۱۳۹۵ مهر ۱۸, یکشنبه

انجمن حمایت از حقوق کودک: ۳۶ هزار 'کودک مطلقه' در ایران وجود دارند

انجمن حمایت از حقوق کودک: ۳۶ هزار 'کودک مطلقه' در ایران وجود دارندازدواج طلاق کودکان

هر سال ۱۱۰۰ کودک دختر بین ۱۰ تا ۱۴ سال مطلقه می شوند
انجمن حمایت از حقوق کودک به تازگی در گزارشی با اشاره به افزایش تعداد کودکان ازدواج کرده و طلاق گرفته در ایران اعلام کرده که ۳۶ هزار "کودک مطلقه" در ایران وجود دارد که زیر ۱۸ سال هستند.
مهدی بیاتی، از اعضای انجمن حمایت از حقوق کودک گفته که ازدواج در سن کودکی خود نوعی خشونت است و دختر به گونه ای به کار اجباری در خانه محکوم می شود و "شاهد افسردگی در بسیاری از این دختران هستیم."
در همین حال فرشید یزدانی، مشاور و دبیر شورای عالی برنامه ریزی راهبردی سازمان تأمین اجتماعی با ارایه آماری در مورد ازدواج دختران ۱۰ تا ۱۴ ساله اعلام کرد: "آمار ۲۰ هزار نفری ازدواج دختران در این سن در سال ۹۳ به بیش از ۴۰ هزار نفر رسیده است. در همین حال نسبت طلاق کودکان به ازدواج آنها در یک دهه اخیر دو برابر شده است. به طوری که هر سال ۱۱۰۰ کودک دختر بین ۱۰ تا ۱۴ سال مطلقه می شوند."
روزنامه جهان صنعت با انتشار گزارشی در مورد ازدواج و طلاق کودکان به نقل از آقای یزدانی نوشت: "۳۵ درصد کودکان دختر زیر ۱۹ سال در سال ۹۳ ازدواج کرده‌اند و حدود شش درصد آنان دختران زیر ۱۵ سال بوده‌اند. بر اساس آمار، استان خراسان رضوی با ثبت ۷۶۰۰ ازدواج دختران زیر ۱۴ سال در سال ۹۳ بیشترین آمار را به خود اختصاص داده و آذربایجان شرقی و استان فارس در رده‌های بعدی هستند."
به گفته مشاور و دبیر شورای عالی برنامه ریزی راهبردی سازمان تامین اجتماعی، در خلال سالهای ۸۶ تا ۹۰ حدود ۳۵۰ کودک زیر ۱۰ سال بر اساس "تشخیص مصلحت" ازدواج کرده‌اند. همچنین در برخی ازدواج های اینچنینی مردان ۷۰ ساله وجود دارند که با دختران زیر ۱۰ سال ازدواج کرده‌اند.
به اعتقاد کارشناسان، دختران خردسالی که در سنین پایین مجبور به ازدواج می‌شوند عموما به دلیل آنکه نتوانسته‌اند دوران کودکی و نوجوانی خود را به درستی طی کنند به مرور دچار بیماری روحی و روانی می‌شوند.
براساس کنوانسیون حقوق کودک، هر فرد تا زمانی که سن ۱۸ سالگی را پشت سر نگذاشته باشد، کودک به حساب می آید. بنابراین. در ایران اما بر پایه ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی، سن ازدواج برای دختران بالای ۱۳ سال و برای پسران بالای ۱۵ سال تعیین شده است و گاهی عقد نکاح زیر سن قانونی با اجازه والدین، مجاز دانسته می شود.

او یک روز قبل به همراه چند تن از همراهانش در روستای «لا ایگه‌را»، دهکده‌ای در بولیوی و نزدیک کوه‌های آند توسط سربازان ارتش بولیوی دستگیر شده بو


او یک روز قبل به همراه چند تن از همراهانش در روستای «لا ایگه‌را»، دهکده‌ای در بولیوی و نزدیک کوه‌های آند توسط سربازان ارتش بولیوی دستگیر شده بود. به عقیده تاریخ‌نگاران، قتل فوری «چه» - حتی به رغم بی‌میلی ماموران سازمان سیا و افسران آمریکایی که در دستگیری او نقش بسزایی داشتند - برای این بود كه اگر زنده بودنش ثابت می‌شد، به علت فراوانی هوادارانش در سراسر جهان و مداخله كمونیست‌ها از جمله اتحاد جماهیر شوروی، دیگر كشتن او به راحتی امكان‌پذیر نبود.


تصاویر/ کشتن

تصاویر/ کشتن

تصاویر/ کشتن

تصاویر/ کشتن

تصاویر/ کشتن

تصاویر/ کشتن

تصاویر/ کشتن

تصاویر/ کشتن