۱۳۸۸ آذر ۱۷, سه‌شنبه

گزارشی کوتاه از روز شانزدهم آذر، روز دانشجو



مجيد مشيدي


امسال شانزدهم آذر روز دانشجو، رنگ و بوی دیگری داشت. مبارزات خونین ماههای اخیر ایران که پس از کودتای بیست و دوم خرداد صورت گرفت، دستگیری های پیاپی فعالین جنبش دانشجوئی و احکام سنگین انضباطی مانند تعلیق از تحصیل، جای هیچگونه مصامحه با رژیم جنایتکار اسلامی را برای فعالین دانشجوئی نمی گذاشت. دولت کودتا با ایجاد رعب و وحشت درسطح جامعه، دستگیری فعالان مدنی اعم از زنان ،کارگران،معلمان و دانشجویان سعی در به عقب راندن جنبش های درون جامعه دارد.

با نزدیک شدن به روز شانزده آذر بیش از سه هزار دانشجوی دانشگاه تهران علی رغم همه فشارهای دولتی و فضای امنیتی حاکم بر دانشگاه طوماری تهیه و در آن از موسوی و کروبی دعوت کرده اند تا در روز شانزده آذر با حضور در مقابل دانشکده فنی دانشگاه تهران، محل سه دانشجو در خون افتاده به گلوله کودتاچیان سال 1332 ، با حمایت از دانشجویان و جنبش ریشه دار دانشجویی و با توجه به پیوند اعتراضات به نتایج انتخابات با روز دانشجوی سال 88 بر مواضع پیشین خود صحه گذارند و بار دیگر ایستادگی و اعتراض خود را در برابر استبداد اعلام نمایند .

در دومین بیانیه ستاد هماهنگی جنبش دانشجویی ایران، به مناسبت شانزده آذر ضمن تاکید بر نفی هر گونه خشونت آمده است که دانشجویان همچون هر سال، در روز شانزده آذر همراه با نفی استبداد مطلقه‌، دخالت بیگانگان درامور داخلی ایران را محکوم خواهند کرد و مخالفت خود را با دولت کودتایی احمدی‌نژاد و حامیانش اعلام می‌کنند. در ادامه این بیانیه آمده است که تا احقاق حقوق حقه مردم ایران از مبارزه در راه آزادی و برابری دست بر نخواهد داشت . روابط عمومی وزارت علوم، تحقيقات و فناوری دولت احمدی نژاد با اشاره به اينكه برنامه آن‌ها برای روز دانشجو حضور در امام‌زاده عبدالله شهرری و ادای احترام به شهدای اين روز است و اعلام کرد که برنامه‌ای برای سخنرانی محمود احمدی‌نژاد و کامران دانشجو در دانشگاه‌ها بمناسبت روز دانشجو اعلام نشده‌ بود .

روز جمعه 13آذر، آخوند جنتى، در خطبههاى نمايش جمعه تهران، مخالفان نظام ولايتفقيه را «دشمنان خدا» و «كسانى كه به بسيج اهانت مى‌كنند را خائن» ناميد و تصريح كرد كه در جنگ با آنها «كوچكترين ترحمى» نبايد در دل داشت. علی فضلی فرمانده سپاه استان تهران که نیروهای تحت امرش به ویژه مسئولیت مقابله با اعتراضهای مردمی در پایتخت را بر عهده دارند، با اشاره به شانزده آذر، روز دانشجو گفت: " زمزمه هایی در خصوص اغتشاشات و عواملی که در صدد آشوب در روز دانشجو در دانشگاههای کشور هستند، داریم اما پیش بینی اتفاق خاصی را در این روز نمیکنیم " با این همه فرمانده سپاه استان تهران از اتخاذ " تدابیر لازم برای این روز" توسط نیروهای سپاه پاسداران و بسیج خبر داده است، که در سرکوب خونین تظاهرات آرام معترضان به نتایج انتخابات در ایران نقش محوری ایفا کرده اند . از چند روز مانده به شانزده آذر، حضور ماموران و خودروهای سبزرنگ پليس در خيابانهای اطراف ميدان وليعصر، ميدان انقلاب و ميدان هفتم تير تهران بسيارمحسوس بود. ماموران پليس در نظرداشتند با امنيتی كردن فضای شهر، مردم را دچار هراس كنند . تا مراسم شانزده آذر كمرنگ‌تر برگزار شود هرچند كه تجربيات مراسم گذشته نشان می ‌دهد مردم از اين مانورهای تبليغاتی، هراسی به دل راه نمی ‌دهند. دفتر تحکیم وحدت از تشکل های عمده اصلاح طلبان در بیانیه ای از مردم خواسته بود به دانشجویان بپیوندند تا در شرایط حساس جاری آنها را تنها نگذارند. دولت احمدی نژاد پیش از این برای جلوگیری از پوشش اعتراضات در این روز خبرنگاران خارجی مقیم تهران را به مدت سه روز از تهیه گزارش و خبر از مناطق مرکزی تهران ممنوع کردند اما با این حال از همان ساعات اولیه آغازتظاهرات علیه نظام اسلامی ، تصاویر وگزارش های متعددی بر روی شبکه اینترنت منتشر شد.

عليرغم فضای رعب و وحشت و جو نظامی امنيتی سنگينی که رژيم اسلامی پس از تظاهرات اعتراضی 13 آبان بوجود آورده و عليرغم دستگيری چند ده تن از فعالين جنبش دانشجويی و عليرغم کنترل شديد رفت و آمد دانشجويان به دانشگاه ، مراسم شانزده آذر روز دوشنبه در دانشگاه تهران و دانشگاه های شهرهای مختلف پيروزمندانه برگزار شد. در این روز نیروهای انتظامی حد فاصل میدان فردوسی تا میدان انقلاب خصوصا حوالی دانشگاه تهران و از چهارراه توحید تا دانشگاه شریف را قرق کرده اند این نیروها که اکثر آنها با تمام تجیهزات حاضر و چهره کاملا نظامی به خیابان انقلاب و خیابان ازادی داده بودند. از صبح روز شانزده آذر نیروهای انتظامی و گارد ویژه در تمامی خیابان‌های منتهی به دانشگاه تهران و سایردانشگاه‌ها از جمله امیرکبیر و صنعتی شریف حضور چشم‌گیر و گسترده‌ای داشتند، دانشجویان در داخل دانشگاه به بر پایی تجمعات و برنامه‌هایی برای بزرگداشت روز دانشجو اقدام کردند . نیروهای پلیس با كنترل كارت دانشجویی مانع از ورود افراد غیردانشجو و پیوستن آنها به دانشجویان در داخل دانشگاه تهران شدند. حوالی ساعت یک بعد از ظهر درگیریهایی بین دانشجویان بسیجی طرفدار ولایت فقیه با معترضان رخ داده است. شماری از دانشجویان طیف بسیج در داخل دانشگاه مسیر ورود صدها دانشجوی معترض به سمت مركز دانشگاه و مسجد را مسدود كرده و سنگ پرانی هم بین دوطرف انجام شده است.

حضورتظاهرکنندگان در مقابل دانشکده فنی مانع برگزاری سخنرانی رحیم پور ازغدی و صفار هرندی در تالار شهید چمران این دانشکده بمناسبت روز دانشجو شد. درگیری مقابل دانشگاه فنی میان دانشجویان بسیجی طرفدار ولایت با تظاهرکنندگان شدید بود. در همین درگیری‌های پراکنده، برخی شیشه‌های دانشکده فنی نیز شکسته شده است. به دلیل شعارهای تند، درگیری جلوی دانشکده فنی تشدید شده و به زد و خورد انجامیده است. عناصر لباس شخصی با شوکر برقی با دانشجویان درگیر شده و گاز اشک آور نیز شلیک کرده‌اند.

