۱۳۸۸ بهمن ۲۸, چهارشنبه

زندگی ام را دوباره آغاز می کنم زاده شده ام ترا بشناسم نام ترا بر زبان بیاورم : آزادی


، گریه کن به یاد آنان که در راه آزادی و برابری جان باختند راهشان ادامه دار و یادشان گرامی که بیشمارند


فیلم : فراتر از هاله نور : متبرک کردن چفيه با دهان احمدي نژاد!

فیلم : فراتر از هاله نور : متبرک کردن چفيه با دهان احمدي نژاد!


http://www.youtube.com/watch?v=kPyFbIPajBc

فیلم : به پایین کشیده شدن تابلوی خیابان "جمهوری اسلامی" توسط مردم

فیلم : به پایین کشیده شدن تابلوی خیابان "جمهوری اسلامی" توسط مردم



http://www.youtube.com/watch?v=2ceHOX_jko0

انتقاد تازه صلیب سرخ از سیاست اسرائیل در کرانه باختری

جوان فلسطینی محصولات کشاورزی خود را در کنار جاده می فروشد

کمیته بین المللی صلیب سرخ می گوید محدودیت های اسرائیل همچنان باعث رنج و عذاب فلسطینیان ساکن کرانه باختری رود اردن شود.

صلیب سرخ جهانی روز چهارشنبه (17 فوریه)، با انتشار بیانیه ای از سیاست اسرائیل در این منطقه به شدت انتقاد کرده و گفته است زندگی عادی تقریبا برای بسیاری از ساکنان کرانه باختری غیر ممکن است.

این نهاد بین المللی از اسرائیل خواسته است توازن بهتری را میان نیازهای امنیتی خود و رعایت حقوق فلسطینیان پیدا کند.

بیانیه امروز صلیب سرخ جهانی بسیاری از دشواری هایی که فلسطینیان کرانه باختری به خاطر تدابیر امنیتی اسرائیل با آنها مواجهند، جز به جز مطرح کرده است.

به گفته صلیب سرخ رفتن به مدرسه، محل کار یا بیمارستان اغلب اوقات برای فلسطینیان کرانه باختری غیر ممکن است و محدودیت هایی که در ارتباط با شهرک های یهودی نشین به اجرا درآمده باعث شده است بسیاری از کشاورزان فلسطینی نتوانند به زمین های خود دسترسی داشته باشند.

شهرک نشین یهودی سرگرم ساختمان سازی در کرانه باختری

این وضعیت به این معنی است که پنجاه درصد از فلسطینیان منطقه کرانه باختری در فقر زندگی می کنند.

در ادامه بیانیه جدید صلیب سرخ آمده است که آزار و اذیت یا اعمال خشونت توسط شهرک نشینان یهودی علیه فلسطینیان نیز ماجرایی همیشگی است.

ایموجن فوکس، گزارشگر بی بی سی در گزارشی از ژنو، مقر کمیته بین المللی صلیب سرخ، آورده است که ادعای چشمگیرتر این نهاد در گزارش جدیدش این بوده است که شهرک های یهودی نشین و بخشی از حصار امنیتی اسرائیل که وارد اراضی اشغالی می شود، ناقض قوانین بین المللی است.

در حالی که صلیب سرخ در این بیانیه نگرانی های امنیتی اسرائیل در این منطقه را مشروع دانسته، گفته است توازن بین حفظ امنیت از یک سو و زندگی محترمانه برای فلسطینیان از سوی دیگر رعایت نشده است؛ صلیب سرخ می گوید اسرائیل به عنوان قدرتی اشغالگر موظف است شان و منزلت فلسطینیان کرانه باختری را حفظ کند.

امیررضا عارفی به اتهام محاربه به اعدام محکوم شد


دادگاه های گروهی در تهران

تعداد زیادی از بازداشت شدگان پس از انتخابات همراه چهره های مشهور اطلاح طلبان و روزنامه نگاران در دادگاه های علنی گروهی محاکمه شدند

امیررضا عارفی از متهمان عضویت در انجمن پادشاهی ایران، که دوماه قبل از انتخابات بازداشت شده بود، به اعدام محکوم شد..

محمد مصطفایی، وکیل مدافع امیررضا عارفی، در وبلاگ شخصی خود خبر از آن داده است که موکلش به عنوان محارب شناخته و به اعدام محکوم شده است.
به گفته آقای مصطفایی، این حکم روز سه شنبه ۲۷ بهمن (۱۶فوریه) درشعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به وی ابلاغ شده است.
آقای مصطفایی در این باره در وبلاگش نوشته است که این جوان ۲۱ ساله به اتهام "عضویت و همکاری و تلاش و فعالیت موثر در راستای پیشبرد اهداف" انجمن پادشاهی ایران در تاریخ ۲۶ فروردین سال جاری دستگیر شد.
یک هفته پیشتر دادسرای عمومی و انقلاب تهران اعلام کرده بود که برای یکی از عوامل ناآرامی های عاشورا به اتهام "محاربه و اجتماع و تبانی علیه امنیت و تبلیغ علیه نظام" حکم اعدام صادر شده است.
دادسرای انقلاب نام این شخص را اعلام نکرده بود و معلوم نیست آیا این فرد همان امیررضا عارفی است یا فرد دیگر.
آقای مصطفایی در وبلاگ خود با اشاره به اینکه بیست روز برای اعتراض به حکم صادره مهلت دارد، ابراز امیدواری کرده است که دادگاه تجدیدنظر حکم صادره را نقض کند.
امیر رضا عارفی، یکی از صدها متهمی است که در دادگاه های گروهی تابستان گذشته در تهران محاکمه شدند.
خبرگزاری فارس براساس کیفر خواست صادر شده از سوی دادستان عمومی و انقلاب تهران در جلسه دوم این دادگاه های علنی اعلام کرد که آقای عارفی به تلاش برای انفجار در چند نقطه تهران و طراحی بمب های قوی برای منفجر کردن شعبه های اخذ رای متهم شده است.
در کیفرخواست مطرح شده امیررضا عارفی متهم شده بود که از طریق فرود فولادوند با سرویس اطلاعاتی آمریکا ارتباط داشته است و چند بمب قوی را در بیابان های اطراف تهران آزمایش کرده و فیلمی از این آزمایش ها را به آمریکا فرستاده است.
دادسرای عمومی و انقلاب تهران روز ۸ بهمن (۲۸ ژانویه) اعلام کرد که برای یازده تن از متهمان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری و معترضان روز عاشورا، حکم اعدام صادر شده و احکام اعدام دو نفر از آنها اجرا شد.
حکم اعدام آرش رحمانی پور، ۲۰ ساله و محمد علی زمانی، ۳۷ ساله در حالی اجرا شد که آنها در یک دادگاه دسته جمعی همراه با بسیاری از دستگیر شده های مربوط به رویدادهای پس از انتخابات محاکمه شدند.
قوه قضاییه ایران ابتدا اعدام آنها را در ارتباط با ناآرامی های عاشورا اعلام کرد.
اما وکلای یکی از این دو و گروه های حقوق بشر گفتند که این دو نفر پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران بازداشت شده و تحت فشار به کارهای ناکرده اعتراف کرده بودند.
در پی این اعتراض ها دادسرای تهران جزئیات اتهامات آرش رحمانی پور و محمدرضا علی زمانی را اعلام کرد که در آن نشانی از اتهام شرکت در اعتراضات انتخاباتی دیده نمی شد.
عضویت در "انجمن پادشاهی ایران" از جمله اتهامات آنها بود

