۱۳۸۸ آذر ۱۷, سه‌شنبه

گزارشی کوتاه از روز شانزدهم آذر، روز دانشجو



مجيد مشيدي


امسال شانزدهم آذر روز دانشجو، رنگ و بوی دیگری داشت. مبارزات خونین ماههای اخیر ایران که پس از کودتای بیست و دوم خرداد صورت گرفت، دستگیری های پیاپی فعالین جنبش دانشجوئی و احکام سنگین انضباطی مانند تعلیق از تحصیل، جای هیچگونه مصامحه با رژیم جنایتکار اسلامی را برای فعالین دانشجوئی نمی گذاشت. دولت کودتا با ایجاد رعب و وحشت درسطح جامعه، دستگیری فعالان مدنی اعم از زنان ،کارگران،معلمان و دانشجویان سعی در به عقب راندن جنبش های درون جامعه دارد.

با نزدیک شدن به روز شانزده آذر بیش از سه هزار دانشجوی دانشگاه تهران علی رغم همه فشارهای دولتی و فضای امنیتی حاکم بر دانشگاه طوماری تهیه و در آن از موسوی و کروبی دعوت کرده اند تا در روز شانزده آذر با حضور در مقابل دانشکده فنی دانشگاه تهران، محل سه دانشجو در خون افتاده به گلوله کودتاچیان سال 1332 ، با حمایت از دانشجویان و جنبش ریشه دار دانشجویی و با توجه به پیوند اعتراضات به نتایج انتخابات با روز دانشجوی سال 88 بر مواضع پیشین خود صحه گذارند و بار دیگر ایستادگی و اعتراض خود را در برابر استبداد اعلام نمایند .

در دومین بیانیه ستاد هماهنگی جنبش دانشجویی ایران، به مناسبت شانزده آذر ضمن تاکید بر نفی هر گونه خشونت آمده است که دانشجویان همچون هر سال، در روز شانزده آذر همراه با نفی استبداد مطلقه‌، دخالت بیگانگان درامور داخلی ایران را محکوم خواهند کرد و مخالفت خود را با دولت کودتایی احمدی‌نژاد و حامیانش اعلام می‌کنند. در ادامه این بیانیه آمده است که تا احقاق حقوق حقه مردم ایران از مبارزه در راه آزادی و برابری دست بر نخواهد داشت . روابط عمومی وزارت علوم، تحقيقات و فناوری دولت احمدی نژاد با اشاره به اينكه برنامه آن‌ها برای روز دانشجو حضور در امام‌زاده عبدالله شهرری و ادای احترام به شهدای اين روز است و اعلام کرد که برنامه‌ای برای سخنرانی محمود احمدی‌نژاد و کامران دانشجو در دانشگاه‌ها بمناسبت روز دانشجو اعلام نشده‌ بود .

روز جمعه 13آذر، آخوند جنتى، در خطبههاى نمايش جمعه تهران، مخالفان نظام ولايتفقيه را «دشمنان خدا» و «كسانى كه به بسيج اهانت مى‌كنند را خائن» ناميد و تصريح كرد كه در جنگ با آنها «كوچكترين ترحمى» نبايد در دل داشت. علی فضلی فرمانده سپاه استان تهران که نیروهای تحت امرش به ویژه مسئولیت مقابله با اعتراضهای مردمی در پایتخت را بر عهده دارند، با اشاره به شانزده آذر، روز دانشجو گفت: " زمزمه هایی در خصوص اغتشاشات و عواملی که در صدد آشوب در روز دانشجو در دانشگاههای کشور هستند، داریم اما پیش بینی اتفاق خاصی را در این روز نمیکنیم " با این همه فرمانده سپاه استان تهران از اتخاذ " تدابیر لازم برای این روز" توسط نیروهای سپاه پاسداران و بسیج خبر داده است، که در سرکوب خونین تظاهرات آرام معترضان به نتایج انتخابات در ایران نقش محوری ایفا کرده اند . از چند روز مانده به شانزده آذر، حضور ماموران و خودروهای سبزرنگ پليس در خيابانهای اطراف ميدان وليعصر، ميدان انقلاب و ميدان هفتم تير تهران بسيارمحسوس بود. ماموران پليس در نظرداشتند با امنيتی كردن فضای شهر، مردم را دچار هراس كنند . تا مراسم شانزده آذر كمرنگ‌تر برگزار شود هرچند كه تجربيات مراسم گذشته نشان می ‌دهد مردم از اين مانورهای تبليغاتی، هراسی به دل راه نمی ‌دهند. دفتر تحکیم وحدت از تشکل های عمده اصلاح طلبان در بیانیه ای از مردم خواسته بود به دانشجویان بپیوندند تا در شرایط حساس جاری آنها را تنها نگذارند. دولت احمدی نژاد پیش از این برای جلوگیری از پوشش اعتراضات در این روز خبرنگاران خارجی مقیم تهران را به مدت سه روز از تهیه گزارش و خبر از مناطق مرکزی تهران ممنوع کردند اما با این حال از همان ساعات اولیه آغازتظاهرات علیه نظام اسلامی ، تصاویر وگزارش های متعددی بر روی شبکه اینترنت منتشر شد.

عليرغم فضای رعب و وحشت و جو نظامی امنيتی سنگينی که رژيم اسلامی پس از تظاهرات اعتراضی 13 آبان بوجود آورده و عليرغم دستگيری چند ده تن از فعالين جنبش دانشجويی و عليرغم کنترل شديد رفت و آمد دانشجويان به دانشگاه ، مراسم شانزده آذر روز دوشنبه در دانشگاه تهران و دانشگاه های شهرهای مختلف پيروزمندانه برگزار شد. در این روز نیروهای انتظامی حد فاصل میدان فردوسی تا میدان انقلاب خصوصا حوالی دانشگاه تهران و از چهارراه توحید تا دانشگاه شریف را قرق کرده اند این نیروها که اکثر آنها با تمام تجیهزات حاضر و چهره کاملا نظامی به خیابان انقلاب و خیابان ازادی داده بودند. از صبح روز شانزده آذر نیروهای انتظامی و گارد ویژه در تمامی خیابان‌های منتهی به دانشگاه تهران و سایردانشگاه‌ها از جمله امیرکبیر و صنعتی شریف حضور چشم‌گیر و گسترده‌ای داشتند، دانشجویان در داخل دانشگاه به بر پایی تجمعات و برنامه‌هایی برای بزرگداشت روز دانشجو اقدام کردند . نیروهای پلیس با كنترل كارت دانشجویی مانع از ورود افراد غیردانشجو و پیوستن آنها به دانشجویان در داخل دانشگاه تهران شدند. حوالی ساعت یک بعد از ظهر درگیریهایی بین دانشجویان بسیجی طرفدار ولایت فقیه با معترضان رخ داده است. شماری از دانشجویان طیف بسیج در داخل دانشگاه مسیر ورود صدها دانشجوی معترض به سمت مركز دانشگاه و مسجد را مسدود كرده و سنگ پرانی هم بین دوطرف انجام شده است.

حضورتظاهرکنندگان در مقابل دانشکده فنی مانع برگزاری سخنرانی رحیم پور ازغدی و صفار هرندی در تالار شهید چمران این دانشکده بمناسبت روز دانشجو شد. درگیری مقابل دانشگاه فنی میان دانشجویان بسیجی طرفدار ولایت با تظاهرکنندگان شدید بود. در همین درگیری‌های پراکنده، برخی شیشه‌های دانشکده فنی نیز شکسته شده است. به دلیل شعارهای تند، درگیری جلوی دانشکده فنی تشدید شده و به زد و خورد انجامیده است. عناصر لباس شخصی با شوکر برقی با دانشجویان درگیر شده و گاز اشک آور نیز شلیک کرده‌اند.

انتقال نیروهای سپاه و بسیج برای جلوگیری از هرگونه تجمع اعتراضی در دانشگاه تهران و اجرای نمایشی به عنوان "حمایت دانشجویان از ولایت" و همزمان درب دانشگاه تهران در خیابان انقلاب بسته و با کشیدن پارچه و پرچم محوطه دانشگاه از ديدعابرين پوشانده شد .اين نيروهای بسيجی و سپاهی با انواع پرچم ها و امکانات صوتی و تصويری برای اجرای نمايش به مقابل دانشگاه تهران انتقال داده شدند و همزمان دوربين های صدا و سيما برای تصویربرداری از آنان در محل حاضر بود . با این وجود دانشجویان دانشگاه تهران تجمع اعتراضی خود به مناسبت روز دانشجو را برگزار کردند .دانشجویان از دانشگاه خارج شدند و مردم به آنها می پیوندند. دانشجویان و مردم شعارهای مرگ بر دیکتاتور /مرگ بر خامنه ای می دادند.

صداى فرياد مرگ بر ديكتاتور و مرگ بر این دولت مردم فريب در خيابانهاى طنین افکند شده است. تعداد زیادی از مردم با حضور در میدان انقلاب و میدان ولی عصر علیه مسئولان حکومتی شعار سرداده و با واکنش شدید نیروهای پلیس وبسیج روبه رو شدند. در میدان انقلاب نیروهای امنیتی برای متفرق کردن مردم از گاز اشک آور استفاده کردند ومنطقه منتهی به دانشگاه تهران را بستند. نیروهای پلیس ضد شورش با بستن برخی از خیابان های مرکزی تهران اقدام به پرتاب گاز اشک آور به سوی تظاهرکنندگان کرده و این مناطق به محل درگیری میان پلیس و تظاهرکنندگان تبدیل شده است. درگیری و زدوخورد شدید در برخی از نقاط تهران وجود داشته است. برای یک بار دیگر تظاهرات اعتراضی از محیط دانشگاه ، بیرون آمد و مردم به دانشجویان پیوستند. این پیوند مبارک است .

رجا نیوز وابسته به اصولگران در روز شانزده آذر از محل دانشگاه تهران گزارش می دهد که: "در این راهپیمایی، پوستری كه در آن عكس های موسوی ، رهنورد، مریم رجوی، مسعود رجوی، پرز، شیرین عبادی و ربع پهلوی، در كنار هم چیده شده بود، با شعار مرگ بر منافق دانشجویان به آتش كشیده شد" در ادامه می نویسد که : " در مقابل نیز دانشجویان طیف های مختلف از طیف علامه، ماركسیست ها، لیبرال ها،جریانات دموكراسی خواه و جریانات قومی كه در سالیان اخیر همواره اختلافات و درگیریهای بسیار جدی در بین آنها وجود داشت، امسال در یك اقدام عجیب قابل توجه، بصورت هماهنگ و متحد، اقدام به تجمع و سردادن شعار در دانشگاه تهران كرده اند. در میان این دانشجویان، تعداد زیادی از دانشجویان افراطی دانشگاه های علامه، امیركبیر و شریف نیز دیده می شوند" این خبر نشان دهنده آن است که رژیم اسلامی بیست و هشت سال از نابودی بخشی از اپوزیسیون،یعنی مجاهدین خلق سخن می گوید! ولی درروز شانزده آذر وحشت خود را با آتش کشیدن عکس های خانم و آقای رجوی نشان می دهد! این مورد نباید از نظرتحلیل گران سیاسی نادیده گرفته شود.

هزاران نفر از مردم تهران حرکت اعتراضی گسترده خود را با شعار مرگ بر خامنه ای از تقاطع فخر رازی به سوی جمهوری آغاز کردند. اين اعتراضات در حالی شروع شد که تعداد زيادی از نيروهای سرکوبگر آرايش گرفته و فضای سنگينی را حاکم کرده بودند ولی با شروع اعتراضات مردم نيروهای سرکوبگر ولی فقيه از هم پاشيده و به سمت ديگری رانده شدند. جوانان با سنگ به حملات وحشيانه نيروهای سرکوبگر که با باتون به مردم حمله می کردند به مقابله برخواستند و آنها را فراری دادند. در این روز باشکوه نيروهای سرکوبگربا شليگ گاز اشک آور سعی در متفرق کردن مردم داشتند . در این جنگ و گریز درگيريهای بين جوانان و نيروهای ولی فقيه چشم گیر بود.

نیروهای امنیتی، انتظامی و سپاه پاسداران با یورش به تجمعات مسالمت آمیز دانشجویان و همینطور شهروندان در اقصی نقاط کشور اقدام به ضرب و شتم و بازداشت تعداد زیادی از شهروندان و دانشجویان معترض کردند .علیرغم تمهیدات دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی برای جلوگیری از اعتراضات دانشجویی-مردمی در روز شانزده آذرماه که با بازداشت دست کم 70 دانشجو در طی 21 روز و همینطور صدور دهها ترم تعلیق از تحصیل همراه با تهدید و اخذ تعهد از دانشجویان آغاز شده بود و همچنین با کاهش شدید پهنای باند اینترنت در ایران، اختلال در مخابرات و لغو مجوز فعالیت خبرنگاران رسانه های خارجی و همینطور حضور تیم های کمین و مراقبت در درب منازل و محل های سکونت فعالان دانشجویی همراه شده بود، مانع از آن نشد تا دانشجویان و شهروندان از بیان مطالبات و اعتراضات خود در این روز منصرف بشوند و برای برگزاری یادمان شانزده آذر و احقاق حقوق از دست رفته خودشان تجمع اعتراضی نداشته باشند.

در این روز نيروهای لباس شخصی اقدام به دستگيری جوانان کردند و دانشگاهها در تهران، اصفهان، مشهد، اهواز، اراك و تبريز شاهد درگيرى بين دانشجويان و نيروهاى امنيتى بود. در تظاهرات امسال عكس احمدىنژاد همراه با عكس هاى خامنهاى و خمينى به آتش كشيده شد.

همانطوریکه نگارنده در یک مقاله نوشتم که پس از وقایع بیست و دوم خرداد در آن روز مردم شعار" مرگ بر استبداد" را سردادند و 13 آبان"مرگ بر دیکتاتور" وبه احتمال زیاد در روند تکاملی جنبش در تظاهرات شانزده آذر ما باید منتظر شعار "مرگ بر خامنه ای " باشیم ، چنین شد. در آینده نزدیک سالروز بیست و دوم بهمن قیام 57 ، خارج از انتطار نیست که شعار " مرگ بر جمهوری اسلامی " در بین توده ها فراگیر شود.

به صراحت می توان گفت که بزرگترین آسیبی که در سه دهه اخیر از جانب حاکمین جبار رژیم اسلامی بر روح جمعی ملت آزاده و شریف ایران وارد کرده است، حالت انفعال و بی تفاوتی ست! که با شیوع همین پدیده (انفعال) در میان این ملت، توانسته اند تا امروز حکمرانی کنند! پس در یک چنین شرایطی که جوانان فعال وآزادیخواه و پر شور در خیابان ها علیه رژیم اسلامی هستند ، سخن از" سرنگونی رژیم اسلامی "، سخنی بیهوده و به گزافه نیست! زیرا در زندگی بشر گاهی شرايطی پيش می ‌آيد كه فرد، گروه يا جمعيتی می ‌توانند بر سرنوشت خود تاثير ‏بگذارند و باید چنین باشد!

و اماهمیشه از دل شرايط سخت، فرصتی تاريخی ‏جرقه می ‌زند كه لازم است آن را شناخت و به بهره برداری از آن همت گمارد، امروز همان روز است !

نگارنده، به تمام انسان های شریف و آزاده که با حضورشان در تظاهرات اعتراضی روز شانزده آذر که برگ زرینی برتاریخ مبارزات مردم ستمدیده ایران نوشتند ، سر تعظیم فرود می آورد و دست همگی آنان را به گرمی می فشارد و باید بگویم ، بدون شک آینده متعلق به شماست، مطمئن باشید !

سایت دیدگاه

8 دسامبر

هیچ نظری موجود نیست: