۱۳۹۸ مرداد ۲, چهارشنبه

شرح مشکلات و جدیدترین لیست اسامی زندانیان سیاسی بند زنان زندان اوین
خبرگزاری هرانا – در بند زنان زندان اوین موسوم به بند نسوان همچنان مشکلات فراوانی از جمله کاهش شدید و حذف کلی برخی اقلام از جیره خشک زندان (مواد خشک غذایی) دیده می شود. اقلام حذف شده در فروشگاه زندان عرضه می شود و زندانیان بالاجبار باید این اقلام و مایحتاج ضروری خود را با هزینه شخصی و قیمت بسیار بالاتر از این محل تهیه کنند. محدودیت زمانی در تماس های تلفنی و ملاقات حضوری نیز از دیگر مشکلات این زندانیان است. گزارش پیش رو به وضعیت و اتهامات ۲۴ زن زندانی سیاسی-امنیتی که در حال حاضر ساکنین این بند را تشکیل می‌دهند اختصاص دارد. در کنار این مشکلات به شرح وضعیت زنانی پرداخته می‌شود که متاثر از فعالیت همسران خود در زندان به سر می برند، حداقل دو تن از این زنان به تازگی وضع حمل کرده و نوزادان خود را در زندان نگه می دارند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در بند زنان زندان اوین در حال حاضر ۲۴ زن زندانی عمدتا به دلایل سیاسی و امنیتی نگهداری می‌شوند.

این فعالان زن به همراه جمعی از زنان و کودکانی که به دلیل فعالیت های همسران خود در اوین به سر می برند در شرایطی نامناسبی نگهداری شده و همواره با مشکلات مختلفی روبرو هستند.

جیره غذای خشک که از طرف زندان به زندانیان داده می‌شود بسیار کمتر و بی‌کیفیت‌تر از قبل شده است؛ به طوری که در بازه‌های زمانی ۴۰ روزه جیره‌ای به اندازه ۱۵ الی ۲۰ روز مصرف یک زندانی به آنان تحویل داده می‌شود و علاوه بر اینکه گوشت و سبزیجات از اواسط سال گذشته در جیره خشک زندانیان نیست، از آغاز سال جدید نیز برخی اقلام از جمله ماکارونی نیز از این سهمیه حذف شده است.
اقلام حذف شده از جیره غذایی که پیشتر مسئولیت توزیع آن با سازمان زندان ها بوده است، در فروشگاه زندان دو تا سه برابر قیمت خارج از زندان به فروش می رسد و زندانیان بالاجبار باید مایحتاج خود را از این فروشگاه تهیه کنند.
این زندانیان در ابتدا از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر امکان برقراری تماس تلفنی با فرزندان و اعضای خانواده خود را داشتند. اما این مدت زمان، سال گذشته از ساعت ۹ صبح به ۳ عصر در همان روزها و سپس از ساعت ۱۰ صبح به ۳ عصر محدود شد. در نهایت به صورت ناگهانی از زمستان سال گذشته امکان برقراری تماس تلفنی برای زندانیان این بند به سه روز در هفته (روزهای زوج) و برای هر زندانی تنها به ۱۰ دقیقه محدود شده است. به این شکل مادران محبوس در این زندان پیش از تعطیلی تابستانه مدارس عملا از حق تماس تلفنی با فرزندان خود محروم بوده‌اند. زیرا بیشتر فرزندان آنها دانش‌آموز بوده و در این ساعات امکان گفتگوی تلفنی با مادرانشان را نداشتند. با این حال تمام ساکنین بند حق استفاده از تلفن را دارند و هیچ زندانی از حق خود انصراف نداده است.
ملاقات زندانیان محبوس در این بند در روزهای یکشنبه انجام می شود و ملاقات حضوری نیز به صورت ماهانه صورت می‌گیرد. در چنین شرایطی عملا نه‌تنها امکان ملاقات مادران محبوس در این زندان در روزهای پنج‌شنبه و جمعه با فرزندانشان از بین رفته است، بلکه تماس‌های تلفنی میان آنها نیز محدود به ساعات و روزهایی شده است که فرزندان آنها در مدرسه یا دانشگاه هستند.

از آنجا که وضعیت زندانیان و زندان به صورت مستمر در حال تغییر است، لزوم بروز رسانی مستمر مشهود است. بر این اساس گزارش پیش رو به وضعیت و اتهامات ۲۴ زن زندانی سیاسی-امنیتی که در حال حاضر ساکنین این بند را تشکیل می‌دهند اختصاص دارد.

۱- نسرین ستوده

نسرین ستوده وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر در تاریخ ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ در منزل خود بازداشت و به زندان اوین منتقل شده است.
به گفته پیام درفشان، وکیل دادگستری، نسرین ستوده در حال حاضر به خاطر محکومیت به پنج سال حبس تحت عنوان اتهام جاسوسی -که در کیفرخواست وی وجود ندارد-، شکایت بازپرس دادسرای کاشان و صدور قرار بازداشت توسط شعبه دوم بازپرسی در زندان به‌سر می‌برد.
شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران در یک پرونده، نسرین ستوده را به اتهام “اجتماعی و تبانی علیه امنیت کشور” به پنج سال حبس محکوم کرده بود و این حکم در مرحله تجدید نظر به شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران ارجاع شده است.
وی در جلسه دادگاهی که در تاریخ ۹ دی ماه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران از بابت پرونده ای دیگر برگزار شده بود به صورت غیابی و از بابت هفت عنوان اتهامی تحت عناوین “اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور، فعالیت تبلیغی علیه نظام، عضویت موثر در گروهک غیرقانونی و ضد امنیتی علیه نظام، تشویق مردم به فساد و فحشاء و فراهم آوردن موجبات آن، اخلال در نظم و آسایش عمومی، نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی، ظاهر شدن بدون حجاب شرعی در محل شعبه بازپرسی” به ۳۳ سال حبس تعزیری و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شد. گفته می‌شود از این حکم سنگین میزان ۱۲ سال حبس قابلیت اجرایی دارد.
لازم به ذکر است نسرین ستوده پیش از این نیز در شهریورماه سال ۸۹ نیز بازداشت و به ۱۱ سال حبس، ۲۰ سال محرومیت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده بود که این حکم در دادگاه تجدیدنظر به ۶ سال حبس و ۱۰ سال محرومیت از وکالت کاهش یافت. وی از ۱۳ شهریور ۱۳۸۹ تا ۲۷ شهریور ۱۳۹۲ به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی»، در زندان اوین به سر برده است.
وی ۵۶ ساله و مادر دو فرزند به نام‌های مهرآوه و نیما است.

۲- آتنا دائمی

آتنا دائمی، در تاریخ ۲۹ مهرماه ۹۳ بازداشت شد و بعد از نگهداری به مدت ۸۶ روز در سلول انفرادی بند ۲-الف مورخ ۲۴ دی ماه همان سال به بند زنان زندان اوین منتقل شد. در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۹۴ توسط قاضی مقیسه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب از بابت اتهامات  اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری به ۱۴ سال حبس محکوم شد.
آتنا دائمی در تاریخ ۲۶ بهمن ۹۴ با تودیع وثیقه ۵۵۰ میلیون تومانی آزاد و دادگاه تجدید نظر وی در مردادماه ۹۵ برگزار شد. در این دادگاه حکم وی به ۷ سال تقلیل یافت و در تاریخ هفتم مهرماه همان سال به وی ابلاغ شد. مورخ ششم آذرماه بدون دریافت احضاریه در منزل پدری بازداشت و در اجرای احکام دادسرای اوین با اعمال ماده ۱۳۴ حکم نهایی به ۵ سال حبس کاهش پیدا کرد. بلافاصله پرونده دیگری برای وی و دو خواهر و همسر یکی از خواهرهایش باز شد و پس از اعتصاب غذای ۵۴ روزه آتنا دائمی هر چهار نفر از این اتهام تبرئه شدند. علاوه بر این تاکنون ۲ پرونده دیگر نیز برای وی باز شده که از هر دوی آنها تبرئه شده است.
آتنا دائمی در بهمن ماه ۹۶ همراه با ضرب و شتم به زندان قرچک ورامین تبعید و در ۱۹ اردیبهشت ۹۷ در پی یکدوره اعتصاب غذا مجددا به بند زنان زندان اوین منتقل شد. وی از حق مرخصی محروم بوده و تاکنون درخواست آزادی مشروط نداده است. در تاریخ ۱۰ مهرماه ۹۷ به مدت سه هفته با دستور شفاهی رئیس بند زنان این زندان از ملاقات محروم شد.
وی در دوران حبس به همراه گلرخ ابراهیمی ایرایی، همبندی سابق خود که اخیرا از زندان اوین آزاد شده است از بابت چند عنوان اتهامی با گشایش پرونده های جدیدی روبرو شد.
در یکی از این پرونده ها که در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران در حال بررسی است اتهام “اهانت به بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبری” مطرح شده است، مسئولان زندان مدعی هستند این فعالان به بهانه اعتراض به اجرای حکم اعدام سه زندانی سیاسی (در سال گذشته) در حین خواندن سرود در سالن ملاقات این عمل را انجام داده‌اند. همین‌طور اتهام “تبلیغ علیه نظام” به بهانه صدور بیانیه‌ها و نامه‌هایی طرح شده است که به خانم ایرایی و خانم دائمی نسبت داده می‌شود. همزمان پرونده دیگری نیز شامل اتهام “اخلال در نظم زندان” از سال گذشته علیه این افراد مفتوح است.
در تاریخ ۲۸ خردادماه ۹۸، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات مطروحه علیه گلرخ ابراهیمی ایرایی و آتنا دائمی برگزار شده و بر اساس حکم این دادگاه هرکدام از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام” به ۱ سال و ۶ ماه حبس تعزیری و از بابت اتهام “توهین به رهبری” به ۲ سال و ۱ ماه حبس تعزیری و در مجموع هرکدام به ۳ سال و ۷ ماه حبس تعزیریمحکوم شدند. بر اساس حکم صادره با اعمال ماده ۱۳۴ مدت ۲ سال و ۱ ماه از این حبس قابل اجرا خواهد بود. دادگاه همچنین هر یک این دو شهروند را به ۲ سال محرومیت از عضویت در گروه ها و احزاب نیز محکوم کرده است.
آتنا دائمی از فروردین ماه سال جاری بدون هیچ توضیح و ابلاغ رسمی از ملاقات حضوری محروم شده است.

۳- مریم اکبری منفرد

مریم اکبری منفرد، اکنون نهمین سال از حبس خود را بدون حتی یک روز مرخصی تحمل می‌کند. وی در تاریخ دهم دی ماه سال ۱۳۸۸ و پس از حوادث عاشورای ۸۸ بازداشت و در خردادماه سال بعد توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. اتهام این زندانی “محاربه از طریق عضویت در سازمان مجاهدین خلق ایران” عنوان شده اما خود آن را وارد ندانسته است.
خانم اکبری پس از حدود ۹ ماه تحمل حبس در سلول انفرادی بند ۲۰۹، بند متادون و بند زندان زندان اوین از مهرماه ۸۹ در زندان رجایی شهر تحمل حبس می‌کرد و در اردیبهشت ۹۰ به همراه ۸ زن زندانی دیگر به زندان قرچک ورامین منتقل شد. او در آنجا و پس از اعتراض به شرایط زندان و نوشتن نامه‌های متعدد به مراجع تقلید، مسئولان نظام و احمد شهید، گزارشگر سابق ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد به بند زنان زندان اوین منتقل شد و تا امروز در آنجا تحمل محکومیت می‌کند.
روز سه‌شنبه ۱۰ مهرماه ۹۷، مریم اکبری منفرد به همراه گلرخ ایرایی و آتنا دائمی با دستور شفاهی رئیس بند زنان این زندان به مدت سه هفته از ملاقات با خانواده محروم شدند. دلیل این امر درگیری لفظی و شعار دادن توسط این زندانیان در سالن ملاقات عنوان شده بود.
لازم به ذکر است که دو برادر مریم اکبری منفرد در سال‌های ۶۰ و ۶۳ به اتهام ارتباط و عضویت در سازمان مجاهدین خلق ایران توسط دادگاه‌های انقلاب در ایران اعدام شدند. برادر کوچک و خواهرش نیز در تابستان سال ۶۷ و همزمان با موج اعدام زندانیان سیاسی اعدام شدند.
خانم اکبری منفرد مادر دو فرزند است و تا این لحظه از حق آزادی مشروط و حتی یک روز مرخصی طی دوران حبس خود محروم مانده است.

۴- زهرا زهتاب چی

زهرا زهتاب‌چی در تاریخ ۲۴ مهرماه ۹۲ به همراه همسر و دخترش بازداشت و بعد از تحمل ۱۴ ماه حبس در سلول انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین به بند زنان این زندان منتقل شد. وی در تاریخ ۱۷ آذر ۹۳ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی از بابت اتهام بغی و محاربه از طریق هواداری از سازمان مجاهدین خلق به ۱۲ سال حبس محکوم شد که این حکم پس از یک سال در دادگاه تجدید نظر با اعمال ماده ۱۳۴ به ۱۰ سال حبس تعزیری کاهش یافت.
این زندانی سیاسی ۵۱ ساله، مادر دو فرزند به نام‌های نرگس ۲۲ ساله و مینا ۱۵ ساله است. وی پس از سه سال یک بار و به مدت ۳ روز در سال ۹۵ به مرخصی اعزام شد.

۵- نرگس محمدی

نرگس محمدی نخستین بار در سال ۸۱ بازداشت و پس از یک هفته با قید وثیقه آزاد شد و بابت این پرونده به یک سال حبس محکوم شد.
وی در خردادماه ۸۹ مجددا بازداشت و تا تیرماه در سلول انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین نگهداری می‌شد؛ سپس با تودیع وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی موقتاً آزاد و در سال ۹۰ به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام به ۱۱ سال حبس محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدیدنظر به ۶ سال کاهش یافت.
وی در سال ۹۱ جهت تحمل ۶ سال حبس تعزیری بازداشت و پس از تحمل یک ماه انفرادی و ۴ ماه تبعید به زندان زنجان به دلیل بیماری و عدم تحمل کیفر آزاد شد و مجددا در اردیبهشت ماه سال ۹۴ جهت تحمل ادامه ۶ سال حبس بازداشت شد؛ برای او پرونده جدیدی نیز تشکیل شده و به بند زنان زندان اوین منتقل شد.
خانم محمدی در پرونده‌ای دیگر به اتهام تشکیل گروه (لگام)، اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام مجددا به ۱۶ سال حبس محکوم شد که با اعمال ماده ۱۳۴ ده سال از آن لازم الاجرا است.
وی ۴۶ ساله و مادر دو فرزند است و به دستور قضایی دادستانی حق تماس و مکالمه با همسر خود را ندارد. نرگس محمدی که به بیماری آمبولی ریه و فلج عضلانی مبتلا است روز چهارشنبه ۷ مهرماه ۹۷ به مرخصی ۳ روزه اعزام شد.
خانم محمدی در تاریخ ۲۲ دیماه به همراه نازنین زاغری در اعتراض به چگونگی نحوه رسیدگی به وضعیت درمانی به مدت سه روزه دست به اعتصاب غذا زده و با وعده مساعد مسئولان زندان در تاریخ ۲۴ دیماه به اعتصاب خود پایان دادند.
وی روز سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت‌ماه ۹۸، جهت انجام عمل جراحی هیسترکتومی (خارج کردن رحم) تحت‌الحفظ نیروهای امنیتی به بیمارستان اعزام شد و نهایتا در تاریخ ۵ خرداد ۹۸، علیرغم نیاز به مراقبت های پزشکی به زندان بازگردانده شد.

۶- فاطمه مثنی (مثنا)

