۱۳۸۸ آذر ۱۷, سه‌شنبه

گزارش لحظه به لحظه از 16 آذر


امروز صبح ساعت 9 تالار مولوی مراسمی به مناسبت روز دانشجو توسط دانشگاه ترتیب داده شده بود. من هم همراه دوستام رفتم اونجا. در ابتدای مراسم "دکتر کریمی دوستان" رئیس دانشگاه که تمایلات اصلاح طلبانه هم داره سخنرانی کرد و سخنرانیش از طرف دانشجوها با استقبال زیادی روبرو شد. در ادامه مراسم یکی از اعضای بسیج دانشجویی برای سخنرانی پشت تریبون رفت که همه اونو هو کردن و این کار رو در طول سخرانیش ادامه دادن. بعد یکی از اعضای انجمن اسلامی دانشگاه برای سخنرانی اومد و حرفهای تندی علیه دولت و حکومت زد که حرفاش با شعارهای "زندانی سیاسی آزاد باید گردد"، "دانشجو میمیرد، ذلت نمی‌پذیرد"، "مرگ بر دیکتاتور" و ... دانشجویان همراه شد. بعد از پایان مراسم دانشجوها دقایقی توی تالار شعار "مرگ بر دیکتاتور" سر دادند و در حالی که از تالار خارج می‌شدن سرود "یار دبستانی" رو با هم می‌خوندن. بعد از خارج شدن از دانشکده ادبیات، در محوطه روبروی دانشکده تجمع کردن و شعارهای "مرگ بر دیکتاتور"، "دانشجو میمیرد، ذلت نمی‌پذیرد"، "یا حسین، میر حسین"، "نصر من الله و فتحا قریب، مرگ بر این دولت مردم فریب"، "کروبی با غیرت، برس به داد ملت" و ... سر دادند. این اوضاع تا ساعت 11:30 ادامه داشت که من دیگه از دانشگاه خارج شدم. به علت کندی بیسار زیاد اینترنت موفق به اطلاع رسانی سریع نشدم .
--------------------------------------------
حضور نیروهای لباس شخصی در ورودی شمالی دانشگاه اصفهان و بستن درب توسط نیروی انتظامی از ساعت 12 ظهر امروز نیروهای گسترده لباس شخصی و نیروهای انتظامی در ورودی های دانشگاه اصفهان حضور دارند و از ورود یا خروج دانشجویان از دانشگاه جلوگیری می کنند . همچنین تعدادی نیروهای لباس شخصی در حال فیلم برداری از ساختمان های مشرف به درب دانشگاه هستند. تعداد 400 نفر از دانشجویان نیز در حال شعار دادن بودند که با واکنش تند مسئولان حراست دانشگاه مواجه و 1 نفر توسط آنها دستگیر و به نیروهای خارج از دانشگاه تحویل دادند.
------------------------------------------------------
حضور فائزه هاشمی در تجمع اعتراضی در دانشگاه علوم تحقیقات و بازداشت وی
sabzeseyedi.wordpress. : فائزه هاشمي فرزند رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام روز دوشنبه در جمع دانشجویان معترض و حاميآن مير حسين موسوي در دانشگاه علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد حضور یافت ، لحظاتي پس از حضور فائزه هاشمي در جمع دانشجویان ، ماموران حراست اين دانشگاه وي را بازداشت و به دانشكده علوم انساني دانشگاه علوم و تحقيقات منتقل كردند‏.
-------------------------------------------------
در سلف سرويس دانشگاه شيراز , دانشجويان با حراست درگير شده اند وشعارهاي ضد حكومتي خود را بي وقفه ادامه ميدهند .
-----------------------------------------------
تجمع دانشجویان دانشگاه هنر؛ تلاش گارد ویژه برای ممانعت از خروج دانشجویان به گزارش خبرنامه امیرکبیر دانشجویان دانشگاه هنر از صبح امروز به مناسبت روز دانشجو دست به تجمع اعتراضی گسترده ای زدند.
نیروهای انتظامی و گارد ویژه در تلاش برای ممانعت از خارج شدن این دانشجویان از دانشگاه هستند.
دانشجویان دانشگاه هنر واقع در خیابان ولیعصر در تلاش برای خروج از دانشگاه و پیوستن به دانشجویان پلی تکنیک هستند.
--------------------------------------------
آژانس ايران خبر: دانشجويان دانشگاه آزاد شهر كرد با عزم جزم نشان دادند كه تمام تمهيدات امنيتي و جو سركوب و وحشت نظام را به هيچ گرفته و با تمام قوا روز 16 آذر را گرامي داشته اند , يكي از دانشجويان دانشگاه آزاد شهركرد در اين رابطه به خبرنگار آژانس ايران خبرگفت : همه بردهاي(تابلو) دانشگاه آزاد پر از تراكت و شب نامه هاي كوبنده و انگيزاننده شده , اينجا غوغاست . تا حالا سابقه نداشت اينجوري بشه , خيلي شلوغ شده !