انتقال نیروهای سپاه و بسیج برای جلوگیری از هرگونه تجمع اعتراضی در دانشگاه تهران و اجرای نمایشی به عنوان "حمایت دانشجویان از ولایت" و همزمان درب دانشگاه تهران در خیابان انقلاب بسته و با کشیدن پارچه و پرچم محوطه دانشگاه از ديدعابرين پوشانده شد .اين نيروهای بسيجی و سپاهی با انواع پرچم ها و امکانات صوتی و تصويری برای اجرای نمايش به مقابل دانشگاه تهران انتقال داده شدند و همزمان دوربين های صدا و سيما برای تصویربرداری از آنان در محل حاضر بود . با این وجود دانشجویان دانشگاه تهران تجمع اعتراضی خود به مناسبت روز دانشجو را برگزار کردند .دانشجویان از دانشگاه خارج شدند و مردم به آنها می پیوندند. دانشجویان و مردم شعارهای مرگ بر دیکتاتور /مرگ بر خامنه ای می دادند.

صداى فرياد مرگ بر ديكتاتور و مرگ بر این دولت مردم فريب در خيابانهاى طنین افکند شده است. تعداد زیادی از مردم با حضور در میدان انقلاب و میدان ولی عصر علیه مسئولان حکومتی شعار سرداده و با واکنش شدید نیروهای پلیس وبسیج روبه رو شدند. در میدان انقلاب نیروهای امنیتی برای متفرق کردن مردم از گاز اشک آور استفاده کردند ومنطقه منتهی به دانشگاه تهران را بستند. نیروهای پلیس ضد شورش با بستن برخی از خیابان های مرکزی تهران اقدام به پرتاب گاز اشک آور به سوی تظاهرکنندگان کرده و این مناطق به محل درگیری میان پلیس و تظاهرکنندگان تبدیل شده است. درگیری و زدوخورد شدید در برخی از نقاط تهران وجود داشته است. برای یک بار دیگر تظاهرات اعتراضی از محیط دانشگاه ، بیرون آمد و مردم به دانشجویان پیوستند. این پیوند مبارک است .

رجا نیوز وابسته به اصولگران در روز شانزده آذر از محل دانشگاه تهران گزارش می دهد که: "در این راهپیمایی، پوستری كه در آن عكس های موسوی ، رهنورد، مریم رجوی، مسعود رجوی، پرز، شیرین عبادی و ربع پهلوی، در كنار هم چیده شده بود، با شعار مرگ بر منافق دانشجویان به آتش كشیده شد" در ادامه می نویسد که : " در مقابل نیز دانشجویان طیف های مختلف از طیف علامه، ماركسیست ها، لیبرال ها،جریانات دموكراسی خواه و جریانات قومی كه در سالیان اخیر همواره اختلافات و درگیریهای بسیار جدی در بین آنها وجود داشت، امسال در یك اقدام عجیب قابل توجه، بصورت هماهنگ و متحد، اقدام به تجمع و سردادن شعار در دانشگاه تهران كرده اند. در میان این دانشجویان، تعداد زیادی از دانشجویان افراطی دانشگاه های علامه، امیركبیر و شریف نیز دیده می شوند" این خبر نشان دهنده آن است که رژیم اسلامی بیست و هشت سال از نابودی بخشی از اپوزیسیون،یعنی مجاهدین خلق سخن می گوید! ولی درروز شانزده آذر وحشت خود را با آتش کشیدن عکس های خانم و آقای رجوی نشان می دهد! این مورد نباید از نظرتحلیل گران سیاسی نادیده گرفته شود.

هزاران نفر از مردم تهران حرکت اعتراضی گسترده خود را با شعار مرگ بر خامنه ای از تقاطع فخر رازی به سوی جمهوری آغاز کردند. اين اعتراضات در حالی شروع شد که تعداد زيادی از نيروهای سرکوبگر آرايش گرفته و فضای سنگينی را حاکم کرده بودند ولی با شروع اعتراضات مردم نيروهای سرکوبگر ولی فقيه از هم پاشيده و به سمت ديگری رانده شدند. جوانان با سنگ به حملات وحشيانه نيروهای سرکوبگر که با باتون به مردم حمله می کردند به مقابله برخواستند و آنها را فراری دادند. در این روز باشکوه نيروهای سرکوبگربا شليگ گاز اشک آور سعی در متفرق کردن مردم داشتند . در این جنگ و گریز درگيريهای بين جوانان و نيروهای ولی فقيه چشم گیر بود.

نیروهای امنیتی، انتظامی و سپاه پاسداران با یورش به تجمعات مسالمت آمیز دانشجویان و همینطور شهروندان در اقصی نقاط کشور اقدام به ضرب و شتم و بازداشت تعداد زیادی از شهروندان و دانشجویان معترض کردند .علیرغم تمهیدات دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی برای جلوگیری از اعتراضات دانشجویی-مردمی در روز شانزده آذرماه که با بازداشت دست کم 70 دانشجو در طی 21 روز و همینطور صدور دهها ترم تعلیق از تحصیل همراه با تهدید و اخذ تعهد از دانشجویان آغاز شده بود و همچنین با کاهش شدید پهنای باند اینترنت در ایران، اختلال در مخابرات و لغو مجوز فعالیت خبرنگاران رسانه های خارجی و همینطور حضور تیم های کمین و مراقبت در درب منازل و محل های سکونت فعالان دانشجویی همراه شده بود، مانع از آن نشد تا دانشجویان و شهروندان از بیان مطالبات و اعتراضات خود در این روز منصرف بشوند و برای برگزاری یادمان شانزده آذر و احقاق حقوق از دست رفته خودشان تجمع اعتراضی نداشته باشند.

در این روز نيروهای لباس شخصی اقدام به دستگيری جوانان کردند و دانشگاهها در تهران، اصفهان، مشهد، اهواز، اراك و تبريز شاهد درگيرى بين دانشجويان و نيروهاى امنيتى بود. در تظاهرات امسال عكس احمدىنژاد همراه با عكس هاى خامنهاى و خمينى به آتش كشيده شد.

همانطوریکه نگارنده در یک مقاله نوشتم که پس از وقایع بیست و دوم خرداد در آن روز مردم شعار" مرگ بر استبداد" را سردادند و 13 آبان"مرگ بر دیکتاتور" وبه احتمال زیاد در روند تکاملی جنبش در تظاهرات شانزده آذر ما باید منتظر شعار "مرگ بر خامنه ای " باشیم ، چنین شد. در آینده نزدیک سالروز بیست و دوم بهمن قیام 57 ، خارج از انتطار نیست که شعار " مرگ بر جمهوری اسلامی " در بین توده ها فراگیر شود.

به صراحت می توان گفت که بزرگترین آسیبی که در سه دهه اخیر از جانب حاکمین جبار رژیم اسلامی بر روح جمعی ملت آزاده و شریف ایران وارد کرده است، حالت انفعال و بی تفاوتی ست! که با شیوع همین پدیده (انفعال) در میان این ملت، توانسته اند تا امروز حکمرانی کنند! پس در یک چنین شرایطی که جوانان فعال وآزادیخواه و پر شور در خیابان ها علیه رژیم اسلامی هستند ، سخن از" سرنگونی رژیم اسلامی "، سخنی بیهوده و به گزافه نیست! زیرا در زندگی بشر گاهی شرايطی پيش می ‌آيد كه فرد، گروه يا جمعيتی می ‌توانند بر سرنوشت خود تاثير ‏بگذارند و باید چنین باشد!

و اماهمیشه از دل شرايط سخت، فرصتی تاريخی ‏جرقه می ‌زند كه لازم است آن را شناخت و به بهره برداری از آن همت گمارد، امروز همان روز است !

