۱۳۹۷ دی ۹, یکشنبه

سخنرانی محمد امینی پیرامون زندگی و زمانه احمد کسروی در کتاب تازه منتشر ش...

نقدادیان: شش جریان فکری در اسلام بحث تشریحی :37پنجم: سه جریان فلسفی در ا...

پیامی به جنبش مردم وجوانان، علی اصغر حاج سید جوادی

پیامی به جنبش مردم وجوانان، علی اصغر حاج سید جوادی


فرزندان عزیز من! با تجمع واتحاد و همبستگی، با تکیه به رشد سیاسی واجتماعی شگرف خود و نه با خشونت و پراکندگی، به متولیان جمهوری اسلامی تفهیم کنید که حکومت حافظ و مدافع عقاید سیاسی واجتماعی مردم است بدون گرایش به آن‌ها. دولت در برابر قانون مسئول اعمال خویش است.


متن زیر پیامی است که دراین لحظه حساس تاریخی از مبارزات مردم ایران، بنابه درخواست تعدادی از فعالین سیاسی در ایران از سوی آقای علی اصغرحاج سیدجوادی، مبارز قدیمی و سرشناس نهضت ملی وآزادی خواهی که عمری را در مبارزه و تلاش برای آزادی،استقلال و سعادت مردم ایران صرف کرده اند، تهیه شده است. با تشکر فراوان ازایشان که باوجود بیماری قبول دعوت نمودند.

هموطنان جوان وفرزندان برومندم!


خطاب به نسل جوان هم وطنم رادرقله ای به ارتفاع نودسالگی مجاز می دانم.

فرزندانم،درکنارشمانیستم اما به حکم سابقه هرگز ازکنارشماوآرمان های شمابرکنارنبوده ام.دراین راه،روزگاری درسلطنت استبدادی شاه سالهاممنوع الخروج بودم وروزگاردیگری درولایت مطلقه فقیه به حکم رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب،مفسد فی الارض ومحارب باخداشدم.چه راهی برای من جزخروج ازکوه وبیابان باقی مانده بود.

هموطنان جوانم! پس ازشکست دویست ساله جنبش اصلاح طلبی ازحاکمان مستبد،اکنون تاریخ،ملت ایران عموما وشما نسل جوان راخصوصا به میعادگاه سرنوشت خودفراخوانده است.تاامروز،ازقائم مقام فراهانی،نخستین اصلاح طلب روشن ضمیراوائل قرن نوزدهم،تاحسن روحانی،اصلاح طلب فرصت طلب که نان را به نرخ روز می خورد،آنچه را که ملت ایران ازانقلاب بهمن ۱۳۵۷ بدست آورده است،رهائی ازنظام سلطنت موروثی وگسستن بند نیمه مستعمرگی وبطلان رابطه اطاعت هیئت حاکمه ازسفارت خانه های روسیه وانگلیس وامریکا بود؛وهمچنین است که اگربه خاطرفسادوخفقان سلطنت پهلوی طبق سنت گذشته مردم درانتظارمنجی ودست نجات دهنده بودند،پس ازآخرین منجی،یعنی خمینی،مردم ایران دیگردرانتظارمنجی نیستند؛زیراسراسرنظام جمهوری اسلامی ازسطح تا قله درمنجلاب فساد وتبه کاری وجنایات علیه بشریت غوطه ورند.درفقدان جامعه مدنی،پناهگاهی برای دفاع مظلومان وجودندارد.

هموطنان جوان من!ملت ایران به خاطرفقرفرهنگی وفقدان رشد اجتماعی وسیاسی،ازعهده دفاع ازدست آوردهای انقلاب مشروطیت مخصوصا،ازسلب قانونی اختیارازشاه درمداخله درامرحکومت برنیامد.زیرا ایران پس ازازدست دادن قسمت های عظیمی ازخاک خود درشمال وشمال شرقی بوسیله امپراتوری مهاجم روسیه وقسمت های مهم دیگری ازخاک خوددرجنوب وجنوب شرقی بوسیله امپراتوری انگلیس،بقول«سرریدربولارد»وزیرمختارانگلیس دردوران جنگ دوم جهانی،محکوم به استقلال شد،امااداره این استقلال مصنوعی برعهده کارشناسان استعماری درسفارت خانه های روسیه،انگلیس وامریکابود.وانگلیس باتوطئه کودتای ۱۲۹۹ بدست رضاخان میرپنج قزاق خط باطلی به دست آوردهای انقلاب مشروطیت کشید.باردیگر پس ازاشغال نظامی ایران بوسیله قوای روسیه وانگلیس وبعدا امریکا،ملت ایران فرصت هم آهنگی واتحادرادرجنبش ملی شدن صنعت نفت به خاطر تفرقه وآرمان گرائی تهی اززیرساخت های اجتماعی واقتصادی ازدست داد وباکودتای ۱۳۳۲ به دست امریکا وانگلیس ودربار وحلقه های مذهبی کاشانی وبهبهانی وخیانت آشکاررهبری حزب توده به مدت 25سال درمحاق اختناق وسانسور زبان وقلم،نهضت ملی شدن صنعت نفت وحکومت قانونی دکترمصدق رادرگرداب فسادوغارت میلیاردهادرآمدنفتی به نابودی کشاند.تاریخ فراموش نمی کند که دولت دکترمصدق دولت ضد استبداد وضداستعماربود.اماشاه باانقلاب 57 آخرین صفحه تاریخ سراسرظلم وفساد نظام سلطنت رابه دست خودتوشیح کرد،آن چنان که نه اینکه نظیرمحمد علیشاه قاجاربافرارخود ولیعهد خودرابرجای گذاشت،بلکه آخرین شاه ایران ولیعهد خودرانیزبه همراه خود ازایران خارج کرد؛یعنی پایان قدرت موروثی چندین صدساله تاریخ پرماجرای ایران.آقای خمینی رهبرانقلاب ایران،بلافاصله پس ازورود به تهران،به گورستان بهشت زهرا رفت ونه دردانشگاه،ودرآنجا با این جملات که«پدران ماحق نداشتند برای ماتکلیف معین کنند»خط سیرآینده طلائی نظام سیاسی ایران رابه وضوح ترسیم کرد؛یعنی که مرادبرداررفته او،شیخ فضل اله نوری مجتهد فقیه،درغوغای محمد علیشاه قاجارخواهان پادشاهی مشروعه به جای پادشاهی مشروطه بود.آقای خمینی بااین جملات دولت رادرخدمت دین درآورد ودرنتیجه این نظریه سیاسی-مذهبی خمینی دراصل۵۷ قانون اساسی به این صورت پیاده شد که هرسه قوه حاکم کشور ازیکدیگرمستقل اند،اماهرسه قوه زیرنظارت وامرولایت فقیه قراردارند؛یعنی هرسه قوه بدون رابطه ارگانیک باهم فقط دربرابرولی مطلقه فقیه مسئولند.به این ترتیب،مردم ایران باقبول اصل۵۷ قانون اساسی به صغیربودن خود رای مثبت دادند.

