۱۳۹۸ بهمن ۱۶, چهارشنبه

اتحادیه ی اروپا طرح ترامپ در مورد خاورمیانه را رد کرد

اتحادیه ی اروپا طرح ترامپ در مورد خاورمیانه را رد کرد
اتحادیه ی اروپا طرح ترامپ در مورد خاورمیانه را رد کرد
اتحادیه اروپا ضمن انتقاد از طرح پیشنهادی دونالد ترامپ برای حل مناقشه فلسطین – اسرائیل که از آن به عنوان «معامله قرن» نام برده می‌شود نسبت به تلاش اسرائیل برای الحاق دره اردن به سرزمین‌های تحت مالکیت خود به شدت ابراز نگرانی کرد.
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا یک روز پس از بازگشت از تهران و گفتگو با مقامات بلند پایه اجرایی جمهوری اسلامی با انتشار بیانیه‌ای در بروکسل تصریح کرد: «ابتکار آمریکایی آن طور که روز ۲۸ ژانویه ارائه شد با معیارهای پذیرفته شده در سطح بین المللی فاصله زیادی دارد.»
بورل در ادامه یادآور شد: «اتحادیه اروپا همچنان پایبند راه حلی مبتنی بر مذاکره و گفتگو (برای مناقشه خاورمیانه) است که در آن همزیستی دو کشور بر مبنای مرزهای سال ۱۹۶۷ و امکان مبادله زمین به گونه‌ای هم طراز و بر اساس تفاهم طرفین پیش بینی شده باشد. (بر اساس این راه حل ) دو کشور مستقل اسرائیل و فلسطین به شکلی دمکراتیک و با حاکمیت مستقل در کمال صلح، امنیت و احترام متقابل کنار یکدیگر قرار خواهند گرفت.»
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین تاکید کرد: «برای ایجاد صلحی عادلانه و پایدار لازم است که مسائل مورد مناقشه‌ای چون وضعیت نهایی و قطعی حاکمیت دو کشور به صورت مستقیم میان طرفین از راه مذاکره و گفتگو حل و فصل شود.»
این مسئول بلند پایه اتحادیه اروپا برای توضیح بیشتر در مورد مسائل مناقشه آمیز و حل نشده میان دو طرف به مواردی چون تعیین حدود و مرزها، وضعیت بیت المقدس، امنیت و مسئله بازگشت آوارگان اشاره کرد.
در بیانیه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین آمده است: «اتحادیه اروپا از دو طرف می‌خواهد که بار دیگر بر تعهد خود پایبند باشند و از هر گونه اقدام یک جانبه و مغایر با حقوق بین الملل که به تشدید تنش‌ها کمک کند، امتناع ورزند.»
در این بیانیه همچنین تصریح شده است: «اتحادیه اروپا به ویژه نگران اظهاراتی است که به نوعی از تلاش برای الحاق دره اردن و دیگر بخش‌های کرانه باختری رود اردن به خاک اسرائیل خبر می‌دهد.»
جوزپ بورل در ادامه اینگونه هشدار می‌دهد: «اتحادیه اروپا با استناد به حقوق بین المللی و قطعنامه‌های سازمان شورای امنیت سازمان ملل متحد، حاکمیت اسرائیل بر آن بخش از سرزمین‌هایی که پس از سال ۱۹۶۷ به اشغال درآمده را به رسمیت نمی‌شناسد. اقدام‌ برای ضمیمه کردن این اراضی به خاک اسرائیل در صورت اجرایی شدن بی شک با اعتراض و انتقاد‌هایی همراه خواهد شد.»
اتحادیه اروپا پیشتر در پی ارائه طرح موسوم به «معامله قرن» از سوی دونالد ترامپ که امتیاز‌های زیادی در آن برای طرف اسرائیلی در نظر گرفته شده بر پاینبدی به راه حلی مبتنی بر مذاکره که از سوی دو کشور مستقل مورد قبول قرار گیرد، تاکید کرده بود.
بیست و هشت کشور عضو اتحادیه اروپا در عین حال با انتشار بیانیه‌ای مشترک اعلام کرده بودند که پیشنهاد‌‌های مطرح شده را مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهند.
گفتنی است که جوزپ بورل که به تازگی از ایران دیدن کرده قرار است روز جمعه عازم واشنگتن شود. طرح «معامله قرن» بی شک یکی از محورهای گفتگو میان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مقامات آمریکایی خواهد بود.
ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه خواستار برگزاری نشستی پشت درهای بسته در شورای امنیت سازمان ملل متحد شده است که طی آن طرح «معامله قرن» برای اعضا به صورت کامل تشریح شود. بر این اساس جرد کوشنر، داماد و مشاور دونالد ترامپ قرار است روز پنجشنبه درس «معامله قرن» در شورای امنیت ارائه کند.