۱۳۸۸ خرداد ۱۰, یکشنبه

کشته شدن ده ها غیر نظامی در ولایت فراه

گزارش های رسیده از ولایت فراه در غرب افغانستان، حاکی از کشته شدن دهها غیر نظامی در اثر حمله هوایی شب گذشته نیروهای ائتلاف در این ولایت است.
شماری از اهالی منطقه گرانه ولسوالی بالابلوک ولایت فراه می گویند در این بمباران هوایی، بیش از 120 شهروند غیرنظامی کشته شده اند.
شماری از شاهدان عینی در تماس با بی بی سی گفته اند زنان و کودکان نیز در میان کشته شدگان این رویداد هستند.
آنان همچنین گفته اند که اجساد دهها تن از غیرنظامیانی که در اثر این بمباران کشته شده اند را در محل بمباران شده دیده اند.
آقای روح الامین، والی فراه، می گوید که این عملیات پس از آن انجام شد که شماری از افراد طالبان که از خانه های مردم به عنوان سنگر استفاده کرده بودند بر روی نیروهای ارتش افغانستان و ائتلاف بین المللی آتش گشودند.
والی فراه، از تشکیل هیاتی برای بررسی این رویداد خبر داد اما به علت آنچه که او حضور افراد مسلح طالبان در منطقه بمباران شده خواند ، گفت: تاکنون نیروهای دولتی نتوانسته اند خود را به محل حادثه برسانند و گزارش کاملی از تلفات و خسارات وارد شده به مردم را تهیه کنند.
آقای روح الامین که با بی بی سی سخن می گفت، احتمال کشته شدن غیرنظامیان در این حمله هوایی را رد نکرد.
والی فراه، با اشاره به سنگر گرفتن افراد طالبان در نزدیکی خانه های مسکونی، از احتمال کشته شدن غیرنظامیان در این رویداد ابراز نگرانی کرد.
اما ساکنان منطقه بمباران شده می گویند افراد طالبان در هنگام بمباران منازل مسکونی در محل حضور نداشته اند.
در همین حال بلقیس روشن، یکی از اعضای شورای ولایتی فراه می گوید با وجود اینکه تاکنون اطلاعات دقیقی از میزان تلفات غیرنظامیان در دست نیست، اما بر اساس گزارش هایی که به او رسیده، ظاهرا ساکنان محل تلفات سنگینی را متحمل شده اند.
با این حال، تاکنون نه نیروهای بین المللی و نه طالبان به صورت رسمی در مورد این عملیات اظهار نظری نکرده اند و هنوز به درستی معلوم نیست که در این رویداد چه تعداد غیرنظامیان کشته شده باشند.
اما اگر آمار ارایه شده از سوی ساکنان محل صحت داشته باشد، این رویداد، یکی از مرگبارترین عملیات نیروهای بین المللی در سال جاری خواهد بود.
سال گذشته نیز در اثر حمله هوایی نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا در ولسوالی شیندند در جنوب هرات، بیش از نود غیرنظامی کشته شدند.
در آن رویداد نیز ابتدا نیروهای ائتلاف کشته شدن غیرنظامیان را رد کرده بودند، اما تحقیقاتی که بعدا از سوی دولت افغانستان و سازمان ملل متحد انجام شد، نشان داد که تمامی قربانیان آن، شهروندان غیرنظامی بوده اند.