فرزندان عزیز! قانون اساسی جمهوری اسلامی براساس ولایت مطلقه فقیه،سنداسارت وصغیری ملت ایران است. دراین سند انسان ایرانی،ازحق آزادی وجدان وعقیده وحق آزادی بیان ،باقلم و زبان وحق آزادی اجتماع وتعامل وتبادل محروم وممنوع شده است.درجنگل وحوش نیزهیچ جانوری حق زندگی خودرابه میل خود به جانور دیگری واگذار نمی کند. فرزندان گرامی! شمادر قرن بیست ویکم زندگی می کنید. در فرهنگ این قرن،زن و مرد دارای حق مساوی درآزادی انتخاب واجتماع هستند،آزادی بدون تبعیض از رنگ و نژاد و جنس وقوم.دراین قرن حق نه به زور وزورگوئی بستگی دارد ونه به پول و قدرت. هزینه دریافت این حق از کسانی که می خواهند ملت ایران رابه قرن هفتم میلادی برگردانند، برای ملت ایران به قیمت ده ها هزار جوان به خاک افتاده و میلیاردها میلیارد ثروت ملی تمام شده است.

فرزندان عزیز من! با تجمع واتحاد و همبستگی، با تکیه به رشد سیاسی واجتماعی شگرف خود و نه با خشونت و پراکندگی، به متولیان جمهوری اسلامی تفهیم کنید که حکومت حافظ و مدافع عقاید سیاسی واجتماعی مردم است بدون گرایش به آن‌ها. دولت در برابر قانون مسئول اعمال خویش است.

در چشم انداز آینده، من جز تکه پاره شدن ایران به دست اسرائیل وامریکا و روسیه و شیخ نشین های مفت خور خلیج فارس، و یا برقراری نظام مردم سالاری و توزیع عادلانه ثروت های ملی و فرصت های اجتماعی نمی بینم. کلید این سرنوشت تاریک و روشن دردست پایمردی وه مت شما نسل جوان و فرهیخته ایران است.

اینک این شما واین چشم انداز د ر پیش شما. قدم در راه و منت سرنوشت بر من که دراین راه با مجال به هم قدمی با شما سرافرازم.

بیانیه جمعی در اعتراض به پرونده‌سازی نزدیک به ۷۰۰ تن از فعالان عرصه‌های گوناگون و شهروندان آزاداندیش در بیانیه ای که امروز منتشر کرده‌اند خواستار رفع کامل اتهام از سه نویسنده‌ی عضو کانون نویسندگان ایران شده‌اند.

بیانیه ی هفتصد تن از فعالان عرصه های گوناگون و شهروندان آزاداندیش در اعتراص به پرونده سازی علیه سه تن از اعضای کانون نویسندگان ایران


بیانیه جمعی در اعتراض به پرونده‌سازی
نزدیک به ۷۰۰ تن از فعالان عرصه‌های گوناگون و شهروندان آزاداندیش در بیانیه ای که امروز منتشر کرده‌اند خواستار رفع کامل اتهام از سه نویسنده‌ی عضو کانون نویسندگان ایران شده‌اند. نزدیک به یک ماه پیش رضا خندان (مهابادی) و کیوان باژن دو عضو هیئت دبیران کانون و بکتاش آبتین یکی از بازرسان این تشکل برای بار دوم به دادسرای اوین احضار و “تفهیم اتهام” شدند.در بخشی از این بیانیه‌ی جمعی نوشته شده
است:«اتهام‌هایی چون “تبلیغ علیه نظام” و “اجتماع و تبانی . . . ” در این سال‌ها آن‌قدر به منتقدان و معترضان نسبت داده شده که عناوینی چشم‌آشنا و شناخته‌شده هستند؛ اما انتساب “تشویق بانوان کشور به فساد و فحشا” به سه نویسنده و شاعر از آن دست اتهام‌های جدیدی است که سابقه‌اش را تنها در نظام دادرسی “دیوان بلخ” میتوان سراغ گرفت. چرا که تنها در دادرسی‌های نوع این دیوان است که دفاع از حقوق زنان می‌تواند به “تشویق به فساد و فحشا” تعبیر شود».

امضاکنندگان بیانیه “این اتهامها را بی‌پایه واساس و ساختگی” دانسته و خواستار«رفع اتهام کامل از بکتاش آبتین/شاعر و فیلمساز/، کیوان باژن /داستان‌نویس و روزنامه‌نگار/ و رضا خندان مهابادی /منتقد ادبی و پژوهشگر فرهنگ عامه/» شده‌اند.
متن کامل بیانیه‌ی جمعی:

حمایت اقشار و گروه‌های مختلف مردم از سه نویسنده ، با خواست رفع کامل اتهام ها:

بیانیه پرونده‌سازی را محکوم می‌کنیم

در ادامه‌ی موج دستگیری‌ها و بازداشت‌های چند ماه اخیر، سه نویسنده و شاعر نیز با اتهام‌های جعلی مواجه شده‌اند. بکتاش آبتین، کیوان باژن و رضا خندان مهابادی برای پرونده‌ای که وزارت اطلاعات در سال ۱۳۹۴ به سبب فعالیت در کانون نویسندگان ایران برای آنها گشوده بود، یک بار در مرداد سال جاری و بار دیگر در میانه‌ی آبان ماه “تفهیم اتهام” شدند. در بازپرسی اول، اتهام “تبلیغ علیه نظام” به آنها “تفهیم” شد؛ اما گویی این اتهام انتظار نهاد اطلاعاتی را که شاکی پرونده است، برآورده نکرده بود، چنان‌که حدود سه ماه بعد در تجدید بازپرسی، بی‌هیچ توضیح و دلیل، دو اتهام دیگر بر پرونده افزوده شد: “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی” و “تشویق بانوان کشور به فساد و فحشا”!

اتهام‌هایی چون “تبلیغ علیه نظام” و “اجتماع و تبانی . . . ” در این سال‌ها آن‌قدر به منتقدان و معترضان نسبت داده شده که عناوینی چشم‌آشنا و شناخته‌شده هستند؛ اما انتساب “تشویق بانوان کشور به فساد و فحشا” به سه نویسنده و شاعر از آن دست اتهام‌های جدیدی است که سابقه‌اش را تنها در نظام دادرسی “دیوان بلخ” میتوان سراغ گرفت. چرا که تنها در دادرسی‌های نوع این دیوان است که دفاع از حقوق زنان میتواند به “تشویق به فساد و فحشا” تعبیر شود.

ما امضا کنندگان، این اتهامها را بی‌پایه واساس و ساختگی می‌دانیم و ضمن محکوم کردن هر نوع پرونده‌سازی، خواهان رفع اتهام کامل از بکتاش آبتین/شاعر و فیلمساز، کیوان باژن /داستان‌نویس و روزنامه‌نگار و رضا خندان مهابادی /منتقد ادبی و پژوهشگر فرهنگ عامه هستیم.

۱۳۹۷/۸/۲۹

جهانگیر آبادانی (فعال سیاسی)

یوسف آبخون(فعال سیاسی)

مرتضی آتشفر

مارال آتشی (پژوهشگر نمایش)

علیرضا آدینه (شاعر)

شهناز آدینه‌خراط(کارمند بهداشت و درمان)

حمید آذر(فعال سیاسی)

شکوفه آذر(نویسنده و روزنامه نگار)

عباس آذرمند

سعید آرمان (کنشگر فرهنگی و سیاسی)

محمد آزادگر(فعال سیاسی وکارشناس مسایل ملی)

فرشید آزادی

جلیل آزادیخواه (نویسنده و روشنفکر)

سید میثم آقا حسینی (روزنامه نگار و کارتونیست)

شهلا آقاپور (شاعر و نقاش)

سهند آقایی (نویسنده و شاعر)

ابراهیم آوخ( فعال سیاسی)

خسرو آهنگر(تحلیل گر سیاسی)

اصغر آهنین (شاعر)

پروین اشرفی(مترجم)

حسن اصغری(داستان نویس)

زهره اصفهانی

شجاع الدین اعتمادی (استاد دانشگاه و نویسنده)

مرجان افتخاری (فعال سیاسی)

داریوش افراسیابی (فعال سیاسی)

صادق افروز( فعال اجتماعی و سیاسی)

روحی افسر (مترجم و ویراستار)

نازی افشار

کورش افشار پناه (فیلم ساز و بازیگر)

سعید افشار(برنامه‌ساز رادیو همبستگی)

مرتضی افشاری(فعال کارگری)

حسین افصحی (بازیگر و کارگردان تئاتر)

شهرام اقبالزاده (منقد و مترجم)

شهناز اکملی (مدرس)

کامران الوند(فعال سیاسی)

آرش اله وردی (شاعر)

محمود الهامی

مریم امانی(فعال اجتماعی و سیاسی)

آرش امجدی(فعال سیاسی)

پریسا امجدی(فعال سیاسی)

یوسف امیرکیان (ناظر فنی چاپ کتاب)

خسرو امیری (جامعه شناس و کنشگر سیاسی)

محمد امیری (شغل آزاد)

بیژن امیری (کارگر بازنشسته خودرو سازی)

حسین امیری (کشاورز)

فرزانه امیری (نقاش)

شهرام امین پورسرچشمه (نویسنده)

دلارام امین زاده (منتقد)

محمدهادی امینبان(زندانی دو نظام)

دیوید امینی

فرح امینی(کارگردان و بازیگر)

رحمان امینی(نویسنده)

نرگس انتخابیان

شیرین انتصاری

رزا انصاری

هوشیار انصاری‌ فر (شاعر و نویسنده)

سیامک انصاری(فعال سیاسی)

ندا انورآذر(فعال حقوق بشر)

سعید اوحدی (مدیر رادیو فرهنگ)

اصغر ایزدی(کنشگر سیاسی)،

افشین بابازاده (شاعر)

امیرحسین بابایی ( مدرس)

پرویز بابایی (مترجم)

نصیر بابایی(کارمند آموزش و پرورش)

اردشیر بابکان

مسعود باستانی (روزنامه نگار)

محمدرضا باطنی (نویسنده و فرهنگ نگار)

خسرو باقر پور (شاعر)

نگار باقری (خبرنگار)

رضا باقری (شاعر و فعال اجتماعی)

ارژنگ بامشاد (فعال سیاسی)

سلیمان بایزیدی(نویسنده)

مرضیه بختیار

منیره برادران (فعال سیاسی)

آرمان براری (کارمند)

فریده برازنده (نقاش و فعال سیاسی)

رحیم برجامی(نقاش)

پری برگر

فرهاد بشارت( تحلیل‌گر سیاسی و اجتماعی)

نسترن بشر دوست (شاعر)

نسرین بصیری (روزنامه نگار و مترجم)

تهمینه بقائی(فعال سیاسی)

علی بلوچ( فعال سیاسی)

پتی محمد بلوچ(فعال سیاسی)

احمد بناساز نوری(زندانی سیاسی)

کاوه بنائی (کارگر)

نسیم بنی کمالی (کارمند)

شریفه بنی هاشمی (نویسنده)

فانوس بهادروند (شاعر و مترجم)

شهلا بهادری

مریم بهاری (مدرس)

محمد بهاصدری (پزشک جراح)

سعید بهبهانی(مدیرموسس رادیو تلوزیون میهن تی وی)

اعظم بهرامی (شاعر)

رضا بهرنگ (بازیگر تئاتر)

شهریار بهروز (شاعر)

شیما بهره‌مند (روزنامه نگار)

میترا بهزادی (مدرس)

منصوره بهکیش (فعال جنبش دادخواهی)

ستاره بهمینی (عکاس)

سان‌لی بهنود (فعال حقوق کودکان)

رضا بی شتاب (شاعر)

عادل بیابانگرد جوان (شاعر)

مجید بیات (مهندس)

حمید بی‌آزار

مسعود بیزارگیتی(شاعر و منتقد)

اقبال بیژن زاده (فعال سیاسی)

عباس بیگدلی

سیروس بینا (نویسنده، شاعر و استاد دانشگاه)

هادی پاکزاد (بازنشسته مطبوعات و ویراستار)

اگرین پایمزد(نویسنده و برنامه ساز)

کیخسرو پرویز(فعال سیاسی)

رضا پن ادیشن

حمید پور قاسمی (کنشگر سیاسی)

احمد پورابراهیم

پری پورحمزه (مدرس)

سهیلا پورعابدین (بازنشسته)

حمید پورقاسمی(فعال سیاسی)

احمد پوری (فعال سیاسی و پناهندگی در هلند)

علی پیچگاه(فعال کارگری)

خلیل پیشنماز (فعال سیاسی)

بهروز پیله ور(فعال سیاسی)

ناصر پیمان (شاعر و مترجم)

ناصر پیشرو

حجت الله تجلی (نویسنده و کارگردان تئاتر)

محمد تجلی‌جو لنگرودی(فعال سیاسی)

هایده ترابی (نویسنده و پژوهشگر)

سولماز ترکمن

منوچهر تقوی‌بیات(فعال سیاسی)

مژگان تقی‌نیا (خانه دار)

طلعت تقی‌نیا (فعال جنبش زنان)

قادر تمیمی(شغل آزاد)

فریدون تنکابنی (نویسنده)

لادن توکلی (فعال سیاسی و رسانه ای)

فرهاد ثابت (تحلیل گر سیاسی و اجتماعی)

مینا ثابت (فعال اتحادیه پرستاری)

احسان ثابت (فعال اتحادیه کارگری)

فریبا ثابت( فعال جنبش زنان)

احسان ثابت(فعال اتحادیه کار گری)

نادر ثانی(فعال سیاسی)

حمید جاودان(بازیگر و کارگردان)

علیرضا جباری (شاعر و مترجم)

رضا جعفری (کارگردان تئاتر)

مسعود جمالی

عطا جمالی (شاعر)

کامران جمالی (نویسنده و مدرس زبان آلمانی)

اکبر جوادزاده (مدرس)

عالم جوادی(فعال سیاسی)

هما جوادی(فعال سیاسی)

محمد جواهر کلام(نویسنده و مترجم)

امیر جواهری لنگرودی(فعال سیاسی)

پرویز جواهری(فعال سیاسی)

شریف جورشری(شغل آزاد)

ناصر جوهری(فعال سیاسی)

سیامک جهانبخش(فعال سیاسی)

امیر جهرمی

چوکا چکاد (نویسنده)

عباس چلیاوی( پژوهشگر سیاسی)

بهرام چنگانی(شاعر، فعال سیاسی)

آتفه چهارمحالیان (شاعر)

ثریا چیت ساز (فعال سیاسی)

رضا چیت ساز(فعال سیاسی)

حجت حاجی پور

قربان حاجی پور (کارگر)

فرخنده حاجی زاده (نویسنده و شاعر)

اشرف حافظی (مهندس معماری)

فیاض حبیبی ( مدرس)

سعیده حبیبی (مدرس)

مهری حبیبی(بازنشسته)

حسن حسام (شاعر و نویسنده)

محسن حسام (نویسنده)

حسین حسن پور

فاطمه حسن پور(داستان نویس)

علیرضا حسنی (شاعر)

ابراهیم حسنی (فعال مدنی)

امجد حسین پناهی (فعال حقوق بشر)

مجید حسینی

پروانه حسینی (استاد دانشگاه)

اوختای حسینی (پژوهشگر اجتماعی)

محمد حسینی (خیاط)

اعظم حسینی (شاعر و نویسنده)

آرش حسینی (مدرس)

بهروز حشمت (مجسمه ساز)

قاسم حشمت آبادی (کفاش)

حسین حضرتی (نویسنده)

نگین حقیقی صابر (دانشجو)

احسان حقیقی نژاد (شاعر)

محسن حکیمی (مترجم و نویسنده)

حمید حمیدی (فعال حقوق بشر)

سامان حمیدی (هنرپیشه)

مسعود حیدری (مدرس)

ایرج حیدری(فعال سیاسی)

مجید حیدریان

محمد رضا خاج رستمبگلو(شاعر و پژوهشگر)

نیما خادم (کارمند)

شهریار خادمی (داشتان نویس)