من مطمئن هستم با اين شور و اشتياق ماپيروز ميشويم.
-------------------------------------------------------------
رسانه میلی مجبور به پخش تظاهرات امروز دانشجویان شد و برای رد گم کردن حرف های آیت الله خمینی را نیز پخش کرد.
----------------------------------
گزارش آسوشیتدپرس و رویتر از تظاهرات تهران
سایت آینده نیوز در تهران: گزارش خبرگزاری‌های خارجی در روز دوشنبه، ۱۶ آذرماه، روز دانشجو، مدعی از محاصره دانشگاه تهران توسط «هزاران نیروی ضدشورش» مسلح به باتون و گاز اشك‌آور است. اولین عكس‌های منتشره در اینترنت حاكی از مسدود بودن در بزرگ دانشگاه تهران در خیابان انقلاب و حضور نیروهای انتظامی در برابر این در است. به گفته خبرگزاری آسوشیتدپرس، نیروهای پلیس با كنترل كارت دانشجویی تمام افرادی كه قصد ورود به دانشگاه تهران را دارند سعی می‌كنند مانع از ورود افراد غیردانشجو و پیوستن آنها به دانشجویان در داخل دانشگاه تهران شوند. همچنین به گفته شاهدان حوالی ساعت 13 درگیریهایی بین دانشجویان طیف بسیج با معترضان در دانشگاه امیرکبیر رخ داده است. شماری از دانشجویان طیف بسیج در داخل دانشگاه مسیر ورود صدها دانشجوی معترض به سمت مركز دانشگاه و مسجد را مسدود كرده اند و طرف مقابل نیز به شدت شعارهای یاحسین میرحسین و "بیا پول بگیر" سر می دهند و گویا سنگ پرانی هم بین دوطرف انجام شده است. درگیریهای پراكنده ای نیز در خیابان آزادی، حوالی چهارراه خوش و برخی پاساژهای خیابان جمهوری اسلامی، از جمله حوالی مركز تجاری علاءالدین نیز گزارش شده است. در عین حال گزارشها از حضور پررنگ پلیس در حوالی دانشگاه تهران, خیابان انقلاب و میدان انقلاب حكایت دارد. بنا بر این گزارش، از حوالی ظهر امروز خیابان انقلاب از سمت كارگر بسته شده و اجازه تردد از غرب به سمت خیابان انقلاب به افراد داده نمی شود. همچنین برخی گزارشها از شلیك گاز اشك آور در تقاطع خیابان فلسطین و انقلاب حكایت دارد. در این تقاطع، واحد هنر دانشگاه آزاد قرار دارد كه گویا فاقد محوطه است و احتمالا تجمع دانشجویان به خیابان كشیده شده است. خبرگزاری رویترز نیز از تجمع «ده‌ها لباس شخصی موتورسوار» در میدان تجریش تهران خبر می‌دهد و می‌گوید هر لحظه به تعداد این افراد افزوده می‌شود.
--------------------------------------------
گزارش گاردین از برخورد پلیس با معترضین در ۱۶ آذر و استفاده از باتوم و گاز اشک آور .
http://www.guardian.co.uk/world/2009/dec/07/police-crackdown-iranian-protesters
---------------------------------------------------------------
مردمک ، ساعت 13:25 (بوقت ايران) - اخبار و گزارش‌های دریافتی مردمک حکایت از وقوع درگیری میان تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی حکایت می‌کند. در ذیل برخی از این گزارش‌ها را آورده‌ام. تاکید می‌کنم که مردمک به صورت مستقل نتوانسته هیچ‌کدام از این گزارش‌ها را تایید کند: یک شاهد عینی گفته است که نیروهای امنیتی به سمت معترضانی در میدان فلسطین در تهران هنگام دادن شعارهای «مرگ بر دیکتاتور» گاز اشک آور شلیک کرده اند.‬ برخی گزارش های تایید نشده حاکی از آن است که دانشجویان دانشگاه آزاد اراک ضمن دادن شعار علیه دولت، عکس احمدی نژاد را آتش زدند. حراست این دانشگاه با دانشجویان برخورد کرده است.‬
میدان هفت تیر جمعیت زیادی در حال تظاهرات هستند و به طرف شمال در حال حرکت هستند. نیروهای امنیتی موتورسوار هم با مردم در این نقطه از شهر برخورد می‌کنند.
در میدان فردوسی درگیری بین مردم و نیروهای امنیتی شروع شده است.
------------------------------------------------------------
وحشت حکومت از ملت تا چه حد؟کیوسکهای تلفن در اطراف دانشگاه با پلاستیکهای مشکی پوشانده شده و اجازه استفاده به مردم نمیدهند فعالین حقوق بشر ودمکراسی در ایران : نیروهای سرکوبگر اقدام به بستن مغازهای خیابان انقلااب نمودند .علیرغم اینکه مغازه داران مجبور به بستن مغازه های خود شدند ولی حاضر به ترک محل نیستند و در کنار مغازه های خود هستند .همچنین تعداد زیادی از مردم در خیابان انقلاب حضور دارند. نیروهای سرکوبگر ولی فقیه به مردم اجازه ایستادن نمی دهند و مردم را مجبور به حرکت می کنند.
از تردد مردم و بخصوص جوان از مقابل دانشگاه و یا در خیابانهای اطراف آن ممانعت می کنند و در موارد متعددی جوانان را متوقف می کنند و کارت شناسائی آنها را کنترل می کنند و تلفنهای همراه آنها را چک می کنند و در مواردی اقدام به ضبط تلفنهای همراه آنها می کنند.
کیوسکهای تلفن در اطراف دانشگاه را با پلاستیکهای مشکی پوشانده شده و اجازه استفاده از آنها را به مردم نمی دهند.ورود و خروج دانشجویان به دادنشگاه تهران بشدت کنترل می شود و علاوه بر عوامل حراست نیروهای لباس شخصی کارتها را کنترل می کنند.
نیروهای سرکوبگر ولی فقیه در اطراف دانشگاه مستقر هستند و تمامی خیابانهای منتهی به دانشگاه را در کنترل خود دارند.آنها همچنین بصورت گسترده در نقاط مرکزی حضور دارند.
------------------------------------------------------------
شيراز : یابان ملاصدرا و ارم شیراز شاهد جمعیت انبوهی از مردم است.درگیری بین مردم و بسیج زیر باران شدید درگرفته.شعار مردم مرگ بر دیکتاتور و نترسیم نترسیم ما همه با هم هستیم. در شيراز ساختمانهاي دانشكده هاي عمران و مكانيك نزديك به 1000 نفر از ساعت 1030 (بوقت داخل) تجمع كرده اند كه هرلحظه بر آنها داره افزوده ميشه. ( ساعت 1030 صبح.مزدوران حراستي هم دورتادور اين دو ساختمان رو محاصره كرده اند. در كرمان از مقابل دانشگاه موسوم به باهنر در دانشكده هاي كشاورزي-دانشكده عمران و دانشكده برق تا مقابل درب دانشگاه مردم زيادي تجمع كرده اند . شعارها:ملت ايرانزمين ديكتاتورو بزن زمينما همه با هم هستيم دانشجوي نترسيممرگ بر ديكتاتور سر ميدهند.
--------------------------------------------------
درگیری میان بسیجیان و دانشجویان /دانشگاه امیرکبیر
بسیج دانشگاه امير کبير با تحریک دانشجویان سعی در ملتهب کردن جمعیت دارد. درگیری میان بسیجیان و دانشجویان آغاز شده است. شعارها: بسیجی برو گمشو، بسیجی وحشی شده، یاحسین میرحسین، مرگ بر دیگتاتور و .....! نیروهای لباس شخصی دست به جیب و آماده در میان جمعیت حرکت می کنند.
-------------------------------------------------
پلیس ایران دانشگاه را برای جلوگیری از اعتراض محاصره کرده است (رویترز)
شاهدی که نخواسته نامش فاش شود گفت : "صدها پلیس ضد شورش در همه جا در اطراف دانشگاه تهران و خیابانهای اطراف هستند." انتظار می رود مخالفان دولت از موقعیت تظاهرات دولتی در این کشور برای تظاهرات در مقابل انتخابات ریاست جمهوری استفاده کنند. شنبه، ایران فعالیت رسانه های خارجی برای تهیه گزارش از تجمع دانشجویی را ممنوع اعلام کرد. پلیس و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هشدار داده اند که با هر تجمع "غیر قانونی" شدت مقابله خواهند کرد .
---------------------------------------------------
تعدادی از رسانه های جهان که از اعتراضات روز 16 آذر گزارشهایی منتشر کرده اند. (انگلیسی)
الجزيره
http://english.aljazeera.net/news/middleeast/2009/12/200912701819786334.html