آزمون ۲۲ بهمن و پی آمدها


سه شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۶ فوريه ۲۰۱۰

تقی روزبه

بررسی هرتجربه نووهرگام تازه جنبش به مثابه برشی ازوضعیت عمومی،مسیرپیموده شده ومطالعه نقاط ضعف و قوت آن برای برداشتن آگاهانه گام های بعدی، بی شک امری ضروری و مثبت است وباید ازآن استقبال کرد.چرا که بدون آن سخن گفتن ازیک جنبش خود آگاه بی معنا خواهد بود.
درپی برگزاری بزرگداشت روز22 بهمن اکنون بحث وانتقاد حول آن درمیان گرایشات گوناگون وسعت تازه ای یافته است. البته باتوجه به انتظاراتی که پیشاپیش پیرامون ابعاد اعتراض و عرض اندام جنبش درچنین روزی برانگیخته شده بود ونگرفتن پاسخی درخورآن، این انتقادها دامنه دارترهم شده است.صرفنظرازمثبت بودن نفس طرح این انتقادها ،اما درهمان حال باید توجه داشت که اززوایا وازمنظرگفتمان های مختلف وباهدف های گوناگون صورت می گیرد والزاما درجهت تعمیق وگشودن راه پیشروی آن نیست .برعکس برخی ازآنها با هدف تأمین هژمونی اصلاح طلبان مشروطه خواه بر جنبش و نگرانی نسبت به خارج شدن آن ازچهارچوب پلاتفرم مورد نظرشان ودرمقابله بافرایند تعمیق جنبش صورت می گیرد. غرض صید ماهی مطلوب ازآب گل آلود است و چنانکه خواهیم دید آشکارا باسودای کنترل جنبش و اعمال رهبری و متمرکزکردن آن همراه است. برخی دیگرخرده انتقادهائی ناظربر آشفتگی های درونی صفوف "سبز"و جریانات متعلق به گفتمان اصلاح طلبی است( مثلا انتقادهای مربو ط به تاکتیک اسب تروای نبوی دراین چهارچوب قابل بررسی است). برخی دیگرمعطوف به عوامل ریشه ای تری هستند. واقعیت آن است که برخی نارسائی های مشهود ریشه های عمیق تری داشته و بربسترچالش های بنیادی تری صورت می گیرد که مستلزم ریشه یابی آسیب پذیری ها درسطح عمیق تری است.یک بررسی همه جانبه ازوضعیت مشخص-22بهمن- به مثابه برشی ازوضعیت یک دوره،نه فقط باید به آسیب شناسی های موضعی و مشخص بپردازد، بلکه هم چنین لازم است که با درنگ بروضعیت مشخص وخاص اما بامشاهده عام درخاص، ازآن فراتربرود. به همین دلیل تلاش برای صورت بندی درست وحتی الامکان دقیق ترانتقادها برای تمایزخرده انتقاد ها ازکلان انتقادها وازمنظرهرکدام ازگفتمان های موجود دراین آشفته بازار لازم بنظرمی رسد.وگرنه بیم آن می رود که دوغ ودوشاب باهم قاطی شده وبرتردید وگیج سری بیافزاید وموجب آشفتگی بیشتر درگام های بعدی بشود.بی شک دست یابی به خوداین مهم می تواند محصول نقدی برآمده ازخردجمعی بخصوص ازسوی آنانی که دستی برآتش دارند و بطورمستقیم درصحنه پراتیک حضورداشته اند صورت گیرد.وبنابراین این نوشته نمی تواند بیش از ادای سهمی ناچیزدراین امرضروری باشد.
درمطلبی حول 22بهمن، یک بسترو سه رؤیا به چالش بین این رؤیاها پرداختم ومهمترین ویژگی جنبش را روند عبورازحاکمیت،ازگفتمان اصلاح طلبی و حتی ازخود که ناظربرتعمیق وفراشد جنبش است مورد تأکید قراردادم . ویژگی ی که بدون درنظرگرفتن آن قادربه تبیین بروزوماهیت چالش های کنونی که درظاهرازانتقادبه نارسائی هائی حضور در 22 بهمن برمی خزدولی درواقع ریشه در چالش های پایه ای تر دارد نخواهیم شد. مثلا وقتی طرفداران اصلاح طلبان درداخل به پدیده عبورازموسوی حمله می کنند وآن را بخاطر نادیده گرفتن راهبرد وی مبنی بر"شرکت باهویت" درتظاهرات مورد سرزنش قرارمی دهند، دارند همین فراروی را که من آن را اخگرسوزان جنبش نامیده ام مورد حمله قرارمی دهند. همانطورکه جناح حاکم نیزسرکوب همین اخگر را آماج اصلی خود قرارداده است. درآن نوشته درباب رؤیای سوم آمده بود که درمیان آکتورهای سه گانه بازی این آکتورسوم است که تعیین کننده است وهمه چشم به نقش آفرینی آن دوخته اند. والبته این مسأله هم مورد اشاره قرارگرفته بود که 22 بهمن گرچه درتحلیل نهائی تنها یک نقطه ازمنحنی صعودی مبارزه مردم است ومعادل بودونبود آن نیست،اما بسته به آن که تاچه حد بتواند حضورگسترده ومستقلانه خود را به نمایش بگذارد می تواند به نقطه عطفی تازه درسیراین مبارزه تبدیل شود. بنابراین تبدیل شدن آن به یک نقطه عطف مشروط به یک "اگر" مهم یعنی حضورمستقل وگسترده همراه بود. اکنون اما باید نگاهی به بیلان آنچه که رخ داد وادعاهای هرکدام ازآن ها بپردازیم:
درمورد جناح حاکم ازقبل تاحدود زیادی رئوس تاکتیک اصلی آن روشن بود.یعنی ازیکسو بربهره گرفتن ازحداکثرتوان خود برای بسیج حداکثرنیروجهت برگزاری یک باصطلاح حماسه بزرگ استواربود وازسوی دیگرمصمم به ممانعت از عرض اندام جنبش درمقیاس کلان (ودرصورت شکل گیری پراکندن و سرکوب آنها) بود .این هم روشن بودکه حاکمیت علیرغم چانه زنی ها و پادرمیانی ها ازهردوسو برای یک راه پیمائی مشترک وبه مثابه یک آشتی ملی باسبزهای طرفدارموسوی اجازه مشارکت باهویت مستقل درمتن یک صف مشترک و باهویت خود را نخواهد داد مگرآنکه این مشارکت منفعل ،آمیخته با سکوت و قابل مصادره کردن باشد. ونتیجه ای جزاین هم البته مستلزم تشکیل صف مستقل و جداگانه درنقطه یانقاط دیگری بود که تا باین حد قرق نشده باشد و البته با پی آمدهایش ویااگردرصف ومسیرمشترکی صورت می گرفت،مستلزم تحمیل هویت خود به حریف بود ازطریق مقابله با یکه تازی آنها وبازهم با پی آمدهایش. وگرنه جزمصادره شدن وتبدیل به سیاهی لشکر حاصلی نداشت. درهرحال تحقق این هردو شق نیازمند به عزم ومبارزه ای بود که این طیف ازجنبش-لااقل درمورد 22 بهمن- خواهان آن نبود وازاساس با قصد وفراخوان آنها برای بوجود آمدن یک صف واحد به مناسبت امرمشترک سی ویکمین سالگرد انقلاب حول استقلال،آزادی وجمهوری اسلامی وتعلق آن به همه ملت منافات داشت. نیروی محرکه این رویکرد البته فقط بافشارسنگین جناح حاکم برای مرزبندی با فتنه منشأ نداشت.بلکه علاوه برآن و مهمترازآن،از دغدغه روزافزون خودشان ازفراروی جنبش ازمحدوده های نظام کنونی نیز منشأمی گرفت. ضمن آنکه باید به آن این نکته راهم اضافه کرد که درراستای پاسخ مثبت به تلاشی بود که ازمدتها قبل توسط طیف میانه اصول گرایان وهم چنین رفسنجانی برای تبدیل روز 22 بهمن به روزآشتی ملی ونقطه پایان گذاشتن به بحران بزرگی بود که کل موجودیت نظام را بزیرسوال برده بود. واین درشرایطی بودکه تمامی قرائن و شواهد وسخنان خامنه ای و تاکتیک های جناح حاکم حکایت ازقصد آنان برای باصطلاح پایان دادن به فتنه وکورکردن چشمان آن درحماسه 22 بهمن می داد ونشانه ای ازتمایل آنان برای آشتی ودادن امتیازی واقعی به حریف دیده نمی شد. درهرحال نتیجه 22 بهمن را نمی توان بدون درنظرگرفتن فعل وانفعالات فوق که خود پس ازبرآمد پرشورعاشورا صورت گرفت درنظرگرفت. فعل وانفعالاتی که که منجربه به صدوربیانیه و نامه نگاری "رهبران نمادین" جنبش اعم ازموسوی وکروبی و خاتمی و مواضع جدید آنها مبنی بربرسمیت شناختن تلویحی ریاست جمهوری احمدی نژاد وتمایل به گشوده شدن باب مذاکره مورد بررسی قرارداد.
بیانیه خامنه ای وخصوط اصلی آن که بلافاصله پس ازبرگزاری مراسم 22بهمن انتشاریافت، وازجمله تعداد شرکت کنندگان این "گردهمائی خودجوش و حماسی" وخط ونشان کشیدنش مبنی برآنکه اگردرمقابل خروش ملت همیشه درصحنه تسلیم نشوند ازسرراه برداشته خواهند شد، ازقبل تهیه شده بود ومحتوای آن دقیقا درادامه همان مشی قبلی وی بود.