علی‌رضا خادمی(مهندس)

نسیم خاکسار(نویسنده)

مهدی خانبابا تهرانی(فعال سیاسی)

مرتضی خبازیان زاده (نویسنده)

فرهاد خبر ده( فعال سیاسی)

حامد خدا دوست (فعال اجتماعی)

مینو خدیوی (بازنشسته)

مهین خدیوی (شاعر و ناشر)

کیهان خدیوی(شغل آزاد)

پژمان خرسند (معلم)

آرمان خرمک (گرافیست)

مجید خرمی (شاعر و نقاش)

طاهره خرمی (فعال سیاسی)

محمد خسروی

نظام الدین خطیبی

هادی خوجینیان (ناشر)

ضیا خوشبین (فعال کارگری)

دانیال خوشحال

اسماعیل خویی (شاعر)

حسن دادبر (فعال سیاسی)

شهرناز دارابیان (معلم بازنشسته)

مجید دارابیگی(وکیل و تحلیل گر سیاسی)

کتایون دارستانی (فعال سیاسی و فعال حقوق بشر)

حسین دارستانی (فعال سیاسی و فعال حقوق بشر)

محمد رضا داریان (شغل آزاد)

مهرداد دامغانیان(کارگر)

مرتضی دانایی

مهری دانش (مدرس)

بهروز داودی

وحید داور (شاعر و نقاش)

پرویز داورپناه(فعال سیاسی)

وازریک درساهاکیان(مترجم)

اسرین درکاله (فعال حقوق زنان)

ارسلان درویش

حسین دریانی (بازیگز تئاتر)

علی دشتی(نویسنده و شاعر)

مجید دلیریان(فعال سیاسی)

علی دماوندی( خبرنگار تلویزیون و فعال سیاسی)

عزت دولت آبادی (کارگر)

حسین دولت آبادی (نویسنده)

بهروز دهقانی( فعال سیاسی)

احسان دهکردی(فعال سیاسی)

رزا دیار(فعال سیاسی)

اکبر دیلمی(کنشگر سیاسی)

ابراهیم دینخواه(فعال سیاسی)

بابک ذاکری (مترجم و ویراستار)

رویا ذوغالیان (فعال سیاسی و مدنی، فعال حقوق زنان)

راحله راحمی پور (فعال مدنی)

فیروزه راد(فعال حقوق زنان)

منوچهر رادین (نویسنده و بازیگز تئاتر)

ویولت رازق پناه (نویسنده ،نقاش، پژوهشگر)

سوزان راستین (فعال سیاسی)

سیما راستین( فعال سیاسی)

ستاره راستین(فعال سیاسی)

گلنار راستین(فعال سیاسی)

احمد راهداری (دانشجو)

نعمت رجبی(کشاورز)

مریم رحمانی

بیژن رحمانی (فعال مدنی)

ستار رحمانی (معلم و عضو اتحادیه و کالج های انگلیس)

ناصر رحمانی نژاد(کارگردان تئاتر و نمایشنامه نویس)

بهرام رحمانی(نویسنده و روزنامه نگار)

ناصر رحمانیان

کرامت رحمانیان

ابراهیم رحمانیان (کنشگر سیاسی)

حنا رحیمی (دانشجو)

حمیدرضا رحیمی (شاعر)

علی رحیمی پور(فعال سیاسی)

علی رستانی (شاعر و بازیگز تئاتر)

مهدی رستم پور(نویسنده)

محمد رسول اف (فیلمساز)

خبات رسولی (نویسنده)

علی رسولی(شاعر و روزنامه نگار)

رحیم رسولی(شاعر و طنزپرداز)

بهروز رشید (شاعر و نویسنده)

شهروز رشید (شاعر، نویسنده و مترجم)

شهاب رشیدی (مدرس)

منوچهر رضابیگی (عضو هیئت علمی)

مریم رضایی

ستار رضایی (شاعر)

محمد رضایی (مددکار اجتماعی)

نبی‌اله رضایی(کارمند آموزش و پرورش)

حبیب رضائی (کارگر)

محسن رضوی (فعال مدنی)

نعمت رضی (کارگر)

فرامرز رفیعی (فعال سیاسی)

فرحروز رنجبر (فعال مدنی)

رفعت رنجبران لنگرودی(فعال سیاسی)

م. روان شید (شاعر، نویسنده و خبرنگار)

مجید روانجو (شاعر و نویسنده)

محمدرضا روحانی (وکیل دادگستری)

نجف روحی(فعال سیاسی)

تقی روزبه (کنشگر سیاسی)

احمد روستایی(انسان)

سیما ریاحی لنگرودی(فعال سیاسی)

پروین ریاحی(فعال حقوق بشر)

حمید ریاحی(متر جم آثار تئوریک)

طاهره ریاضی

فریبرز رئیس ‌دانا (نویسنده و اقتصاددان)

رضا رئیس دانا (فعال سیاسی )

کسرا زارع (محقق)

البرز زاهدی (روزنامه نگار)

بی تا زحمت کش (کنترل کیفیت)

ناصر زرافشان (نویسنده و وکیل)

کبری زرگر (مدرس)

علی زرین قلم (شاعر)

گلناز زکایی (کارمند)

شعله زمینی(فعال حقوق بشر)

بهرنگ زندی (روزنامه نگار)

پیروز زورچنگ (فعال سیاسی)

حسن زهتاب(فعال سیاسی)

اردوان زیبرم (تهیه کننده تلویزیون)

صباح ساری(فرهنگی)

مینا ساسانی (مدرس)

بابک سالارى (عکاس و مدرس)

علی سالم (روزنامه نگار)

دامون سالور

رضا سامانی (کارگر تاسیسات)

جلال سبزواری (محقق ادبیات فارسی)

رضا سپیدرودی(فعال سیاسی و رسانه ای)

علی ستاری( فعال سیاسی)

