به سرطان است. پیش از این مسئولان زندان از مداوای این زندانی در یک بیمارستان تخصصی سر باز زده بودند و حتی داروهایی را که یک پزشک متخصص در خارج از زندان برای او تجویز کرده، به او تحویل نداده بودند.

بی‌اعتنایی مسئولان زندان

علاوه بر ۹ زندانی یادشده، ۱۹ دیگر زندانیان سیاسی که در بند ١٢ زندان مرکزی ارومیه هم اکنون در اعتصاب غذا به سر می‌برند اینها هستند: ولی افشاری، حبیب افشاری، کیهان درویشی، سامان نسیم، امیر ملادوست، جعفر میرزایی، ابراهیم رضاپور، محمد عبدالبخت، عبدالله اصغری، عبدالرحمان سلیمان، سیدسامی حسینی، عبدالله حمودی، احمد تموئی، عثمان مصطفی‌پور، بهروز آلخانی، مصطفی الرحمان، سیدجمال محمدی، شورش افشاری و مصطفی داوودی.
زندانیان سیاسی
منصور آروند زندانی محکوم به اعدام نیز جزو این زندانیان بود که در نهمین روز اعتصاب به طور ناگهانی به زندان مهاباد تبعید شد.
ابتدا علیرضا رسولی، ۱۹ آبان‌ماه در اعتراض به وضع بد درمانش دست به اعتصاب غذا زد و سپس به‌تدریج چند زندانی سیاسی دیگر هم به او پیوستند. این زندانیان به بدرفتاری زندانبانان معترضند و خواهان یک بند ویژه برای زندانیان سیاسی هستند.
۱۰ تن از اعتصاب‌کنندگان حکم اعدام دارند. با این‌حال آن‌ها به اعتصاب غذای خود ادامه داده‌اند.
مسئولان زندان در پاسخ به یکی از خواسته‌های صنفی زندانیان در مورد اجرای اصل تفکیک جرایم مدعی شده‌اند که به دلیل جمعیت حدودا ۳۰نفره زندانیان سیاسی و امنیتی امکان تعلق یک بند به آنان وجود ندارد.
این در حالی است که زندانیان عقیدتی مدعی هستند که حداقل ۴۵ زندانی سیاسی و امنیتی دیگر در بندهای مختلف این زندان پراکنده هستند و جمعیت این گروه از زندانیان به مراتب بسیار بیش از میزان یادشده از سوی مسئولان زندان ارومیه است.
مسئولان امنیتی زندان ارومیه، پیش از این روز سه‌شنبه ۱۱ آذرماه ۱۳۹۳با اعتصاب‌کنندگان دیدار کرده بودند. آن‌ها اعتصاب‌کنندگان را تهدید کرده بودند که چنانچه به اعتصاب غذایشان ادامه دهند، حکم اعدام زندانیان محکوم به اعدام را اجرا خواهند کرد.  آنان همچنین گفته بودند که در صورت تداوم این اعتصاب غذا، علاوه بر انتقال شماری از زندانیان به بند جرایم مواد مخدر،  ۱۰۰ زندانی عادی دیگر را نیز به بند ۱۲ انتقال خواهند داد.