نگارنده، به تمام انسان های شریف و آزاده که با حضورشان در تظاهرات اعتراضی روز شانزده آذر که برگ زرینی برتاریخ مبارزات مردم ستمدیده ایران نوشتند ، سر تعظیم فرود می آورد و دست همگی آنان را به گرمی می فشارد و باید بگویم ، بدون شک آینده متعلق به شماست، مطمئن باشید !

سایت دیدگاه

8 دسامبر

بیانیه کانون نویسندگان ایران در تبعید



دانشجویان و مردم ایران در اعتراض
به خفقان و سرکوب حماسه آفریدند

به حمایت از دانشجویان دستگیر شده در تظاهرات ١٦ آذر برخیزیم.

سه شنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۸ - ۰۸ دسامبر ۲۰۰۹

حضور گسترده دانشجویان در تظاهرات ١٦ آذر و در اعتراض به سرکوب و خفقان در ایران، بار دیگر نشان داد که هیچ حاکمیتی در جهان قادر نیست بر نیروی برخاسته از آزادی خواهی چیره شود و آن را برای همیشه سرکوب کند.
دفاع از آزادی اندیشه و بیان در روز دانشجو، حضور فعال دانشجویان و مردم معترض ایران در تظاهراتی که سراسر جامعه ایران را در شهرها و استانهای گوناگون در برگرفت، علیرغم هجوم نیروهای انتظامی و لباس شخصی ها، علی رغم بسیج وسیع سرکوبگرانه رژیم، میتواند بر پای دلاورانه و مستقل خود بایستد و رژیم قادر نیست سکوت گورستان را در جامعه ما برقرار کند. شکستن سد ستم و سرکوب، شکستن سلطه رژیم آزادی ستیز جمهوری اسلامی در روز دانشجو، نشان داد که مردم ایران در دفاع از حقوق انسانی و دفاع از آزادی اندیشه و بیان خود تصمیم قاطع گرفته اند.
در مراسم 16 آذر، با وجود تدارکات سنگين امنيتی و استقرار نيروهای سرکوب و محاصره دانشگاه ها در تهران و بسياری از شهرهای ديگر، تظاهرات امروز با فرياد آزادی خواهی، پوشالی بودن استبداد را نشان داد و قدرت شگرف جنبش اعتراضی مردم ايران را به نمایش در آورد.

در جريان اعتراضات روز دانشجو، تعداد زيادی از دانشجویان و مردم مبارز ایران در تهران و شهرستان ها دستگیر شده اند.
اعتراض به این دستگیری ها و حمایت از مبارزان راه آزادی، و رهائی بیقید و شرط همه دستگیرشدگان و زندانیان سیاسی و لغو هرگونه شکنجه روحی و جسمی و اعدام، نشانه همبستگی همگانی در دفاع از حق آزادی اندیشه و بیان در سراسر جامعه است.
در این راه بکوشیم.
کانون نویسندگان ایران (در تبعید)
١٦ آذر نقطه عطفی در پيشروی جنبش عمومی اعتراضی مردم ايران به سوی آزادی و دفاع از خواست های برحق مردمی ست. ١٦ آذر ١٣٨٨ - ٧ دسامبر ٢٠٠۹

پرتاب گاز اشک آور داخل دانشگاه فنی تهران۱۷آذر


پرتاب گاز اشک آور داخل دانشگاه فنی تهران۱۷آذر


زده شعله در چمن


خون ارغوان‌ها

object width="425" height="344">

فرمانده انتظامی تهران : دستگیری 204 نفر در ناآرامی های 16 آذر



فرمانده انتظامی تهران بزرگ از دستگیری 165 مرد و 39 زن در تجمعات غیرقانونی و درگیری های پراکنده روز 16 آذر تهران خبر داد و گفت: 18 پلیس نیز در این زمینه مجروح شده اند.

سرتیپ عزیز الله رجب زاده در گفتگو با مهر افزود: پرونده افراد بازداشت شده در مراجع ذیصلاح قضایی در حال رسیدگی است .

این مقام مسئول در نیروی انتظامی تاکید کرد: پیش از این اعلام کرده بودیم که هر نوع تجمع در این روز غیر قانونی است اما باز هم در اطراف دانشگاه تهران شاهد تجمعاتی بودیم.

وی همچنین ادامه داد: در درگیری های روز گذشته 18 نفر از پرسنل نیروی انتظامی مجروح شدند.

رجب زاده بیان داشت: در درگیری های روز گذشته 19 مورد تخریب گزارش شده و تعدادی تابلو راهور نیز از بین رفته است.

وی گفت : 18 حداکثر حدود 2 هزار نفر در تجمع های غیر قانونی روز گذشته حضور داشته اند.