نيويورک تايمز
http://www.nytimes.com/auth/login?URI=/aponline/2009/12/07/world/AP-Ml-Iran.html&OQ=_rQ3D5&REFUSE_COOKIE_ERROR=SHOW_ERROR

واشنگتن تايمز
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2009/12/07/AR2009120700064.html

----------------------------------------------------------------------------
inoq.wordpress. : لطفا درخصوص این موارد نیز اطلاع رسانی کنید:
1- نسبت نیروهای لباس شخصی به نیروهای انتظامی در این روز بخصوص 3 به 1 است.
2- نیروهای لباس شخصی از یک کیلومتری میدان هفت تیر دردسته های 10-15 نفری تمامی خیابانهای منتهی به 7 تیر را پوشش داده اند و حدود 100 نفری را در میدان مشاهده می کنید.
3- نیروهای لباس شخصی و بسیج از شب گذشته در ورزشگاه شیرودی و ورزشگاه روبروییش مستقر شده اند.
4- کلیه مسیرهای منتهی به میدان توپخانه از خیابان مفتح به پایین و میدان توپخانه خبری از نیرو و لباس شخصی نیست و می تواند منطقه امن تلقی شود. درصورت درگیری می توان به سمت پایین و بازار آمد.

--------------------------------------------
صدای فریاد مرگ بر دیکتاتور دانشجویان دانشگاه شریف و مرگ بر این دولت مردم فریب از خيابان هاي اطراف شنیده میشود.
اطراف دانشگاه اميركبير به طور كامل در محاصره گارد ويژه , لباس شخصي و ماموران مزدور و سركوبگرانتظامي است و اجازه خروج به دانشجويان داده نميشود.
------------------------------------------
نيروهاى امنيتى اطراف دانشگاه تهران را به محاصره خود در آوردند
راديو فردا : به گزارش خبرگزارى هاى فرانسه و رويترز، نيروهاى امنيتى جمهورى اسلامى و پليس ضد شورش كه خود را براى مقابله با تجمعات اعتراضى شانزدهم آذر – روز دانشجو – آماده كرده بودند، دانشگاه تهران را محاصره كرده اند.
سپاه پاسداران و نيروى انتظامى پيش از اين هشدار داده بودند كه هرگونه تجمع «غيرقانونى» با برخورد آنان مواجه خواهد شد.
جمهورى اسلامى از حضور خبرنگاران رسانه هاى خارجى براى تهيه گزارش روز دانشجو ممانعت به عمل آورده است.
---------------------------------------------------
دم درب دانشگاه تهران را با سه تا اتوبوس بسته اند , طوري كه داخل دانشگاه معلوم نشود وكارهايي كه ميخواهند بكنند جلوه ي بيروني نداشته باشد. مردم حاضردرمنطقه هم غيرقابل شمارش هستند, تعدادي كه نيروهاي خودرژيم هستند وبقيه مردم هستند كه براي تظاهرات آمده اند. مردم ازنيروهاي رژيم مي پرسند كه چرا اينجا ايستاده اند ؟ ولي فرماندهان آنها مانع ازجواب دادن ميشوند.
----------------------------------------------------------------------
تلفن ها همراه در محدودهی دانشگاه تهران از کار افتاده است و تماس با آنجا امکان پذیر نیست.
-----------------------------------------
در خیابانهای فخر رازی و خیابان دانشگاه، خیابان 12 فروردین و اردیبهشت تعداد زیادی از خودروهای بخصوص خودروهای مخصوص دستگیری که به قفس معروف هستند را پارک کرده اند. تمامی خیابانها و کوچه های اطراف دانشگاه را گاردیها و افراد لباس مشکی مستقر شده اند.
------------------------------------------------------------------
حضور گسترده نظامیان حکومت در خیابانهای مرکزی تهران
بر اساس مشاهدات و اخبار واصله از صبح امروز 16 اذر 1388 نیروهای انتظامی حد فاصل میدان فردوسی تا میدان انقلاب خصوصا حوالی دانشگاه تهران و از چهارراه توحید تا دانشگاه شریف را قرق کرده اند این نیروها که اکثر انهابا تمام تجیهزات حاضر هستند چهره کاملا نظامی به خیابان انقلاب و خیابان ازادی داده اند نکته جالب اینکه مسافرین خطوط بی ار تی شرکت واحد با گرفتن عکس و فیلم از این ارایش نظامی استقبال و به صورت کاملا اشکار به بحث و تبادل نظر در اینکه وضعیت حکومت به کجا رسیده که از سایه خود هم می ترسند می پردازند .یک راننده شرکت واحد نیز گفت که به انها گفته اند که ممکن است خطوط شرکت واحد در حد فاصل خیابان انقلاب تا ازادی امروز تعطیل شود . mandegar-mandegar.blogspotاين صفحه با آخرين خبرها در رابطه با 16 آذر به روز ميشود
16آذر 19:30 مقابل دانشگاه نیروهای انتظامی و یگان ضد شورش کماکان خیابانهای منتهی به دانشگاه تهران و میدان انقلاب را تحت محاصره دارند. تعداد این نیرو به وضوح افزایش یافته به طوری که در هر 10 متر 5-6 نفر از افراد یگان ضد شورش به حالت آماده باش ایستاده اند. خیابان ابوریحان به سمت شمال مسدود شده و وانتهای نیروی انتظامی در حال انتقال نرده های راه بند سیار به محدوده هستند.

هیچ نظری موجود نیست: