۱۳۹۰ خرداد ۹, دوشنبه

متن سخنان آیت الله صانعی در مورد جواز زنجیر و قمه زدن همراه با فایل صوتی و تصویری و فتوای ایشان در این مورد


یک- متن سخنرانی:
"...اساس اش عشق است،  محبت است. همین عشق و محبت است که بدون اختیار انسان ها به سینه می زنند. همین عشق و محبت است که انسان ها بدون اختیار قمه می زنند. همین عشق و محبت است که انسان ها بدون اختیار زنجیر می زنند به بدنشون، البته این نکته فراموش نشه، اضافه نشه بر سنت های قبلی! سنت های قبلی سنت های حساب شده ای است. قمه زدن برای آنهائی که قمه می زنند سنت حساب شده ای است. یعنی این عشقه نمی شه جلوشو گرفت جلو گیری اشتباهه عشق و علاقه است، بدون اختیار قمه می زنه به خودش، بعد هم خوب می شه.
 حتی این قمه زن ها سابقه هم نداشته حتی یکیشون ضرری دیده باشه، اینکه بعضی از آقایان خیال کردن این ضرر داره ایناشتباه فکر کردن. نه خیر اینجوری نیست نه تنها ضرر نداره بلکه نفع هم داره برای آنها، هم نفع روحی دارد عقده اش گشوده می شود علاقه اش رو اظهار کرده و  هم نفع بدنی دارد،مرسوم است معموله می گن این قمه زن ها اگه یک سال نزنند گرفتار سردرد می شوند. بی اختیار می زنه، این نمی شه گفت خلاف شرعه، نمی شه گفت حرامه.
 و لذا امام امت بزرگترین فقیه عصر نفرمود که این حرامه، فرمود حالا اگر در یک شرایطی اگر نزنید بهتره است، در یک شرایط خاصی.
ولی بنده نظرم اینه نخیر این اصلا بدون اختیاره و باید این سنت ها بماند. مثلا در همین قمه زدن این تاریخ داره، این که نمی شه ما به آنها بگیم قمه نزنید! قمه زدن یک تاریخ داره، منتها باید جلوگیری کرد خدای نخواسته مفسده ای به وجود نیاد که قائدتا هم نمی یاد.
در حادثه کربلا وقتی حضرت زینب علیها سلام الله می رسه توی بازار کوفه و سر بریده را می بیند "عندما نطحت راسها به مقدم المحمل "سرش را به چوبه محمل زد خون جاری شد، این سرشو به چوبه محمل زد نه یعنی با توجه سرشو به چوبه محمل زد. نمی شه که آدم با توجه سرشو بزنه به چوبه محمل، اینکه درست نیست. یعنی عشق و علاقه به برادری و به امام معصوم مثل ابی عبد الله اختیار را از دستش گرفت و سرش را بزند به سرش به چوبه محمل خورد و خون جاری شد. عین کاری که قمه زن ها می کنند، نه اینکه قمه زن فکری می کنه و قمه میزند. قمه زن بدون فکر این کار را می کند، یعنی اختیار از دستش میره"
فایل صوتی و تصویری:
دو- متن استفتاء:
با سلام محضر عالم بزرگوار
با توجه به نزدیکی ایام محرم و نفوذ برخی عقاید روشنفکری به فضای عزاداری امام حسین (ع) بر آن شدم تا نظر جنابعالی را پیرامون برهنه سینه زدن و قمه زنی را جویا شویم.
پاسخ آیت الله یوسف صانعی
"باعرض سلام؛
ج1- جايز است، و جهتي براي عدم جواز در مفروض سؤال نيست.
ج2- هر نحو عزاداري سيدالشهدا حضرت اباعبدالله كه افراط و هتك مقام شهادت و امامت در آن نباشد، و در مسير پيدايش راه پيروي از آن وجود مقدس باشد، جايز است; و حسب فرموده امام امت(قدس سره) عزاداري سنّتي، مانعي ندارد و نبايد راه هاي جديدي كه منشأ حرف و حديث است، انتخاب نمود كما اينكه اگر اعمال ذكر شده، به خاطر تحت تأثير موعظه و ذكر مصيبت باشد، نه از اول امر، قطعاً مانعي ندارد."
منبع: پایگاه خبری تحلیلی پارسینه، كدخبر: ۱۴۵۴۰، تاريخ انتشار: ۰۶ دي ۱۳۸۸ -

تنبیه کودکان تا وقتی رنگ پوست شان عوض نشود، قانونی است!

 تنبیه کودکان تا وقتی رنگ پوست شان عوض نشود، قانونی است! article picture
 
رئیس کانون وکلای دادگستری با انتقاد از قوانین موجود در رابطه با مجازات در نظر گرفته شده برای والدینی که دست به کودک آزاری می زنند؛ به این مهم اشاره کرد که طبق قوانین جمهوری اسلامی، تا وقتی رنگ پوست کودک عوض نشود، تنبیه قانونی تلقی می شود.بهمن کشاورز، حقوقدان و رئیس کانون وکلای دادگستری از حقوقدانانی است که معتقد است ما احتیاجی به تصویب قانون جدیدی در مورد کودک آزاری نداریم و به جای آن باید دولت به جای جاخالی دادن در این مورد، حمایت لازم را از کودکان به عمل بیاورد و قوانین موجود در این مورد را به طور درست اجرا کند.بر اساس گزارش خبرآنلاین، رئیس کانون وکلای دادگستری با تشریح قوانینی که در مورد کودک آزاری در کشور وجود دارد، گفت: "در بند یک ماده ۵۹ قانون مجازات اسلامی، راجع به حدود تنبیه کودکان نکته‌ای وجود دارد. در این ماده گفته شده که در صورتی که پدر و مادری از حدود متعارف تنبیه تجاوز نکنند، بابت تنبیه کودکان مجازات نمی‌شوند. توصیفی که اداره حقوقی قوه قضاییه از تنبیه متعارف دارد این است که تنبیه متعارف آن است که باعث تغییر رنگ پوست نشود."او ادامه داد: "بنابراین من فکر می‌کنم که وقتی قانون حمایت از کودکان و نوجوانان می‌گوید که آزار جسمی کودکان و نادیده گرفتن عمدی سلامت جسمی و بهداشت آن‌ها ممنوع است، من تصور می‌کنم که نباید ما به ماده ۵۹ قانون مجازات اسلامی ماخوذ باشیم. این قانون مصوب سال ۷۰ است که برای بار چندم، اخیرا دوباره اجرای آزمایشی‌اش شروع شده. بنابراین من معتقدم که وقتی ما قانونی داریم که مصوب سال ۸۱ است و در آن هرنوع آزار و اذیت کودکان ممنوع شده، دیگر نباید به قانون سال ۷۰ عمل کنیم، برای اینکه بدون تردید زدن بچه و یا حتی تهاجم لفظی به او، باعث لطمه روحی به او می‌شود."
هرانا

فراخوان برای نجات کارون - هشدار، کارون میراث ملی ماست



فراخوان برای نجات کارون - هشدار، کارون میراث ملی ماست

رودخانه کارون شاهرگ حیاتی مردم خوزستان است. کارون همچنین تنها رودخانه قابل کشتیرانی ایران نامیده می شود. اما کمتر کسی می داندکه این رودخانه دیگر قابل کشتیرانی نیست . ثبت دو اثر تاریخی معبد چغازنبیل و سازه های آبی شوشتر از خوزستان نشان دهنده اهمیت فوق العاده این استان در تاریخ و فرهنگ ایران است. ساخت سدهای مکر بر رودخانه کارون و پروژه های انتقال آب در سالهای اخیر بیش از نیمی از آورد این رودخانه را کاهش داده است. ادامه روندسدسازی باردیگر بیشه زارهای انبوه سواحل کارون، جنگلهای بلوط و کُنار ، روستاهای باستانی، سکونت گاه های عشایری، پلهای تاریخی ، سنگ نگاره ها شیرسنگی ها، و صدها تپه باستانی از نخستین دوران های زندگی کوه نشینی، دامداری و کشاورزی و فرهنگ فولکلور عشایر و روستاییان بختیاری را در دریاچه ی سدهای آن برای همیشه فرو خواهد برد. کارون مامن حیات وحش بی نظیری شامل پرندگان ، آبزیان و پستاندارن بود. محوطه های باستانی بسیاری به همراه ظرف فرهنگی دستنخورده ترین فرهنگهای ایرانی در کنار این رود قرار دارد. اما به دلیل سیاستهای نامتوازن وزارت نیرو امروز کارون در معرض تهدید قرار گرفته است. پر آبترین و مهم ترین رودخانه ایران در اسارت مظلومانه غول های بتنی است. سدسازی صنعتی بحث بر انگیز است که در کشورهای پیشرفته ی دنیا از رواج افتاده و به دلیل زیان های زیست محیطی و اجتماعی آن از دستور کار برنامه ریزان توسعه خارج شده است. ۱۵ طرح بزرگ به نامهای سد گتوند علیا، سد مسجدسلیمان، سد کارون ۲، سد کارون ٣،سد کارون ۴؛ سد کارون ۵، سد خرسان ۱، سد خرسان ۲، سد خرسان ٣، سد بازفت و سد شهید عباسپور و سه پروژه عظیم انتقال آب بین حوزای به نامهای «سد و تونل سوم کوهرنگ» و طرح انتقال آب بهشت آباد و طرح انتقال آب قمرود در مراحل مختلف احداث و بهره برداری بر روی این رودخانه و سرشاخه های حوزه کارون قرار دارند. بهره برداری از این پروژها کاهش چشمگیر آورد و کیفیت آب این روخانه را در پی دارد. سد گتوند علیا در آستانه آبگیری است، اشتباه محاسباتی در جانمایی این سد موجب قرار گرفتن تپه های عظیمی از نمک در دریاچه آن و در نتیجه شوری کارون خواهد شد. برای توقف روند سدسازی بر کارون و تجدید نظر در آبگیری سد «گتوند علیا» ما را یاری دهید. خبرگزاری ایبنانیوز هفته نامه ندای بهبهان هفته نامه نشاط خوزستان انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا انجمن دوستدارن طبیعت و محیط زیست ایذه گروه آسماری بختیاری انجمن بوم آب و آفتاب نشریه ی اینترنتی لور خبرگزاری لرنا

Iran - Mashhad, May 2011. Mullah: "Ahmadinejad is Very Smart but he`s vi...

گزارش تصویری از حضور نسرين ستوده در اولين دادگاه رسيدگي به ابطال پروانه وكالت اش


به دست The Feminist School مدرسه فمينيستي‏ در در تاریخ یکشنبه, می 29, 2011‏ و ساعت 02:57 بعد از ظهر‏‏
مدرسه فمینیستی: اولين دادگاه رسيدگي به پرونده ابطال پروانه ي وكالت نسرين ستوده صبح امروز با حضور نسرين ستوده در كانون وكلاي دادگستري برگزار شد. نتيجه نهايي به دادگاه تجديد نظر و زمان ديگري موكول شد.
 

صبح امروز هشتم خرداد ماه، نسرين ستوده با دستبند و همراهي دو سرباز و يك زن پليس از زندان اوين به كانون وكلا آمد تا در دادگاه رسيدگي به ابطال پروانه ي وكالتش شركت كند.


 در اين دادگاه كه در يكي از اتاق هاي كانون وكلا برگزار شد ؛ خانم كيهاني عضو هيات رييسه كانون و چند تن از وكلا به عنوان قاضي به بررسي پرونده ابطال و يا عدم ابطال پروانه وكالت نسرين ستوده پرداختند و تصميم به  برگزاري دادگاه تجديد نظر و در زماني ديگر گرفته شد.


نسرين ستوده  از شهريور  سال گذشته در زندان اوين دربند و به يازده سال زندان محكوم شده است . چندي پيش مراجع قضايي خواستار تعليق پروانه وكالت اين وكيل شدند اما كانون مدافعان با وارد شدن به اين حوزه مسئوليت رسيدگي به اين پرونده را برعهده گرفته است .


 به گفته وكلاي حاضر در پشت  درهاي بسته ي دادگاه ، اين عمل كانون وكلاي دادگستري به منزله ي دفاع از حقوق صنفي وكلاست و اميدوارند كانون وكلا در اين زمان حساس تاريخي تصميمي مبني بر دفاع از حقوق صنفي وكلا بگيرد.



هر چند اين وكيل هم در دادگاه  و هم در نامه اي كه به همسرش نوشته ؛تاكيد كرده  چه بي پروانه و چه با پروانه وكالت به  احكام صادر شده ي موكلانش معترض است:" تا زماني كه اين احكام غير عادلانه به حيات خود ادامه مي‌دهد و تا زماني كه دادگاه انقلاب به صدور احكام اعجاب انگيز خويش ادامه مي‌دهد. من بي‌پروانه‌ي وكالت يا با پروانه، به اين احكام معترضم.اعتراض به احكام ناعادلانه نياز به پروانه‌ي وكالت ندارد. به آنها بگو پروانه‌ام را از من بگيريد، عدالت را نه؟"