گزارش لحظه به لحظه از 16 آذر


امروز صبح ساعت 9 تالار مولوی مراسمی به مناسبت روز دانشجو توسط دانشگاه ترتیب داده شده بود. من هم همراه دوستام رفتم اونجا. در ابتدای مراسم "دکتر کریمی دوستان" رئیس دانشگاه که تمایلات اصلاح طلبانه هم داره سخنرانی کرد و سخنرانیش از طرف دانشجوها با استقبال زیادی روبرو شد. در ادامه مراسم یکی از اعضای بسیج دانشجویی برای سخنرانی پشت تریبون رفت که همه اونو هو کردن و این کار رو در طول سخرانیش ادامه دادن. بعد یکی از اعضای انجمن اسلامی دانشگاه برای سخنرانی اومد و حرفهای تندی علیه دولت و حکومت زد که حرفاش با شعارهای "زندانی سیاسی آزاد باید گردد"، "دانشجو میمیرد، ذلت نمی‌پذیرد"، "مرگ بر دیکتاتور" و ... دانشجویان همراه شد. بعد از پایان مراسم دانشجوها دقایقی توی تالار شعار "مرگ بر دیکتاتور" سر دادند و در حالی که از تالار خارج می‌شدن سرود "یار دبستانی" رو با هم می‌خوندن. بعد از خارج شدن از دانشکده ادبیات، در محوطه روبروی دانشکده تجمع کردن و شعارهای "مرگ بر دیکتاتور"، "دانشجو میمیرد، ذلت نمی‌پذیرد"، "یا حسین، میر حسین"، "نصر من الله و فتحا قریب، مرگ بر این دولت مردم فریب"، "کروبی با غیرت، برس به داد ملت" و ... سر دادند. این اوضاع تا ساعت 11:30 ادامه داشت که من دیگه از دانشگاه خارج شدم. به علت کندی بیسار زیاد اینترنت موفق به اطلاع رسانی سریع نشدم .
--------------------------------------------
حضور نیروهای لباس شخصی در ورودی شمالی دانشگاه اصفهان و بستن درب توسط نیروی انتظامی از ساعت 12 ظهر امروز نیروهای گسترده لباس شخصی و نیروهای انتظامی در ورودی های دانشگاه اصفهان حضور دارند و از ورود یا خروج دانشجویان از دانشگاه جلوگیری می کنند . همچنین تعدادی نیروهای لباس شخصی در حال فیلم برداری از ساختمان های مشرف به درب دانشگاه هستند. تعداد 400 نفر از دانشجویان نیز در حال شعار دادن بودند که با واکنش تند مسئولان حراست دانشگاه مواجه و 1 نفر توسط آنها دستگیر و به نیروهای خارج از دانشگاه تحویل دادند.
------------------------------------------------------
حضور فائزه هاشمی در تجمع اعتراضی در دانشگاه علوم تحقیقات و بازداشت وی
sabzeseyedi.wordpress. : فائزه هاشمي فرزند رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام روز دوشنبه در جمع دانشجویان معترض و حاميآن مير حسين موسوي در دانشگاه علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد حضور یافت ، لحظاتي پس از حضور فائزه هاشمي در جمع دانشجویان ، ماموران حراست اين دانشگاه وي را بازداشت و به دانشكده علوم انساني دانشگاه علوم و تحقيقات منتقل كردند‏.
-------------------------------------------------
در سلف سرويس دانشگاه شيراز , دانشجويان با حراست درگير شده اند وشعارهاي ضد حكومتي خود را بي وقفه ادامه ميدهند .
-----------------------------------------------
تجمع دانشجویان دانشگاه هنر؛ تلاش گارد ویژه برای ممانعت از خروج دانشجویان به گزارش خبرنامه امیرکبیر دانشجویان دانشگاه هنر از صبح امروز به مناسبت روز دانشجو دست به تجمع اعتراضی گسترده ای زدند.
نیروهای انتظامی و گارد ویژه در تلاش برای ممانعت از خارج شدن این دانشجویان از دانشگاه هستند.
دانشجویان دانشگاه هنر واقع در خیابان ولیعصر در تلاش برای خروج از دانشگاه و پیوستن به دانشجویان پلی تکنیک هستند.
--------------------------------------------
آژانس ايران خبر: دانشجويان دانشگاه آزاد شهر كرد با عزم جزم نشان دادند كه تمام تمهيدات امنيتي و جو سركوب و وحشت نظام را به هيچ گرفته و با تمام قوا روز 16 آذر را گرامي داشته اند , يكي از دانشجويان دانشگاه آزاد شهركرد در اين رابطه به خبرنگار آژانس ايران خبرگفت : همه بردهاي(تابلو) دانشگاه آزاد پر از تراكت و شب نامه هاي كوبنده و انگيزاننده شده , اينجا غوغاست . تا حالا سابقه نداشت اينجوري بشه , خيلي شلوغ شده !
من مطمئن هستم با اين شور و اشتياق ماپيروز ميشويم.
-------------------------------------------------------------
رسانه میلی مجبور به پخش تظاهرات امروز دانشجویان شد و برای رد گم کردن حرف های آیت الله خمینی را نیز پخش کرد.
----------------------------------
گزارش آسوشیتدپرس و رویتر از تظاهرات تهران
سایت آینده نیوز در تهران: گزارش خبرگزاری‌های خارجی در روز دوشنبه، ۱۶ آذرماه، روز دانشجو، مدعی از محاصره دانشگاه تهران توسط «هزاران نیروی ضدشورش» مسلح به باتون و گاز اشك‌آور است. اولین عكس‌های منتشره در اینترنت حاكی از مسدود بودن در بزرگ دانشگاه تهران در خیابان انقلاب و حضور نیروهای انتظامی در برابر این در است. به گفته خبرگزاری آسوشیتدپرس، نیروهای پلیس با كنترل كارت دانشجویی تمام افرادی كه قصد ورود به دانشگاه تهران را دارند سعی می‌كنند مانع از ورود افراد غیردانشجو و پیوستن آنها به دانشجویان در داخل دانشگاه تهران شوند. همچنین به گفته شاهدان حوالی ساعت 13 درگیریهایی بین دانشجویان طیف بسیج با معترضان در دانشگاه امیرکبیر رخ داده است. شماری از دانشجویان طیف بسیج در داخل دانشگاه مسیر ورود صدها دانشجوی معترض به سمت مركز دانشگاه و مسجد را مسدود كرده اند و طرف مقابل نیز به شدت شعارهای یاحسین میرحسین و "بیا پول بگیر" سر می دهند و گویا سنگ پرانی هم بین دوطرف انجام شده است. درگیریهای پراكنده ای نیز در خیابان آزادی، حوالی چهارراه خوش و برخی پاساژهای خیابان جمهوری اسلامی، از جمله حوالی مركز تجاری علاءالدین نیز گزارش شده است. در عین حال گزارشها از حضور پررنگ پلیس در حوالی دانشگاه تهران, خیابان انقلاب و میدان انقلاب حكایت دارد. بنا بر این گزارش، از حوالی ظهر امروز خیابان انقلاب از سمت كارگر بسته شده و اجازه تردد از غرب به سمت خیابان انقلاب به افراد داده نمی شود. همچنین برخی گزارشها از شلیك گاز اشك آور در تقاطع خیابان فلسطین و انقلاب حكایت دارد. در این تقاطع، واحد هنر دانشگاه آزاد قرار دارد كه گویا فاقد محوطه است و احتمالا تجمع دانشجویان به خیابان كشیده شده است. خبرگزاری رویترز نیز از تجمع «ده‌ها لباس شخصی موتورسوار» در میدان تجریش تهران خبر می‌دهد و می‌گوید هر لحظه به تعداد این افراد افزوده می‌شود.
--------------------------------------------
گزارش گاردین از برخورد پلیس با معترضین در ۱۶ آذر و استفاده از باتوم و گاز اشک آور .
http://www.guardian.co.uk/world/2009/dec/07/police-crackdown-iranian-protesters
---------------------------------------------------------------
مردمک ، ساعت 13:25 (بوقت ايران) - اخبار و گزارش‌های دریافتی مردمک حکایت از وقوع درگیری میان تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی حکایت می‌کند. در ذیل برخی از این گزارش‌ها را آورده‌ام. تاکید می‌کنم که مردمک به صورت مستقل نتوانسته هیچ‌کدام از این گزارش‌ها را تایید کند: یک شاهد عینی گفته است که نیروهای امنیتی به سمت معترضانی در میدان فلسطین در تهران هنگام دادن شعارهای «مرگ بر دیکتاتور» گاز اشک آور شلیک کرده اند.‬ برخی گزارش های تایید نشده حاکی از آن است که دانشجویان دانشگاه آزاد اراک ضمن دادن شعار علیه دولت، عکس احمدی نژاد را آتش زدند. حراست این دانشگاه با دانشجویان برخورد کرده است.‬
میدان هفت تیر جمعیت زیادی در حال تظاهرات هستند و به طرف شمال در حال حرکت هستند. نیروهای امنیتی موتورسوار هم با مردم در این نقطه از شهر برخورد می‌کنند.
در میدان فردوسی درگیری بین مردم و نیروهای امنیتی شروع شده است.
------------------------------------------------------------
وحشت حکومت از ملت تا چه حد؟کیوسکهای تلفن در اطراف دانشگاه با پلاستیکهای مشکی پوشانده شده و اجازه استفاده به مردم نمیدهند فعالین حقوق بشر ودمکراسی در ایران : نیروهای سرکوبگر اقدام به بستن مغازهای خیابان انقلااب نمودند .علیرغم اینکه مغازه داران مجبور به بستن مغازه های خود شدند ولی حاضر به ترک محل نیستند و در کنار مغازه های خود هستند .همچنین تعداد زیادی از مردم در خیابان انقلاب حضور دارند. نیروهای سرکوبگر ولی فقیه به مردم اجازه ایستادن نمی دهند و مردم را مجبور به حرکت می کنند.
از تردد مردم و بخصوص جوان از مقابل دانشگاه و یا در خیابانهای اطراف آن ممانعت می کنند و در موارد متعددی جوانان را متوقف می کنند و کارت شناسائی آنها را کنترل می کنند و تلفنهای همراه آنها را چک می کنند و در مواردی اقدام به ضبط تلفنهای همراه آنها می کنند.
کیوسکهای تلفن در اطراف دانشگاه را با پلاستیکهای مشکی پوشانده شده و اجازه استفاده از آنها را به مردم نمی دهند.ورود و خروج دانشجویان به دادنشگاه تهران بشدت کنترل می شود و علاوه بر عوامل حراست نیروهای لباس شخصی کارتها را کنترل می کنند.
نیروهای سرکوبگر ولی فقیه در اطراف دانشگاه مستقر هستند و تمامی خیابانهای منتهی به دانشگاه را در کنترل خود دارند.آنها همچنین بصورت گسترده در نقاط مرکزی حضور دارند.
------------------------------------------------------------
شيراز : یابان ملاصدرا و ارم شیراز شاهد جمعیت انبوهی از مردم است.درگیری بین مردم و بسیج زیر باران شدید درگرفته.شعار مردم مرگ بر دیکتاتور و نترسیم نترسیم ما همه با هم هستیم. در شيراز ساختمانهاي دانشكده هاي عمران و مكانيك نزديك به 1000 نفر از ساعت 1030 (بوقت داخل) تجمع كرده اند كه هرلحظه بر آنها داره افزوده ميشه. ( ساعت 1030 صبح.مزدوران حراستي هم دورتادور اين دو ساختمان رو محاصره كرده اند. در كرمان از مقابل دانشگاه موسوم به باهنر در دانشكده هاي كشاورزي-دانشكده عمران و دانشكده برق تا مقابل درب دانشگاه مردم زيادي تجمع كرده اند . شعارها:ملت ايرانزمين ديكتاتورو بزن زمينما همه با هم هستيم دانشجوي نترسيممرگ بر ديكتاتور سر ميدهند.
--------------------------------------------------
درگیری میان بسیجیان و دانشجویان /دانشگاه امیرکبیر
بسیج دانشگاه امير کبير با تحریک دانشجویان سعی در ملتهب کردن جمعیت دارد. درگیری میان بسیجیان و دانشجویان آغاز شده است. شعارها: بسیجی برو گمشو، بسیجی وحشی شده، یاحسین میرحسین، مرگ بر دیگتاتور و .....! نیروهای لباس شخصی دست به جیب و آماده در میان جمعیت حرکت می کنند.
-------------------------------------------------
پلیس ایران دانشگاه را برای جلوگیری از اعتراض محاصره کرده است (رویترز)
شاهدی که نخواسته نامش فاش شود گفت : "صدها پلیس ضد شورش در همه جا در اطراف دانشگاه تهران و خیابانهای اطراف هستند." انتظار می رود مخالفان دولت از موقعیت تظاهرات دولتی در این کشور برای تظاهرات در مقابل انتخابات ریاست جمهوری استفاده کنند. شنبه، ایران فعالیت رسانه های خارجی برای تهیه گزارش از تجمع دانشجویی را ممنوع اعلام کرد. پلیس و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هشدار داده اند که با هر تجمع "غیر قانونی" شدت مقابله خواهند کرد .
---------------------------------------------------
تعدادی از رسانه های جهان که از اعتراضات روز 16 آذر گزارشهایی منتشر کرده اند. (انگلیسی)
الجزيره
http://english.aljazeera.net/news/middleeast/2009/12/200912701819786334.html

نيويورک تايمز
http://www.nytimes.com/auth/login?URI=/aponline/2009/12/07/world/AP-Ml-Iran.html&OQ=_rQ3D5&REFUSE_COOKIE_ERROR=SHOW_ERROR

واشنگتن تايمز
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2009/12/07/AR2009120700064.html

----------------------------------------------------------------------------
inoq.wordpress. : لطفا درخصوص این موارد نیز اطلاع رسانی کنید:
1- نسبت نیروهای لباس شخصی به نیروهای انتظامی در این روز بخصوص 3 به 1 است.
2- نیروهای لباس شخصی از یک کیلومتری میدان هفت تیر دردسته های 10-15 نفری تمامی خیابانهای منتهی به 7 تیر را پوشش داده اند و حدود 100 نفری را در میدان مشاهده می کنید.
3- نیروهای لباس شخصی و بسیج از شب گذشته در ورزشگاه شیرودی و ورزشگاه روبروییش مستقر شده اند.
4- کلیه مسیرهای منتهی به میدان توپخانه از خیابان مفتح به پایین و میدان توپخانه خبری از نیرو و لباس شخصی نیست و می تواند منطقه امن تلقی شود. درصورت درگیری می توان به سمت پایین و بازار آمد.

--------------------------------------------
صدای فریاد مرگ بر دیکتاتور دانشجویان دانشگاه شریف و مرگ بر این دولت مردم فریب از خيابان هاي اطراف شنیده میشود.
اطراف دانشگاه اميركبير به طور كامل در محاصره گارد ويژه , لباس شخصي و ماموران مزدور و سركوبگرانتظامي است و اجازه خروج به دانشجويان داده نميشود.
------------------------------------------
نيروهاى امنيتى اطراف دانشگاه تهران را به محاصره خود در آوردند
راديو فردا : به گزارش خبرگزارى هاى فرانسه و رويترز، نيروهاى امنيتى جمهورى اسلامى و پليس ضد شورش كه خود را براى مقابله با تجمعات اعتراضى شانزدهم آذر – روز دانشجو – آماده كرده بودند، دانشگاه تهران را محاصره كرده اند.
سپاه پاسداران و نيروى انتظامى پيش از اين هشدار داده بودند كه هرگونه تجمع «غيرقانونى» با برخورد آنان مواجه خواهد شد.
جمهورى اسلامى از حضور خبرنگاران رسانه هاى خارجى براى تهيه گزارش روز دانشجو ممانعت به عمل آورده است.
---------------------------------------------------
دم درب دانشگاه تهران را با سه تا اتوبوس بسته اند , طوري كه داخل دانشگاه معلوم نشود وكارهايي كه ميخواهند بكنند جلوه ي بيروني نداشته باشد. مردم حاضردرمنطقه هم غيرقابل شمارش هستند, تعدادي كه نيروهاي خودرژيم هستند وبقيه مردم هستند كه براي تظاهرات آمده اند. مردم ازنيروهاي رژيم مي پرسند كه چرا اينجا ايستاده اند ؟ ولي فرماندهان آنها مانع ازجواب دادن ميشوند.
----------------------------------------------------------------------
تلفن ها همراه در محدودهی دانشگاه تهران از کار افتاده است و تماس با آنجا امکان پذیر نیست.
-----------------------------------------
در خیابانهای فخر رازی و خیابان دانشگاه، خیابان 12 فروردین و اردیبهشت تعداد زیادی از خودروهای بخصوص خودروهای مخصوص دستگیری که به قفس معروف هستند را پارک کرده اند. تمامی خیابانها و کوچه های اطراف دانشگاه را گاردیها و افراد لباس مشکی مستقر شده اند.
------------------------------------------------------------------
حضور گسترده نظامیان حکومت در خیابانهای مرکزی تهران
بر اساس مشاهدات و اخبار واصله از صبح امروز 16 اذر 1388 نیروهای انتظامی حد فاصل میدان فردوسی تا میدان انقلاب خصوصا حوالی دانشگاه تهران و از چهارراه توحید تا دانشگاه شریف را قرق کرده اند این نیروها که اکثر انهابا تمام تجیهزات حاضر هستند چهره کاملا نظامی به خیابان انقلاب و خیابان ازادی داده اند نکته جالب اینکه مسافرین خطوط بی ار تی شرکت واحد با گرفتن عکس و فیلم از این ارایش نظامی استقبال و به صورت کاملا اشکار به بحث و تبادل نظر در اینکه وضعیت حکومت به کجا رسیده که از سایه خود هم می ترسند می پردازند .یک راننده شرکت واحد نیز گفت که به انها گفته اند که ممکن است خطوط شرکت واحد در حد فاصل خیابان انقلاب تا ازادی امروز تعطیل شود . mandegar-mandegar.blogspotاين صفحه با آخرين خبرها در رابطه با 16 آذر به روز ميشود
16آذر 19:30 مقابل دانشگاه نیروهای انتظامی و یگان ضد شورش کماکان خیابانهای منتهی به دانشگاه تهران و میدان انقلاب را تحت محاصره دارند. تعداد این نیرو به وضوح افزایش یافته به طوری که در هر 10 متر 5-6 نفر از افراد یگان ضد شورش به حالت آماده باش ایستاده اند. خیابان ابوریحان به سمت شمال مسدود شده و وانتهای نیروی انتظامی در حال انتقال نرده های راه بند سیار به محدوده هستند.

حاميان دولت با مشت و لگد و گاز اشک آور به دانشجويان دانشگاه تهران گل اهداء نمودند ! تنها چند روز پس از ادعاي سردار علي فضلي مبني بر اهداء گل به دانشجو

















تنها چند روز پس از ادعاي سردار علي فضلي مبني بر اهداء گل به دانشجويان معترض ، امروز حاميان احمدي نژاد که از اقشار مختلف اعم از نيروهاي امنيتي ، اطلاعاتي ، بسيج دانشجويي و شهري ، دانشجويان پادگان هاي نظامي و حتي طلاب يکي از حوزه هاي جنوب تهران در ميان آنها به چشم مي خوردند با ورود غير قانوني به دانشگاه تهران تظاهرات دانشجويان اين دانشگاه را متشنج نموده و با دانشجويان درگير شدند

تنها چند روز پس از ادعاي سردار علي فضلي مبني بر اهداء گل به دانشجويان معترض ، امروز حاميان احمدي نژاد که از اقشار مختلف اعم از نيروهاي امنيتي ، اطلاعاتي ، بسيج دانشجويي و شهري ، دانشجويان پادگان هاي نظامي و حتي طلاب يکي از حوزه هاي جنوب تهران در ميان آنها به چشم مي خوردند با ورود غير قانوني به دانشگاه تهران تظاهرات دانشجويان اين دانشگاه را متشنج نموده و با دانشجويان درگير شدند.

به گزارش خبرنگار نيمروز آنلاين تعداد بسياري از افراد غير دانشجو که با هماهنگي مسئولين دولت از صبح زود با اتوبوس از سراسر تهران جمع آوري شده بودند با هماهنگي مسئولين و حراست دانشگاه وارد دانشگاه تهران شدند . اين جمعيت که تعداد آنها بالغ بر 5000 نفر تخمين زده مي شد در اقدامي از قبل هماهنگ شده وارد تجمع دانشجويان جنبش سبز که بعد از ظهر امروز شروع گرديد شده و اقدام به دادن شعارهاي انحرافي مي نمودند. همزمان از صبح درب دانشگاه تهران در خيابان انقلاب بسته شده و با کشيدن پارچه و پرچم محوطه دانشگاه از ديد عابرين پوشانده شده بود.

در مقابل دانشجويان جنبش سبز در اقدامي ابتکاري سعي نمودند با انتقال راهپيمايي و تحصن خود به نقاط ديگر دانشگاه از هر گونه درگيري با گروه فوق خودداري نمايند که در مقابل دانشجويان و لباس شخصي هاي حامي دولت با تعقيب جمعيت فوق سعي در متشنج نمودن تجمع آنها مي نمودند . در نهايت دانشجويان جنبش سبز در مقابل دانشکده فني جمع شده و با اهتزاز نمادهاي سبز شروع به سر دادن شعار در حمايت از مير حسين موسوي و مهدي کروبي نمودند . که در اين بين گاهي اوقات درگيري هاي لفظي و حتي فيزيکي ميان دو گروه رخ مي داد .

به گزارش خبرنگار ما در ساعت 3 بعد از ظهر برخي از تجمع کنندگان جنبش سبز در مقابل دانشکده فني اقدام به سر دادن شعار عليه مسئولين نظام نموده که در مقابل برخي از لباس شخصي ها و بسيجي ها اقدام به زدن گاز اشک آور و ضرب و شتم دانشجويان نمودند و در صحنه هايي بسيار زشت و زننده اقدام به تعقيب و ضرب و شتم دانشجويان تا دانشکده علوم پزشکي نموده بطوريکه صدها دانشجو حامي جنبش سبز به سمت اين دانشکده متواري شده و برخي مورد ضرب و شتم واقع گشتند.

دانشجويان متواري شده جنبش سبز با سازماندهي مجدد در سر دانشکده پزشکي شروع به دادن شعارهاي تحريک آميز عليه بسيجيان و مسئولين نظام نموده که منجر به درگيري مجدد ميان دو گروه گرديد . در نهايت جمعيت فوق به دانشکده علوم پناهنده شده و از دست گروهک لباس شخصي که به ضرب و شتم دانشجويان مي پرداخت به داخل اين دانشکده پناه برده و باز با سازماندهي مجدد در سر در اين دانشکده اقدام به شعار عليه بسيجيان و مسئولين دولت نمودند. تا ساعت 4 بعد از ظهر اين تعقيب و گريز ادامه داشت و در ساعت 4:10 تقريبا اين تجمع به کار خود پايان داد.

به گزارش خبرنگار نيمروز آنلاين در حدود ساعت 4:30 لباس شخصي ها و دانشجونما هاي حامي دولت در سطح دانشگاه در حال گشت زني بوده و تعداد زيادي از آنها در جلوي درب مسجد دانشگاه و دانشکده حقوق جمع شده و گاه با دانشجويان دانشگاه درگيري مختصري ايجاد مي نمودند که مسئولين حراست در اقدامي دسته جمعي در نزديک ساعت 4:45 با اعلام اينکه دانشگاه تعطيل مي باشد اقدام به هدايت اين قشر دانشجونما به بيرون از دانشگاه مي نمايند.

گزارش ها حاکيست که در حدود ساعت 5 کتابخانه مرکزي دانشگاه اقدام به تعطيلي نموده و تقريبا کليه ساختمانهاي دانشگاه در خاموشي به سر مي برند و حراست قصد تخليه دانشگاه را دارد.
اوضاع در ساعت 5 در کوچه و خيابان هاي اطراف دانشگاه ملتهب بوده و بسياري از مردم حامي جنبش سبز در کوچه هاي و خيابان هاي اطراف دانشگاه در حال چرخيدن بي هدف مي باشند . اخبار مختلف از درگيري در ميدان فردوسي و چهار راه وليعصر حکايت دارد.

به گزارش خبرنگار نيمروزآنلاين در ساعت 5 اوضاع در خيابان فلسطين ملتهب است و بسياري از معترضين که در اين خيابان به سر مي برند گاها عليه دولت و مسئولين نظام شعارهايي سر مي دهند.

تصاویر تظاهرات امروز 16 آذرماه در تهران





تصاویر: ناآرامی های بیرون دانشگاه در 16آذر












صدای آلمان:علي‌رغم تهديدهايی که از هفته‌ها قبل از سوی دادستانی تهران، نيروی انتظامی و سپاه پاسداران در مورد شرکت در مراسم ۱۶ آذر صورت گرفته بود، در اين روز تمامی دانشگاه‌های بزرگ تهران و چند شهرستان، محل تجمع معترضان به دولت بود.

مراسم ۱۶ آذر، روز دانشجو در ايران، امسال از شب قبل از اين روز آغاز شد. به گزارش سايت‌های خبری داخلي، از ساعت ۹ شب ۱۵ آذر صدای الله اکبر از بيشتر نقاط شهر تهران شنيده مي‌شد.

در نخستين ساعات روز ۱۶ آذر تجمعات دانشجويان در دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی شريف و دانشگاه اميرکبير، دانشگاه هنر و چند دانشگاه ديگر آغاز شد.

مرتضی سيمياري، دبير اجتماعی دفتر تحکيم وحدت، در مورد جو امروز تهران چنين مي‌گويد: ,درحال حاضر ساعت نزديک به دو و نيم بعدازظهر است. من امروز از ميدان هفت تير به سمت دانشگاه تهران آمدم. فکر مي‌کنم تهران تبديل شده به يک دژ نظامی. تعداد قابل توجهی نيروهای امنيتی برای برخورد با اين جنبش مدنی با همديگر هماهنگ شده و عزم‌شان را جزم کرده‌اند که برخورد بسيار شديدتری بکنند که فکر مي‌کنم برخوردی معادل با ۱۳ آبان و شايد هم بدتر از آن امروز در تهران صورت بگيرد?.