محمد سحر (شاعر)

زهرا سرحدی زاده (فعال مدنی)

فاطمه سرحدی زاده (مترجم)

فرج سرکوهی (نویسنده و روزنامه نویس)

پیمان سرمستی (مدرس)

علی سطوتی قلعه (شاعر و روزنامه نگار)

حسین سعدی(فعال سیاسی)

بیژن سعید پور( فعال سیاسی)

عبدالله سعیده یی (فعال مدنی)

رضا سکایی (عکاس)

نسیم سلطان بیگی (روزنامه نگار)

هدایت سلطان زاده(فعال و تحلیلگرسیاسی)

پیمان سلطانی (موزیسین و گرافیست)

پژمان سلطانی (نویسنده)

سعید سلطانی طارمی (شاعر و نویسنده)

حمید سلطانی(فعال فرهنگی اجتماعی)

سیما سلیمی( فعال سیاسی)

محسن سلیمیان (بازنشسته)

عباس سماکار (شاعر و نویسنده)

بهروز سورن( فعال رسانه‌ای)

روزبه سوهانی (شاعر)

فرامرز سه دهی (شاعر و نویسنده)

ساقی سهرابی

فریدا سهرابیان (فعال سیاسی)

ژاله سهند(فعال سیاسی)

ستاره سهیلی (بازیگر)

حمید سیاح زاده(بازیگر تئاتر)

محمد تقی سید احمدی (فعال کارگری)

مازیار سید نژاد

هانیه سیف (مدرس)

اسد سیف (منتقد و پژوهشگر)

فخری شادفر(فعال جنبش زنان)

محمد رضا شالگونی( تحلیل گر سیاسی و پژوهشگر)

عباس شاه ابراهیمی(فرهنگی)

رضا شاه محمدی (طراح و دوزنده)

روناک شاه‌محمدی(شاعر)

کریم شاهی(فعال سیاسی)

شکیبا شخصیان ( مدرس)

مهشید شریف (نویسنده – همسر مجید شریف)

شهروز شریفی نسب (مدرس)

هرمز شریفی(شاعر)

نرگس شریفی(فعال فرهنگی اجتماعی)

زهرا شفیعی

حسن شفیعی (فعال سیاسی)

شهلا شفیق (نویسنده)

ناهید شقاقی (فعال حقوق زنان)

شهاب شکوهی ( فعال سیاسی)

احمد شکوهی (فعال سیاسی)

امید شمس (نویسنده و حقوقدان)

فاطمه شمس(استاد دانشگاه)

ابوالقاسم شمسی (خوش نویس و فعال سیاسی)

گوهر شمیرانی

پروانه شمیرانی (فعال مدنی)

رسول شوکتی(فعال سیاسی)

مظاهر شهامت (شاعر)

ساسان شهبازی

شیلان شهبازی (شاعر و قطعه نویس)

هومن شهبندی (عکاس)

نیما شهرابی (بازیگر و پژوهشگر نمایش)

پویا شهرابی (بازیگر و کارگردان تئاتر)

سحر شهیار(فعال حقوق زنان دبیر و سخنگوی تشکل کنشگران آزاد ایران)

حماد شیبانی (فعال سیاسی، پاریس)

کاظم شیبانی (مدرس)

محمد شیخ الدین (شاعرو گوینده رادیو اینترنتی)

شایان شیخی( فعال سیلسی)

مانی شیرازی

سیمین شیرازی

پروانه شیرازی (دبیر)

عسکر شیرین بلاغی( فعال سیاسی)

زهره شیشه (مترجم و فعال حقوق بشر)

تقی صابری

مهدی صابری (مترجم)

سرور صاحبی (فعال زنان)

سیما صاحبی (همسر محمد جعفر پوینده )

الهام صادقی (شاعر)

بابک صارمی (معلم)

سهیلا صالح( فعال سیاسی)

الهام صالحی (دانشجو)

نسیم صالحی (دانشجو)

سید علی صالحی (شاعر)

روزبه صالحی (شاعر)

ابراهیم صالحی (کارگر بازنشسته)

رضا صالحی( فعال سیاسی)

سارا صالحی(فعال سیاسی)

حسن صانعی (شاعر)

افسانه صبوری

علی صبوری (شاعر)

علی صداقتی خیاط (نویسنده)

هانیه صدری (مدرس)

عبد صفا (عکاس)

شمسی صلواتی(شاعر و نویسنده)

علی صمد (فعال سیاسی)

نبی صمیمی

لیلی صنوبر(عکاس، نویسنده و فعال حقوق بشر)

مریم ضیا (فعال مدنی)

راحله طارانی (فعال سیاسی و مدنی)

عصمت طالبی(فعال حقوق زنان)

فرهنگ طاولی(فعال سیاسی و رسانه ای)

هما طاهری

مهدی طاهری (شاعر)

مریم طاهری (فعال حقوق بشر)

سیامک طاهری(نویسنده)

زهره طایری (پرستار متخصص)

علی طبیعت

مازیار طلایی (فعال اجتماعی)

میلاد طهماسبی (مدرس)

محمد عادل فر (معلم)

بهروز عارفی( مترجم)

علیرضا عباسی (شاعر و منتقد)

علی عبداللهی (شاعر و مترجم)

سیاوش عبودی (فعال مدنی)

داریوش عدیم(روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر)

ابوذر عزیزی

یاسر عزیزی (شغل آزاد)

یوسف عزیزی بنی طرف (فعال سیاسی)

حسن عزیزی( مترجم شعر)

رضا عسکری (کارگر)

آرون عسگری (روزنامه نگار و فعال حقوق بشر)

افسانه عظیم زاده (فعال حقوق کودک)

مریم عظیمی (فعال سیاسی)

ابوالحسن عظیمی( فعال سیاسی)

حمزه عظیمی(فعال سیاسی)