یک پیروزی موهوم،یک حماسه تقلبی و دوپینک شده!
برگزاری بزرگداشت 22 بهمن درزیربمباران فشرده ای ازاقدامات تهدید آمیزوایجاد فضای رعب آمیزصورت گرفت. درشرایطی که رژیم با بسیج حداکثری از ِعده وعُده واعدام ها وآویختن شمشیراعدام های بیشتر برفرازسرمردم، گروگان گیری ازمردم با دستگیری های هزاران نفری وپخش تصاویرشرکت کنندگان درتظاهرات عاشورا و شوهای تلویزیونی و...انواع واقسام تهدیدها وهشدارهای خصوصی وعمومی به شهروندان وفعالین،بستن وفلج کردن همه مجاری اطلاعاتی ارتباطی وحصارکشی های خیابانی وقرق کردن پیشاپیش میدان آزادی و خیابان انقلاب و مسدودکردن ورودی های فرعی،نصب بی شمار دوربین های کنترل و... عملا وضعیت را درحالت حکومت نظامی اعلام نشده قراربوده. همه قرائن و شواهد حکایت از نگرانی شدید رژیم نسبت به شکل گیری تجمعات وپیوستن آن ها به یکدیگرو وتبدیل شدنشان به رودی خروشان، می کرد. حمله به کروبی وخاتمی و موسوی درهمان نقطه ورود وقبل ازآنکه به توانند وارد مسیراصلی بشوند برای وادارکردن آنها به ترک تظاهرات، نیزبخشی ازتاکتیک آنها مبنی بر ممانعت ازشکل گیری هرنوع تجمعی بودکه می توانست گسترش پیداکرده و کنترلش ازدست آنها خارج شود. سخنا ن رادان دربی سیم مبنی بربرخورد قاطع وبیرحمانه با شکل گیری هرنوع تجمع وتحرکی دراین رابطه ناظربرهمین تاکتیک است. ازسوی دیگرمیدانیم واکنون بخوبی روشن شده است که رژیم تلاش وسیعی را بکارگرفته بود که بااستفاده ازامکانات عظیم دولتی، برای جبران فقر حمایت توده ای درپایتخت ،نیروی انسانی وسیعی را ازنقاط دیگرکشوربه سوی پایتخت جابجاکند.کاروان عظیم اتوبوس ها که دراین دهکده جهانی ازدیدکسی پنهان نماند وعظمت آن تنها ازطریق آسمان قابل رویت بود بخوبی مضحکه این تجمع حماسی درتهران را به نمایش گذاشت. تعطیلات چند روزه وپذیرائی دست ودل بازانه برای نمایش پایگاه توده ای رژیم نیز ازچشم تیزبین مردم بدورنماند.اکنون مدتی است که طنز تظاهرات ساندیستی وارد محاورات مردم و ادبیات سیاسی شده است. درهرحال ازقدیم گفته اند که گربه عاریتی موش نمی گیرد وبهمین دلیل عجیب نیست که شاهد لگدمال شدن تصاویر وتمثال های مقدس خمینی و خامنه ای ، درزیرپای کسانی که درصف های پرجمعیت در مقابل غرفه های اطعمه واشربه مشغول نوشیدن وخوردن هستند بودیم.وجالب آنکه که این باررژیم برای جلوگیری ازتکرارونمایش این گونه صحنه ها که درحماسه 9 دی به وفورصورت گرفت، این بارلشکری ازنظافت چیان جاروبدست و حاضربه یراق را برای روبیدن این افتضاحات، به حالت آماده باش درآورده بود!. درهرحال نظامی که به فازفروپاشی وانحطاط خود وارد شده است، وتنها شبحی ازاقتداروتوانائی گذشته خود را یدک می کشد،رژیمی که همه چیزش تلقبی ومصادره ووارونه نمائی است، ادعاهایش درمورد میتینگ های چند ده میلیونی،نیزجزتقلب ودروغ ازآب درنیامد ونتوانست حتی میدان آزادی را پرکند. تصاویروفیلم های مونتاژشده،چهارمیخ کردن خبرنگاران خارجی درنقطه معین ،مصادره کردن جمعیتی که دربیرون ازمیدان قرارداشتند و درزیرکنترل وفشارهای نیروهای سرکوب امکانی برای حضوربا هویت خود پیدانمی کردند ولی حاضربه حضوردرپای سخنرانی احمدی نژادهم نبودند،گره ای ازکاررژیم نگشود. بااین وجود درهمان میدان نیمه خالی وسخت تحت کنترل هم،رژیم نتوانست ازتیررس شعارهای اعتراضی مخالفان وازجمه مرگ بردیکتاتور درامان بماند. به محض پایان یافتن آن سخنرانی به هنگام پخش هم برای بازتاب پیدانکردن شعارهای مرگ بردیکتاتوردستکاری می شد، همه شاهد بودندکه احمدی نژاد حتا تاپایان مراسم هم نماند و شتابزده با هلی کوپتر میدان آزادی را ترک کرد. ادعاهای رژیم مبنی برحماسه ده ها میلیونی به سنگ خورد. مصادره مردم شرکت کننده که باهدف دیگری آمده بودند ولی نتوانسته بودند حضورمستقلی بهم رسانند نیزبه مضحکه تبدیل شد. ولابد شعار دروغ گوحماسه ات کو را نیزباید به شعاردروغ گو63% افزود.
ازسوی دیگرگرچه جنبش اعتراضی بهردلیل ، نتوانست در مسیراصلی راه پیمائی حضورمحسوس وباهویت مشخص داشته باشد،اما اگرنه خود جنبش اما شبح آن آشکارا سایه سنگینی خود رادرهمه جا نشان می داد. نفس بسیج ده هزارنیروی نظامی برای برگزاری بزرگداشت خود،خودنشان بارزی از شبح فوق وترس رژیم ازآن بود. بعیداست جمعیتی هم که باهزاران طرفند وباهزینه کردن دست ودلبازانه صدها میلیاردتومان ازخزانه ملت، ازنقاط دوردست به میدان نیمه خالی آورده شدند ، بامشاهده این فضا ورفتارسبع آمیزحکومت واقتدارمتکی برسرکوب وسرنیزه تصویروخاطره مناسبی ازاقتدار رژیم باخود برده باشند. آنها بیش ازاقتداروایجاد حس اعتماد به توان رژیم، شکنندگی آن و فوق العاده بودن شرایط را به باخود برده اند. درهرحال رژیمی که زمانش سپری شده و حاضرنیست تن به خواست مردم بدهد،با بسیج های سنگین و پرهزینه ای که قادربه تکرارهمه روزه آن نیست،کاری جزپرده برداری ازضعف خود وشتاب دادن به ریزش بقایای پایه های توده ای خود انجام نمی دهد.
این که یک دولت قدر قدرت که حیات وممات و زندگی وسرنوشت میلیونها تن را بطورمستقیم درچنگ خود دارد وبا بسیج همه امکانات ونیروهای خودبتواند صدها هزارجمعیت را ازچهارگوشه کشورجمع آورد،ودرعین حال باتمامی توان ازتجمع نیروهای مخالف خود ممانعت به عمل آورد،ازهنرهای شناخته شده همه حکومت های استبدادی به شمارمی رود.
****
همانطورکه اشاره شد تاکتیک رژیم دووجه داشت.وجه دوم ناظربرممانعت بهرقیمت ازعرض اندام و قدرت نمائی جنبش اعتراضی درابعادکلان و میلیونی بود. تا آنجا که به این هدف برمی گردد،ارزیابی ها نشان دهنده آن است که رژیم در ممانعت ازنماش خیابانی اعتراض بزرگ درمسیراصلی تاحد معینی موفق شد. دراینجا بطورفشرده نگاهی داریم به علل وعوامل این پدیده که نقطه ثقل اکثرانتقادات را تشکیل می دهد:
دربررسی کلی علل می توان آن را به دودسته علل خطاهای ناشی ازعوامل بیرونی یعنی فشارها واقدامات امنیتی وسیاسی حاکمیت درمقابله با جنبش وبطوراخص در22بهمن برمی گردد وعلل داخلی به چالش های درونی موجود درصفوف جنبش ونارسائی های حاصل ازآن. البته هرکدام ازاین دودسته علل نیزدسته بندی ها ها ووجوده گوناگون دارند که مجال پرداختن به همه آنها دراین نوشته نیست.
دربازبینی علل نخست، تاآن جا که به رژیم حاکم برمی گردد فشارهای امنیتی و سرکوبگرانه وهم چنین تلاش های تاکتیکی باهدف ایجاد تشتت درصفوف جنبش و دامن زدن به شکاف ها و بویژه زیرفشارقراردادن اصلاح طلبان برای مرزبندی بافتته وتفکیک صفوف باصطلاح آشوبگران ازمردم عادی ومنتقد ازآن جمله بودند. درآسیب شناسی این تلاش ها به عنوان عوامل بیرونی نسبت به جنبش البته همانطورکه اشاره کردم تاحدی درممانعت ازبرگزاری تجمعات بزرگ درمقیاس کلان، آنگونه که انتظارش می رفت وبرآورده نشد مؤثربود ولی فقط تاحد معینی. مهمترازآن عوامل درونی بودند.سوالی که دراینجامطرح می شود این است که اگررژیم برگزارکننده مراسم برای 22 بهمن تااین حد به آماده باش وتمرکزنیرو مبادرت کرده بود ومنطقه را تااین حد قرق کرده بود، درحدی که ازنقطه نظرقواعد ناظربرهرنبردی ابرازوجود میلیونی درآن نامحتمل بنظرمی رسید،چرا بجای تنها گذاشتن رژیم درنقطه تمرکزخود، واحیانا اقدام مستقل درنقطه دیگر، به تاکتیکی مبادرت شدکه حاصلش تاحدودی تبدیل شدن جماعت به سیاهی لشکرشد؟
دراین رابطه نیزعوامل مختلفی دخیلندو تقلیل این گونه حرکت های پیچیده اجتماعی به یک علت نادرست است ولی این مساله نافی درنظرگرفتن نقش ووزن هرکدام ازآنها نیست.دراین رابط است که یکی ازمهم ترین چالش های درونی جنبش یعنی شکاف بین گفتمان اصلاح طلبی مشروط با فرایند ساختارشکن جنبش رخ می نماید:

مشارکت باکدام هویت؟!
موسوی وحامیان وی ظاهرا درنقد وضعیت پیش آمده درپشت شعارشرکت "درتظاهرات مشترک اما باهویت خود" خود سنگرگرفته اند. ولی پرسش این است که با کدام هویت؟ دراینجا مفهوم ویا عبارت تظاهرات مشترک کلیدی است و وجه مهمی از درونمایه آنچه را که درروز22 بهمن صورت گرفت توضیح میدهد.
واقعیت آن است که سؤال فوق باهمه بداهتش برای سبزهای اصلاح طلب مطرح نبود و آنها بادلایل قابل درکی ازمواجه شدن با آن گریزان بودند. درآستانه 22 بهمن بدلایلی شکاف درونی جنبش بیش ازهرزمانی وبیش ازآکسیون های قبلی فعال تر شده بود و تأثیرگذارتربود. درواقع این بار-درپی زلزله عاشورا-اصلاح طلبان بسیارجدی ترومصمم تر آمده بودند که نشان دهند با ساختارشکنان مرزبندی دارند و اجازه نخواهند داد جنبش ساختارشکن با شعارهای خود واردصحنه شودو ابتکارعمل را بدست گیرد.بهمین دلیل تمامی ذکروفکر آنها مصروف به کنترل جنبش بود که مبادا تبدیل به سپرپیشروی ساختارشکنان شوند. آن ها بسهم خود(چه موسوی وکروبی وخاتمی و... و چه مجمع روحانیون و چه جبهه مشارکت ومجاهدین انقلاب اسلامی و...) درهمسوئی ودرتوافق با محافظه کاران میانه رو برآن بودندکه حرکت 22 بهمن را به روزی برای حرکت مشترک،فراجناحی و فراگیر برای همه نیروهای نظام وبه یک آشتی باصطلاح ملی تبدیل کنند.ازنظرآنها مقدمات این امربا صدوربیانیه ها و برسمیت شناختن دولت ومرزبندی با ساختارشکنان و خارجه نشین ها وبیگانگان و... وپادرمیانی نیروهای میانه روی جناح حاکم فراهم شده بود. شعارجمهوری اسلامی آری! به عنوان شعار و چتری مشترک برفراز این آکسیون 22 سنگینی می کرد. خط راهنمای آنها کلمهه منحوس اشتراک در22بهمن بود. وتمایزادعائی نه به خودکامگی دربرابرآن هیچ رنگی نداشت. آنها درعمل آمادگی داشتند که درصورت عدم وجود شرایط مناسب فتیله آن را پائین کشیده وآن را کمرنگ وکمرنگ ترکنند وحتی بالکل وانهند و بدون علامت ونشان وشعاردرتظاهرات شرکت نمایند. وتاحدی که به حیطه عمل آنها مربوط می شود چنین نیزشد وتاکتیک شرکت همراه باسکوت باجراگذاشته شد.چرا که بزعم آنان حتی نفسِ تحمل آنها توسط حریف ولو بدون بروزهرگونه نشانه ای ازآنِ خود یک پیروزی محسوب می شد!. وهمه اینها درشرایطی بود که برکسی پوشیده نبودکه همه قرائن حاکی ازآن است که حاکمیت کوچکترین وقعی به آنها نهاده وبه کمترازتسلیم کامل آنها وسیاهی لشکرشدن راضی نخواهدبود.باین ترتیت بخشی ازصفوف جنش به دلیل سیاست های فوق به حالت انفعالی کشیده شد. بخشی که بدلیل داشتن نقش سپربرای تظاهرات اعتراضی بویژه وقتی تظاهراتی باشد که رژیم آن را سازمان داده است،دارای تأثیری بیش ازکمیت ووزن واقعی خود است.سؤالی که دراینجا مطرح می شود این است که آیا براستی می توان مردمی را که درتظاهرات گوناگون و بزرگی هم چون عاشورا و یا تظاهرات قم باشعارمرگ برولایت فقیه شرکت کرده اند، راضی به شرکت درتظاهراتی با شعارجمهوری اسلامی آری! کشاند که این آقایان بفکرآن افتاده بودند؟! بی شک آنها ازنظرمواضع خود همواره دارای چنین رویکردی بودند،اما آنچه که تازگی دارد تلاش های جدید آنها برای تحمیل آن به جنشی است که ازآن فراتررفته است. این همان چالش اصلی بود که در22 بهمن،بدلیل جمع شدن مجموعه ازعوامل ازجمله حالت فوق العاده حاکمیت ومانورآن حول این تضادها،ومساله روند عبورجنبش ازموسوی وپی آمدهای زلزله عاشورا، خود را دراین مقطع زمانی به عریانی نشان داد. البته این که بخش ساختارشکن جنبش خود دربرابرعملکر این تضادها چرا نتوانست خود بحث دیگری است که دراین نوشته به جنبه هائی ازآن اشاره خواهدشد.تنها نکته ای که دراین جاباید مورد تأکیدقرارگیرد این است که بی شک مرزبندی قاطع وریشه ای با این شعارمشترک باید ازهمان زمان وقوع انقلاب بهمن و بااین ادعا "که انقلاب 22 بهمن با شعاراستقلال آزادی جمهوری اسلامی متعلق به همه ملت است" صورت گیردونگاه به انقلاب بهمن ازمنظریک انقلاب سقط شده ومرده به دنیاآمده،صورت گیرد. سرخم کردن دربرابرمفهوم کلی انقلاب وبزرگداشت و تبریک وتهنیت گفتن بدون روشن کردن ماهیت آن،حاصلی جزگل آلود کردن آب وریختن آب به آسیاب این رویکرد نخواهد داشت.
البته درکنارچالش اصلی فوق تاکتیک مربوط به اسب تروای اتاق فکردر خارج کشوربه مثابه عقبه اصلاح طلبان طرفدارولایت مشروط نیزوجود داشت که به قصد فتح قلعه دشمن درمیدان آزادی رهنمودهای خود را ارائه می کرد. این رویکرد که بخود اجازه می دهد دربیرون ازصحنه عمل تاکتیکهای صحنه عمل تاجزئی ترین زوایای آن نظیر تعیین مسیرهای راه پیمائی ومحل ونوع اقدام ونظائر آن را تعیین کند، آنهم بهمراه توصیه هائی هم چون هم تیپ و همرنگ شدن با قیافه حزب اللهی ها وشرکت بدون هویت مستقل،حضور دریک راه پیمائی طولانی بشدت قرق شده را به جوانان دیکته کند، اکنون بقدرکافی مورد نقد قرارگرفته وخودِ طراح آن البته درجهت صحه گذاشتن برتاکتیک های موسوی ، به نادرستی آن اذعان کرده است. بخش دیگری ازرویکرد های خارج کشوربه جریان دیگری مربوط می شود که ضمن آنکه خود را ازحامیان وهمراهان جنبش سبزمی داند ولی بابرخورداری ازرانت حمایتی رسانه های قدرت های بزرگ حضوری بیشترازوزن مخصوص واقعی خود دارد.آن ها بااستفاده ازخلاء سرکوب درداخل وبا تکیه به رانت فوق والبته درراستای تمایلات قدرت های بزرگ حرکت می کنند وبسهم خود تأثیرگذاری معینی را برداخل دارند.رفتارسیاسی آنها آمیزه ای است متناقض ازپل زدن بین اصلاح طلبان وتمایلات اخص خود وسواربرموج نارضایتی عمومی است.آنها نیزبخود اجازه می دهند نه فقط ازدور تاکتیک های صحنه عملیات را تعیین کنند،بلکه با دامن زدن به آکسیونیزم واتلاق آکسیون نهائی به مراسم 22 بهمن وشبیه سازی شرایط آستانه 22 بهمن با سرنگونی چائشسکو،برانتظارات غیرواقعی دامن بزنند.ازیکسو در ادعای همراهی با موسوی وکروبی حرکت می کنند و ازسوی دیگردرسودای تبدیل کردن 22بهمن به یک آکسیون سرنوشت سازهستند.برای آنها که درهماهنگی با مواضع ومنافع سرمایه جهانی حرکت می کنند بهترین حالت نه تعمیق آگاهی آرایش جنبش براساس منافع ومطالبات واقعی وپایه ای خود،گسترش پایگاه اجتماعی جنبش به سمت اقشارفرودست، وسازمان یابی مستقل وداشتن صدای مستقل، بلکه تصرف ضربتی قدرت و دست بدست شدن آن ازدست فراکسیونی ازطبقه بورژوازی واپس گرا و ناهمخوان با سرمایه جهانی به دست فراکسیونی همخوان با آن است.اگراصلاح طلبان حامی ولایت مشروط خواهان بالانس ویاچرخش قدرت اجرائی درچهارچوب نظام کنونی وبین خود وفراکسیون سنت گرایان هستند،اما آنها خواهان جابه جائی قدرت درمیان طبقه بورژوازی به سود لایه های بخش مدرن تر وهمسوبا نظم حاکم برجهان هستند.آنها ازانقلاب به معنی واقعی خود یعنی خودحکومتی استثمارشوندگان و کلیه مزدوحقوق بگیران هراسانند و درعوض تغییر قدرت دربالا با هدف تبدیل کردن جنبش توده ای به اهرم فشاربرای تحقق آن را دنبال می کنند.
جالب است که وجود همین چالش ها و رقابت های درونی سبب شده است که موسوی وحامیان وی با فرافکنی و سرپوش نهادن به نقش اساسی خود درایجاد نارسائی ها وضعف های 22 بهمن وبا عنوان کردن این ادعا که گویا نادیده گرفتن رهنمود موسوی درمورد "شرکت باهویت خود" موجب حضورمنفعلانه درتظاهرات 22بهمن شده است، به زدن نعل وارونه ویا به سخن امروزی به دادن آدرس غلط پرداخته اند. دراین رابطه درسایت ندای راه سبز سایت جرس و...،مجموعه مطالبی درج شده است که خطوط اصلی آنها را چنین می خوانیم: "به خاطر سعی و خطاهای عده‌ای فعال دنیای مجازی و دور از فضای واقعی جامعه ایران جمعیت سبزپوش میلیونی دیروز در میان سایر راهپیمایان جذب شد و به چشم نیامد و فرصت سوء استفاده از این ماجرا را برای رسانه‌های حامی کودتا فراهم کرد.آنها بازدن تیترهائی همچون لزوم متمرکزکردن رهبری، جنبش بی سرنیست، وباید حمایت ازموسوی وکروبی وخاتمی هم کف وسقف باشد.باید باشعارعبورازموسوی(همانند شعارعبورازخاتمی که چوبش را قبلا خورده ایم) مقابله شود. تبعیت از سه رهبر اصلی جنبش که با در نظر گرفتن ظرفیت‌های کشور، اعلام موضع می‌کنند به تداوم و بقای هدفمند جنبش کمک می‌کند، در این مرحله حساس در حیات جنبش همگی ما سبزها وظیفه داریم به رهبری موسوی، خاتمی و کروبی تا زمانی که خواست‌های واقعی جنبش سبز را دنبال می‌کنند گردن نهیم، ما سبزها از این پس تنها رهبری موسوی، کروبی و خاتمی را به رسمیت می‌شناسیم "
همانطورکه نقل قول های بالا وبرگرفته از نقد آن ها نسبت به 22 بهمن برمی آید، تلاش دارند که با فراربه جلووسرشکن کردن اشکالات به عوامل فرعی وثانوی، نه فقط نقش خود را پوشیده نگهدارند بلکه ازآن به مثابه سکوئی برای مقابله با ساختارشکنی وتحمیل پلاتفرم سازشکارانه خویش برجنبش بهره بگیرند.دراین روایت دوعبارت مهم وجود داردکه حامل کالای قاچاق است:عبارت "هویت مستقل"به مثابه راهبردموسوی و ودیگری درنظرگرفتن "ظرفیت های کشور"است که اسم شبی است برای مبارزه درچهارچوب قانون اساسی بی تنازل و حضوربی نشانه وسکوت آمیز درمراسم بهمن و... . مطابق این روایت گوئی شعارهای ساختارشکنی هم چون مرگ برولایت فقیه یک شعاروارداتی والقاء شده ازدنیای مجازی وتوسط عناصردورازصحنه وخارج کشوری وازسوی قدرت های بیگانه است و نه برآمده ازتجربه زنده مردم درجریان مبارزه وشناخت عمیق ازماهیت نظام حاکم.

آنها دراستدلال های خود هم چنین به یک برهان غلط اندازدیگری دراین رابطه استناد می کنند وآن این که هزینه مبارزه را نباید بالابرد و باید برای شرکت گسترده وهرچه بیشتر مردم پائین هم آورد!این استدلال زدن شیپورازدهان گشاد است ودرکنه خود جزسازش وتسلیم پیامی ندارد. چرا که اولا درشرایط استبدادبی مهارودربرابرقلدری که کوچکترین اعتراض مردم را بااعدام وزندان وشکنجه وسرکوب پاسخ می گوید،بناچاروباهزاران افسوس هزینه ای که برای بدست آوردن گوهر آزادی باید پرداخت گرانترمی شود. همین آگاهی وآمادگی برای پرداختن هزینه بیشتر برای رهائی وآزادی بود که مردم را قادرساخت که جسورانه ترعمل کنند و ازباتلاق تسلیم وخاموشی پا به وادی مبارزه ای چنین گسترده وافتخارآفرین به نهند.اما درک این واقعیت مسلما کوفتن برطبل تاکتیک های سکتاریستی وتازاندن آن وتحمیل خشونت ورزی و هزینه های غیرضروری برجنبش نیست.چرا که اشکال مبارزه باید متناسب با ظرفیت های واقعی،ولی درحال انکشاف جنبش وتوده های مردم ازیکسو وتاکتیک های دشمن مقابل ازسوی دیگر به پیش برده شود.اما اگرازاین راهبرد بخواهیم که نتیجه بگیریم پس باید مردم مطالبات خود را برای عدم تحریک دشمن و ندادن بهانه بدست حاکمیت تنزل بدهند و محدودبه چهارچوبه نظام بکنند،درواقع بازهم مشغول نعل وارونه زدن وپاشیدن خاک برچشم مردم هستیم. ودرعمل ازآنجاکه رژیمی با ماهیت کنونی بهرحال هزینه مبارزه ولودرسطح مطالبات اصلاح طلبانه راهم بالامی برد،حتا بطوراجتناب ناپذیر مبارزه برای اینگونه مطالبات نیزبه زیر سؤال می رود! آری آن ها لازم است این درس تاریخ را که گاهی حتی برای رفرم درنظام های استبدادی هم باید جنگید خوب فرابگیرند!آنچه از درنظرگرفتن "ظرفیت های واقعی" دراین ادعا مراد است،همانگونه که اشاره شد دربهترین حالت درشعارهای جنبش سبزبرای 22 بهمن مشاهده می شود: "جمهوری اسلامی آری! حكومت خود كامگان نه!"، "نه شرقی، نه غربی، دولت سبز ملی!" خلاصه می شود . شعارهائی که حتی نتوانستند و یاجرئت نکردند حول آنهاهم خودی نشان بدهند. جبهه مشارکت درگلایه ویااعتراض خود به چگونگی برگزاری 22 بهمن چنین نویسد:.....

واما رؤیای سوم!
اشتباه بزرگی است که رفتارجنبش اعتراضی را درسالگردانقلاب سقط شده 22 بهمن ،فقط به تصویربالا مشاهده کنیم. آن فقط بخشی ازتصویربود ونه همه آن. برعکس جنبش اعتراضی مردم در22 بهمن چهره دیگری هم داشت. یعنی همان چهره ای که ازپیش همه نگاه ها به آن دوخته شده بود.گرچه بدلیل چالش های برشمرده این رویای سوم هم نتوانست درابعاد گسترده وبزرگ به عرض اندام بپردازد اما علیرغم کاستی ها توانست درقالب تظاهرات مستقل وپراکنده درنقاط گوناگون حضورقاطع وساختارشکن خود را به همه جهان مخابره کند. آنها باشعارها واقدامات ساختارشکنی همچون مرگ برخامنه ای و بردیکتاتور،پاره کردن ولگدمال نمودن تصاویرخامنه ای و خمینی ودادن شعاررفراندوم وجنگ وگریزبا بسیج وسپاه، ادعاهای حاکمیت را در کنترل اوضاع وپایان دادن به "فتته" بباد دادند.آنچه که ازسیمای رزمنده 22 بهمن درذهن ها ثبت گردید وتصویری را که رژیم سعی می کرد به مثابه تنها تصویراین روزبه جهان رله کند،حت الشعاع خود قرارداد متعلق به همین جریان است که بویژه درکنارانفعال صفوف سبزهای وابسته به اصلاح طلبان جلوه بیشتری یافت. جالب است که حتا اصلاح طلبان ورسانه های آن ها،که شرمگین ازحضوربی نشانه وسکوت آمیزومصادره شده خود بودند، آنچه که ازفیلم ها وشعارها مخابره کردند، متعلق به همین جریان ساختارشکن است.که چیزی جز سرخ کردن چهره خود با پراتیک ساختارشکنان، بدون آن که کارشکنی خود دربرابرآن را به روی مبارک خود بیاورند،می باشد وین تجربه البته نشان دهنده آن است که مردم می توانند نه فقط ازاصلاح طلبان عبورکنند، بلکه می توانند درعین حال آن ها را وادارسازند که به مثابه تریبون آنها عمل کنند. تعمیم همین تجربه نشان می دهدکه چگونه می توان ازطریق ادامه دادن به اقدامات وتاکتیک های مستقل و اعمال فشارازپائین،رویکرد جدید اصلاح طلبان علیه فرایند ساختارشکنانه درون جنبش را که به یک معنا به عنوان بازوی کمکی جناح حاکم درصفوف جنبش عمل می کنند ،خنثی کرد. آن چه که بخصوص به این مهم-مقابله باچالش اصلی دراین لحظه وقراردادن آن بسود گسترش کمی وکیفی جنبش- کمک می کند همانا یکدندگی جناح حاکم منبی برامتناع ازسهیم کردن حریف درقدرت سیاسی وراندن اجباری مخالفین به صفوف اپوزیسیون است که موجب فشارحامیان این جریان ازپائین نسبت به اتخاذ این گونه تاکتیک هااست. مساله مهم آن است که بدانیم پس ازبرآمد پرشکوه عاشورا،ولوله درصفوف اصلاح طلبان درمورد خطرساختارشکنی وعبورازموسوی و.. بوجود آمده است که سبب مبادرت به تلاش ها واقدامات جدیدی است که مرکزثقل آن رامی توان سودای ایجادیک رهبری فشرده برای اعمال هژمونی برجنبش مشاهده کرد.بهمین دلیل آنها که تادیروزازشعار هرنفریک ستاد وازابتکارعمل شبکه ها و خودجوش بودن بسیاری ازتظاهرات وآکسیون ها سخن می گفتند ،اکنون با رمانتیک خواندن آن، ازضرورت تعبیه سربرای بدنه و جبنش سخن به زبان می آورند که آشکارا نقش خودجوش وابتکاری شبکه ها و خصلت پلورالیستی ورنگین کمان بودن جنبش ومهمترازآن خاموش کردن اخگرسوزان آن را هدف قرارداده است..بی شک درچنین شرایطی تقویت حرکت های مستقل ومتکی به ابتکارات شبکه ها ازیکسو و تشدید فشاربه اصلاح طلبان برای فاصله گرفتن ازسیاست نزدیک شدن به جناح حاکم ونفی خصلت پلورالیستی جنبش اهمیت زیادی دارد. باچنین رویکردی است که می توان اآنجا که ممکن باشد ازاصلاح طلبان به مثابه سپرپیشروی دربرابرتهاجم حاکمیت سود جست بدون آنکه اجازه داد که آنها خود و مطالبات اخته شده خود را به جنبش تحمیل کنند و به بازوی سرکوب حاکمیت درجنبش تبدیل شوند. وگرنه تداوم این وضعیت حاصلی جزآشفته کردن صفوف جنبش-هم چون 22 بهمن- نخواهد داشت.



تااینجا به یک مورد مهم ازچالش های پایه ای که همانا روند عبورجنبش ازاصلاح طلبان بود ،یعنی تضاد بین رویکرد ساختارشکنانه و رویکرد اصلاح طلبانه مورد بررسی قرارگرفت.اما این چالش ها ونقاط آسیب پذیرعرصه ها ووجوه دیگری هم دارد که تجمیع آنها دربروزنارسائی های مربوط به نحوه حضور جنبش در22 بهمن ودرقیاس با ظرفیت های آن وانتظاری که برانگیخته بود بی تأثیرنبوده اند. دراینجا نگاهی به مهمترین آن ها می افکنیم:
1- محدودیت های تاکتیک معطوف به مراسم ومناسبات رسمی. همانطورکه بارها مطرح شده،تکیه یک جانبه به این نوع تاکتیکها درذات خود هم به لحاظ نادیده گرفتن اصل غافلگیری دشمن درزمان ها ومکان های بی شمارودادن فرصت لازم به دشمن برای تدارک مقابله وحتی فراترازآن مبادرت به اقدامات پیشگیرانه وخنثی کننده بااستفاده ازجمع بندی های گذشته، ازجمله معایب این نوع تاکتیک ها به شمارمی روند. آکسیون های متکی برمناسبت های ثابت،بخصوص اگرمتعلق به خود حکومت باشد البته درکنارمحاسن خود این عیب را دارد که رژیم می تواند با بیشترین بسیح نیرو و امکانات لازم اقدامات لازم را برای برگزاری مراسمی که خود ر متولی آن میداند آماده کند.به پیشگیری های لازم بپردازد وبا درس گیری ازتجارب قبلی خود را آماده ترکند. امری که به نهایت در22 بهمن صورت گرفت. ضمن آنکه مصادره واستفاده ازآنها عموما به سپرپیشروی نیروهای سازشکارتر نیازمند است که نحوه استفاده ازآن را با دشواری های روزافزونی مواجه می کند.
وثانیا ریتم مبارزه را نه تابعی ازپتانسیل جنبش وضعف دشمن بلکه به تابعی از ریتم مناسبت ها واگذارمی کند.وبالأخره آنکه ازنظرمحتوائی هم قید وبندهای معین سیاسی وایدئولوژیکی دست وپاگیری را برحنبش تحمیل می نماید.البته استفاده ازاین تاکتیک ها بخصوص دراوائل پاگیری جنبش قابل درک بود واجتناب ناپذیرو مفید.اما بشرط آن که راه گذاربه سوی سایرتاکتیک ها ابتکاری ومستقل را هموارکند و خود تبدیل به بخشی ازمجموعه تاکتیک های متنوع بشود وگرنه تکیه یک جانبه به آنها موجب آسیب پذیری و اختلال درفرایند رشد وتکامل جنبش می گردد. نگاهی به تجارب صورت گرفته نشان میدهندکه موارد دیگری ازمناسبت ها وموضوع ها و فرصت ها وجود دارندو یا بوجودمی آیندکه فعالین جنبش درصورت توجه به آنها می توانند ریل های موازی درعرصه های گوناگون تاکتیکی را بگشایند. مثلا به موازات روزهای رسمی رژیم، روزهای مستقل 16 آذر،8مارس، 18تیر،اول ماه مه،قتل عام ده شهریور ویا مناسبت مهم های دانش آموزی وبسیاری مناسبت های مبارزاتی ومستقل تاریخی وبسیج کننده وجود دارند ویاحتی ازقبل حوادث مهم مربوط به خود جنبش بوجود می آیند که هرکدام می توانند اقدام اعتراضی مستقلی را شکل بدهند .حسن این مناسبت ها این است که طبعا برخی معایب مناسبات های فوق رانداشته ورژیم هم قادرنیست مثل مناسبت های مهم متعلق به خود حالت آماده باش وسیع بخود بدهد وحامیانش را بسیج کند. وضمنا گسترش دامنه تاکتیکی مناسبت ها برفشاربه رژیم می افزاید.مناسبت های جدیدهم کم نیستند. مثل کهریزک و سالروزهای جان باختگان و مسائل مربوط به زندانیان سیاسی واعدام ها و... وهم چنین اعتراضات جنبش های اجتماعی حول حول مطالبات زنان وکارگری و... . درهرحال مهم گذرازتکیه یک جانبه به مراسم رسمی رژیم به مناسبت ها و فرصت های دیگراست. ازجنبه دیگرضرورت ترکیب نبردهای موضعی با مبارزات سراسری است.بی شک تحرک نبردهای کوچک تر و انواع نافرمانی های اجتماعی موجب گسترش زمان ومکان حمله برای مستأصل کردن رژیم،وتقویت رزمندگی و همبستگی صفوف جنبش می شود. این جورمناسبات هم درشرایط اشباع نارضایتی عمومی وعملکرد های رژیم دایما بوجودمی آیند وبهره گیری ازآنها توسط فعالین وتبدیل کردنشان به آکسیو ن های اعتراضی یکی ازعرصه های مهم مبارزاتی می باشد. واین واقعیتی است که تمرکزصرف حول اعتراضات سراسری آنهم اکثرا درچهارچوب مناسبت های رژیم، مانع ازتوجه لازم به این سطح ازنبردهای موضعی وفرساینده برای رژیم ونیروهای سرکوب است،نبردهای که درآنها درمقایسه با حرکت های سراسری طرح شعارها واقدام های ساختارشکن محتمل تراست وبه مثابه مکتبی برای آموزش وتدارک برای نبردهای بزرگترعمل می کند.واین به معنی آن است که نیاز این نوع آکسیون ها به سپرپیشروی اصلاح طلبان نیزکمتراست.
2-ضرورت گسترش هرچه بیشتر پایگاه اجتماعی جنبش به سایراقشارزحمتکش ومورد استثمار وجلب مشارکت فعال وآگاهانه آن ها درجنبش سراسری وگستراندن دامنه آن درسراسرکشوروکاستن ازفشاربرپایتخت.واقعیت آن است که ما همزمان بایک بحران همه جانبه شامل سلطه استبداددینی-سیاسی، طبقاتی- اقتصادی وسایروجوه ستم مثل ستم جنسیتی و ملی مواجهیم. پیوند بین نان آزادی وعدالت وبرابری اجتماعی با مساله آزادی سیاسی ومبارزه ضداستبدادی وسایرمطالبات پایه ای اجتماعی درعین حال به معنی گره زدن مبارزات خیابانی با مطالبات و مبارزات سایرجنبش های اجتماعی یعنی جنبش مطالباتی وبا اعتصابات درحوزه های تولیدو خدمات و با جنبش اقشارزحمتکش وحاشیه نشین که بویژه با سیاست های خانه خراب کن آزادسازی قیمتها وحذف یارانه ها باخامت بیشتری مواجه هستند می باشد.چنین پیوندهائی نه فقط برای تقویت پایگان اجتماعی جنبش و خصلت پلورالیستی آن، بلکه هم چنین برای درهم شکستن ماشین سرکوب اهمیت حیاتی دارد.
3-ضرورت گسترش ریل های موازی ارتباطی واطلاع رسانی در شبکه های اجتماعی،درکنارشبکه های مجازی که دارای اهمیت ویژه خود است، باوظایف و اهداف متنوع اکنون ازاهمیت روزافزونی برخورداراست. تقلیل این شبکه ها به شبکه های مجازی حاوی دواشکال اساسی است: چنانکه دررابطه با 22 بهمن شاهد بودیم با اقدامات یک رژیم مستبد وتمامیت گراکه به هیچ حدومرزی گردن نمی گذارد،می تواند موقتا هم شده مسدودویا فلج گردد وهم ازنظرامنیتی باعبورخطوط ارتباطی ازشبکه های علنی دشمن ازبسیاری طرح ها وتاکتیک ها و ازآنچه که به اقتضای قواعد استمرارمبارزه نباید ازآن مطلع بشود،پیشاپیش مطلع شده و ازقِبل آن آسیب های جدی بوجود می آورد وهم به لحاظ گسترش عمقی وعرضی دامنه جنبش که میدانیم تنها بخشی ازمردم به این نوع شبکه ها دسترسی دارند واکثرآن ها هنوزهم ازآن محرومند.وبنابراین گسترش پایگاه اجتماعی جنبش نیازمند تقویت شبکه های اجتماعی واقعی درکناراین نوع شبکه هستند. بنابراین هم به لحاظ فنی-امنیتی وهم به لحاظ ضرورت گسترش دامنه جنبش به میان وسیع ترین توده های اعماق نیازمند تقویت وگسترش شبکه های حقیقی به محیط های طبیعی خانه وفامیل ومحله وکارخانه ومحل کار وشهرک های حاشیه و... هستیم.
4-تنظیم مناسبات درست واصولی بین جنبش داخل وخارج کشور بدون آنکه خارج تبدیل به مرکزوستاد فرماندهی شود، بلکه علاوه بروظایف گوناگون ومهم شناخته شده ،ازنظرفکری وسیاسی هم درتعامل ودیالوگ واقعی و سازنده با بکدیگرباشند. دراین رابطه اشاره به دونکته لازم است.همانطورکه درداخل گسترش شبکه های اطلاع رسانی درشرایط سرکوب واختناق وبرای بسط پایگاه توده ای و روحیه رزمندگی دارای اهمیت زیادی است،درخارج نیزتمرکزحول یک صدای مستقل وپلورالیستی برای بازتابانیدن صدای جنبش و گفتمان سوم که فقدان آن محسوس است دارای اهمیت است. دیگرآنکه درجهان گلوبال کنونی پایگان اقتدارحکومت ها فقط درچهارچوب مرزهای ملی قرارنداردبلکه ریشه درخارج هم دارد و ازآن تغذیه می کند. امری که بدلیل قرارگرفتن آنها دربیرون ازقلمروسلطه رژیم فی نفسه بسیارآسیب پذیراست.این پهنه دورنمای گسترده ای ازمبارزه درخارج وتنوع آن را به نمایش می گذارد که می تواند درکنارانبوهی ازوظایف روتین وشناخته شده، درتقویت جنبش و تضعیف دشمن مردم مؤثرباشد.
2010-02-16- تقی روزبه

امه سرگشاده یک ایرانی ، به خانم فاطمه کروبی

دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۵ فوريه ۲۰۱۰

کاظم رنجبر

ranjbar.jpg
Kazem.randjbar@yahoo.fr
با عرض سلام و ادب،
خانم فاطمه کروبی، نامهً شما را در رابطه با دستگیری فرزند گرامی تان را،که به رهبر جمهوری اسلامی مرقوم فرموده بودید، به دقت خواندم. نه تنها، من صاحب این قلم، این عمل دستگاه حکومتی نسبت به فرزند تان، آقای علی کروبی را بی قید و شرط محکوم می کنم، بلکه در هر نظامی که در آن آزادی بیان و اندیشه یک شهروند، پایمال شود من آن نظام را محکوم می کنم، و محکوم خواهم کرد، تا چه برسد بر این که فرد را آزار و شکنجه داده، تهدید به فلان عمل و مرگ بکنند.
خانم فاطمه کروبی، چون شما فردی سیاسی و همسر آقای حجت الاسلام مهدی کرویی، شخصیت مهم و معروف روحانی - سیاسی هستید، و زندگی سیاسی و اجتماعی شخصیت های سیاسی، متعلق به جامعه است، لذا چند نکته از زندگی سیاسی و اجتماعی شما را، که در سایت ها مختلف، در اختیار عموم قرار دارند، برای طراوت افکار خوانندگان در این جا می آورم.
شما خانم فاطمه کروبی ، متولد ۱۳۲۷، از الیگودرز هستید، دبیر کل مجمع اسلامی بانوان بودید ریاست بیمارستان الانبیا ء بودید. در دوره پنجم مجلس شورای اسلامی، یعنی از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۷۹ نماینده مجلس بودید، که ریاست آن بر عهده آقای علی اکبر ناطق نوری، یکی از روحانیون سیاسی در جمهوری« اسلام ناب محمدی آیت الله خمینی »بود.
خانم فاطمه کروبی، ادب حکم می کند، که من صاحب این قلم، نیز بطور مختصر، خودم را معرفی بکنم، تا حداقل بدانید چه کسی این نامه را برای شما می نویسد.
من یک ایرانی مقیم خارج هستم، که ۴۰ سال است به خاطر حاکمیت استبداد و جهل و جنایت و فساد شاهنشاهی و شیخ شاهی در وطن بلا کشیده، در خود تبعیدی و در خارج زندگی می کنم، در این ۴۰ سال، مدت ۹ سال در رشته جامعه شناسی، در فرانسه، تا حد دکترا در جامعه شناسی سیاسی درس خوانده ام، و یک پژوهشگر در مسائل سیاسی هستم. به عبارت دیگر، تحلیل مسائل سیاسی تخصص من است. در طول عمر نزدیک به ۷۰ ساله ام، نه در زمان شاه، نه در زمان شیخ، در هیچ یک از رفراندم ها و انتخابات کذائی و مردم فریب شرکت نکرده ام و تا این رژیم با چنین قانون اساسی، بر گرفته از نظریه ولایت مطلقه فقیه، در ایران حاکم باشد، هرگز در انتخابات در چنین رژیم استبدادی شرکت نخوام کرد. این عدم شرکت من در انتخابات نظام مطلقه فقیه، حمل بر بی تفاوتی من نسبت به سرنوشت وطن خود و ملت ایران نیست، درست برعکس ،در راستای افشاء این نظام خود کامه استبدادی است، که تازه شما بعد از ۳۱ سال، بعد از دستگیری فرندتان آقای علی کروبی به ماهیت آن پی برده اید!! چون علی آقای گرامی شما را ۱۴ ساعت حبس و شکنجه کرده اند، خشمگین و ناراحت هستید! عجب!!! از کرامات شیخ ما این است ،بعد از ۳۱ سال فهمید، چه جهنمی برای ملت ساخته اند!
خانم فاطمه کروبی ، حتمأ قتل های سالهای 1361 و 1366 ، قتل های زنجیره ای ، گورستان «لعنت آباد » گور های دسته جمعی ، فرزندان این ملت را که که به حکم آیت الله ها و حجت الاسلام ها درشت و کوچک ، با ریش پهن و کم ریش کوسه ، در پهنای جغرافیای ایران ،بعد از شکنجه های وحشیانه و حتی تجاوز، اعدام شده اند،شما بعنوان نماینده مجلس شورای اسلامی و همسر گرامی تان ، آقای مهدی کروبی ، یکی از مهره های نظام « اسلام ناب محمدی آقای خمینی » رئیس مجلس شورای اسلامی دوره ششم را می دانید و می شناسید. اگر بگوئید که من و همسرم از این جنایت ها تا کنون با خبر نبودیم ، بعد از دستگیری علی فرزند دلبند و دوردانه ام تازه می فهمم که در این مملکت چه می گذرد ، ،من صاحب این قلم ، هرگز بی نزاکتی نخواهم کرد ، و نخواهم گفت :خانم محترم ، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی ، دروغ می فرمائید .. نه بلکه خواهم گفت ،نه شما و نه همسر گرامی تان ، به وظیفهً نمایند گی از طرف ملت و دفاع از حقوق و کرامت انسانی ملت ایران را انجام نداده اید ،ولو اینکه در این مدت 31 سال ، از دسترنج و سرمایه ملت و مملکت ، حد اکثر استفاده را کرده اید و هنوز هم استفاده می کنید!!!
خانم فاطمه کروبی، به عنوان مادر، آیا یک لحظه به حال مادران و خانواده آن هزاران قربانی، که با یک فتوی آیت الله خمینی در طول ۳ ماه اعدام شدند، فکر کرده اید؟ آیا می دانید آن مادران در چه درد جانفرسا، از این دنیا رفتند و اگر زنده هستند، چه دردی می کشند، که حتی نمی دانند، در اسلام ناب محمدی آقای خمینی، فرزندانشان کجا خاک شده اند؟
خانم فاطمه کروبی ، 31 سال ، بر معیار عمر انسان ، تقریباً نصف عمر انسان است. به عبارت دیگر ، ملت ایران اصل و نسب شما خانواده های روحانی را می شناسند. اغلب روحانیون ، از خانواده های فقیر این مملکت بودند ، که البته فقیر بودن نه عیب است و نه ننگ . اما پاک و صدیق زندگی کردن ،و از راه نامشروع ثروت نیاندوختن ،و از مقام های دولتی ،برای کسب ثروت سوء استفاده نکردن ، کار هرکس نیست.خانم فاطمه کروبی در زبان فرانسه یک ضرب المثل است ،که می گوید : قدرت فساد می آورد ، قدرت مطلق ، مطلقأ فساد آور است. این روحانیون صاحب قدرت و ثروت ،که حتمأ معرف حضورتان هستند، وقبل از انقلاب ،اغلبشان ، حتی یک وعده غذای گرم در روز نمی خوردند. اگر امروز مثل نمرود ها و شداد ها بر ملت اسیر و دربند، حکم می رانند ، بخاطر اسلام نیست ، بخاطر همان جاه و مقام است ،که روزه خوان دیروز که برای پنج تومان روضه حضرت سکینه می خواند ، امروز با اتوموبیل ضد گلوله 380 هزار دولاری رفت آمد می کند (منظورم اتوموبیل ضد گلوله همسرتان نیست ، قیمت اتوموبیل ضد گلوله هسرتان را از کمپانی های ایتوموبیل فروشی قیمت کردم ، قیمت اش بین 150 هزار تا120 هزار دولار است خدا برکت بدهد به جمهوری اسلام ناب محمدی را ، که روضه خوان دیروز را به این مقام رسانیده است. )
خانم فاطمه کروبی ، این جنایت ها ، مختص و در انحصار حاکمان اسلام ناب محمدی نیست.اما ایران از برکت شما شخصیت های سیاسی و مذهبی ،که در مدت 31 سال در مصدر تصمیم گیری های کلان دولتی بودید به نسبت جمعیت اش از لحاظ اعدام ، اعتیاد ، مقام اول در دنیا را دارد. در ایران اسلام ناب محمدی آقای خمینی ، بنا به اسناد مرکز آسیب شناسی دانشگاه تهران ، سن دختران تن فروش ، به 11 سال رسیده است . یعنی دختر 11 ساله ایرانی در هزاره سوم ، از برکت شما نمایندگان مجلس و رئیس مجلس شورای اسلامی چون آقای حجت الاسلام مهدی کروبی ، به تن فروشی روی آورده است . .« خدایا خدایا تا انقلاب مهدی ، خمینی را نگهدار !!!! خدا هم نگه داشت!».
خانم کروبی ، من صاحب این قلم نیز شخصأ از نظام صهیونیستی اسرائیل ، نسبت به ظلمی که به ملت مظلوم فلسطین در طول 62 گذشته روا داشته و روا می دارد ، متنفرم ،و مقلات متعددی در افشاء این جنایت ها نوشته ام. امٌا از شما و از شوهر شما ،که هرکدام ، یکی از مهره های نظام هستید ، سئوال می کنم، آیا تا حال دیده اید ،که نظام حکومتی اسرائیل ، به روی هموطنان یهودی خود ،که مخالف سیاست دولت شان باشند ، آتش بگشاید و آنها را به قتل برساند ،و یا آنها را زندانی و شکنجه بکند؟ دولت صهیونیستی اسرائیل در سال از طریق لابی های صهیونیستی ، ملیارد ها دولار خرج می کند، که یهودیان جهان را به زندگی در اسرائیل جذب بکنند، در حالیکه با به قدرت رسیدن اسلام ناب محمدی ،که شماو همسرتان یکی از مهره های اصلی آن هستید ، بیش از 3 ملیون ایرانی را شما ها آوراه خانه و کاشانه کردید ،و از این سه ملیون نفر ، حد اقل 400 هزار نفر قشر تحصیل کرده در رده های بالا بودند، که این تحصیل کرده ها ، با هزینه ملیارد ها دولار سرمایه مملکت و خانواده هایشان تربیت شده بودند ،که به وطن و ملت شان خدما بکنند. این ها ، بزرگترین سرمایه مملکت بودند، که بخاطر حاکمیت جهل و خرافات و استبداد ، این سرمایه را شما ها مفت و مجانی از دست دادید و کشور های خارجی چون آمریکا ، کانادا ، آلمان ، فرانسه ، انگلیس ، استرالیا مفت و مجانی بر آنها صاحب شدند ؟و بجای آن آن قشر تحصیل کرده های واقعی یک مشت کاسه لیسان رژیم را با مدارک تحصیلی تقلبی ، که هر روز افتضاح آنان در مطبوعات چاپ و منتشر می شود، بر امور مملکت ، ثنا گویان بر جان « رهبر فرزانه جمهوری ناب محمدی !!!» حاکم کردید ، امروز نگران آن هستید که فرزند شما ، آقای علی کروبی بازداشت شده است و بازداشت کنندگان فرزند شما را تهدید به ....و مرگ کرده بودند!!!؟؟؟
خانم فاطمه کروبی ، لازم می دانم در اینجا خاطره کشیش پروتستان آلمانی بنام :مارتن نایمولر(Martin Niemöller - متولد 1892 – مرگ1984) که در سال 1937 ، توسط نازی ها بازداست شد و به بازداشتگاه (Sachsenhausen) زندانی شد ،و در سال 1941 ، به اردوگاه معروف داخو (Dachau ) منقل گردید ، و بلاخره در سال 1945 ، بعد از شکست آلمان نازی ، آزاد گردید ، و این کشیش ، در راستای چونگونه به قدرت رسیدن یک باند جانی و قاتل نازی ها را ، در چند بیت شعر کوتاه ولی بسیار عمیق بیان می کند، که گویای زبان حال امروز شما و شوهر گرامی تان است. من این شعر را از زبان فرانسه به فارسی ترجمه کرده ، وترجمه این شعر را را تقدیم شما وهمسر گرامی شما و هزاران ایرانی که در استقرارنظام جهل و جنایت و چپاول ثروت های معنوی و مادی مستقیم و غیر مستقیم نقش داشتند و دارند، تقدیم بکنم ، که شاید بعد از 31 سال بخود بیایند ، وبفهمند ،که چقدر در حاکمیت این نظام مطرود ، مسئول بودند و مسئول هستند. شما خانم فاطمه کروبی ، بعد از 31 سال ،آنهم بعد از دستگیری ،و بازداشت 24 ساعته فرزند تان تازه فهمیدید ، که درطول 31 سا ل در این جهنم «جمهوری جمهوری اسلام ناب محمدی آقای خمینی چه می گذرد؟!!!!
وقتی که نازی ها آمدند... شعر از مارتن نایمولر کشیش آلمانی قربانی نازیسم .
*******
وقتی که نازی ها آمدند کمونیست ها را بگیرند،
من اعتراض نکردم، به خود گفتم ، من کمونیست نیستم.
وقتی آمدند سندیکالیست ها را بازداشت کردند،
من اعتراض نکردم ،بخود گفتم ،من سندیکا لیست نیستم.
وقتی که آمدند یهودیان را بازداشت کردند،
من اعتراض نکردم ،و بخود گفتم ، من یهودی نیستم.
وقتی که آمدند، کاتولیک ها را بازداشت کردند ،
من اعتراض نکردم و بخود گفتم ، من کاتولیک نیستم.
بعدأ آمدند مرا بازداشت کردند،
امٌا دیگر کسی باقی نمانده بود ،که به بازداشت من اعتراض بکند.
(پایان )
خانم فاطمه کروبی ، روزی که یک مشت جانی و قاتل ، به نام اسلام ناب محمدی آقای خمینی ، در زندان ها ، قبل از قتل دختران باکره ایرانی ، به آنها تجاوز می کردند، و فردایش لباس این دختران را با مقدار پول ، صیغه ، تحویل مادران و پدران این دختران می دادند، شما و همسر شما ، روحانی حکومتی ، که از اولین روز در این دستگاه جنایت بودید و هستید ، چگونه در چشمان فرزندانتان نگاه می کردید ،و آنها را در آغوش مهر و محبت پدرانه و مادرانه می گرفتید؟چگونه با وجدان راحت در آن جهنم به وسعت جغرافیای ایران به خواب می رفتید؟ امروز تعجب می کنید ، که این نظام جهل و جنایت فرزند شما را 24 ساعت بازداشت کرده و او را تهدید به فلان عمل و مرگ کرده است ؟
خانم فاطمه کروبی ، من صاحب این قلم مطلقأ ، مخالف اعدام ،و شکنجه هستم ، تا پایان عمرم نیز مخالف آن خواهم بود ، ولو اینکه جنایتکار ، قاتل فرزند من باشد.. من با این قلم ناچیز ، تا پایان عمرم در را هی مبارزه می کنم، که روزی در ایران آینده ، حتی برای مسئولین عالی رتبه نظام فعلی ، که تا مفرق دست شان به خون فرزندان این ملت آغشته است ، نه چوبه دار ونه چوبه اعدام برپا شوند و نه دستگاه های شکنجه فراهم گردند.
خانم فاطمه کروبی ، مسلماً این نظام جهل و خرافات ، جنایت ، روزی چون نظام های کمونیستی سرنگون خواهد شد.وظیفه فرد فرد هر ایرانی وطن دوست و آزادیخواه این است ،که نگذارند ، ، چوبه های دار ، اعدام ها برای تسویه حساب ها ی گروهی ، حزبی ، دینی ، سیاسی ، بار دیگر در این مملکت مستقر شوند .البته برای درمان روان - اجتماعی جامعه ایران ، مسئولین ، امران و عاملان جنایت های ایکه در طول حیات ننگین ولایت مطلقه فقیه با داشتن حق وکیل ، در دادگاه های شایسته این نام این جنایتکاران باید به ملت و نمایندگان ملت جواب بدهند. امیدوارم خانواده های قربانیان این جنایت ها ، با شهامت و شجاعت ، این جانیان را ببشخشند. البته بخشیدن و بزرگواری این خانواده ها ، دلیل بر چشم پوشی از حقوق اجتماعی ملت نیست. این جنایتکاران باید به ملت ایران حساب پس بدهند. اماً یقین می دانم برای ساختن ایران آینده ، با یک نظام جمهوری بدون پسوند و پیشوند، برخاسته از رأی آزاد ملت و دولت مسئول در مقابل نمایندگان ملت ، هیچ عقل سالمی برگزاری وراه انداختن حمام خون بنام انتقام را انتخاب نخواهد کرد.

با نهایت احترام : کاظم رنجبر . پاریس ۱۵ فوریه ۲۰۱۰.

پی نوشت : درپایان از خوانندگان گرامی و هموطن تقاضا دارم در تکثیر و انتشار این نامه ، به این خد متگزار یاری بکنند.قبلأ از زحمات شما در این راه ، سپاسگزارم.

گالری عکس: خشونت نیروی انتظامی

By جنبش خرداد

عکس های برنده جایزه مسابقات عکاسی مطبوعات جهان سال 2009


این عکس ها تعدادی از عکس های برنده مسابقات عکاسی ورلد پرس سال 2009 هستند. حدود 5000 عکاسی از سرتاسر جهان در این مسابقه شرکت کرده بودند. این عکس ها واقعا عکس های جالب و تاثیر برانگیزی هستند که عکاسان جهان با تمام توان خود سعی کرده اند تا بهترین عکس را برای جهانیان به عرضه درآورند.

برای بزرگ تر دیدن عکس ها روی آن ها کلیک کنید.

عکس برنده جایزه مسابقات عکاسی جهان سال 2009 در وبلاگ فلانوس world photo press competition 2009 award photos best pictures by flanoos.blogspot (2)

زن افغان ، هنگامی که از صحنه حمله انتحاری توسط ماموران پلیس افغان به دور کشیده میشود.

ادامه مطلب..

عکس برنده جایزه مسابقات عکاسی جهان سال 2009 در وبلاگ فلانوس world photo press competition 2009 award photos best pictures by flanoos.blogspot (1)

زنان در تهران در تاریخ 24 ژون در بالای پشت بام ها بر علیه رژیم شعار میدهند.

عکس برنده جایزه مسابقات عکاسی جهان سال 2009 در وبلاگ فلانوس world photo press competition 2009 award photos best pictures by flanoos.blogspot (3)

آلبوم عکس از غزه : توزاه ، نوار غزه ، 3 مارچ

عکس برنده جایزه مسابقات عکاسی جهان سال 2009 در وبلاگ فلانوس world photo press competition 2009 award photos best pictures by flanoos.blogspot (4)

گراهام ، بیمار انورکزیک ( یک نوع بیماری در اثر اختلال خورد و خوراک و بیمیلی )

عکس برنده جایزه مسابقات عکاسی جهان سال 2009 در وبلاگ فلانوس world photo press competition 2009 award photos best pictures by flanoos.blogspot (5)

مد پورتفولیو: چاپ و انقلاب ، کشور مالی

عکس برنده جایزه مسابقات عکاسی جهان سال 2009 در وبلاگ فلانوس world photo press competition 2009 award photos best pictures by flanoos.blogspot (6)

جاناتان تروت انگلیسی در پنجمین دوره مسابقات اشز مردود میشود ، لندن ، ماه آگوست

عکس برنده جایزه مسابقات عکاسی جهان سال 2009 در وبلاگ فلانوس world photo press competition 2009 award photos best pictures by flanoos.blogspot (7)

طرفداران یانکی سعی در منحرف کردن جوان ریورا دارند ، استادیوم یانکی ، 25 اکتبر

عکس برنده جایزه مسابقات عکاسی جهان سال 2009 در وبلاگ فلانوس world photo press competition 2009 award photos best pictures by flanoos.blogspot (8)

پرنده کینگ فیشر در حال شکار ماهی

عکس برنده جایزه مسابقات عکاسی جهان سال 2009 در وبلاگ فلانوس world photo press competition 2009 award photos best pictures by flanoos.blogspot (9)

بازگشت لنس آرمسترانگ

عکس برنده جایزه مسابقات عکاسی جهان سال 2009 در وبلاگ فلانوس world photo press competition 2009 award photos best pictures by flanoos.blogspot (10)

گینه بیساِئو

عکس برنده جایزه مسابقات عکاسی جهان سال 2009 در وبلاگ فلانوس world photo press competition 2009 award photos best pictures by flanoos.blogspot (11)

مسابقات جهانی مرد آهنین ، سواحل هاوایی

عکس برنده جایزه مسابقات عکاسی جهان سال 2009 در وبلاگ فلانوس world photo press competition 2009 award photos best pictures by flanoos.blogspot (12)

حمام خون در ماداگاسکار ، ماه فوریه

عکس برنده جایزه مسابقات عکاسی جهان سال 2009 در وبلاگ فلانوس world photo press competition 2009 award photos best pictures by flanoos.blogspot (13)

سرزمین رنگین کمان ، نیو مکزیکو

عکس برنده جایزه مسابقات عکاسی جهان سال 2009 در وبلاگ فلانوس world photo press competition 2009 award photos best pictures by flanoos.blogspot (14)

جنگ شخصیست.

عکس برنده جایزه مسابقات عکاسی جهان سال 2009 در وبلاگ فلانوس world photo press competition 2009 award photos best pictures by flanoos.blogspot (15)

آدریان ، پسر 13 ساله ، دارای بیماری اوتیسم ( خیال پرستی ، عدم توجه به عالم مادی )

عکس برنده جایزه مسابقات عکاسی جهان سال 2009 در وبلاگ فلانوس world photo press competition 2009 award photos best pictures by flanoos.blogspot (16)

جنوب جورجیا ، آنتراکتیکا

عکس برنده جایزه مسابقات عکاسی جهان سال 2009 در وبلاگ فلانوس world photo press competition 2009 award photos best pictures by flanoos.blogspot (17)

سربازان امریکایی در حال پاسخ دهی به آتش طالبان خارج از سنگر خود ، دره کورنگل ، افغانستان ، 11 می

عکس برنده جایزه مسابقات عکاسی جهان سال 2009 در وبلاگ فلانوس world photo press competition 2009 award photos best pictures by flanoos.blogspot (18)

مرگ زرافه در اثر خشکسالی ، شمال شرق کنیا ، ماه سپتامبر

عکس برنده جایزه مسابقات عکاسی جهان سال 2009 در وبلاگ فلانوس world photo press competition 2009 award photos best pictures by flanoos.blogspot (19)

روز گشایش ، واشنگتن دی سی ، 20 ژانویه

عکس برنده جایزه مسابقات عکاسی جهان سال 2009 در وبلاگ فلانوس world photo press competition 2009 award photos best pictures by flanoos.blogspot (20)

پیکنیک روز یکشنبه ، کشور موزامبیک

عکس برنده جایزه مسابقات عکاسی جهان سال 2009 در وبلاگ فلانوس world photo press competition 2009 award photos best pictures by flanoos.blogspot (21)

پسرها و دخترها

عکس برنده جایزه مسابقات عکاسی جهان سال 2009 در وبلاگ فلانوس world photo press competition 2009 award photos best pictures by flanoos.blogspot (22)

تظاهرات بعد از انتخابات ریاست جمهوری ایران ، تهران ، 13 الی 15 ماه ژون

عکس برنده جایزه مسابقات عکاسی جهان سال 2009 در وبلاگ فلانوس world photo press competition 2009 award photos best pictures by flanoos.blogspot (23)

حمله به نوار غزه ، ماه ژانویه

سالها از نگارش تامه افشاگرانه رضا و منوچهر دقتی، که «احساس مسؤليت نسبت به وجدان خبرنگاري» را برجسته می‌کند ــ می‌گذرد اما، مضمون آن نو و تازه است . --

سالها از نگارش تامه افشاگرانه رضا و منوچهر دقتی، که «احساس مسؤليت نسبت به وجدان خبرنگاري» را برجسته می‌کند ــ می‌گذرد اما، مضمون آن نو و تازه است .
-------------------------------------------------
در ماه مارس ۲۰۰۱‌، نمايندگان سازمان «‌پاريس‌ موزه‌» به طور رسمي با ما نگارندگان، رضا و منوچهر دقتي تماس گرفتند و در نامه‌اي با سر برگ مديريت امور فرهنگيِ شهرداري پاريس از ما دعوت كردند كه در نمايشگاه عكس در سالن الكترا (Electra) شركت جوييم‌.. در دعوتنامه گفته شده بود كه اين نمايشگاه با عنوان «نگاههاي ايراني» برگزار مي‌شود و از همكاري شهرداري پاريس، سازمان «‌پاريس موزه‌»، سازمان كل برق فرانسه، سازمان فعاليت‌هاي هنري فرانسه، آزمايشگاه عكاسي دوپون، كداك و موسسات و سازمانهايي فرانسوي ديگر از اين نوع برخوردار خواهد بود، نگارندگان كه مي‌ديدند برگزاري اين نمايشگاه برعهده‌ي موسسات و سازمانهاي معتبر فرانسوي است، موافقت خود را براي شركت در اين نمايشگاه اعلام كردند.
هنگام انتخاب عكس‌ها، يكي
از عكس‌هايي كه از طرف ما پيشنهاد شد و يكي از اعدام‌هاي خياباني در تهران را نشان مي‌داد، پذيرفته نشد و حذف گرديد و اين رفتار براي ما تعجب‌انگيز بود، با اين همه، پذيرفتيم كه در نمايشگاه شركت كنيم به شرط آن‌كه شرح مربوط به هر يك از عكس‌ها را خودمان انتخاب كنيم و به همين جهت با انتخاب شعر گوياي احمد شاملو، «از پشت شيشه‌ها …» با موضعي شفافتر در نمايشگاه شركت كرديم تا نگاه ديگري نيز ارايه شود. علاوه بر اين، مسئولان نمايشگاه با به نمايش گذاشتن عكس معروف اعدام كرد‌ها در فرودگاه سنندج توسط خلخالي نيز مخالفت كردند، هر چند اين عكس در سال 1980 برنده‌ي جايزه‌ي پر ارزش «پوليتزر» شده بود و يكي از معروفترين عكس‌هاي جهان در سال‌هاي آغازين دهه‌ي 80 به شمار مي‌رود، با وجود اصرار فراوان و استدلال ما درباره‌ي اهميت تاريخي ـ هنري ـ خبري اين عكس‌ها، برگزاركنندگان از نمايش اين عكس‌‌ها نيز خودداري كردند. با همه‌ي اين رفتارهاي شگفتانگيز، ما همچنان خوشبينانه و براساس روحيه‌ي حاكم بر فعاليتهاي فرهنگي تصميم خود را مبني بر شركت در نمايشگاه تغيير نداديم، تا روز افتتاح رسيد.
در اين روز حضور سفير جمهوري اسلامي ايران در كنار شهردار پاريس و همچنين
اعلام نام موسسات دولتي ايران به عنوان تامين‌كنندگان مالي نمايشگاه از جمله شركت هواپيمائي ايران‌اير، انجمن سينماي جوان، بنياد سينمائي فارابي و… بيش از پيش بر شگفتي و تعجب و حيرت آغشته به خشم ما افزود و ما را به تحقيق بيشتر برانگيخت.
امروز مي‌دانيم كه اين نمايشگاه، ادامه‌ي تبليغات جمهوري اسلامي در
خارج از كشور در عرصه‌ي فرهنگي است. اما چگونه مي‌توان فراموش كرد كه هم اكنون،ده‌ها روزنامه و هفته‌نامه و ماهنامه در توقيف هستند و ده‌ها و ده‌ها روزنامه‌نگار، اگر نه در زندان كه در بيكاري و وحشت به سر مي‌برند. كيست كه نداند كه هم اينك ده‌ها تن از روزنامه‌نگاران و نويسندگان ايراني در سخت‌ترين شرايط در زندان هستند. كيست كه آنچه به قتل‌هاي زنجيره‌اي معروف شد و در واقع قتل نويسندگان، شاعران، روشنفكران و دگرانديشان بود را فراموش كرده باشد.
از اين‌رو به نام
آزادي انديشه، آزادي سخن، آزادي قلم و براي احترام به حيثيت انساني و حقوق بشر، براي مخالفت با تبليغات حمهوري اسلامي ايران در همه‌ي عرصه‌ها، ما تصميم گرفتيم كه با توجه به احساس مسؤليت نسبت به وجدان خبرنگاري خويش، به اعتراض، اين نمايشگاه را ترك كنيم و به همكاري خود با اين نمايشگاه پايان دهيم. ما بدين‌وسيله اعلام مي‌‌كنيم كه عكس‌هاي ما بايد بلافاصله از نمايشگاه خارج شود و نام و عكس‌هاي ما از كاتالوگ ويژه‌ي نمايشگاه حذف گردد.
با اميد اين‌كه هنرمندان و روشنفكران خارج از
كشور، آگاهانه و با هوشياري هر چه بيشتر بتوانند به فعاليت‌هاي خويش ادامه دهند.
پاريس ـ دوم ژوئيه 2001

برابر با 11 تيرماه 1380

منبع: سايت ديدگاه