فاطمه مثنی (مثنا) در تاریخ ۹ بهمن ماه سال ۹۱ توسط ماموران اداره اطلاعات به همراه همسرش حسن صادقی و فرزندش بازداشت شد. فرزند خانم مثنی پس از یک ماه و نیم آزاد شد.
فاطمه مثنی به مدت ۷۵ روز در سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین نگهداری و سپس به بند زنان این زندان منتقل شد.
وی در تاریخ ۲۳ دی ماه ۹۲ با تودیع وثیقه موقتا آزاد و در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب توسط قاضی احمدزاده به همراه همسرش از بابت اتهام بغی و محاربه از طریق هواداری از سازمان مجاهدین خلق هر کدام به ۱۵ سال حبس محکوم شدند و حکم مصادره اموال این خانواده ازجمله محل کسب آقای صادقی و منزل شخصی‌شان صادر شد. وی در تاریخ هشتم مهرماه سال ۹۴ جهت اجرای حکم حبس مجددا بازداشت و به بند زنان زندان اوین منتقل شد.
در اسفندماه سال گذشته  حکم مصادره محل کسب این زوج توسط ستاد اجرای فرمان امام اجرا شد.
این زندانی مادر دو فرزند است که به همراه مادربزرگ بیمارشان زندگی می‌کنند. خانم مثنی از مرخصی محروم بوده و از بیماری‌های کولیت روده و میگرن شدید عصبی رنج می‌برد. از طرفی بیشتر از شش ماه است که به دلایلی نامعلوم از ملاقات با حسن صادقی، همسرش که در زندان رجایی شهر کرج محبوس است، محروم شده است. اردیبهشت ماه یک بار این ملاقات صورت گرفته و مجددا محرومیت آنان از ملاقات ادامه دارد.
ملاقات این دو زندانی با یکدیگر منوط به موافقت امین وزیری، دادیار ناظر بر زندانیان شده است در صورتی که ملاقات سایر زندانیان زوج طبق روال عادی صورت می‌گیرد. محرومیت این دو زندانی سیاسی از ملاقات در حالی است که در قانون پیش‌بینی‌هایی برای ملاقات بین اعضای زندانی خانواده‌ها شده است، حتی اگر آنها در زندان‌های جداگانه تحمل حبس کنند.
خانم مثنی متولد ۱۵ خرداد ۱۳۴۶ است؛ وی زمانی که تنها ۱۳ سال سن داشت، همراه با مادرش به مدت ۳ سال در زندان بود. اتهام آنها محاربه و بغی از طریق هواداری از سازمان مجاهدین خلق بود. سه برادر فاطمه مثنی همراه با همسر یکی از برادرانش در سال‌های دهه شصت اعدام شده‌اند.

۷- آزیتا رفیع زاده

در اواخر خرداد سال ۱۳۹۰ و به دنبال برنامه هماهنگ دستگاه امنیتی برای تعطیلی موسسه علمی بهاییان در حمله به منازل مدیران و تعدادی از اساتید این موسسه، منزل خانم رفیع‌زاده نیز مورد تهاجم و تفتیش قرار گرفت و کلیه کتاب‌های اعتقادی و مکتوبات دیگر، وسایل الکترونیکی از جمله لپ‌تاپ و کامپیوتر شخصی‌اش ضبط شد.
پس از تشکیل دادگاه در خرداد ۹۳ آزیتا رفیع‌ زاده به اتهام “اقدام علیه امنیت ملی از طریق فعالیت در موسسه علمی آزاد بهاییان” به ۴ سال حبس تعزیری محکوم شد. همسر او پیمان کوشکباغی نیز با همین اتهام به تحمل ۵ سال حبس محکوم شد. وی در آبان ماه سال ۹۴ پس از دریافت ابلاغیه اجرای حکم، خود را به دادسرای اوین معرفی کرد و از آن زمان تحمل حبس می‌کند. زمانی که همسر خانم رفیع زاده برای ملاقات در تاریخ نهم اسفندماه سال ۹۶ به زندان اوین رفته بود، بدون اطلاع قبلی دستگیر و برای اجرای حکم به بند ۸ زندان اوین منتقل شد.
وی ۳۹ ساله و مادر یک فرزند ۱۰ ساله به نام بشیر است که در غیاب پدر و مادرش برای نگهداری به خانواده دیگری سپرده شده است.
این زندانی در تاریخ ۱۶ آبان ماه ۹۷ در پی درگذشت پدرش جهت شرکت در مراسم خاکسپاری به یک مرخصی کوتاه‌مدت اعزام شده و مجددا به زندان بازگشت.

۸- نازنین زاغری رتکلیف

نازنین زاغری رتکلیف پس از ده سال زندگی در انگلستان برای تعطیلات نوروز به ایران آمد و در تاریخ ۱۵ فروردین‌ماه ۹۵ در فرودگاه بازداشت و پس از یک روز از بازداشتگاه اطلاعات سپاه به زندان کرمان منتقل شد. وی پس از حدود دو ماه مجددا به تهران منتقل شد و در مردادماه ۹۵ توسط قاضی صلواتی به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی به ۵ سال حبس محکوم و در دی ماه همان سال به بند زنان زندان اوین منتقل شد. وی پس از حدود دو سال و نیم در تاریخ یکم شهریورماه سال گذشته به مرخصی سه روزه اعزام و با پایان ایام مرخصی به زندان بازگشت.
وی در تاریخ ۲۲ دیماه ۹۷ به همراه نرگس محمدی در اعتراض به چگونگی نحوه رسیدگی به وضعیت درمانی‌شان به مدت سه روز دست به اعتصاب غذا زده و با وعده مساعد مسئولان زندان در تاریخ ۲۴ دیماه همان سال به اعتصاب خود پایان داد. با این حال مسئولان زندان به وعده خود عمل نکرده و مجدداً از اعزامش به بیمارستان جلوگیریکردند. نازنین زاغری روز سه‌شنبه ۱۴ اسفندماه ۹۷ به همراه نرگس محمدی طی نامه‌ای به جعفری دولت آبادی، دادستان تهران اعلام کردند که در صورت تداوم عدم رسیدگی به مطالبات شان دست به اقدامات اعتراضی خواهند زد.
نازنین زاغری از روز شنیه ۲۵ خردادماه ۹۸ در اعتراض به بازداشت ناعادلانه و تداوم عدم رسیدگی به مطالباتش دست به اعتصاب غذا زده و در تاریخ ۸ تیرماه به اعتصاب خود خاتمه داد. همزمان با اعتصاب غذای این زندانی سیاسی، ریچارد رتکلیف، همسر وی نیز در مقابل سفارت ایران در لندن دست به اعتصاب غذا زده بود. وی روز دوشنبه ۲۴ تیرماه ۹۸ به بخش روان پزشکی بیمارستان امام خمینی تهران منتقل شده است.
لازم به ذکر است که نازنین زاغری ۴۱ ساله و مادر یک دختر ۴ ساله است.

۹- ارس امیری

ارس امیری در تاریخ ۲۳ اسفند ۹۶ توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و در تاریخ ۳۱ اردیبهشت سال جاری با تودیع وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شده بود. این دانشجوی ایرانی دانشگاه کینگستون بریتانیا در تاریخ ۱۶ شهریورماه سال ۹۷ در پی احضار به دادسرای اوین توسط نیروهای امنیتی بازداشت و دو روز بعد به بند زنان این زندان منتقل شد.
پرونده وی به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی ارجاع شده و در اردیبهشت ماه سال جاری به اتهام اداره شبکه براندازی به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد.
ارس امیری ۳۲ ساله و دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه هنر است، در زمینه برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های هنری مشترک میان هنرمندان ایران و بریتانیا فعال بوده و با شورای فرهنگی بریتانیا (بریتیش کانسیل) همکاری داشته است. وی در ۱۰ سالی که در بریتانیا زندگی می‌کرده بارها به ایران سفر کرده بود.

۱۰- نگین قدمیان

نگین قدمیان، شهروند بهایی در تاریخ ۳ خرداد سال ۹۰ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و با وثیقه ۵۰ میلیون تومانی آزاد شد. در اسفندماه سال ۹۱ همراه ۸ تن از شهروندان بهایی به اتهاماتی از جمله همکاری در دانشگاه مجازی بهاییان به صورت غیابی و بدون احضار به دادگاه توسط قاضی مقیسه تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. وی در تاریخ ۲۵ آذرماه سال ۹۶ و هنگام سفر در فرودگاه دستگیر و دو روز بعد جهت گذراندن دوران محکومیت ۵ ساله خود به بند زنان زندان اوین منتقل شد.
در آبان‌ماه سال جاری با وجود عفونت در لثه و درد شدید در ناحیه فک و دندان و همچنین علیرغم صدور مجوز اعزام این زندانی از سوی دادیار زندان به مراکز درمانی تخصصی، رئیس بهداری با اعزام وی مخالفت کرده بود.
وی در ۲۵ آذرماه طی نامه‌ای سرگشاده از محرومیت‌ها و خاطرات تلخی که از ۱۸ سالگی به‌عنوان یک شهروند بهایی با آن مواجه شده نوشت که متن کامل آن در هرانا منتشر شد.
این شهروند بهایی پس از درخواست های مکرر جهت اعزام به مرخصی درمانی نهایتا در تاریخ ۲ اردیبهشت ماه ۹۸ به مرخصی کوتاه مدت اعزام شده و پس از ۵ روز با پایان زمان مرخصی به زندان بازگردانده شد.
نگین متولد ۱۱ مرداد ماه سال ۱۳۶۲ است.

۱۱– الهام برمکی

الهام برمکی هفتم دی ماه سال ۹۰ در خیابان بازداشت و مدت ۳ ماه را در سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ گذراند؛ سپس با قید کفالت موقتا آزاد و نهایتا تبرئه شد. وی مجددا در تاریخ ۲ مرداد ۹۱ بازداشت و پس از تحمل ۱۴ ماه حبس در سلول انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین در تاریخ ۷ مهرماه ۹۲ به بند زنان این زندان منتقل شد. خانم برمکی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب توسط قاضی مقیسه از بابت اتهام جاسوسی به ۱۰ سال حبس و جریمه‌های ۲۵ هزار یورو، ۷۰ هزار دلار و ۴۰ میلیون تومان محکوم شد.
وی ۵۲ ساله و مادر دو فرزند است که هر دو در خارج از کشور زندگی می‌کنند. این زندانی طی دوران حبس خود یک بار در نوروز ۹۶ به مرخصی اعزام شده و تاکنون با آزادی مشروط وی موافقت نشده است.

۱۲- معصومه (مینو) قاسم‌زاده ملک شاه

خانم قاسم زاده ملک شاه در سال ۹۰ به همراه همسرش (همسر سابق)امیرمهدی طبسی توسط ماموران وزارت اطلاعات به اتهام جاسوسی برای اسرائیل دستگیر و مدتی بعد به قید وثیقه آزاد شد. پس از آزادی توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی از بابت اتهام جاسوسی، هر یک به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شدند.
در آبان‌ماه ۹۶ در دادگاه تجدید نظر این حکم تائید شد و نهایتا بازداشت و برای تحمل حبس به بند زنان زندان اوین منتقل شد. همسر سابق وی نیز در زندان اوین به سر می‌برد.

۱۳- ناهید بهشید

ناهید بهشید پس از شرکت در یکی از تجمعاتی که در حمایت از محمدعلی طاهری برگزار شده بود، در سال ۹۴ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان قرچک منتقل شد. وی پس از ۱۲ روز بازداشت در سلول‌های انفرادی این زندان با تودیع قرار وثیقه، به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان آزاد شد.
وی نهایتا از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی احمدزاده از بابت اتهام “اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی” به تحمل ۵ سال حبس محکوم شد. حکم صادره در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر به ریاست قاضی پورعرب تأیید شد. وی در تاریخ ۸ بهمن ماه ۹۷ در منزل خود بازداشت و جهت گذراندن مدت محکومیت به زندان اوین منتقل شده است.
محکومیت ۵ ساله این زندانی ۶۲ ساله شامل عفو شده و به دو سال و شش ماه حبس تعزیری کاهش پیدا کرده است.

۱۴- هنگامه شهیدی

این روزنامه نگار پیشتر در تاریخ ۱۹ اسفندماه ۹۵ به اتهام ارتباط با یک رسانه توسط نیروهای وزارت اطلاعات در مشهد بازداشت شده بود. پس از حدود ۶ ماه در تاریخ ۷ شهریور سال ۹۶ با تودیع وثیقه از زندان اوین آزاد شد و مجددا در تاریخ ۵ تیرماه ۹۷ در جزیره کیش بازداشت و راهی بازداشتگاه حفاظت قوه قضاییه موسوم به بند ۲۴۱ زندان اوین شد.
ترک همدانی وکیل مدافع هنگامه شهیدی در تاریخ ۱۰ آذرماه سال ۹۶ اتهامات پیشین و کنونی موکلش را مشتمل بر فعالیت تبلیغی و اقدام علیه نظام و افترا و توهین و نشر اکاذیب عنوان کرد و از محکومیت موکلش به ۱۲ سال و ۹ ماه حبس تعزیری و ۲ سال محرومیت از عضویت در گروه‌ها و احزاب و فعالیت های مجازی و مطبوعاتی همچنین خروج از کشور توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب خبر داده بود.
حکم صادره در اردیبهشت ماه سال جاری توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر عینا تائید شد و این زندانی ۴۴ ساله از تاریخ ۳۱ اردیبهشت ماه ۹۸ به بند زنان زندان اوین منتقل شده است.

۱۵- نازیلا نوری

این دوریش گنابادی در زمستان سال ۹۶ و در جریان حوادث گلستان هفتم به همراه فرزند خود کیانوش عباس زاده بازداشت و به زندان قرچک ورامین منتقل شد.
نازیلا نوری در تیر ماه سال گذشته توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی از بابت اتهام “اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت داخلی کشور” به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.
وی ۷ ماه پس از بازداشت با تودیع قرار وثیقه آزاد و محکومیت وی در مرحله تجدید نظر به ۱ سال حبس تعزیری کاهش پیدا کرد.
نازیلا نوری در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ماه سال جاری جهت تحمل حبس راهی زندان اوین شده است.
فرزند وی کیانوش عباس زاده که همراه مادر بازداشت شده بود به ۲۲ سال حبس تعزیری محکوم شده و هم اکنون در زندان تهران بزرگ در حال تحمل حبس است.

۱۶- حوریه (فاطمه) ضیایی آزاد

این زندانی به همراه همسرش محمود عظیمی در مهرماه سال ۹۴ بازداشت و در بهمن ماه همان سال با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی از بند ۲۰۹ زندان اوین آزاد شده بود.
خانم ضیایی آزاد توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی احمدزاده به تحمل ۱۸ ماه حبس تعزیری محکوم و این حکم در دادگاه تجدیدنظر نیز عینا تایید شد.
در تاریخ ۲۰ فروردین‌ماه ۹۸، فاطمه ضیایی آزاد، در محل اجرای احکام دادگاه، بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت خود به بند زنان زندان اوین منتقل شده است.
لازم به ذکر است فاطمه ضیایی آزاد که از زندانیان سیاسی سابق در ایران است از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۵ نیز به مدت پنج سال در زندان به سر برده است.
همچنین وی در تاریخ ۲ بهمن ماه ۱۳۸۷ از بابت اتهام “تردد به مقر سازمان مجاهدین خلق در عراق” که مدعی بود برای دیدار با دو دخترش صورت گرفته، بازداشت و در دی ماه سال ۱۳۸۸ با پایان حبس از زندان آزاد شد.
فاطمه ضیایی آزاد همچنین بار دیگر در ۱۸ خرداد ۹۲ توسط ماموران امنیتی بازداشت و در ۲۵ مهرماه همان سال به دلیل سن بالا، بیماری‌ ام . اس و شرایط جسمانی نامناسب از بند زنان زندان اوین آزاد شد.
این زندانی ۶۰ ساله از بیماری ام اس رنج می برد و دو دختر او نیز ساکن کشور آلبانی هستند.

۱۷- ساناز اله یاری

ساناز اله یاری متولد ۶۶ به همراه همسرش امیرحسین محمدی فر در تاریخ ۱۹ دی ماه ۹۷، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده و علیرغم گذشت نزدیک به ۶ ماه کماکان در زندان اوین نگهداری می شوند. وی در تاریخ ۸ اردیبهشت ماه از بازداشتگاه اداره اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین به بند زنان این زندان منتقل شد.
در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ماه وی به همراه همسر و دیگر متهمین پرونده اعتراضات هفت تپه در شعبه ۷ بازپرسی جهت تفهیم اتهامات جدید و آخرین دفاع در دادسرای اوین حاضر شده بودند. پرونده وی اخیرا به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه ارسال شده است.
لازم به ذکر است ساناز اله یاری پس از بازداشت به دلیل ابتلا به بیماری نامشخصی دچار ضعف جسمی، لرزش شدید اندام ها، مشکلات گوارشی و درد شدید معده شده است. وی اخیرا با کاهش وزن ۱۰ کیلوگرمی نیز مواجه شده است. با این حال علیرغم پیگیری های مکرر خانواده از اعزام وی به بیمارستان خارج از زندان و رسیدگی مناسب پزشکی محروم مانده است.
وی همزمان با همسرش امیر حسین محمدی فرد از تاریخ ۱۳ تیرماه دست به اعتصاب غذا زده است.

۱۸- مرضیه امیری

روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸، همزمان با روز جهانی کارگر، مرضیه امیری به همراه ده‌ها تن از شرکت کنندگان در تجمع اعتراضی در مقابل ساختمان مجلس در پی ورود نیروهای امنیتی و به خشونت کشیده شدن این تجمع بازداشت شد.
وی پس از بازداشت به مدت یک هفته در بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲ الف تحت بازجویی قرار گرفت و پس از آن به بازداشتگاه اداره اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد.
گفته می شود وی از بیماری صرع رنج می برد و به خاطر فشارهای وارده در دوران بازجویی یک بار دچار حمله صرع شده است.
مرضیه امیری ۳۳ ساله، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و خبرنگار روزنامه شرق از تاریخ ۱۸ خردادماه ۹۸ در بند زنان زندان اوین در بازداشت و بلاتکلیفی به سر می برد.

۱۹- انسیه عبدالحسینی

انسیه عبدالحسینی در اعتراضات دی ماه ۹۶ بازداشت و ابتدا به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد، او پس از تحمل یک ماه بازداشت در سلول‌های انفرادی این بند به زندان قرچک منتقل شد. خانم عبدالحسینی بعد از یک ماه نگهداری در قرچک نهایتا با تودیع قرار وثیقه آزاد شد.
خانم عبدالحسینی، روز ۲۱ بهمن ماه ۹۷ در حالی توسط مامورین امنیتی در فرودگاه، هنگام خروج از کشور بازداشت شد که از محکومیت خود اطلاعی نداشت. وی پس از بازداشت و انتقال به بند زنان زندان اوین متوجه شد که به صورت غیابی از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه از بابت اتهامات “توهین به رهبری” و تبلیغ علیه نظام” به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شده است. حکم حبس صادره در مرحله تجدید نظر به ۹ ماه حبس تعزیری کاهش پیدا کرد.
این زندانی سیاسی ۴۳ ساله اواخر فروردین ماه سال جاری به دلیل بیماری اعصاب در بیمارستان بستری شده و پس از ده روز به مرخصی اعزام شد. وی مجدد بازداشت و از تاریخ ۳ تیر ماه به دلیل تشدید بیماری مجددا در بیمارستان بستری است.

۲۰- معصومه عسکری

معصومه عسکری در تاریخ ۱۱ مردادماه در اعتراضات خیابانی در تهران بازداشت و به زندان قرچک منتقل و پس از چند روز بازداشت آزاد شد. وی در آذرماه یک بار دیگر بازداشت و این بار به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. پس از تحمل مدت یک ماه بازداشت در سلول‌های انفرادی و بازجویی در این بند به بند زنان این زندان منتقل شد.
خانم عسکری در تاریخ ۲۹ بهمن‌ماه ۱۳۹۷ توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه از بابت اتهام اجتماع و تبانی به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده و در حال حاضر مدت محکومیت خود را در بند زنان زندان اوین سپری می‌کند. پرونده وی هم اکنون در انتظار بررسی در دادگاه تجدید نظر است.
معصومه عسکری معلم بازنشسته و تنها سرپرست پسر ۱۴ ساله‌اش است.

۲۱- زهرا صادقی

زهرا صادقی پیشتر کارمند سازمان ملل بوده و جهت انجام وظیفه و الزامات کاری به کشورهای سودان و سپس عراق سفر کرده بود. وی در خردادماه سال ۹۷ پس از بازگشت از کشور عراق توسط نیروهای امنیتی در فرودگاه بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. نهایتا پس از تحمل ۸ ماه بازداشت در سلول‌های انفرادی این بند، در تاریخ ۸ بهمن‌ماه ۹۷ به بند زنان زندان اوین منتقل شد.
زهرا صادقی توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی به اتهام جاسوسی محاکمه و به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد.
در جلسه دادگاه هیچ کدام از همکاری‌های وی با سازمان ملل به عنوان مصادیق اتهام عنوان نشده و تنها به دلیل سفری که سال‌ها پیش به درخواست یکی از دوستانش به کشور ترکیه انجام داده بود، اتهام جاسوسی علیه وی مطرح و از نظر قاضی ثابت شده است.
حکم صادره در دادگاه بدوی در مرحله تجدید نظر به ۳ سال حبس تعزیری کاهش پیدا کرده است.
وی متولد سال ۱۳۶۶ است و در سال ۱۳۹۲ نیز توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت و پس از سه ماه با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت آزاد شده بود.

۲۲- رقیه حاجی ماشاالله

رقیه حاجی ماشاالله، شهروند ایرانی الاصل تبعه بحرین در تاریخ ۳۱ فروردین ماه ۹۷ در شهر مشهد بازداشت شد. وی پس از ۱۲ روز بازجویی در بازداشتگاه اطلاعات سپاه مشهد در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ماه سال گذشته به بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲ الف زندان اوین در تهران منتقل شد.
این زندانی نهایتا پس از دو ماه بازجویی در سلول‌های انفرادی این بازداشتگاه به بند زنان زندان اوین منتقل شده است.
وی توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی به اتهام “جاسوسی برای کشور بحرین” به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد که این حکم در مرحله تجدید نظر به ۶ سال حبس کاهش پیدا کرده است.
رقیه حاجی ماشاالله پیش از برگزاری دادگاه از تاریخ ۲۵ آذرماه ۹۷، به مدت یک ماه در بند ۲ الف سپاه تحت بازجویی مجدد بوده است.

۲۳- سمانه نوروز مرادی

وی در شهریورماه سال ۹۷ بازداشت و پس از دو هفته از بازداشتگاه اداره اطلاعات با تودیع قرار وثیقه آزاد شد.
سمانه نوروز مرادی توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ۸ سال حبس محکوم شده که ۵ سال آن قابلیت اجرایی دارد. این حکم نهایتاً با عدم اعتراض و تسلیم به رای به ۳ سال و ۹ ماه کاهش پیدا کرد.
این زندانی در تاریخ ۴ اردیبهشت ماه سال جاری مجددا بازداشت و به بند زنان زندان اوین منتقل شد.

۲۴- النا اله وردی

وی در اسفندماه سال ۹۶ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به سلول های انفرادی بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲ الف زندان اوین منتقل شد.
خانم اله وردی پس از یک سال در تاریخ ۲۶ اسفندماه سال ۹۷ از بازداشتگاه اطلاعات سپاه به بند زنان زندان اوین منتقل شده است.
پرونده وی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی در حال بررسی است و تاکنون حکمی از این دادگاه صادر نشده است.
این شهروند که یکسال از مدت بازداشت خود را در سلولهای انفرادی سپری کرده بود طی هفته های گذشته همزمان با انتشار خبری در خصوص “ارتباط یک زن با ۱۶ مدیر برجسته وزارت نفت” خانم اله وردی برای مدتی از محل بازداشتگاه به نقطه نامعلومی منتقل و پس از ساعاتی بازگردانده شد هر چند این انتقال الزاما به معنی ارتباط وی با پرونده جنجالی مورد اشاره نیست.
النا اله وری، متولد ۱۳۶۱ و از کارمندان سابق وزارت نفت است.

لازم به ذکر است از میان زندانیانی که سابقا در این بند بودند، ۵ زندانی آزاد و یا به محل دیگری منتقل شده اند.

از این میان لیلا تاجیک در تاریخ ۴ اردیبهشت ماه ۹۸ به زندان کچویی کرج منتقل شده است. همچنین ستوده فاضلی نیز که پیشتر در این بند محبوس بود در تاریخ ۲۳ اردیبهشت ماه با پایان دوران محکومیت آزاد شده است.
گلرخ ابراهیمی ایرایی نیز در فروردین سال جاری با پایان دوران محکومیت پیشین و با تودیع قرار از بابت پرونده ای جدید که به همراه آتنا دائمی علیه وی مفتوح شده بود، از زندان آزاد شد. وی از بابت پرونده جدید به ۳ سال و ۷ ماه حبس تعزیری دیگر و ۲ سال محرومیت از عضویت در گروه ها و احزاب محکوم شده است. به گفته وکیل وی، بر اساس حکم صادره با اعمال ماده ۱۳۴ مدت ۲ سال و ۱ ماه از این حبس قابل اجرا خواهد بود.
مریم غفارمنش، شهروند بهایی نیز پس از ۶ ماه بازداشت در بند زنان زندان اوین در تاریخ ۲۶ اسفندماه ۹۷ با تودیع قرار به صورت موقت آزاد شد.
ریحانه حاج ابراهیم دباغ نیز در دهمین سال حبس و در روزهای پایانی سال گذشته از زندان اوین آزاد شده است.

همچنین از اسفندماه سال گذشته تاکنون دستکم ۱۳ زندانی وارد این بند شده و تعدادی از آنان از جمله سپیده قلیان، شهین سلوکی، سهیلا حجاب، مینا ساکی، نیلوفر رادمهر و پونه (نام خانوادگی نامعلوم) به محل دیگر انتقال یافته و یا آزاد شده اند.

زنان و کودکان متهمان امنیتی در بند ۲ زندان اوین

از آبان ماه سال ۹۶ در سالنی مجزا از بند زنان زندانی سیاسی، تعدادی از زنان و کودکان خردسال که گفته می‌شود همسران و کودکان مردان متهم به همکاری با داعش هستند، در شرایطی غیر انسانی و اسفبار محبوس شده‌اند. دو تن از کودکانی که در این بند نگهداری می‌شوند طی زمان بازداشت مادران‌شان، در زندان به دنیا آمده‌اند و از پیش از تولد تاکنون در زندان به سر می‌برند. دادستان تهران در آبان‌ماه سال ۹۶ از بازداشت تعدادی از اعضای خانواده‌های این گروه خبر داده بود.
مسن‌ترین این زنان ۴۳ ساله و جوان‌ترین‌شان ۲۰ ساله است؛ تمامی آنها پیش‌تر در دادگاهی به ریاست قاضی صلواتی به اتهام “معاونت در افساد فی‌الارض” به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند.
این گروه متشکل از ۱۶ زن و ۸ کودک خردسال بوده و اخیرا از میان این ۸ کودک ۵ تن به خارج از زندان منتقل شده و به خانواده هایشان تحویل داده شدند. کم سن ترین کودکان کماکان در زندان هستند.
گفته می شود اخیرا به تمام این زنان گفته شده است که به زندان های محل سکونت خود منتقل خواهند شد با این حال به دلیل عدم تصمیم گیری وزارت اطلاعات در ارتباط با چگونگی تفکیک محل نگهداری آنان در این زندانها تاکنون منتقل نشده اند.
هرانا در آبان ماه سال ۹۶ در گزارشی از انتقال این گروه به بند ۲ زنان اوین خبر داده بود.
این خبرگزاری در تاریخ ۱۷ اسفندماه ۹۷ و همزمان با روز جهانی زن در گزارشی به بررسی مشکلات زندانیان محبوس در بند زنان زندان اوین پرداخته بود.

Mafia Mentor: Where is Roy Cohn's Pretty Boy?

هاشم خواستار وساير آزاديخواهان، خواستاربر کناری خامنه ای از قدرت شدند