نورالله عفتی

حمزه عفتی

رحمت اله عفتی

میثم علی پور(نویسنده)

حسین علیپور (مدرس)

وحید علیزاده رزازی (شاعر و مترجم)

اسدالله عمادی(نویسنده و پژوهشگر)

نینا عمرانی (پزشک، فعال مدنی و حقوق بشر)

محمد علی عمویی

کامران غبرایی (پژوهشگر موسیقی)

گلناز غبرایی (مترجم)

ناصر غفرانی فر ( بازیگر فیلم و تئاتر کودکان)

ناصر غلامی (فعال حقوق کودک)

حسین غلامی (کارگر بازنشسته)

رحمت غلامی (ناشر و فعال فرهنگی)

عارف غلامی (هنرپیشه)

آذر فارسی(فعال سیاسی)

محمد فارسی(فعال سیاسی)

مسیحا فتاحی (کارگردان و عکاس)

اسماعیل فتاحی(فعال کارگری)

سعدی فتحی (کارمند)

حسن فخار(فعال سیاسی)

آیدا فراهانی (پزشک)

مجید فراهانی (فعال سیاسی از کلن)

بهروز فراهانی(تحلیل گر سیاسی، فعال کارگری)

نرگس فرجی (مدرس)

محبوبه فرحزادی (مدرس)

علی اصغر فرداد (شاعر و مترجم)

ناصر فرداد (شاعر و مترجم)

حسین فردوسی(فعال سیاسی)

رحمان فرزینی(شغل آزاد)

علیرضا فرسایی (آرشیتکت)

مسعود فروزش راد(فعال رسانه ای و سیاسی)

نیلوفر فرهمند (کارگردان و مستند ساز)

حسن فرهنگ فر(نویسنده)

آریا فرهنگ( نویسنده و مترجم)

مرجان فرهی

موسی فضلی(کشاورز)

حسن فقیهی

علی فیاض(روزنامه نگار)

شهربانو قادرنیا

سروش قازاریان(فعال سیاسی)

جواد قاسمی (شاعر)

فرهنگ قاسمی(رئیس کمیسیون حقوق بشر فدراسیون مدارس عالی اروپا)

ناصر قاضی زاده (فعال سیاسی)

نصرالله قاضی(فعال سیاسی)

جواد قدسی(فعال سیاسی)

ملیکا قراگوزلو (مدرس)

سهیل قربانی (مدرس)

پرویز قلیچ‌خانی (روزنامه نگار)

اوکتای قلی‌وند (کارگر)

شهره قنبری(نقاش)

سام قندچی (ناشر و سردبیر ایرانسکوپ)

ایرج قهرمانلو(پزشک و پژوهشگر)

فرخ قهرمانی(زندانی سیاسی سابق)

لیلا کابلی (مدرس)

ایرج کابلی (نویسنده)

نصرالله کارآزما (فعال مدنی)

رضا کارگر(دبیر)

محمد امین کاظمی (معلم)

فرشین کاظمی نیا (زیست شناس و استاد دانشگاه)

شاهین کاظمی(فعال سیاسی)

علی کاکاوند (شاعر)

علی کامرانی (بازیگر تئاتر و سینما، ترانه سرا)

عباس کرارویتیان(مهندس عمران)

کاظم کردوانی (جامعه شناس و استاد پیشین دانشگاه)

نوشین کریم

الن کریم زاده (فعال سیاسی)

رضا کریمی (فعال سیاسی)

مهرداد کریمی‌ها( کارمند خدمات اجتماعی)

علی کسام

حجت کسرائیان (نقاش، مجسمه ساز ومدرس هنر)

بیتا کشاورز

بتول کشاورز (چرخکار)

معصومه کشت کار (کارگر)

همایون کلهر(فعال مدنی)

زهره کلهرنیا(نویسنده)

مه روز کلهری (شغل آزاد)

نسیم کلهری (مترجم)

خورشید کم گویان (دانشجو)

مهرک کمالی (استاد دانشگاه)

آرش کمانگر(تحلیل گرسیاسی، فعال رسانه ای)

سپیده کوتی (شاعر و مترجم)

هما کوکب

بهرام کیانی (فیلمساز)

پروین گازرانی (بازنشسته)

منیژه گازرانی (نویسنده)

رضوان گازرانی(فعال سیاسی)

پروین گازرانی(فعال سیاسی)

حمید گرگین (کارگر بازنشسته)

پرویز گل گیری (آموزگار)

لیلی گلزار (شاعر و روزنامه نگار)

سوسن گلگیری(مشاور تربیتی، استکهلم)

اوکتای گلی وند(شاعر)

شیوا گنجی (روزنامه نگار و فعال حقوق بشر)

آرش گنجی لو(مترجم)

رضا گودرزی

رضا گیل آوایی (شاعر و مترجم)

کامبیز گیلانی(شاعر)

آذر گیلانی(معلم بازنشسته)

محمد لاجوردی (تولید کننده پولیمری)

مژگان لاهیجی (فعال سیاسی)

اردشیر لرستانی

کیوان لنگرودی

روبن مارکاریان (فعال سیاسی)

سوران ماهور(نویسنده و موزیسین)

گلناز مایلی

مسعود مبارکی (شهروند آزادیخواه)

حمیدرضا مجیری (شاعر)

علیرضا محبت (بازیگر تئاتر)

مریم محبوب

مرسده محسنی

نگار محسنی(فعال سیاسی)

مریم محسنی(فعال کارگری )

مه آ محقق(شاعر)

زهرا محمدخانی

مریم محمدی (فعال حقوق زنان)

مهرشاد محمدی (فعال مدنی)

لاله محمدی (مدرس)

مهرانگیز محمدی(خانه دار)

آزاد محمدیان (فعال سیاسی)

سهراب مختاری

امیر مدرس(تراشکار)

امین مرادی (شاعر)

امین مرادی (فعال کارگری)

رئوف مرادی (نویسنده)

بهزاد مرادی(فعال سیاسی)

سیرانوش مرادیان(فعال سیاسی)

فرشته مسعودی (مدرس)

اروشا مشتاق (عکاس)

ژیلا مشعشعی (مترجم، بازیگر و طراح صحنه تئاتر)

محبوبه مشکین (مترجم)

مجید مشیدی

روزبه معادی (مترجم)

اکبر معصوم بیگی (نویسنده و مترجم)

محمود معمار نژاد

مرسده معنوی پرست (فعال مدنی)

محمد معنوی پرست (مهندس صنایع)

آرش معینی (فعال اجتماعی)

پویان مقدسی (شاعر و نویسنده)

نیلوفر مقدم (کارمند)

شهاب مقربین(شاعر)

سهیلا مقصودی(فعال سیاسی)

محسن مقصودى( خبرنگار)

علیرضا مقیمی (مهندس مکانیک)

علیرضا مکوندی (شاعر و مترجم)

مرتضی ملک محمدی(فعال سیاسی)

محمد ملکی (فعال مدنی و رییس اسبق دانشگاه تهران)

محمد منتظری (فعال اجتماعی و فرهنگی)

اسفندیار منفرد زاده (آهنگساز)

محبوبه موسوی (داستان نویس)

حافظ موسوی (شاعر)

نجمه موسوی (شاعر، مترجم و پژوهشگر)

احمد موسوی (فعال سیاسی )

حسین موسوی (مدرس)

زهرا موسوی (مدرس)

حمید موسوی پور اصل(فعال سیاسی و رسانه ای)

فاطمه موسوی زاده (مدرس)

خلیفه موسوی(پزشک و فعال اجتماعی)

سیمین موسوی(فعال سیاسی)

نوید مومنی(فعال سیاسی)

سیامک موید زاده(فعال کارگری)

مرجان مهاجر

ناصر مهاجر(نویسنده، مورخ و پژوهشگر)

کیوان مهتدی (معلم)

محمد مهدی‌پور (شاعر)

جمشید مهر(فعال سیاسی)

علی مهرابی (فعال سیاسی و فعال حقوق بشر)

شمس مهرانی

مهرداد مهرجو (شاعر)

اردشیر مهرداد(پژوهشگر و تحلیلگر چپ)

نوید میامی (راننده)

فردوس میر آبادی

امیرحسین میربهاری (فعال حقوق کودک)

سیامک میرزاده (شاعر)

سیاوش میرزاده(شاعر)

مجید میرزایی (شاعر)

نیکی میرزایی (شاعر)

مجید میرزایی(شاعر)

انور میرستاری(فعال حقوق بشر)

محترم میرعبدالله بانی (دبیر بازنشسته)

پرویز میرمکری(شاعر)

یاسمین میظر(تحلیل گر سیاسی و استاد دانشگاه)

جلال نادری(فعال سیاسی)

ناهید ناظمی

توران ناظمی (فعال حقوق بشر)

ناهید ناظمی( فعال جنبش زنان)

نسرین نافعی

حسن نایب هاشم ( پزشک و فعال حقوق بشر)

اقدس نجاتی

جمال نجاری (شاعر)

کامل نجاری (شاعر)

هاشم نجفی (کارگر)

صبری نجفی( فعال زنان)

منیژه نجم عراقی (مترجم)

بهرنگ نجمی(پژوهشگرو مترجم)

فریده نخستین (مدرس)

جمیله ندایی(بازیگر و سینما گر)

سهیلا ندیمی (نقاش)

محسن نژاد رجب (شغل آزاد)

مینا نصر(فعال اتحادیه پرستاران)

اکرم نصیریان (فعال حقوق زنان)

محمد نظری (بازنشسته تامین اجتماعی)

اردشیر نظری(فعال سیاسی)

مجتبی نظری(فعال سیاسی)

بهروز نظری(فعال سیاسی)

اردشیر نظری(فغال سیاسی)

عیدی نعمتی (شاعر)

مسعود نقره کار(نویسنده و پژوهشگر)

حسین نقی پور(فعال سیاسی و خبرنگار تلویزیون)

بهمن نمازی (داستان نویس)

حمید نوذری (فعال سیاسی)

حسینعلی نوذری (نویسنده و استاد دانشگاه)

اعظم نوراله خانی (مترجم)

فرامرز نوروزی (مدرس)

یداله نوری(معلم)

آمانور نویدی(وبلاک نویس)

احمد نوین(فعال سیاسی و نوسینده)

آیت نیافر(کارگر بازنشسته)

حمیلا نیسکلی( فعال حقوق زنان)

گیتی نیک پور(دانشجو)

نیرالملوک نیک رفتار (کارشناس مواد غذایی)

مهوش نیکی

مینا نیکی‌نژاد(کارمند آموزش و پرورش)

مازیار واحدی (فعال محیط زیست )

ناصر وحیدی (نویسنده)

مهدی ولی خیابانیان (دکتر داروساز)

مهرداد وهابی (استاد دانشگاه)

لقمان ویسی (فعال سیاسی)

مرجان هاتف (مدرس)

علی اکبر هادی پور

مجید هادیزاده (کارگر و کنشگر اجتماعی)

مینا هاشمى

غلامرضا همتی(شغل آزاد)

علی همدانی (کارگر تراشکار)

حسین یاراحمدی

سمانه یاسر(دانشجو)

منوچهر یاوری

محمد حسین یحیایی( اقتصاددان)

ابراهیم یدالهی

امین یزدانی (مدرس)

پریچهر یغمایی (معلم بازنشسته)

سعید یوسف (شاعر و پژوهشگر)

عنایت یوسف پور

منور یوسف پور

محمود یوسف پور (فعال مدنی)

جمال یوسفی (فعال حقوق کودک)

نرگس ییلاقی (هنرمند تئاتر)