سيمياری مي‌گويد، ماموران انتظامی درهای دانشگاه‌ها را به روی دانشجويان بسته و اجازه خروج به آنان نمي‌دادند: ,در حال حاضر چون يک ديوار امنيتی بين دانشگاه و مردم ايجاد شده، احتمال اينکه اين‌ها به همديگر متصل شوند وجود ندارد. دانشگاه هم علاقه ندارد تجمع به خيابان کشيده شود، دانشجوها تمرکزشان در درون دانشگاه است و مردم هم بيرون دانشگاه و اطراف دانشگاه تهران هستند. در حال حاضر فاصله‌ای بين اين‌ها بوجود آورده‌اند?.

يکی از دانشجويان دانشگاه سوره در خيابان آزادی نيز تاييد مي‌کند که نيروهای امنيتی درهای دانشگاه را به روی دانشجويان بسته و اجازه خروج از دانشگاه را به آنان نمي‌دادند. اين دانشجو از تجمع امروز دانشجويان دانشگاه سوره مي‌گويد: ,امروز تجمع از ساعت ۱۲ ظهر شروع شد و تا ساعت ۱۲ و ربع بچه‌ها در دانشگاه بودند. از ۱۲ و ربع به بعد دانشجويان تصميم گرفتند به بيرون دانشگاه بروند. رفتند بيرون دانشگاه و روبه‌روی دانشگاه ايستاده‌اند. مردم همراهی کردند و به دانشجويان پيوستند تا اينکه ديگر نيروهای ويژه ريختند و دانشجويان مجبور شدند برگردند به داخل دانشگاه. وقتی به دانشگاه برگشتند، درها را بستند. نيروهای ويژه جلوی دانشگاه ايستادند و بچه‌ها از پشت نرده‌ها و شيشه‌های جلوی دانشگاه تا رفتن نيروهای ويژه شعار مي‌دادند?.

به گفته‌ی اين دانشجو، عمده شعارهای دانشجويان دانشگاه سوره، "مرگ بر ديکتاتور"، "دولت کودتا، استعفا استعفا" و "احمد زيدآبادی آزاد بايد گردد" بوده است.

اين شاهد عينی مي‌گويد، تا زمانی که دانشجويان با هم بودند، ضرب و شتمی از سوی نيروهای امنيتی صورت نمي‌گرفت، اما به محض اينکه دانشجويان تک تک به خيابان‌های اطراف مي‌رفتند، ضرب و شتم و حتی سوال و جواب آغاز مي‌شد: ,تعدادی از بچه‌ها که رفته بودند بيرون، توسط نيروهای اطلاعاتی جلوشان گرفته مي‌شد و حتی آمارهای بعضی از دانشجويان را خواسته بودند که مثلاً آمار فلانی يا بهمانی با اين شکل و قيافه را به ما بدهيد. به اين حد، يعنی تمام کوچه‌های اطراف پر از نيروهای امنيتی بود که دانشجويان را به نوعی محاصره کرده بودند و نمي‌گذاشتند بيرون بروند. حتی وقتی بچه‌ها رفته بودند ماشين‌هايشان را جابه جا کنند، با آن‌ها به شدت برخورد شده بود و حتا بچه‌ها را ضرب و شتم هم کرده بودند?.

مردم همراه با دانشجويان

شاهدان عينی از همراهی مردم با دانشجويان در روز ۱۶ آذر مي‌گويند. يک کارمند که محل کارش در خيابان ۱۶ آذر تهران است، از حضور گسترده مردم در خيابان و ميدان انقلاب مي‌گويد: ,شرکت ما مشرف به خيابان ۱۶ آذر است. وقتی من رفته بودم پايين‌تر برای انجام کاري، آنجا مردم اجازه‌ی ايستادن نداشتند. ولی تعداد خيلی زياد بود، ۴۰ هزار نفری بودند. ولی مجبور بودند حرکت کنند و نمي‌توانستند بايستند. به صورت خيلی غيرعادی شلوغ بود. تا الان زد و خوردی مشاهده نمي‌شود، ولی مأمور خيلی هست. مأمورها و لباس‌شخصي‌ها?.

دانشجوی دانشگاه سوره نيز از همراهی مردم با دانشجويان اين دانشگاه مي‌گويد: ,مردم تا آنجايی که مي‌توانستند همراهی مي‌کردند. مثلاً بغل دانشگاه سوره يک مدرسه است که مردم وقتی مي‌آمدند بچه‌هايشان را ببرند، ساعتی که مدرسه تعطيل شده بود، جنبش را هم همراهی مي‌کردند. ولی نيروهای امنيتی در پراکنده کردن مردم تأثير داشتند?.

مرتضی سيمياری نيز ضرب و شتم مردم توسط ماموران را به چشم ديده است. او مي‌گويد: ,ما از خيابان‌های مختلف که مي‌آمديم، برخورد بسيار خشونت‌آميز و قهرآميزی نسبت به مردم صورت مي‌گرفت. نيروهای نظامی و بخصوص طيف بسيج برخورد بسيار شديدی با مردم داشتند. دانشگاه تهران، دانشگاه پلي‌تکنيک و دانشگاه شريف، تا آنجايی که من اطلاع دارم و ديدم، فضاي‌شان بسيار فضايی امنيتی است. دانشجويان هم پشت در حضور دارند. البته هنوز بيرون نيامده‌اند و البته ما هم اميدواريم که اين اتفاق نيفتد?.

,شهرستان‌ها و دانشگاه آزاد هم ساکت نبودند?

تجمع مخالفان دولت در روز ۱۶ آذر مختص تهران نبود. به گزارش پايگاه اينترنتی اميرکبير، دانشگاه رازی کرمانشاه در اين روز محل تجمع و سر دادن شعار توسط دانشجويان عليه دولت احمدي‌نژاد بوده است.

اين سايت خبری همچنين از حمله نيروهای بسيج به دانشجويان دانشگاه بوعلی همدان خبر داده است.

مرتضی سيمياري، عضو دفتر تحکيم وحدت، همچنين مي‌گويد که دانشگاه تبريز، دانشگاه مشهد و نيز دانشگاه شيراز در اين روز محل تجمع دانشجويان معترض بوده است. البته وی تاکيد مي‌کند که با توجه به قطع بودن اينترنت و نيز تلفن‌های همراه، به دست آوردن جزئيات بيشتر از شهرستان‌ها ممکن نيست.

شاهدان عينی همچنين از اعتراضات دانشجويان دانشگاه آزاد نقل مي‌کنند. دانشجويان دانشکده زبان‌های خارجی واحد تهران شمال، امروز با تجمع در محوطه دانشکده و سر دادن شعار به حمايت از جنبش دانشجويی پرداختند.

به گزارش سايت موج سبز آزادي، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقيقات نيز روز ۱۶ آذر محل اعتراض دانشجويان به دولت احمدي‌نژاد بود.

دانشجوی دانشگاه سوره، مشخصه جنبش کنونی دانشجويی را پيوستن دانشگاه آزاد و دانشگاه‌های غيرانتفاعی به آن مي‌داند: ,چيزی که امروز در جنبش دانشجويی هست، که در گذشته اکثراً مختص دانشگاه‌های دولتی بود، در اين دوره که دوره‌ی بلوغ و رشدش است، الان کشيده شده به دانشگاه‌های آزاد و غيرانتفاعی که نشان از يک ترکيب جديد را مي‌دهد و اميدواريم که آينده‌ی بسيار خوبی در انتظار اين جنبش باشد?.

ميترا شجاعی

تحريريه: بابک بهمنش

گزارش فعالین بذر از 16 آذر: شکنجه، جنايت، ابزار اين ولايت



www.bazr1384.com

www.bazr1384.blogfa.com

Email: bazr1384@gmail.com

امروز حدود ساعت 11 به همراهی يکی از دوستان به طرف دانشگاه شريف حرکت کرديم. ازچند روز قبل خود را برای امروز حاضر کرده بوديم و می خواستيم اگه بشه وارد دانشگاه بشيم به نزديکی خيابان آزادی و اطراف دانشگاه شريف که رسيديم، جو کاملاً امنيتی بود. در تمام خيابان ها و کوچه های اطراف دانشگاه نيروی گارد و لباس شخصی ها مستقر شده بودن و بهيچ وجه اجازه ايستادن به کسی داده نمی شد در مواردی هم که مردم قصد توقف داشتند با آنها شديداً برخورد ميشد. به در اصلی دانشگاه رسيديم در جلوی درِ ورودی تعداد زيادی از بچه ها جمع شده بودن که تعدادشون حدود 900 تا 1000 نفر ميشود و خيلی زود مراسم رو شروع کرده بودن جمعيت در حال دادن شعار بودن (مرگ بر ديکتاتور، مرگ بر کودتا، شکنجه تجاوز ديگر اثر ندارد)همچنين تعدادی پلاکارد نيز به نرده های دانشگاه آويزون کرده بودن با اين مضامين (ايران شده بازداشتگاه، اوين شده دانشگاه و دانشگاه آخرين سنگر آزادی، دانشجو کارگر، اتحاد اتحاد) در ضمن پارچه نوشته بزرگی در جلوی صف دانشجويان خود نمايی می کرد با اين شعار "مملکت با کفر می مونه اما با ستم نه" دراين هنگام و با تجمع مردم در بيرون در نيروی انتظامی اقدام به يورش به سمت مردم کرد و با خشونت هرچه تمام مردم رو متفرق کرد. ما هم تصميم گرفتيم به سمت دانشگاه تهران بريم در راه به سمت دانشگاه در ميدان انقلاب و خيابان 12 فرودين و کارگر تعداد زيادی نيروی گارد و نيروی انتظامی جمع شده بودن و از توقف مردم جلوگيری می کردن. در کوچه های اطراف دانشگاه نيز تعداد زيادی نيرو جمع شده بودن انواع و اقسام نيروها رو می تونستی ببينی از نيروهای پاسگاه و گارد ضد شورش تا نيروهای لباس شخصی و نيروهای با لباس های کاملا سياه که مربوط به سپاه و پايگاه ثارلله و پايگاه مقداد بودن تا نيروی اطلاعات. انگار رژيم تمام نيروش رو جمع کرده بود تا دانشگاه رو سرکوب کنه تمام اطراف دانشگاه نرده کشيده شده بود و در جلوی درب اصلی معروف به پنجاه تومانی نيز بنری رو سرتاسر درکشيده بودن که درِ دانشگاه مشخص نباشه اما در داخل دانشگاه شرايط کاملا فرق می کرد. دانشجويان جلوی دانشکده فنی جمع شده بودن وشروع به دادن شعار کردن مرگ بر ديکتاتور، مرگ بر خامنه ای، مرگ بر کودتا، شکنجه جنايت ابزار اين ولايت، مرگ بر اين ولايت. دانشجويان با خواندن سرود يار دبستانی به سمت سر در دانشگاه و درب اصلی به راه افتادن در ميان دانشجويان تعدادی از فعالين دانشجويی چپ نيز به چشم می خوردن. دانشجويان تعدادی پلاکارد نيز به همراه داشتند که روی آنها نوشته شده بود (نه به دانشگاه پادگانی نه به گيت امنيتی، دانشگاه فرياد آزادی و دانشگاه سنگر رهايی، صلح و دمکراسی برای همه جهان). دانشجويان که هر لحظه به تعدادشون اضافه می شود با شعار "دانشجوی با غيرت حمايت حمايت از ديگر دانشجويان ميخواستن که به اونا بپيوندن دانشجويان در مقابل درب اصلی تجمع کردن و با شعار حکومت زور نمی خوايم پليس مزدور نمی خوايم" به استقبال نيروی سرکوبگر رفتند. در اين ميان پليس برای متفرق کردن دانشجويان اقدام به پرتاب گاز اشک آور به سمت دانشگاه کرد و ازطرف درِ دندان پزشکی و درِ پزشکی تعدادی بسيجی پسر و دختر با تعدادزيادی پلاکارد وعکس های حسن نصرلله و عماد مقنيه وارد دانشگاه کرد و به طرف سردر دانشگاه به حرکت در آورد که در ميان راه با دانشجويان برخورد کردن! ضد و خُرد شديدی به راه افتاد اما بسيجی ها که معلوم بود اصلاً دانشجو نيستن حريف دانشجويان نشدن و دانشجويان نيز با شعار "بسيجی برو گم شو و توپ تانک و بسيجی ديگر اثر ندارد" به سمت دانشکده فنی و درب 16 آذر به راه افتادن. نيروی بسيج نيز به سمت سردر دانشگاه به راه افتاد و با رسيدن بسيجی ها به سردر بنر بزرگی که جلوی درب دانشگاه بود برچيده شد. از اطراف و از بالای ساختمانهای اطراف سريعاً دوربين ها شروع به گرفتن فيلم کردن و از سردر دانشگاه پارچه سبز بزرگی آويزان شد که روی آن نوشته شده بود "لبيک يا خامنه ای" تعدادی پلاکارد با عکس نصرلله و آرم حزب لله آويزان شد. در بيرون در مردم با مشاهده اين موضوع شروع به دادن شعار "مرگ بر ديکتاتور و مرگ بر کودتا" کردن در اتوبوس های شرکت واحد مردم شروع به هو کشيدن و دادن شعار کردن و پليس مجبور شد برای جلوگيری از اين کار در اتوبوسها نيز نيروهايی مستقر کند و در جاهايی نيز اقدام به ضرب و شتم مردم در ايستگاههای اتوبوس کرد که با برخورد شديد مردم روبرو شد. در تمام صحنه های درگيری در دانشگاه و بيرون دانشگاه حضور دختران و زنان واقعاً ستودنی بود. در مقاطعی از درگيری زنان با هجوم خود به نيروهای سرکوبگر، آنها را مجبور به عقب نشينی کردن در اطراف چهار راه وليعصر هجوم مردم به نيروهای امنيتی آنها را مجبور کرد که با استفاده از تيرهوايی و گاز اشک آور مردم را متفرق کنند. همچنين از دانشگاه اميرکبير نيز خبر می رسد که دانشجويان با نيروهای امنيتی در بيرون از دانشگاه و جلوی درب وليعصر درگير شده اند که در اين ميان دانشجويان با پرتاب سنگ نيروهای سرکوبگر را به عقب راندن. در اين ميان نيز تعدادی از دانشجويان نيز بازداشت شده اند و به مراکز امنيتی منتقل شده اند که اطلاعی از سرنوشت آنها در دست نيست. تا زمان ارسال اين خبر همچنان خيابانهای اطراف دانشگاه و خيابان کارگر تا چهارراه امير آباد شلوغ و ملتهب است و به تعداد مردم اضافه می شود نيروهای امنيتی از ترس شلوغی در اميرآباد، کوی دانشگاه و کوچه های اطراف آن را به تصرف خود دراورده اند و تمام رفت و آمدها را کنترل می کنند.

زند باد 16 آذر سرخ


اهدای گل توسط نیروهای انتظامی و لباس شخصی!

16 آذر - گزارش تصویری پنج /

سردار علی فضلی، فرمانده سپاه سيدالشهدا ‌استان تهران: "تدابير ما تدابيری فرهنگی است، قصد داريم در اين روز(16 آذر) به‌خصوص در استان تهران گل هديه دهيم."